Je eigen auto verzekeren op naam van je ouders: niet zo aantrekkelijk als het lijkt!

Leuk cadeau van je ouders, alleen is er niet nagedacht over de maandelijkse kosten...tja dan heb je er niet veel plezier van...

Wrangler zei:
Leuk cadeau van je ouders, alleen is er niet nagedacht over de maandelijkse kosten...tja dan heb je er niet veel plezier van...

Ik kan je verzekeren, wij hebben daar uiteraard wel over nagedacht.

Mike vd kruk zei:
Ik kan die auto heus wel betalen het gaat mij er alleen om dat ik best veel oet betalen en weinig geld over hou voor andere zaken.
En als je fraude pleegt en schade hebt hou je helemaal geen cent over voor andere zaken. Pennywise, poundfoolish.
Wat anderen ook zeggen dat ze je kunnen/willen verzekeren je belazerd de kluit en dat kan hele vervelende gevolgen hebben.

Een kind kan niet bij z'n ouders op de verzekering als regelmatige bestuurder...

Alleen leeftijdsgenoten die op hetzelfde adres woonachtig zijn kunnen dat. Dit heeft waarsch. te maken met de risico groepen (jonger = meer risico op ongeval, ofzo).

Een kind kan niet bij z'n ouders op de verzekering als regelmatige bestuurder...

Vreemd. Ik stond toch echt als regelmatige bestuurder bij de verzekering van m'n vader.

Riceaux zei:

Vreemd. Ik stond toch echt als regelmatige bestuurder bij de verzekering van m'n vader.
Dit is bij de meeste verzekeraars het geval. Wat wel kan, even een gechargeerd voorbeeld, is dat je geweigerd wordt als je een Ferrari wilt verzekeren op je ouders naam en jij als regelmatige bestuurder. Maar dat heeft dan alleen met de accepatiecriteria van de auto te maken

dickey zei:
Nog een tip: https://www.trials.nl/
Kost 60 euro maar daarmee krijg je wel korting op je verzekering en dat is veel meer dan 60 euro. En het is wel een gezellig dagje uit, leuk om met vrienden te doen.

die woont in Groningen, Friesland, Drenthe, Overijssel,
Zeeland of Flevoland

Tsja.... maargoed. Ik kan mij niet voorstellen dat ik op de 360 Euro premie die ik nu betaal per jaar nog 60 Euro korting kan krijgen....

Reclame maken is niet toegestaan, hier is alle gewenste informatie daarover te vinden.

Ivanov
AutoWeek Moderator

Remko_all zei:
De gehele verzekeringsbranche in ondoorzichtig. Wel worden steeds meer websites opgezet waarbij je verzekeringen kan vergelijken, zo ben ik zel met goedkope reclame bezig. Hierop kan straks iedereen zn kenteken invoeren en wat variabelen. Je krijgt dan simpelweg de drie goedkoopste autoverzekeringen voor jouw situatie. Ik houd je op de hoogte wanneer de site live.
Lees de regels even. Reclame is niet toegestaan!

Ik heb mijn BMW E46 328 coupe op mijn vaders naam verzekerd, MAAR met mij als regelmatige bestuurder en ik bouw ook nog schade vrije jaren op :D
Ik betaal nou ongeveer 38 Euro per maand aan verzekering. Ik kon ongeveer 28 betalen maar dan bouw ik weer geen schade vrije jaren op.
En als ik het helemaal zelf wou doen rond de 160 euro per maand.

Ik meende ergens gelezen dat het ook maar sinds 1 januari mogelijk is. Dus het kan nu wel zonder problemen krijgen (y)

PS. ik ben 19 jaar.

voor jezelf misschien aantrekkelijk (minder premie), maar je hebt wel een probleempje bij een aanrijding: https://www.topautoverzekeringvergelijken.nl/faqs/mijn-kind-heeft-een-eigen-auto-mag-ik-als-ouder-de-verzekering-betalen/

Anne22 zei:
voor jezelf misschien aantrekkelijk (minder premie), maar je hebt wel een probleempje bij een aanrijding: https://www.topautoverzekeringvergelijken.nl/faqs/mijn-kind-heeft-een-eigen-auto-mag-ik-als-ouder-de-verzekering-betalen/

Wat een onzin staat daar vermeld zeg en daarbij vermeldt BMW 328 Coupe in het bericht boven jou dat hij staat aangemeld als regelmatige bestuurder, dus is er helemaal niets aan de hand.

