Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Dat is flink balen Joost met die F31.. PFoe. benieuwd hoe dat afloopt, ook al heb je geen garantie, je kag ervanuit gaan dat dit niet gebeurt.

Ik heb Ruud nog niet gehoord, maar het weer is hie ropzicht prima, de regen valt 100% mee en 80% van de tijd is het prima te doen.

Ah zo helder verhaal, joost. Maar wat ben je wel niet kwijt per maand met zo'n private lease 2008. Zo'n maandbedrag zou mij vreselijk als een molenstean om mijn nek hangen. Bkr registratie, minder hypotheek, enzz..

@jimmy: zo wordt het steeds meer jullie plekje!

Hier twee dagen verjaardag gehad van dochterlief. Het was beide dagen heerlijk weer en ze heeft lekker kunnen genieten van haar cadeau.
Vandaag opnieuw vrij omdat ik vrijdag altijd al vrij heb. Lekker wat aanrommelen met de kids.

Volgens mij hedft ruuud prima weer toch? Hier was het gisteren en eergisteren heerlijk weer.

Gisteren op oproep gehad voor vaccinatie en die spuit gaat er voor de vakantie mooi nog even in...(y)

67337967.jpg

Ah zo helder verhaal, joost. Maar wat ben je wel niet kwijt per maand met zo'n private lease 2008. Zo'n maandbedrag zou mij vreselijk als een molenstean om mijn nek hangen. Bkr registratie, minder hypotheek, enzz..

Ja ik zou dat ook niks vinden. geen idee wat het kost ook. Weet wel dat mijn Mercedes vele malen goedkoper is alles bij elkaar. Maar ze hebben een grote goed lopende (internet) winkel. Geld is niet zo'n probleem. (moet ook wel als je in Amsterdam woont). Een beetje 3 of 5 serie waar velen zich in verplaatsen (en wat ze ook makkelijk kunnen betalen) is nog altijd fors duurder waarschijnlijk. Maar ze geven niet zo veel om de auto. Geen idee waarom ze de auto niet op de zaak zetten overigens.

Ruud zit vlak bij Jimmy, volgens mij is het daar gisteren behoorlijk slecht geweest net als de dagen daarvoor (en komende dagen)

gisteren was het hier ook mooi, (y) heerlijk er op uit geweest, maar nu regent het de hele ochtend al

Hier ook de afgelopen dagen gekampeerd, van Hemelvaartsdag tot gistermiddag.
Al met al maar 1 ochtend echte regen gehad, de rest van de tijd was het prima te doen.
En wij zaten in een tentje (y)

Nu hangt wel m’n garage vol net tentjes te drogen, nat gras werkt niet heel goed mee met inpakken :)

Dan ben je net op tijd weg zeker? Vanaf gistermiddag toch aardig wat regen!
Volgens mij is m'n zusje ook weer met de camper op pad, ik zie al een week de Ibiza bij m'n ouders staan :)

Ja, we hebben op tijd ingepakt want idd kwam er smiddags wat buitjes over.

Vanmorgen op de MTB geprobeerd om elk uur een analyse te maken met buienradar en dan telkens tussen de buien door proberen te fietsen.
Toen we bij de N344 (weg van Nieuw Milligen maar Apeldoorn) waren konden we kiezen: of nog verder van huis zodat we pas aan het einde van de middag thuis zouden zijn, of toch door een bui heen fietsen maar dan wel richting huis.
Dat laatste gedaan..
Het is lang geleden dat ik tot het bot nat en koud was, maar wel een hoop lol gehad! Brrrr!

Ben nu op bike-discount.de aan het zoeken naar dirt-suits (onesie regenpak met korte broekspijpen) :)

Dirtlej_Dirtsuit_Test_Review-4-von-4.jpg

Wij waren de regen zat en zagen dat Noord Holland zonnig was. Dus heerlijk in Alkmaar op het terras gezeten!
Op de terugweg werd het thv Schiphol weer bewolkt en thuis ook weer regen...

Ruud zit vlak bij Jimmy, volgens mij is het daar gisteren behoorlijk slecht geweest net als de dagen daarvoor (en komende dagen)
Mogguh :cool:

We zijn donderdagochtend vertrokken met prima weer. Nadat de kap opgedroogd was van de ochtendnevel op de snelweg de kap dan ook ingeklapt, zodat we genietend in de zon door konden rijden naar brabant. Dat ging prima met de Astra, 100 km/h in de vijfde versnelling is geen probleem. Wel merkte ik dat bij inhalen van een vrachtwagen de combi onwenselijk begon te bewegen, dat voelde niet fijn. Daarom op de terugweg de kogeldruk wat verhoogd (85/90kg ipv 60) en dat ging veel beter.
Optrekken gaat prima, en ook snelheid houden wel. Bij meer stijging moet je wel wat schakelen en verlies je wat snelheid.....maar dat is niet meer als normaal. Als je nagaat dat een 2.2 blok voor 2003 begrippen best riant was, moest het ook wel goed komen.

Wel bizar, een kameraad rijdt een Seat Leon 1.4T met DSG. Die schakelt op snelwegtempo gewoon naar de 7e versnelling, en draait dan 1200 rpm. Mijn gevoel zegt dat zit ook niet goed kan zijn voor een blok, maargoed.....neem aan dat een computer er toch rekening mee houdt hoe zwaar t blok moet trekken en dus evt. een andere versnelling kiest?

Donderdag met lekker weer in Braband aangekomen, de voortent neergezet en heerlijk in de zon gezeten. Aan het einde van de dag kregen we wel een bui over ons heen, zodat we meteen wisten dat de tent lekkagevrij is. Vrijdag begon met zon, zodat we een mooi stuk konden lopen in een aangrenzend natuurgebied. Helaas kwam er nadien ook weer regen, zakten de temperaturen en zo was het zaterdag ook. Met de slechte vooruitzichten hebben we besloten zondag in te pakken en terug naar huis te gaan.
We zaten kwa weer in de slechtste hoek van het land. Zowel Schoonfamilie in Noord-Holland, als kameraden in Noord-overijssel als familie in Twente hadden beduidend beter weer.

