Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Met mijn zoontje vandaag naar het Bonami spelcomputer museum geweest. Geweldig leuk om apparatuur en games te zien uit mijn jeugd. Wat heb ik in de jaren 90 veel Gran Turismo gespeeld. In het museum kon gespeeld worden op een PS2. Tot mijn grote verrassing ontdekte ik in Gran Turismo 4 op de PS2 mijn eigen BMW Z4 3.0i in Titansilber. Natuurlijk een rondje mee gereden. Zou toch gaaf zijn als ie nog een keer terugkomt met een update van GT7.

Leuk! Ik kwam er een jaartje of 2 achter dat dit het geval was. Zelfde auto's van mijn ouders en broertje zaten er in! (Mercedes E55, Abarth Punto en Fiat Panda).

Ja heel leuk. Misschien nog maar eens een oude PS2/PS3 opsnorren zodat ik ‘s winters ook lekker met de Z4 kan rijden.

Vandaag overigens ook nog gedaan. Had een extern overleg en mijn vrouw had cursus en nam de 320e mee. Dus de Z4 maar even uit de stalling gehaald om ouderwets benzine te verstoken. Soms denk ik weleens, ik rij er zo weinig mee dus nog een jaar en dan weg ermee, maar dat gevoel is meteen verdwenen als de dikke zescilinder aanspringt. Een dikke motor, een handbak, laag gewicht en dicht bij het asfalt, daar kan geen moderne auto tegenop.
Waar mijn vrouw (My BMW app) ook op een lange afstand en koud weer nog geen 4 liter op 100 km verstookt heeft, heb ik er op 40 km al vier doorheen gejaagd. En dat voelt eigenlijk heel goed. ;)
Twee totaal verschillende BMW’s, ze vullen elkaar mooi aan.

Soms denk ik weleens, ik rij er zo weinig mee dus nog een jaar en dan weg ermee, maar dat gevoel is meteen verdwenen als de dikke zescilinder aanspringt. Een dikke motor, een handbak, laag gewicht en dicht bij het asfalt, daar kan geen moderne auto tegenop.
Ik heb datzelfde met mijn motor. Toevalligerwijs ook een BMW met een zescilinder. De Z4 dus lekker houden.

Gewoon lekker laten. Het schrijft vrijwel niet meer af en hobby mag geld kosten toch. zeker als je weinig rijd vallen de kosten ook nog wel mee

Dat hoop ik niet. Zou betekenen dat de huidige niet bevalt. De vorige heb ik 4,5 jaar mee gedaan, deze gaat in ieder geval wel voor de 100dkm weg, dus ik verwacht met de kilometers die we maken zo’n 3 jaar met deze vooruit te kunnen.
Wordt ook enorm lastig om t.z.t. een opvolger bij BMW te vinden. Geen enkele nieuwe BMW spreekt me echt aan. Vooral de interieurs vind ik echt niet te doen.
Maar grappig dat het lijkt alsof ik zo’n beetje elk jaar wat anders aan zou schaffen.

Vind nieuwe gadgets best geinig altijd en interface tesla was altijd erg fijn. Toch moet ik wel beetje rillen van dat artikel op de FP over het nieuwe interieur van BMW. Het past imo gewoon niet bij het merk, maar misschien pas ik niet meer bij het nieuwe BMW :(

Vind nieuwe gadgets best geinig altijd en interface tesla was altijd erg fijn. Toch moet ik wel beetje rillen van dat artikel op de FP over het nieuwe interieur van BMW. Het past imo gewoon niet bij het merk, maar misschien pas ik niet meer bij het nieuwe BMW :(
Ik vind het persoonlijk mooier dat zo'n gigantisch scherm zoals in een Tesla of Mercedes

Klopt hoor, Mercedes interieurs bekoren me ook niet. Tesla vind ik ook niet fraai van binnen en toch schijnbaar voor veel merken een groot voorbeeld. BMW is wat mij betreft compleet de weg kwijt op interieur gebied; De Neue Klasse is toch echt verschrikkelijk. Nee, ik pas ook zeker niet meer bij het nieuwe BMW.

