speedtouch
Wegverkenner
Prima, de kogel is door de kerk! Heb je al een offerte m.b.t. de montage?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Peter91 zei:Muddy Bandit zei:Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.
Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.
Succes met het herstel.![]()
Het wordt toch uiteindelijk de A16LER. motor is al in Nederland en ziet er degelijkst uit.
speedtouch zei:Prima, de kogel is door de kerk! Heb je al een offerte m.b.t. de montage?
Total Loss zei:Peter91 zei:Muddy Bandit zei:Wat hierboven al gezegd is... koppelingmeuk vervangen zondermeer doen, overweeg de distributie ook even gelijk mee te nemen. (gaat een stuk gemakkelijker als het blok nog naast de auto staat)
Computer gewoon naar fabrieksinstellingen terug zetten, gehele koelsysteem goed laten spoelen. (dus zowel nieuwe blok als radiator, kachel enz.)
Olie 5W30 behoort te voldoen, plan de eerste olie- en filterwissel snel (1000-2000 km) aangezien je ook niet weet hoe je nieuwe blok geserviced is... verder de intervallen op 1 jaar of 10.000 km zetten i.p.v. wat de fabrikant aangeeft.
Mocht je twijfels hebben over te hete olie dan zou ik eerder kiezen voor een oliekoelertje als voor een andere oliegradatie.
Verder normaal rijden: eerst het blok rustig op temperatuur laten komen, vermijd langdurig hoge (4000+) toerentallen, en geef de turbo tegen het einde van de rit ook even de gelegenheid om weer rustig af te koelen voordat de motor stil gezet wordt... vinden z'n lagers en afdichtingen heel fijn.
Succes met het herstel.![]()
Het wordt toch uiteindelijk de A16LER. motor is al in Nederland en ziet er degelijkst uit.
Bewaar je alle documenten / papieren / rekeningen en laat je, indien mogelijk, het plaatsen van motor en andere delen zoveel mogelijk vastleggen ( foto's ). Indien je de auto wil verkopen zal je toch uit moeten leggen waarom er opeens een 192 pk blok in ligt i.p.v. de verwachtte 150 pk. ( en hoe het zit met de exact kilometerstand van de auto en de motor ) "Bewijsvoering" zal dan allicht helpen !
Lycan Capri zei:In NL speelt het niet heel erg
Maar "numbers matching cars" zijn meer waard
Lycan Capri zei:Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangtZekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)
Lycan Capri zei:Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangtZekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)
s velthuis zei:Lycan Capri zei:Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangtZekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)
Ben ik niet helemaal met je eens. Bij een auto met vervangen motor ben ik altijd heel benieuwd waarom dat nodig was... Ik vind het niet per se een pre.
Lycan Capri zei:s velthuis zei:Lycan Capri zei:Ik bedoel dat mensen in NL er niet heel veel waarde aan hechten of de originele motor erin hangtZekee niet bij een dertien in een dozijn-bak als een Corsa
(Als de motorinhoud en het vermogen maar klopt met de papieren)
Ben ik niet helemaal met je eens. Bij een auto met vervangen motor ben ik altijd heel benieuwd waarom dat nodig was... Ik vind het niet per se een pre.
Als jij een 13 in een dozijn-bak koopt, ga jij dan na welk motorblok erin hoort te liggen? Dus het motornummer (dus niet type) nakijken? Of geloof je het wel als je de kap open doet en de "juiste" motor lijkt erin te liggen?
Peter91 zei:Lycan Capri zei:In NL speelt het niet heel erg
Maar "numbers matching cars" zijn meer waard
Wat bedoel je met in Nederland speelt het niet erg? Ander motorblok dat men er probleem van maakt?
Was wel een eye-opener. Kan me in problemen brengen. Dan verandert die auto ineens in geldvarkentje vastgekend aan mijn enkel.
Maar dat heeft weer niks met number matching cars te maken, want waarom zit er een nieuwe motor in? Dat geeft meestal geen goed gevoel en gaan mensen lager bieden.s velthuis zei:Kijk op MP maar eens naar auto's met een nieuwe motor. De biedingen blijven daar doorgaans behoorlijk achter.
zombies zei:Maar dat heeft weer niks met number matching cars te maken, want waarom zit er een nieuwe motor in? Dat geeft meestal geen goed gevoel en gaan mensen lager bieden.s velthuis zei:Kijk op MP maar eens naar auto's met een nieuwe motor. De biedingen blijven daar doorgaans behoorlijk achter.
Nico GTR zei:T blijft wel een warme hatch inderdaad.![]()
Pietzoveel zei:Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.
Peter91 zei:Pietzoveel zei:Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.
Exact!
Iets in de trant van Beierse motorwerken of voorsprong door techniek is een goede optie om te overwegen...
Nico GTR zei:Peter91 zei:Pietzoveel zei:Alle motoren kunnen, en gaan, kapot. Een blok waar de technici de grens van gaan zoeken gaat eerder kapot. De betrouwbaarheid hangt sterk samen met de mate van onderhoud en vooral preventief onderhoud. Bij Opel verzon men dat er een aantal PK's uit moesten komen, waarbij de levensduur zo rond de 2ton zou kunnen zijn. Mits alles perfect werkt en onderhouden wordt. Beetje chiptunen, overslaande bobines, te laat met onderhoud (o.a. bougies vervangen), veel korte ritjes (vervuiling inwendig), bezuinigen op onderhoud en voila..... Ergens zijn er mechanische en thermische grenzen en de tuner die denkt dat alleen een programmaatje aanpassen voldoende is.... De grootste weerstand is de luchtweerstand en die neemt kwadratisch toe. Om deze toenemende luchtweerstand te overwinnen heb je kwadratisch meer vermogen nodig. En dat genereert kwadratisch meer warmteontwikkeling die weer afgevoerd moet worden. Gewoon "standaard" blijven rijden geeft een veiligheidsmarge. Anders een andere auto aanschaffen met een grotere motor.
