Toyota Camry / Daihatsu Altis (JP) | Nieuw: update 2021

De update raakt spijtig genoeg niet aan de achterlichtblokken (of toch niet genoeg). Die gigantische witte zones doen zeer gedateerd aan.

Met de begrafenis van de Lexus IS, wordt dit ofwel de RAV4 mijn volgende wagen.
De RAV4 vind ik niet mooi, en is al door 8 andere collega's gekozen... Het probleem is dat deze ook wel zeer saai is.

Ik zal er maar eens mee gaan rijden, ik hoop dat het iets stabieler en wendbaarder rijdt in de bochten tov de RAV4. In dat geval blijft het een kanshebber.

Reyner zei:
De RAV4 vind ik niet mooi, en is al door 8 andere collega's gekozen... Het probleem is dat deze ook wel zeer saai is.

Waarom dan zo krampachtig een Toyota willen kiezen?!
Kijk eens bij andere merken;) Er zijn een hoop betere en vooral mooiere opties te krijgen...

Joop 5528328 zei:
Reyner zei:

Waarom dan zo krampachtig een Toyota willen kiezen?!
Kijk eens bij andere merken;) Er zijn een hoop betere en vooral mooiere opties te krijgen...

Ik mag van mijn werkgever alles kiezen zolang er maar Toyota of Lexus op de badge staat :)

Ik werk voor de grootste toeleverancier van Toyota - wat ook een "Toyota group company" is.

Reyner zei:
De update raakt spijtig genoeg niet aan de achterlichtblokken (of toch niet genoeg). Die gigantische witte zones doen zeer gedateerd aan.

Ik zal er maar eens mee gaan rijden, ik hoop dat het iets stabieler en wendbaarder rijdt in de bochten tov de RAV4. In dat geval blijft het een kanshebber.

Lexus UX? Ik vind dat best een gaaf ding. Oogt in het echt stukken beter dan op foto's, maar dat komt vaker voor bij wat drukker vormgegeven Japanse auto's. Ook een stuk dynamischer en daarmee ongetwijfeld stabieler dan de RAV4.

Rutger DC zei:
Reyner zei:

Lexus UX? Ik vind dat best een gaaf ding. Oogt in het echt stukken beter dan op foto's, maar dat komt vaker voor bij wat drukker vormgegeven Japanse auto's. Ook een stuk dynamischer en daarmee ongetwijfeld stabieler dan de RAV4.

Idd, de Lexus UX ziet er in het echt helemaal niet verkeerd uit. Maar met een gezin is met name de kofferbak echt te krap bemeten...
Een Yaris GR past ook in het budget - daar zou ik het compacte formaat wel voor lief nement :D Echter zijn we verplicht een 4/5 deurs model te kiezen.

Dat is spijtig genoeg boven mijn budget... Ik ben wel jaloers op mijn Duitse collega's die geen merkenbeperking hebben, die hebben een mooi uitgeruste 320d touring of equivalent - maar goed een gegeven paard.. ;)

De facelift wordt doorgetrokken naar de Daihatsu rebadge:
Daihatsu Altis

Ik vraag me af wanneer de facelift in Europa beschikbaar wordt, blijft stil na de aankondiging en valt nog niet te bestellen.

Reyner zei:
Dat is spijtig genoeg boven mijn budget... Ik ben wel jaloers op mijn Duitse collega's die geen merkenbeperking hebben, die hebben een mooi uitgeruste 320d touring of equivalent - maar goed een gegeven paard.. ;)

Kan je niet van werkgever wisselen ? ;)

Bimmert zei:
Reyner zei:

Kan je niet van werkgever wisselen ? ;)

De job is wel wat meer dan enkel de firmawagen die je erbij krijgt ;) Zolang de algemene balans positief is, zie ik geen reden om te veranderen.
Vermits de salariswagen ten dode is opgeschreven in Belgie, ga ik me ooit terug zelf een wagen moeten kopen, en dan doe ik wat ik wil natuurlijk :D

Prijzen in NL bekend

Gemiddeld een 1500 EURO duurder dan de pre-facelift. Het enige echte verschil is een geupdate multimedia en een uitgebruider veiligheidssysteem.

