De Nederlandse verkoopcijfers | april 2025 op p. 132

Nieuwe Civic doet het ook verschrikkelijk slecht. Sowieso doet Honda slechte zaken als ik de cijfers zo zie. Hopelijk brengt de CR-V wat verbetering maar anders zie ik het somber in. Hebben in geen enkel segment eenn competente auto.
 
Zo vreemd is dat toch ook niet, het uiterlijk van de meeste Honda's is op zijn zachtst gezegd discutabel. Modellen zijn vlees noch vis...
 
De gedetailleerde cijfers van september zijn eindelijk online: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201209.ashx

kia_proceed_7.jpg

[size=x-small]Kia pro_cee'd[/size]
Foto Autogetest.nl

September 2012
Audi A3/S3 220
Audi RS3 0

Audi A4 241
Audi A4 Allroad 12
Audi S4 0

Audi A5 99
Audi S5 1
Audi RS5 0

Audi A6 232
Audi A6 Allroad 8
Audi S6 3

Audi A7 6
Audi S7 2

Audi A8 0
Audi S8 3

Audi Q7 10
Audi Q7 V12 TDI 0

Audi R8 1

BMW 5-serie 255
BMW 5-serie Gran Turismo 11

Citroën C4 Picasso 58
Citroën Grand C4 Picasso 33

Ford C-MAX 125
Ford Grand C-MAX 23

Jaguar XK 1
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 295
Kia pro_cee'd 2

Land Rover Range Rover Sport 4
Land Rover Range Rover 2

Landwind CV9 2

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 2
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 8
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 125
Mini Countryman 78

Morgan 4/4 0
Morgan Plus 4 0
Morgan Plus 8 0

Nissan Qashqai 226
Nissan Qashqai+2 25

Opel Zafira 2
Opel Zafira Tourer 127

Renault Modus 15
Renault Grand Modus 4

Renault Scénic 58
Renault Grand Scénic 200

Renault Espace 15
Renault Grand Espace 0

Saab 9-3 2
Saab 9-3X 0

Seat Altea 12
Seat Altea XL 53

Th!nk City 1

Toyota Prius 314
Toyota Prius+ 638

Toyota Land Cruiser 2
Toyota Land Cruiser V8 0

Volvo V70 154
Volvo XC70 28



September 2012 grijs kenteken

image.php

[size=x-small]Ford wil met de nieuwe Transit-lijn bestaande uit de Transit Courier, Transit Connect, Transit Custom en gewone Transit haar marktaandeel opvoeren van 9% op dit moment naar 10% in 2013 en ambieert voor later zelfs 15%. De eerste toevoeging is de getoonde Transit Custom.[/size]

image.php

[size=x-small]Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Isuzu D-MAX en SsangYong Actyon Sports[/size]
Foto's Bestelauto.nl

1. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/Kombi 458
2. Volkswagen Caddy 368
3. Mercedes-Benz Sprinter 343
4. Renault Trafic 220
5. Ford Transit 207
6. Volkswagen Crafter 191
7. Opel Vivaro 190
8. Peugeot Partner 175
9. Mercedes-Benz Vito/Viano 143
10. Peugeot Boxer 121
11. Fiat Doblò 120
12. Renault Master 106
13. Iveco Daily 105
14. Renault Kangoo 99
15. Peugeot Expert 94
16. Opel Combo 89
17. Ford Transit Connect 86
18. Opel Movano 86
19. Citroën Berlingo 73
20. Citroën Jumper 63
21. Fiat Ducato 60
22. Citroën Jumpy 60
23. Dodge Ram 39
24. Fiat Fiorino 38
25. Peugeot Bipper 29
26. Citroën Nemo 23
27. Fiat Scudo 22
28. Renault Mégane 18
29. Nissan NV200 18
30. Hyundai H300/H-1 17
31. Mitsubishi Canter 14
32. Volkswagen Amarok 14
33. Toyota Hilux 13
34. Toyota Land Cruiser 12
35. Opel Astra 12
36. Nissan Primastar 9
37. Land Rover Defender 8
38. Ford Ranger 7
39. Volkswagen Touran 7
40. Ford F-150/Raptor 7
41. Nissan Cabstar 6
42. Jeep Grand Cherokee 6
43. Nissan Navara 5
44. Toyota Tundra 5
45. Hyundai Santa Fe 4
46. Volkswagen Golf 4
47. Toyota HiAce 4
48. Nissan NV400 3
49. Kia Sorento 3
50. Land Rover Discovery 3
51. Mitsubishi L200 3
52. Jeep Cherokee 3
53. SsangYong Rexton 2
54. Isuzu N-series 2
55. Toyota RAV4 2
56. Volkswagen Taro 2
57. Volvo XC60 2
58. Volvo XC90 1
59. Piaggio Porter 1
60. Toyota Verso 1
61. Audi Q7 1
62. Chevrolet Avalanche 1
63. Lancia Voyager 1
64. Citroën C4 Picasso 1
65. Mercedes-Benz G-klasse 1
66. Toyota Dyna 1
67. Land Rover Freelander 1
68. SsangYong Korando 1
69. SsangYong Actyon Sports 1
70. Nissan Qashqai 1
71. Mazda 5 1
72. SsangYong Kyron 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201209.ashx
 
De gedetailleerde cijfers van oktober: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201210.ashx

nissan_qashqai_2_2.jpg

[size=x-small]Nissan Qashqai+2[/size]

