XBXG's auto's: Ami 8 ('70) + 205 ('91) - géén 1 aprilgrap: ik heb eens iets verbeterd aan mijn 205 - p.5

Barri zei:
In goed gezelschap! En hoe bevalt het om nu verplicht modern te rijden? :)

Dat had je gedacht! Ik rijd nu al een paar weken in dit leuke leen-Dyaantje. :cool:



uwbuurman zei:
Setje nieuwe klepjes en dan ben je er weer? Of nu maar volledige revisie?

Zo eenvoudig is het niet. Er is veel meer schade dan gedacht. Vorige eigenaren hebben soms dingen gedaan waar je vraagtekens bij kunt plaatsen.
Ik wacht eerst het oordeel van de specialist af die de cilinderkoppen heeft gecontroleerd. Daarna zien we wel verder.
 
Die stelling met Citroën producten komt bij bekend voor, is dat in Delft?

Ik kwam je woensdag nog tegen met de Dyane, maar ik weet niet meer precies waar. Alleen toen wist ik niet dat jij het was :LOL:. Hopelijk is de Ami snel weer rijdbaar :).
 
Wauw, wàt een autogeschiedenis zeg! Erg indrukwekkend – en leuk – om te lezen en te zien! Prachtige foto's ook.

Ik snap je voorkeur voor Franse auto's volledig; ik rij zelf ook al een aantal jaar in een Peugeot 206 CC uit 2002, een "saaie" zilvergrijze, dat dan weer wel :p

Ik hoop dat je Ami met niet al te veel tijd, geld en moeite weer de weg op kan! Ik heb begrepen dat dat wel een heel andere manier van rijden is in zo'n back-to-basics auto, lijkt me een heel leuk contrast met de 206 :D Voor mij komt een Peugeot 205 het dichtste bij van alle auto's waar ik in heb gereden, maar die was toch ook alweer 27 jaar nieuwer dan je Ami dus dat zegt nog steeds weinig. Hoe zou jij dat verschil beschrijven?
 
Goede vraag! :D Het verschil tussen een Ami/Dyane/2CV en een 206CC is enorm. Zoals je weet is een 206CC met die 140 pk lekker snel, en alle (voor mij) denkbare opties zitten erop. Het verschil is vooral dat je bij een Ami alle pk's gebruikt, en altijd. Bij een moderne auto gebruik je nooit alles wat er in of op zit. Dat is ook meteen mijn voorkeur bij oude auto's: wat er niet op zit mis je ook niet. Al ben ik blij met die paar moderne toevoegingen aan mijn Ami: derde remlicht, 3x 12V-aansluiting, radio met goede speakers, luxere en zeer goed zittende BX-stoelen, gele LED-verlichting. Dat mis ik wel een beetje in mijn leen-Dyane. Ik heb zelfs een klein transistorradiootje gekocht om in ieder geval naar de radio te kunnen luisteren tijdens het rijden. ;)
 
uwbuurman zei:
Setje nieuwe klepjes en dan ben je er weer? Of nu maar volledige revisie?

Weer even een korte update: ik ben vandaag bij de garage geweest om een plan van aanpak te bespreken.
Uit diverse checks blijkt dat het geen zin heeft om met het huidige motorblok door te gaan. Eerlijk gezegd had ik dat wel verwacht en eigenlijk ook gehoopt. Simpelweg omdat ik geen goed gevoel krijg bij het monteren van allerlei nieuwe onderdelen in een motorblok dat in de basis niet goed is.

Aangezien ik al een tijdje iets meer power wilde, heb ik gekozen voor een revisieblok van Burton. De boring is groter, maar de slag is gelijk. Ook worden er andere sproeiers gemonteerd in de carburateur. Zo ga ik van 602 cc naar 652 cc.
Uiteraard wordt ook de koppeling vervangen, en nog wat kleine dingen rondom de motor, zoals de dynamo.

Binnenkort volgt weer een update.
 
Update: het nieuwe motorblok zit er in. Ik ben de Ami nu aan het inrijden. Na 1000 km worden de kleppen gesteld, worden de kopbouten aangedraaid en vindt er een oliewissel plaats.

Tot nu toe ben ik erg tevreden over het resultaat, al heb ik de Ami nog niet de sporen kunnen/mogen geven. Maar het inhalen van een vrachtwagen zal ineens een stuk makkelijker worden. :)

Deze foto's kreeg ik toegestuurd van de garage:

De Ami tijdens zijn eerste testkilometers:



Het Burton-motorblok:

 
Het zijn in 'eigen beheer' vervaardigde cilinders en zuigers. Vroeger werden ze opgeboord, met grote kans op vastlopers tot gevolg. Deze nieuwe zijn erg goed, naar het schijnt.
 