Op de foto's van AW meen ik een schuifdak waar te nemen, maar er wordt helaas niets over geschreven - dus wsl een verkeerde foto van een Amerikaans model ofzo
meny6gebcdos.jpg

De pagina over de Camry is niet meer te bezoeken op zowel de Nederlandse als de Belgische website. Na Duitsland lijkt de auto daarmee van meer Europese markten te verdwijnen. Wellicht blijft de auto leverbaar in bijvoorbeeld Frankrijk, waar de auto in de hoofdstad populair is als taxi.

Rutger DC zei:
De pagina over de Camry is niet meer te bezoeken op zowel de Nederlandse als de Belgische website. Na Duitsland lijkt de auto daarmee van meer Europese markten te verdwijnen. Wellicht blijft de auto leverbaar in bijvoorbeeld Frankrijk, waar de auto in de hoofdstad populair is als taxi.

Eigenlijk best bijzonder dat ze dan voor Toyota kiezen aangezien de DS9 en Peugeot 508 vergelijkbare Franse producten zijn.

Jay DoubleYou zei:
Rutger DC zei:

Eigenlijk best bijzonder dat ze dan voor Toyota kiezen aangezien de DS9 en Peugeot 508 vergelijkbare Franse producten zijn.

Zo bijzonder is dat niet omdat de 508 niet echt een geschikte taxi auto is vanwege de ruimte achterin en lage instap en de DS 9 pas sinds kort leverbaar is.

Blijkbaar was dit een voorbode, want ook in Japan stopt (waarschijnlijk) de verkoop:

Toyota to end Camry sales in Japan, ending 43-year history

Domestic market accounts for only 1% of model's global sales
https%253A%252F%252Fs3-ap-northeast-1.amazonaws.com%252Fpsh-ex-ftnikkei-3937bb4%252Fimages%252F2%252F3%252F0%252F5%252F44905032-5-eng-GB%252FCropped-167950268120230322N%2520Toyota%2520Camry.jpg

The Toyota Camry has sold over 21 million units worldwide since it debuted in 1980. (Photo by Yuki Nakao)

NAGOYA, Japan -- Toyota Motor plans to discontinue sales of the Camry sedan in the Japanese market, focusing on countries where the automaker's 43-year-old flagship model remains popular.

Toyota has notified Japanese dealerships that it will cease production of the Camry for domestic customers at the end of the year. Production will continue for exports.

Domestic sales will end in phases, and Toyota already has halted taking most new orders. New Camry models under development will be sold exclusively to foreign markets.

The Camry, whose name comes from the Japanese word for "crown," is manufactured mainly in the U.S., China and the Tsutsumi Plant in Japan's Aichi Prefecture. Like the Corolla, the sedan is Toyota's global strategic car.

Toyota has sold about 1.3 million Camrys in Japan since the vehicle debuted in 1980. The sedan retails domestically between 3.49 million yen and 4.68 million yen ($26,400 to $35,450).

The model sells in over 100 countries, with more than 21 million units purchased cumulatively through the end of 2022, data from Toyota and automotive information provider MarkLines shows. Toyota fully redesigned the Camry and released the current 10th-generation model in 2017.

The Camry is especially popular in the U.S., where more than 13 million units have sold. American consumers favor the Camry for its reliability, ease of operation and roomy interior.

The Camry ranked as the top-selling passenger vehicle in the U.S. for 15 straight years through 2016. It is known as a go-to model for the relatively high resale value it commands in the used car market.

In China and Southeast Asia, the Camry is seen as an aspirational car for its high-end image.

The Toyota RAV4 snatched the U.S. sales crown from the Camry in 2017, as sport utility vehicles have taken off in recent years.

But the Camry still enjoys steady demand, as global sales of the sedan last year totaled around 600,000 units.

Japan is a different story, however. Fewer than 6,000 Camrys sold in the market last year, due partly to the semiconductor shortage. SUVs and minivans have become more popular in Japan to hurt demand for sedans. Last year, Nissan Motor ended production of the Fuga and Honda Motor terminated the Legend.

The Camry shares similar designs and customer demographics to the all-new Toyota Crown, which launched last year. Toyota apparently has determined that the Camry has completed its role in Japan and will concentrate on tailoring the sedan for the international market.