Foto Autogetest.nl

Oktober 2012
Audi A3/S3 261
Audi RS3 0

Audi A4 229
Audi A4 Allroad 2
Audi S4 0

Audi A5 90
Audi S5 2
Audi RS5 0

Audi A6 153
Audi A6 Allroad 3
Audi S6 1

Audi A7 8
Audi S7 1

Audi A8 2
Audi S8 0

Audi Q7 7
Audi Q7 V12 TDI 0

Audi R8 0

BMW 5-serie 229
BMW 5-serie Gran Turismo 3

Citroën C4 Picasso 33
Citroën Grand C4 Picasso 29

Ford C-MAX 127
Ford Grand C-MAX 51

Jaguar XK 1
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 232
Kia pro_cee'd 0

Land Rover Range Rover Sport 3
Land Rover Range Rover 1

Landwind CV9 0

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 1
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 4
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 172
Mini Countryman 83

Morgan 4/4 0
Morgan Plus 4 0
Morgan Plus 8 0

Nissan Qashqai 94
Nissan Qashqai+2 8

Opel Zafira 0
Opel Zafira Tourer 83

Renault Modus 16
Renault Grand Modus 8

Renault Scénic 41
Renault Grand Scénic 190

Renault Espace 15
Renault Grand Espace 0

Saab 9-3 0
Saab 9-3X 0

Seat Altea 12
Seat Altea XL 58

Th!nk City 1

Toyota Prius 338
Toyota Prius+ 469

Toyota Land Cruiser 1
Toyota Land Cruiser V8 0

Volvo V70 146
Volvo XC70 24
 
Het valt me op dat Renault praktisch alleen maar de gewone Espace verkoopt in Nederland en bijna geen Grands. De vernieuwde Espace is er alleen nog maar als Grand. Ben benieuwd of er dan nog wel überhaupt Espaces verkocht zullen worden.
 
November 2012: https://www.dealersupportnet.nl/Files/merken%20PC%20ytm%2011-2012.pdf

1gt7uq.jpg


Op jaarbasis is BMW nu Fiat voorbij. Fiat zakt ten opzichte van vorig jaar van plaats 8 naar 12. In december zal Fiat BMW echter ongetwijfeld weer voorbijsteken.
Vreemd is dat Dacia rampzalig blijft presteren: net als vorige maand 47 auto's. Opnieuw niveau Lancia of Land Rover. Chevrolet is kortingsjunk en doet het sinds augustus waardeloos, Japanse merken Suzuki, Nissan, Honda, Mitsubishi en Subaru hadden ook een slechte maand. De Suzuki-dealers hoeven in 2013 opnieuw geen nieuw model te verwachten, dus dat merk zal dan nog verder terugvallen.
 
@Daewoo-Chrevrolet: waarom neem je in je overzicht met verkoopcijfers altijd die specifieke auto's op? Allemaal auto's waarvan er 0 of 2 zijn verkocht in een maand, wat is de reden om juist deze specieke auto's te noemen (Q7 V12, Saab 9-3, Audi RS3 etc), ik kan het even niet plaatsen. Overigens heb je altijd mooie analyses in dit topic (net als rickm) (y)
 
BMW / MINI: 5% marktaandeel - netjes.

Renault: #1 met dik 13% - zeker Sinterklaas!
Je zou denken, de Megane is nu wel lang genoeg # 2 geweest. Wie 'm wilde heeft 'm.
Benieuwd of het dit model lukt de Polo v/d 1-ste plek te stoten (volledige jaar 2012).

Ford: van 1 naar 6 - zo kan het dus maandelijks jojo-en.

Opel: had een redelijke rebound.

Dacia dan: Duster krijgt spoedig een nieuwe neus
Suggereerde al eerder, zet de Dokker / nieuwe Sandero neus erop.
Die van de Sandero lijkt het te gaan worden ( zie Autoplus.fr en Autobild.de)
 
up! zei:
@Daewoo-Chrevrolet: waarom neem je in je overzicht met verkoopcijfers altijd die specifieke auto's op? Allemaal auto's waarvan er 0 of 2 zijn verkocht in een maand, wat is de reden om juist deze specieke auto's te noemen (Q7 V12, Saab 9-3, Audi RS3 etc), ik kan het even niet plaatsen. Overigens heb je altijd mooie analyses in dit topic (net als rickm) (y)

Die cijfers staan niet in de lijst van AutoWeek en de 'vroege' lijsten van RDC (RAI Data Center). Ik vind het best interessant om te zien welke variant van een model het beste verkoopt, vooral bij de MPV's.
 
up! zei:
@Daewoo-Chrevrolet: waarom neem je in je overzicht met verkoopcijfers altijd die specifieke auto's op? Allemaal auto's waarvan er 0 of 2 zijn verkocht in een maand, wat is de reden om juist deze specieke auto's te noemen (Q7 V12, Saab 9-3, Audi RS3 etc), ik kan het even niet plaatsen. Overigens heb je altijd mooie analyses in dit topic (net als rickm) (y)


Up!:
DC is niet alleen de man van de 'global overview', maar ook een meester in details.
Daarnaast, geen merk - waar ook ter wereld - ontsnapt aan zijn 'business intelligence' aanpak:
geen 'mule', facelift of nieuw model - al is het in Oezbekistan of Myjamar - of het wordt wel gespot door DC Enterprises.

(RickM? Die is daarbij vergeleken een minkukel, een krabbelaar - lekker laten gaan, die gozer)
 
3000 Megane's in November. Heftig.
Op 30.000 verkochte auto's 3000 Megane's - da's (bijna) 10% marktaandeel.

Vraag mij af hoe vaak dat in NL gebeurd zal zijn. 10% door één model.