Misschien t.z.t. dan maar een youngtimer E46 330i Touring met trekhaak en een EV’tje erbij.
Als BMW de E46 opnieuw zou uitbrengen en onderhuids wat zou moderniseren dan kocht ik hem meteen. Interieur is ook nog steeds fantastisch mooi en tijdloos.

Ik zie het vaker, maar is aan mij niet besteed. Persoonlijk vind ik zoiets niet mooi en ook niet passen. Snap het wel hoor, als kinderen de Z4 zien dan is de eerste reactie 'vette bak' en als ze vervolgens het interieur bekijken dan is het van 'ai, jammer, geen schermpje en zijn ze teleurgesteld.
Hoef je tegenwoordig niet meer mee aan te komen.
Z4 is wel met navigatie geleverd maar die wilde ik ook perse niet hebben. Gedateerd en doet dan eerder afbreuk ipv dat het van meerwaarde is.

Heb wel een brodit-houder om op de telefoon tomtom navigatie te kunnen gebruiken maar de radio staatnaltijd uit, tenzij mijn zoontje mee rijdt. Jammer als muziek de klanken van de 6-cilinder verstoort. Daar luister ik het liefste naar.

Maar wel een leuk project natuurlijk. Altijd knap als je zoiets zo weet weg te werken dat het af-fabriek lijkt.

Ik heb inderdaad om dezelfde reden er ook een gezocht zonder navigatie. Ik vond een 20 jaar oud systeem geen meerwaarde hebben. Maar uiteindelijk vond ik het ontbreken van carplay wel een gemis. Daar waar ik zoiets bij de oldtimers altijd not done vond, ga ik en z4 de komende 20 jaar nog niet als een oldtimer zien. Vandaar dat ik het een leuk project vond nu ik een variant had gevonden waarbij alles weer teruggebouwd kon worden. De meeste systemen waar je voor moet zagen oid vond ik geen optie.

Misschien nog een leuke upgrade voor de z4 waar ik nu mee bezig ben. Te doen zonder enige permanente aanpassing!

https://i.postimg.cc/3w69Tmkr/29653-CE1-1615-4871-A6-A1-4-BEE50-CA2-D3-F.jpg
Leuk project en handige functionaliteit, maar zou het zelf ook niet willen doet echt afbreuk aan het interieur.

Begrijp je gevoel Kristiaan, zelf 10 jaar een E85 diverse E85 gereden, geweldige auto's!
Zijn opvolger de E89 die ik nu heb vind ik ook wederom geweldig! Meer cruiser/comfort.

Snap het wel hoor, als kinderen de Z4 zien dan is de eerste reactie 'vette bak' en als ze vervolgens het interieur bekijken dan is het van 'ai, jammer, geen schermpje en zijn ze teleurgesteld.
Die gaan het zwaar krijgen in een Bugatti :(

Het Z4-dashboard is m.i. ook het mooist zonder die lelijke navigatie-unit bovenop. Die is ook nog eens gemaakt van erg krasgevoelig materiaal en doet dus op meerdere manieren afbreuk.

Leuk project en handige functionaliteit, maar zou het zelf ook niet willen doet echt afbreuk aan het interieur.

Begrijp je gevoel Kristiaan, zelf 10 jaar een E85 diverse E85 gereden, geweldige auto's!
Zijn opvolger de E89 die ik nu heb vind ik ook wederom geweldig! Meer cruiser/comfort.

Toch geswitcht?

Die gaan het zwaar krijgen in een Bugatti :(

Het Z4-dashboard is m.i. ook het mooist zonder die lelijke navigatie-unit bovenop. Die is ook nog eens gemaakt van erg krasgevoelig materiaal en doet dus op meerdere manieren afbreuk.

