Mach1 zei:
Zeker netjes van Skoda, maar ook Seat gaat wat beter sinds de Ibiza EcoMotive. De cijfers van Saab vallen me tot nu toe gewoon tegen. 84 stuks... Ben benieuwd welk model er op de eerste plaats staat, waarschijnlijk de 107 of Polo. VW heeft over 2010 nu een ruime voorsprong van 6000 auto's op nummer 2 Toyota. De positie van Opel valt me zwaar tegen.
Ik denk de Fabia:
2.007 stuks. Het zou ook goed de Polo kunnen zijn, maar Volkswagen heeft meer volumemodellen.
Mij valt Honda vies tegen. De verkopen van de Civic Hybrid zijn ineengezakt en de Insight doet niet veel. De Jazz Hybrid zal vermoedelijk ook geen groot succesnummer worden. Belangrijker wordt de Brio (productieversie New Small Concept), de A-segmenter die in 2011 leverbaar moet worden.
De verkopen van Daihatsu zullen met creativiteit weer de weg omhoog moeten kunnen vinden. En dat betekent dat Daihatsu moet kijken naar andere productielocaties van waaruit Daihatsu modellen naar Europa kan importeren: Maleisië (bij Perodua) of Indonesië. Verder is er één toekomstige (introductie over een maand of wat) Toyota die smeekt om een Daihatsu-logo: de Indiase Etios. Deze nieuwe budget hatchback moet in India gaan concurreren met de Maruti-Suzuki Swift, Tata Indica, Ford Figo, Nissan Micra e.a. en krijgt 1.2 en 1.5 liter benzinemotoren en een 1.4 D-4D dieselmotor.
De in Europa verkochte Alto, Pixo, Micra, Spark, i10 en i20 komen al uit India en zijn concurrerend geprijsd - dan moet de "Daihatsu Charade" hier ook prijskaartjes van het niveau Cuore kunnen krijgen, vanaf 10 mille dus. En de dieselmotor, die Daihatsu al jarenlang niet meer in haar gamma heeft, vergroot de kansen in Zuid-Europa aanzienlijk.
Als ik dat inzie, moet Daihatsu Europe dat toch ook kunnen inzien?