De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Praat aub direct tegen mij, rickm. Niet over mij tegen een ander. Dat is laf.
En de enige met een puberale obsessie (voor Franse auto's en verkoopcijfers) ben jij, die je te pas en te onpas bij mensen door hun strot drukt. Dat deed je al die jaren geleden ook al voordat je werd geband.

Genoeg hierover, einde discussie.

Schermafbeelding-2019-09-08-om-21-42-40.png
 
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor (y)
 
Curlew zei:
Wat een gezever. Door Artisan z'n posts is er wel een discussie gaande en daar is een forum voor (y)

My words! :)

Als iedereen auto's centraal stelt en ff de topic titel checkt is er niets aan de hand.
Als mensen over- / onderstuurd raken omdat er in een "NL Verkoopcijfers" een toefje "Buitenlandse verkoopcijfers" staat, get over it.
Nix mis met de vergelijking Dacia NL vs Dacia elders.

PS I: Zoals de net binnengekomen Augustus verkoopcijfers uit België, dat gezellige maar soms wat ondoorgrondelijke buurland waar 70% Nederlands spreekt.
#5, +70%, 4% marktaandeel, 3000 st. Indrukwekkende cijfers, mede daar het inwonertal 35% lager is dan NL. Oorzaak verschil? Zie trace.

PS II: de link https://focus2move.com/belgium-auto-sales/
 
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, België, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar één ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.
 
Peter O zei:
Bedankt voor de analyse weer Rutger, elke maand is het weer genieten om het te lezen!

Interessant, de vraagstelling over Dacia.. De vraag waarom Dacia zoveel minder verkoopt in Nederland dan elders vind ik niet eens zo gek eigenlijk.

In Nederland willen mensen veel auto voor weinig, dus ja Dacia zou dan best je merk kunnen zijn ja. Ik heb een tijdje terug gereden in een Dacia Sandero, en ik vond dat niet echt een fijne auto, dus voor vele lange ritten zou ik hem niet kopen. Maar dat is mijn mening, ik snap best dat mensen die minder of andere eisen hebben wel een Dacia zouden kiezen.

Persoonlijk denk ik dat het niet met welvaart te maken heeft, in landen als Duitsland, België, Frankrijk, Polen en weet ik veel waar nog meer, koopt men ook een Dacia, en die landen zijn niet altijd minder perse minder welvarend of minder "autominded" dan ons land. En de doelgroep van Dacia, mensen die niet veel om auto's geven of gewoon een goedkope nieuwe auto willen heb je overal. Ook de naam Dacia zal wel inmiddels geen beletsel zijn. Skoda had net zo'n slechte naam.

Dan blijft er denk ik toch maar één ding over, de aanschafprijs. Door alle regels wordt Dacia gewoon te duur, er zijn dan aantrekkelijkere auto's.

Ik volg je. Blijft een enigszins intrigerend 'enigma', Dacia en NL.
Zoals aangeven begrijp ik goed dat door bv de ridicule toeslagen in NL Dacia NAAR VERHOUDING duurder lijkt / is dan wellicht gedacht wordt van een budgetmerk.

Dat zou, ik noem maar wat, een factor 4 of 4 verschil met het buitenland kunnen verklaren.
Maar het verschil is veel en veel groter, tot factor 20 gecorrigeerd met inwoners aantal.
Blijkbaar heeft de Nederlandse doelgroep liever een kleine Japanner of aangeklede drieling.
 
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.
 
MBdoubleyou zei:
Nog een keer de prijzen in perspectief:

In Belgie kost de goedkoopste Up 11.050 euro. Daar koop je ook een Dacia Sandero 90 TCe Laureate voor: 11.190 euro. In Nederland kost diezelfde auto 14.830 euro. En de goedkoopste up 12.146 euro. Reken maar dat er meer Sandero's verkocht werden als die Sandero hier ook 12.000 zou kosten en het basismodel 8.990 euro.

En de Duster zou hier als warme broodjes gaan als die hier als Prestige 100 TCe 600 euro goedkoper zou zijn dan een Polo Trendline 80pk. 16.670 is de Belgische vanafprijs. Een Duster Prestige 100 TCe kost daar 16.090 (en de allergoedkoopste Acces 11.900). Hier kost diezelfde Duster Prestige 100 TCe 21.680 euro en de Polo Trendline 80pk 17.651 euro.

Nederlanders houden van kleine auto's. Goedkoop qua verbruik, onderhoud, verzekering en MRB. Dus Dacia zou hier nooit zo goed scoren als in andere landen. Maar zonder die enorme CO2 toeslag zou het marktaandeel natuurlijk een stuk hoger zijn.

Allemaal waar. Geen speld tussen te krijgen. Hoewel ...

.... nu ik er toch ben - de bizarre Dacia verkoop in NL vs buitenland bereikt inmiddels bizarre proporties.
Zoals in Augustus bij de buren.
In Duitsland is de Top 30 doorgaans Duits / van Duitse komaf (Seat/Skoda/Opel).
Met soms een verdwaalde KIa, Clio of F500.

Augustus knalde de Duster naar #10!
Sandero en Dokker top 40.
https://www.auto-motor-und-sport.de/verkehr/neuzulassungen-august-2019-top-50/
 
Als je in Duitsland het prijskaartje ziet op een nieuwe Duster kan ik mij de populariteit goed voorstellen.
 
Top 10 september elektrische personenauto's:

1. TESLA MODEL 3 5778
2. HYUNDAI KONA 492
3. KIA NIRO 295
4. BMW I3 200
5. VOLKSWAGEN GOLF 146
6. AUDI E-TRON 142
6. NISSAN LEAF 142
8. RENAULT ZOE 83
9. HYUNDAI IONIQ 67
10. TESLA MODEL S 66

Totaal 7613, is plus 199 procent t.o.v. september 2018 (2542).

bron: opendata.rdw.nl
 
Verkoopcijfers RAI sept 2019

Meest opvallend. naast het aantal Model 3's uiteraard, is dat VW op plaats 5 staat. De Polo staat op opvallend laag op 22. Leveringsproblemen of is de markt overvoerd met reeds geregistreerde Polo's?

Verder de nummer 2 positie van Opel vanwege de grote hoeveelheid Karls uit voorraad die daar de deur uitgingen met o.a. acties van 2.500 euro korting. Geen slechte deal op een prima auto dus ik snap wel dat ze als warme broodjes gaan. Bijzonder is dat de Ampera-E zo'n marginale rol speelt in de booming verkopen van BEV's. 30 werden er verkocht en ze staan zelfs gewoon in voorraad bij de dealers.

