VAG Dieselgate

"Voor zij die het Zweeds beheersen"???

Zou eerst ff met de moerstaal beginnen: :p
zij = hen

@Voorwaarts: oeps. :cry: Het Nederlands begint blijkbaar na een jaar of vijf wat te slijten.

Ik vond het wel een leuke link voor Zwedenkever. En voor diegenen die het niet beheersen kan er wellicht met Google Translate nog iets mee aangevangen worden.

turbod12 zei:
Die lijst bevat veel meer motoren dan de eerder gewraakte 2.0. Blijkbaar hebben de 1.6 varianten vergelijkbare truuks.

Voor zij die het Zweeds beheersen:
https://www.aftonbladet.se/bil/collin/article21502491.ab

Verder vraag ik mij af waarom de Zweedse autobezitter terug zou moeten gaan betalen. Korting op wegenbelasting is in Zweden CO2 gebaseerd. Qua uitstoot moet het gewooon aan de EURO6 voldoen. Dat is gewoon een simpele alles of niets kwestie.

Waarschijnlijk doel je erop dat de CO2 meting omgecertificeerd moet worden nadat die SW update is toegepast die de NOx uitstoot weer binnen de EUR6 norm moet brengen. Als dat consequenties heeft voor de CO2 uitstoot EN transportstyrelsne het voor elkaar krijgt dat de europese CO2 certificatie opnieuw gedaan moet worden kan het idd interessant worden. In dat geval kan VW claims verwachten, want die auto's zijn zeker verkocht op basis van o.a. laag verbruik. Dan kan een retrofit van SCR nog wel eesn goedkoper uitpakken dan een simpele compensatie.

Het zijn de Euro5 modellen waar de problemen mee zijn.

En omdat we in de lijst ook de 1,6 en zelfs de 1,2 driepitters zien, lijkt het mij langzamerhand dat men gewoon jarenlang EuroV diesels heeft verkocht zonder dat men aan de uitstoot eisen van Nox heeft voldaan, en dus niet alleen de instanties in de US of A heeft belazerd. In Amerika zijn dacht ik namelijk alleen maar de tweeliters aan de man gebracht.

Ik vermoed dat de software gewoon in alle auto's hetzelfde is/dat ze niet speciaal stukjes code aan hebben gepast bij een ander model.

Elaste zei:
Ik vermoed dat de software gewoon in alle auto's hetzelfde is/dat ze niet speciaal stukjes code aan hebben gepast bij een ander model.
Dat denk ik ook. Want er is nog geen bericht verschenen over dat ze niet zouden voldoen aan Euro 5.

VoorWaarts zei:
"Voor zij die het Zweeds beheersen"???

Zou eerst ff met de moerstaal beginnen: :p
zij = hen

Vind je het niet een beetje zielig om een ander aan te spreken op de taal, en het dan zelf niet goed doen?
ff = even

Barri zei:
Elaste zei:
Dat denk ik ook. Want er is nog geen bericht verschenen over dat ze niet zouden voldoen aan Euro 5.

De karakteristiek van een 1.2 driecilinder zal toch anders zijn dan de 2 liter? M.a.w, parameters zullen toch gewijzigd zijn.. De basis zal wel gelijk zijn omdat het om dezelfde motorserie gaat.. Want 3 cilinder is feitelijk de 1.6 minus 1 cilinder.. en de 1.6 zal dan wel gelijke boring hebben maar een kortere slag dan de 2 liter?

Durashift zei:
Barri zei:
Elaste zei:

De karakteristiek van een 1.2 driecilinder zal toch anders zijn dan de 2 liter? M.a.w, parameters zullen toch gewijzigd zijn.. De basis zal wel gelijk zijn omdat het om dezelfde motorserie gaat.. Want 3 cilinder is feitelijk de 1.6 minus 1 cilinder.. en de 1.6 zal dan wel gelijke boring hebben maar een kortere slag dan de 2 liter?