Walhambra zei:
Anne22 zei:
voor jezelf misschien aantrekkelijk (minder premie), maar je hebt wel een probleempje bij een aanrijding: https://www.ikbeneeneikeldatikzoreclameprobeertemaken.nl/

Wat een onzin staat daar vermeld zeg en daarbij vermeldt BMW 328 Coupe in het bericht boven jou dat hij staat aangemeld als regelmatige bestuurder, dus is er helemaal niets aan de hand.
Ook wel grappig trouwens. Want de tekst in de link is nog fout ook. Uiteraard mogen je ouders de premie betalen. Als jij maar de verzekerde danwel de regelmatige bestuurder bent.

Letterlijke tekst:
Veelgestelde vragen

Mijn kind heeft een eigen auto. Mag ik als ouder de verzekering betalen?

Nee. Vaak betalen de ouders dan de autoverzekering van hun kind. Officieel mag dit niet. Stel dat uw kind een ongeluk krijgt. Dan wordt er een onderzoek gestart waaruit blijkt dat het kind niet de regelmatige bestuurder is. De verzekeraar hoeft de gemaakte schade dan niet te vergoeden. U bent in dat geval als ouder aansprakelijk voor de schade en kosten.

michel1975 zei:
Walhambra zei:
Anne22 zei:
voor jezelf misschien aantrekkelijk (minder premie), maar je hebt wel een probleempje bij een aanrijding: https://www.ikbeneeneikeldatikzoreclameprobeertemaken.nl/

Ook wel grappig trouwens. Want de tekst in de link is nog fout ook. Uiteraard mogen je ouders de premie betalen. Als jij maar de verzekerde danwel de regelmatige bestuurder bent.

Letterlijke tekst:
Veelgestelde vragen

Mijn kind heeft een eigen auto. Mag ik als ouder de verzekering betalen?

Nee. Vaak betalen de ouders dan de autoverzekering van hun kind. Officieel mag dit niet. Stel dat uw kind een ongeluk krijgt. Dan wordt er een onderzoek gestart waaruit blijkt dat het kind niet de regelmatige bestuurder is. De verzekeraar hoeft de gemaakte schade dan niet te vergoeden. U bent in dat geval als ouder aansprakelijk voor de schade en kosten.

Echter kun je er wel voor kiezen om je kind mee te verzekeren. Ik zelf hoef geen auto maar ik pak die van mijn vader altijd en hij heeft mij daarom meeverzekerd. Kost wel extra maar geen gezeur achteraf.
Zoals ik hier boven lees is hij alleen op vaders naam. Want geloven doe ik het niet als meeverzekerde bouw je geen schade vrije jaren op en betaal je niet zo weinig premie

Er is in de regel geen verzekerd belang als iemand de spullen van iemand anders verzekert. Je hebt dan zélf immers nooit schade. Dus zal een verzekeraar als je de spullen van anderen [hier: je (meerderjarige) kinderen] verzekert, in de regel niet uitbetalen. Normaal gesproken zal een verzekeraar zo'n verzekering dan ook niet afsluiten. Die verzekering moeten die (meerderjarige) kinderen in de regel zélf afsluiten. De overeenkomst moet op naam van de verzekerde staan.

Maar dan staat het de ouders wél vrij de premie voor de kinderen te voldoen. Zoals het jeiedereen vrij staat andermans rekeningen te betalen. Al dan niet bij wijze van schenking, lening, enz. aan de kinderen.
Uiteraard voor zover die anderen (hier: de kinderen) zich niet verzetten tegen een eventuele premieschenking (want tegen zijn wil kan niemand een schenking opgedrongen krijgen).

Ook kan het zijn dat de ouders zich als borg hebben opgeworpen jegens de verzekeraar voor de betaling van de premies (incl. de assurantiebelasting en de kosten) door een (meerderjarig) kind. En nu door de verzekeraar worden aangesproken omdat de verzekerde niet betaalt.

De nederlandse autoverzekering is geldig voor het kenteken van het voertuig ongeacht wie de bestuurder is, en is dus niet alleen geldig voor de verzekeringnemer en andere op de polis/groene kaart vermelde personen (zoals in b.v. Engeland).
Dus als de verzekeringnemer hier iemand (met een geldig rijbewijs) toestemming geeft om met het voertuig te rijden dan is er voor de verzekering verder geen wettelijke basis om onder een eventuele schadelaim uit te komen... er mogen alleen geen economische belangen (verhuur e.d.) zijn.