"Renault was vorige maand het best verkochte merk in Nederland met bijna 4.000 registraties, gevolgd door Volkswagen met circa 3.150 stuks en Peugeot met bijna 3.000 verkochte auto's. Opel en Citroën verkochten beide ruim 2.000 personenwagens en completeren de top-5.

Met 3.000 exemplaren was de Mégane in november verantwoordelijk voor driekwart van alle nieuwe Renaults en daarmee ook het best verkochte model in Nederland. De Ford Focus volgt als tweede met ruim 1.300 stuks op gepaste afstand. Van de Volkswagen Up! en Peugeot 107 werden ongeveer 1.200 exemplaren verkocht en de Peugeot 208 staat als vijfde genoteerd met 976 stuks".
 
rickm zei:
3000 Megane's in November. Heftig.
Op 30.000 verkochte auto's 3000 Megane's - da's (bijna) 10% marktaandeel.

Vraag mij af hoe vaak dat in NL gebeurd zal zijn. 10% door één model.


"Renault was vorige maand het best verkochte merk in Nederland met bijna 4.000 registraties, gevolgd door Volkswagen met circa 3.150 stuks en Peugeot met bijna 3.000 verkochte auto's. Opel en Citroën verkochten beide ruim 2.000 personenwagens en completeren de top-5.

Met 3.000 exemplaren was de Mégane in november verantwoordelijk voor driekwart van alle nieuwe Renaults en daarmee ook het best verkochte model in Nederland. De Ford Focus volgt als tweede met ruim 1.300 stuks op gepaste afstand. Van de Volkswagen Up! en Peugeot 107 werden ongeveer 1.200 exemplaren verkocht en de Peugeot 208 staat als vijfde genoteerd met 976 stuks".

En dat betekent dat we ook een nieuwe 'bestverkochte auto van Nederland hebben':
jan-okt Renault Megane: 16523 + 3000 =19523
jan-okt VW Polo: 17048 + (...)
 
Zou me niks verbazen als PON nog even wat extra Polo's afzet (gevraagd of ongevraagd) om toch beste model van 2012 te worden.
Mégane in december zie ik niet zo snel geregistreerd worden ivm de leasemaatschappijen die het dan naar januari verschuiven.

Overigens, m'n pa (chef-werkplaats bij een dealer) ziet het succes van de Mégane ook wel positief. Die auto's komen toch 2 tot 3 keer per jaar binnen, en dat loopt lekker door nu. De verkoop is er minder blij mee, want op lease zit nou eenmaal minder marge.
 
adinsx zei:
Zou me niks verbazen als PON nog even wat extra Polo's afzet (gevraagd of ongevraagd) om toch beste model van 2012 te worden.
Mégane in december zie ik niet zo snel geregistreerd worden ivm de leasemaatschappijen die het dan naar januari verschuiven.

Overigens, m'n pa (chef-werkplaats bij een dealer) ziet het succes van de Mégane ook wel positief. Die auto's komen toch 2 tot 3 keer per jaar binnen, en dat loopt lekker door nu. De verkoop is er minder blij mee, want op lease zit nou eenmaal minder marge.

En ik maar denken dat op geen enkele auto momenteel veel marge zit (D/E/F segment daargelaten).
De winst zit 'm - zo begreep ik - in het garage bezoek voor onderhoud.
Want daar gebeuren duistere dingen (lees: 'reparaties') waarop de dealer drijft, qua centen.
 
Modellen Top 50 november 2012

citroen_c3_13.jpg

[size=x-small]Citroën C3 en DS3 terug in vorm - maar voor hoe lang? Tot juni profiteerde het model van de 1.6 e-HDI met 14% bijtelling, de 1.4 e-HDI met robotbak vormt geen alternatief, nu profiteren beide modellen waarschijnlijk van de 1.2 VTi met 14% bijtelling tot 1 januari 2013[/size]

bmw_3_serie_touring_05.jpg

[size=x-small]Nieuwe BMW 3-serie veegt vloer aan met concurrentie nu de Touring ook volop leverbaar is; nieuwe Audi A6 weet veel minder dan voorganger een vuist te maken tegen 5-serie - Mercedes-Benz is echter de grote verliezer[/size]

toyota_prius_02.jpg

[size=x-small]Sinds introductie Plug-in Hybrid ook weer in vorm: de Toyota Prius. Tot en met oktober zijn er 788 Prius Plug-in Hybrids verkocht[/size]
Foto's Rijtesten.nl

Overige highlights:
• Citroën DS5 dankzij HYbrid4 naar #31: daar zullen de Citroën-dealers blij mee zijn gezien de marges!
• Renault Mégane heeft 10% marktaandeel; 75% van alle geregistreerde Renaults was een Mégane!
• Ford B-MAX stijgt naar #59 (133 stuks), eerste dealerregistraties Fiat 500L (14 stuks) en nieuwe Honda CR-V (31 stuks), 104 stuks van de nieuwe Mazda6 verkocht, 66 van de Opel Mokka
• 57% van alle geregistreerde Chevrolets was een Volt: dat zegt alles over de weggevallen vraag naar de Spark en Aveo zonder kortingsacties en 14% bijtelling. De 21% BTW-korting is echter terug op de Spark, Aveo, Cruze en Orlando, terwijl ook de Captiva flink is afgeprijsd

