Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

B Real zei:
AJ Schuurmans zei:
Ik meld mij hier ook maar even bij de Opel kenners; zijn er mensen hier bekend met de melding "Service ESP" en eventueel in combinatie met een motorstoringslampje? In mijn geval bij een Opel Adam 1.4 uit 2014. Hij rijdt verder overigens gewoon goed, niks op aan te merken (geen noodloop ofzo).

ESP of EPC?
Eerste heeft te maken met je stabiliteitscontrole, het tweede staat voor electronic powertrain control. Dat tweede matched wat mij betreft wat beter met een motorstoringslampje.
Verder kan het van alles zijn, als de storing blijft zou ik het toch even laten uitlezen bij een garage.

@ Ruud, fijn antwoord dat ze het druk hebben. Geen verlichting lijkt mij toch echt iets waar ze prioriteit aan moeten geven. Nu worden de dagen al rap langer, maar er zijn nog zat momenten waarop goed dimlicht hard nodig is.

Vwb max koppel en rijden met de caravan. Ondanks dat het max koppel er bij 2000 rpm in komt weet ik niet of dat in een iets heuvelachtiger landschap de juiste manier van rijden is, misschien dan toch een versnelling lager aanhouden om de boel niet teveel belasten.

Overigens vind ik 2000rpm best wel laat, maar herken het wel van mijn Astra destijds. Die moest altijd even een beetje op gang komen en dan was het een heerlijk vlotte auto.

Het toegenomen vermogen in de nieuwe auto vergt bij ons nog wat gewenning, in positieve zin.
Ik merk dat ik op bepaalde stukken, waar ik veel rijdt en voorheen altijd x seconden y gas gaf dat ik nu met dezelfde manier van rijden zomaar 15 km/u harder rijdt.

Even inhalen op een 80 weg ging met de vorige ook met gemak, met de huidige auto schakelt de auto een versnelling minder terug en rijdt je met eenzelfde inhaalactie zomaar een rijbewijs gevaarlijke snelheid. Vriendinlief kwam gisteren met eenzelfde verhaal thuis.
Ach ja, first world problems :T

Verder alleen nog maar kleine stukjes gereden, met een week of twee staat de eerste lange rit gepland. Ik zie er wel naar uit.
Ook wel benieuwd hoe de stoelen bevallen, ondanks dat in zowel de vorige als deze auto sportstoelen zaten zijn die in de huidige toch echt wel een stuk anders. Heb niet het idee dat het tegen gaat vallen, maar zoiets weet je pas na een lange rit.

In de Focus kwamen we er destijds ook pas na weken achter dat we de stoelen op een lange rit (2,5+ uur rijden) niet prettig vonden. Verkoper van mijn auto gaf aan dat de vorige eigenaar de auto al binnen een week weer had ingeruild. Hij kwam uit een 5-serie met comfortstoelen en vond de sportstoelen in een 3-serie zwaar tegenvallen :D

Heb je al een plaatje om te delen van de nieuwe bolide? Zal vast erg fijn rijden. Ik heb een aantal dagen met een G20 320i gereden en die was al een stukje vinniger, een 330i zal helemaal lekker van zijn plaats gaan. Al went zoiets ook snel.
Hopelijk doen de stoelen dat ook. Ik vond ze destijds vrij hard en smal in vergelijking met de sportstoelen in de F31. Doel van BMW was om de G een stukje sportiever, dynamischer en lichtvoetiger te maken. Daar passen de stoelen ook wel bij. Net als de directere/nerveuzere besturing, het onderstel dat strakker en wat stugger is etc.

Ik kijk ook nog weleens rond naar een opvolger maar moet ook eerlijk bekennen dat de huidige nog fantastisch bevalt. Vandaag weer een wat langere rit gedaan (dagje Texel), echt een heerlijke auto. Kan echt geen minpunten opnoemen. Beste is om gewoon geen proefritten te doen in een nieuwer- of dikker model.

Woon-werk doe ik met de Insignia. Dienstreizen met de Astra. De laatste bevalt best wel weer goed ! De 136 PK diesel trekt er vrolijk op los en de Innovation + uitvoering bevalt prima :)
Haha, dat is wel héél luxe......een aparte auto voor de dienstreizen. Maak je maandelijks veel km. aan dienstreizen? Je moet immers de dure belasting, verzekering ed allemaal betalen. Dan moet je nog wel wat kilometers maken voordat je dat eruit hebt.

Wel grappig dat we nu al vier astra k rijders hebben hier..
Dat is best snel gegaan, volgens mij was Richard de eerste. Kan me nog herinneren dat we deels met hem mee gecarpoold zijn naar jullie Rob, toen we op de koffie bij je zijn geweest. Was toen al onder de indruk van de Intellilux....... en de botspreventie :):)

Storing in de Insignia word toch een heel gedoe. Er is geen fatsoenlijke diagnose te stellen omdat de storingen allemaal historisch zijn en ook heel uiteenlopend over vrijwel alle onderdelen en modules en er valt er weinig te meten waar het fout gaat. Alles werkt verder ook prima namelijk. Ze weten het ook niet precies. Accu is ook goed. Draadbreuk ergens, corrosie in de stekker, slechte aarde, allemaal mogelijke oorzaken van zoveel storingen in zoveel modules. Maar dan zijn ze ook aanwezig als je dianose doet en merk je het ook wel dat zaken daadwerkelijk niet naar behoren werken.