Wel grappig, we hebben eind vorige week geboekt en toen was de voorspelling 19-21 graden en redelijk zonnig. Nu was het dus 12-15 graden en regen/somber weer.
Noujah, we zijn er in ieder geval even uit geweest. Beiden hebben we de luxe gewoon weer aan het werkt te kunnen, zodat we hopelijk in Juni bij beter weer alsnog kunnen genieten van een week vakantie.

Jullie hadden beter hier in de omgeving kunnen kamperen. Hier was het weer toch eigenlijk best wel prima. Wel een bui, (zaterdagavond en zondag overdag een paar) maar over het algemeen droog en prima temperatuur. Het is hier (toeristisch dorpje) ook erg druk met vakantiegangers, de caravans en kampers rijden af en aan.

Ik ben voornamelijk erg veel in de tuin bezig geweest, lekker wat meters kunnen maken in deze vrije dagen. Zaterdag bij mijn schoonouders op het land nog wat nieuwe palen gezet voor/tegen de paarden. Mijn schoonvader had nog een gemotoriseerde grondboor, nieuw in de doos waarvan hij niet wist of het was. Nou, dat ding werkte als een trein. Erg blij dat we al die gaten niet handmatige met een grondboor hebben hoeven zetten :D

Een gemotoriseerde grondboor, dat lijkt me wel gaaf! :D

Wel merkte ik dat bij inhalen van een vrachtwagen de combi onwenselijk begon te bewegen, dat voelde niet fijn. Daarom op de terugweg de kogeldruk wat verhoogd (85/90kg ipv 60) en dat ging veel beter.
Goed gedaan! Mooi dat zo'n relatief kleine aanpassing al zo'n groot effect heeft.

neem aan dat een computer er toch rekening mee houdt hoe zwaar t blok moet trekken en dus evt. een andere versnelling kiest?
Ik zou zeggen dat je 'm zelf even in Sportstand zet als je met een zware aanhangwagen rijdt, al dat gewicht voortslepen op zulke lage toeren is inderdaad niet ideaal.

Hier was het ook best oke, maar ook hier redelijk vaak een buitje. maar ook elke dag wel wat zon (en even de kinderen uitlaten) :) Maar echt mooi is het ook zeker niet

Wel bizar, een kameraad rijdt een Seat Leon 1.4T met DSG. Die schakelt op snelwegtempo gewoon naar de 7e versnelling, en draait dan 1200 rpm. Mijn gevoel zegt dat zit ook niet goed kan zijn voor een blok, maargoed.....neem aan dat een computer er toch rekening mee houdt hoe zwaar t blok moet trekken en dus evt. een andere versnelling kiest?

ik vind die DSG bakjes ook wel erg vroeg opschakelen altijd zover ik er ervaring mee heb. ze vallen net terug wanneer de turbo nog net net op zijn best is en dat voelt in sommige omstandigheden niet prettig. zal wel omwille van het milieu zijn. Als je meer kracht vraag zou hij er als het goed is wel rekening mee houden. maar met een caravan er achter in de bergen zou ik hem absoluut in sport of zo zetten. iig meer toeren.

Mijn mercedes maakt op de snelweg ook iets van 1400 rpm in de 7e versnelling. waarschijnlijk door de iets meer cilinderinhoud gaat dat gewoon prima, ook met opschakelen.

Gisteren dus naar Alkmaar geweest, met de ID.3. Ik kan er wel aan wennen.
De volgende auto moet een automaat en adaptieve cruise control hebben. Vooral dat laatste is echt goed voor mij, ik ga er veel rustiger van rijden.
Heb dit weekend ook een proefritje gedaan in een Octavia RS, ik dacht: ik rij zo weinig dat het leuk is om de eigenschappen van de Fiesta en Focus te combineren in één auto. Maar zo'n RS is me toch iets té.

automaat en adaptive cc kan ik ook wel aan wennen, dat andere ding niet :)

bij zowel automaat is het wel erg model afhankelijk en adaptive cc ook. Bij de insignia A met adaptive cc vond ik echt als een draak werken, mazda 6 ook. Skoda suberb vond ik een stuk prettiger (maar ook zeker niet feilloos en in druk verkeer zelfs irritant) Als het rustig is werkt het top, in de file ook. maar daar tussenin laat hij te grote gaten vallen en werkt het niet zo soepel als ik hoop.

geloof gelijk dat de helemaal nieuwe auto's dit nog beter voor elkaar hebben

Goed om te horen dat jullie het goed hebben gehad Ruud ondanks het weer! Julie hadden inderdaad beter in Friesland kunnen staan. Hebben hier hele weekend en hemelvaart niks gehad. Was soms zelf erg mooi weer. Pas vanmorgen regende het even flink.

Weekend voor mezelf was wat minder zaterdagochtend werd ik strontberoerd wakker en kwam het er van alle kanten uit. De hele dag op bed gelegen als een oude krant met koorts en kotsberoerd. Vandaag zijn we er wel weer redelijk alleen vanmorgen werd mijn vrouw wakker met exact dezelfde klachten.
Onze zoon was dit weekend ook wat spugerig en denk dat ie weer een virusje had mee genomen van de opvang.
was vanmorgen dus gezellig omdat dochterlief voor het eerst echt naar school moest.
Nu maar proberen wat te werken met een jengelende zoon op de achtergrond en een zieke vrouw op bed.

Heb dit weekend ook een proefritje gedaan in een Octavia RS, ik dacht: ik rij zo weinig dat het leuk is om de eigenschappen van de Fiesta en Focus te combineren in één auto. Maar zo'n RS is me toch iets té.