Volgens de lijst van VW Zweden (zie de vorige pagina, post Zwedenkever 01-10-2015 14:07) betreft het toch echt ook de Slowmotions...

Idd zie de 1.2 TDI er ook tussen staan net als b.v. de Golf BM.

Conclusie is dat het dus gaat om gewoon alle 3 en 4 cilinder diesels ?

Ik denk dat deze serie motoren gewoon een groot stuk dezelfde code hebben in de ECU. En in dat standaard stukje staat blijkbaar dat stukje testbank-herkennen-regeltje.

Barri zei:
Ik denk dat deze serie motoren gewoon een groot stuk dezelfde code hebben in de ECU. En in dat standaard stukje staat blijkbaar dat stukje testbank-herkennen-regeltje.
Als dit stukje code er voor heeft gezorgd dat al die vw diesels vanaf 2009 ten onrechte als Euro5 zijn gekwalificeerd, en dus all die VAG diesels veel te veel Nox hebben uitgestoten, dan heeft VAG een nog groter probleem. Met name als de VW ontwikkelingen daar meer dan 5 jaar lang stil over is geweest.
Het zou wel de haast verklaren het snel op te lossen.
Niet chique, in ieder geval, maar dit is eerder mijn gevoel, dan dat ik dit als waarheid kan aanemen.

Barri zei:

Die kans is relatief groot.

Er is ook een kans aanwezig dat VAG ooit software heeft laten bakken zonder de sjoemel-subroutine maar dat de marketingafdeling ge-eist heeft dat er sjoemelsoftware ingebakken is. Misschien vanwege de levensduur, de prestaties of sec om de rijdbaarheid beter te maken. En nu mag in de terugroepactie de software weer teruggezet worden naar de versie die de marketingafdeling ooit afgekeurd heeft.

Anyway: onze vrienden in the USA hebben VAG een flinke dreun verkocht. Misschien is dat om hun CO2-generatoren beter te kunnen slijten, 1 op 5 klinkt zo verkwistend als de buurman met zijn net zo snelle diesel 1 op 20 verstookt. Ik ben ook nog steeds benieuwd welke merken nog meer "ineens" een kleine software-update nodig hebben en ik ben ook benieuwd hoe eventuele hogere kosten verdeeld gaan worden.

Kosten, met name:
- Hoe zal de overheid om gaan met de 14% regeling als blijkt dat deze auto's bij lange na niet voldoen aan de verbruiksregels die bij een tarief van 14% geëist worden - minder NOx kan wel eens betekenen dat de motor minder zuinig zal zijn.
- Hoe gaat de leasemaatschappij om met turbo's die met de regelmaat van de klok stuk gaan, roetfilters die in korte tijd vol zitten, egr kleppen die om de haverklap stuk gaan en blokken die extreme slijtage vertonen door met dieselolie aangelengde motorolie? Krijgen we dan het gezever zoals met de olieslurpende blokjes?

En als laatste: als de levensduur en/of de zuinigheid straks veel te verbeteren is met een stukje chiptuning; Wie gaat er dan controleren of de software nog wel origineel is? En hoe gaat de kwikfit-apk-boer dat doen? Of rijden we straks massaal van de dealer direct naar de chiptuner?

Hopelijk is het allemaal met alleen een busje ad-blue op iedere tankvol te verhelpen. Dat kunnen we dan gezamenlijk en per ongeluk allemaal tegelijk vergeten.

rke zei:
Hopelijk is het allemaal met alleen een busje ad-blue op iedere tankvol te verhelpen. Dat kunnen we dan gezamenlijk en per ongeluk allemaal tegelijk vergeten.

Ad-blue is wat bijna alle merken gebruiken, toch? En VW dus ook, maar niet op deze serie motoren. Dat is de essentie van het probleem. Maar hoe ga je dát achteraf inbouwen?