1. Renault Mégane 3.011
2. Ford Focus 1.325
3. Volkswagen up! 1.241
4. Peugeot 107 1.177
5. Peugeot 208 976
6. Volvo V40 886
7. Volkswagen Polo 838
8. Kia Picanto 707
9. Citroën C3 661
10. Toyota Aygo 630
11. Citroën C1 612
12. Renault Twingo 598
13. BMW 3-serie 543
14. Opel Astra 506
15. Opel Corsa 488
16. Volkswagen Golf 479
17. Peugeot 508 451
18. Toyota Prius+ 430
19. Seat Ibiza 391
20. Fiat Panda 373
21. Opel Insignia 351
22. BMW 1-serie 349
23. Kia Rio 347
24. Citroën DS3 342
25. Toyota Prius 335
26. Hyundai i10 320
27. Ford Fiesta 319
28. Skoda Fabia 313
29. Opel Ampera 286
30. Toyota Yaris 282
31. Citroën DS5 280
32. Skoda Citigo 275
33. Fiat Punto 272
34. Suzuki Alto 250
35. Seat Mii 246
36. Kia cee'd 245
37. Fiat 500 236
38. Hyundai i20 218
39. Audi A4 208
40. Audi A3 207
41. BMW 5-serie 196
42. Hyundai i30 195
43. Opel Meriva 190
44. Volvo S60/V60 188
45. Mini Mini 188
46. Skoda Octavia 180
47. Kia Sportage 164
48. Volkswagen Passat 164
49. Suzuki Swift 159
50. Skoda Superb 158

Bron: https://www.raivereniging.nl/actueel/nieuwsberichten/2012-q4/20121203-autoverkopen-november-dalen-met-ruim-26-procent.aspx
 
Inderdaad opmerkelijk, die DS5.
Verkocht beter dan de moeder aller leasebakken in dat segment, de Passat.

650 DS-en (DS3/DS4/DS5) in één maand is 7000 per jaar.
Zal wel nooit gebeuren maar leuk idee is het wel.

De Kolin 3 ling houdt goed stand.
Up! kannibaliseert de Polo.

Focus op #2 is prima, Megane op #1 - zeker in deze aantallen - is extreem.
 
https://bestsellingcarsblog.com/2012/12/05/netherlands-november-2012-renault-megane-hits-10-share/


Opel mokka is toch niet zon succes..:(

En het blijft toch opmerkelijk met de 107 c1 en aygo
 
Jazzzo zei:
Opel mokka is toch niet zon succes..:(

Dat zijn nog gewoon dealerregistraties, idem voor de Ford B-MAX. Volgend jaar kunnen we pas zien hoe die modellen presteren.
Ik reken erop dat beide modellen succesvol worden: de B-MAX zal naar verwachting de ix20 en Meriva van de troon gaan stoten en ik verwacht ook zeker een Top 50 positie voor de Mokka. Ik ben benieuwd wat de Skoda Rapid en Seat Toledo hier gaan doen.
 
De b-max wordt geen succes denk ik idem als de mokka, maar we zullen het zien!


Ik hoop dat de tweeling rapid/toledo geen succes iig word, maar zal het waarschijnlijk wel worden:(
 
Jazzzo zei:
https://bestsellingcarsblog.com/2012/12/05/netherlands-november-2012-renault-megane-hits-10-share/


Opel mokka is toch niet zon succes..:(

En het blijft toch opmerkelijk met de 107 c1 en aygo

Inderdaad, Kolin haalt 8%, Bratislava 5.8%.

(This month once again the Kolin sisters take the advantage over the Bratislava siblings: the Peugeot 107 (#4), Toyota Aygo (#10) and Citroen C1 (#11) add up to 2,419 sales and 8% (vs. 8.7% in October) while the VW Up! (#3), Skoda Citigo (#32) and Seat Mii (#35) are at 1,762 units and 5.8% (vs. 6.4%))
 
adinsx zei:
Zou me niks verbazen als PON nog even wat extra Polo's afzet (gevraagd of ongevraagd) om toch beste model van 2012 te worden.
Mégane in december zie ik niet zo snel geregistreerd worden ivm de leasemaatschappijen die het dan naar januari verschuiven.

Overigens, m'n pa (chef-werkplaats bij een dealer) ziet het succes van de Mégane ook wel positief. Die auto's komen toch 2 tot 3 keer per jaar binnen, en dat loopt lekker door nu. De verkoop is er minder blij mee, want op lease zit nou eenmaal minder marge.

Die Megane was voorheen verkrijgbaar vanaf+/- €26500 incl. BPM en nu 25500 zonder BPM. Waarschijnlijk lacht de importeur de zijn leuning uit zijn broek.

Bij de Focus hetzelfde verhaal met de BPM. Er is een partij die deze in zijn zak houdt. Die 14% dingen zijn maar een fractie goedkoper geworden.
 
Het is december... dus tijd voor een doorkijkje naar 2013. Wat kunnen we verwachten? Ik zet wat 'bullits' op papier (het is maar een mening ;-) :

