September 2019
In september verpulverde de nieuwe wereld de oude wereld. De Model 3 maakt gehakt van welke andere auto dan ook in de verkoopstatistieken. De Model 3 deed het bijna net zo goed als de nummers 2 tot en met 6 bij elkaar, de Opel Karl, Ford Fiesta, Peugeot 108, Kia Niro en Renault Clio. De Model 3 is niet de enige elektrische auto, maar is wel de enige elektrische auto onder de 50 mille die daadwerkelijk waar voor je geld biedt, want voor een premium instap D-segmenter op benzine betaal je hetzelfde. Dat kun je van een Zoe of Kona toch bepaald niet zeggen. Zolang de oude wereld vette winstmarges blijft rekenen op elektrische auto's, heeft Tesla hier ook weinig van te duchten. Begin volgend jaar zal de belangstelling voor elektrische auto's door de hogere bijtelling ongetwijfeld even teruglopen, maar met de Model Y heeft Tesla alweer de volgende troef achter de hand. Verder valt op dat veel volop actievoeren om de gang er nog in te houden. Merken als Renault, Ford, Mercedes-Benz, Smart en Opel gaven/geven tot wel duizenden euro's korting op diverse modellen om de gang er een beetje in te houden. Het lijkt erop dat Opel duizenden Karl voorraadauto's allemaal naar Nederland heeft gestuurd. Voor Opel Nederland levert dit helaas slechts op de korte termijn de nodige omzet op, want Karl-rijders zullen voor de overgrote meerderheid bij het aanschaffen van hun volgende auto uitwijken naar de concurrentie, aangezien er (voorlopig) geen nieuwe Opel onder de Corsa meer komt. Toch jammer dat PSA niet een deal met GM sluit voor verlenging van afname van de Karl, temeer ook de Koreaanse GM-fabriek die Karl-productie voor Europa goed kan gebruiken. De Karl is nog lang niet verouderd.
Andere merken zoals Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Nissan, die de afgelopen maand(en) stuntten, zagen het aantal registraties (nog verder) afnemen. De Fiat-groep gaf 21% korting en is met een ronduit gedateerd en onsamenhangend productaanbod, verouderde techniek en een ontevreden en gedemotiveerd dealernetwerk volledig afhankelijk van acties. Mitsubishi registreerde vorige maand een hoop exemplaren van de Eclipse Cross en die ligt nu in de lappenmand. Geen wonder: om de sinds de facelift en nieuwe motor duur geworden ASX ruimte te geven heeft Mitsubishi de Eclipse prijzen verhoogd, die is er nu vanaf 35.990 euro! Tja, voor dat geld kijk je wel ergens anders, bijvoorbeeld naar de Outlander PHEV met dezelfde vanafprijs.
Naast Tesla (+258,1%) waren de best presterende merken Opel (+16,5%), Mini (+16,6%), Jaguar (+19,7%), Dacia (+19,9%), Citroën (+22,1%), DS (+31,7%), Peugeot (+32,4%), Toyota (+36,3%), Audi (+43,9% - maar september is duidelijk geen Audi-maand, want Audi eindigde alsnog veel lager dan gewoonlijk), Seat (+45,1%), Renault (+51,3%, door de acties kan nog niet worden gesteld dat Renault de problemen eindelijk achter zich gelaten heeft), Mercedes-Benz (+52,0%, driemaal zoveel als Audi), Skoda (+54,2%), Volkswagen (+55,0%, september is desalniettemin ook geen VW-maand), Ford (+71,4%), Porsche (+121,4%, inhaalslag na WLTP-certificeringsellende in het afgelopen jaar) en Honda (+124,1%).
Mitsubishi (-16,0%), BMW (-21,2%), Nissan (-29,2%), Suzuki (-43,4%), Fiat (-59,2%), Subaru (-62,2%), Smart (-65,8%) en Jeep (-69,3%) hebben betere tijden gekend, Alfa Romeo is de zwakste schakel (-91,2%); tot ziens.
Op modelniveau scoorden naast de Model 3 en Karl ook de Mercedes-Benz A- en B-klasse (#19 respectievelijk #24) het uitstekend, de GLA lijkt zeer aantrekkelijk geprijsd zijn aflossing af te wachten, want de auto, nooit succesvol geweest hier, scoort uit het niets beter dan ooit (#47). Ook de CLA (#57) en E-klasse deden het goed (#67). Audi moet het vooral hebben van de succesvolle E-Tron (#72). De Skoda Kodiaq gaat nog steeds als een speer (#43), net als de Ford EcoSport (#38). Doet de SkyActiv-X-motor wonderen voor de Mazda3 (#53)? De Honda CR-V profiteert van de hybride (#111). De Porsche Cayenne kruipt uit het dal en heeft versterking gekregen van de Coupé (#119), terwijl de Kia Optima profiteert van het feit dat de plug-in hybride stationcar facelift eindelijk leverbaar is (#120). De verdeling van de Ceed-verkopen is als volgt: Ceed 167, Proceed 51 en de nieuwe XCeed 70 stuks.
Buiten deze lijst staan nieuwe modellen als de Audi Q3 (19 stuks); BMW 8-serie (13 stuks), Z4 (32 stuks) en X7 (12 stuks); Citroën Berlingo (8 stuks); DS 3 Crossback (28 stuks); Hyundai Nexo (13 stuks) en Santa Fe (2 stuks); Jeep Wrangler (3 stuks); Kia Soul (3 stuks); Lexus UX (28 stuks) en ES (14 stuks); Mazda CX-30 (12 stuks); Mercedes-Benz GLE (34 stuks), GT inclusief 4-Door (7 stuks) en EQC (3 stuks); Opel Combo (5 stuks); Peugeot Rifter (5 stuks en 3 vermoedelijke oude, elektrische Partners); Porsche 911 (23 stuks); Seat Tarraco (28 stuks); Skoda Kamiq (eerste 14 stuks); Suzuki Jimny (24 stuks); en de Toyota Camry (18 stuks) en Supra (3 stuks).