Donderdag gaat hij weer naar de opel dealer en dan blijft hij daar een dagje staan. Ik ga deze week de A2 rijvaardig maken zodat ik die als backup heb mocht de dealer de auto wat langer willen hebben :rolleyes:

AsconaGT zei:
Storing in de Insignia word toch een heel gedoe. Er is geen fatsoenlijke diagnose te stellen omdat de storingen allemaal historisch zijn en ook heel uiteenlopend over vrijwel alle onderdelen en modules en er valt er weinig te meten waar het fout gaat. Alles werkt verder ook prima namelijk. Ze weten het ook niet precies. Accu is ook goed. Draadbreuk ergens, corrosie in de stekker, slechte aarde, allemaal mogelijke oorzaken van zoveel storingen in zoveel modules. Maar dan zijn ze ook aanwezig als je dianose doet en merk je het ook wel dat zaken daadwerkelijk niet naar behoren werken.

Donderdag gaat hij weer naar de opel dealer en dan blijft hij daar een dagje staan. Ik ga deze week de A2 rijvaardig maken zodat ik die als backup heb mocht de dealer de auto wat langer willen hebben :rolleyes:
Ik durf het bijna niet te zeggen, maar welkom bij de club :( Die van mijn heeft net een jaar vol gehouden zonder dat die weer bij de dealer langs moest: Uitlaatgasregelingstoringslampje ging aan, te hoge NOx uitstoot. De eerste sensor die ze vervingen loste het niet op, uiteindelijk na drie dagen was het goed. Blijkbaar zitten er gouden sensoren in, deze was 800€... Maar dat valt als het goed is nog gedeeltelijk onder de extra garantie die ik bij gekocht had. Tot nu toe heeft dat ieder jaar zijn geld opgebracht.

Het is wel wat met het moderne Duitse spul. Wat voor storing heeft de Insignia dan Ascona?
Tot nu toe (afkloppen) heb ik nog geen gekke dingen beleefd. Een keer in het begin gehad dat het dashboard onderweg een paar seconden op zwart ging en de cc er ook af ging. Nooit weer voortgekomen. Heb bij aankoop wel gezegd dat als de BMW vervelend gaat doen, er meteen weer een Mazda komt. Na bijna 3 jaar BMW moet ik bekennen dat de Mazda vaker wat had.

Deze week een paar dagen vrij gehad. Zag in de buurt nog een mooie 340i Touring staan van 2018. Nog even getwijfeld om te gaan kijken. Gelukkig niet gedaan want ben bang dat ik na een proefrit verkocht was. Beter van niet :)
Een 3-serie met 6 cilinder is voor mij toch wel de ultieme auto. Mag ook prima hetzelfde model zijn.

Het is wel wat met het moderne Duitse spul. Wat voor storing heeft de Insignia dan Ascona?
Tot nu toe (afkloppen) heb ik nog geen gekke dingen beleefd. Een keer in het begin gehad dat het dashboard onderweg een paar seconden op zwart ging en de cc er ook af ging. Nooit weer voortgekomen. Heb bij aankoop wel gezegd dat als de BMW vervelend gaat doen, er meteen weer een Mazda komt. Na bijna 3 jaar BMW moet ik bekennen dat de Mazda vaker wat had.

Er brand een storingslampje. Uitgelezen en op zowat alle modules zitten storingen. van koplampen, onderstel, canbus, stoelen, etc. vrijwel alle niet motor gerelateerde zaken zitten fouten. Alles gewist en na enkele dagen komen de storing terug. Precies het zelfde weer. Het probleem is dat de auto gewoon prima rijd en alles werkt prima. De storingen zijn ook allemaal historisch. Dus met storing zoeken zijn ze wel aan het meten en doen, maar ze vinden niks want ja, alles werkt gewoon. Ze weten niet waar het probleem zit. Er is gekeken door de opel dealer of wereldwijd vaker zulke klachten zijn geweest (service bulletins) maar de Insignia staat juist bekend dat ze vrij probleemloos zijn. Gaspedaal is wel een dingetje wat vaker voor komt bij de benzine modellen maar dan heb je andere symptomen. De diesel hebben wel wat meer kwaaltjes maar de benzines zijn redelijk probleemloos. Deze klacht is dus ook niet eerder gemeld. De garage weet het dus ook niet zo.

Idee was dat de accu mogelijk een dipje veroorzaakt in de elektronica waardoor ze 'schrikken' maar accu is gewoon goed. Spanning is goed, start-stop werkt ook gewoon prima welke vaak als eerste stopt als de accu slecht word. Dus ja ik zit er nu mooi mee. :rolleyes:

De Laguna was probleemloos en ook de mercedes was ondanks de hoge km stand storingsvrij. Gewoon pech hebben dus. Ik weet dat bij andere merken ook de nodige kwaaltjes zijn, zo is de 4 serie van mijn zusje onlangs ook compleet kapot gelopen ondanks de jonge leeftijd. En op zich kan ik er wel mee leven als een keer iets stuk is, immers is het een slijtage gevoellig product , maar nu zelfs de opel dealer in het duister tast word ik er wel een beetje onzeker door :rolleyes: gelukkig rijd de auto prima zonder ook maar enig mankement maar ik wil gewoon niet tegen brandende lampjes / storingen aan kijken. Donderdag gaat hij wat langer naar de dealer. Dat word een duur grapje waar niemand nog weet waar het gaat eindigen

^^ laat de urenteller niet te ver oplopen. Wellicht een échte, onafhankelijke, diagnose expert proberen? Op YT wel te vinden.

