Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
turbod12 zei:Die lijst bevat veel meer motoren dan de eerder gewraakte 2.0. Blijkbaar hebben de 1.6 varianten vergelijkbare truuks.
Voor zij die het Zweeds beheersen:
https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab
Verder vraag ik mij af waarom de Zweedse autobezitter terug zou moeten gaan betalen. Korting op wegenbelasting is in Zweden CO2 gebaseerd. Qua uitstoot moet het gewooon aan de EURO6 voldoen. Dat is gewoon een simpele alles of niets kwestie.
Waarschijnlijk doel je erop dat de CO2 meting omgecertificeerd moet worden nadat die SW update is toegepast die de NOx uitstoot weer binnen de EUR6 norm moet brengen. Als dat consequenties heeft voor de CO2 uitstoot EN transportstyrelsne het voor elkaar krijgt dat de europese CO2 certificatie opnieuw gedaan moet worden kan het idd interessant worden. In dat geval kan VW claims verwachten, want die auto's zijn zeker verkocht op basis van o.a. laag verbruik. Dan kan een retrofit van SCR nog wel eesn goedkoper uitpakken dan een simpele compensatie.
Moderator
Dat denk ik ook. Want er is nog geen bericht verschenen over dat ze niet zouden voldoen aan Euro 5.Elaste zei:Ik vermoed dat de software gewoon in alle auto's hetzelfde is/dat ze niet speciaal stukjes code aan hebben gepast bij een ander model.
VoorWaarts zei:"Voor zij die het Zweeds beheersen"???
Zou eerst ff met de moerstaal beginnen:
zij = hen
Barri zei:Dat denk ik ook. Want er is nog geen bericht verschenen over dat ze niet zouden voldoen aan Euro 5.Elaste zei:Ik vermoed dat de software gewoon in alle auto's hetzelfde is/dat ze niet speciaal stukjes code aan hebben gepast bij een ander model.
Durashift zei:Barri zei:Dat denk ik ook. Want er is nog geen bericht verschenen over dat ze niet zouden voldoen aan Euro 5.Elaste zei:Ik vermoed dat de software gewoon in alle auto's hetzelfde is/dat ze niet speciaal stukjes code aan hebben gepast bij een ander model.
De karakteristiek van een 1.2 driecilinder zal toch anders zijn dan de 2 liter? M.a.w, parameters zullen toch gewijzigd zijn.. De basis zal wel gelijk zijn omdat het om dezelfde motorserie gaat.. Want 3 cilinder is feitelijk de 1.6 minus 1 cilinder.. en de 1.6 zal dan wel gelijke boring hebben maar een kortere slag dan de 2 liter?
Als dit stukje code er voor heeft gezorgd dat al die vw diesels vanaf 2009 ten onrechte als Euro5 zijn gekwalificeerd, en dus all die VAG diesels veel te veel Nox hebben uitgestoten, dan heeft VAG een nog groter probleem. Met name als de VW ontwikkelingen daar meer dan 5 jaar lang stil over is geweest.Barri zei:Ik denk dat deze serie motoren gewoon een groot stuk dezelfde code hebben in de ECU. En in dat standaard stukje staat blijkbaar dat stukje testbank-herkennen-regeltje.
Barri zei:Ik denk dat deze serie motoren gewoon een groot stuk dezelfde code hebben in de ECU. En in dat standaard stukje staat blijkbaar dat stukje testbank-herkennen-regeltje.
rke zei:Hopelijk is het allemaal met alleen een busje ad-blue op iedere tankvol te verhelpen. Dat kunnen we dan gezamenlijk en per ongeluk allemaal tegelijk vergeten.
rke zei:Anyway: onze vrienden in the USA hebben VAG een flinke dreun verkocht. Misschien is dat om hun CO2-generatoren beter te kunnen slijten, 1 op 5 klinkt zo verkwistend als de buurman met zijn net zo snelle diesel 1 op 20 verstookt.
Ik begrijp dat ad bleu in de uitlaat ingespoten moet worden. Je zou kunnen denken aan een extra prutseltje aan het uitlaatspruitstuk en een klein pompje. Dan de software wat aanpassen en iedere zoveel kilometer een drupje ad blue toevoegen met het pompje. Voor vrachtwagens kan je het gewoon bij de pomp tanken, personenwagen hebben een apart tankje waarvoor je wonderlijk dure jerrycannetjes moet gebruiken.Twix zei:rke zei:Hopelijk is het allemaal met alleen een busje ad-blue op iedere tankvol te verhelpen. Dat kunnen we dan gezamenlijk en per ongeluk allemaal tegelijk vergeten.