- De crisis is nog niet voorbij, dus ik verwacht zo'n 450.000 auto's in 2013
- dealers gaan omvallen, want marges zijn voorbij
- begin start inruil bij dealers van b segment 14 % diesels door particulieren. Inruil voor benzineversies.
- scherpe scheiding premium/non-premium (de middenklasse verdwijnt)
- verdere groei A en B segment
- D segment krijgt het heel moeilijk, behalve dus premium: BMW, Audi doen in NL goede zaken. Mercedes begint met inhaalslag emt A en B klasse

per concern:
- Fiat: krijgt een moeilijk jaar. Panda krijgt geen voet aan de grond. Punto gedateerd en te duur. 500L bescheiden succes. Alleen op prijs kunnen ze nog wat volumes binnenhalen. Alfa en Lancia nihil.
- Ford: marktaandeel toch onder druk. Focus krijgt het moielijker door concurrentie. Ka valt terug. Fiesta blijft stabiel.
-VAG: Trio Up/Citigo/Mii uitbouw succes, Duo Rapid/Toledo verkoop hit van 2013 en verder. Zeker als er 14 % diesel gaat komen. Audi zal het goed blijven doen, maar A3 valt toch wat tegen. Golf7 zal concurrentie aan gaan kunnen met Megane en Focus door 14 % tdi. Jetta hybrid zal (mede daardoor) geen verkoophit worden. Passat verkopen zakken verder in. Veel oud passatrijders stappen in nieuwe Octavia.
-Renault moet hard aan de slag. Concurrentie in c segment mbt 14 % en oude model Megane zal er voor zorgen dat verkopen gaan inzakken. Twingo en Clio zullen het moeten doen bij de dealer. Clio heeft potentie, maar concurrentie is moordend. Eerste akties zullen snel komen. Dacia zal het goed gaan doen met Sandero (bescheiden succes weer), maar Lodgy is te duur. Het zal afhangen van de prijsstelling van de Dokker of het anternatief kan zijn, maar gezien de buitenlandse prijssteling zal deze ook weer te duur zijn en dus geen verkoophit (door bpm co2 taks)
-PSA. Peugeot zal het nog even de wind in zeilen hebben door 508 (hybrid) en 208. Ook 107 en C1blijven het goed doen door lage prijs. 108 zal ook scherp geprijsd moeten zijn, anders verliest ie het van trio VAG en duo Hyundai. Citroen krijgt het moeilijk. Bescheiden succes DS5 hybrid moet het doen bij de dealers (marge), maar c5, C4, Picasso's en Berlingo's doen nagenoeg niets (meer). C3 valt toch ook tegen mede door 1.4 hdi 70 pk en gedateerd model. Wachten op C Cactus en kom PSA. Snel een Break van de 301 en C Elysee om concurrentie Rapid en Toldeo aan te kunnen.
-Hyundai en Kia doen het goed, al is het veel klein spul. Maar ook I30 en Ceed doen het goed. Verkopen I40 zakken in. Daarnaast voor de liefhebbers van SUV-tjes.
-Mitsubishi: Mirage wordt een succes door lage prijs en veel ruimte. De rest verwaarloosbaar.
-Opel: Adam verkopen vallen tegen door (nog) geen 14%. B, C en D segment. Corsa moet het blijven doen, maar heeft het moeilijk door Polo, 208 en Clio. Ampera en Volt doen het aardig. Rest van Chevroletgamma verwaarloosbaar. Akties (21%) moeten het doen.
-Mercedes: A en B klasse gaan het worden. Wachten op nieuwe C klasse en coupevoorwielaandrijver. Gaan bescheiden succes worden.
-Volvo: Te verwachten hybrid wordt succes in premiumleaseland. V40 en rest S/V60 draaien deuntje mee. Wachten op nieuwe V70, maar oude blijft stabiel verkopen.
-BMW: zal voor de wind gaan. BMW is en blijft hot in premiumwereld. Veel Audirijders ook, en maken overstap. 1,3 en 5doen het goed. marktaandeel zal in 2013 stijgen.
-Toyota: Prius plug in valt toch wat tegen. Yaris hybrid niet: zal bescheiden succes worden. Ook Auris en Prius Wagon. MArktaandeel stabiel.

Dan de tweedhandsmarkt. Ben heel benieuwd, want het gaat wmb 2 kanten op. Herstel van de prijzen van juist de wat grotere auto's (D segment en MPV c segment bv). Nieuw namelijk te duur en relatief weinig aanbod door verschuiving nieuwverkoop. Er komen veel B segment (ex 14 %) diesels op de markt. Die prijzen komen onder druk. veel export. Ook prijzen A en B segment benzine onder druk door aanbod.

Nou...was het weer even... moet nu aan t werk ;-)
 
Jazzzo zei:
Hoe kom je precies aan de afkortingen "kolin" en "bratislava"?
Logisch dat je het niet ziet als je de verkeerde kant uit loopt te denken, maar met wat topografische kennis zou je toch wat moeten herkennen. ;) Het zijn namelijk geen afkortingen, het zijn de productieplaatsen. Het PSA/Toyotatrio wordt in Kolin in Tsjechië gebouwd, het VAG-trio in Bratislava, Slowakije.
 
MWH zei:
Jazzzo zei:
Hoe kom je precies aan de afkortingen "kolin" en "bratislava"?
Logisch dat je het niet ziet als je de verkeerde kant uit loopt te denken, maar met wat topografische kennis zou je toch wat moeten herkennen. ;) Het zijn namelijk geen afkortingen, het zijn de productieplaatsen. Het PSA/Toyotatrio wordt in Kolin in Tsjechië gebouwd, het VAG-trio in Bratislava, Slowakije.
Ah ik dacht daar zit een heel wetenschappelijk verhaal achter:p
 
@ami

Je mist subaru en suzuki en mis. Nog anderen;)
Verder denk ik ook dat langzaam de eerste chinezen nl binnenwandelen. Sommige dingen ben ik het niet met je eens maar de meeste wel:)
 
Jazzzo zei:
@ami

Je mist subaru en suzuki en mis. Nog anderen;)
Verder denk ik ook dat langzaam de eerste chinezen nl binnenwandelen. Sommige dingen ben ik het niet met je eens maar de meeste wel:)

Mis je dan iets ;)

Maar even serieus. je hebt gelijk, maar was ook niet helemaal klaar, maar moest weg...