In een week twee potentiele kandidaten afgeschreven (Mini en Octavia)...(y)

Gisteren ook voor 300 euro bij carclean besteld. Deels mijn verjaardagsceadeau en deels eigen inleg. DAP EVO poestmachine plus accessoires en nog allerhande spullen. Daar kun je geld ook wel kwijt...;) Wilde eigenlijk ook nog een coating doen (zijn ze op het Astra forum Lyrisch over) maar dat spul is lekker prijzig en dat werd me allemaal iets te gortig. Komt nog wel eens.

AsconaGT zei:
Hier was het ook best oke, maar ook hier redelijk vaak een buitje. maar ook elke dag wel wat zon (en even de kinderen uitlaten) :) Maar echt mooi is het ook zeker niet

ik vind die DSG bakjes ook wel erg vroeg opschakelen altijd zover ik er ervaring mee heb. ze vallen net terug wanneer de turbo nog net net op zijn best is en dat voelt in sommige omstandigheden niet prettig. zal wel omwille van het milieu zijn. Als je meer kracht vraag zou hij er als het goed is wel rekening mee houden. maar met een caravan er achter in de bergen zou ik hem absoluut in sport of zo zetten. iig meer toeren.

Mijn mercedes maakt op de snelweg ook iets van 1400 rpm in de 7e versnelling. waarschijnlijk door de iets meer cilinderinhoud gaat dat gewoon prima, ook met opschakelen.
Dat zou vast met het mileu te maken hebben. Als ik strikt de schakelindicator van mijn Insignia volg, vindt die dat 70 km/u wel in de 6 kan. Daar ben ik het niet echt mee eens, dan gaat die echt lopen brommen. 80 gaat net, maar 90 begint pas prettig te rijden. Helaas probeerd hij als de cruise control aan staat mij wel erg duidelijk over te halen, in het dashbord komt dat de melding "actie vereist, schakel op" te staan in plaats van de normale informatie. Gelukkig kan je die wel weg klikken maar dat had van mij wel uitschakelbaar mogen zijn.

Barri zei:
Een gemotoriseerde grondboor, dat lijkt me wel gaaf! :D

Zo'n soort apparaat was het. Echt ideaal. Ik wil hier nog een deel van de schutting vervangen, met dit apparaat wordt dat klusje een stuk beter te doen. Laat staan als je in een weiland tig paaltjes moet zetten o_O
a8d09d0887204a8489dc9975ebd3abe3.jpg

AsconaGT zei:
automaat en adaptive cc kan ik ook wel aan wennen, dat andere ding niet :)

bij zowel automaat is het wel erg model afhankelijk en adaptive cc ook. Bij de insignia A met adaptive cc vond ik echt als een draak werken, mazda 6 ook. Skoda suberb vond ik een stuk prettiger (maar ook zeker niet feilloos en in druk verkeer zelfs irritant) Als het rustig is werkt het top, in de file ook. maar daar tussenin laat hij te grote gaten vallen en werkt het niet zo soepel als ik hoop.

geloof gelijk dat de helemaal nieuwe auto's dit nog beter voor elkaar hebben

Ik denk dat de tijd wat dat betreft niet stil heeft gestaan vwb de ontwikkeling.
ACC is niet heilig, zeker niet op een drukke snelweg waar mensen nog wel eens voor je langs vliegen. Rijd je in een treintje op een N-weg of een wat rustigere snelweg dan vind ik het absoluut een uitkomst. Wel puur luxe, want je kunt het ook prima zelf doen.

Ik heb ervaring met het systeem van ** en van Ford, de combinatie van beide zou wat mij betreft perfect zijn. Toch maak ik er soms wel een sport van om zo min mogelijk zelf gas te geven en de ACC de hele route zijn werk te laten doen :D

Dat zou vast met het mileu te maken hebben. Als ik strikt de schakelindicator van mijn Insignia volg, vindt die dat 70 km/u wel in de 6 kan. Daar ben ik het niet echt mee eens, dan gaat die echt lopen brommen. 80 gaat net, maar 90 begint pas prettig te rijden.

Klopt, die schakelindicatoren gaan nergens over. Zeker niet met de koffiemolentjes van motoren die er tegenwoordig in auto's liggen en zelfs niet in ons vlakke kikker landje, laat staan als het wat heuvelachtiger wordt. Mijn auto geeft ook aan dat 70 in z'n 6 prima kan, dat lukt ook wel maar je hoort de motor dan net iets teveel brommen. Pas bij 90 is de 6e versnelling prettig.

Ik denk dat het met zwaardere motoren die ook meer koppel hebben je wat eerder in een hoge versnelling kunt rijden. Dat is voor mij persoonlijk ook de reden dat ik pas een automaat wil als de motor ook lekkker soepel en koppelrijk is. Volgens mij wordt je er in een willekeurige auto met 100 á 150pk helemaal gek van het geflipper tussen de versnellingen en/of gebrek aan snelheid als je in de hoogste versnelling gas geeft.

Heb via carbase de motoren nog wel ff naast elkaar gelegd, waar mijn 2.2 zijn 205 NM koppel bij 4.000 rpm heeft komt de 1.4 TSI al tot 150NM koppel bij 1.500 rpm.
Dat verklaard ook wel dat hij een laag toerental aanhoudt. :)

Beterschap Rob!

In een week twee potentiele kandidaten afgeschreven (Mini en Octavia)…
Zal je zien dat ik straks gewoon nog jaren met de Focus rij :)

Ik heb ervaring met het systeem van ** en van Ford
De ACC van de ** groep vind ik heel fijn werken. In het occasion aanbod zie ik ook weinig andere merken. Heb jij ook ervaring met de ACC van Ford? In de huidige Focus? Ben daar wel benieuwd naar. Iets zegt mij dat de automaat en de ACC van Ford iets minder fijn zijn.

De ACC overrulen met wat gas geven vind ik geen issue, maar remmen of de CC uitschakelen vind ik gewoon irritant.

