Volkswagen Golf VIII | Nieuw: facelift 2024

Bij de Clio en Captur heeft het goedkoop ogende en aanvoelende dashboard de verkoop nooit in de weg gestaan. maar ik vond het echt een afknapper. De nieuwe Clio is echt 3 klassen beter wat dat betreft. Gewoon een mooi interieur. In een Franse test tussen de Polo en Clio werd het interieur van de Clio zelf beter genoemd qua materiaalgebruik. De nieuwe Captur vind ik echt een totaal andere auto geworden. Net zo mooi van binnen als een Clio en van buiten oogt ie behoorlijk stevig en volwassen. Dat gaat een topper worden!

Ik denk dat het in de nieuwe Golf niet storend slecht zal zijn, maar wel op een aantal plekken duidelijk minder. Het zal de verkoopcijfers niet echt beïnvloeden.

Live @ Autosalon Brussel:

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_24-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_31-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_22-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_03-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_02-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_01-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_15-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_34-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_27-1024x684.jpg

LNA_Salon_2001_Bruxelles_VW_Golf_8_12-1024x684.jpg

Meer foto's: https://lenouvelautomobiliste.fr/actualites/live-bruxelles-2020-volkswagen-golf-viii-50890/ & https://www.caradisiac.com/photos-article/volkswagen-golf-8-digitale-connectee-hybride-video-en-direct-du-salon-de-bruxelles-2020-180693.htm

27525.jpg

Foto's: Autozine, AD

Zeer bekritiseerd in Duitse pers, uiterst lauw ontvangen. Met name materiaalgebruik werd onder de maat gevonden..... , en multimedia systeem en bediening, ook niet best.... . Met name Autobild en ook AutoMotorundSport. Behalve AW die juist deze zaken zeer positief 'beoordeelde'.... . Niet geloofwaardig meer AW. Verwijderen inmiddels ook berichten als je te positief een ander niet Vag merk beschrijft ..... . Heel opmerkelijk allemaal.

Alles wat vernieuwd is bij de 8 krijgt dus kritiek. Mijn conclusie is dat de 7 dus de betere auto is. Betere ergonomie, bediening etc. Rijden doen ze ongeveer hetzelfde en je mag er i.t.t. de 8 vanuit gaan dat alle kinderziektes eruit zijn.

VW moet nog wat boetes* betalen ;-)

Domme zet om hun top-verkoper zo uit te kleden qua materiaal. De stap naar de Octavia is weer makkelijker geworden. Al zullen ze de Golf wel in de lease gaan pushen.

*bij elke nieuwe Passat gaat ook het bespaarde bedrag op het dashboard klokje in die spaarpot. Ook een gevalletje stomme besparing.

Curlevv zei:
Roep ik al geruime tijd. Zelfs geen topic aan gewijd. Het is niet eens meer onopvallend..

Sterker nog ik heb idee dat sommige reageerders op forum redacteuren zijn of importeur gestuurd.... . Complottheoriefase ben ik daar inmiddels in voorbij, zie namelijk overeenkomsten in stijl en inhoud.... . Helaas. Heb abonnement opgezegd ook.

Curlew zei:
Men roept altijd zo graag dat de Golf tijdloos is, nou ik vind de 7 inmiddels redelijk gedateerd, zeker ivm de Mazda3 en Corolla. De 8 is (in mijn ogen) dan al gedateerd ogend bij introductie. Als je dit ziet is het gewoon lachwekkend: https://shrani.si/f/31/KL/3LxpHuMu/generaciones-5-980x540.jpg

Laten we dit oordeel over een aantal jaar nogmaals vellen. Niet zelden raken vooruitstrevende of afwijkende ontwerpen sneller gedateerd.
Ik voorspel dat de lage, brede motorkap van de Golf 8 een trend wordt in toekomstige auto's met elektrische aandrijving, alleen al doordat de voorzijde lager kan worden met het vervallen van een verbrandingsmotor met hoge inbouwhoogte.