Over die Chinezen. 2013 is nog te vroeg. Ik verwacht wel dat in 2020 zo'n 2 Chinese merken en een Indiaas merk (Tata) voet aan de grond hebben in Europa. Maar het zal me niets verbazen dat er ook een concern of 2 verdwenen is... PSA bv
 
@ami ja daar kun je wel gelijk in hebben idd


Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6
 
Jazzzo zei:
@ami ja daar kun je wel gelijk in hebben idd


Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6

Denk dat dat een droom blijft!
 
@ Ami, in je betoog spreek je twee keer over 2014. Zullen we eerst eens afwachten wat er volgend jaar gaat gebeuren? :D
 
Jazzzo zei:
Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6

Ach welnee. Alleen maar leaseauto's en die worden niet geregistreerd in december.
 
Joël D. zei:
Jazzzo zei:
Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6

Ach welnee. Alleen maar leaseauto's en die worden niet geregistreerd in december.
Maar het is wel de laatste maand met20% bijtelling voor die auto, of maakt dat niet uit met registreren?
 
Jazzzo zei:
Joël D. zei:
Jazzzo zei:
Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6

Ach welnee. Alleen maar leaseauto's en die worden niet geregistreerd in december.
Maar het is wel de laatste maand met20% bijtelling voor die auto, of maakt dat niet uit met registreren?

Een heleboel auto’s vallen in januari in de 25% bijtelling, die nu nog in de 20% zitten.
 
Astonished zei:
Jazzzo zei:
Joël D. zei:
Jazzzo zei:
Even een voorspelling van mij:

December 2012 wordt een historische maand qua verkoopcijfers;

1. Mazda 6

Ach welnee. Alleen maar leaseauto's en die worden niet geregistreerd in december.
Maar het is wel de laatste maand met20% bijtelling voor die auto, of maakt dat niet uit met registreren?

Een heleboel auto’s vallen in januari in de 25% bijtelling, die nu nog in de 20% zitten.

Maar voor de 6 is dit(volgensmij)de eerste volle maand qua verkopen en alle anderen konden langer met de 20% genieten
 
Dacia in NL:

Niemand koopt ze meer.
Nou ja, vrijwel niemand:
44 verkocht in November, 47 in Oktober.
https://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?merk=Dacia&viewjaar=2012
En dat in het land van de grootste Dacia fanclub in de wijde wereld.

We kunnen het ook anders zien:
Het gaat dus heel goed in Nederland!
Het 'premium' blik uit Duitsland is hier en elders namelijk niet aan te slepen.
NL is sowieso a-typisch: Dacia en bv de Nissan QQ verkopen in Europa en de ROW erg goed, maar bij 'ons' niet.
 
Dat Dacia het momenteel moeilijk heeft ligt denk ik grotendeels aan de idiote CO2 taks die ze hier verzonnen hebben om de kas te spekken(n).
Door de stokoude motoren met hoge uitstoot komt er automatisch een giga heffing bovenop .
Wellicht zorgt de nieuwe Sandero voor een sterke comeback in 2013 , afgelopen jaar bleek trouwens uit een onderzoek van de consumentenbond dat deze Dacia de betrouwbaarste europese auto is(y) ( waar die vorig jaar nog als afrader genoteerd stond:confused:)

Mijn voorspelling voor 2013 : de Mitsubishi Mirage in de top 10 !
 
Kizashi zei:
Dat Dacia het momenteel moeilijk heeft ligt denk ik grotendeels aan de idiote CO2 taks die ze hier verzonnen hebben om de kas te spekken(n).
Door de stokoude motoren met hoge uitstoot komt er automatisch een giga heffing bovenop .
Wellicht zorgt de nieuwe Sandero voor een sterke comeback in 2013 , afgelopen jaar bleek trouwens uit een onderzoek van de consumentenbond dat deze Dacia de betrouwbaarste europese auto is(y) ( waar die vorig jaar nog als afrader genoteerd stond:confused:)

Mijn voorspelling voor 2013 : de Mitsubishi Mirage in de top 10 !

Moet je dit lezen, een kersvers TUV rapport: https://www.autobild.de/artikel/auto-bild-tuev-report-2013-3743278.html
Dacia wordt helaas gefileerd!
De Sandero II en de komende gefacelifte Duster (zie Autoplus.fr cover, nog één dag zichtbaar, dan komt de volgende editie) zijn hopelijk betrouwbaarder.

TUV technisch: de Polo en de Japanners doen het erg goed.
 
rickm zei:
Moet je dit lezen, een kersvers TUV rapport: https://www.autobild.de/artikel/auto-bild-tuev-report-2013-3743278.html
Dacia wordt helaas gefileerd!
De Sandero II en de komende gefacelifte Duster (zie Autoplus.fr cover, nog één dag zichtbaar, dan komt de volgende editie) zijn hopelijk betrouwbaarder.

TUV technisch: de Polo en de Japanners doen het erg goed.

Vreemd dat de Polo het daar goed doet terwijl hier de klachten over de TSI motoren maar blijven komen :confused: van die Japanners is dat natuurlijk vanaf de jaren zeventig al zo .

consumentengids :

Aziatische auto's betrouwbaar
Opnieuw komen de beste auto's uit Japan, op de voet gevolgd door Zuid-Koreanen. Europese merken als Alfa Romeo en Peugeot zien we vaak onderin de betrouwbaarheidslijst. Sommige merken met niet zo'n beste reputatie lijken de weg naar boven te hebben gevonden. Bij het Italiaanse Fiat zet de oudere Stilo nog een van de slechtste scores neer, maar de nieuwere Panda en Bravo doen het bovengemiddeld goed. Ook bij Fiatdochter Alfa Romeo zien we dit beeld met de MiTo en Giulietta.