Ad-blue is wat bijna alle merken gebruiken, toch? En VW dus ook, maar niet op deze serie motoren. Dat is de essentie van het probleem. Maar hoe ga je dát achteraf inbouwen?
Moderator
exroosje zei:Wat ik opvallend vind is dat VAG kennelijk voor de euro 6 diesels de routine eruit heeft gehaald. Kennelijk heeft iemand toch nattigheid gevoeld. Immers de voordelen die het voor euro 5 diesels gaf gaf het ook voor euro 6 , minder adblue benodigd.
Toen besloten is er mee te stoppen voor de euro 6 diesels (kennelijk vond men het toen niet meer moreel of te risicovol) is een afweging gemaakt niets aan de euro 5 diesels te doen. Ik vermoed ergens dicht bij de top. Het is in elk geval niet erg realistisch aan te nemen dat de werkvloer dit op zijn geweten heeft, dan zat het er nog steeds wel in....
exroosje zei:Wat ik opvallend vind is dat VAG kennelijk voor de euro 6 diesels de routine eruit heeft gehaald. Kennelijk heeft iemand toch nattigheid gevoeld. Immers de voordelen die het voor euro 5 diesels gaf gaf het ook voor euro 6 , minder adblue benodigd.
Moderator
Er zijn ook modellen waar de berijder zelf tussen de beurten door moet bijvullen.en in het ergste geval moet een service interval ingekort worden omdat het tankje te klein blijkt
Durashift zei:Nou, de voertuig'checker' voor foute software in je VAG staat online.
https://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car
Volgens Autoblog nog alleen voor DLD klanten.. al kan ik dat niet expliciet uit de tekst op de VW site opmaken.
Wel dat in Amerika gebouwde VW's niet te traceren zijn.
https://www.autoblog.nl/nieuws/rij-jij-een-vwaudi-sjoemeldiesel-doe-de-check-80805#post-80805
Jazzik zei:Durashift zei:Nou, de voertuig'checker' voor foute software in je VAG staat online.
https://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car
Volgens Autoblog nog alleen voor DLD klanten.. al kan ik dat niet expliciet uit de tekst op de VW site opmaken.
Wel dat in Amerika gebouwde VW's niet te traceren zijn.
https://www.autoblog.nl/nieuws/rij-jij-een-vwaudi-sjoemeldiesel-doe-de-check-80805#post-80805
Bij Pon... ehhh nou... oh! Alleen de Caddy!!! https://www.volkswagen.nl/faq-verkoop-dieselautos
Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
rke zei:Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Fijn.
Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.
Dat geeft "leuke gevolgen" .
Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes...
Volkswagen, wie anders.
Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Leasemaatschappijen moeten ook eens van hun VW's af.Rob0032 zei:rke zei:Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Fijn.
Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.
Dat geeft "leuke gevolgen" .
Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes...
Volkswagen, wie anders.
Inderdaad, al die 160.000 particuliere dieselrijders zijn allemaal de klos als ze hun auto willen verkopen. Ik bedoel, het is niet alsof TDI'tjes meestal geleast worden natuurlijk.
Aras zei:Leasemaatschappijen moeten ook eens van hun VW's af.Rob0032 zei:rke zei:Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Fijn.
Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.
Dat geeft "leuke gevolgen" .
Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes...
Volkswagen, wie anders.
Inderdaad, al die 160.000 particuliere dieselrijders zijn allemaal de klos als ze hun auto willen verkopen. Ik bedoel, het is niet alsof TDI'tjes meestal geleast worden natuurlijk.
Ik vraag mij echt af of er wel gevolgen zijn voor de restwaarde als de storm straks weer over is? De VW-koper maakt zich drukker over imago en een knuffelbaar dashboard.
rke zei:Jazzik zei:https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY
Fijn.
Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.
Dat geeft "leuke gevolgen" .
Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes...
Durashift zei:Heb het filmpje ook bekeken. Nee, een indruk van een goed uitgeruste testomgeving geeft het mij niet
Echter, naar mijn idee was de 'ombouw' van een 'voor-achter' draaiende rollenbank naar slechts 'voor' draaiend niet abrupt. Op het scherm zag je duidelijk een 'stop test' na het bereiken van het vermogen en koppel piek bij de eerste (praktijk) run.
