Renault Scenic IV

Oh 130, denk dat je met menig 20 inch a-merk band op het dubbele zit, is immers michelin toch? Dus dan valt 130 nog wel mee.

Verder vind ik het interieur wederom erg fraai en lijken die stoelen me heerlijk zitten. Dus ja.....mooie auto.

big-58659563c9.jpg

big-5865787757.jpg

Ccdd4ylWIAAkw_f.jpg

Mooi hoor!
Zeker met die leuke kleurtjes frist ie het straatbeeld lekker op.

Mooi, vooral (weer) in donker-rood.

Achterkant valt me wat tegen, maar Grand lijkt de achterkant van de Espace te krijgen (rechter en met smallere lichtunits).
Hopelijk in de Grand ook wat meer mogelijkheden met de stoelen. Hier achterbank in twee delen en dus geen aparte stoelen.

En waarom denk tegenwoordig iedere auto-fabrikant dat ik de hele dag stoelen wil neerklappen.o_O
Ik heb veel liever dat ik configuratie-mogelijkheden heb met de stoelen (dus helemaal verwijderen of op andere plek zetten).

Vind hem er eigenlijk niet slecht uitzien. Een espace is mij te ruim (klein gezin met 1 kind). Deze lijkt meer op een captur met wat meer ruimte achterin.

Enkel de kofferruimte vind ik redelijk onpraktisch (gebogen laaddrempelprofiel ?)

4Head zei:
Vind hem er eigenlijk niet slecht uitzien. Een espace is mij te ruim (klein gezin met 1 kind). Deze lijkt meer op een captur met wat meer ruimte achterin.

Enkel de kofferruimte vind ik redelijk onpraktisch (gebogen laaddrempelprofiel ?)

No worries.
Laaddrempel = vlak

Dus standaard 20" stalen wielen met wieldoppen die je kunt customizen:
https://www.autoweek.nl/video/5056/eerste-kennismaking-renault-scenic

Nice!!

Nou.....geef mij dan maar een set velgen hoor. En ergens vraag ik me af of het mogelijk is die auto op iets kleiner rubber te zetten. Puur voor de lol. :D

Ik zei t al in t scoop topic: dit gaat een hele mooie worden ;)
En ik vind m heel erg goed gelukt. 1 van de weinige wagens die er -door zn grote wielen, door zn twee kleurige uitvoering, door zn daklijn- concept-achtig eruit ziet en daarmee qua look iets totaal nieuws is.

Filmpje:
https://www.facebook.com/renaultfrance/videos/949476418462724/

Nice, echt heel nice!

Nee hoor, Laurens v.d. Acker of Carlos gaf in de presentatie aan dat two-tone een mogelijkheid is. Je kunt natuurlijk prima beide kleuren hetzelfde houden. Kan bij de Captur tenslotte ook.

Filmpje waarbij je de scénic van alle kanten kunt bekijken:
https://m.youtube.com/watch?v=jQsgKPHpBKQ&time_continue=10&ebc=ANyPxKpP54RzHh23X_Q9lWGLhduM_2uBpUBDqaf7HKQvK86xW2CKZddWADqS8KbPM_MYd9_PdtyNfw5DxobEx7y-SwvO072Ybg

Renault-Scenic-4-680x453.jpg

In deze kleur is het toch een schitterende auto om te zien. De nieuwe Scénic is in mijn ogen erg geslaagd. Van den Acker heeft in de afgelopen jaren een mooi modellengamma ontworpen.

Zijn er mensen die al naar de beurs van Genève zijn geweest en ook al wat meer technische informatie (afmetingen, wielbasis, gewicht etc.) weten te melden over de nieuwe Scénic ?

Een deel van die gegevens vind je wellicht al in het engelse persbericht:
https://media.renault.com/global/en-gb/renault/Media/Topic.aspx?mediaid=75891

Kilogrammen worden er niet in vermeld. De Scénic komt pas einde van het jaar, dus die info kan ook nog wel even op zich laten wachten denk ik...