Mijn Focus heeft idd ACC. Werkt prima. Verschillende niveau's van afstand houden kun je zowel bij ** als Ford makkelijk aanpassen op het stuur. Ik vond dat de ** altijd teveel afstand hield, de Focus hanteert verschillende afstanden. Soms voor mijn gevoel zelfs iets te kort erop.

Wat bij ** handig is, is dat je het afremmen bij het inhalen op de snelweg kunt overrulen door de richting aanwijzer te gebruiken. Bij Ford moet je dan of even heel licht het gaspedaal indrukken, dan overrule je hem ook, of heel vroeg al op linkerbaan zitten. Beide prima, maar bij ** iets fijner.

Bij ** heb je alleen ACC bij Ford kun je, in de instellingen, wisselen tussen reguliere CC en ACC. Waarbij je bij Ford ook de snelheid kan (hoeft niet) laten aanpassen a.h.v. de verkeersborden. Soms handig, op de snelweg ook wel eens irritant (je merkt dan pas hoeveel verkeersborden er langs de weg staan). Zo pakt hij ook de bordjes van "90 bij regen" op de snelweg, dat duurt dan een paar 100 meter maar hij remt wel gelijk af...... irritant. Wel kun je de ACC bij Ford ook een x aantal km's boven de Vmax instellen, we rijden dus eigenlijk altijd te hard :)
Dat is op de snelweg nu gelijk wel een nadeel, want als de auto te lang geen verkeersbord heeft gezien pakt hij de snelheid uit de navigatiekaarten....... die staan nog op 130 en niet op 100.

De ** had geen verkeersbordherkenning, de Astra wel. Het systeem in de Astra was veel nauwkeuriger/beter dan de Ford, pakte niet het "90 bij regen"-bordje maar wel matrixborden met een afwijkende snelheid. De Astra pakte als hij te lang geen verkeersbord had gezien ook de info uit de navigatie, maar toch minder snel als bij Ford en was daarmee nauwkeuriger.

Al met al is het wel een systeem waar je je als gebruiker enigszins op moet aanpassen en je moet het ook absoluut niet als een heilig systeem zien. Echter, toen ik de Astra nog had reed ik dagelijks 2x 80km over een N-weg waar je 100 mocht maar in de praktijk altijd ergens tussen de 70 en de 90 reed daar had ik heeeeeeeel graag ACC gewilde destijds, toen was ik altijd non-stop mijn snelheid aan het aanpassen op het stuur.

B Real zei:
Dat zou vast met het mileu te maken hebben. Als ik strikt de schakelindicator van mijn Insignia volg, vindt die dat 70 km/u wel in de 6 kan. Daar ben ik het niet echt mee eens, dan gaat die echt lopen brommen. 80 gaat net, maar 90 begint pas prettig te rijden.

Klopt, die schakelindicatoren gaan nergens over. Zeker niet met de koffiemolentjes van motoren die er tegenwoordig in auto's liggen en zelfs niet in ons vlakke kikker landje, laat staan als het wat heuvelachtiger wordt. Mijn auto geeft ook aan dat 70 in z'n 6 prima kan, dat lukt ook wel maar je hoort de motor dan net iets teveel brommen. Pas bij 90 is de 6e versnelling prettig.

Ik denk dat het met zwaardere motoren die ook meer koppel hebben je wat eerder in een hoge versnelling kunt rijden. Dat is voor mij persoonlijk ook de reden dat ik pas een automaat wil als de motor ook lekkker soepel en koppelrijk is. Volgens mij wordt je er in een willekeurige auto met 100 á 150pk helemaal gek van het geflipper tussen de versnellingen en/of gebrek aan snelheid als je in de hoogste versnelling gas geeft.
Het ligt ook wel aan de versnellingsbakverhoudingen. Mijn vrouw heeft nu voor de tweede keer een Mini met 1.6 diesel, die rijdt makkelijker in een hogere versnelling dan mijn auto omdat de Mini net wat meer toeren maakt.

Dat geflipper deed mijn vorige Insignia best heel irritant. Alleen al naar de gaspedaal kijken zorgde ervoor dat die terug schakelde, ook al reed je gewoon 100 km/u en trok die het zat in de 6. En iedere keer naar exact 21 minuten was dat over. Of als ik even 140 reed of als het buiten kouder dan 14 of warmer dan 40 graden was.... Terwijl die op terugreis vanaf Kroatie bij 120km/u precies twee keer heeft terug moeten schakelen, de rest trok die gewoon in 6, dus aan kracht ontbrak de motor niet.

Zal je zien dat ik straks gewoon nog jaren met de Focus rij

Geen straf, toch!

Beterschap Rob!

Dank je! Heb dochterlief vanmorgen ook nog van school moeten halen. Had op haar allereerste echte schooldag midden in de kring overgegeven. Heb nu maar vrij genomen vant werk. Twee zieke dames en baby en nog werken is iets teveel van het goede.
Rennen van spuugbakjes, poepluiers, flesjes, ...heerlijk...:p

Pittig dagje Rob!

En de Focus is geen straf hoor. Even laten chippen, dan heeft ie straks 240/250nm. Dat zou erg lekker zijn.

@Richard: dankjewel! De ACC van Ford lijkt me toch best fijn als ik jouw ervaringen lees. Toch maar eens gaan proefrijden.

B Real zei:
Bij Ford moet je dan of even heel licht het gaspedaal indrukken, dan overrule je hem ook, of heel vroeg al op linkerbaan zitten. Beide prima, maar bij ** iets fijner.

Ik heb maar weinig ervaring met ACC, alleen met Ford en dan met name de Focus. Wat jij hierboven zegt is precies wat ik als zeer vervelend ervaar. Je moet echt vroeg op de linkerbaan zitten om de auto niet af te laten remmen. (ingesteld op kortste afstand en niet bumperklevend maar 'mijlenver' al snelheid afnemend).