Het is soms ook de kunst van het begrijpend lezen van de tekst bij het uitlezen. Wordt er gesproken over drempelwaarden.. maar of dat dan te laag of te hoog is.. wordt niet duidelijk en kan je dan alleen weer herleiden wanneer je de, bijvoorbeeld, bandbreedte van het voltage weet waarin de ECU de werking van een sensor accordeert

^^ laat de urenteller niet te ver oplopen. Wellicht een échte, onafhankelijke, diagnose expert proberen? Op YT wel te vinden.
'

De auto is al bij een deskundige langs geweest maar die raadde aan eerst naar de opel dealer te gaan om te kijken of er geen servicebulletins zijn / update van de modules of andere zaken. Een ander voordeel is dat ik een oud collega heb werken bij een Opel dealer (daar gaat hij ook naar toe) en koppelt aan mijn auto ook een monteur aan die meer kan alleen een beetje uitlezen. En indien nodig bemiddeld met Opel Nederland ivm kosten en zo'n jonge auto mocht het echt de spuigaten uit lopen

Had je in Duitsland geen garantie gekregen? Ben wel benieuwd wat er met de 4-serie van je zus aan de hand was. Als het motorisch was dan waarschijnlijk of een diesel en/of een pre LCI.

:rolleyes:
Kristian2 zei:
Had je in Duitsland geen garantie gekregen? Ben wel benieuwd wat er met de 4-serie van je zus aan de hand was. Als het motorisch was dan waarschijnlijk of een diesel en/of een pre LCI.

6 maand garantie en eind augustus gekocht. Net een week afgelopen dus :rolleyes: NL dealer gaat kijken of ze nog iets kunnen regelen met de Duitse dealer onder het mom van de melding was al eerder gedaan.

4 serie cabrio van mijn zusje is een facelift 420i. Ze had hem net een paar maand daarvoor bij de BMW dealer gekocht met nog geen 50.000 km, dus wel allemaal hersteld onder garantie inclusief een paar weken leenauto. Weet zo niet wat het probleem was. Ze kreeg lampjes branden op de snelweg. Ze reed bijna bij een afslag waar ze er af wilde om hem stop te zetten maar dat heeft ze al niet meer gered. Ging heel snel zei ze. Maar dus geen idee wat precies stuk was.

Balen dat garantie net afgelopen is. Hopelijk is Opel nog een beetje coulant. En anders gewoon inruilen;)

Klinkt wel als een serieuzer probleem bij de 420i van je zus. Je weet ook niet als blok vervangen is denk ik? Zijn eigenlijk probleemloos zolang je niet gaat tunen. Bij gebruikte weet je ook niet hoe vorige eigenaar er mee is omgesprongen natuurlijk.

Ik zou het Duitse recht er even op na zoeken, volgens mijn is één jaar verplicht in Duitsland. Ik zal eens kijken of ik zo een link kan vinden.

klopt, daar had mijn oud collega het ook over. Die gaat dus ook contact opnemen met de duitse dealer indien nodig. Het kan ook zijn dat ik de 6 maand niet helemaal goed heb begrepen. Ik spreek zoveel engels op het werk , ook met duitsers, dat mijn duits heel slecht is. :rolleyes: Maar fijn mijn oud collega bij de opel dealer daar in kan helpen. Wel is het risico zei hij dat de auto dan naar dusseldorf terug moet. Tjah, risico van ver weg kopen natuurlijk, maar hopelijk mag de dealer in Nederland dit onderzoeken/oplossen.

Inruilen? Even schoot het wel door mijn hoofd, ik vind het niet erg als er iets stuk is, maar met zo'n jonge auto met weinig km heb ik er wat moeite mee. Baal er ook flink van. Ben nu al 3x tijd voor moeten maken om uit te lezen en donderdag weer een halve dag kwijt. En helemaal als het van die vage problemen zijn. vrees ik dat het nog wel wat bezoekjes worden. Maar nu inruilen zal wel een kostbaar grapje worden en zeker als ik er bij zeg dat er elk moment een storingslampje kan gaan branden.

maar we gaan het zien, hopelijk is de dealer in dusseldorf flexibel en kan de dealer het in NL relatief snel oplossen :)

Klinkt wel als een serieuzer probleem bij de 420i van je zus. Je weet ook niet als blok vervangen is denk ik? Zijn eigenlijk probleemloos zolang je niet gaat tunen. Bij gebruikte weet je ook niet hoe vorige eigenaar er mee is omgesprongen natuurlijk.

Nee ik weet niet precies hoe het is opgelost. De dealer had deze auto ook nieuw verkocht en komt van de eerste eigenaar en weinig kilometers. Gelukkig voor haar in de garantie en de BMW dealer heeft het netjes opgelost met een dikke leenauto ;)

Ik ben wel benieuwd welk storingslampje er bij jou gaat branden. Ik heb ook een aantal meldingen staan dat de communicatie met bijvoorbeeld de remcomputer verbroken was, door het herprogrammeren, maar dat levert geen lampje op.

"Vroeger" (voor 2022) moest je dan een half jaar bewijzen dat een defect al bij aanschaf in de auto zat, binnen een half jaar werd er automatisch van uit gegaan dat het probleem bij aanschaf al aanwezig was. Wat ik zo lees is die termijn van een half jaar tegenwoordig één jaar, dus zou jou probleem er gewoon onder vallen.
Welke garantie heb je er eigenlijk bij gekregen, de standaard Opel garantie? Fijn dat je oud collega er in wel duiken, dit soort problemen kunnen erg lastig en tijdrovend zijn, ik weet precies wat je mee maakt. Ik heb ook vaak aan inruilen gedacht, maar helaas is er in dezelfde prijs categorie niet veel dat mijn aan spreekt. Een Insignia is gewoon een fijne, complete auto.

52719284083_0c4fd44ce2_c.jpg

Auto is inderdaad echt top. Alleen de 1.6 en automaat is niet echt top. vermogen genoeg maar het komt er allemaal niet heel spoepel uit en de automaat is echt heel traag. In het begin stoorde ik mij er niet zo aan, maar nu wel wat meer. Ben ook wel een beetje een zeur maar ik weet dat andere merken dit gewoon echt beter doen. Verder echt top inderdaad en vind hem ook erg mooi om te zien

Enige alternatief voor mij zal een BMW 5 serie touring zijn. Vind ik gewoon echt heel erg mooi en rijd heel erg goed, maar daar is het nadeel dat de auto's relatief kaal zijn uitgerust en je al snel aan wat hogere kilometerstanden aan zit (of je betaald echt de hoofdprijs). Bovendien kan ik daar ook wel het e.e.a. op aanmerken en probleemloos zijn die ook zeker niet met de nodige kwaaltjes.