The new SCENIC offers six diesel engine options and two petrol alternatives:
• The Energy dCi 95 with a six-speed manual gearbox
• The Energy dCi 110 with a six-speed manual gearbox
• The Energy dCi 110 Hybrid Assist with a six-speed manual gearbox
• The Energy dCi 110 with EDC (Efficient Dual Clutch) seven-speed automatic transmission
• The Energy dCi 130 with a six-speed manual gearbox
• The Energy dCi 160 with EDC (Efficient Dual Clutch) six-speed automatic transmission
• The Energy TCe 115 with a six-speed manual gearbox
• The Energy TCe 130 with a six-speed manual gearbox

Bedankt !
Ik heb het Engelse persbericht even snel doorgelezen en duidelijk is dat de nieuwe Scénic in alle richtingen is gegroeid. Er worden inderdaad nog geen gewichten vermeld, maar de wagen zal wel iets lichter zijn geworden (?), aangezien hij op het nieuwe modulaire platform staat dat hij deelt met onder andere de Talisman en Mégane.

Een kort overzicht van de belangrijkste maten:
lengte: 4406 mm (+40 mm),
wielbasis: 2734 mm (+32 mm),
hoogte: 1653 mm (+13 mm),
bodemspeling: 170 mm (+40 mm),
breedte: 1865 mm (+20 mm),
spoorbreedte voor/achter: 1594 mm / 1583 mm (+49 mm/ +36 mm),
inhoud kofferbak: 572 liter (=496 cc VDA), daarnaast nog 63 liter aan kleine opbergruimtes waaronder dasboardlade van 11,5 liter.

In het persbericht wordt verder melding gemaakt van het optionele two-tone carrosseriekleur. Er zijn twee mogelijke kleuren voor het dak, namelijk Étoilé Black en Cassiopée Grey. In het persbericht wordt vermeld dat deze optie vanaf het tweede uitrustingsniveau leverbaar wordt.

Vooralsnog ben ik zeer positief over de nieuwe Scénic.

Achterkant is wel iets wennen maar vind de auto als geheel supergeslaagd. Toch vind ik de 496 liter kofferruimte "veel" als ik het vergelijk met de ruimte in mijn Megane III. Is onder de vloer ruimte meegerekend hiermee? Ik schat de lengte van kofferruimte nog geen 70cm. De megane rond de 95cm.

En heeft de Scenic nu eindelijk ventilatie voor de achterpassagiers in de B stijl verwerkt of zie ik het verkeerd?

Een basisprijs van 27.000 euro is erg hoog (bron: autovisie).
Voor een beetje uitvoering ben je dan gauw 32.000 euro kwijt.
En wil de particulier dat betalen?

Revolution zei:

Dat is, tenminste als de bron het bij het juiste eind heeft, een flinke basisprijs.
Aan de andere kant is ook nog niet bekend wat je daarvoor gaat krijgen.
Als Renault de wagen voor dat bedrag al aardig goed uitrust is dat bedrag wellicht te rechtvaardigen.
Laten we eerst de definitieve prijzen maar afwachten en kijken wat de uitrustingsniveaus zullen zijn.

De huidige ja, maar de Scénic III begon echt lager. Deze 1.6-16v Authentique bijvoorbeeld van 2009 startte op 23.990: https://www.autoweek.nl/auto/52691/renault-scenic-16-16v-authentique

Roder zei:
Die halve Nissan

Wat is daar mis mee? Het is tenslotte een Alliantie en heel veel onderdelen van de Quashqai zoals motor en delen van de ophanging komen van Renault.
Ze werken niet voor niks samen.

Nissan GT-R zei:
Roder zei:
Die halve Nissan

Wat is daar mis mee? Het is tenslotte een Alliantie en heel veel onderdelen van de Quashqai zoals motor en delen van de ophanging komen van Renault.
Ze werken niet voor niks samen.

Omdat het interieur de Nissan details heeft, en niet Renault's. Raambediening, handrem, climate control, allemaal Nissan. De Kadjar heeft niet de Renault feeling.

Revolution zei:

DE particulier?
Er zijn 7, 8 miljoen particulieren die auto rijden.
Daartussen zitten beslist 7000 à 8000 particulieren die een Scenic van 32k kunnen financieren.
Overigens denk ik dat >50% least.

AW zei:
[size=medium]20-inch, op menig sportwagen meerprijs, is hier de standaard. Bij de Scénic overigens wel weer met een relatief smal loopvlak (195/55R20), waarmee hij op dat gebied wat doet denken aan de BMW i3. Net als bij die auto moet het formaat zorgen voor minder rolweerstand en een betere aerodynamica.[/size]

Duidelijk is dat de smallere band minder luchtweerstand oplevert. Maar zorgt het formaat ook voor minder rolweerstand doordat de banden relatief smal zijn (dus minder wegcontactoppervlak)? Of is de reden tevens in de grote velgdiameter te vinden? Want ik ben nog op zoek naar de overweging voor die grote wielen, anders dan een esthetische.

