VAG Dieselgate

Phaeton W12 zei:
R W D zei:
Phaeton W12 zei:
On the road, VW's Jetta was emitting 15 to 35 times as much nitrogen oxide as the allowable limit

Hebben concurrenten (BMW, Mercedes, Toyota) onder precies dezelfde (praktijk)omstandigheden dan een uitstoot die 15 tot 35x keer lager is? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Wie zegt dat? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Ik neem aan dat de concurrenten de uitstootnormen respecteren. Als zij de wetgeving respecteren, is hun uitstoot dus 15 tot 35x lager. Duidelijk?

Tuurlijk niet. BMW, Mercedes en Toyota weten natuurlijk ook wel dat de werkelijke uitstoot (en verbruik) hoger is dan de (geteste) waardes in de folder en zullen dat ook veelal gewoon vermelden tegen de klant in de showroom. Het is de testprocedure waar geen hout van klopt, en daar zal collectief (autofabrikanten + overheden) een ander systeem voor moeten worden bedacht.
Duidelijk?

Pjötr zei:
Dus ik begrijp wel dat "Den Haag" niet meteen voorstander is om VW te laten stoppen met verkopen, ..
Met een premier die in de VN AV staat te verkondigen dat de overheid meer moet rekenen op zelfstandige inspanningen van bedrijven als het gaat om halen milieudoelstellingen, dan weet je wel uit welke hoek de wind waait.

Exclusive: U.S. Cash For Clunkers Paid $20.7 Million For Volkswagen Diesels With Faked Emissions

En

https://www.latimes.com/business/autos/la-fi-vw-subsidies-20150922-story.html

Lol, uit dat laatste bericht:

This was the second time Volkswagen has been charged with using devices to evade U.S. emission-control rules.

In 1974, the automaker paid a $120,000 fine to settle EPA charges that it gamed pollution control systems in four models by changing carburetor settings and shutting off an emissions-control system at low temperatures. VW didn't admit guilt but pledged management changes to ensure future compliance with EPA regulations.

Maar anyway, VW heeft te maken met terugroepacties, stop op verkopen van diesels in meerdere landen, civiele rechtszaken, strafrechtelijke procedures, eventueel 33700 dollar boete per verkochte diesel in de USA, een kleine 40% van de beurswaarde die in rookmis opgegaan.
We hebben hier te maken met serieus veel geld. Ik ben heel benieuwd welke gevolgen dit voor bv inversteringen in nieuwe fabrieken, nieuwe modellen of nieuwe tchnieken zal hebben voor de aankomende jaren. Zal het nog wel kunnen weddrijven met Toyota om de grootste autofabrikant ter wereld?

iDS zei:
fredd zei:
Inderdaad, het interreseert mij ook niets wat er uit de stortkoker komt maar wat er uit mijn portemonee vliegt door allerlei kleinzielige milieu regeltjes.
Ik ben van mening dat Nederland zich laat zich gijzelen door de (linkse) milieumaffia.
Het is absoluut niet goed te praten wat volkswagen heeft gedaan, maar de vele regeltjes, vaak ontstaan door politieke onwetendheid (domheid dus) maken het er wel naar dat fabrikanten de grenzen gaan opzoeken.

Nu, aangezien het je niks kan schelen, mag ik jou en je kinderen een heel ongezonde toekomst toewensen, veronderstel ik. Met om het plaatje te vervolledigen een fikse stijging van de zeespiegel waardoor jouw deel van Nederland onder water komt te staan (let wel op: andere niet-linkse regeringen die niks van de milieumaffia moeten hebben zullende grensovergangen netjes gesloten houden voor die economische vluchtelingen uit het ondergelopen Nederland).
Ah het masker gaat af. Wat een misselijke reactie maar kennelijk is in jouw ogen alles gerechtvaardigd. Lid van millieudefensie of op minst activistisch ? Je hebt je in mijn ogen volledig gediskwalificeerd.

Dit heeft niks met linkse milieu-activisten te maken. Wanneer gaan we nou eens inzien dat we ons de huidige leefstijl niet langer kunnen permitteren? Hoe blind ben je dan?