Durashift zei:Nog even een reactie van mij in een ander topic, over dit onderwerp.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,5492081,5492147#msg-5492147
uit die post:
Durashift zei:1. Een stukje software inbouwen om, ten bate van goed functioneren van alle elektrotechnische componenten, testprocessen te herkennen is niet ongebruikelijk binnen de branche. Eigenlijk een must om een simulatie van de praktijk te kunnen testen in een lab?
Durashift zei:Heb het filmpje ook bekeken. Nee, een indruk van een goed uitgeruste testomgeving geeft het mij niet
Echter, naar mijn idee was de 'ombouw' van een 'voor-achter' draaiende rollenbank naar slechts 'voor' draaiend niet abrupt. Op het scherm zag je duidelijk een 'stop test' na het bereiken van het vermogen en koppel piek bij de eerste (praktijk) run.
-----------------
Nog even een reactie van mij in een ander topic, over dit onderwerp.
https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,5492081,5492147#msg-5492147
Ik heb een "eigen topic" over de Seat Leon. Een auto die mij toe nu toe goed bevalt, het zou zonde zijn als er merkbaar anders werkende software in zou moeten.Twix zei:Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen rke. Houdt ons op de hoogte.
Het tanken van gedemineraliseerd water in plaats van AdBleu schijnt als milieudelict bestraft te worden. Ik denk dat voor het niet laten aanpassen van de software dezelfde strafmaatregelen gehanteerd worden.D.E.N.N.I.S. zei:Ik vraag mij iets af: ben je verplicht om te komen als je een uitnodiging voor een terugroepactie krijgt?
Dracae zei:In theorie zou een plug in hybride met LPG motor de laagste uitstoot geven , terwijl je nog gewoon kunt tanken, maar als we allemaal massaal lpg gingen gebruiken was er niet genoeg. Datzelfde geld ook voor de grondstoffen voor de accu's die elektrisch rijden mogelijk maken.
Naast de olie heb je ook andere grondstoffen voor brandstof, biodiesel, alcohol.. maar ook daar zou bij massaal overstappen een tekort aan komen.
Oke duidelijk, maar hoe gaan ze dat dan controleren? Meetapparaten in politieauto's? of een landelijk registratie systeem?rke zei:Het tanken van gedemineraliseerd water in plaats van AdBleu schijnt als milieudelict bestraft te worden. Ik denk dat voor het niet laten aanpassen van de software dezelfde strafmaatregelen gehanteerd worden.D.E.N.N.I.S. zei:Ik vraag mij iets af: ben je verplicht om te komen als je een uitnodiging voor een terugroepactie krijgt?
DS Online zei:Diesels krijgen twee jaar respijt
De Europese Commissie wil nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt geven om aan de Europese uitstootnorm voor stikstofoxide (NOx) te voldoen. Dat schrijft De Volkskrant.
Uit onderzoek blijkt dat diesels van verschillende automerken meer stikstofgassen uitstoten dan de Europese norm. Ze stoten vier tot vijf keer de NOx-norm uit. Ook al was dat onder de testvoorwaarden vaak niet het geval.
Bij Ford ligt de uitstoot bijvoorbeeld op 0,54 gram per kilometer, terwijl de Europese norm op 0,08 gram per kilometer ligt.
De Europese Commissie wil het gat tussen de norm en de werkelijke uitstoot dichten, maar wel met een overgangsperiode. Tussen september 2017 en september 2019 zou de norm niet meer dan 60 procent mogen worden overschreden. Daarna mag alleen nog een technische overschrijding van 18,7 procent, zo schrijft De Volkskrant op basis van een voorstel dat de Commissie aan de lidstaten voorlegt.
Tien procent
Als die eisen worden overgenomen, dan zou volgens het Commissievoorstel zeker tien procent van de huidige dieselmodellen niet meer worden verkocht. Daarmee is de Commissie veel strenger dan het voorstel dat de autosector op tafel legde: een overschrijding van 400 tot 500 procent. De lidstaten kunnen het voorstel blokkeren, maar door het VW-schandaal heeft de autosector veel krediet verloren.
Intussen werkt Europa aan plannen om de tests strenger te maken. Auto’s zouden in reële omstandigheden moeten getest worden, en niet een artificieel laboratorium.