Maargoed, voorals nog ga ik voor een fijne probleemloze insignia, heb juist voor de insignia gekozen om een jonge auto te hebben met lage kilometerstanden om de komende jaren probleemloos te rijden

Inderdaad, beste is om hoofd koel te houden en te zorgen dat het weer wordt opgelost zonder dat het je klauwen met geld kost. Een 5-serie Touring is zeker een geweldige auto maar kan ook een dure auto zijn om te rijden.
Wat betreft garantietermijn, staat dat niet gewoon in het koopcontract dat de Duitse dealer heeft opgesteld?

Balen zeg, zo'n storing.
Auto's worden ook veel te digitaal vind ik.

Heb de Golf nu bijna een jaar en ben er nog steeds erg blij mee. Ook import en dan via een handelaar dus zat wel wat risico aan. Heeft gelukkig goed uitgepakt!

Ik riep het eerder al ik hoop dat Joost geen spijt krijgt..als je van een dikke luxe mercedes weer terug gaat naar een Opel...
Je raakt aan iets gewend en je was erg verwend met een dikke motor en automaat...

En ach..waar hebben we het over..een brandend lampje.. ik heb af en toe een melding op de BC..vorige week laten uitlezen en zat op de turbo en nu blijkt mijn wastegate kapot te zijn (Klep blijft af en toe hangen). Nieuwe opgestuurd vanuit Duitsland en morgen wordt ie vervangen...weer dikke 600 euro verder..:p
Merkte ook vrijwel niets. Misschien iets minder power en weer beetje op niveau voor tuning. En af en toe wat inhouden.
Heb ook altijd van die rare dingen..heb op het forum nog nooit iemand gehoord die dit kapot had.

Maar hoop voor je dat het snel gefixxed wordt, Joost!

Mooi kloten Joost! :(
Dat er eens iets stuk gaat is niet erg, als het maar te repareren is. Dit vergt eerst een zoektocht wat gewoon veel tijd kost, uiteindelijk kan het ergens een slecht contact zijn wat niets voorstelt om te repareren. Vind het echter maar eens....

Hopelijk zijn ze er snel uit en valt dit nog onder garantie (y)

Ik riep het eerder al ik hoop dat Joost geen spijt krijgt..als je van een dikke luxe mercedes weer terug gaat naar een Opel...
Je raakt aan iets gewend en je was erg verwend met een dikke motor en automaat...

200Pk moet toch voldoende zijn toch (en dat is het ook), de laguna had ook 200PK maar liep zoveel vlotter/mooier en zelfs laatst in de 1.5 TSI DSG met slecht 150PK in een Skoda liep zoveel soepeler . In het begin stoorde ik mij er niet zo aan, laatste tijd wel wat meer. Is denk ik ook met name de automaat die ook niet altijd snel is en goed samen werkt met de motor. Maar gelukkig heeft de Insignia ook heel veel positieve zaken. En met een 5-serie heb ik ook meerdere keren gereden en daar kan ik ook wel het nodige op en aanmerken ;) alleen de motoren, zowel benzine als diesel icm automaat is echt top bij die modellen.

Dat er eens iets stuk gaat is niet erg, als het maar te repareren is. Dit vergt eerst een zoektocht wat gewoon veel tijd kost, uiteindelijk kan het ergens een slecht contact zijn wat niets voorstelt om te repareren. Vind het echter maar eens....

exact dat dus, iets stuk gaan is niet erg maar als zelfs de opel dealer het niet weer en het een uitgbereide zoektocht gaat worden, mogelijk zelfs het hele dash er uit, modeules er allemaal uit en trial en error word enorm kostbaar zonder weten waar het gaat eindigen. We gaan het zien

Ja, ellende. Hopelijk gaan ze er wel een beetje verstandig mee om en niet zomaar klakkeloos van alles demonteren en vervangen.
Wanneer is het ontstaan? Bestaat er kans dat het er nu met het koude weer is en straks met warmer weer niet meer?

Afgelopen weekend zag ik de buurman zijn auto wassen. Die van mij was er nog niet echt aan toe, maar toch de koe maar bij de horens gevat.

Met je neus er bovenop vind je toch altijd wat beschadigingen die je eigenlijk niet wilt weten van je nieuwe auto. Dat viel nu eigenlijk reuze mee. Wat steenslag, maar dat mag geen naam hebben. Onderkant bumper heeft wel een paar keer ergens langs geschaafd, logisch ook want de auto is best laag. Je kunt het gelukkig alleen voelen aan de onderkant en zeker niet zien.

Toen ik eenmaal klaar was zag ik in de sponning van de bestuurdersdeur een sticker zitten waaruit blijkt dat de auto een ceramische coating heeft. Heb er tijdens het wassen niet echt op gelet in hoeverre het effect er nog op zat, maar alle beetjes helpen.
Ik ga eens uitzoeken of zo'n coating voor relatief weinig weer een boost te geven is.

En tsja, die velgen.... Leuk man 100.000 spaakjes, wat een ellende om schoon te maken. Maar wie mooi wil zijn...

Dat is fijn als ie nog in de coating zit..(y)

Ik trof de Astra vanmorgen zo aan met mooi ijsdruppels erop dus die zit ook nog lekker in zijn velletje..heb haar vanmorgen achter gelaten bij de Opel dealer en hopelijk rijdt ie daarna weer als vanouds!