Fiat en Alfa en duiken flink de afgrond in: 8 Alfa's op kenteken deze maand en 228 Fiats.

Vorig jaar verkocht Fiat nog 559 auto's in september. Over de eerste 9 maanden waren het er vorig jaar 6.731. Dit jaar nog maar 3.389.
Alfa deed er vorig jaar september 91 en in de eerste 3 kwartalen 1211. Nu nog maar 626.
 
September 2019

In september verpulverde de nieuwe wereld de oude wereld. De Model 3 maakt gehakt van welke andere auto dan ook in de verkoopstatistieken. De Model 3 deed het bijna net zo goed als de nummers 2 tot en met 6 bij elkaar, de Opel Karl, Ford Fiesta, Peugeot 108, Kia Niro en Renault Clio. De Model 3 is niet de enige elektrische auto, maar is wel de enige elektrische auto onder de 50 mille die daadwerkelijk waar voor je geld biedt, want voor een premium instap D-segmenter op benzine betaal je hetzelfde. Dat kun je van een Zoe of Kona toch bepaald niet zeggen. Zolang de oude wereld vette winstmarges blijft rekenen op elektrische auto's, heeft Tesla hier ook weinig van te duchten. Begin volgend jaar zal de belangstelling voor elektrische auto's door de hogere bijtelling ongetwijfeld even teruglopen, maar met de Model Y heeft Tesla alweer de volgende troef achter de hand. Verder valt op dat veel volop actievoeren om de gang er nog in te houden. Merken als Renault, Ford, Mercedes-Benz, Smart en Opel gaven/geven tot wel duizenden euro's korting op diverse modellen om de gang er een beetje in te houden. Het lijkt erop dat Opel duizenden Karl voorraadauto's allemaal naar Nederland heeft gestuurd. Voor Opel Nederland levert dit helaas slechts op de korte termijn de nodige omzet op, want Karl-rijders zullen voor de overgrote meerderheid bij het aanschaffen van hun volgende auto uitwijken naar de concurrentie, aangezien er (voorlopig) geen nieuwe Opel onder de Corsa meer komt. Toch jammer dat PSA niet een deal met GM sluit voor verlenging van afname van de Karl, temeer ook de Koreaanse GM-fabriek die Karl-productie voor Europa goed kan gebruiken. De Karl is nog lang niet verouderd.

79gyzf9bqrvf_800.jpg


Andere merken zoals Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Nissan, die de afgelopen maand(en) stuntten, zagen het aantal registraties (nog verder) afnemen. De Fiat-groep gaf 21% korting en is met een ronduit gedateerd en onsamenhangend productaanbod, verouderde techniek en een ontevreden en gedemotiveerd dealernetwerk volledig afhankelijk van acties. Mitsubishi registreerde vorige maand een hoop exemplaren van de Eclipse Cross en die ligt nu in de lappenmand. Geen wonder: om de sinds de facelift en nieuwe motor duur geworden ASX ruimte te geven heeft Mitsubishi de Eclipse prijzen verhoogd, die is er nu vanaf 35.990 euro! Tja, voor dat geld kijk je wel ergens anders, bijvoorbeeld naar de Outlander PHEV met dezelfde vanafprijs.

Naast Tesla (+258,1%) waren de best presterende merken Opel (+16,5%), Mini (+16,6%), Jaguar (+19,7%), Dacia (+19,9%), Citroën (+22,1%), DS (+31,7%), Peugeot (+32,4%), Toyota (+36,3%), Audi (+43,9% - maar september is duidelijk geen Audi-maand, want Audi eindigde alsnog veel lager dan gewoonlijk), Seat (+45,1%), Renault (+51,3%, door de acties kan nog niet worden gesteld dat Renault de problemen eindelijk achter zich gelaten heeft), Mercedes-Benz (+52,0%, driemaal zoveel als Audi), Skoda (+54,2%), Volkswagen (+55,0%, september is desalniettemin ook geen VW-maand), Ford (+71,4%), Porsche (+121,4%, inhaalslag na WLTP-certificeringsellende in het afgelopen jaar) en Honda (+124,1%).

Mitsubishi (-16,0%), BMW (-21,2%), Nissan (-29,2%), Suzuki (-43,4%), Fiat (-59,2%), Subaru (-62,2%), Smart (-65,8%) en Jeep (-69,3%) hebben betere tijden gekend, Alfa Romeo is de zwakste schakel (-91,2%); tot ziens.

nrdyqhlbo9th_800.jpg


Op modelniveau scoorden naast de Model 3 en Karl ook de Mercedes-Benz A- en B-klasse (#19 respectievelijk #24) het uitstekend, de GLA lijkt zeer aantrekkelijk geprijsd zijn aflossing af te wachten, want de auto, nooit succesvol geweest hier, scoort uit het niets beter dan ooit (#47). Ook de CLA (#57) en E-klasse deden het goed (#67). Audi moet het vooral hebben van de succesvolle E-Tron (#72). De Skoda Kodiaq gaat nog steeds als een speer (#43), net als de Ford EcoSport (#38). Doet de SkyActiv-X-motor wonderen voor de Mazda3 (#53)? De Honda CR-V profiteert van de hybride (#111). De Porsche Cayenne kruipt uit het dal en heeft versterking gekregen van de Coupé (#119), terwijl de Kia Optima profiteert van het feit dat de plug-in hybride stationcar facelift eindelijk leverbaar is (#120). De verdeling van de Ceed-verkopen is als volgt: Ceed 167, Proceed 51 en de nieuwe XCeed 70 stuks.

Buiten deze lijst staan nieuwe modellen als de Audi Q3 (19 stuks); BMW 8-serie (13 stuks), Z4 (32 stuks) en X7 (12 stuks); Citroën Berlingo (8 stuks); DS 3 Crossback (28 stuks); Hyundai Nexo (13 stuks) en Santa Fe (2 stuks); Jeep Wrangler (3 stuks); Kia Soul (3 stuks); Lexus UX (28 stuks) en ES (14 stuks); Mazda CX-30 (12 stuks); Mercedes-Benz GLE (34 stuks), GT inclusief 4-Door (7 stuks) en EQC (3 stuks); Opel Combo (5 stuks); Peugeot Rifter (5 stuks en 3 vermoedelijke oude, elektrische Partners); Porsche 911 (23 stuks); Seat Tarraco (28 stuks); Skoda Kamiq (eerste 14 stuks); Suzuki Jimny (24 stuks); en de Toyota Camry (18 stuks) en Supra (3 stuks).