Toch geswitcht?
Hey elco!
jazeker sinds november 24, was wel echt even wennen, toch compleet andere auto.
Maar ben er echt blij mee, vooral meer comfort kan ik juist waarderen en ook het mooie interieur.
Drempels vond ik echt een drama worden met de E85 voor mijn gevoel, begon me tegen te staan.
Hier is hij te vinden.

Eigenlijk weinig nieuws te melden hier. De 320e bevalt uitstekend, maar kijk echt uit om de Z4 weer van stal te halen.

Mijn vrouw pakt de 320e regelmatig mee naar het werk. Met dit jaargetijde heerlijk om dan in een voorverwarmde auto te kunnen stappen. Dat is echt pure luxe. Actieradius houdt met de kou van afgelopen weken natuurlijk niet over met max. 40 km maar toch heel goed bruikbaar voor woon-werk. Vanavond een langere rit van 90 km gemaakt waarbij de accu bij aanvang helemaal leeg was. Door de regeneratie bij het remmen wordt de accu tijdens het rijden ook weer iets bijgeladen waardoor je uiteindelijk binnen de kom toch nog flinke stukken elektrisch rijdt en je zo toch een verbruik van 5,5 l/100 km haalt met rustige rijstijl. Best netjes vind ik.
Nog een wallbox besteld, deze binnenkort eens installeren. Net wat makkelijker als met de granny-lader die ik nu gebruik.
Deze week nog twee kleine deukjes uit de achterklep laten halen. Had ik bij aflevering helaas niet gezien maar wilde ik er natuurlijk wel uit hebben. Is ook weer netjes. Auto staat er eigenlijk heel strak bij, maar wel zin om hem dit voorjaar even rondom te polijsten.

Doet ie hier ook. Waarschijnlijk omdat voor sportieve prestaties ondersteuning van de elektromotor gewenst is. Benzinemotor fungeert dan ook als generator. Verbruik verdubbelt dan ook. Nog niet geprobeerd of ie daarmee stopt bij 40%. Eigenlijk geen zin om dure benzine te gebruiken om de accu op te laden.

Die 40% is een schatting, kan wat meer of minder zijn.
Benzine is hier wat goedkoper, dus dan test je dat wat sneller. Overigens moet je gewoon zorgen dat de accu leeg is zodra je thuiskomt, dan heb je per saldo niet meer verbruikt. :rolleyes:

Dank je! Het is ook een mooie bak. Wordt vast nog mooier als de zon een keer schijnt. Heb hem nu nog slechts met grijs weer gezien.

Vandaag even de dikke Duitse handleiding doorgenomen. De mijne heeft Komfortzugang en ik las iets over een trapbeweging om de achterklep te kunnen openen. Dacht tot nu toe dat die optie bij mij niet aanwezig is, maar werkt perfect. Ideaal als je met de handen vol komt aanlopen en de sleutel nog in je broekzak zit.
Wel even uitgevinkt dat de auto automatisch ontgrendeld als je in de buurt van de auto bent. Als ik de hond uitlaat met de sleutel en ik passer de auto op de oprit, dan iedere keer de auto open en dicht inclusief lichtshow, spiegels die uitklappen etc. Nu moet ik even met de vinger een geribbeld vlakje op de deurklink aanraken, vind ik fijner.

Misschien heb je het al ontdekt, maar het geribbelde gedeelte is niet om te ontgrendelen maar om te vergrendelen. Voor het ontgrendelen hoef je alleen maar de hendel vast te houden wat dus eigenlijks geen extra handeling vereist omdat je dat toch doet om de deur te openen.

Eigenlijk weinig nieuws te melden hier. De 320e bevalt uitstekend, maar kijk echt uit om de Z4 weer van stal te halen.