Of dus heel licht het gaspedaal beroeren. Dat was bij ** niet anders, daar kon je of een heel klein beetje gas geven of het afremmen overrulen met het knipperlicht. Dat laatste was ook wel handig, maar net zoveel moeite als het gaspedaal iets aanraken.

De systemen staan gewoon veilig afgesteld en zeker niet op lekker sportief doorrijden op de snelweg, daar moet je rekening mee houden. Neemt niet weg dat het op dat soort momenten wel lichtelijk irritant is omdat je vaak genoeg wel te laat bent met naar links gaan/gas bijgeven/richting aangeven.

Bij mijn Insignia werkt dat ook zo. Met richting naar links aan doen blijft hij langer snelheid houden maar hij vertraagd wel vrij snel als die ingrijpt. Zeker bij het op een vrachtwagen afrijden grijpt het systeem wel krachtig in, inclusief remmen. Als het snelheidsverschil kleiner is, werkt het systeem haast onmerkbaar.
Ik heb wel de afstand altijd op 'ver weg' staan, dat is op niet snelwegen voor mij een prima afstand.

Mogguh,

Zo te lezen ben je gisteren best druk geweest als verzorgende Rob, hoe gaat t vandaag thuis?

In de Leaf merk ik dezelfde probleempjes als dat jullie omschrijven. Vooral het net wat te vroeg afremmen is soms wat vervelend, maar in 95% van de tijd is het systeem echt een super fijne aanvulling. Je gaat er rustiger door rijden.

Thijmen is weer naar de opvang maar vrouwlief en dochterlief zijn er nog lang niet. Hoorde op de opvang vanmorgen dat er meer gezinnen en leidsters (nee, vanwege buikgriep en niet vanwege andere redenen..;)) plat lagen/liggen.

Pgfoeh Rob, pittig dagje inderdaad, ook vervelend voro je dochter dat ze dan net nu ziek is op haar 1e echte schooldag :(.
Hopelijk knappen ze snel op!

Naar mijn idee viel het weer hier nog wel mee, ja tuurlijk regende af en toe wel, maar toch ook best veel droge periodes gehad.

Iemand ervring met een fietsendrager van het merk Hapro? Mijn oude drager is afgeschreven (oud ding) en zou graag een nieuwe kopen. Voor 2 tot 3 x gebruik per jaar, een Thule is prachtig, maar 700,- is me wat te veel voor ons gebruik.

3 fietsen, waarvan 1 E-bike, 1 gewone fiets van K. en 1 kinderfiets.
60 kg totaal gewicht kunnen dragen.
Opvouwbaar boeit me niet zo, wel dat het stabiel staat op de trekhaak.

Had zelf deze gevonden, oogt niet heel hip en flashy, maar de reviews zijn wel goed.
Hapro

Lijkt me een prima ding. Ik heb een Thule denk ik, een oudje, die er op lijkt. Heb die tweedehands gekocht voor €150 (voor 2 fietsen, dus niet voor 3).

Ja mij lijkt het ook een prima ding , maar ik ben er verder niet echt in thuis.
Reviews en filmpjes zijn allemaal goed en duidelijk, Voor ons weinige gerbui prima lijkt mij.

Midje!

Zo, lange afwezigheid maar het is zo ontiegelijk druk/hectisch op het werk dat ik de weekenden toch wat meer offline bezig ben. Daarnaast werkt dat inloggen ook steeds niet; heb ik wat getypt, ben ik weer uitgelogd. Waardeloos ;)

Bij ons gaat het z'n gangetje: lekkere vakantie in Overloon achter de rug. Heerlijk rustig park naast een mooi natuur gebied. Lekker gewandeld en op het terras gezeten; genieten :)

We staan trouwens ook weer ingeschreven voor een bouwkavel (52/53); 4 juni loting. We wachten weer af.

Volgende week dinsdag met de Volvo naar de garage: tot nu toe bijna 10.000km gereden en 1,5 liter moeten bijvullen, waarbij er tussen de laatst keren bijvullen ongeveer 1000km zat. Dat is mijn voornaamste zorg. Andere punten wat minder kritisch.

@ Lampen: las nog iets over lampen. Heb thuis veel HUE. 'Normaal', ' wittinten' en 'filament'. Systeem werkt mooi, maar de filament vond ik wat te geel. Past in elk geval niet mooi met de 'normale' lampen. Daarom die met wittinten gekocht zodat ik de kleur wat mooier op elkaar kan afstemmen.
In de volgende woning wil ik alles vervangen door smartlampen. Hue en Ikea werkt volgens mij prima met elkaar.

@ Ruud: mooi dat je het even hebt kunnen uitproberen zo! En de regentest geslaagd ;) Hopelijk bij de volgende vakantie wat meer geluk qua weer!

@ Rob: Pfoeh pittig zeg! Sterkte met de ziekenboeg...

@ Jimmy: Geen ervaringen met fietsendragers. Ik heb de oude van mijn ouders in de schuur staan, maar nog nooit gebruikt ;)

Sanoma zei:
Volgende week dinsdag met de Volvo naar de garage: tot nu toe bijna 10.000km gereden en 1,5 liter moeten bijvullen, waarbij er tussen de laatst keren bijvullen ongeveer 1000km zat. Dat is mijn voornaamste zorg. Andere punten wat minder kritisch.
Dat is altijd 1 van mijn grote nachtmerries bij het kopen van een andere auto: olieverbruik, maar niet zoveel dat je recht hebt op garantie (want volgens fabrikanten is 1:2000 nog normaal). Ik heb tot nu toe geluk gehad, geen enkele auto die ik gekocht heb, heb ik ooit tussendoor bij moeten vullen. Op mijn Volvo 480 na, maar daar was een olieleiding lek geraakt. Die gaf gelukkig ineens aan dat het peil te laag was anders had ik dat niet gemerkt. Hopelijk voor jou nemen ze het serieus en kunnen ze het goed repareren.