Dat betekent dus dat de baas elk personeelslid in zijn auto's mag laten rijden, en dat kinderen/buren/kennissen met toestemming van de kentekenhouder ook probleemloos in andermans auto's mogen rijden... tijd en kilometers heeft hier wetelijk gezien totaal geen invloed op.
En verzekeraars moeten zich ook houden aan de wettelijke basisregels voor hun verzekeringen, al proberen ze dat gemengd gebruik wel aardig te ontmoedigen met een hoop bangmakerij.

Is toch wel handig als je zowel een jurist als een asurantiekantoor in dezelfde familie hebt zitten, kun je ze mooi tegen elkaar uitspelen.:)

Dan is die jurist zeker geschorst en voldoet de assurantieman zeker niet meer aan zijn PE-verplichtingen?
Ik zou betreffende assurantiezaken zeker niets uitbesteden aan je familie. Zowel juridisch als verzekeringstechnisch.

Wat een hoop kul. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Een verzekeraar mag wel degelijk op basis van risico's groepen uitsluiten. Let wel alleen op risico's niet op bijvoorbeeld nationaliteit en dus ook beperkende voorwaarden opleggen. Het gaat om het begrip regelmatige bestuurder.

Maar laten we vooral de discussie weer opnieuw gaan voeren hier.

michel1975 zei:
Dan is die jurist zeker geschorst en voldoet de assurantieman zeker niet meer aan zijn PE-verplichtingen?
Ik zou betreffende assurantiezaken zeker niets uitbesteden aan je familie. Zowel juridisch als verzekeringstechnisch.

Wat een hoop kul. Je bent appels met peren aan het vergelijken. Een verzekeraar mag wel degelijk op basis van risico's groepen uitsluiten. Let wel alleen op risico's niet op bijvoorbeeld nationaliteit en dus ook beperkende voorwaarden opleggen. Het gaat om het begrip regelmatige bestuurder.

Effe dimmen met sommige uitlatingen...:confused:

Een verzekeraar kan en mag in sommige gevallen uitsluiten, maar als geacceteerde verzekeringnemer mag ik nog steeds zelf bepalen wie ik in mijn auto's laat rijden.
Dus mijn auto's mogen ook dagelijks bestuurd worden door mij personeel, gezin of kennisen en blijven dan gewoon gedekt door de verzekering op mijn naam.
Maar goed, wat mij betreft mag jij beter weten, de prakijk heeft hier al wel anders bewezen.

Muddy Bandit zei:
michel1975 zei:

Effe dimmen met sommige uitlatingen...:confused:

Een verzekeraar kan en mag in sommige gevallen uitsluiten, maar als geacceteerde verzekeringnemer mag ik nog steeds zelf bepalen wie ik in mijn auto's laat rijden.
Dus mijn auto's mogen ook dagelijks bestuurd worden door mij personeel, gezin of kennisen en blijven dan gewoon gedekt door de verzekering op mijn naam.
Maar goed, wat mij betreft mag jij beter weten, de prakijk heeft hier al wel anders bewezen.
Ff dimmen? Ik heb niet met je geknikkerd.

Maar ga vooral de discussie weer opnieuw aanzwengelen. Tuurliijk mag jij iedereen in jouw auto laten rijden mits hij/zij een geldig rijbewijs heeft maar het gaat hier om het begrip regelmatig bestuurder. Als dit je zoon blijkt te zijn en je hebt het verzwegen zal de verzekeraar zich zeker kunnen en mogen beroepen met succes op de voorwaarden. Dit kan resulteren in een lagere uitkering of als het heel bont gemaakt wordt geen uitkering of het verhalen van de WA schade op jou. Want de WA schade zal altijd uitgekeerd worden.

Klopt als een bus, heb er zelf namelijk ook slechte ervaring mee..