Goed plan! Je maakte al behoorlijk veel (meer dan verwacht?) gebruik van de Ami, dan loont het zeker om hem een stukje fijner te maken voor in het huidige verkeer. (y)
 
Bekend verhaal met klassiekers, er komt inderdaad altijd wel iets wat tegenvalt. Je pakt het in elk geval goed aan. Leuke historie met al je BXen, ik heb min of meer hetzelfde gedaan met Audi's 80 van de derde generatie.
 
MWH zei:
Goed plan! Je maakte al behoorlijk veel (meer dan verwacht?) gebruik van de Ami, dan loont het zeker om hem een stukje fijner te maken voor in het huidige verkeer. (y)

Ja, nogal! o_O In 3 jaar tijd heb ik er 38.000 km mee gereden.
 
Even een kleine update over mijn Peugeot 206 CC:

Aangezien ik vrij weinig rijd met de 206 (ongeveer 6.000 km in 2020), kwam er weer een blikkig geluid terug. Dat hoor ik enkel bij het afrijden van drempels. Het was in ieder geval geen hitteschild o.i.d.

Afgelopen week heb ik de 206 voor het eerst eens van onderen kunnen bekijken. Er werd geadviseerd om de achteras in te smeren met smeermiddel en dat is gebeurd in de garage. Het blikkige geluid lijkt nu weg te zijn.
De algehele staat van de onderkant vind ik erg netjes voor een auto van bijna 19 jaar oud. De onderkant van de motor is erg droog en ik heb enkel wat roest kunnen ontdekken bij het sleepoog (zie foto). Dat binnenkort worden behandeld, wanneer de 206 weer naar de garage mag voor de APK.





 
Het valt me iedere dag op, bij mijn fietstochten, hoeveel 206 CC's van rond de 20 jaar oud er nog rond rijden, en zoveel ik het uiterlijk kan beoordelen, zien er prima uit eigenlijk!(y)
 
Bij 206'jes is de achteras inderdaad een bekend zwak punt. Dat is te herkennen aan (één van) de wielen die "camber" krijgt; als dat gebeurt, is een revisie van de achteras eigenlijk onvermijdelijk.

De motor ziet er nog keurig uit, inderdaad, kurkdroog zo te zien! Mooi om te horen dat de roest aan de achterkant aangepakt gaat worden (y)
 
speedtouch zei:
Het valt me iedere dag op, bij mijn fietstochten, hoeveel 206 CC's van rond de 20 jaar oud er nog rond rijden, en zoveel ik het uiterlijk kan beoordelen, zien er prima uit eigenlijk!(y)

Dat heb ik ook, al zie ik ze vooral wanneer ik niet in mijn 206 CC rijd. o_O

BleuZ NL zei:
Bij 206'jes is de achteras inderdaad een bekend zwak punt. Dat is te herkennen aan (één van) de wielen die "camber" krijgt; als dat gebeurt, is een revisie van de achteras eigenlijk onvermijdelijk.

De motor ziet er nog keurig uit, inderdaad, kurkdroog zo te zien! Mooi om te horen dat de roest aan de achterkant aangepakt gaat worden (y)

Het rechter achterwiel leek wat schever te staan dan het linker achterwiel. Althans, op de brug. Ik moet het nog eens goed bekijken nu de auto weer met de bandjes op de weg staat.
Overigens viel me op dat je behoorlijk gemakkelijk bij de achteras kunt. Ik ken auto's waarbij dat bijna onmogelijk is.
 
In het donker lijken het wel kattenogen. Daar zal ik eens een foto van proberen te maken.
 
Ik vind de katachtige trekjes van de ontwerpen van Peugeot doorgaans aardig geslaagd, inderdaad :D Geel licht is wel lekker Frans natuurlijk, past zoals gezegd ook erg goed bij de kleur van de auto.

Ik zie dat de (hoofdsteun van) de bestuurdersstoel mist op de foto. Heb je die er uit of lijkt dat maar zo?
 
Ja, die moet ik er weer even op zetten, maar ik vind het extra uitzicht over de rechter schouder eigenlijk wel fijn. En er rijdt toch nooit iemand met mij mee.
 
Heeft de 206 CC ook ABS? Lampje vervangen van de linker koplamp is dan geen klusje voor iemand met dikke vingers: ABS-pomp zit akelig in de weg.
 