Oeis Gerwin, dat is geen goed teken, of staat de V40 hierom bekend? Ik heb net als EVV nog nooit een druppel olie bijgevuld buiten mijn oude D Kadett 2.0i om.

Dat nieuwe kavel, en bouwplan ziet er goed uit zeg! Fingers crossed.

Dat houdt me ook een beetje weg bij een TSI, die lijken ook allemaal wat olie te gebruiken. Heb dat bij de **** variant gehad, 1 op 1300...
Daarna nooit meer gelukkig.

Rij je andere stukken Gerwin, is het misschien iets met regenereren?

Mogguh!

Ik heb alleen bij mijn Alfa 147 olie moeten bijvullen. Op een gegeven moment 1 liter per 1000km; toen mocht ie weg ;)
Het is wat dat betreft ook mijn angst bij een 'nieuwe' auto.

Oeis Gerwin, dat is geen goed teken, of staat de V40 hierom bekend? Ik heb net als EVV nog nooit een druppel olie bijgevuld buiten mijn oude D Kadett 2.0i om.
Ik heb vooraf onderzoek gedaan en bij de eerste generatie motoren wel, maar ik heb de verbeterde versie. De 'oudere' motoren zijn bekend met vervuiling van de olieschraapveren.

Rij je andere stukken Gerwin, is het misschien iets met regenereren?
Niet dat ik weet: 2x in de week rij ik in de auto en 3x in de week mijn vrouw. D
In de avonden en weekenden wordt de auto wat minder gebruikt ivm corona.
Maar al met al dus minstens 320km in de week.

Ik heb gelezen dat bij veel korte stukken het roetfilter sneller vol zit en dat de auto dit dan aangeeft, maar bij 'normale' regeneratie krijg je geen melding. (had ik bij de Punto en Astra ook niet/nauwelijks)
Heb nog geen regeneratiemelding gehad tot op heden, dus ga er vanuit dat onze afstanden voldoende zijn om 'normale' generatie te laten plaatsvinden.

Maar de garage zei wel gelijk dat het kwam omdat we te korte stukken reden, maar dat vind ik wel wat te makkelijk.

Carterventilatie verstopt?
Ik hou het in het achterhoofd! Was een bekend dingetje bij de Punto ;)

Oei hopen dat het meevalt Gerwin. Olieverbruik vind ik ook altijd een ongemakkelijk iets. Je weet dat de olie ergens verdwijnt maar waar...

Hopen dat het meevalt.

Hier helaas nog steeds een volle ziekenboeg..dochterlief begon vanmorgen weer te spugen..doet me beetje denk aan tijden dat mijn vrouw zo ziek was tijdens haar zwangerschappen...

cczyq4ab9yss_800.jpg

Ik vind hem echt gaaf! Uiteraard weer elektrisch want dat moet in deze tijd maar qua uiterlijk vind ik hem echt leuk!
Helaas blijft het bij een modelletje...:(

Net zoals de Peugeot e-legend.. vond ik ook zo fraai!

peugeot-e-legend-03.jpg

Midje!

Weer een spannende ontwikkeling Gerwin, hopen dat jullie het geluk hebben uitgeloot te worden.
Ik vraag me echter wel af waar het heen gaat. Een bestaand huis kopen is haast niet meer te doen, maar nu de prijzen voor bouwmaterialen blijven stijgen wordt bouwen ook een heel dure aangelegenheid. Voor velen ook gewoonweg niet meer te betalen.

Wat dat betreft hopen dat de corona-maatregelen snel voorbij zijn en men weer gewoon aan het werk kan. Door het vele thuiszijn en thuiswerken is er het laatste jaar wel een enorme run op bouwmateriaal geweest. Dat zal wel afnemen als men de tijd/geld weer in animatie/vakantie/horeca kwijt kan.

@ Rob: Inderdaad leuke wagens, maar helaas zonder gezonde businesscase. :(
Hoop wel dat Opel nog wel een x weer leuke sportieve auto's gaat aanbieden. Het is momenteel wel een heel "verstandig" automerk kwa motorenaanbod.
Een Corsa/Astra GSI bijv. mis ik wel in de lijst. Puur om de jonge/sportieve rijder ook voor het merk te interesseren.

Ik vraag me echter wel af waar het heen gaat. Een bestaand huis kopen is haast niet meer te doen, maar nu de prijzen voor bouwmaterialen blijven stijgen wordt bouwen ook een heel dure aangelegenheid. Voor velen ook gewoonweg niet meer te betalen.

Klopt..ik zie het in mijn werk ook hoe enorm de bouwkosten stijgen voor sociale huurwoningen die wij bouwen. Een nieuwbouwhuis neer laten zetten gaat je volgens mij enorm tegenvallen...maar ook bestaande woningen worden onbetaalbaar.

Hoop wel dat Opel nog wel een x weer leuke sportieve auto's gaat aanbieden. Het is momenteel wel een heel "verstandig" automerk kwa motorenaanbod.

Klopt, eens...maar snelle sportieve versies sterven steeds meer uit. Alleen VAG weet dat nog steeds goed neer te zetten.

Er is helaas geen markt meer voor coupé's, iedereen wil een hoge zit en stoer uiterlijk.
Met de Tesla S had ik even op een revival van de slank gelijnde en lage coupé gehoopt, maar als je eens rondkijkt welke echt wel plompe modellen tegenwoordig als EV gepresenteerd worden, dan vrees ik dat de coupé dood en begraven is.
Al zou het m.i. wel de ideale combi zijn : licht en sportief modelletje op batterijen.