Redline zei:
Regelmatig wordt gezegd dat het slim is om je auto op naam van je vader of moeder te verzekeren. Het is een stuk goedkoper dan op je eigen naam, bovendien word je als jongere wel eens geweigerd door een verzekeraar, terwijl dit je vader of moeder niet zo snel zal overkomen. Het is echter enorm onverstandig om dit te doen! Ten eerste ben je de verzekeraar aan het oplichten (en dat is een misdrijf) en ten tweede zijn de mogelijke gevolgen niet mals. Als je overweegt om je auto op naam van je vader of moeder te verzekeren, lees dit topic dan goed door en denk er nog eens over na.

Wat kan er gebeuren als ik mijn auto op naam van iemand anders verzeker?

- Bij een ongeluk blijkt dat je de verzekeraar hebt opgelicht.
- De verzekeraar zal niet uitkeren, je mag dus zelf de schade betalen.
- Materiële schade is vaak niet meer dan 'slechts' enkele tienduizenden euro's. Lichamelijk letsel (in het ergste geval: blijvende invaliditeit) kost vele tonnen, soms zelfs miljoenen. Reken erop dat je dan tientallen jaren een flink deel van je loon mag afdragen.
- Je komt op de zwarte lijst te staan, waardoor verzekeraars weten dat je een oplichter bent.
- Kortom: het leven wordt er niet bepaald prettiger op.

Wanneer moet ik mezelf als eerste bestuurder verzekeren en wanneer als tweede ("regelmatige") bestuurder?

Als je eerste bestuurder bent: zet de auto op je eigen naam en verzeker de auto op je eigen naam.

Nooit als tweede bestuurder (“regelmatige bestuurder”) verzekeren als je in werkelijkheid eerste (of zelfs enige) bestuurder bent!

Wanneer je vader of moeder vaker in de auto rijdt dan jij, dan kun je je natuurlijk wél als twee bestuurder verzekeren.

Waarom zou ik veel geld betalen als het ook goedkoper kan?

Mijn advies: als de verzekeringspremie te duur is, dan moet je de auto niet kopen. Koop dan een kleinere, lichtere auto en wanneer je wat meer no-claim hebt opgebouwd kun je dan (bijvoorbeeld) een leuke BMW nemen. De verzekeraar oplichten is gewoon erg onverstandig, daar ga je spijt van krijgen. Het is niet alleen een misdrijf, maar je neemt ook een heel groot risico, want feitelijk rijd je onverzekerd rond!

Wat gebeurt er als ik een ongeluk veroorzaak, terwijl mijn auto niet op mijn naam verzekerd is?

Bij een ernstig ongeluk waarbij de feitelijk bestuurder níet de eerste bestuurder was wordt altijd een buurtonderzoek gedaan. Bij zo'n onderzoek worden tientallen mensen ondervraagd en meestal weten de mensen die bij jou in de buurt wonen wel van die de auto feitelijk is en wie er bijna altijd in rijdt. Uiteindelijk komt de waarheid altijd naar boven. Je moet het zelf weten, maar ik wil je er wel op wijzen dat het een misdrijf is en dat je enorme risico's loopt.

Waarom is een goede verzekering eigenlijk zo belangrijk?

Omdat je niet alles in de hand hebt (en omdat het wettelijk verplicht is natuurlijk). Je kunt simpelweg niet alle ongelukken voorkomen. Als jij opeens in een dichte mistbank terechtkomt en je voorligger trapt vol op de rem, dan is een ongeluk meestal niet te voorkomen. Eén moment van onoplettendheid kan dramatische gevolgen hebben. Denk bijvoorbeeld eens aan een klein kind dat opeens tussen twee geparkeerde auto's door de weg oversteekt. Al rijd je maar 50km/h, soms is dat al te hard om een aanrijding te voorkomen. Als ik jou was, dan zou ik echt nog eens goed nadenken over de hele verzekeringskwestie. Ja, er is inderdaad een kans dat je ermee weg komt, dat je een paar jaar lang weinig premie betaalt. Maar er is ook een kans (weliswaar klein, maar toch), dat je een ernstig ongeluk veroorzaakt en dan heb je daar waarschijnlijk je hele leven last van. Als je een klein kind een handicap bezorgt, dan heb je niet alleen een schuldgevoel dat aan je knaagt, maar ook de financiële consequenties: je moet honderdduizenden euro's betalen. Het is je eigen keuze (al vind ik eigenlijk wel dat iedereen zich gewoon aan de wet heeft te houden), maar denk er nog maar eens over na. Wil je het risico lopen?