1. Tesla 5.890
2. Opel 3.595
3. Peugeot 2.631
4. Toyota 2.585
5. Volkswagen 2.280
6. Renault 2.269
7. Ford 2.215
8. Kia 1.911
9. Mercedes-Benz 1.895
10. BMW 1.627
11. Hyundai 1.469
12. Skoda 1.426
13. Volvo 1.248
14. Citroën 1.149
15. Mazda 943
16. Nissan 734
17. Seat 730
18. Audi 659
19. Mini 640
20. Suzuki 543
21. Mitsubishi 445
22. Fiat 228
23. Dacia 199
24. Honda 130
25. Porsche 124
26. Land Rover 102
27. Lexus 97
28. Jaguar 91
29. Smart 63
30. DS 54
31. Jeep 35
32. Subaru 17
33. Alfa Romeo 8
34. Bentley 5
35. Alpine 2
36. Lamborghini 1
37. Maserati 1
38. Ferrari 1
39. Aston Martin 1

d3cyq45boyj5_800.jpg


1. Tesla Model 3 5.768
2. Opel Karl 1.755
3. Ford Fiesta 963
4. Peugeot 108 839
5. Kia Niro 820
6. Renault Clio 810
7. Toyota Aygo 787
8. Ford Focus 684
9. Opel Astra 642
10. Volkswagen Golf 608
11. Hyundai Kona 603
12. Toyota Yaris 602
13. Toyota Corolla 549
14. Hyundai i10 492
15. Renault Captur 485
16. Skoda Octavia 474
17. Renault Megane 434
18. Nissan Qashqai 432
19. Mercedes-Benz A-klasse 415
20. Volvo XC40 400
21. BMW 3-serie 398
22. Volkswagen Polo 397
23. Volkswagen T-Cross 384
24. Mercedes-Benz B-klasse 378
25. Kia Picanto 376
26. Peugeot 208 373
27. Mazda CX-5 372
28. Toyota C-HR 369
29. Opel Grandland X 369
30. Opel Crossland X 364
31. Volkswagen Tiguan 355
32. Citroën C1 351
33. Peugeot 308 347
34. Peugeot 3008 346
35. Mini Mini 333
36. Peugeot 5008 311
37. Volvo V40 302
38. Ford EcoSport 295
39. Seat Ibiza 291
40. Skoda Fabia 291
41. Volvo S60/V60 290
42. Kia Ceed 288
43. Skoda Kodiaq 286
44. Citroën C3 281
45. Volkswagen Up 268
46. Peugeot 2008 268
47. Mercedes-Benz GLA 242
48. Audi A3 234
49. Citroën C5 Aircross 223
50. Toyota RAV4 214
51. Suzuki Swift 208
52. Fiat 500 207
53. Mazda3 206
54. Kia Stonic 204
55. Mitsubishi Space Star 202
56. BMW i3 200
57. Mercedes-Benz CLA 200
58. BMW 1-serie 200
59. Mercedes-Benz C-klasse 189
60. Renault Twingo 189
61. BMW 5-serie 187
62. Mazda2 184
63. Opel Corsa 176
64. Citroën C3 Aircross 172
65. BMW X1 166
66. Seat Ateca 165
67. Mercedes-Benz E-klasse 164
68. Mini Countryman 158
69. Volvo XC60 155
70. Nissan Micra 152
71. Mini Clubman 148
72. Audi E-Tron 143
73. Nissan Leaf 142
74. Peugeot 508 138
75. Mitsubishi Outlander 136
76. Skoda Karoq 135
77. Hyundai i20 132
78. Mercedes-Benz Sprinter 131
79. Renault Kadjar 130
80. Mazda CX-3 122
81. Seat Arona 116
82. Hyundai Ioniq 114
83. Audi A1 103
84. Suzuki Ignis 103
85. Dacia Sandero 102
86. Mitsubishi ASX 101
87. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 95
88. Volkswagen T-Roc 91
89. Renault Scenic 91
90. Kia Sportage 89
91. BMW 4-serie 88
92. Opel Adam 88
93. Opel Insignia 87
94. Skoda Superb 86
95. Renault Zoe 84
96. Skoda Scala 83
97. Suzuki Vitara 79
98. Kia Rio 78
99. Opel Mokka X 77
100. Suzuki Celerio 73
101. Citroën C4 Cactus 72
102. Seat Mii 70
103. Volkswagen Passat 70
104. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 68
105. Ford Mondeo 67
106. Tesla Model S 66
107. BMW X5 65
108. Ford Kuga 62
109. Seat Leon 60
110. BMW X3 60
111. Honda CR-V 60
112. Volvo XC90 59
113. Hyundai i30 58
114. Skoda Citigo 57
115. Suzuki SX4 S-Cross 56
116. Tesla Model X 56
117. Hyundai Tucson 55
118. Dacia Duster 53
119. Porsche Cayenne 53
120. Kia Optima 53
121. Ford Transit/Tourneo Custom 52
122. Audi A4 44
123. Audi A5 43
124. Mercedes-Benz GLC 43
125. Smart Forfour 43
126. Volvo S90/V90 42
127. Citroën C4 SpaceTourer 41
128. Range Rover Evoque 40
129. BMW X2 40
130. Jaguar I-Pace 40

Cijfers: RDC
Foto's AutoWeek
 
Dit is wel een heel bizarre maand. Ben wel bang dat veel leasemaatschappijen zich verslikken in Tesla, ze bieden ze aan voor een onwijs laag tarief en waarschijnlijk dus hoge restwaarde. Maar over vijf jaar komen er dus ook duizenden terug. Dat kan de markt niet zo makkelijk aan, ook internationaal wordt dat wel een opgave.
Maar de hele plus van september is puur op het conto van de Model 3.
 