Boppie zei:
Phaeton W12 zei:
R W D zei:
Phaeton W12 zei:
On the road, VW's Jetta was emitting 15 to 35 times as much nitrogen oxide as the allowable limit

Hebben concurrenten (BMW, Mercedes, Toyota) onder precies dezelfde (praktijk)omstandigheden dan een uitstoot die 15 tot 35x keer lager is? :confused:o_O:confused::rolleyes:

Ik neem aan dat de concurrenten de uitstootnormen respecteren. Als zij de wetgeving respecteren, is hun uitstoot dus 15 tot 35x lager. Duidelijk?

De aanname is de moeder van de mislukking.

De wens is de vader van de gedachte...

Ik denk dat men naief is.

JP2010 zei:
een kleine 40% van de beurswaarde die in rookmis opgegaan.
We hebben hier te maken met serieus veel geld. Ik ben heel benieuwd welke gevolgen dit voor bv inversteringen in nieuwe fabrieken, nieuwe modellen of nieuwe tchnieken zal hebben voor de aankomende jaren.

Het mooie van de beurs is dat die 40% ook weer uit de rook kan herrijzen.
Wat betreft die nieuwe modellen: goed punt heb je daar, zo had ik het niet eens bedacht. Het scheelt dat de meeste modellen redelijk nieuw zijn of recent gefacelift (Polo, Touran, Tiguan, Passat en ook de Golf is nog niet heel oud). Maar ik denk wel dat een 'prestige' project zoals de Phaeton, die al vaker is uitgesteld, hierdoor helemaal op de tocht staat.

The Real Winner in the VW Diesel Scandal? Hybrid Cars

VW wilde de USA markt op en zocht een USP: dat werd de schone, 'fun to drive' en groene dieselmotor. Meteen hadden ze daarmee een goed alternatief voor de Toyota Prius.
De poging van VW om zo de USA markt te veroveren (800.000 stuks in 2018, zie dit artikel uit januari 2015_ heeft zich als een boomerang tegen zich gekeerd.

Naast wat dit met VW gaat doen ben ik ook benieuwd naar wat dit met de ontwikkeling van hybride en electrische auto's gaat doen.

Overigens, VW wilde mbv SUV modellen die 800.000 stuks gaan halen. Bv met de nieuwe Tiguan die ze in 2017 in de USA wilde gaan verkopen.
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/24188870/__Volkswagen_heeft_SUV_s_nodig_voor_groei_in_Amerika__.html

Ze moeten alles bijstellen.

michel1975 zei:
iDS zei:
fredd zei:
Inderdaad, het interreseert mij ook niets wat er uit de stortkoker komt maar wat er uit mijn portemonee vliegt door allerlei kleinzielige milieu regeltjes.
Ik ben van mening dat Nederland zich laat zich gijzelen door de (linkse) milieumaffia.
Het is absoluut niet goed te praten wat volkswagen heeft gedaan, maar de vele regeltjes, vaak ontstaan door politieke onwetendheid (domheid dus) maken het er wel naar dat fabrikanten de grenzen gaan opzoeken.

Nu, aangezien het je niks kan schelen, mag ik jou en je kinderen een heel ongezonde toekomst toewensen, veronderstel ik. Met om het plaatje te vervolledigen een fikse stijging van de zeespiegel waardoor jouw deel van Nederland onder water komt te staan (let wel op: andere niet-linkse regeringen die niks van de milieumaffia moeten hebben zullende grensovergangen netjes gesloten houden voor die economische vluchtelingen uit het ondergelopen Nederland).
Ah het masker gaat af. Wat een misselijke reactie maar kennelijk is in jouw ogen alles gerechtvaardigd. Lid van millieudefensie of op minst activistisch ? Je hebt je in mijn ogen volledig gediskwalificeerd.

En alsof die stinkende Citroen van deze rancuneuze Belg daar dan niet debet aan zou zijn. En bovendien, in deze zotte veronderstelling ligt de schuld vooral in Brussel, daar worden de regels bepaald en doet men vervolgens de oogkleppen op terwijl algemeen bekend is dat er van die regels niets klopt!

[size=x-large]Bosch waarschuwde Volkswagen al in 2007 voor manipulatie software[/size]

[size=small]Volkswagen werd acht jaar geleden al gewaarschuwd voor de verboden manipulatie van software. Dat gebeurde door Bosch, de maker van de software. In 2011 waarschuwden VW's eigen technici.