In mijn jonge jaren had ik een Toyota Celica 2.0 met 175pk. Als 20/21 jarige kreeg ik die verzekerd tussen de 130 en 150 euro per maand voor WA+. Op mijn moeders naam voor 29,- p/m. In de periode dat ik de auto had 1x een kop/staartbotsing gehad met 10km/h maar nooit problemen gehad met de verzekering.

Iedereen verklaard me voor gek dat ik niets opbouwde. Maar hield wel ~1000 euro per jaar in mijn zak en dat 5 jaar lang. De Celica verkocht en een motor gekocht als hobby. Betaalde 20,- de maand WA+ ervoor en 6 jaar later kon ik 6 schadevrije jaren meenemen naar mijn autoverzekering voor een Cuore. Niet dat dat veel scheelde maar nu met een nieuwere Megane Diesel (AR)heb ik 8 schadevrije jaren opgebouwd zit in de hoogste no claim korting.

Terugdenkend zou ik het niet nog eens zo doen. Zou gewoon een simpele auto kopen die niet veel kost :)

Hier heb ik nog een vraag over,
Ik heb onlangs een auto geraakt met inparkeren :rolleyes:, kan gebeuren.. Wel erg balen!
Anyway... De auto staat op mijn naam en ik betaal dan ook de verzekering, maar de eigenaar van de auto die ik geraakt heb, wat toevallig iemand is van dezelfde opleiding, Heeft de auto op zijn ouders naam staan. Nu vraag ik mij af wat mijn rechten zijn, hij heeft zijn auto laten taxeren en hij verteld mij dat de schade op zo een 2000 euro zit?! lijkt mij enigszins sterk omdat het om een deuk gaat op de achterzijde van de auto. Als ik dan vraag of ik zelf ook zijn auto mag laten taxeren bij mijn locale garage, dan doet hij moeilijk en wilt hij dat liever niet omdat zijn vader dat niet wilt en hij de echte eigenaar van de auto is.

Nu de grote vraag, als ik mijn verzekering vertel dat die jonge elke dag in die auto rijd en dat zijn auto niet op zijn naam staat, is mijn verzekering dan nog in staat om deze schade te vergoeden? Ik wilde het eerst netjes oplossen buiten de verzekering ivm mijn vrije jaren, maar 2000 euro kan ik niet zo maar ophoesten, dus dat zal wel een verzekerings gevalletje worden, maar ik vraag me dus af wat de verzekeraars gaan zeggen als ze horen dat die jonge elke dag in die auto rijd?

Andere kant voelt het verkeerd om dat te vermelden bij de verzekering, het voelt een beetje als "naaien", maar als hij met normale bedragen zou komen zou dit ook niet hoeven.

Wat zeggen jullie?

Bespreek het eens met je verzekeraar. Je kunt (vaak, misschien niet altijd, ik heb het weleens gedaan) de schade achteraf terugbetalen aan de verzekeraar. Dan is er voor hun niets gebeurd en blijven je schadevrije jaren gewoon staan.

Dan kan de verzekeraar er inderdaad een taxateur op afsturen, als zij ook menen dat € 2000 teveel is.

Mij klinkt 2000 ook als wat veel in de oren, ik weet niet hoe erg de schade is, maar ja, als het frame niet recht meer is dan klopt dit wel aardig. En schade loopt tegenwoordig al snel op.

Ik zou flauw zijn persoonlijk. Immers kan je de verzekering vaak wat meer geld uit de zak kloppen. Heeft iemand die ik ken ook gedaan. Zijn auto had 2200 schade voor 1 deur en was dus total loss, andere man had hem getaxeerd op 1800 voor de verzekering, had hij wel eigen risico maar hij heeft die schade uiteindelijk voor 1100 gemaakt en dus wel 1800 ontvangen.
Maar ik zou het melden, als hij als hoofbestuurder bekend is dan mag dat uiteraard. Maar dan kun je kijken wat jouw verzekering ermee doet. Zeker omdat zij moeten uitbetalen.

Als je tegen een stilstaande auto aanrijdt lijkt het me behoorlijk flauw om dan te beginnen over wie de regelmatige bestuurder is. Gewoon aan de verzekering overlaten.

Wat maakt het uit wie er met de auto rijdt waaraan jij schade veroorzaakt hebt?... brokken maken is brokken betalen, punt uit.
Taxatierapport gaat naar de verzekering, als die twijfels hebben volgt er wel een 2e taxatie.
Evt. kun je zelf even wat foto's van de verse schade bijsluiten, taxateurs vergelijken graag de schade aan het voertuig met de schade op foto's.