De belangrijkste segmenten:

A-segment:

Kia-Picanto-Mitsubishi-Space-Star-VW-Up-1200x800-7e1421076c0a849a.jpg


1. Opel Karl 1.755
2. Peugeot 108 839
3. Toyota Aygo 787
4. Hyundai i10 492
5. Kia Picanto 376
6. Citroën C1 351
7. Volkswagen Up! 268
8. Fiat 500 207
9. Renault Twingo 189
10. Suzuki Ignis 103
11. Opel Adam 88
12. Suzuki Celerio 73
13. Seat Mii 70
14. Skoda Citigo 57
15. Smart Forfour 43

B-segment:

Vier-starke-Kleinwagen-im-Vergleich-1200x800-31eca989ab77c415.jpg


1. Ford Fiesta 963
2. Renault Clio 810
3 Toyota Yaris 602
4. Volkswagen Polo 397
5. Peugeot 208 373
6. Mini 333
7. Seat Ibiza 291
8. Skoda Fabia 291
9. Citroën C3 281
10. Suzuki Swift 208
11. Mitsubishi Space Star 202
12. Mazda2 184
13. Opel Corsa 176
14. Nissan Micra 152
15. Hyundai i20 132
16. Audi A1 103
17. Dacia Sandero 102
18. Renault Zoe 84
19. Kia Rio 78

B-segment SUV/Crossover/MPV:

Fuenf-Mini-SUVs-im-Test-1200x800-b5a09aa870d58084.jpg


1. Hyundai Kona 603
2. Renault Captur 485
3. Volkswagen T-Cross 384
4. Opel Crossland X 364
5. Ford EcoSport 295
6. Peugeot 2008 268
7. Kia Stonic 204
8. BMW i3 200
9. Citroën C3 Aircross 172
10. Mazda CX-3 122
11. Seat Arona 116
12. Suzuki Vitara 79
13.. Opel Mokka X 77
14. Dacia Duster 53

C-segment:

Mazda3-Kia-Ceed-VW-Golf-1200x800-3dd49ae505f38e3f.jpg


1.. Ford Focus 684
2. Volkswagen Golf 608
3. Toyota Corolla 549
4. Skoda Octavia 474
5. Renault Megane 434
6. Mercedes-Benz A-klasse 415
7. Peugeot 308 347
8. Volvo V40 302
9. Kia Ceed 288
10. Audi A3 234
11. Mazda3 206
12. BMW 1-serie 200
12. Mercedes-Benz CLA 200
13. Mini Clubman 148
14. Nissan Leaf 142
15. Hyundai Ioniq 114
16. Skoda Scala 83
17. Seat Leon 60
18. Hyundai i30 58

C-segment SUV/Crossover/MPV:

DS-7-Crossback-Mazda-CX-5-Volvo-XC60-1200x800-255c24c1dd95fd85.jpg


1. Kia Niro 820
2. Nissan Qashqai 432
3. Volvo XC40 400
4. Mercedes-Benz B-klasse 378
5. Mazda CX-5 372
6. Toyota C-HR 369
7. Opel Grandland X 369
8. Volkswagen Tiguan 355
9. Peugeot 3008 346
10. Peugeot 5008 311
11. Skoda Kodiaq 286
12. Mercedes-Benz GLA 242
13. Citroën C5 Aircross 223
14. Toyota RAV4 214
15. BMW X1 166
16. Seat Ateca 165
17. Mini Countryman 158
18. Mitsubishi Outlander 136
19. Skoda Karoq 135
20. Renault Kadjar 130
21. Mitsubishi ASX 101
22. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 95
23. Volkswagen T-Roc 91
24. Renault Scenic 91
25. Kia Sportage 89
26. Citroën C4 Cactus 72
27. Ford Kuga 62
28. Honda CR-V 60
29. Suzuki SX4 S-Cross 56
30. Hyundai Tucson 55
31. Citroën C4 SpaceTourer 41
32. Range Rover Evoque 40
33. BMW X2 40

D-segment

Audi-A5-Sportback-BMW-4er-Gran-Coup-Kia-Stinger-1200x800-8c1cad1a2b666cd9.jpg


1. Tesla Model 3 5.768
2. BMW 3-serie 398
3. Volvo S60/V60 290
4. Mercedes-Benz C-klasse 189
5. Peugeot 508 138
6. BMW 4-serie 88
7. Opel Insignia 87
8. Skoda Superb 86
9. Volkswagen Passat 70
10. Ford Mondeo 67
11. Kia Optima 53
12. Audi A4 44
13. Audi A5 43
 
speedtouch zei:
Typisch, in het rijtje van het A segment komen wel de Seat Mii en de Skoda Citigo voor, maar niet de Up!

Oh dacht dat ik die wel erbij had gedaan. Staat er bij hoor. Opvallend hoeveel beter die het doet zeg
 
De Mazda 3 lijkt ook een beetje op stoom te komen maar ik zie ze toch nog weinig rijden. Misschien dat de nieuwe Skyactiv-x motoren de verkopen wat opstuwen maar ben er bang voor. De Corolla hatchback zie ik ook maar zelden dit itt de veel ruimere station. Onbegrijpelijk dat er van de 3 geen station is! Ik zie overigens best veel Karls in mijn omgeving. De huidige generatie Polo zie ik duidelijk een stuk minder dan het vorige model. Sowieso een slechte maand voor VAG maar daar ben ik niet rouwig om. Toyota heeft met de nieuwe Corolla goud in handen en blijkbaar doet de inmiddels bejaarde Yaris het ook nog opvallend goed waardoor het merk nu boven Volkswagen staat.
Opvallend overigens dat de Spacestar bij B-segment staat terwijl het prijstechnisch gewoon een ruime A-segmenter is (waarmee hij ook op de foto's staat)
 
Onbegrijpelijk dat er van de 3 geen station is!

Het is jammer maar niet onbegrijpelijk. Stations zijn alleen in West-Europa populair. De Mazda3 verkoopt elders wel prima tot goed en daar willen ze sedans
 
In mijn woonland Polen is al sinds april de Toyota Corolla de bestseller. In april op 2 en de 5 opvolgende maanden (met afstand) op 1: https://bestsellingcarsblog.com/2019/10/poland-september-2019-toyota-corolla-scores-5th-straight-win-volvo-xc40-in-top-40/

Sinds de introductie al meer dan 13500 stuks verkocht.
 
Helaas voor Mazda verwacht ik dat wij de nieuwe 3 net zo vaak zien als de vorige 3 en diens voorganger. Aan de auto ligt het niet. Die is natuurlijk subliem.
Mazda moet het in deze klasse vooral hebben van de particuliere kopers. Die behoren over het algemeen niet tot de jongste categorie en kiezen vaak een wat hogere, voor hen meer praktische auto. Ik denk dat de CX30 het daarom beter gaat doen.
De zakelijke markt is natuurlijk een apart verhaal en zou een eigen verkooplijstje moeten hebben.
De V40 vedient wat bij betreft nog wel een eervolle vermelding. Wat doet die auto het bij zijn pensionering nog steeds goed. Ziet er ook nog steeds geweldig uit. Misschien dat Mazda de bezitters van de V40 kan overtuigen op een 3 over te stappen. Ik vind het wel vergelijkbare auto's.
 