12141657_424260557785212_996029523827108186_n.jpg

Vermoedelijk, niet erg verrassend, doen ook andere producenten vergelijkbare ingrepen om beter te lijken dan ze zijn.

rke zei:
Anyway: onze vrienden in the USA hebben VAG een flinke dreun verkocht. Misschien is dat om hun CO2-generatoren beter te kunnen slijten, 1 op 5 klinkt zo verkwistend als de buurman met zijn net zo snelle diesel 1 op 20 verstookt.

VAG is de enige die zichzelf een dreun heeft gegeven, niemand anders. En wanneer ga je nou eens doorkrijgen dat het om NOx gaat en niet om CO2?

Twix zei:
rke zei:

Ad-blue is wat bijna alle merken gebruiken, toch? En VW dus ook, maar niet op deze serie motoren. Dat is de essentie van het probleem. Maar hoe ga je dát achteraf inbouwen?
Ik begrijp dat ad bleu in de uitlaat ingespoten moet worden. Je zou kunnen denken aan een extra prutseltje aan het uitlaatspruitstuk en een klein pompje. Dan de software wat aanpassen en iedere zoveel kilometer een drupje ad blue toevoegen met het pompje. Voor vrachtwagens kan je het gewoon bij de pomp tanken, personenwagen hebben een apart tankje waarvoor je wonderlijk dure jerrycannetjes moet gebruiken.

Maar, dit is speculatie. Ik zou echt niet weten hoe de heren van VAG de stikstofoxides willen verminderen. Misschien kan dat wel door de inspuiting te veranderen, bijvoorbeeld door iets vroeger en over een wat langere tijd in te spuiten.

Anyway: we gaan het merken.

Over Ad bleu:
Hier een leuk draadje op het opel-forum
Het schijnt vooral uit ureum te bestaan, net zoals pis (het spul wat ik 's morgens in de wc gooi).

Conclusie wat mij betreft:

- VW dacht zonder SCR kat en Adblue af te kunnen om aan de Amerikaanse normen EN aan de EURO 5 norm te voldoen.
- om aan de euro 6 norm te voldoen heeft VW wel een SRC kat met Adblue geinstalleerd.

Gevolgen:
1- software update of retrofit van scr benodigd op ALLE wagens met die foefelsoftware op alle markten die een us norm of EURO 5 norm voorschrijven.
2- hercertificering benodigd voor CO2 uitstoot (eu markt).

Afhankelijk van in hoeverre de prestaties en co2 uitstoot negatief worden aangetast zal VW moeten besluiten voor een software updat of een retrofit van SCR systeem met Adblue.

USA:
Om retro actief met die EA189 motoren aan de US norm te kunnen voldoen zal VW gedwongen zijn om SCR kat retrofit toe te passen.

EUR: of dit voor de EUR 5 norm ook nodig zal zijn, zal nog moeten blijken. Ik kan mij voorstellen dat VW alles uit de kast zal halen om juist daar onderuit te komen. Een geringe CO2 uitstoot verhoging kan op een markt met specifieke voordelen op uitstoot heel gevoelig liggen. Als net dat ene grammetje zorgt voor een gunstigere bijtelling of beperkt hoeven betalen van wegenbelasting dan kan dit tot claims leiden. Dus kan VW ook in Europa zeker wel gedwongen worden op bijv. varianten alsnog SCR te retrofitten, zelfs als het "maar" om de EUR5 norm gaat.

Als VW echt de gifbeker helemaal uit wil dringen en een mega mea culpa zou doen, zullen ze Adblue op alle varianten moeten installeren met de euro 5 norm. Dat zie ik echter niet gebeuren. Je kan ook een beetje kijken naar de concurenten. HEt kan interessant zijn of andere concurrenten al gedwongen waren om SCR met Adblue te installeren op bepaalde varianten om precies bepaalde uitstootklassen te halen.