Prijzen

De eerste prijzen:
1.0 TSI-90 € 25.995
1.5 TSI-130 Life € 30.590
1.5 TSI-130 Life Business € 31.580
1.5 TSI-130 Style € 33.190
eTSI Style € 36.782
2.0 TDI-115 € 32.005
2.0 TDI-115 Life € 35.450
2.0 TDI-115 Life Business € 36.170
2.0 TDI-115 Style € 38.050
2.0 TDI-150 DSG Style € 42.030

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/dit-kost-de-volkswagen-golf/

Ik heb de prijslijst op volkswagen.nl. bekeken. Heb ik het juist dat DSG alleen mogelijk is op de 150 pk-versies (benzine en diesel)?

Wouter82 zei:
Prijzen

De eerste prijzen:
1.0 TSI-90 € 25.995
1.5 TSI-130 Life € 30.590
1.5 TSI-130 Life Business € 31.580
1.5 TSI-130 Style € 33.190
eTSI Style € 36.782
2.0 TDI-115 € 32.005
2.0 TDI-115 Life € 35.450
2.0 TDI-115 Life Business € 36.170
2.0 TDI-115 Style € 38.050
2.0 TDI-150 DSG Style € 42.030

Dus voor de prijs van die nep-48 volt "mild hybrid" e-TSI heb je ook een (echte 180 pk hybride) Corolla 2.0 Excecutive voor de deur staan?

c078.gif

[size=x-small].[/size]​

DSG volgt later ongetwijfeld voor de 1.0 of in ieder geval de 1.5. Ben er nog niet echt over uit wat ik van deze Golf vind. De huidige Golf 7 vind ik een mooie verschijning, maar het front oogt bij de 8 wat vreemd.

@Jazzik Gaat hier over de Golf, het interesseert niemand wat de prijs van een Toyota is of hoe goed zij het in Polen wel niet doen.

Niet aardige woorden even weggehaald.

Ivanov
AutoWeek Moderator

2020 VW Golf VIII by Matthias K., on Flickr

2020 VW Golf VIII by Matthias K., on Flickr

Volkswagen Golf 8 by Perico001, on Flickr

Vind 'm vanuit bepaalde hoeken niet evenwichtig en er zijn mooiere auto's in dit segment wat mij betreft, maar het is ook geen lelijke auto. Vast mooi en goed genoeg om weer succesvol te worden, al zal de auto minder succesvol worden dan de VII, simpelweg omdat de elektrische rijders zullen moeten overstappen op de ID.3.

Ik ben een groot fan van de Golf, maar deze VIII vind ik op basis van de foto’s niet veel aan. Front zelfs lelijk, ik heb niet het idee dat dat gaat veranderen als ik hem in het echt zie.

De VII was een strakke kar, weinig op aan te merken. Dit ding heeft teveel wigvorm, te weinig grille, en teveel frutseltjes. Die zwarte in de post van Rutger gaat nog wel, maar doe mij maar zo'n fraaie nieuwe Octavia. Maar ook de nieuwe Leon is volgens mij weer een fraaiere auto dan deze golluf acht.

Op de foto's vidn ik het nog wel wat, maar in het echt vond ik het een weinig indrukwekkende auto.

Ik heb in Brussel in die witte gezeten, maar ik vind het erg tegenvallen.
Materialen zijn niet echt mooi, het oogt allemaal erg kaal en on-af. Wat ik met dat laatste bedoel: het kleine pookje van de automaat is geinig, maar komt bij de Golf heel ielig en simpel over, terwijl hetzelfde pookje in de nieuwe Octavia heel mooi is (hogere middenconsole?).
Nieuwe scherm is niet mooi geintegreerd. Het zou mooier zijn geweest als er nog een soort van film overheen was getrokken zodat het ook echt 1 paneel wordt. Nu ziet het er knullig uit. Ook hier is de lay-out van de Octavia veel mooier.
Voor mij zou de keuze nu altijd op de Octavia vallen. Die wint het nu zelfs van een Golf Highline/Style.