Volkswagen en zustermerken Audi en Seat zijn afgelopen jaar veel in het nieuws geweest vanwege problemen met de distributieketting van T(F)SI-turbomotoren. Ook bij onze geënquêteerden is het aantal motorproblemen bij deze merken bovengemiddeld. Bij de 10 minst betrouwbare modellen staan twee andere Volkswagens (de Touran en Passat) en liefst drie Peugeots (206, 307 en 308). Aanvoerder van de betrouwbaarheidslijst is de Toyota Urban Cruiser: 95% heeft geen enkel probleem ondervonden in het afgelopen jaar. De eerste Europese auto staat op een gedeelde vijfde plek: de Dacia Sandero. Wat misschien meespeelt, is dat de voor slechte Oost-Europese wegen ontworpen Sandero niet overladen is met moderne techniek. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Dat betekent overigens niet dat auto's die wel zijn voorzien van moderne, complexere techniek per definitie onbetrouwbaar zijn. Zo scoren de Honda Insight, Toyota Prius en Lexus CT200h hoog, terwijl ze hybridetechniek hebben en meestal een hele waslijst aan elektronische snufjes.
 
"Opel mokka is toch niet zo'n succes...."

Ook in andere landen valt het tegen: bv. Duitsland: Oktober 2012 1'295 ex., November 2012 270 ex. of Zwitserland: Oktober 2012 79 ex.
Om die zog. 40'000 orders, welke kort voor de off. presentatie genoemd werden af te werken hebben ze zo jaren nodig...

Overigens: Golf VII stond bij 55'000 orders, de MB A-klasse bij 90'000 orders volgens de marketingafdelingen...:T
 
Zou Mitsubishi nog 1200 extra auto's verkopen nu die andere levering op de Noordzeebodem ligt?
 
Kizashi zei:
rickm zei:
Moet je dit lezen, een kersvers TUV rapport: https://www.autobild.de/artikel/auto-bild-tuev-report-2013-3743278.html
Dacia wordt helaas gefileerd!
De Sandero II en de komende gefacelifte Duster (zie Autoplus.fr cover, nog één dag zichtbaar, dan komt de volgende editie) zijn hopelijk betrouwbaarder.

TUV technisch: de Polo en de Japanners doen het erg goed.

Vreemd dat de Polo het daar goed doet terwijl hier de klachten over de TSI motoren maar blijven komen :confused: van die Japanners is dat natuurlijk vanaf de jaren zeventig al zo .

consumentengids :

Aziatische auto's betrouwbaar
Opnieuw komen de beste auto's uit Japan, op de voet gevolgd door Zuid-Koreanen. Europese merken als Alfa Romeo en Peugeot zien we vaak onderin de betrouwbaarheidslijst. Sommige merken met niet zo'n beste reputatie lijken de weg naar boven te hebben gevonden. Bij het Italiaanse Fiat zet de oudere Stilo nog een van de slechtste scores neer, maar de nieuwere Panda en Bravo doen het bovengemiddeld goed. Ook bij Fiatdochter Alfa Romeo zien we dit beeld met de MiTo en Giulietta.

Volkswagen en zustermerken Audi en Seat zijn afgelopen jaar veel in het nieuws geweest vanwege problemen met de distributieketting van T(F)SI-turbomotoren. Ook bij onze geënquêteerden is het aantal motorproblemen bij deze merken bovengemiddeld. Bij de 10 minst betrouwbare modellen staan twee andere Volkswagens (de Touran en Passat) en liefst drie Peugeots (206, 307 en 308). Aanvoerder van de betrouwbaarheidslijst is de Toyota Urban Cruiser: 95% heeft geen enkel probleem ondervonden in het afgelopen jaar. De eerste Europese auto staat op een gedeelde vijfde plek: de Dacia Sandero. Wat misschien meespeelt, is dat de voor slechte Oost-Europese wegen ontworpen Sandero niet overladen is met moderne techniek. Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Dat betekent overigens niet dat auto's die wel zijn voorzien van moderne, complexere techniek per definitie onbetrouwbaar zijn. Zo scoren de Honda Insight, Toyota Prius en Lexus CT200h hoog, terwijl ze hybridetechniek hebben en meestal een hele waslijst aan elektronische snufjes.

Haha wie zegt dat VW's saai zijn? Als je vaak stil staat met zo'n auto is dat verre van saai, het is wel spannend om te zien of je vandaag pech hebt of niet :D
 
De gedetailleerde cijfers van november: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20personenautos%20201211.ashx

Audi-RS4_Avant_2013_photo_19.jpg

[size=x-small]Audi RS4 Avant[/size]