Het is best lastig en verwarrend. In principe heeft NOX niks met CO2 uitstoot te maken, maa als je je realiseert dat uitstootmaatregelen zonder SCR kat het verbruik (en daarmee de CO2 uitstoot) verhogen, dan heeft het alles met elkaar te maken.

Precies dat is het verhaal denk ik, turbod12.

Bij de gevolgen wil ik het nog iets aanscherpen, eigenlijk wat je eronder hebt staan: de VS norm voor NOx is erg strak, de Euro5 norm soepeler. Als er wel aan Euro5 wordt voldaan zijn er dus twee updates die moeten plaatsvinden:
1. Buiten VS: stukje illegale manipulatie-software uit de code weghalen.
2. VS: ervoor zien te zorgen dat de NOx uitstoot omlaag gaat. Softwarematig, of met grotere wijzigingen.
Of er een hercertificering nodig is voor de EU markt is dus ook nog niet bekend.

Wat ik opvallend vind is dat VAG kennelijk voor de euro 6 diesels de routine eruit heeft gehaald. Kennelijk heeft iemand toch nattigheid gevoeld. Immers de voordelen die het voor euro 5 diesels gaf gaf het ook voor euro 6 , minder adblue benodigd.

Toen besloten is er mee te stoppen voor de euro 6 diesels (kennelijk vond men het toen niet meer moreel of te risicovol) is een afweging gemaakt niets aan de euro 5 diesels te doen. Ik vermoed ergens dicht bij de top. Het is in elk geval niet erg realistisch aan te nemen dat de werkvloer dit op zijn geweten heeft, dan zat het er nog steeds wel in....

exroosje zei:
Wat ik opvallend vind is dat VAG kennelijk voor de euro 6 diesels de routine eruit heeft gehaald. Kennelijk heeft iemand toch nattigheid gevoeld. Immers de voordelen die het voor euro 5 diesels gaf gaf het ook voor euro 6 , minder adblue benodigd.

Toen besloten is er mee te stoppen voor de euro 6 diesels (kennelijk vond men het toen niet meer moreel of te risicovol) is een afweging gemaakt niets aan de euro 5 diesels te doen. Ik vermoed ergens dicht bij de top. Het is in elk geval niet erg realistisch aan te nemen dat de werkvloer dit op zijn geweten heeft, dan zat het er nog steeds wel in....

Ik denkt dat VW niet genoeg ontwikkelingstijd heeft gehad om dat allemaal netjes te doen. Dus gehaast alles in de markt gezet en pas later de Ad Blue constructie omarmd.

exroosje zei:

Nee. voor EURO 5 kon geen Adblue toegevoegd worden, want die motoren hebben geen ad blue systeem. Alleeen die NOX opvangkat. Die is maar beperkt in staat NOx te reduceren ten koste van extra verbruik. Dat VW dacht zonder Adblue toe te kunnen in de states was hun grootste fout.

Voor EURO 6 motoren is het daarom veel eenvoudiger. Kost extra adblue en in het ergste geval moet een service interval ingekort worden omdat het tankje te klein blijkt. Maar in principe is de NOx eis gewoon realiseerbaar.

en in het ergste geval moet een service interval ingekort worden omdat het tankje te klein blijkt
Er zijn ook modellen waar de berijder zelf tussen de beurten door moet bijvullen.

@Turbod12: het is niet hoe je het bekijkt. Exroosje geeft aan: ivm Euro6 is besloten grote wijzigingen toe te passen (AdBlue). Dat kon ook voor de Euro5 eisen, maar was toen niet nodig. Maar ze hadden het toen wel voor de Amerikaanse markt kunnen aanpassen, door daar wel AdBlue toe te passen (en ja, dat is een redelijke aanpassing van je blok, uitlaatsysteem en alles eromheen).

VW heeft toch al vrij lang ervaring met Adblue? Ik meen dat ze dat in de VS in 2006 al toepaste. Op bepaalde modellen, dat wel.