Juist, de V40, vorige 1-serie en vorige A-klasse waren ook niet ruim of praktisch. Dan is de Mazda3 toch een mooie opvolger, zeker met premium-interieur. Maar het schiet weinig op als je vaak niet eens een Mazda kunt kiezen van je baas
 
Curlew zei:
Maar het schiet weinig op als je vaak niet eens een Mazda kunt kiezen van je baas

Dat is inderdaad een probleem voor veel merken. De leaseprijs is domweg te duur omdat de afschrijving hoger is dan bij de belangrijkste merken. En daar kunnen we van alles van vinden, maar leasemaatschappijen (en hun klanten, i.e. de werkgevers) kijken naar de rationele cijfers en verder niet. Logisch, want het zijn zakelijke beslissingen.
 
Mwah de afschrijving van een Mazda valt wel mee. Juist door de beperkte aantallen is de restwaarde goed. Hij komt alleen nergens op een lijstje voor, daarom wordt ie nauwelijks gekozen.
 
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.
 
Toch knap dat Saab zijn positie ten opzichte van de vorige jaren zo goed heeft vastgehouden, ondanks dat het gamma her en der wat verouderd begint te raken.(y)
 
Rutger DC zei:
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.

Hoop werk zeker? ;)
 
Rutger DC zei:
Ik heb de verkoopcijfers van Saab over september 2019 boven water weten te halen:

Saab 90 0
Saab 92 0
Saab 93 0
Saab 95 0
Saab 96 0
Saab 99 0
Saab 900 0
Saab 9000 0
Saab 9-2X 0
Saab 9-3 0
Saab 9-4X 0
Saab 9-5 0
Saab 9-7X 0
TOTAAL 0

Ter vergelijking, vorig jaar september wist Saab nog 0 auto's te registreren.

Ik mis de 600. Zijn er daar niet toevallig een aantal van geregistreerd, al dan niet als demo?
 
Wouter82 zei:
Ik mis de 600. Zijn er daar niet toevallig een aantal van geregistreerd, al dan niet als demo?

Hmm, goede! Misschien dat die verwerkt is in de Lancia-cijfers? Zoals de Toyota Daihatsu Charade zeg maar. :D
 
Top 10 oktober elektrische personenauto's:

1. HYUNDAI KONA 430
2. TESLA MODEL 3 288
3. NISSAN LEAF 286
4. KIA NIRO 266
5. BMW I3 190
6. AUDI E-TRON 187
7. VOLKSWAGEN GOLF 179
8. HYUNDAI IONIQ 128
9. RENAULT ZOE 78
10. JAGUAR I-PACE 54

Totaal 2233 is plus 28 procent t.o.v. oktober 2018 (1747).

bron: opendata.rdw.nl
 
Volkswagen was in oktober met 4.498 verkochte auto's en een marktaandeel van 13,2 procent het best verkochte automerk, gevolgd door Peugeot (2.553 stuks, marktaandeel 7,4 procent) en Renault (2.390 stuks en 7 procent marktaandeel). Kia (2.253 stuks, marktaandeel 6,6 procent) en Ford (2.218 stuks, marktaandeel 6,2 procent) volgen op plek vier en vijf.

Kijken we puur naar modelniveau, dan scoorde de Volkswagen Polo met 1.450 verkochte exemplaren in oktober het best, gevolgd door de Kia Niro met 912 stuks. Plekken drie tot en met vijf worden opgevuld door opeenvolgend de Ford Fiesta (883 stuks), Ford Focus (881 stuks) en de Renault Clio (812 stuks). (bron Autoweek)


Kia scoort, Renault krabbelt op en Opel valt terug. De laatste voorraad Karls is blijkbaar op kenteken gezet: 3 stuks deze maand :)

verkoopcijfers oktober 2019 (BOVAG)

Fiat en Alfa zijn er nog steeds slecht aan toe: bijna 50% minder dan vorig jaar. Deze maand 10 stuks 500X. Ik begrijp het niet. Leuke auto, prijzen zijn ook best redelijk en in dit segment zit de groei. Verder 11 Panda's en 193 500's. 26 Alfa's gingen er op kenteken waarvan 3 Giulietta's.

Bij Alfa totaal deze maand 5 Stelvio's. Echt jammer want die auto verdient beter. En er is genoeg vraag in het segment! Troost is dat Audi hetzelfde aantal Q5's heeft weggezet. Tata deed 8 x Jaguar F-Pace en 17 x Discovery Sport. Terwijl BMW 58 X3's en 29 X4's verkocht en Volvo 130 XC60's. MB deze maand aan kop met 138 GLC's. In het segment is de koek duidelijk verdeeld tussen 3 merken.
Opvallend dat Audi zo enorm de boot mist met de Q5. Ik vind het een dodelijk saaie auto die veel teveel op zijn voorganger lijkt dus begrijpen doe ik het wel :).
 
De Corolla begint nu (zelfs) in Nederland een beetje op stoom te komen: 571 stuks in oktober, nog geen 100 minder dan de Golf.
Totaal nu ruim 4000 stuks. Opvallend verschil met hier in Polen, nu al ruim 15000.
 
Jazzik zei:
De Corolla begint nu (zelfs) in Nederland een beetje op stoom te komen: 571 stuks in oktober, nog geen 100 minder dan de Golf.
Totaal nu ruim 4000 stuks. Opvallend verschil met hier in Polen, nu al ruim 15000.

Je wordt echt blij van, hè? Dit is de zoveelste keer dat je iets post over de fantastische Corolla verkoopresultaten in Polen :). Ik heb nog beter nieuws voor je: haal de E-Golf verkopen uit de Nederlandse cijfers.....en de Corolla verslaat de Golf gewoon. De Corolla TS verkoopt stukken beter dan de Golf Variant dus ook daar scoort je Corolla. Bij de hatchback zijn de rollen dan weer omgedraaid. Vergeet niet: de Golf loopt op zijn laatste benen en de Corolla is vrij vers. Ik ben benieuwd hoe de Golf 8 het straks gaat doen.
 
MBdoubleyou zei:
verkoopcijfers oktober 2019 (BOVAG)

Bij Alfa totaal deze maand 5 Stelvio's. Echt jammer want die auto verdient beter. En er is genoeg vraag in het segment! Troost is dat Audi hetzelfde aantal Q5's heeft weggezet. Tata deed 8 x Jaguar F-Pace en 17 x Discovery Sport. Terwijl BMW 58 X3's en 29 X4's verkocht en Volvo 130 XC60's. MB deze maand aan kop met 138 GLC's. In het segment is de koek duidelijk verdeeld tussen 3 merken.
Opvallend dat Audi zo enorm de boot mist met de Q5. Ik vind het een dodelijk saaie auto die veel teveel op zijn voorganger lijkt dus begrijpen doe ik het wel :).