Foto Netcarshow.com

Oktober 2012
Audi A3/S3 207
Audi RS3 0

Audi A4 205
Audi A4 Allroad 2
Audi S4 1
Audi RS4 4

Audi A5 81
Audi S5 2
Audi RS5 0

Audi A6 84
Audi A6 Allroad 4
Audi S6 0

Audi A7 6
Audi S7 2

Audi A8 1
Audi S8 1

Audi Q7 7
Audi Q7 V12 TDI 0

Audi R8 0

BMW 5-serie 196
BMW 5-serie Gran Turismo 5

Citroën C4 Picasso 29
Citroën Grand C4 Picasso 14

Ford C-MAX 80
Ford Grand C-MAX 21

Jaguar XK 0
Jaguar XKR 0

Kia cee'd 244
Kia pro_cee'd 1

Land Rover Range Rover Sport 6
Land Rover Range Rover 3

Landwind CV9 2

Lexus IS 220d 0 (uit productie)
Lexus IS 250 1
Lexus IS 250 C 0

Mercedes-Benz S-klasse 0
Mercedes-Benz CL 0

Mini Mini 188
Mini Countryman 74

Morgan 4/4 0
Morgan Plus 4 0
Morgan Plus 8 0

Nissan Qashqai 116
Nissan Qashqai+2 19

Opel Zafira 0
Opel Zafira Tourer 127

Renault Modus 8
Renault Grand Modus 3

Renault Scénic 31
Renault Grand Scénic 97

Renault Espace 36
Renault Grand Espace 0
[size=x-small]De vernieuwde Espace is pas geleden geïntroduceerd, in Nederland nog louter als Grand leverbaar. In werkelijkheid zullen de meeste geregistreerde Espaces, op een paar laatste pre facelift Espaces na, dus Grands zijn, die echter niet meer als zodanig wordt geregistreerd door het RAI Data Center[/size]

Saab 9-3 0
Saab 9-3X 0

Seat Altea 15
Seat Altea XL 88

Th!nk City 0

Toyota Prius 335
Toyota Prius+ 430

Toyota Land Cruiser 3
Toyota Land Cruiser V8 0

Volvo V70 83
Volvo XC70 13
 
Lichte bedrijfswagens (grijs kenteken)

image.php

[size=x-small]Mercedes-Benz Citan[/size]

image.php

[size=x-small]Ford Transit Custom[/size]

image.php

[size=x-small]Fiat Strada[/size]

Foto's Bestelauto.nl

[size=x-small]• Mercedes-Benz Citan al nummer #3 in segment afgelopen maand en #11 overall
• Ford Transit Custom binnen op #22
• Op Berlingo na beroerde maand voor Citroën, met name Jumper
• Renault Mégane ook redelijk populair als lichte bedrijfswagen: het is de enige met 14% bijtelling [naast wat elektrische modellen met 0%]
• Dodge Ram blijft met afstand meest populaire pick-up
• Mini Clubvan stijgt naar #48[/size]

1. Volkswagen Caddy 461
2. Volkswagen Transporter/Multivan/Caravelle/California/Kombi 408
3. Opel Vivaro 276
4. Mercedes-Benz Sprinter 234
5. Peugeot Partner 228
6. Renault Trafic 215
7. Ford Transit 213
8. Renault Master 212
9. Mercedes-Benz Vito/Viano 190
10. Volkswagen Crafter 180
11. Mercedes-Benz Citan 144
12. Citroën Berlingo 118
13. Fiat Ducato 108
14. Opel Combo 106
15. Fiat Doblò 97
16. Renault Kangoo 97
17. Opel Movano 86
18. Ford Transit Connect 80
19. Peugeot Boxer 73
20. Peugeot Expert 71
21. Iveco Daily 68
22. Ford Transit Custom 51
23. Citroën Jumpy 40
24. Fiat Fiorino 39
25. Dodge Ram 30
26. Peugeot Bipper 29
27. Renault Mégane 21
28. Mitsubishi Canter 19
29. Fiat Scudo 18
30. Nissan NV200 16
31. Nissan NV400 15
32. Citroën Nemo 13
33. Toyota Hilux 12
34. Nissan Primastar 11
35. Nissan Navara 11
36. Citroën Jumper 10
37. Volkswagen Amarok 10
38. Volkswagen Touran 9
39. Piaggio Porter 7
40. Land Rover Defender 5
41. Nissan Cabstar 5
42. Volkswagen Sharan 5
43. Toyota Land Cruiser 4
44. Opel Astra 3
45. Toyota Tundra 3
46. Land Rover Discovery 3
47. Mitsubishi L200 3
48. Mini Clubvan 3
49. Hyundai H300/H-1 2
50. Ford Ranger 2
51. Jeep Grand Cherokee 2
52. Isuzu N-series 2
53. Volvo XC90 2
54. Lancia Voyager 2
55. Land Rover Freelander 2
56. Fiat Strada 2
57. Ford F-150/Raptor 1
58. Volkswagen Golf 1
59. SsangYong Rexton 1
60. Toyota RAV4 1
61. Chevrolet Avalanche 1
62. Mercedes-Benz G-klasse 1
63. Toyota Dyna 1
64. Nissan Qashqai 1
65. SsangYong Kyron 1
66. Mercedes-Benz M-klasse 1
67. Jeep Wrangler 1
68. Isuzu D-MAX 1
69. Nissan Pathfinder 1
70. Alke XT 1
71. GMC Sierra 1

Bron: https://www.raivereniging.nl/markt-informatie/statistieken/~/media/RaiAssociation/Files/verkoopstatistieken%20%202008/nieuwverkoop%20bestelwagens%20201211.ashx
 
Vermoedelijk zal de 500.000 nét worden gehaald. Tot en met 24 december zaten we aan de 497.039 auto's. December staat tot nu toe slechts 2% in de min, wellicht dat wat zakelijke rijders nog willen profiteren van gunstige bijtellingstarieven waarvan de grenzen op 1 januari 2013 weer worden aangescherpt. Dat zullen vast niet veel leasers zijn, maar wel zakelijk gebruikte privé-auto's.

Zodra de cijfers van december bekend zijn zal ik nog een terugblik op 2012 en een analyse van 2013 maken op merkniveau. Wat zullen de winnaars en verliezers worden van het komende autojaar?
 
Terug
Bovenaan