Dat schrijft de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ). Onderzoekers kwamen de waarschuwing op het spoor bij een onderzoeking van documenten bij Volkswagen.

Bosch levert de software aan VW, maar dat was alleen voor testdoeleinden en niet voor gebruik in auto's die de openbare weg op gaan. Bosch zou Volkswagen hebben gewaarschuwd dat gebruik in gewone auto's die voor de verkoop zijn bestemd in strijd is met de wet.

Op de vraag hoe Volkswagen reageerde op de waarschuwingen van Bosch antwoordde deze volgens Bild am Sonntag: ''in het kader van de betrekkingen met Volkswagen zijn wij verplicht tot vertrouwelijkheid''.

FAZ verwijst bij het bericht dat de eigen medewerkers vier jaar geleden waarschuwden naar bronnen binnen de raad van commissarissen. De commissarissen zouden alleen over de waarschuwing bericht hebben ontvangen. Niet duidelijk is waarom de waarschuwing zonder gevolgen bleef en wie er van op de hoogte was.
[/size]

Ik postte eerder al dat Bosch had verklaard dat zij de common rail injection systems onderdelen aan VW hebben geleverd.
Nu blijkbaar ook de software. Maar ook de 'defeat device' software?

En wat ik me hierbij ook afvraag (nav dit artikel over Ghosn van Renault), waarom was er geen klokkenluider? Het kan niet anders fan dat een aanzienlijk aantal VW medewerkers van het defeat device software op de hoogte geweest moeten zijn.

Het wordt allemaal wel heel veel groter gemaakt. De fraude dient bestraft te worden. Er kan vrij eenvoudig becijferd worden wat de extra winst is geweest. Deze dient terugbetaald worden met een (fikse) boete. En de verantwoordelijken mogen ook strafrechtelijk vervolgd worden. Maar €33.000 per auto is complete waanzin. Dient geen enkel doel. Sterker nog het zal de rem op ontwikkelingen zetten.

R W D zei:
Phaeton W12 zei:
R W D zei:
Phaeton W12 zei:

Tuurlijk niet. BMW, Mercedes en Toyota weten natuurlijk ook wel dat de werkelijke uitstoot (en verbruik) hoger is dan de (geteste) waardes in de folder en zullen dat ook veelal gewoon vermelden tegen de klant in de showroom. Het is de testprocedure waar geen hout van klopt, en daar zal collectief (autofabrikanten + overheden) een ander systeem voor moeten worden bedacht.
Duidelijk?

Ik lees "allowable limit" als de maximaal toegestane waardes, niet als "geteste waardes".

Hier nog een vraag/antwoord van Topgear.nl

[size=x-large] VW dieselschandaal: vraag/antwoord[/size]
Het gebeuren rondom de uitstoot van Volkswagen-dieselmotoren is uitgegroeid tot een van de grootste schandalen uit de automobiele geschiedenis: het gaat om elf miljoen auto's, de aandelen van Volkswagen hebben een duikvlucht genomen en CEO Martin Winterkorn is opgestapt. Maar wat betekent dit uiteindelijk voor het merk, voor de autoindustrie en voor jou? Lees verder voor de belangrijkste vragen en antwoorden.
[size=small]

We wisten toch allang dat emissiecijfers voor geen meter kloppen. Wat maakt dit dan nog uit?

Verwar deze zaak niet met het algemeen bekende feit dat auto's meer brandstof verbruiken dan opgegeven - en meer CO2 uitstoten - in het echte leven dan in de officiële tests.

Als je je auto onder dezelfde omstandigheden rijdt en met dezelfde snelheden die tijdens de testcyclus gehanteerd worden, moet je de opgegeven verbruikscijfers kunnen halen. Dat bij die tests zo belachelijk langzaam en voorzichtig gereden wordt dat het niemands rijstijl ook maar enigszins benadert, is niet het punt.

Volkswagens valsspelen gaat verder. Zelfs als de auto op dezelfde manier wordt gereden als in de testcyclus, stoot hij meer uit van het schadelijke gas NOx. Alleen als je hem op een rollenbank plaatst, detecteert de motor dat er een test aan de gang is en schroeft hij zijn eigen uitstoot terug door de verbranding aan te passen. Hiermee worden de prestaties minder en het verbruik (bij het rijden in de echte wereld) mogelijk hoger.