Sorry voor de late reactie, maar ja: die ABS-pomp zit inderdaad heel erg in de weg. Gelukkig heb ik dunne vingers, maar zelfs daarmee zijn schrammen op de vingers niet te voorkomen. :p
 
In een vroeger bericht uit je onvolprezen relaas lees ik dat de Ami trager zou zijn dan de eend; soms wel, maar de Ami 8 had toch de beresterke :) 35 pk (SAE) motor terwijl de eend, en zeker de '4', het met veel minder moest doen. Plus de betere (lees iets minder slechte) stroomlijn, of toch het frontaal oppervlak. Zelf had ik in de zeventiger jaren 2 zessen en 3 achten.. en dozen vol onderdelen.
 
In mijn ervaring is het vooral het gewicht van een Ami dat parten speelt, terwijl er vrijwel dezelfde motor in zit als een 2CV of Dyane. Je zeult ongeveer 150 kg meer mee aan leeg gewicht. Met de leen-Dyanes en -Eenden kan ik veel sneller een snelwegoprit op rijden en de 100 km/h halen.
Maar ik klaag nu niet, want het Burton-blokje is goed ingereden en voelt lekker los.
 
XBXG zei:
Sorry voor de late reactie, maar ja: die ABS-pomp zit inderdaad heel erg in de weg. Gelukkig heb ik dunne vingers, maar zelfs daarmee zijn schrammen om de vingers niet te voorkomen. :p

Dat kan ik inderdaad bevestigen :rolleyes: Wat een verschrikkelijke klus om de koplampen aan de bestuurderskant te moeten vervangen.
Degene(n) die verantwoordelijk was (waren) voor het inrichten van de motorruimte heb ik al meerdere keren vervloekt :D
 
Een update over de Ami 8, en niet zo'n mooie...

Op vrijdag 24 september 2021 is een buurman met zijn Mercedes SLK tegen mijn Citroën Ami 8 gereden.
De Ami stond al enkele dagen stil, toen ik op zondag 26 september de schade ontdekte. Een andere buurman had het zien gebeuren, dus ik heb een getuige.
Er zit een lange zwarte veeg aan de bovenkant van de rechter deuren van de Ami, wat een afdruk is van zijn linker buitenspiegel. Onderaan de rechter achterdeur zit een grote zwarte vlek, waar hij met zijn linker achterband tegenaan heeft gezeten. Dit heeft een vouw in de deur veroorzaakt. Het meest opvallende is de sierstrip op de rechter deuren en het rechter achterscherm. Daar is hij met zijn linker achter wielkast langs geschuurd. Alle drie de sierstrips zijn niet meer te redden.

Toen ik de eigenaar van de Mercedes vriendelijk vroeg of hij tegen mijn auto had gezeten, wist hij ineens van niets. Ik heb hem voorgesteld om samen een schadeformulier in te vullen. Het schadeformulier is nog niet volledig ingevuld, want de Ami moest eerst naar 2CV specialist Sander Aalderink voor een schade-expertise.

Wordt vervolgd dus...







 
Je kan haast zeggen dat die Benz er slechter van af gekomen is...
Vreemd geraakt, die heeft z'n spiegels dus echt niet gebruikt.
 
Die sierstrips hebben een paar lekkere voren achtergelaten in die Benz.
Balen, ik hoop dat je aan vervangende sierstrips kunt komen. Een Ami is geen 2CV waarvoor alles verkrijgbaar is...
 
Naar een schade expert voordat je het SAF invult is echt geen moeten hoor het gebeurt zelfs praktisch nooit in die volgorde. Het SAF geeft info over de schuldvraag. De omvang van de schade volgt later, door een expert inderdaad. Hopelijk werkt hij mee en zet hij zijn handtekening anders wordt het een lastig verhaal. Wel fijn dat je een getuige hebt! Hopelijk is de Ami snel weer de oude.
 
Ik heb inmiddels een schadebedrag gekregen van de garage.
Als de buurman echt niet wil meewerken, kan ik altijd nog een politierapport laten opstellen voor doorrijden na schade.
 
Die ontkent nog steeds dan? Wat een ontzettende kneus en stakker dan, zeg. Mooi klaar mee. De schade is al naar genoeg, op zichzelf, zonder dit gemiauw.

Hoop dat je Ami weer snel klaar is.
 
Gezien jouw nickname hoop ik niet dat jij mijn buurman bent... :p

Hoe dan ook bedankt. Met de Ami gaat het wel weer goed komen. Nu nog even het laatste papierwerk afhandelen met de buurman.
 
