PO1991
Net ingestapt
https://imgur.com/CT4MnLc
https://imgur.com/iZ8hep1
https://imgur.com/B0aZaKQ
Beste forumleden,
Ik heb 8 maanden na aankoop van de Opel Corsa 1.6T 16V GSI motorschade geleden. Dit is 22 december 2017 gebeurd op de A50 toen ik naar huis reed. De volgende dag zou ik naar familie in het buitenland rijden. Het volgende gooide echter roet in het eten.
Auto begon hevig te stotteren, helemaal uit het niets. Ik reed op de linkerrijbaan 120 km/h. Er klonken doffe klappen in de motor en daarna kwam er direct witte rook uit mijn uitlaat! Tegelijkertijd begonnen mijn motormanagementlampje en het onderhoudslampje heftig te knipperen toen dit allemaal gebeurde!
Ik deed als de bliksem alarmlichten aan en direct de vluchtstrook op. Het was 17.00 uur geweest en al pikkedonker. Auto startte niet meer. Er kwam ook een erge stank ervan af! Ik stapte via de bijrijdersstoel uit in de berm en belde meteen de BOVAG-pechhulp. Hij kwam na dik 40 minuten aanrijden met de takelauto. Na het uitstappen maakte hij de opmerking dat de auto wel erg stinkt! Hij probeerde te starten, maar er kwam niks. De auto werd op de wagen gezet en meteen bij een parkeerplaats in de buurt werd gekeken wat er aan de hand is.
Expansievat koelvloeistof leeg, kan lekke koppakking zijn. Gaf hij aan. Dit kan een groot probleem zijn met je motor zei hij. Ik vermoed dat het iets anders kan zijn. Het is niet goed! Ik helemaal in shock!
De auto weggebracht naar een depot in Oss. Daar bleef de auto staan tot 28 december 2017. Voor die tijd een leenauto meegekregen. Wel goed geregeld met pechhulp gelukkig.
Met in het achterhoofd de opmerking dat het de koppakking zou kunnen zijn, liet ik de auto de 28ste netjes bij het autobedrijf afleveren waar ik normaliter altijd onderhoud laat uitvoeren. Na het nieuwe jaar is de monteur begonnen met het stellen van een diagnose.
4-1-2018 kwam definitief het slechte nieuws. Het is niet de koppakking, maar een volledig beschadigde cilinder, waarbij de motor niet meer te repareren is en er een vervangend motorblok erin moet komen!!!
De cilinder is gewoon gebarsten, cilinderzuiger afgebroken, klep op nr. 4 volledig kapot. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren is meteen mijn vraag geweest!
Sprong terug in de tijd...
Ik heb de auto 22-4-2017 aangeschaft bij een autobedrijf in Apeldoorn. De tellerstand waarbij deze auto aangeschaft is bedroeg 81.400 kilometer. De auto had na een paar duizend kilometer een kapotte bobine. Dit werd onder garantie verholpen. De auto reed weer als nieuw.
Tot juni 2017 reed ik alleen in Nederland met de auto, zonder veel vermogen van het motorblok te eisen. Begin juni 2017 reed ik naar het buitenland naar familie toe. In Duitsland reed ik hogere snelheden, daar waar dat toegestaan was. Tot mijn verbazing ontdekte ik na 600 km dat het gele oliekannetje ging branden. Ik stond verbaasd te kijken hoe dit mogelijk was, ik heb toch pas een paar duizend kilometers op zitten? Verbruikt deze motor dan zoveel olie?
Meteen op een Rastplatz de auto aan de kant gezet en olie gehaald, voortaan liet ik altijd een kannetje 5W30 in de auto liggen! Na bijvullen verdween het gele lampje. Niks aan de hand. Na bezoek aan familie reed ik weer terug naar Nederland. Er hoefde na de terugrit helemaal geen olie meer bijgevuld te worden. Na aankomst in Nederland wederom oliepeil gecontroleerd. Niks te zien, bijna tot aan maximum gevuld.
De juni maand reed ik met de auto goed door qua woon- werkverkeer. 2.000 + km verder, weer op zomervakantie naar buitenland. Olie nog gecheckt voor vertrek. 3 hele strepen op de peilstok. Oke! Was de conclusie, minimaal verbruikt die afgelopen 2.000 km. In Duitsland wederom flink doorgereden. Maar dan, wederom geel oliekannetje ter hoogte van Magdeburg (ongeveer 500km). Ik stond perplex.