20230306_072242 by Rob de Vries, on Flickr

Verder goed weekend gehad allemaal? Hier een beetje erg druk maar wel gezellig.. soort inhaalslag van alle sociale activiteiten die we afgelopen weken door de ziektes wat gemist hebben. Vrijdag schoonfamilie bij en en s middags bij vrienden, zaterdag vrienden bij ons, en s middags kwam moeder van vriendje van ons dichter met het hele gezin nog spontaan op de koffie, zondag nog even bij mijn ouders geweest en gisteravond nog tot laat naar het voetbal.
Nu maar effe bijkomen..;)

mogguh!
@Richard: pfoh, zoveel spaken vind ik wel vervelend. Je gaat de velgen daardoor toch wat minder vaak schoonmaken.
@Rob: balen van de turbo. Bij m'n zusje haar Ibiza was ie pas ook kapot...

Over dikke auto's gesproken, volgens mij had ik het hier al genoemd, zo'n Superb 2.0 TSI is echt tof. Kan gewoon naar ruim 350pk :D
In luxe uitstraling: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=358024573&colors=BLUE&colors=GOLD&colors=RED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=HYBRID&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=22900&makeModelVariant1.modelId=12&minFirstRegistrationDate=2018-01-01&minPowerAsArray=185&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&searchId=fd147977-efc2-b6d6-5d9e-50ad067e8941&ref=srp>
Of wat sportiever: <https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=361285271&colors=BLUE&colors=GOLD&colors=RED&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&fuels=HYBRID&fuels=PETROL&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=22900&makeModelVariant1.modelId=12&minFirstRegistrationDate=2018-01-01&minPowerAsArray=185&minPowerAsArray=KW&pageNumber=1&scopeId=C&sortOption.sortBy=relevance&action=topOfPage&top=1:1&searchId=fd147977-efc2-b6d6-5d9e-50ad067e8941&ref=srp>

Leuk toch :D

Heb me dit weekend overigens wel vermaakt: binnen een aantal muren opnieuw in de verf gezet, alles wit dit keer. Vorige week hebben we nieuwe ruiten en kozijnen gekregen, nu dus maar gelijk de muren even opgefrist!
Ik ben overigens wel toe aan wat warmer weer, met de kou ben ik wel een beetje klaar. Je hoort de vogeltjes al maar ik wil lekker buiten een beetje rommelen in plaats van al die klusjes binnenshuis.

Jah wat mooi weer zou fijn zijn maar dat hebben we net gehad..nu is het echt kil en guur.

Dikke auto zo'n Superb maar qua belijning vind ik hem wel erg stijfjes. Maar een lel van een auto.

@Rob: balen van de turbo. Bij m'n zusje haar Ibiza was ie pas ook kapot...

Gelukkig is het niet de turbo zelf maar een los onderdeel eraan wat los te vervangen is (de wastegate; die ervoor zorgt dat de turbo niet teveel druk opbouwt).

Ik trof de Astra vanmorgen zo aan met mooi ijsdruppels erop dus die zit ook nog lekker in zijn velletje..

Mwoah, dat kan wel wat beter of is de auto al een tijdje niet gewassen?
Hoe het op de huidige uitpakt weet ik nog niet, maar op de vorige auto had ik allemaal kleine druppeltjes liggen.

@Richard: pfoh, zoveel spaken vind ik wel vervelend. Je gaat de velgen daardoor toch wat minder vaak schoonmaken.

Ik moet zeggen dat ik daar wel redelijk consequent in ben. Als ik de auto was, dan doe ik het ook goed.
Wat wel helpt is een auto die gewoon goed in de wax staat. Ik gebruik elke wasbeurt ook wetcoat en dat zorgt er voor dat de auto zichtbaar minder vuil wordt, maar ook véééél makkelijker schoon te maken is.

Velgen krijg ik dan alleen met de hogedrukreiniger voor 60% schoon. Dan inspuiten met non-ferro en met een velgenborstel er door (ook niet zoveel werk), dan zijn ze voor 90% schoon. Daarna met een emmertje restsop en een oude washandschoon alle spaken e.d. nalopen en dan zijn ze voor 95% schoon. Waarom geen 100%? Omdat ik altijd wel ergens een plekje weet te vergeten :(

Over dikke auto's gesproken, volgens mij had ik het hier al genoemd, zo'n Superb 2.0 TSI is echt tof. Kan gewoon naar ruim 350pk big smile smiley

Even het gewicht opgezocht, want zijn echt hele grote auto's maar is met 1.550kg net zo zwaar als mijn 3 Touring. Valt mij niet tegen!
Vrienden van ons hebben het oudere model (en een diesel), qua ruimte geen gebrek en op de achterbank zit je echt heel royaal. En toch redden ze het voor een weekje vakantie met één kind niet met alleen de kofferbak, dan gaat er ook nog eens een gigantische dakkoffer op o_O
Maarja, als je zelfs de triptrap stoel van huis meeneemt..... geen grapje....o_O

Ik ben overigens wel toe aan wat warmer weer, met de kou ben ik wel een beetje klaar. Je hoort de vogeltjes al maar ik wil lekker buiten een beetje rommelen in plaats van al die klusjes binnenshuis.

Toch steeds vaker dat overdag het zonnetje lekker schijnt, dan is het prima vertoeven buiten. Wij zijn gisteren nog een poosje in het bos geweest en dat was toch echt heel lekker. Maar nog wel steeds te vaak grijze, grauwe, natte, koude, gure dagen inderdaad. Daar ben ik ook wel een beetje klaar mee.

Mwoah, dat kan wel wat beter of is de auto al een tijdje niet gewassen?
Hoe het op de huidige uitpakt weet ik nog niet, maar op de vorige auto had ik allemaal kleine druppeltjes liggen.