Jammer van de schade. Maar ja het is of in een garage en alleen naar kijken of gebruiken en dan ben je een keer aan de beurt.

Zo te lezen komt het weer goed gelukking.
 
Lekkere buurman heb je...

Maar hopelijk rijdt de Ami snel weer ongeschonden rond!
 
Hallo Naamgenoot, wat een prachtige Ami zeg!

Dat filmpje op de vorige pagina is echt heerlijk om te kijken, rustgevend en ik kreeg er het gevoel door zelf een beetje op vakantie te zijn.

Vervelend natuurlijk wel dat je al een paar schades door derden hebt moeten ervaren, gelukkig is het steeds weer helemaal goed gekomen.
 
Spijtig van die schade beste XBXG.
Misschien kom je er financieel goed vanaf zodat je de juiste en moeilijk verkrijgbare te ( lees dure) strips kan bemachtigen
 
Zo, even mijn topic afstoffen.

Met de Ami gaat het nog steeds goed. De schade is nog niet hersteld. Dat laat ik in de loop van het jaar doen, tezamen met wat andere werkzaamheden.

De focus ligt nu even op mijn andere auto: de Peugeot 206 CC. Eind 2021 kreeg de uitlaat een sportiever geluid, zonder dat ik daarom vroeg.
Na bijna 20 jaar is het ook niet gek dat de originele uitlaat eens de geest geeft. De einddemper bleek behoorlijk lek, net als de klem vlak voor de einddemper.
Daar heb ik een filmpje van gemaakt:

https://youtu.be/uxkk_6-gLbA

Ook in 2021 heb ik eens flink de radio aangezet. Dat was de definitieve genadeklap voor de speakers in de voordeuren. Sindsdien gaven enkel de speakers naast de achterbank nog enigszins geluid.
Gisteren heb ik op de sloop meerdere 206CC's bekeken en ik heb er twee stoere Kenwoodspeakers aan over gehouden, voor een tientje per stuk!

Gelukkig heb ik op de sloop kunnen oefenen hoe je die speakers moet vervangen, dus vandaag heb ik eens de werkkleding aangetrokken en de spreekwoordelijk stoute schoenen. Ik had immers nog niet eerder een echte klus aan de 206CC zelf gedaan.

Zo ziet het deurpaneel van de rechter deur eruit. (En ja, ik blijf fan van stijlloze deuren :) ).



Na vier boutjes te hebben gedemonteerd, lag het deurpaneel er zo af. En overal komen ineens stickertjes tevoorschijn met de productiedatum van mijn auto: mei 2002.



Deze speaker heeft duidelijk niet meer de kwaliteiten van wat ie ooit had.



Na demontage kon je er gewoon doorheen kijken! :eek:



Op de sloperij viel me al op dat er twee verschillende formaten speakers waren te vinden. Wellicht is er tijdens een facelift hieraan iets gewijzigd.
En je raadt 't al: ik had dus precies het verkeerde model speakers op de sloop gekocht...
Na demontage van de speaker kijk je tegen een plastic roostertje aan:



Gelukkig zag ik de spreekwoordelijke bui al hangen, en had ik net daarvoor voor 5 euro een klein zaagje gekocht bij de bouwmarkt.
Die bleek nodig, want ik heb creatief wat extra ruimte gemaakt voor de nieuwe Kenwoodspeakers:



Dit is het verschil tussen de totaal verrotte oude speaker en de nieuwe tweedehands speaker:



En het past! En het klinkt geweldig! :cool:



Dit hele riedeltje heb ik uiteraard herhaald bij de speaker in de linker voordeur.

Vervolgens had ik op de sloop nog een klein plastic dingetje gescoord. Tussen de voorstoelen zit een paneeltje met de schakelaars van de electrische ramen, met daarbij de schakelaar voor de electrisch verstelbare spiegels. Wat een vorige eigenaar daarmee heeft gedaan, weet ik niet, maar het zag er vreselijk uit. Nu ziet het er een stuk beter uit!



Als bonus mocht de 206 even door de wasstraat. Hij ziet er weer als nieuw uit. En dat voor een auto die over een paar maanden 20 jaar oud is!



 
Ziet er nog keurig uit, daar achter het deurpaneel. Waarschijnlijk is daar in die 20 jaar tijd nog nooit iemand anders geweest. Blijft een leuk ding, zo'n CC.
 
Als ik dat paneeltje zo zie, heeft ie er een brandende peuk op laten liggen. Leuke auto. Ook die Ami overigens, bij ons thuis hadden we vroeger een beige 8 station, met van die fijne bruine nappa bekleding.
 
Terug
Bovenaan