Klopt..ik zie het in mijn werk ook hoe enorm de bouwkosten stijgen voor sociale huurwoningen die wij bouwen. Een nieuwbouwhuis neer laten zetten gaat je volgens mij enorm tegenvallen...maar ook bestaande woningen worden onbetaalbaar.
Eens! Een duitse collega is in de voorbereidingsfase om een huis te bouwen. De bouwkosten zijn nu in een half jaar gestegen van 3,5 ton naar 4,8 ton. Waarschijnlijk ziet hij nu af van bouwen, omdat hij dat gewoonweg niet op kan brengen. En op dat punt komen straks velen, met als gevolg dat de bouw weer instort.

Je zult als aannemer maar een grote bouw hebben aangenomen en nu met grote verschillen met inkoopprijzen te maken krijgen, of boeteclausules omdat termijnen niet gehaald kunnen worden. Daar gaat straks nog de één na de andere aannemer kapot.
Velen geven nu al geen offertes meer af, en bouwen enkel nog op nacalculatie van materiaal.

Er is helaas geen markt meer voor coupé's, iedereen wil een hoge zit en stoer uiterlijk.
Volgens mij hebben we zo langzaam alle segmenten wel een x gehad en volgt er vanzelf wel weer interesse naar iets anders als een SUV.

rjthefrisian zei:

Klopt, eens...maar snelle sportieve versies sterven steeds meer uit. Alleen VAG weet dat nog steeds goed neer te zetten.
Ik was net even op opel.nl aan het kijken wat ze daar nog hebben, maar dat is inderdaad best karig. De sterkste Astra is maar 145 pk. De snelste Insignia 235 pk. Waar is de tijd van de OPCs.... Ik was ook wel verbaasd dat de Insigina GSi diesel amper sneller is dan de niet-GSi versie, vooral door de automaat en het hogere gewicht door de 4 wiel aandrijving. Maar wel een stuk hoger verbruik. Geen wonder dat die niet meer aangeboden wordt.

@ Gerwin, irritant en spannend dat olieverbruik! Heb altijd het idee dat zoiets maar lastig te achterhalen en op te lossen is :9

Je zult als aannemer maar een grote bouw hebben aangenomen en nu met grote verschillen met inkoopprijzen te maken krijgen, of boeteclausules omdat termijnen niet gehaald kunnen worden. Daar gaat straks nog de één na de andere aannemer kapot.
Velen geven nu al geen offertes meer af, en bouwen enkel nog op nacalculatie van materiaal.

Daar ben ik niet zo bang voor. De prijzen van materiaal worden doorbelast tegen inkoop + een opslag, dat is al jarenlang de manier van werken. Althans, bij de bouwbedrijven die ik van dichtbij gezien heb. Daarnaast stijgen de prijzen al jaren, maar nu absurd hard dus ik gok dat alle aannemers daar inmiddels al rekening mee houden.
Alles wat bouwgerelateerd is hoef je op dit moment geen zorgen voor te hebben, die schrijven hun prijzen ook met een vork omdat er toch werk genoeg is en dan over een paar jaar, als het wat minder gaat, ​elkaar weer de tent uitvechten door projecten onder de kostprijs aan te nemen. Wat dat betreft leren ze niet echt van het verleden.

@ Auto's, ik had bedacht dit weekend even een rondje te doen om wat auto's van dichtbij te kijken, maar alle modellen die aan mijn wensenlijstje voldoen staan op 2 uur rijden. Heb ik dan weer niet zo'n zin in......

Mogguh!

@ bouwprijzen: ik ben ook erg benieuwd. Ik heb in Maart een brochure + prijslijst opgevraagd en die heeft een geldigheid tot 1 juli. Op dat moment was het natuurlijk al wel duidelijk wat voor crisis het was om aan (bouw)materialen te komen.
Kan natuurlijk zomaar zijn dat we een kavel bemachtigen maar de bouw alsnog niet kunnen betalen vanwege de hogere prijzen.
Eerlijk gezegd ga ik er niet vanuit: onze bouw zou pas begin volgend jaar een keer van start kunnen gaan dus tegen die tijd verwacht ik eigenlijk dat alles wat 'normaler' is geworden (qua beschikbaarheid/prijzen)

Ik vind hem echt gaaf! Uiteraard weer elektrisch want dat moet in deze tijd maar qua uiterlijk vind ik hem echt leuk!
Heel leuk inderdaad! Lekker in dat geel (y) Maar zoals Peter ook al zegt: de markt voor coupé's is helaas niet meer zo groot....

@ Gerwin, irritant en spannend dat olieverbruik! Heb altijd het idee dat zoiets maar lastig te achterhalen en op te lossen is :9
Ga ik eigenlijk ook wel vanuit en ik las ook ergens dat oa olieverbruik niet meer binnen de meeste garantiepakketten valt door dat hele gebeuren met de TSI/THP motoren.
We gaan het zien! Als we de kavel bemachtigen zal de V40 tzt toch het veld moeten ruimen uiteindelijke wegens gebrek aan kilometers ;)

Alles wat bouwgerelateerd is hoef je op dit moment geen zorgen voor te hebben, die schrijven hun prijzen ook met een vork omdat er toch werk genoeg is en dan over een paar jaar, als het wat minder gaat, ​elkaar weer de tent uitvechten door projecten onder de kostprijs aan te nemen. Wat dat betreft leren ze niet echt van het verleden.

herkenbaar, ik heb een aantal mensen in de bouwwereld en bevestigen wat jij zegt.

ze schrijven zeer royaal op dit moment, en wel om 2 redenen.
- ze kunnen toch vragen wat ze willen, het zijn echte vakmensen en ze zitten dit jaar al vrijwel vol in de planning. Ze willen weer wat vet op de botten kweken voor als het slechter gaat.
- bouwmaterialen gaan sterk omhoog, ze willen dat risico niet lopen, gewoon vette offertes schrijven om dat te voorkomen (en dan nog word er meer akkoord gegeven dan ze soms lief is)

Een andere jongen zei ook nog dat er zeer veel vertragingen zijn in de bouwwereld mbt vergunningen en toelevering van materialen, maar zolang iets niet opgeleverd is krijgen ze maar deels hun geld. Die kosten en risico opslag worden ook doorberekend.

ik zei laatst ook al dat de moeder van een vriend van mij ingeschreven had voor een huis. Door Co2 geneuzel uitgesteld. Nu start de bouw maar zijn de prijzen 70.000 gestegen. Contractueel mocht dit. Maar nu kan ze het niet meer betalen (n)

Hier in het dorp word ook weer een legio 2-kappers gebouwd. exact de zelfde zijn 4 jaar geleden neer gezet, maar nu wel 120.000 duurder :eek: Leuk als je huidige huis veel overwaarde heeft, maarje betaald het dubbel en dwars weer met een ander huis. En voor starters een drama natuurlijk.