Ja die koek is in NL verdeeld. Voor deze maand dan toch. Dat laat zich niet meer veranderen :p

30% GLC/GLC Coupé/EQC,
30 % XC60,
18% X3/X4,
12% i-Pace,
10% voor de rest (Stelvio, Q5, DS7, Q60, E- en F-Pace, Disco Sport, UX en NX, Macan)
De wederopleving van de i-Pace vind ik overigens frappant. De XC60 leek in NL de hele Duitse gerenommeerde concurrentie weg te vagen, maar de aantallen zijn al weer flink aan het dalen...

Tel je het hele zwikkie bij elkaar op, al die medium-size (pakweg 4.65m, +- 10 cm) priemiejum SUV's, , kom je op een kleine 450 stuks.
Heb je het over 11 Merken en pakweg 17 modellen. Maar in absolute aantallen gaat het natuurlijk nergens over: samen beslaan ze 1, 2% van de markt - met z'n zeventienen - een in NL vrijwel non-existent marktsegment.*** En is het eigenlijk wel een apart marktsegment? Of moeten we spreken over een "segment van een markstsegment"....?

De Kodiaq verkoopt in zijn eentje net zoveel als alle bovenstaande modellen bij elkaar - 423 stuks, ruim 1% marktaandeel
Volvo's iets kleinere XC40 lijkt iets bestendiger dan zijn gote broer: net zoveel als alle 17 priemiejum modellen, bij elkaar - 416 stuks, ruim 1%
(nu we het trouwens over ietsje kleiner hebben, Nissan verkoopt bijna anderhalf keer zoveel Qashqais - 556 stuks, bijna 1,5% )
Volkswagen zelfs anderhalf keer zoveel Tiguans en All-Spaces - 661, ruim 1,5 %
PSA 3008/5008 nog enkele stuks meer - 666 bijna 2%
En Mazda nog altijd 300 stuks van de CX-5 - 0,8% Chapeau! Kunnen al die priemiejummies nog een puntje aan zuigen.
Ook de RAV4 en zelfs de zo gedefamereerde Outlander verkopen beter dan de beste verkopende priemiejum modellen (samen ook 0,8%)

De Nederlandse medium SUV koek is dus eigenlijk verdeeld tussen VAG en PSA*****.
Is kennelijk voor de gemiddelde koper groot genoeg én goed genoeg.
Dat is niet verbazingwekkend. Sinds zijn introductie twaalf jaar geleden heeft de Tiguan het in vergelijkingstests nooit af hoeven te leggen tegen X3, Q5 en GLK/GLC. Waarom dan die dure Zuid-Duitse jongens kopen? Waarom een Stelvio? Alleen voor het mooi? Om ietsje harder door de bocht te gaan?
Ook de zeer succesvolle kleinere crossovers - Captur, 2008, CHR, Stonic, Arona, T-Cross, etc. etc - kunnen de Tiguan qua verkoopaantallen niet naar de kroon steken. De Qashqai kan nog steeds meer dan aardig meekomen. De Outlander kon, in NL, qua verkoopaantallen een tijdje meepraten, de i-Pace een maandje. Zou het 3008/5008 lukken de hegemonie van de Tiguan - in Europa, en zeker in NL, al tien jaar heer en meester - écht te doorbreken? Of is dat ook maar tijdelijk? Ik vrees het laatste.

PSA heeft ook nog platformgenoten C5, Grandland (en DS7) achter de hand heeft en VAG de iets kleinere broertjes Ateca, Karoq, T-Roc (en Q3 en Tarraco) .
Alles van beide merken bij elkaar opgeteld: een marktaandeel van bijna 7%

Alleen Hyundai/Kia kan met de beduidend kleinere Kona/Niro - samen ruim 1500 stuks, marktaandeel 4% - tijdelijk gelijke pas houden en zelfs òver troeven (al gaat dat wél ten koste van de verkopen van de wél met de Tiguan vergelijkbare Tucson en Sportage) Enfin, we weten allen waarom. En waarom het maar een tijdelijke affaire is. En de Tucson en Sportage aantallen van weleer komen niet weerom...

mvrgr, m'ns



*** Ik denk eigenlijk dat driekwart van priemiejum SUV kopers eieren voor hun geld heeft gekozen en nu Model 3 rijdt. Ook zullen er veel hun kruit droog houden voor de Model Y. Je zult zien dat het priemiejum medium SUV-segment volgend jaar plotseling kortstondig opbloeit. :cry: Voor de Stelvio zal het allemaal weinig uitmaken, maar de X3 en de XC60 zullen er alleen maar nòg minder door verkopen

***** wereldwijd trekt het Japanse drietal RAV4, CR-V en X-Trail (de nrs 4, 5, 6 best verkochte auto's na Ford's F-serie, de Corolla en de Civic) nog steeds nét iets harder aan de SUV kar dan Tiguan - maar veel scheelt het niet meer - en ook Tucson, Kuga/Escape en CX-5 praten een duchtig woordje mee. HR-V/Vezel en Qashqai doen een slagje kleiner nog altijd een forse duit in het zakje.



.
 
Volt zei:
Top 10 oktober elektrische personenauto's:

1. HYUNDAI KONA 430
2. TESLA MODEL 3 288
3. NISSAN LEAF 286
4. KIA NIRO 266
5. BMW I3 190
6. AUDI E-TRON 187
7. VOLKSWAGEN GOLF 179
8. HYUNDAI IONIQ 128
9. RENAULT ZOE 78
10. JAGUAR I-PACE 54

Totaal 2233 is plus 28 procent t.o.v. oktober 2018 (1747).

bron: opendata.rdw.nl

Die plus 28% t.o.v. oktober 2018, beste Volt, klinkt heel mooi, om niet te zeggen fantastisch.
Maar eh... hoe zit het t.o.v. de vorige maand (september2019) ?

Huilen met het licht uit, niet?
Ondanks forse stimuleringsmaatregelen een karig marktaandeel van schamele 6%....
Gehoorzaamt die fameuze S-curve niet meer aan HansSolo's voorspellingen?