Exact!
Iets in de trant van Beierse motorwerken of voorsprong door techniek is een goede optie om te overwegen...
TFSi is ook niet echt sterk geweest in de afgelopen jaren, het is nu afwachten wat de nieuwe generatie doet op de langere termijn en ook BMW heeft problemen gekend met motoren.
Als je een semi hot-hatch wilt is een Fiat Punto Abarth een zeer verstandige keuze, 180 pk en heel betrouwbaar!
Nico GTR zei:Oplossing is heel simpel!
Dat een arme motor hogere verbrandingstemperaturen kent is evident. Goed dat je het hebt uitgevonden.
In een eerdere reactie van mijn kant heb je kunnen lezen dat simpelweg grotere injectoren. (Prijs valt reuze mee) en daarna tunen van de ECU op de juiste manier. Dus een custom kenveld maken bij een van de tuners die gespecialiseerd zijn in Opel. Dan kom dit probleem niet meer voor en kun je wegblijven van dure gesmede zuigers en drijfstangen die niet de oorzaak zijn van het probleem dat je ondervindt.
Blackadder the 5th zei:Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.
s velthuis zei:Blackadder the 5th zei:Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.
Dat zou ik ook denken. Komt dit probleem alleen voor bij dit blok in de Corsa, of ook bij dit blok in andere modellen? Kan het geen probleem zijn met onevenredige koeling van de cilinders?
Peter91 zei:s velthuis zei:Blackadder the 5th zei:Ervan uitgaand dat het probleem van de kapotte 4e cilinder is veroorzaakt door te arm draaien, kun je je afvragen of dit is veroorzaakt
door te lage capaciteit van de injectoren. Als dat zo was zouden de andere cilinders ook schade moeten hebben gehad.
.
Dat zou ik ook denken. Komt dit probleem alleen voor bij dit blok in de Corsa, of ook bij dit blok in andere modellen? Kan het geen probleem zijn met onevenredige koeling van de cilinders?
De Engelse sites geven aan dat zuiger in cilinder 4 een corsa VXR/SRI probleem is. Volgens hen kpmt dit voornamelijk voor bij gechipte corsa's voor en in mindere mate bij auto's default uit fabriek.
Opvallend dan ook dat het in geval van default vaak gaat om de Nürburgring editie die standaard het meeste pk's heeft van alle edities. Dus de meest getunede motor!!
Dus verklaart veel. Fabrieksinstellingen terug!!
Nico GTR zei:
Nico GTR zei:
Peter91 zei:Als ik voor een auto ga voor bouwjaar 2008 met minimale cilinderinhoud van 1.998cm^3, dan zou het geen overbodige luxe zijn vermoed ik. En liefst een normale zonder turbo (2.0 16V). Ik denk dat ik dan al snel heel veel motorproblemen uitsluit in de toekomst.
s velthuis zei:Peter91 zei:Als ik voor een auto ga voor bouwjaar 2008 met minimale cilinderinhoud van 1.998cm^3, dan zou het geen overbodige luxe zijn vermoed ik. En liefst een normale zonder turbo (2.0 16V). Ik denk dat ik dan al snel heel veel motorproblemen uitsluit in de toekomst.
Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T
Peter91 zei:Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T
speedtouch zei:Peter91 zei:Als je motorproblemen echt wil uitsluiten moet je voor een Prius gaan... Maar da's wel een stap vanuit een GSi :T
Tja, met een slok te veel op zou ik wel eens een dergelijk ondoordacht besluit gaan nemen, vrees ik.
zombies zei:Ja ondoordacht, hij rijd nu in een GSI en dan wil je echt niet 3 stappen terug en in een Prius gaan rijden, hoe betrouwbaar ze ook zijn.
s velthuis zei:zombies zei:Ja ondoordacht, hij rijd nu in een GSI en dan wil je echt niet 3 stappen terug en in een Prius gaan rijden, hoe betrouwbaar ze ook zijn.
Ik weet niet wat sneller is. Een Prius in normale staat of de GSi van TS in de huidige... :T
Maar ondoordacht of niet, een Prius zal je in elk geval niet veel slapeloze nachten bezorgen. Ook wel lekker.
Peter91 zei:Even alle geintje ter zijde:
Ik overweeg in de nabije toekomst toch misschien voor een Avensis te gaan. 1.8 of 2.0 Vvti lijken me zeer goede motoren!!
Mooie en betrouwbare wagen ook nog. Duur in aanschaf, maar daar lijk je veel auto voor terug te krijgen hoor ik vaak.
Nico GTR zei:Over de automaat van een BMW zou ik me geen zorgen maken. E46 heeft heel andere "problemen" en aandachtspunten.
Motor en bak zijn erg betrouwbaar.
De motor werkt naar behoren, voel weer hetzelfde vermogen als voorheen.
Hoor ik nu per definitie naar een keuringsstation te gaan en dit door te voeren qua afwerking/papierwerk of zou ik dit gewoon nu zo laten?