Toen wij begonnen met een optie op grond in 2017 waren we de laatste die "onbeperkte optie tijd zonder rentevergoeding" hadden. (Onze buren namen hun optie 2 dagen later en kregen een rentevergoeding doorbelast en een tijdslimiet) Je zoekt een aannemer die wat uitwerkt en vraagt de vergunningen aan. Er waren begin 2018 chronische tekorten van heipalen, dus de aannemer heeft deze al besteld vóórdat de vergunningen afgegeven waren en wij nog niet eens de eigenaren van de grond waren. Toen bij de notaris, na afgifte vergunningen, de grond werd overgedragen reden we vooraf nog even langs de kavel en had de aannemer zijn bouwkeet er al staan en de bouwstroomvoorziening al operationeel. In de timmerwerkplaats (houtskeletbouw) lag ons huis al in productie. Grappig wel achteraf, we hadden op dat moment nergens nog handtekeningen gezet..... Als we toen "nee" hadden gezegd kostte het alleen 10% van de aanneemsom. Huis werd keurig opgeleverd, bij opleverinspectie bijna geen 'tekortkomingen', paar kleine zaken die ook keurig hersteld zijn.

ik zei laatst ook al dat de moeder van een vriend van mij ingeschreven had voor een huis. Door Co2 geneuzel uitgesteld. Nu start de bouw maar zijn de prijzen 70.000 gestegen. Contractueel mocht dit. Maar nu kan ze het niet meer betalen thumbs down
Dat is precies wat komen gaat. Waar opdrachten voor zijn gegeven wordt wel gebouwd, maar nieuwe opdrachten worden schaars. En als de orderportefeuille niet gevuld wordt, komen de problemen vanzelf.

Ik hoop in ieder geval dat als wij strax grond kunnen verwerven op het nieuwe plan, er een ruime bouwplicht is. Dan laten we het nog wel eerst braak liggen.
Want laten we eerlijk zijn, een prijsstijging van 50% kan bijna niemand zich veroorloven. Dan had je die financiele ruimte wel in je plannen verwerkt.

@ Opel: Verrassend dat ze met de Vivaro op waterstof komen. En met hele nette cijfers.
Ik verwacht dat (in NL) die infrastructuur snel zal verbeteren.....dan is het wel een leuk alternatief.

Ik denk dat projectbouw de bocht uitvliegt mbt de prijzen, door de enorm lange doorlooptijden etc. Zelf bouwen gaat stukken sneller! (Onze doorlooptijd van optie tot oplevering was 15 maanden)

Dat is precies wat komen gaat. Waar opdrachten voor zijn gegeven wordt wel gebouwd, maar nieuwe opdrachten worden schaars. En als de orderportefeuille niet gevuld wordt, komen de problemen vanzelf.

zelfs voor de torenhoge prijzen vliegen de orders hier nog steeds de deur uit hoor. mensen met forse overwaarde op hun huidige woning lukt dat nog wel een keer. zolang de bestaande huizenprijzen blijven stijgen kunnen ze de stijgende nieuwbouw ook wel betalen. Voor staters is het wel drama.

Ik hoop in ieder geval dat als wij strax grond kunnen verwerven op het nieuwe plan, er een ruime bouwplicht is. Dan laten we het nog wel eerst braak liggen.

vraag dat wel na of het mag (voor hoe lang). Hypotheekverstrekkers willen op een gegeven moment dat het af is en potje kunnen sluiten. Je kunt het wel wat rekken maar de gemeente wil op een gegeven moment dat je echt gaat beginnen met bouwen. Zeker in een nieuwbouwwijk.

Ten eerste omdat ze op een geven moment de definitieve bestrating en dergelijke willen aanleggen en vaak dan niet meer zwaar bouwverkeer in die straten willen hebben. de straat moet op een geven moment 'klaar' zijn. Ook voor de buren en het aanzicht is het niet wenselijk voor de gemeente dat als er huizen gebouwd worden en gereed zijn en 1 perceel blijft braakliggend.

En ten tweede wil de gemeente gewoon belasting heffen. Als jij daar een 1 of meerdere jaren later gaat wonen mist de gemeente inkomsten omdat er feitelijk niemand woont.

In onze nieuwbouwwijk worden daar best strakke plannen om gemaakt wanneer het af moet zijn. (nog even los van al die andere regeltjes waar je aan moet voldoen qua steen, ramen, dakpannen, verplichte grootte van voortuin, etc. )

Ik heb mij een beetje verdiept in het geld afgelopen weken omdat wij wat zaken gaan aanpakken in ons huis en onze rentetermijn bijna ten einde loopt. Ik weet ook exact wat we maximaal kunnen lenen (nog even los of we dat zouden willen)
En vraag mij soms nog steeds wel af waar mensen het van doen overigens; zelfs met 2 prima salarissen hier, 140.000 overwaarde (onlangs taxeert), kunnen we een prima een mooie nieuwbouw 2-kapper kopen op een niet al te groot perceel, maar dat houd het al op. Dan dan zitten we aan de max (en dat willen we ook niet). Zijn er dan zoveel mensen die zoveel meer geld verdienen. :confused: blijkbaar wel.

Terug
Bovenaan