Kannetje meteen op parkeerplaats tevoorschijn en bijvullen maar! Geel kannetje weg, alles in orde. Rit vervolgd. Na de vakantie weer terug naar Nederland en wederom geen laag olieniveau. Prima!
Vervolgens een paar maanden woon- en werkverkeer. Bij aankoop had de auto een kilometerstand van 81.400 kilometers en in november 2017 bij een kilometerstand van 103.000 besloot ik om groot onderhoud te laten doen volgens de opgegeven kilometerstand (100.000). De auto onderging de beurt, maar voor de zekerheid heb ik het olieverbruik bij mijn eigen monteur aangegeven.
Hij kwam tot een conclusie dat er vervuiling in het blok aanwezig was, wat het verbruik op zijn beurt weer opvoert. Na een reinigingsbeurt met Forthé klinkt de motor veel beter! Ik moest 2 x 500 kilometer rijden voordat er uiteindelijk verse olie in kwam en de motor volledig gespoeld was! De reiniging was begin december 2017 voltooid.
Naderhand woon-en werkverkeer gereden, ongeveer 2.000 km wat me bracht op een kilometerstand van tussen 106.000 en 107.000 kilometer. Er kwam ineens een abrupt einde aan het leven van deze Z16LEL motor.
Zaken op een rij:
1. Auto heeft blijvende motorschade > vervanging Z16LEL nodig. Z16LEL lastig nog aan te komen. Z16LER is een uitdaging had ik snel begrepen van monteur...
2. 2 maanden na 6 maanden BOVAG is dit gebeurd. Autobedrijf in Apeldoorn gebeld of zij mij hierin nog iets kunnen betekenen. Een dikke nee gekregen want na BOVAG garantie.
3. Rechtsbijstand bij geroepen. Ik heb als consument immers op grond van art.17:7 BW recht op een degelijk product. Wettelijke garantie beroep ik mij eigen op.
4. Momenteel tussen 2 vuren. Klacht richting autobedrijf (met foto's) dat zij mij na BOVAG -garantie niet meer tegemoet willen komen. Een ingebrekestelling zal volgen indien er wederom een nee op het rekest komt. Ik kan dit zo niet laten, maar moet hen wel de gelegenheid geven om de auto te repareren indien zij mij tegemoet willen komen. Dit is het ene vuur!
Het andere vuur is dat er maar één Z16LEL blok gevonden is in de EU en wel in een buitenlandse sloopauto!! Deze moet naar Nederland getransporteerd worden en in mijn auto geplaatst worden. Kosten omtrent €2.800 ex. montagekosten monteur. Zonder deze motor zal er naar waarschijnlijkheid zeer lastig om aan een Z16LEL motor te komen! Vreselijk!
Ik kan natuurlijk moeilijk afwachten. Iets dat kan uitdraaien op een geschil neemt veel tijd in beslag en dan kan de gebruikte motor al gevlogen zijn, terwijl deze hard nodig is om mijn auto in originele staat terug te krijgen! Zonder de motor is de auto nihil waard.
De auto is nieuw gekocht voor €7.950 en heeft nog in goede conditie een marktprijs van €6.500. Ik kan me dit niet permitteren!
Nu de vragen:
1. Auto is vermoedelijk gechipt geweest bij aankoop. Dit vermoeden werd pas na aankoop achteraf bevestigd toen ik een ZipTuning locatie bezocht. Ik kreeg te horen; "Er zit al een tuning op, en wel een hele goede".
2. Een cilinder hoort niet op zo'n manier kapot te gaan! Je moet wel ontzettend hard je best doen om hem zo kapot te breken. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren. Ik mag als consument zijnde verwachten dat een motor langer meegaat dan 1 ton op de teller????
Des te meer ik me kan beroepen op de wettelijke garantie naar mijn mening in dit geval!
3. Alle opties worden afgewogen, exclusief verkoop als schade-auto! Dan brengt deze niks meer op!
Kan iemand mij toelichten hoeveel inspanning gestoken moet worden als er eventueel een OPC-motor Z16LER in gemonteerd wordt? Waar moet er naast een andere ECU nog aan gedacht worden? M32 is van Z16LER zelfde als die van Z16LEL, dus ik hoor van diverse hoeken dat het wel mogelijk is!
Zie deze forum. Mijn verhaal hier: Corsa forum fikse motorschade
Het is zonde om deze auto weg te doen. Ik heb hier 8 maanden terug 8.000 euro voor betaald en nog in geïnvesteerd om een tevreden eigenaar van te zijn. Bij dezen flink afgestraft door de wel heel slechte motor!!!
Graag jullie reacties. Ik heb de hulp hard nodig.