Zal het Amerikaanse schandaal zich naar Europa verspreiden?

Volkswagen heeft toegegeven dat elf miljoen van hun auto's wereldwijd dezelfde motormanagement-software gebruiken als de auto's die nu in de VS onder vuur liggen. Dus kan het goed zijn dat ook bij de auto's voor onze markt is valsgespeeld. Het gaat om een zestienkleps dieselmotor met codenaam EA189, die in Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's werd gebruikt tot hij in nieuwe MQB-modellen werd vervangen door de EA288-motor.

Voorlopig weten we alleen dat het trucje met het motormanagement werd gebruikt om de Amerikaanse tests te kunnen halen. Het is best mogelijk dat de motor de Europese tests van destijds (Euro 4 en Euro 5) ook haalt in de normale modus. Hier is nog niets over bekend. Als blijkt dat de motor ook hier niet goedgekeurd had mogen worden, zijn er ook hier wetten overtreden, want ook in Europa is het verboden om de emissies tijdens dergelijke tests te manipuleren.

Ik heb een Volkswagen met een 2,0-liter TDI-motor. Wat moet ik nu doen?

Waarschijnlijk gewoon ermee doorrijden. Je bent niet aansprakelijk voor dit alles, het is Volkswagens probleem en jij hebt je auto te goeder trouw gekocht. Als je in de VS woont, komt er een terugroepactie aan. In Europa zal hetzelfde gebeuren als blijkt dat Volkswagen ook hier de boel heeft bedrogen. Natuurlijk kun je, als je je niet prettig voelt bij de NOx-vervuiling, je auto inruilen. In Nederland zal dat nog prima gaan, maar in de VS zal je hier nog een zware dobber aan krijgen: daar is de typegoedkeuring ingetrokken en mogen dealers de betreffende modellen, zowel nieuw als gebruikt, niet meer verkopen.

Zit er veel verschil tussen de Amerikaanse en Europese emissietests?

In de VS worden strengere eisen gesteld aan de uitstoot van stikstofoxide (NOx). Bij de Euro 4-test voor diesels, die voor veel van deze auto's gold, werd 0,25 g/km NOx toegestaan. Voor benzines lag de grens op 0,08 g/km. Diesels werden dus gematst, omdat men ze een goede manier vond om de uitstoot van het broeikasgas CO2 terug te dringen.

Bij Amerikaanse tests worden aan benzine- en dieselauto's dezelfde eisen gesteld wat betreft NOx-uitstoot. Bovendien moeten auto's eraan blijven voldoen tijdens de eerste 120.000 mijl (iets meer dan 193.000 km) dat ze in gebruik zijn.

Wat betekent die miljardenboete voor een enorm bedrijf als Volkswagen?

Het is ongeveer 30 procent meer dan de winst van het gehele concern vorig jaar. Het zou het bedrijf dus niet om zeep helpen, maar het zou behoorlijk pijn doen en de investering in ontwikkeling van nieuwe modellen aan banden leggen.

Maar het heeft weinig zin om de discussie toe te spitsen op het boetebedrag van 16 miljard euro. Om te beginnen zal de uiteindelijk opgelegde boete waarschijnlijk een stuk lager zijn. Daarnaast zijn er nog veel meer kosten aan deze situatie verbonden, zoals het terugroepen van miljoenen auto's in de VS - wat waarschijnlijk nog eens een miljard zal kosten. Daarnaast zullen er rechtszaken van eigenaren komen, zit het bedrijf opgescheept met vele onverkoopbare auto's, en zullen ze bovendien door alle imagoschade veel klanten verliezen in de VS en de rest van de wereld. Volkswagen was voor velen altijd een betrouwbaar bedrijf - nu zijn ze in een klap het zwarte schaap.

Staat de hele autoindustrie nu op instorten?

Eh, nee. Als mensen geen Volkswagens kopen, kopen ze iets anders. En als blijkt dat die auto's ook tijdens tests gemanipuleerd werden, schuiven ze nog een merk op. Zelfs als blijkt dat alles en iedereen valsspeelde, zullen mensen toch auto's nodig hebben.

Wat betekent dit alles voor de rest van de merken van de Volkswagen Groep?