Zou het bewust gedaan zijn dat de Octavia pas deze zomer arriveert? In Duitsland gaat die Octavia over een dikke week al in de verkoop. Wellicht moet de verkoop van de Golf eerst op gang gekomen zijn.

Die GTI heeft toch niks meer van het aantrekkelijke van de intiiële en sommige latere versies. Het is echt een lompe bak geworden, niks sportief aan. Ik zou wachten op de Octavia: een veel mooiere wagen en ruimer ook.

iDS zei:
Die GTI heeft toch niks meer van het aantrekkelijke van de intiiële en sommige latere versies. Het is echt een lompe bak geworden, niks sportief aan. Ik zou wachten op de Octavia: een veel mooiere wagen en ruimer ook.

Ja, de Golf GTI kopers zijn natuurlijk helemaal in de markt voor een Octavia :LOL:!

Vreemde snavels, waarbij de R de kroon spant.
Hiermee vergeleken heeft een Lexus een lekker bekkie.

Die neue Sportfedern und Spurverbreiterungen maken de Golf er nu ook niet beter op. De auto oogt zo zwaarlijvig en juist niet rank en sportief.

H-R-VW-Golf-169FullWidth-278265db-1663038.jpg

H-R-VW-Golf-169FullWidth-14525230-1663039.jpg

H-R-VW-Golf-169FullWidth-6d693e52-1663040.jpg

Bron: https://www.auto-motor-und-sport.de/news/anzeige-h-und-r-vw-golf-8/

Golf vs. Astra, Ceed, 1-serie en A-klasse:

3,w=993,q=high,c=0.bild.jpg

Eerste vergelijk (gehele test alleen voor abonnees): https://www.autobild.de/artikel/vw-golf-8-im-test-gegen-astra-ceed-1er-und-a-klasse-bildplus--16374593.html

Translate:

We moesten echter ook vaststellen: VW is wat achteloos met de Golf als het gaat om bouwkwaliteit . Hard plastic op de binnenbekleding, plus een vastgelopen dashboardkastje, scheve deksels buiten het gezichtsveld en een duidelijk zicht op de kabelbomen - onaantrekkelijk.

Mmmm. Iets soortgelijks zagen we al bij de ID3, maar kennelijk vinden bezuinigingen op de interieurkwaliteit ook hun weg naar andere modellen.

MBdoubleyou zei:
iDS zei:

Ja, de Golf GTI kopers zijn natuurlijk helemaal in de markt voor een Octavia :LOL:!
Die waarvan het verstand in hun hoofd zit en geen meter lager, waarschijnlijk wel.

D Elzinga zei:
Translate:

We moesten echter ook vaststellen: VW is wat achteloos met de Golf als het gaat om bouwkwaliteit . Hard plastic op de binnenbekleding, plus een vastgelopen dashboardkastje, scheve deksels buiten het gezichtsveld en een duidelijk zicht op de kabelbomen - onaantrekkelijk.

Mmmm. Iets soortgelijks zagen we al bij de ID3, maar kennelijk vinden bezuinigingen op de interieurkwaliteit ook hun weg naar andere modellen.
Grappig, bij andere merken wordt er direct moord en brand geschreeuwd voor zoiets. Ben benieuwd wanneer dat bij VW ook gebeurt en het uit de categorie 'sidenotes' komt.

D Elzinga zei:
Translate:

De magere kwaliteit van de materialen valt des te sterker op als je ziet welke vooruitgang merken als Mazda en Renault de laatste jaren hebben geboekt.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/volkswagen-golf-gti-in-beeld/?utm_source=nu.nl&utm_medium=nieuwsartikel&utm_campaign=nuauto

rsoyshcbs3y4_800.jpg

Verschrikkelijk.