Tjemig, mijn laatste post in dit topic dateert van 2006.... En nog loopt de discussie waarbij er maar 1 conclusie kan zijn: de meeste AW-forummers moeten dringend naar een oogarts of een instelling die ze wel kan overtuigen.

Grappig om dit te lezen, ik heb zelf namelijk dit ook gedaan.

Ik kocht als eerste auto een Mazda MX-3 en toen ik deze wilde verzekeren, werd ik letterlijk uitgelachen door verzekeraars.
De meeste verzekeraars wilde geen auto van boven de 75kw verzekeren aan jongeren/ beginnend bestuurder, of ik mocht idd de hoofdprijs betalen.
Toen destijds de auto op mijn moeders naam gezet en laten verzekeren. Het was mijn dagelijkse auto voor woon/werk verkeer.
Ik heb na 1,5 jaar een eenzijdig ongeluk gehad met de auto, waarbij ik een lantaarnpaal raakte. Auto btw total los. De lantaarnpaal was ingedeukt en moest vervangen worden, kosten €1000. Toch nooit problemen gehad met de verzekering. Ik heb toen ook in de ambulance mogen vertoeven, maar dit valt buiten je auto verzekering.

Raar artikel dit. 'Gepost door Anonieme bezoeker'. Het lijkt wel een soort sluikboodschap van Autoverzekeraars.

Prima als ze mensen willen waarschuwen en zeker ook terecht. Maar geef dan gewoon eerlijk aan dat het branded content is.

S 10 zei:
Raar artikel dit. 'Gepost door Anonieme bezoeker'. Het lijkt wel een soort sluikboodschap van Autoverzekeraars.

Prima als ze mensen willen waarschuwen en zeker ook terecht. Maar geef dan gewoon eerlijk aan dat het branded content is.

De openingspost is dik 13 jaar oud, degene die het gepost heeft is een anonieme bezoeker omdat het profiel al lang en breed in de prullenbak verdwenen is...

er zit nog wel een nadeeltje aan. ik (was) de eerste bestuurder en verzekerde van een auto. ik had 33 ! schade vrije jaren, ik had zelf al meer dan 100000 km met die auto schadevrij gereden. maar door corona gedwongen tot thuiswerk, had ik mijn dochter. die studeert en stage loopt voor een paar weken mijn auto meegegeven. dan hoefde ze niet met een mondkapje met de trein. En wat je altijd zal zien. rijd ze mijn auto total loss . alles keurig geregeld door de verzekering. maarrrrrrr wel terug gevallen van 33 schade vrije jaren naar 10! en dan moet je niet zelf ook nog een keer schade rijden want dan kun je een all risk verzekering niet meer betalen.

Dat is een grote terugval, 23 jaar! Bij mijn verzekering is dat standaard 5 jaar ongeacht de hoogte van de schade. Heeft dat te maken met het feit dat uw dochter reed?

MatthijsL zei:
Dat is een grote terugval, 23 jaar! Bij mijn verzekering is dat standaard 5 jaar ongeacht de hoogte van de schade. Heeft dat te maken met het feit dat uw dochter reed?
Volgens mij heeft dat ermee te maken dat je bij meer dan x-aantal schadevrije jaren, dus bijvoorbeeld 33 schadevrije jaren. Bij schade claimen teruggezet word naar 10 schadevrije jaren.

Bij inshared waar ik verzekerd ben, is ergens zo'n tabel waar het uitgelegd wordt. Maar kon deze niet vinden helaas, ondanks dat ik hem al meerdere malen onder ogen gehad heb.

MatthijsL zei:
Dat zal ongetwijfeld ook per verzekering verschillen. Doorgaans is het zo dat hoe minder je betaalt per maand, hoe minder je op ze kan rekenen als je ze nodig hebt. Het moet uit de lengte of uit de breedte komen he. En dat wil niet zeggen dat duurder altijd beter is of dat goedkope aanbieders per definitie niet deugen, maar het kan per situatie wel verschillen wat handig is om te kiezen.