Tijdelijke dip? Leasend Nederland is de Model 3 toch nog lang niet zat?
Of waren die 288 stuks de laatste exemplaren van de vorige boot, die in september wegens drukte niet meer geleverd konden worden? En is het nu voor leasend Nederland reikhalzend uitzien, als bezorgde Urker vissersvrouwtjes op de kade, als lichtgelovige kinderen op het perron van Station Apeldoorn - vol verwachting klopt hun hart - naar de volgende pakjesboot van de Belastingdienst?

mvrgr, m'ns
 
Oktober 2019

Volkswagen had in september een slechte maand en kwam toen op plek vijf terecht, in oktober sloeg VW weer toe. De Polo voerde eenvoudig de lijst aan, de Tiguan deed het uitstekend. Opmerkelijk is dat de goede prestatie van de T-Cross (#18) niet ten koste ging van de T-Roc die deels in dezelfde prijsrange opereert (#19), integendeel: de vraag naar de T-Roc nam flink toe. Skoda blijft eveneens scoren, vooral de Kodiaq gooit hoge ogen. De vraag naar dit model verdubbelde op jaarbasis ruimschoots; wellicht omdat de lange levertijden van eerder weer onder controle zijn. Met het duo Octavia/Scala (die laatste komt de top vijftig binnen: #49) pakt Skoda ook nog de tweede plek in het C-segment, de Superb moet nu dan de koppositie in zijn klasse weer afstaan aan de Opel Insignia, maar het verschil is miniem. Kortom, het voormalige budgetmerk scoort vooral goed in de hogere segmenten!

skoda_scala_04.jpg


Renault herstelt langzaam van de klap die is veroorzaakt door de WLTP-regels en slechte anticipatie hierop van de Fransen. De nieuwe Clio laat eindelijk een stijging zien; maar zonder Estate zal het niet eenvoudig worden om de koppositie te heroveren. De Koreanen scoren met de Kia Niro (#2) en Hyundai Kona (#10), de laatste is er voortaan ook als hybride. De Kia Ceed-verkoopcijfers bestaan uit de hatchback en SW (219 stuks), Proceed (63 stuks) en XCeed (26 stuks). Opmerkelijk is dat de vraag naar de nog verse Kia Picanto (#14) dit jaar flink is teruggelopen. Het is echter de Opel Karl die de grootste smak maakt: daarvan werden er slechts 3 geregistreerd! Het lijkt erop dat Opel vorige maand de laatste voorraad van de oude modellen, dat wil zeggen de Adam (0 in oktober), Karl (3), Mokka X (0) en Zafira Tourer (0), op kenteken heeft gezet (zelfregistraties). Opel had het daardoor moeilijk in oktober, ondanks dat alle andere modellen op de Corsa (kleine daling) na erop vooruit gingen. Jeep is door de voorraad pre-WLTP-gekeurde exemplaren van de Compass heen (0) en is nu dringend toe aan de nieuwe Firefly-motoren die al in de Renegade zitten, wat vermoedelijk wordt gecombineerd met een opfrisbeurt en verplaatsing van productie van de VS naar Italië.

Eveneens in vorm zijn de BMW 1-serie met dank aan het nieuwe model (#33), Mazda CX-30 en 3 (#58 en #60), Audi E-Tron (#65), de Porsche Cayenne (#70) is aan een inhaalrace bezig nu de plug-in hybride weer leverbaar is na WLTP-perikelen, terwijl de Coupé het aanbod verbreedde, de Mercedes-Benz GLC veert weer op na de facelift (#83), maar staat op jaarbasis nog in het rood met eenderde minder verkopen, de GLA blijft goed gaan (#96) en de Range Rover Evoque met dank aan het nieuwe model (#115).

Buiten deze lijst staan nieuwe modellen als de Audi Q3 (45 stuks); BMW 8-serie (9 stuks), Z4 (18 stuks) en X7 (8 stuks); Citroën Berlingo (31 stuks); DS 3 Crossback (zeer matige 11 stuks); Hyundai Nexo (5 stuks) en Santa Fe (2 stuks); Jeep Wrangler (4 stuks); Kia Soul (42 stuks); Lexus UX (22 stuks) en ES (14 stuks); Mercedes-Benz GLE (15 stuks), GT inclusief 4-Door (6 stuks) en EQC (4 stuks); MG ZS (5 stuks); Opel Combo (6 stuks); Peugeot Rifter (18 stuks en 2 elektrische Partners van het oude type); Porsche 911 (24 stuks); Skoda Kamiq 4 stuks); Suzuki Jimny (19 stuks); en de Toyota Camry (15 stuks) en Supra (1 stuks).

Ja, inderdaad: MG keert voor het eerst sinds 2005 terug in de ranglijst. Het voormalig Britse automerk maakt een herstart in Nederland met een Chinese elektrische crossover. Forummer Peter Olthof had vernomen dat er al 1.000 orders voor waren in Nederland, dus dat belooft een spectaculair herdebuut te worden.

5bkyzojbuisl_800.jpg


Merkenranglijst
1. Volkswagen 4.498
2. Peugeot 2.533
3. Renault 2.390
4. Kia 2.253
5. Ford 2.128
6. Toyota 2.108
7. BMW 1.956
8. Skoda 1.733
9. Mercedes-Benz 1.634
10. Opel 1.608
11. Hyundai 1.518
12. Citroën 1.312
13. Audi 1.232
14. Volvo 1.230
15. Nissan 1.056
16. Mazda 967
17. Seat 856
18. Mini 572
19. Suzuki 565
20. Mitsubishi 356
21. Tesla 322
22. Porsche 233
23. Dacia 224
24. Fiat 216
25. Honda 120
26. Land Rover 111
27. Jaguar 73
28. Lexus 70
29. DS 34
30. Jeep 33
31. Smart 26
32. Alfa Romeo 26
33. Subaru 19
34. Bentley 5
35. Ferrari 5
36. MG 5
37. Maserati 3
38. Alpine 2
39. Lamborghini 2
40. Morgan 1