Groet,
Peter
https://imgur.com/iZ8hep1
https://imgur.com/B0aZaKQ
Beste forumleden,
Ik heb 8 maanden na aankoop van de Opel Corsa 1.6T 16V GSI motorschade geleden. Dit is 22 december 2017 gebeurd op de A50 toen ik naar huis reed. De volgende dag zou ik naar familie in het buitenland rijden. Het volgende gooide echter roet in het eten.
Auto begon hevig te stotteren, helemaal uit het niets. Ik reed op de linkerrijbaan 120 km/h. Er klonken doffe klappen in de motor en daarna kwam er direct witte rook uit mijn uitlaat! Tegelijkertijd begonnen mijn motormanagementlampje en het onderhoudslampje heftig te knipperen toen dit allemaal gebeurde!
Ik deed als de bliksem alarmlichten aan en direct de vluchtstrook op. Het was 17.00 uur geweest en al pikkedonker. Auto startte niet meer. Er kwam ook een erge stank ervan af! Ik stapte via de bijrijdersstoel uit in de berm en belde meteen de BOVAG-pechhulp. Hij kwam na dik 40 minuten aanrijden met de takelauto. Na het uitstappen maakte hij de opmerking dat de auto wel erg stinkt! Hij probeerde te starten, maar er kwam niks. De auto werd op de wagen gezet en meteen bij een parkeerplaats in de buurt werd gekeken wat er aan de hand is.
Expansievat koelvloeistof leeg, kan lekke koppakking zijn. Gaf hij aan. Dit kan een groot probleem zijn met je motor zei hij. Ik vermoed dat het iets anders kan zijn. Het is niet goed! Ik helemaal in shock!
De auto weggebracht naar een depot in Oss. Daar bleef de auto staan tot 28 december 2017. Voor die tijd een leenauto meegekregen. Wel goed geregeld met pechhulp gelukkig.
Met in het achterhoofd de opmerking dat het de koppakking zou kunnen zijn, liet ik de auto de 28ste netjes bij het autobedrijf afleveren waar ik normaliter altijd onderhoud laat uitvoeren. Na het nieuwe jaar is de monteur begonnen met het stellen van een diagnose.
4-1-2018 kwam definitief het slechte nieuws. Het is niet de koppakking, maar een volledig beschadigde cilinder, waarbij de motor niet meer te repareren is en er een vervangend motorblok erin moet komen!!!
De cilinder is gewoon gebarsten, cilinderzuiger afgebroken, klep op nr. 4 volledig kapot. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren is meteen mijn vraag geweest!
Sprong terug in de tijd...
Ik heb de auto 22-4-2017 aangeschaft bij een autobedrijf in Apeldoorn. De tellerstand waarbij deze auto aangeschaft is bedroeg 81.400 kilometer. De auto had na een paar duizend kilometer een kapotte bobine. Dit werd onder garantie verholpen. De auto reed weer als nieuw.
Tot juni 2017 reed ik alleen in Nederland met de auto, zonder veel vermogen van het motorblok te eisen. Begin juni 2017 reed ik naar het buitenland naar familie toe. In Duitsland reed ik hogere snelheden, daar waar dat toegestaan was. Tot mijn verbazing ontdekte ik na 600 km dat het gele oliekannetje ging branden. Ik stond verbaasd te kijken hoe dit mogelijk was, ik heb toch pas een paar duizend kilometers op zitten? Verbruikt deze motor dan zoveel olie?
Meteen op een Rastplatz de auto aan de kant gezet en olie gehaald, voortaan liet ik altijd een kannetje 5W30 in de auto liggen! Na bijvullen verdween het gele lampje. Niks aan de hand. Na bezoek aan familie reed ik weer terug naar Nederland. Er hoefde na de terugrit helemaal geen olie meer bijgevuld te worden. Na aankomst in Nederland wederom oliepeil gecontroleerd. Niks te zien, bijna tot aan maximum gevuld.
De juni maand reed ik met de auto goed door qua woon- werkverkeer. 2.000 + km verder, weer op zomervakantie naar buitenland. Olie nog gecheckt voor vertrek. 3 hele strepen op de peilstok. Oke! Was de conclusie, minimaal verbruikt die afgelopen 2.000 km. In Duitsland wederom flink doorgereden. Maar dan, wederom geel oliekannetje ter hoogte van Magdeburg (ongeveer 500km). Ik stond perplex.
Kannetje meteen op parkeerplaats tevoorschijn en bijvullen maar! Geel kannetje weg, alles in orde. Rit vervolgd. Na de vakantie weer terug naar Nederland en wederom geen laag olieniveau. Prima!