Emissie (grens)waarden zijn voor Euro 6, op NOx, beduidend strenger. Van 0,180 (Euro 5) naar 0,080 (Euro 6).

https://members.upc.nl/h.hoften9/hoofdstukken/normen/index_norm_waard.html

(op drie kwart van de pagina staat de tabel met grenswaarden).

Ik denk dat je dat dus niet zonder AdBlue bereiken kan zonder de CO waarde (die wel gelijk is gebleven) niet te overschrijden.

Nou, de voertuig'checker' voor foute software in je VAG staat online.

https://info.volkswagen.de/de/de/home.html?tab=check-own-car

Volgens Autoblog nog alleen voor DLD klanten.. al kan ik dat niet expliciet uit de tekst op de VW site opmaken.
Wel dat in Amerika gebouwde VW's niet te traceren zijn.

https://www.autoblog.nl/nieuws/rij-jij-een-vwaudi-sjoemeldiesel-doe-de-check-80805#post-80805

Durashift zei:

Volgens Autoblog nog alleen voor DLD klanten.. al kan ik dat niet expliciet uit de tekst op de VW site opmaken.

https://www.autoblog.nl/nieuws/rij-jij-een-vwaudi-sjoemeldiesel-doe-de-check-80805#post-80805

Bij Pon... ehhh nou... oh! Alleen de Caddy!!! https://www.volkswagen.nl/faq-verkoop-dieselautos

Jazzik zei:
Durashift zei:

Bij Pon... ehhh nou... oh! Alleen de Caddy!!! https://www.volkswagen.nl/faq-verkoop-dieselautos

Voor de rest van het gamma zijn de giftige uitlaatgassen een produkteigenschap.

Jazzik zei:
https://www.youtube.com/watch?v=GhvI2oeBPtY

Fijn.

Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.

Dat geeft "leuke gevolgen" .
Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes. (n):cry: ..

Volkswagen, wie anders.

rke zei:
Jazzik zei:

Fijn.

Dat is precies het risico wat ik bedoel. In "schone modus" draait de VAG diesel als een slak, slechts in "smerige modus" maakt hij de specs waar waarom ik deze auto besteld heb.

Staat er straks een vloot van 160.000 onverkoopbare Volkswagen dieseltjes. (n):cry: ..

Volkswagen, wie anders.

Inderdaad, al die 160.000 particuliere dieselrijders zijn allemaal de klos als ze hun auto willen verkopen. Ik bedoel, het is niet alsof TDI'tjes meestal geleast worden natuurlijk.

Jazzik zei:

Naar aanleiding van dit filmpje zoek ik een filmpje waarin de 1.6 TDI op een "normale" rollenbank staat voor een vermogensmeting - eentje waarbij alleen de voorwielen draaien. Zo'n filmpje staat op autoweek, maar bij de latere foto's van dit filmpje staat hij toch weer op een 4wd-bank.

Als het vermogen tijdens de test beperkt is door te meten of de voorwielen wel draaien en de achterwielen niet, moet zo'n beetje iedere chiptuner tegen die testcyclus aangelopen zijn. Toch beweert ook autoweek dat het vermogen echt in de buurt van de 110 paardjes zit (zelfs 120).

Zijn er liefhebbers om mijn Seat eens door te meten?

Rob0032 zei:
rke zei:
Jazzik zei:

Fijn.

Volkswagen, wie anders.

Inderdaad, al die 160.000 particuliere dieselrijders zijn allemaal de klos als ze hun auto willen verkopen. Ik bedoel, het is niet alsof TDI'tjes meestal geleast worden natuurlijk.
Leasemaatschappijen moeten ook eens van hun VW's af.

Ik vraag mij echt af of er wel gevolgen zijn voor de restwaarde als de storm straks weer over is? De VW-koper maakt zich drukker over imago en een knuffelbaar dashboard.

Aras zei:
Rob0032 zei:
rke zei:
Jazzik zei:

Fijn.

Volkswagen, wie anders.