Audi heeft een klap gekregen in de VS omdat de dieselversie van de A3 voorzien is van deze motor. Als blijkt dat de motor ook in Europa illegaal is, hebben Seat en Skoda ook een probleem. Bij Porsche is er niets aan de hand; zelfs als blijkt dat de V6 diesel ook niet aan de regels voldoet, is er nog geen groot probleem voor hen, aangezien die motor voor Porsche een relatieve nieuwkomer is.

Waarom neemt een autofabrikant zo'n riskante gok om emissietests te manipuleren?

Commerciële druk. Volkswagen wilde zichzelf op de Amerikaanse markt neerzetten. De concurrentie doet daar goede zaken met hybrides, maar de Duitsers liepen achter op dat vlak, en zagen bovendien geen grote markt voor hybrides in Europa.

Dus wilde Volkswagen hun zuinige dieselmodellen aan Amerikanen zien te slijten. Omdat de emissie-eisen in de VS zo streng zijn, gebruiken concurrenten de prijzige (als in, meerdere honderden euro's per auto) AdBlue-toevoeging om de NOx terug te dringen. Volkswagen claimde dat zij dat niet nodig hadden, en als gevolg waren hun dieselmodellen goedkoper.

Wat betekent dit voor de machtsstrijd in de top van het Volkswagen-concern?

CEO Martin Winterkorn is afgelopen woensdag afgetreden. Pikant detail is dat er, tot vorige week, één dag later een meeting zou plaatsvinden om zijn contract voor drie jaar te verlengen. Winterkorn zegt dat hij geschokt is door het schandaal en dat hij er niets vanaf heeft geweten.

Ofwel wisten degenen die zeer dicht bij de VW-top zitten van de manipulatie, ofwel runden ze een bedrijf met een kromme cultuur, waarin ingenieurs liever valsspeelden dan problemen eerlijk aan hun meerderen te rapporteren ('we kunnen de emissies voor deze prijs niet ver genoeg terugdringen').

Winterkorn is inmiddels vervangen door Matthias Müller, de hoge baas van Porsche die tevens tot 2010 de productstrategie bepaalde voor alle merken van de VW Groep.

Wat betreft grote schandalen, hoe valt dit te vergelijken met de zaak van de accelererende Toyota's?

De terugroepactie van Toyota ging om een mogelijk probleem dat aan het licht was gekomen, niet om opzettelijke manipulatie. Toyota wilde in het begin niet echt meewerken met de Amerikaanse onderzoekers, waardoor het leek alsof ze de boel onder het tapijt wilden vegen. Het was een gevaarlijk, maar zeer weinig voorkomend, ongelukkig mankement.

VW heeft honderdduizenden auto's verkocht waarvan ze wisten dat de uitstoot van een gas dat wereldwijd wordt gezien als gevaarlijk voor de menselijke gezondheid vele malen hoger was dan toegestaan.

Wat is het verschil tussen CO2 en NOx?

CO2, of koolstofdioxide, is een gas dat hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor door mensen veroorzaakte klimaatverandering. Het blijft in de atmosfeer hangen en zorgt dat deze meer warmte vasthoudt. Het gas is niet schadelijk voor de gezondheid; sterker nog, jij ademt het uit en planten nemen het op om er weer zuurstof van te maken.

NOx zijn stikstofoxiden - NO en NO2. Samen met andere vervuiling vormen ze een oorzaak voor het ontstaan of verergeren van ademhalingsproblemen, vooral bij kinderen, ouderen en mensen met astma. Het is een van de oorzaken voor de dichte smog in Los Angeles waardoor in de jaren '70 de strenge Amerikaanse emissie-eisen in het leven werden geroepen.

Gaat er iemand naar de gevangenis?

Mogelijk worden er mensen vervolgd. De aanklacht is zeer ernstig. Autobedrijven hebben erg goede advocaten. Veel verder willen we liever niet speculeren.

Is dit het moment om aandelen in Volkswagen te kopen?

Cynicus die je er bent. In vergelijking met vorige week zijn de aandelen zo'n 40 procent in waarde gedaald. Men gokt hoe dit alles zal aflopen en vervolgens 'hangt de markt een prijs' aan de mogelijke financiële schade voor het bedrijf.