Vorige week voor het laatst..ik vind het mooie druppels..op het dak wat groter omdat ze daar blijven liggen..aan de zijkanten ook mooie kleine druppels die vanmorgen ook allemaal heel mooi bevroren waren. Zet hem ook elke wasbeurt in de wetcoat. Wax is al even geleden..daar is het nu veel te koud voor...:)

@AsconaGT: officieel is dat het uitlaatgasreinigingsstoringlampje, wat aan gaat als je auto vindt dat die teveel viezigheid uit stoot. Dezelfde ging bij mij branden. Weet je zo welke codes er in staan?

Ik was als eventuele vervanger wel naar dezelfde motor als die van jou aan het kijken aangezien ik het koppel van de diesel wel erg fijn vind, en dat niet in de 1.5 verwacht te vinden. Maar als ik je zo hoor valt dat ook een beetje tegen. De diesel is best vlot als je eenmaal rijdt, alleen komt een beetje langzaam uit de startblokken.

Vervelende situatie Joost, je weet dan ook echt niet waar je het zoeken moet en de kans dat ze het probleem vinden is klein.
En net zoals je zegt, telkens dat "gezeur" wat je er mee hebt....zit je niet op te wachten.
Nichtje van mij heeft zo ook haar Corsa D2 weer van de hand gedaan, ook telkens onverklaarbare storingen.
Hopelijk kunnen ze bij die van jou nog wat vinden.

@ Rob: Fijn dat het bij jullie weer wat beter gaat. Het is jullie gegund.

Wij hebben mooi wat rustigere weekenden gehad. Heerlijk om ook eens een paar avonden fijn samen te zijn.
Deze maanden (maart t/m mei) ook weer tijdens de papa-vrijdag aan het werk, dat went overigens ook weer heel snel :)

De kleine L is alweer bijna een jaar oud, de tijd gaat echt snel. Na wat "opstartproblemen" doet ze het momenteel heel goed.
Ze heeft wat motorische achterstand door de maanden in het spreidbroekje, maar ze begint nu ook te tijgeren en vindt het leuk om even te gaan staan.
Omdat ze wat meer kan is het ook een heerlijk lachebekkie, zodat je 's avonds er weer naar uit kijkt om naar huis te gaan. Erg leuk!!
De zware nachten dat ze je dan een keer wakker houd vergeet je dan ook snel weer :cool:

Zie ik net dat de Corsa-e "ff" € 1.500,- duurder wordt, vanaf bijna € 37.000 euro!! o_Oo_O
En dan heb je ook nog een vrij kale uitvoering..... is toch niet meer normaal.
Voor dat geld heb je ook bijna een ID 3 met 45 kwh accopakket, wat gewoon ff een klasse hoger is.

Prijs van de Corsa-E gaat echt nergens meer over. Dat houdt de prijs van gebruikte exemplaren ook behoorlijk op peil zie ik. Morgen is de Citigo 3 jaar oud, dus over 2 a 3 jaar moeten we toch kijken wat we doen. Zo'n oranje Corsa-E lijkt me wel leuk, maar dan mogen de prijzen nog wel een beetje zakken...

Vermogen is subjectief. Maar als je van een koppelrijke diesel komt denk ik dat het tegen valt. Als je goed op het gas staat komt hij wel prima van zijn plek hoor, dat zeker.

Foutcodes zijn er een stuk of 18. 1 is er uitstoot gerelateerd p2452. Rest allemaal andere problemen, met name C en U codes

Prijzen van auto's gaan sowieso nergens meer over...men..als ik zie wat ze voor tweedehandsjes vragen..maar die Corsa wordt zo wel heel erg duur...

Ik heb de Astra weer terug en merk nu pas dat ik lange tijd met veel minder vermogen heb rondgereden...tot de 2000 toeren merk ik niet zoveel verschil maar daarboven sleurt ie nu weer als een malle...eigenlijk beetje het gevoel alsof ie weer opnieuw getuned is. Ik heb gewoon volgens mij tijd weer met de oorspronkelijke 150 pk rondgereden...

En de rekening viel relatief ook nog mee omdat ze me met leenauto gematst hebben en het werkloon redelijk lager uitviel.

En als bonus zag ik op de terugweg dat ik eindelijk van google de coolwalk heb mogen ontvangen. Echt veel beter met dat splitscreen:

20230306_141210 by Rob de Vries, on Flickr

Google coolwalk? Autocorrect of is dat daadwerkelijk iets.
Alleen dat splitscreen? Is opzich mooi, maar soms zou ik toch wel volledig scherm van bijv. de navigatie willen hebben. Daar kun je volgens mij niet voor kiezen dacht ik?

Moet zeggen dat Android Auto er net wat beter uit ziet dan Apple Carplay nu ik beide ervaar in de nieuwe auto. De vorige ondersteunde (volgens mij) geen AA, althans niet draadloos. De nieuwe pakt beide en dus zie ik af en toe AA via de telefoon van vriendinlief voorbij komen.

Foutcodes zijn er een stuk of 18. 1 is er uitstoot gerelateerd p2452. Rest allemaal andere problemen, met name C en U codes

Dat is een flinke lijst. Waar moet je in godsnaam beginnen met zoeken ook :(

@ Prijzen EV's, verschillende mensen hebben mij al gevraagd of ik ook een EV overwogen heb.
Om meerdere redenen heb ik daar compleet niet naar gekeken, maar de prijzen zijn daar wel één van o_O

Fijn Rob!
Dat splitscreen bij Android Auto heb ik ook. Werkt best fijn! Een foto ervan maken is lastig omdat ik de telefoon bedraad moet aansluiten en het draadje maar 20cm is; precies genoeg om 'm in de houder te doen :) Dan zet ik op de telefoon zelf namelijk soms nog Flitsmeister open, of gebruik ik die om op Spotify iets te selecteren. Binnenkort kan je ook eindelijk weer Maps op zowel het scherm van de auto als op je telefoon gebruiken. Even de drukte verderop op de route checken gaat namelijk veel sneller op de telefoon.