Leasemaatschappijen moeten ook eens van hun VW's af.

Ik vraag mij echt af of er wel gevolgen zijn voor de restwaarde als de storm straks weer over is? De VW-koper maakt zich drukker over imago en een knuffelbaar dashboard.

Tsja, maar dat is dus niet het probleem van de bezitter, hoe zuur het ook kan zijn voor de LM. Gelukkig gaat het gros toch naar het buitenland, waar ze hopelijk geen televisie of kranten hebben. :D

Wat betreft dat dashboard: heel grote kans dat daarmee ook gesjoemeld is. In werkelijkheid zijn de naden driemaal zo groot en is het dash toch niet zo zacht. Ik voel een claim aan komen!

https://www1.wdr.de/themen/wissen/vda-diesel-faktencheck-100.html

Een heel aardig artikel over de achtergronden over de diesel problemen / kansen in een personenauto.

Nou heeft Volkswagen AG Winterkorn wel even goed bij de poot!!!

https://www.telegraaf.nl/buitenland/24572738/___Ingenieurs_Volkswagen_leggen_bekenteni%20s_af___.html

d026.gif

rke zei:
Jazzik zei:

Fijn.

Uitleg waarom dat filmpje hoogstwaarschijnlijk niet de testmodus toont. Komt er hoofdzakelijk op neer dat met het plotseling stilzetten van de achterwielen de computers in de auto op tilt slaan en de auto in de noodloop knalt, niet in de testmodus. Een echte uitstoottest gaat heel wat preciezer te werk. Ofwel, leuk geprobeerd, maar dit filmpje zegt niets over hoe een TDI lopen zal in de "schone modus".

Heb het filmpje ook bekeken. Nee, een indruk van een goed uitgeruste testomgeving geeft het mij niet;)
Echter, naar mijn idee was de 'ombouw' van een 'voor-achter' draaiende rollenbank naar slechts 'voor' draaiend niet abrupt. Op het scherm zag je duidelijk een 'stop test' na het bereiken van het vermogen en koppel piek bij de eerste (praktijk) run.

-----------------

Nog even een reactie van mij in een ander topic, over dit onderwerp.

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?3,5492081,5492147#msg-5492147

Durashift zei:
Heb het filmpje ook bekeken. Nee, een indruk van een goed uitgeruste testomgeving geeft het mij niet;)
Echter, naar mijn idee was de 'ombouw' van een 'voor-achter' draaiende rollenbank naar slechts 'voor' draaiend niet abrupt. Op het scherm zag je duidelijk een 'stop test' na het bereiken van het vermogen en koppel piek bij de eerste (praktijk) run.

Het dashboard lijkt wel een kerstboom bij de tweede test. Ook als de test tussendoor gestopt is, en dat zal vast zo zijn, ik geloof nooit dat dat de testmodus zou zijn, of dat hij optimaal zou draaien op die manier.

Durashift zei:

uit die post:
Durashift zei:
1. Een stukje software inbouwen om, ten bate van goed functioneren van alle elektrotechnische componenten, testprocessen te herkennen is niet ongebruikelijk binnen de branche. Eigenlijk een must om een simulatie van de praktijk te kunnen testen in een lab?

Gegeven dat de geteste auto nogal moeite heeft met wat er daar op de rollenbank gebeurt, lijkt het eigenlijk wel noodzakelijk de auto daarop voor te bereiden. Maar precies dat strookt weer niet met het verbod op een speciale testmodus dat in dit topic aangehaald wordt (waar ik overigens nog geen bron van heb gezien. Iemand die weet waar het vandaan komt c.q. wat het verbod precies inhoudt?). Hoe zou dat zitten?

Durashift zei:

-----------------

De Seat van mij heeft een ASR (of de Duitse equivalent daar van). Ik ben wel eens de optie tegengekomen het ASR uit te zetten en ik weet dat als het ASR ingrijpt hij dat doet met een irritant knipperend oranje lampje op het dashboard. Ik zou verwachten dat de auto met "asr uit" op een twee wiel rollenbank gezet kan worden zonder dat het ASR ingrijpt - maar dat is een aanname.