Als je denkt dat dit uiteindelijk allemaal niet zo schadelijk zal zijn voor Volkswagen, kun je een gokje wagen. Niet dat TopGear op wat voor manier dan ook gekwalificeerd is om financieel advies te geven. Nee, dit moet je zelf maar uitzoeken.

[/size]

https://www.topgear.nl/autonieuws/volkswagen-diesel-schandaal-vragen-en-antwoorden/pagina/4/

michel1975 zei:
Het wordt allemaal wel heel veel groter gemaakt. De fraude dient bestraft te worden. Er kan vrij eenvoudig becijferd worden wat de extra winst is geweest. Deze dient terugbetaald worden met een (fikse) boete. En de verantwoordelijken mogen ook strafrechtelijk vervolgd worden. Maar €33.000 per auto is complete waanzin. Dient geen enkel doel. Sterker nog het zal de rem op ontwikkelingen zetten.
37500 dollar is de maximale boete die EPA kan opleggen. De hoogte heeft verder niks met VW of deze dieselgate te maken.

Zie https://www.lexology.com/library/detail.aspx?g=f63d2195-3783-4cd0-b704-55e605d2168d

Carfanatic zei:
schijnbaar zijn die boetes niet afschrikwekkend genoeg.

Daar zit wat in.

Het punt daar is volgens mij dat de managers en technici die dit bedenken zelf niet beboet worden, maar wel beloond, met bonussen voor ' succes' .
Ik vind dan ook dat die boetes geen goede straf zijn.. Dwing een fabrikant die fouten maakt om ze GOED op te lossen, dat kost vak al miljarden.. de aandeelhouders krijgen automatisch al een klap ( heb ik geen medelijden mee) .
Als dan blijkt dat de fout bewust gemaakt is: vervolg de mensen die het op hun geweten hebben!

Als het duidelijk wordt dat iemand die meewerkt aan fraude bij een bedrijf ( ik denk ook aan banken) zelf een groot risico loopt op strafvervolging zal dit een veel groter afschrikwekkend effect hebben...
Een bank die omvalt, VW die grote schade lijd, of welke andere fabrikant dan ook schaad uiteindelijk alleen maar onze gezamenlijke economie, werkgelegenheid en dergelijke.
Dat alles omdat een aantal klootzakken lopen te gokken met andermans risico...

Dracae zei:
Carfanatic zei:
schijnbaar zijn die boetes niet afschrikwekkend genoeg.

Daar zit wat in.

Het punt daar is volgens mij dat de managers en technici die dit bedenken zelf niet beboet worden, maar wel beloond, met bonussen voor ' succes' .
Ik vind dan ook dat die boetes geen goede straf zijn.. Dwing een fabrikant die fouten maakt om ze GOED op te lossen, dat kost vak al miljarden.. de aandeelhouders krijgen automatisch al een klap ( heb ik geen medelijden mee) .
Als dan blijkt dat de fout bewust gemaakt is: vervolg de mensen die het op hun geweten hebben!

Als het duidelijk wordt dat iemand die meewerkt aan fraude bij een bedrijf ( ik denk ook aan banken) zelf een groot risico loopt op strafvervolging zal dit een veel groter afschrikwekkend effect hebben...
Een bank die omvalt, VW die grote schade lijd, of welke andere fabrikant dan ook schaad uiteindelijk alleen maar onze gezamenlijke economie, werkgelegenheid en dergelijke.
Dat alles omdat een aantal klootzakken lopen te gokken met andermans risico...

Alleen heeft het bedrijf VW hier welmdirect van kunnen profiteren.

Gezien de groeiambities en het ingeslagen marketingpad, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat dit tot in de boardroom gaat, en niet een paar ingenieurs in een afgedwaalde afdeling.

Maar hej, voor ik een pets op mijn neus krijg, ik heb geen feiten. Of bewijzen. En ik denk dat het hoe dan ook heel lastig zal worden om te bewijzen dat dit tot in de boardroom loopt (gesteld dat dat zo is). Daar zijn de belangen te groot voor.

michel1975 zei:

Ben ik niet met je eens. De strenge eisen blijven gewoon staan, alleen laten andere constructeurs het nu wel uit hun hoofd om ook te gaan frauderen. En dat is een van de belangrijkste doelen van de exorbitante boetes: afschrikken.