@Richard: met oud forummer Rob (076/0032) had ik het pas over nieuwe auto's. Wat zou je kopen als je 50k had. Anderhalf jaar terug deden we dat met 35k, maar ik heb het gevoel dat je met 50k nu haast minder keus heb! Ik dacht blind voor een EV te gaan, maar als ik echt voor die keuze sta weet ik het nog niet hoor. Feit is wel dat 50k niet veel meer is voor een auto tegenwoordig...

Google coolwalk? Autocorrect of is dat daadwerkelijk iets.
Alleen dat splitscreen? Is opzich mooi, maar soms zou ik toch wel volledig scherm van bijv. de navigatie willen hebben. Daar kun je volgens mij niet voor kiezen dacht ik?

Moet zeggen dat Android Auto er net wat beter uit ziet dan Apple Carplay nu ik beide ervaar in de nieuwe auto. De vorige ondersteunde (volgens mij) geen AA, althans niet draadloos. De nieuwe pakt beide en dus zie ik af en toe AA via de telefoon van vriendinlief voorbij komen.

Zekers. Android Auto Coolwalk..das de naam..

Grappig..ik wilde bij de oude versie juist dat ik het volledige scherm kon splitsen tussen de apps. Dat kon toen niet; nu wel. En nu kun je het scherm eenvoudig vergroten naar een app door er even op te tikken. Verder moet ik me er nog even goed in verdiepen omdat ik het vanmiddag pas op de terugweg erop had staan.

@Richard: met oud forummer Rob (076/0032) had ik het pas over nieuwe auto's. Wat zou je kopen als je 50k had. Anderhalf jaar terug deden we dat met 35k, maar ik heb het gevoel dat je met 50k nu haast minder keus heb! Ik dacht blind voor een EV te gaan, maar als ik echt voor die keuze sta weet ik het nog niet hoor. Feit is wel dat 50k niet veel meer is voor een auto tegenwoordig...

Klopt..en kijk eens naar je huidige auto wat ze daar nog voor vragen. Prijzen zijn hoger dan ik er twee jaar terug voor heb betaald.

Dan zet ik op de telefoon zelf namelijk soms nog Flitsmeister open,

Jah dat doe jij dus ook? Ik ook. Puur omdat de AA-app van FM niet zo'n mooie hoofdpagina in één oogopslag heeft met alle files en flitsers. waarom eigenlijk niet?

Ik heb vaak Google Maps voor de navi via AA, en Flitsmeister voor de trajectcontrole op de telefoon (hier 3km vandaan rij ik direct de trajectcontrole op de A2 in namelijk). Dan zie je ook de GPS snelheid, die mist bij Google Maps op AA helaas :(

Zekers. Android Auto Coolwalk..das de naam..

Dit weekend een lange rit voor de boeg, dan AA maar eens uitproberen. Is lang geleden, destijds bij de Astra had ik nog een Samsung telefoon en gebruikt ik het wel veel.

Ik heb vaak Google Maps voor de navi via AA, en Flitsmeister voor de trajectcontrole op de telefoon (hier 3km vandaan rij ik direct de trajectcontrole op de A2 in namelijk). Dan zie je ook de GPS snelheid, die mist bij Google Maps op AA helaas sad smiley

Jouw oplossing is dan Waze.
Is onderdeel van Google, dus dezelfde routeinformatie en dat aangevuld met flitsers/trajectcontroles en andere incidenten (y)
Toont volgens mij ook gewoon de GPS snelheid en je gemiddelde snelheid in een trajectcontrole.

Eigenlijk gebruik ik die altijd als ik wil navigeren en op de flitsers moet letten. Anders gewoon de navi van de auto met Flitsmeister op de achtergrond die vanzelf een geluidsmelding geeft.

Waze..kan ik inderdaad weer eens proberen...(y)

Eigenlijk gebruik ik die altijd als ik wil navigeren en op de flitsers moet letten. Anders gewoon de navi van de auto met Flitsmeister op de achtergrond die vanzelf een geluidsmelding geeft.

Die geluidsmeldingen vind ik irri en vaak erg laat. Schrik me er vaak de pleuris van. Ik wil graag van te voren weten waar wat staat en daarvoor is dat dashboard in één oogopslag op je foon in FM gewoon handig. Snap niet waarom zoiets ook niet gewoon op je scherm kan.

Hier gaat ie vanzelf aan als ik koppel met bluetooth, in beide auto's. Echt top. En het waarschuwingssignaal gaat altijd via de telefoon op een vrij stevig volume. Dat werkt top. Maar bij een trajectcontrole heb ik toch graag beeld erbij voor de gemiddelde snelheid.
In Duitsland had ik het ook aan, heeft me al wat boetes gescheeld. Maar het is daar eigenlijk verboden.
M'n schoonvader zat naast me en viel soms in slaap maar was direct wakker als Flitsmeister weer waarschuwde voor een flitser :D

Waze ga ik eens proberen op AA!

Jah dat FM standaard aan gaat is niet bijzonder. Kun je gewoon instellen. Maar ik wil het dashboard met de flitsers en files graag ook op het scherm van de auto ipv alleen op de foon.

rjthefrisian zei:
Jah dat FM standaard aan gaat is niet bijzonder. Kun je gewoon instellen. Maar ik wil het dashboard met de flitsers en files graag ook op het scherm van de auto ipv alleen op de foon.

Hier is het zo als ik de telefoon verbind met CarPlay dat Flitsmeister automatisch aan gaat en op het scherm van de auto word getoond. (En ook vanzelf weer uitgaat) echt perfect en vergeet het dus nooit. Mijn collega heeft daar voor iets ingesteld bij mijn telefoon

Maar wat wordt er getoond Joost? Daar gaat het mij om..ik krijg alleen de routekaart en kan meldingen aangeven...maar ik wil graag dat dashboard met flitsers, files op je favoriete wegen.