Vervolgens een paar maanden woon- en werkverkeer. Bij aankoop had de auto een kilometerstand van 81.400 kilometers en in november 2017 bij een kilometerstand van 103.000 besloot ik om groot onderhoud te laten doen volgens de opgegeven kilometerstand (100.000). De auto onderging de beurt, maar voor de zekerheid heb ik het olieverbruik bij mijn eigen monteur aangegeven.
Hij kwam tot een conclusie dat er vervuiling in het blok aanwezig was, wat het verbruik op zijn beurt weer opvoert. Na een reinigingsbeurt met Forthé klinkt de motor veel beter! Ik moest 2 x 500 kilometer rijden voordat er uiteindelijk verse olie in kwam en de motor volledig gespoeld was! De reiniging was begin december 2017 voltooid.
Naderhand woon-en werkverkeer gereden, ongeveer 2.000 km wat me bracht op een kilometerstand van tussen 106.000 en 107.000 kilometer. Er kwam ineens een abrupt einde aan het leven van deze Z16LEL motor.
Zaken op een rij:
1. Auto heeft blijvende motorschade > vervanging Z16LEL nodig. Z16LEL lastig nog aan te komen. Z16LER is een uitdaging had ik snel begrepen van monteur...
2. 2 maanden na 6 maanden BOVAG is dit gebeurd. Autobedrijf in Apeldoorn gebeld of zij mij hierin nog iets kunnen betekenen. Een dikke nee gekregen want na BOVAG garantie.
3. Rechtsbijstand bij geroepen. Ik heb als consument immers op grond van art.17:7 BW recht op een degelijk product. Wettelijke garantie beroep ik mij eigen op.
4. Momenteel tussen 2 vuren. Klacht richting autobedrijf (met foto's) dat zij mij na BOVAG -garantie niet meer tegemoet willen komen. Een ingebrekestelling zal volgen indien er wederom een nee op het rekest komt. Ik kan dit zo niet laten, maar moet hen wel de gelegenheid geven om de auto te repareren indien zij mij tegemoet willen komen. Dit is het ene vuur!
Het andere vuur is dat er maar één Z16LEL blok gevonden is in de EU en wel in een buitenlandse sloopauto!! Deze moet naar Nederland getransporteerd worden en in mijn auto geplaatst worden. Kosten omtrent €2.800 ex. montagekosten monteur. Zonder deze motor zal er naar waarschijnlijkheid zeer lastig om aan een Z16LEL motor te komen! Vreselijk!
Ik kan natuurlijk moeilijk afwachten. Iets dat kan uitdraaien op een geschil neemt veel tijd in beslag en dan kan de gebruikte motor al gevlogen zijn, terwijl deze hard nodig is om mijn auto in originele staat terug te krijgen! Zonder de motor is de auto nihil waard.
De auto is nieuw gekocht voor €7.950 en heeft nog in goede conditie een marktprijs van €6.500. Ik kan me dit niet permitteren!
Nu de vragen:
1. Auto is vermoedelijk gechipt geweest bij aankoop. Dit vermoeden werd pas na aankoop achteraf bevestigd toen ik een ZipTuning locatie bezocht. Ik kreeg te horen; "Er zit al een tuning op, en wel een hele goede".
2. Een cilinder hoort niet op zo'n manier kapot te gaan! Je moet wel ontzettend hard je best doen om hem zo kapot te breken. Hoe kan dit in vredesnaam gebeuren. Ik mag als consument zijnde verwachten dat een motor langer meegaat dan 1 ton op de teller????
Des te meer ik me kan beroepen op de wettelijke garantie naar mijn mening in dit geval!
3. Alle opties worden afgewogen, exclusief verkoop als schade-auto! Dan brengt deze niks meer op!
Kan iemand mij toelichten hoeveel inspanning gestoken moet worden als er eventueel een OPC-motor Z16LER in gemonteerd wordt? Waar moet er naast een andere ECU nog aan gedacht worden? M32 is van Z16LER zelfde als die van Z16LEL, dus ik hoor van diverse hoeken dat het wel mogelijk is!
Zie deze forum. Mijn verhaal hier: Corsa forum fikse motorschade
Het is zonde om deze auto weg te doen. Ik heb hier 8 maanden terug 8.000 euro voor betaald en nog in geïnvesteerd om een tevreden eigenaar van te zijn. Bij dezen flink afgestraft door de wel heel slechte motor!!!
Graag jullie reacties. Ik heb de hulp hard nodig.
Groet,
Peter