2020-volkswagen-golf-gti.jpg

GTI

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/volkswagen/2021-golf_gti/

GTD
2020-volkswagen-golf-gtd.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/volkswagen/2021-golf_gtd/

GTE
2020-volkswagen-golf-gte.jpg

Alle foto's: https://www.netcarshow.com/volkswagen/2021-golf_gte/

Tja hoop (nep)gaas en verders niets verrassend. Typisch VW. Niettemin kudo's dat ze 'm in verschillende uitvoeringen op de markt brengen. Interieur staat me erg tegen. Het is wel erg jaren 80 (zonder retro te zijn) en ik vind de middentunnel er erg cheap uitzien. Doet de Mazda3 toch vele malen beter (maar ja, die koopt niemand): https://www.netcarshow.com/Mazda-3_Sedan-2019-1024-78.jpg

Zeer voorspelbaar allemaal, krijg toch de indruk dat bij VW de inspiratie met de Golf helemaal zoek is interieur en materiaalgebruik van nieuwe Golf in Duitse pers zeer bekritiseerd inmiddels, id3 moet nog erger worden wat dat aangaat.

Ik weet niet wat het is, maar ik word niet enthousiast van de 8. Ik ga de 7 zelfs meer waarderen. En de 6 ook. Een lichtblauwe 6 op Bilbao wielen, mjam mjam! :cool:

Die video van AW stelt weer niks voor. Wat details aanwijzen wat je op foto's ook kunt zien. Nogal nutteloos die statische video's behalve reclame voor de auto. Autogefuhl is altijd wat uitgebreider (alleen durven ze ook niks over de middentunnel te zeggen ;))

https://www.youtube.com/watch?v=LHOeIfUMgEE

Ik zou PON er op aanspreken.

Ik heb er vandeweek even ingezeten. Je krijgt wel een beetje een cockpit idee met al die schermen. Je moet wel 2 keer kijken of het de 7 of 8 is. Maar vaak gebleken is dat ook weer de kracht. Evolutie in plaats van revolutie. Ik kan hem wel waarderen in zijn segment.

Heb er vandaag ook even ingezeten. Fijne stoelen en zitpositie (net als in de 7) en een strak dashboard. Materiaalgebruik vond ik behoorlijk tegenvallen. Veel harde grijze plastics. In vergelijking met de Mazda 3 ziet het er een stuk minder hoogwaardig uit en oogt het vrij kil allemaal.

Jammer dat VW niet,zoals Opel met de Astra wel doet,eens met een compleet nieuw model komt,maar het is geen rare auto om te zien.

Op straat - voor de deur van een VW-garage - in de vorm zoals we 'm het meest zullen zien.

49631288406_e207e2f9ca_b.jpg

49630766698_1c03b33884_b.jpg

49631557067_0008b14805_b.jpg

Wat uiterlijk betreft is de neus in de media vooralsnog het grootste knelpunt. Daar sluit ik me niet bij aan, ik vind de scherpe neus best goed staan. Hij had goed gepast op de koets van de Golf VII, maarrr.... de rest van de nieuwe sluit er niet echt bij aan. Het spitse, gestrekte dat de VII relatief dynamisch liet lijken is bij de VIII kompleet afwezig.

Op de foto's valt het niet zo op, maar kort samengevat ziet de nieuwe eruit of hij een te grote jas aangetrokken heeft. Geen verbetering wat mij betreft.

Op straat - voor de deur van een VW-garage - in de vorm zoals waar we 'm het meest zullen zien.

Kon het niet laten, te makkelijk inkoppertje. ;)

Wel erg veel van hetzelfde hoor, vooral de D-stijl / schuin van achter en de hele zijkant, zal heus veel verschillen vergeleken met de VII wat betreft afmetingen en details etc. maar als je even snel kijkt en je ziet de duidelijk andere voorzijde niet dan valt hij echt niet op als zijnde helemaal nieuw.

Ik zag hem deze week ook staan, buiten bij een dealer. Ik moet zeggen dat ik het eigenlijk wel een mooie auto vind. Heb door het raam ook even naar het interieur gekeken en dat was rustig en mooi. Lijkt mij geen straf zo op het eerste gezicht.

Terug
Bovenaan