Ik had zelf bedacht een acceleratietest te doen ( tellers filmen met smartphone, 0 naar 100 oid ) voor de software update en er na. Ik hou het verbruik sinds de eerste dag bij (meten, afgelegde kilometers en liters in de tank), dus dat kan ik straks ook vergelijken. De uitstoot zelf kan ik natuurlijk niet meten.

Als VW het voor elkaar krijgt de auto op een acceptabele manier binnen de emissiegrenzen te krijgen, is dit over een paar jaar een storm in een glas water. Een waarschuwing aan alle autofabrikanten niet te sjoemelen met de testcyclus.
Maar, als VW de auto's op een manier aanpast waardoor de auto duidelijk minder presteert, heeft VW een uitdaging. Allereerst is er het kleine deel particuliere VW bezitters wat zich "genaaid" voelt. Een deel van die klanten zal dit als de druppel ervaren en dat deel zal nadenken over alternatieven.
En er is de leasemarkt, die door een hogere afschrijving hogere tarieven zal moeten rekenen. Deze auto's moeten concurreren in een heel druk marktsegment waar bij wijze van spreken een extra bekerhoudertje al mensen over de streep kan helpen.
Natuurlijk gaat straks een groot deel van de leaseauto's de export in en daar verhelpen ze een eventueel gebrek aan vermogen met "een sjippie". Maar "de export" is niet gek, die betalen echt niet meer dan noodzakelijk - de marktwaarde, die sterk afhankelijk is van de geliefdheid van een auto bij het publiek.

Daarnaast: leaserijders mopperen terwijl ze de auto rijden, particulieren mopperen achteraf.

Twix zei:
Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen rke. Houdt ons op de hoogte.
Ik heb een "eigen topic" over de Seat Leon. Een auto die mij toe nu toe goed bevalt, het zou zonde zijn als er merkbaar anders werkende software in zou moeten.

D.E.N.N.I.S. zei:
Ik vraag mij iets af: ben je verplicht om te komen als je een uitnodiging voor een terugroepactie krijgt?
Het tanken van gedemineraliseerd water in plaats van AdBleu schijnt als milieudelict bestraft te worden. Ik denk dat voor het niet laten aanpassen van de software dezelfde strafmaatregelen gehanteerd worden.

Ik zat te denken, naar aanleiding van een linkje hier boven over diesel en milieu in de realiteit.

In theorie zou een plug in hybride met LPG motor de laagste uitstoot geven , terwijl je nog gewoon kunt tanken, maar als we allemaal massaal lpg gingen gebruiken was er niet genoeg. Datzelfde geld ook voor de grondstoffen voor de accu's die elektrisch rijden mogelijk maken.
Naast de olie heb je ook andere grondstoffen voor brandstof, biodiesel, alcohol.. maar ook daar zou bij massaal overstappen een tekort aan komen.

Uiteindelijk zou het maar zo eens kunnen dat wat we nodig hebben een grote mix van verschillende technieken is, waaraan elk onderdeel continue verbeterd wordt men waarbij we langzamerhand overstappen op meer duurzame oplossingen. Kwa grondstoffen zou dat dus best wel eens een plug in hybride met biodiesel kunnen zijn, wel afhankelijk van het vinden van nieuwe minder schadelijke accutechniek.

Dan rijden we dus op wind en zonne electro, oude frietolie met een beetje blauwe plas er bij.
Ik heb geen glazen bol, en dit kan maar zo totale onzin blijken, maar ik ben van een ding overtuigd: we moeten oppassen diesel ( en andere opties) niet te snel uit een soort overcompensatie af te schijven..