R W D zei:
michel1975 zei:
iDS zei:
fredd zei:

En alsof die stinkende Citroen van deze rancuneuze Belg daar dan niet debet aan zou zijn. En bovendien, in deze zotte veronderstelling ligt de schuld vooral in Brussel, daar worden de regels bepaald en doet men vervolgens de oogkleppen op terwijl algemeen bekend is dat er van die regels niets klopt!

1. Zie Elaste:
Ik ken ook geen linkse milieumaffia: afpersingen, bedreigingen, moord zijn eerder in een andere hoek van de maatschappij te zoeken.
Wel een pak bezorgde mensen die geven om het leefmilieu waarin ze leven en hun kinderen opgroeien en die bewust zijn dat een gezonde leefomgeving inspanningen vereist. En dat zijn geen inwoners van Kristiana, er zitten wel een pak ondernemers bij.
2. Het cassante taalgebruik is er enkel omdat het anders toch niet doordringt, gezien het macho taalgebruik van dhr. fedd.
3. Daarbij is het voorbeeld van afsluiten van de grenzen er wat over. In een noodsituatie zal je echter meer van die 'linkse meilieumaffia' mogen verwachten dan van degenen die nu luid staan te roepen dat het allemaal niet voor hen geldt.
4. Spijtig van jouw mooie ogen Michel :cry:
5. Mijn Citroën stinkt niet maar is correct onderhouden en uitgerust met een actieve roetfilter. Toen het beste wat er verkrijgbaar was (op elektrische wagens na), nu is er inderdaad beter op de markt. De opmerking van R W D moet dus op onwetendheid slaan of hij verwart mijn wagen met een andere.
6. Als je zo graag 'Brussel' met de vinger wilt wijzen: daar zitten meer Nederlandse dan Belgische europarlementariërs en die mogen inderdaad een tandje bijsteken om de milieunormen en testprocedures op te frissen.

iDS zei:
R W D zei:
michel1975 zei:
iDS zei:
fredd zei:

1. Zie Elaste:
Ik ken ook geen linkse milieumaffia: afpersingen, bedreigingen, moord zijn eerder in een andere hoek van de maatschappij te zoeken.
Wel een pak bezorgde mensen die geven om het leefmilieu waarin ze leven en hun kinderen opgroeien en die bewust zijn dat een gezonde leefomgeving inspanningen vereist. En dat zijn geen inwoners van Kristiana, er zitten wel een pak ondernemers bij.
2. Het cassante taalgebruik is er enkel omdat het anders toch niet doordringt, gezien het macho taalgebruik van dhr. fedd.
3. Daarbij is het voorbeeld van afsluiten van de grenzen er wat over. In een noodsituatie zal je echter meer van die 'linkse meilieumaffia' mogen verwachten dan van degenen die nu luid staan te roepen dat het allemaal niet voor hen geldt.
4. Spijtig van jouw mooie ogen Michel :cry:
5. Mijn Citroën stinkt niet maar is correct onderhouden en uitgerust met een actieve roetfilter. Toen het beste wat er verkrijgbaar was (op elektrische wagens na), nu is er inderdaad beter op de markt. De opmerking van R W D moet dus op onwetendheid slaan of hij verwart mijn wagen met een andere.
6. Als je zo graag 'Brussel' met de vinger wilt wijzen: daar zitten meer Nederlandse dan Belgische europarlementariërs en die mogen inderdaad een tandje bijsteken om de milieunormen en testprocedures op te frissen.
je bent een raaskallende gek. Iemand zijn gezin ongeluk toewensen dient geen enkel doel. Maar je hebt zo'n verschrikkelijk bord van gewapend beton voor je hoofd dat het waarschijnlijk tegen dovemansoren gericht is. Iets met splinter en balk.

[size=x-large]Ultimatum voor Volkswagen om schandaal[/size]

[size=small]

S&P bekijkt rating Volkswagen
BERLIJN -
Autofabrikant Volkswagen heeft tot en met 7 oktober om met een oplossing te komen voor het schandaal met dieselmotoren. De Duitse transportautoriteit KBA heeft dat ultimatum aan het bedrijf voorgelegd in een brief die in handen is van de krant Bild am Sonntag. De autoriteit eist van de juridische afdeling van Volkswagen bindende maatregelen en een tijdschema.