Aah zo, nee die zie ik niet inderdaad. Sterker nog, ik zie helemaal niets. Ik krijg alleen een melding als er iets is op de weg waar ik ik rij. Google maps word ook automatisch geopend en dat is wat ik zie. (Met alle bijbehorende informatie) FM is alleen op de achtergrond dus.

Avond!

Wij zijn eindelijk wat verder met onze verbouwplannen; vanaf oktober gaan we van start!
Uitbouw, keuken, badkamer, schuimbet(y)on, vloerverwarming, muur- en plafondisolatie, elektra vernieuwen, nieuwe houten kozijnen beneden (en aan de achterkant ook de bovenverdieping) en vast nog meer ;)
Flink project, maar we kijken er naar uit.

Op het werk is het nog een beetje 'same shit, different day'.

Swift is voor een aantal zaken naar de garage geweest en het is allemaal onder garantie geregeld. Ontzettend netjes (y)
Als leenauto hadden we een Pixo en dat is echt een verschrikking in vergelijking met de Swift. Kan ook zijn dat het kwam omdat ie bijna 2 ton op de teller had staan.
Met de Pixo bij huis wilde ik het liefst met de V40 rijden, heb ik met de Swift niet.

@ Joost; jeetje wat een lijst...hopen dat de Duitse dealer zich nog coulant opstelt en mee wil helpen bij het zoeken naar een oplossing. Gelukkig dat de auto het 'gewoon' doet, maar wel klote natuurlijk.

@ Rob; mooi dat de Astra het weer goed doet!

@ AA, FM, etc; beide auto's niet van toepassing. Ik gebruik FM wel eens maar de meldingen zijn vaak rijkelijk laat ;)
Toen ik de Golf mee had vond ik AA soms schurftirritant maar dat kwam ook omdat ik het via mijn telefoon veel makkelijker vond om een bestemming in te voeren of een route te bekijken, maar dat kon niet meer als de auto eenmaal aan stond. Als ik Bluetooth dan handmatig uitschakelde, werd deze automatisch weer ingeschakeld. Uiteindelijk wen je er wel aan om elke keer de auto uit te zetten, maar toch knap onhandig.

Dat bluetooth automatisch inschakelt heb ik ook..soms doet de verbinding het niet goed, en verbindt ie en verbreekt ie direct weer. Heb nu door dat je de kabel dan los moet maken en dan bluetooth ff een minuutje uit. Daarna weer aan, dan doet ie het. Dan daarna pas het kabeltje weer doen.

Beste plannen met jullie huis zeg, wauw!

Mooi vooruitzicht Gerwin (y)
Ga je op alle fronten een compleet ander huis van krijgen. Hopelijk zit het weer een beetje mee als alles openligt, wel zo prettig.

En werk, ach dat komt wel weer ;)

Hier maakt Carplay automatisch verbinding zodra de auto gestart wordt. Dat is niet erg. Enige "irritante" (groot woord) is dat Spotify gelijk opstart en ik 9 van de 10 keer gewoon radio ook prima vind. Heb verder geen apps die automatisch opstarten, vind ik maar vervelend :)

BMW heeft 8 voorkeurstoetsen waar je van alles onder kunt programmeren. Kortste klap is even op #5 drukken, dan gaat hij gelijk naar mijn lijst met opgeslagen radiozenders (gaat nog vlotter dan 2x op de mediaknop drukken). Onder de overige knoppen staan o.a. contactpersonen, huisadres, bandenspanning, rijverbruik, ventilatie in stilstand etc.

Oh en eentje om de climate control te synchroniseren, daar waar elk merk daar gewoon een knopje voor heeft zit dat bij BMW diep verstopt in een menu. Het is al in een vooruitgang, in de 4GC moest je dat toch echt handmatig doen. Jaja, first world problems :)

Oh en eentje om de climate control te synchroniseren, daar waar elk merk daar gewoon een knopje voor heeft zit dat bij BMW diep verstopt in een menu. Het is al in een vooruitgang, in de 4GC moest je dat toch echt handmatig doen. Jaja, first world problems :)
Daar heb ik bij de Focus naar lopen zoeken joh! :D
De C-Max van mijn vader had een 'sync' knop, dat heb ik in de Golf ook. Bij de Focus draaide ik steeds aan beide knoppen als ik de temperatuur wilde instellen en gelijk wilde hebben. Wat bleek uiteindelijk: je moest de 'auto' knop een paar seconden indrukken, dan syncroniseerde ie :)

Dat zijn beste plannen Gerwin, klinkt goed! Kies je bewust voor houten kozijnen? Ik zou zelf juist voor kunststof gaan, en dan altijd van het draai/kiep principe.

Waze..kan ik inderdaad weer eens proberen...
Twee jaar terug gebruikt als Navi tijdens vakantie, maar vind Google Maps toch wat duidelijker.
Wat ik bij FM erg irritant vind is dat ik met regelmaat de verbindings-waarschuwingen krijg en je zovaak meldingen over slecht wegdek krijgt dat ik ze negeer. Totdat ik vorig jaar ineens op een stuk echt slechte weg met 110 km/h aan kwam scheuren met de caravan erachter. Kwam toen in een spoor terecht dat ik het wel ff benauwd kreeg.

Rij zelf altijd op google, met FM op de achtergrond aan. Net als bij Joost, start die automatisch op.

@ Nieuwe auto's: Als Opel zo door gaat met de trage uitlevering van de Astra ST gaat het in de toekomst echt wel moeilijk worden om een vervanger te vinden voor de Astra K. :(

Terug
Bovenaan