Daarnaast vraag ik me af wat de invloed van die grote, smalle wielen op de wegligging is. Niet voor niets zijn de banden in de jaren steeds breder geworden. Als je nu ineens weer teruggaat naar 'smal', dan moet dat consequenties hebben, zeker bij een hoog gebouwde auto als een MPV (en bij deze Scénic is de bodemspeling ook nog eens 4 cm groter - het zwaartepunt zal dus ook hoger liggen dan bij de voorganger).

Wat ik heb begrepen van de BMW I3: Als je de wielen groter maakt, dan is het contactoppervlak ook groter. Dus dan kan je de wielen smaller maken zonder dat je minder contactoppervlak hebt.

En dat het zwaartepunt hoger ligt, is natuurlijk niet per definitie waar. Wellicht hebben ze de motor en de transmissie lager kunnen monteren oid.

Ik denk dat het contactoppervlak in de lengte inderdaad groter wordt, wat goed is voor de tractie. Maar in de breedte is het dus minder.

En tja, de techniek kan laag zijn gebleven. Maar de bodemspeling wordt toch door het laagste deel van het geheel bepaald, en ik neem aan dat dat de techniek is, niet de carrosserie.

Revolution zei:
21% bijtelling over 30.000 euro tikt aan.

Stress en schaamte omdat je een ontzettende burgerlijke, saaie en lelijke auto hebt kan je ook opbreken. En dat heb je dan weer niet met deze Scenic, in tegenstelling tot zijn voorganger. Daarnaast doen de concurrenten het op bijtellingsgebied niet beter.

Nog wat foto's (van gewaardeerd forummer Elco :)):

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279379-800.jpg

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279383-800.jpg

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279381-800.jpg

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279388-800.jpg

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279393-800.jpg

autosalon-geneve-2016-renault-scenic-279395-800.jpg

Meer foto's:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40340-autosalon-geneve-2016-renault-scenic-standaard-met-20-inch-wielen
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1465/renault

Ik vind het een mooie auto. Als ik echter moest kiezen tussen een Scenic (de accent aigu is verdwenen?) en de C4 Picasso, zou ik toch eerder neigen naar die laatste. De strakkere lijnen en dito interieur, alsmede een iets hogere kwaliteitsindruk van het interieur op basis van de foto's doen de balans in het voordeel van de Citroën doorslaan. De 'organische' vormen van de Scenic zorgen er wel voor dat het ontwerp een nogal lompe indruk maakt.

Ik heb even de bandenmaten vergeleken van de oude en nieuwe Scénic:

a2sv93.png

Het geheel wiel+band is 7 centimeter hoger, dus de as gaat 3,5 cm omhoog. Daarmee is de hele bodemspelingverhoging van 4 cm al bijna verklaard. Daarmee gaat toch de techniek omhoog lijkt me.

Ik zie bij de Captur dat dat zwarte kunststof (onderaan de portieren, dorpels, bumper) in de loop der tijd gaat verbleken door zon, zout, wasstraat, etc.
Zou dat bij deze Scenic beter zijn?

Ongespoten kunststof moet altijd onderhouden worden. Plasticine of ander vettig middel er over en het is weer als nieuw...

Roder zei:
Omdat het interieur de Nissan details heeft, en niet Renault's. Raambediening, handrem, climate control, allemaal Nissan. De Kadjar heeft niet de Renault feeling.

Volledig met je eens. Ik krijg wel eens scheve gezichten als ik loop te zeuren dat het hele Renault-gamma een gasveer (of twee) voor de motorkap heeft en dat een Kadjar het met een stengeltje doet. Maar ja, al die kleine dingen zorgen wel een beetje voor een minder gevoel als je het mij vraagt.

Een band is niet rond als deze op de grond staat. Er zit een soort bobbel in net als bij een slappe band. Die bobbel duw je tijdens het rijden vooruit waardoor de band continu een golfbeweging maakt en daarmee warmte opwekt. Bij kleine banden is de bobbel relatief groter dan bij grote banden waardoor ze relatief meer weerstand bieden.

sem-resistance-au-roulement-en.png

B11 zei:
Revolution zei:
21% bijtelling over 30.000 euro tikt aan.

Stress en schaamte omdat je een ontzettende burgerlijke, saaie en lelijke auto hebt kan je ook opbreken. En dat heb je dan weer niet met deze Scenic, in tegenstelling tot zijn voorganger. Daarnaast doen de concurrenten het op bijtellingsgebied niet beter.