Dracae zei:
In theorie zou een plug in hybride met LPG motor de laagste uitstoot geven , terwijl je nog gewoon kunt tanken, maar als we allemaal massaal lpg gingen gebruiken was er niet genoeg. Datzelfde geld ook voor de grondstoffen voor de accu's die elektrisch rijden mogelijk maken.
Naast de olie heb je ook andere grondstoffen voor brandstof, biodiesel, alcohol.. maar ook daar zou bij massaal overstappen een tekort aan komen.

Je kan in plaats van bluawe plas ook een dieselmotor op twee brandstoffen laten draaien. Dat is interressante techniek, die zowel minder vervuiling als een hoger rendement belooft.

Je zal op andere forummers aangewezen zijn voor meer info (of vriend google), ik kwam dit toevallig tegen.

Maar, wat mij betreft rij ik binnenkort met een oliegestookte gaskachel ...

rke zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
Ik vraag mij iets af: ben je verplicht om te komen als je een uitnodiging voor een terugroepactie krijgt?
Het tanken van gedemineraliseerd water in plaats van AdBleu schijnt als milieudelict bestraft te worden. Ik denk dat voor het niet laten aanpassen van de software dezelfde strafmaatregelen gehanteerd worden.
Oke duidelijk, maar hoe gaan ze dat dan controleren? Meetapparaten in politieauto's? of een landelijk registratie systeem?

Dat zal de politie leuk vinden. Nog een controletaak erbij. Ze hebben het al zo druk.

In EU 8 mln VW-diesels met sjoemelsoftware
WOLFSBURG (AFN) -

Er zijn in de Europese Unie ongeveer 8 miljoen dieselwagens van Volkswagen met software waarmee kan worden gesjoemeld met de uitstootwaarden. Dat liet de grootste autofabrikant van Europa maandag weten.

Volgens Volkswagen gaat het om auto's met het type dieselmotor EA189 EU5 met een motorinhoud van 1,2, 1,6 en 2,0 liter. Wereldwijd is fraude gepleegd met circa 11 miljoen auto's van het Duitse autobedrijf, van verschillende merken zoals VW, Audi en Skoda.

Volkswagen heeft aangekondigd dat de betroffen auto's naar de garage worden teruggeroepen om ze van nieuwe software te voorzien.

Sjoemelen anderen ook???

DS Online zei:
Diesels krijgen twee jaar respijt

De Europese Commissie wil nieuwe dieselwagens maximaal twee jaar respijt geven om aan de Europese uitstootnorm voor stikstofoxide (NOx) te voldoen. Dat schrijft De Volkskrant.

Uit onderzoek blijkt dat diesels van verschillende automerken meer stikstofgassen uitstoten dan de Europese norm. Ze stoten vier tot vijf keer de NOx-norm uit. Ook al was dat onder de testvoorwaarden vaak niet het geval.

Bij Ford ligt de uitstoot bijvoorbeeld op 0,54 gram per kilometer, terwijl de Europese norm op 0,08 gram per kilometer ligt.

De Europese Commissie wil het gat tussen de norm en de werkelijke uitstoot dichten, maar wel met een overgangsperiode. Tussen september 2017 en september 2019 zou de norm niet meer dan 60 procent mogen worden overschreden. Daarna mag alleen nog een technische overschrijding van 18,7 procent, zo schrijft De Volkskrant op basis van een voorstel dat de Commissie aan de lidstaten voorlegt.

Tien procent

Als die eisen worden overgenomen, dan zou volgens het Commissievoorstel zeker tien procent van de huidige dieselmodellen niet meer worden verkocht. Daarmee is de Commissie veel strenger dan het voorstel dat de autosector op tafel legde: een overschrijding van 400 tot 500 procent. De lidstaten kunnen het voorstel blokkeren, maar door het VW-schandaal heeft de autosector veel krediet verloren.

Intussen werkt Europa aan plannen om de tests strenger te maken. Auto’s zouden in reële omstandigheden moeten getest worden, en niet een artificieel laboratorium.

Terug
Bovenaan