Mijn vrouw pakt de 320e regelmatig mee naar het werk. Met dit jaargetijde heerlijk om dan in een voorverwarmde auto te kunnen stappen. Dat is echt pure luxe. Actieradius houdt met de kou van afgelopen weken natuurlijk niet over met max. 40 km maar toch heel goed bruikbaar voor woon-werk. Vanavond een langere rit van 90 km gemaakt waarbij de accu bij aanvang helemaal leeg was. Door de regeneratie bij het remmen wordt de accu tijdens het rijden ook weer iets bijgeladen waardoor je uiteindelijk binnen de kom toch nog flinke stukken elektrisch rijdt en je zo toch een verbruik van 5,5 l/100 km haalt met rustige rijstijl. Best netjes vind ik.
Nog een wallbox besteld, deze binnenkort eens installeren. Net wat makkelijker als met de granny-lader die ik nu gebruik.
Deze week nog twee kleine deukjes uit de achterklep laten halen. Had ik bij aflevering helaas niet gezien maar wilde ik er natuurlijk wel uit hebben. Is ook weer netjes. Auto staat er eigenlijk heel strak bij, maar wel zin om hem dit voorjaar even rondom te polijsten.

Heb je al eens geprobeerd om te voorverwarmen zonder dat de auto aan de stekker zit en werkt dat? Zo ja, ook een idee hoeveel het verbruikt? Ben ook benieuwd of er ook extra settings zijn in het idrive menu voor hybride, zoals dat het vanaf een bepaalde tijd oplaad en tot max percentage. Zal fijn zijn als je het kan delen. Overweeg namelijk ook een hybride BMW.

Mag toch aannemen dat voorverwarmen zonder dat hij aan de stekker zit ook prima kan. heb nog geen PHEV gezien waar dat niet kan, mits uiteraard de accu een x percentage geladen is. Hoeveel het verbruikt is niet te meten. Maar elektrisch verwarmen en zeker zonder warmtepomp is alles behalve efficient en dus duur. Je krijgt er wel een stuk comfort voor terug. zeker in deze dagen als je de auto buiten hebt staan met temperaturen onder 0; instappen en rijden.

Mag toch aannemen dat voorverwarmen zonder dat hij aan de stekker zit ook prima kan. heb nog geen PHEV gezien waar dat niet kan, mits uiteraard de accu een x percentage geladen is. Hoeveel het verbruikt is niet te meten. Maar elektrisch verwarmen en zeker zonder warmtepomp is alles behalve efficient en dus duur. Je krijgt er wel een stuk comfort voor terug. zeker in deze dagen als je de auto buiten hebt staan met temperaturen onder 0; instappen en rijden.

Heb er geen ervaring mee. Toen ik nog hybride reed hadden ze nog geen voorverwarm optie. Heb ook al op internet gezocht (BMW specifiek), maar wordt dan vaak aan toegevoegd om aan de stekker voor te verwarmen, maar nooit echt duidelijk dat het ook zonder stekker kan.

kan gewoon maar zoals gezegd kost het veel stroom. als je dan met je range ook nog beperkt word doordat de accu leeg getrokken is voor pre-heat (en je dus een deel van je rit op benzine moet rijden) dan word het dubbel ongunstig.
BMW raad daarom aan om voor te verwarmen met de stekker aangekoppeld. zo vertrek je al met een voorverwarmde auto én een volle accu waardoor je het meeste uit jou range haalt. Dat is het idee. Maar het kan dus ook zonder dat de stekker is aangekoppeld.

Dat kan inderdaad en het is heel fijn en handig. Je dient ten minste 20% geladen te hebben. Als je daar een beetje rekening mee houdt, heb je er zomer en winter veel lol van als je auto buiten staat. Wij gebruiken het met name op vakanties of als de auto ergens langer buiten staat. Thuis staat hij lekker binnen, dus is het niet nodig.

Inderdaad heerlijk om ‘‘s ochtends in een verwarmde auto te stappen. Kan geen stuur- of stoelverwarming tegenop.
Auto doet ook automatisch het scherm van het panodak dicht bij het verwarmen.
Kan zowel aan de stekker als zonder. Kost natuurlijk stroom, maar die stroom ben je ook kwijt als de auto tijdens het rijden moet opwarmen.