Bron

Wel grappig da thet Russische Newsdrom een uitgebreider artikel heeft : (vertaald met Translate)

Toyota Motor heeft besloten de productie van de middelgrote Camry-sedan in Japan voor de lokale markt tegen het einde van het jaar stop te zetten. Tegen het einde van het jaar zal de verkoop van het legendarische model in het land van de rijzende zon voltooid zijn, meldde de Nikkei- krant .

Volgens de bron heeft het concern al relevante mededelingen naar zijn dealers gestuurd.

De productie van Camry in Japan blijft alleen voor de export.

Toyota zegt dat Japanse consumenten geen interesse meer hebben in de sedan - de verkoop van Camry daalde jaar na jaar, in 2022 bedroegen ze slechts 6.000 exemplaren. Japanse kopers kiezen meestal voor de grotere Crown sedan. Medio 2022 bracht Toyota een nieuwe generatie van dit model uit .

De Camry blijft populair op de Amerikaanse, Chinese, Midden-Oosterse en Zuidoost-Aziatische markten. De productie van het model in de Verenigde Staten, China en Thailand draait in een hoog tempo.

Tot het voorjaar van 2022 was Rusland een van de belangrijkste afzetmarkten voor Camry ter wereld, maar de productie van het model in ons land moest vanwege de aanscherping van anti-Russische sancties noodgedwongen worden stopgezet - het zal niet worden hervat .

De huidige generatie Camry - XV70 - de tiende op rij, verscheen in 2017.

Bedenk dat de eerste generatie Camry uitkwam in 1979, tot nu toe zijn er ongeveer 21 miljoen Camry's verkocht in de wereld, de meeste in de VS (13 miljoen). Daar stond het model van 2001 tot 2016 op de eerste plaats in de verkoop onder sedans. Tegelijkertijd zijn er sinds 1980 1,3 miljoen Camry's verkocht in Japan.

Читать полностью: https://news.drom.ru/Toyota-Camry-93411.html
Drom.ru — всероссийский автомобильный портал

Ook in die landen verliest de sedan aan populariteit. Dus ik moet het nog zien. Ik hoop wel dat ik ongelijk heb. Soloman moet ooit aan een vervanging :ROFLMAO:

Op termijn zal natuurlijk elke traditionele sedan een keer het veld moeten ruimen. Maar dan is het ook niet ondenkbaar dat er bij Toyota iets Tesla-achtigs voor in de plaats komt.

Trouwens, ik las net dit artikel:
Autoblog over de Toyota Camry

"Een zeldzaam impopulaire Toyota wordt geschrapt. Maar hier in Nederland kun je ‘m nog wél kopen (niet dat iemand dat doet)......
Je wil namelijk niet weten hoe ongewenst de Camry in Nederland is. In het eerste jaar (2019) werden er iets meer dan 100 exemplaren van verkocht. Waarschijnlijk voor elke verkoopdirecteur van elke dealer eentje. Daarna zakten de verkoopcijfers in.

Afgelopen jaar werden er slechts 24 verkocht en het aantal verkochte Camry’s van 2023 kun je op een hand tellen (mits je minimaal vier vingers hebt, uiteraard). In Nederland is de Toyota Camry leverbaar vanaf 46.195 euro."

Ik dacht, 'huh, die is hier niet meer leverbaar, dat staat hierboven zelfs nog."

Maar het kan verkeren: Toyota.NL

Hij is in Nederland inderdaad nog steeds leverbaar. Ik heb er één uit 2021, een Executive van het faceliftmodel. Bruin met crèmekleurige leren bekleding. Echt een geweldige auto vind ik het. Buitengewoon ruim en comfortabel, snel als het moet (2.5L 220 pk) maar tegelijk enorm zuinig. 1 op 20 haal je op je sloffen, haast ongekend voor zo'n grote auto. Uiteraard 100% probleemloos. Voor lange ritten dwars door Europa kun je je bijna geen betere auto wensen. Jammer dat-ie hier inderdaad nauwelijks wordt verkocht, aan de andere kant rij ik wel exclusief.

Terug
Bovenaan