Dit is een algemene regel sinds 2016, heeft niks te maken met de bestuurder van de auto:

Citaat:

Sinds 2016 kun je bij iedere verzekeraar tot 99 schadevrije jaren opbouwen. Ieder jaar dat je geen schade claimt, bouw je één schadevrij jaar op. Bij iedere schade die je claimt, val je vijf schadevrije jaren terug. Heb je meer dan vijftien schadevrije jaren? Dan val je na schade altijd terug naar tien schadevrije jaren. Het minste aantal schadevrije jaren dat je kunt hebben is min vijf.

Bron:

https://www.independer.nl/autoverzekering/info/schade/bonus-malus-ladder/verandering-2016.aspx

Ik citeer "Bij een ernstig ongeluk waarbij de feitelijk bestuurder níet de eerste bestuurder was wordt altijd een buurtonderzoek gedaan."

Heb je dit van horen zeggen ? Of heb je dat aan den lijve ondervonden ? Weet je dat zeker dat dit mag ? Hoe zit dan het met de privacy regels ?Je mag toch niet zo maar gaan graven in iemands verleden ? Is dit bewijs niet op onrechtmatige manier verkregen ?.

Zou graag weten of dit een theoretisch verhaal is of echt in de praktijk wordt toegepast.

Inderdaad, "zomaar" in iemands verleden gaan graven is niet ok, maar als je verdachte bent bij een ernstig ongeval dan is dat wel een goede reden natuurlijk. Daarnaast is het niet verboden of illegaal om een buurtonderzoek te doen, als je morgen een dikke kras op je geparkeerde auto vindt die er vandaag nog niet was is er toch ook niets op tegen om even aan de buren te vragen of ze niet iets hebben zien gebeuren?

Dean 9779617 zei:
Ik citeer "Bij een ernstig ongeluk waarbij de feitelijk bestuurder níet de eerste bestuurder was wordt altijd een buurtonderzoek gedaan."

Heb je dit van horen zeggen ? Of heb je dat aan den lijve ondervonden ? Weet je dat zeker dat dit mag ? Hoe zit dan het met de privacy regels ?Je mag toch niet zo maar gaan graven in iemands verleden ? Is dit bewijs niet op onrechtmatige manier verkregen ?.

Zou graag weten of dit een theoretisch verhaal is of echt in de praktijk wordt toegepast.

Heb je liever dat de verzekering flink geld uitkeert ook als de mogelijkheid bestaat dat er een constructie is gebruikt om minder premie te betalen? En dat die extra kosten weer gedragen worden door mensen die zich wel een de spelregels houden?

Zo vader zo zoon? Liegen tegen autoverzekeraar kost €22.000

AMSTERDAM - Bij het aanvragen van een autoverzekering moet je eerlijk zijn over wie er het meest in de auto rijdt. Klachteninstituut Kifid oordeelt dat een man zijn verzekeraar daarover opzettelijk heeft misleid op een aanvraagformulier. Daardoor draait hij zelf op voor €22.000 schade aan een Volkswagen Golf.
https://www.telegraaf.nl/financieel/821176213/zo-vader-zo-zoon-liegen-tegen-autoverzekeraar-kost-22-000

Dean 9779617 zei:

Een maat van mij had zijn Alfa 33 1.7qv op naam van zijn moeder all-risk laten verzekeren.
Zijn moeder zelf had een Ford Fiesta.
Bij zijn garage was het gebruikelijk de sleutel in een speciale brievenbus te doen, zodat de monteur al meteen aan de slag kon bij een reparatie.
Toen hij niks hoorde van de garage bleek dat dieven de autosleutels er uit hadden gehaald en er met de auto vandoor waren gegaan.
Na een claim bij de verzekering heeft de verzekeraar een buurtonderzoek gedaan, waaruit bleek dat hij de dagelijkse bestuurder was en niet zijn moeder.
De verzekeraar heeft de schade niet vergoed.

Ik heb toch echt rondgereden op mijn moeder haar naam verzekerd. En ik als regelmatig bestuurder. Tot ik bij dezelfde verzekeraar 60 % korting kreeg na mijn 21 ste levensjaar.

Ik heb toch echt rondgereden op mijn moeder haar naam verzekerd. En ik als regelmatig bestuurder. Tot ik bij dezelfde verzekeraar 60 % korting kreeg na mijn 21 ste levensjaar.
Maar als je aangeeft dat je de regelmatig bestuurder bent is het wat anders dan dat je dat niet doet,

Terug
Bovenaan