Uit nieuwsgierigheid - Kan die dan wel opwarmen op een exacte temperatuur met een PHEV? Dat vond ik met de Tesla toen wel fijn - gewoon op jouw temperatuur voorverwarmen.

Nu met de standkachel is het na 15 min (gaat dan wel automatisch uit) echt standje sauna … luxe probleem I know.

Met volle accu was ik 9% kwijt na het voorverwarmen. Echter als je met 100% accu en een koude auto gaat rijden gaat de elektrische verwarming ook aan het werk en zie je ook ineens de actieradius met een km. of 5 afnemen. Per saldo maakt dat dus niet zoveel uit. Mooiste is om hem natuurlijk aan de stekker te laten voorverwarmen.

Nadeel van PHEV ondervond ik gisteren. Net voordat mijn vrouw gisteren thuis was, de accu leeg zodat de koude benzinemotor voor een minuutje aan het werk mag. Dat is natuurlijk niet ideaal. Zelf zou ik dan eerder zelf overschakelen naar benzine zodat de motor i.i.g. even netjes warm wordt.

Nadeel van PHEV ondervond ik gisteren. Net voordat mijn vrouw gisteren thuis was, de accu leeg zodat de koude benzinemotor voor een minuutje aan het werk mag. Dat is natuurlijk niet ideaal. Zelf zou ik dan eerder zelf overschakelen naar benzine zodat de motor i.i.g. even netjes warm wordt.
Als ik verwacht de benzinemotor nodig te hebben, lange rit snelweg of te weinig prik in de accu, dan rijd ik et eerste stuk vanaf starten altijd op benzine. Zodat de motor in ieder geval warm is en dan mag ie et daarna zelf uitzoeken.

Volgens mijn dealer, en ook volgens ChatGPT:

Bij een plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) wordt de brandstofmotor vaak op een bepaalde manier opgewarmd wanneer het voertuig in elektrische modus rijdt. Dit gebeurt meestal via een aantal technieken die door de auto worden aangestuurd, bijvoorbeeld door de brandstofmotor kort in te schakelen om op te warmen wanneer dit nodig is. Dit voorkomt dat de motor koud in bedrijf komt, wat kan leiden tot inefficiëntie en verhoogde slijtage.

Bij sommige PHEV's is er een systeem dat de motor opwarmt door deze kort te laten draaien, ook al rijdt het voertuig elektrisch. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren tijdens het rijden in een lage snelheid of bij het starten, als het systeem detecteert dat de motor een bepaalde temperatuur moet bereiken voor optimale prestaties.

Dit opwarmproces is vooral belangrijk in koude weersomstandigheden, omdat een koude motor minder efficiënt is en meer vervuilende emissies kan uitstoten.

Ja dat klopt ook wel, als je met kou elektrisch wegrijdt heeft de mijne ook een heel hoog verbruik de eerste kilometers dan is ie druk met o.a. de benzinemotor opwarmen denk ik. Maar die slaat niet aan. Et doet mij gewoon pijn als ik met -1 elektrisch door et dorp rijd en bij het invoegen op de snelweg de benzinemotor aanslaat bij + 100 km/u. Et zal allemaal wel kunnen maar ik heb liever dat de olie warm wordt door een draaiende motor dan door een verwarmingselement of et rondpompen van (opgewarmde) koelvloeistof ofzo.

Ja dat klopt ook wel, als je met kou elektrisch wegrijdt heeft de mijne ook een heel hoog verbruik de eerste kilometers dan is ie druk met o.a. de benzinemotor opwarmen denk ik. Maar die slaat niet aan. Et doet mij gewoon pijn als ik met -1 elektrisch door et dorp rijd en bij het invoegen op de snelweg de benzinemotor aanslaat bij + 100 km/u. Et zal allemaal wel kunnen maar ik heb liever dat de olie warm wordt door een draaiende motor dan door een verwarmingselement of et rondpompen van (opgewarmde) koelvloeistof ofzo.