1. Tesla 5.890
2. Opel 3.595
3. Peugeot 2.631
4. Toyota 2.585
5. Volkswagen 2.280
6. Renault 2.269
7. Ford 2.215
8. Kia 1.911
9. Mercedes-Benz 1.895
10. BMW 1.627
11. Hyundai 1.469
12. Skoda 1.426
13. Volvo 1.248
14. Citroën 1.149
15. Mazda 943
16. Nissan 734
17. Seat 730
18. Audi 659
19. Mini 640
20. Suzuki 543
21. Mitsubishi 445
22. Fiat 228
23. Dacia 199
24. Honda 130
25. Porsche 124
26. Land Rover 102
27. Lexus 97
28. Jaguar 91
29. Smart 63
30. DS 54
31. Jeep 35
32. Subaru 17
33. Alfa Romeo 8
34. Bentley 5
35. Alpine 2
36. Lamborghini 1
37. Maserati 1
38. Ferrari 1
39. Aston Martin 1
1. Tesla Model 3 5.768
2. Opel Karl 1.755
3. Ford Fiesta 963
4. Peugeot 108 839
5. Kia Niro 820
6. Renault Clio 810
7. Toyota Aygo 787
8. Ford Focus 684
9. Opel Astra 642
10. Volkswagen Golf 608
11. Hyundai Kona 603
12. Toyota Yaris 602
13. Toyota Corolla 549
14. Hyundai i10 492
15. Renault Captur 485
16. Skoda Octavia 474
17. Renault Megane 434
18. Nissan Qashqai 432
19. Mercedes-Benz A-klasse 415
20. Volvo XC40 400
21. BMW 3-serie 398
22. Volkswagen Polo 397
23. Volkswagen T-Cross 384
24. Mercedes-Benz B-klasse 378
25. Kia Picanto 376
26. Peugeot 208 373
27. Mazda CX-5 372
28. Toyota C-HR 369
29. Opel Grandland X 369
30. Opel Crossland X 364
31. Volkswagen Tiguan 355
32. Citroën C1 351
33. Peugeot 308 347
34. Peugeot 3008 346
35. Mini Mini 333
36. Peugeot 5008 311
37. Volvo V40 302
38. Ford EcoSport 295
39. Seat Ibiza 291
40. Skoda Fabia 291
41. Volvo S60/V60 290
42. Kia Ceed 288
43. Skoda Kodiaq 286
44. Citroën C3 281
45. Volkswagen Up 268
46. Peugeot 2008 268
47. Mercedes-Benz GLA 242
48. Audi A3 234
49. Citroën C5 Aircross 223
50. Toyota RAV4 214
51. Suzuki Swift 208
52. Fiat 500 207
53. Mazda3 206
54. Kia Stonic 204
55. Mitsubishi Space Star 202
56. BMW i3 200
57. Mercedes-Benz CLA 200
58. BMW 1-serie 200
59. Mercedes-Benz C-klasse 189
60. Renault Twingo 189
61. BMW 5-serie 187
62. Mazda2 184
63. Opel Corsa 176
64. Citroën C3 Aircross 172
65. BMW X1 166
66. Seat Ateca 165
67. Mercedes-Benz E-klasse 164
68. Mini Countryman 158
69. Volvo XC60 155
70. Nissan Micra 152
71. Mini Clubman 148
72. Audi E-Tron 143
73. Nissan Leaf 142
74. Peugeot 508 138
75. Mitsubishi Outlander 136
76. Skoda Karoq 135
77. Hyundai i20 132
78. Mercedes-Benz Sprinter 131
79. Renault Kadjar 130
80. Mazda CX-3 122
81. Seat Arona 116
82. Hyundai Ioniq 114
83. Audi A1 103
84. Suzuki Ignis 103
85. Dacia Sandero 102
86. Mitsubishi ASX 101
87. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 95
88. Volkswagen T-Roc 91
89. Renault Scenic 91
90. Kia Sportage 89
91. BMW 4-serie 88
92. Opel Adam 88
93. Opel Insignia 87
94. Skoda Superb 86
95. Renault Zoe 84
96. Skoda Scala 83
97. Suzuki Vitara 79
98. Kia Rio 78
99. Opel Mokka X 77
100. Suzuki Celerio 73
101. Citroën C4 Cactus 72
102. Seat Mii 70
103. Volkswagen Passat 70
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 68
105. Ford Mondeo 67
106. Tesla Model S 66
107. BMW X5 65
108. Ford Kuga 62
109. Seat Leon 60
110. BMW X3 60
111. Honda CR-V 60
112. Volvo XC90 59
113. Hyundai i30 58
114. Skoda Citigo 57
115. Suzuki SX4 S-Cross 56
116. Tesla Model X 56
117. Hyundai Tucson 55
118. Dacia Duster 53
119. Porsche Cayenne 53
120. Kia Optima 53
121. Ford Transit/Tourneo Custom 52
122. Audi A4 44
123. Audi A5 43
124. Mercedes-Benz GLC 43
125. Smart Forfour 43
126. Volvo S90/V90 42
127. Citroën C4 SpaceTourer 41
128. Range Rover Evoque 40
129. BMW X2 40
130. Jaguar I-Pace 40
Cijfers: RDC
Foto's AutoWeek