Ik wou net zeggen. Een beetje leaserijder ligt niet wakker van dat percentage over 30k hoor.
Heb zelf 20% over 31,5k. Het is dat het relatief goedkoper was dan voor een 25% gaan. De knip won van de emotie dus. Straks is nagenoeg alles 22% en dan maakt dat over 30 of 35k echt niet meer een verschil om wel of niet voor een bepaalde auto te gaan. de rest zit op eenzelfde lijn. En kijk vooral dan niet naar een Touran o.i.d. Dan ben je al snel 40k kwijt. En ja, ook daar rijden er genoeg van rond.

Reactie:
"De 'organische' vormen van de Scenic zorgen er wel voor dat het ontwerp een nogal lompe indruk maakt".

Lomp. lees ik dat goed? L.O.M.P.??

Ik ben zo'n beetje de grootste fan van de korte C4 Picasso.
In zwart, aubergine of zilver met chrome accenten is dat een hele toffe MPV.
Maar als er 1 van de 2 'lomp' zou ogen, de Picasso (zeker de Gr Picasso) of de Scenic IV, dan weet ik het wel.
Heb ik het nog niet over de TourVAN of SportVAN van onze sympathieke vrienden in Wolfsburg.
De Scenic is zo'n beetje de meest slanke sexy bitch on wheels this side of coupés!

Reactie:
"Ik zie bij de Captur dat dat zwarte kunststof (onderaan de portieren, dorpels, bumper) in de loop der tijd gaat verbleken door zon, zout, wasstraat, etc"

Serieus? Negens gezien, evenmin op Renault rijder sites.

Reactie:
Ïk denk dat het contactoppervlak in de lengte inderdaad groter wordt, wat goed is voor de tractie. Maar in de breedte is het dus minder."

Hier legt L v/d A e.e.a. voor een deel uit:
https://autovisie.nl/2016/03/nieuws/autosalon-geneve-2016-renault-scenic-interview-laurens-van-den-acker/
https://autovisie.nl/2016/03/nieuws/autosalon-geneve-2016-renault-scenic-interview-laurens-van-den-acker/

Ik heb nog niemand de vergelijking met de Toyota Corolla Verso zien maken, maar toch zie ik die.

---GT--- zei:
Ik heb nog niemand de vergelijking met de Toyota Corolla Verso zien maken, maar toch zie ik die.

T_1231-.jpg

De basis van die knik bij de scenic ligt bij de r space, maar ik snap dat je de verso aanhaalt.

Renault_R-Space_Geneva2011Live_01.jpg

Thiago zei:
Reactie:
"De 'organische' vormen van de Scenic zorgen er wel voor dat het ontwerp een nogal lompe indruk maakt".

Lomp. lees ik dat goed? L.O.M.P.??

Ik ben zo'n beetje de grootste fan van de korte C4 Picasso.
In zwart, aubergine of zilver met chrome accenten is dat een hele toffe MPV.
Maar als er 1 van de 2 'lomp' zou ogen, de Picasso (zeker de Gr Picasso) of de Scenic IV, dan weet ik het wel.
Heb ik het nog niet over de TourVAN of SportVAN van onze sympathieke vrienden in Wolfsburg.
De Scenic is zo'n beetje de meest slanke sexy bitch on wheels this side of coupés!

Ja dat jij wel fan bent van de Scenic was me inmiddels wel duidelijk ;)
Ik niet. Ik vind de Scenic pompeus.

---GT--- zei:

Haha, nu je het zegt. De Scenic heeft inderdaad een raamlijn met knik à la eerste generatie Corolla Verso en niet de C4 Picasso/Meriva/Buick GL8.

Het is al duidelijk dat ik de auto in 't echt heb kunnen aanschouwen en persoonlijk vind ik 't misschien wel de grootste verrassing van de beurs. Het ontwerp 'doet' het op foto's al heel goed en in het echt is dat niet anders. Wat het interieur en de ruimte betreft onderschrijf ik het bijbehorende artikel volledig.

Ohja, pompeus vind ik 'm zeker niet! Sterker nog, het lijkt best wel een 'autootje' met dank aan de wielen.

Thiago zei:

Die is goud!

Kunststof moet je ook bijhouden natuurlijk. Als de auto in de wasstraat word gewassen met het waxprogramma komt dat ook op kunststof. Dat word dan minder zwart. Even goed reinigen en dan is het weer mooi zwart.

Terug
Bovenaan