yllye27b3ivp_800.jpg


Modellenranglijst
1. Volkswagen Polo 1.450
2. Kia Niro 912
3. Ford Fiesta 883
4. Ford Focus 881
5. Renault Clio 812
6. Peugeot 108 780
7. Volkswagen Golf 670
8. Volkswagen Tiguan 661
9. Opel Astra 622
10. Hyundai Kona 604
11. BMW 3-serie 602
12. Toyota Corolla 571
13. Nissan Qashqai 556
14. Kia Picanto 550
15. Toyota Aygo 538
16. Skoda Octavia 512
17. Volkswagen Up 512
18. Volkswagen T-Cross 497
19. Volkswagen T-Roc 475
20. Citroën C1 468
21. Toyota Yaris 463
22. Mercedes-Benz A-klasse 451
23. Hyundai i10 430
24. Renault Captur 429
25. Skoda Kodiaq 423
26. Renault Megane 421
27. Volvo XC40 416
28. Peugeot 3008 393
29. Citroën C3 365
30. Peugeot 308 357
31. Audi A3 337
32. Toyota C-HR 314
33. BMW 1-serie 310
34. Kia Ceed 308
35. Peugeot 208 307
36. Mazda CX-5 300
37. Tesla Model 3 298
38. Volvo S60/V60 297
39. Volvo V40 292
40. Peugeot 2008 289
41. Mini Mini 288
42. Nissan Leaf 286
43. Opel Grandland X 274
44. Peugeot 5008 273
45. Renault Kadjar 265
46. Opel Crossland X 264
47. BMW 5-serie 258
48. Seat Ibiza 249
49. Skoda Scala 249
50. Renault Twingo 241
51. Audi A1 241
52. Opel Corsa 240
53. Mercedes-Benz C-klasse 238
54. Skoda Fabia 237
55. Citroën C5 Aircross 229
56. Skoda Karoq 229
57. Kia Stonic 227
58. Mazda CX-30 202
59. Seat Ateca 201
60. Mazda3 200
61. Nissan Micra 200
62. Fiat 500 193
63. Hyundai i20 193
64. BMW i3 191
65. Audi E-Tron 191
66. Mercedes-Benz B-klasse 179
67. Seat Arona 177
68. Toyota RAV4 168
69. Mercedes-Benz CLA 167
70. Porsche Cayenne 167
71. BMW X1 162
72. Mitsubishi Space Star 161
73. Mini Countryman 160
74. Opel Insignia 146
75. Hyundai Ioniq 143
76. Mazda2 140
77. Audi A4 140
78. Suzuki Ignis 139
79. Ford EcoSport 137
80. Mitsubishi Outlander 133
81. Suzuki Celerio 133
82. Volvo XC60 130
83. Mercedes-Benz GLC 128
84. Mini Clubman 124
85. Kia Sportage 123
86. Suzuki Swift 122
87. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 122
88. Seat Leon 118
89. Suzuki Vitara 115
90. Peugeot 508 113
91. Mercedes-Benz Sprinter 109
92. Citroën C3 Aircross 107
93. Audi Q2 101
94. Mercedes-Benz E-klasse 98
95. Dacia Sandero 92
96. Mercedes-Benz GLA 91
97. Ford Mondeo 91
98. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 90
99. Mazda CX-3 88
100. Hyundai Tucson 85
101. Renault Scenic 82
102. BMW 4-serie 81
103. Renault Zoe 80
104. Kia Rio 79
105. Audi A5 78
106. Audi A6 72
107. Dacia Duster 69
108. BMW 2-serie Active/Gran Tourer 68
109. Ford Kuga 67
110. Skoda Superb 63
111. Citroën C4 Cactus 61
112. Volvo S90/V90 61
113. Volkswagen Passat 58
114. BMW X3 58
115. Range Rover Evoque 57
116. Seat Mii 56
117. BMW X5 56
118. Hyundai i30 56
119. Mitsubishi ASX 55
120. Ford Transit/Tourneo Custom 54
121. Jaguar I-Pace 54
122. Seat Tarraco 54
123. Opel Ampera-e 52
124. BMW X2 51

[size=x-small]Cijfers: RDC
Foto's: Rijtesten.nl & AutoWeek.nl[/size]
 
mns afd AE en D zei:
(...) Leasend Nederland is de Model 3 toch nog lang niet zat?
Of waren die 288 stuks de laatste exemplaren van de vorige boot, die in september wegens drukte niet meer geleverd konden worden? (...)
Vreest niet, met de Model 3 komt het dit jaar nog helemaal goed hoor. Op 1/11 zijn alweer 249 stuks op kenteken gezet. Op één dag al bijna net zo veel als de hele maand ervoor.
 
Ik zou me wel een beetje zorgen maken bij een Model 3 van oktober; waarom waren die later? Schade opgelopen tijdens de overtocht? :) Of ben ik nu een doemdenker?

Bijzonder aan de Niro is dat ie het niet alleen door de EV versie goed doet!
 
Tsja, wat de reden voor elke registratie is kan je niet achterhalen natuurlijk. De grote lijn (per kwartaal/bootlading) is wel te zien. Overigens werden de laatste paar dagen van oktober ineens nog 150 stuks geregistreerd, daarvoor bleef het beperkt tot een handjevol per dag.

edit: Helemaal vergeten Rutger te bedanken voor zijn analyse! Altijd fijn!
 
a0bygkdbkpdg_800.jpg


Modellenranglijst bestelauto's op grijs kenteken
1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California 502
2. Mercedes-Benz Sprinter 482
3. Volkswagen Caddy 441
4. Opel Vivaro/Zafira 335
5. Ford Transit/Tourneo Custom 278
6. Peugeot Partner/Rifter 260
7. Mercedes-Benz Vito/V-klasse 248
8. Peugeot Expert/Traveller 246
9. Renault Trafic 235
10. Ford Transit Connect 229
11. Volkswagen Crafter 227
12. Renault Master 162
13. Fiat Ducato 159
14. Ford Transit 136
15. Fiat Talento 122
16. Iveco Daily 112
17. Opel Combo 100
18. Renault Kangoo 97
19. Fiat Doblò 97
20. Mercedes-Benz Citan 84
21. Citroën Jumpy/SpaceTourer 84
22. Opel Movano 70
23. Toyota ProAce 60
24. Peugeot Boxer 57
25. MAN TGE 44
26. Citroën Berlingo 37
27. Ford Transit Courier 35
28. Toyota Hilux 34
29. Nissan NV200/Evalia 31
30. Ford Ranger 30
31. Ram Pick-up 28
32. Citroën Jumper 20
33. Volkswagen Amarok 17
34. Dacia Dokker 16
35. Fiat Fiorino 15

[size=x-small]Foto: AutoWeek
Cijfers: RDC[/size]


MWH zei:
edit: Helemaal vergeten Rutger te bedanken voor zijn analyse! Altijd fijn!

Graag gedaan. (y)
 
Die Sprinter loopt echt als een dolle. Goed ook dat ze echt alles kunnen leveren, ik heb ze al in alle mogelijke varianten gezien.

En inderdaad, Rutger wederom dank! Fijn om te lezen!
 
Terug
Bovenaan