Misschien dit een keertje gaan onderzoeken wat de temperatuur is? Op de idrive kan je de sport display weergeven, daarop kan je zien wat de temperatuur is van de motorolie. Weet niet of de motorolie al wat warmer wordt terwijl je puur elektrisch rijdt, of dat wanneer je al een langere tijd elektrisch hebt gereden en de motor slaat aan dat de motorolie heel snel in temperatuur stijgt. Mocht het maar heel traag gaan stijgen, weet je in ieder geval dat de motor niet echt warm kan zijn.

Wel gelezen dat de motoren in de BMW PHEV's voorzien zijn van een speciale en zeer sterke coating waardoor de vele starts en belasting met koude motor geen probleem is.

Begin van de rit op benzine is een optie, met battery control kun je ook regelen dat de motor eerder overschakelt op benzine.

Wij wonen in een iets warmer klimaat, al hebben we nu sneeuw, maar ik heb me nog nooit zorgen gemaakt hoe de benzinemotor opwarmt en voor hoe lang. Ik denk dat je je gewoon over moet geven aan de techniek. Het systeem heeft soms ook aan dat de benzinemotor even blijft draaien.

Wil je een optimale mix, dan moet je een adres in de navigatie invoeren, dan maakt de auto een klein plannetje.

Ben ik de enige die zich er niet druk om maakt? Als de motor bijspringt is dat bij mij op 1500/1800 toeren en de rest van de vermogensvraag gaat nog steeds via de accu. Als met 100km per uur de motor bijspringt dan draait deze toch amper toeren? Ik kan me daar niet zo druk om maken.

Overigens rij ik met dit weer vaker de eerste 10km op benzine en schakel dan over naar ev stand. De auto is dan al warm van binnen dus hoeft de accu minder hard te werken.

Als het zo is dat het systeem bij elektrisch rijden de motor op temperatuur brengt lijkt het mij juist beter om het eerste stuk elektrisch te rijden ipv koud op benzine…

Ik denk ook dat het geneuzel in de marge is.
Of de motor nou aanspringt bij stilstand naar een stationair toerental of op de snelweg wanneer je 100 rijdt en naar +/- 1.500rpm gaat, dat maakt het verschil ook niet. Beter opwarmen dan met een constante snelheid van 100 wordt het ook niet gok ik.

Neemt niet weg dat ik het ook irritant zou vinden als bij wijze van de motor bij het inrijden van de straat nog even aanspringt, ik zou dat dan ook tijdens de rit laten gebeuren.

Ik wil er ook niet teveel mee bezig zijn, de auto regelt het zelf verder prima en zonder dat je het merkt . Korte stukjes elektrisch kunnen rijden was een reden om voor een plug-in te kiezen. Dat bevalt ook prima. En op lange afstanden is het een hele zuinige benzineauto.
Als ik kan voorkomen dat de motor nog even koud aanspringt op het laatst van de rit omdat net de accu leeg is, dan ben ik tevreden.
Fijn ook dat als ik de 3-serie straks weer regelmatig mag verplaatsen omdat ik een ritje met de Z4 wil maken (die ervoor staat) dit ook elektrisch kan.

Even de auto verzetten en zo is inderdaad wel echt top als dat elektrisch kan.

Bij een plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) wordt de brandstofmotor vaak op een bepaalde manier opgewarmd wanneer het voertuig in elektrische modus rijdt. Dit gebeurt meestal via een aantal technieken die door de auto worden aangestuurd

zou wel zonde zijn als je al de ritjes die je elektrisch maakt (en ook eindigt) elke keer met stroom de benzinemotor gaat voorverwarmen terwijl die niet gebruikt gaat worden. Mijn Mercedes PHEV deed dat in ieder geval niet. Dat was gewoon koud aan. Op zich kon ik daar wel mee leven, maar niet als je net een paar minuten voor de eindbestemming was.

Terug
Bovenaan