Volkswagen heeft met gemanipuleerde software in dieselauto's gesjoemeld met de uitstootwaarden. KBA eist van de fabrikant maatregelen om de uitstoot waarheidsgetrouw te weergeven. Als dat niet gebeurt wordt de goedkeuring ingetrokken. Volkswagen mag dan geen van de gemanipuleerde dieselauto's meer verkopen of verplaatsen.

Volgens Bild am Sonntag werd er bij intern onderzoek naar het dieselschandaal bij Volkswagen bovendien een omstreden document gevonden. Bosch, die de testsoftware voor de dieselauto's leverde, zou in 2007 Volkswagen al hebben gewaarschuwd dat het aanpassen van de software illegaal is.[/size]

https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_nieuws/volkswagen/24542829/__Ultimatum_voor_Volkswagen_om_schandaal__.html

Inderdaad, het gaat over VAG en wat ze gedaan hebben.

Niet over politiek gezever over hoe testen bepaalde dingen uitlokken.

Anderson zei:
Hoe corporate crime geprojecteerd wordt op de milieumaffia.

ik heb het weinig krasser gezien.
Goed lezen Anderson. De reactie iDS bestempelde ik als activistisch. Jullie hebben de bek vol over fatsoen maar iemand die anderen onheil toewenst mag jullie goedkeuring dragen. Jullie is algemeen bedoeld. Wie de schoen past trekke hem aan.

Je zegt het zelf al - "Wie de schoen past trekke hem aan."

;)

Er wordt wat gespind (weet niet wie het precies was) over 'het is de eigen schuld van dat stomme europa en die milieu terroristen dat regels verkracht worden'. Ik heb het al eerder laten vallen, het is dezelfde zwakke spin als verkrachting wijten aan een kort rokje of lippenstift.

Ik spin het even terug. Meer niet. En volgens mij puntig genoeg om het punt duidelijk te maken: het ligt gewoon bij VW wat er dan ook overtreden is.

Dat zeg ik ook. Er is fraude gepleegd en dat dient bestraft te worden.
Toevoeging jullie was omdat het niet jmrt name ouw reactie betrof.

1 ding wat in ieder geval niet meer doorgaat dankzij dieselgate is het Formule 1 avontuur van VW:

[size=x-large]Horner: ‘Volkswagen niet in formule 1 door diesel crisis’[/size]

[size=small]

De afgelopen weken waren er de steeds sterker wordende geruchten dat Volkswagen/Audi haar entree in de Formule 1 zou maken. Red Bull baas Christian Horner was vandaag erg pessimistisch over de overname van het team van Red Bull door de VW Groep. De reden hiervoor is dat VW betrokken is bij een groot schandaal omtrent de uitstoot van de dieselmotoren. Dit gaat VW waarschijnlijk minimaal 10 miljard euro kosten.

Tegenover NBC Sports vertelde Horner dat een overname ver weg lijkt: “Volkswagen heeft op dit moment andere zorgen. De deal is in rook opgegaan. Ik doe er alles aan om Dieter Mateschitz van Red Bull tevreden te houden. Dieter is een man van weinig woorden, maar zijn woorden zijn wel krachtig. De opdracht is simpel: Zorgen dat Red Bull competitief is. Het is mijn taak om een goede motor te regelen. In tegenstelling tot teams als Williams en Ferrari, zit Red Bull niet in de Formule 1 omdat dat een gegeven is. De F1 moet een zekere marketingwaarde met zich meebrengen en dat kan alleen als je kan presteren als team.”[/size]

https://www.racingnews365.nl/horner-volkswagen-niet-in-formule-1-door-diesel-crisis/

Nog een veeg teken dat het niet echt goed gaat: https://www.thesundaytimes.co.uk/sto/business/Industry/article1612006.ece

Als jullie al uitgevogeld hebben hoe een PB te sturen moet het niet al te moeilijk zijn om die vervuiling hier buiten het forumtopic te houden, toch?
a015.gif

n028.gif

JP2010 zei:
Hier nog een vraag/antwoord van Topgear.nl

[size=x-large] VW dieselschandaal: vraag/antwoord[/size]
Het gebeuren rondom de uitstoot van Volkswagen-dieselmotoren is uitgegroeid tot een van de grootste schandalen uit de automobiele geschiedenis: het gaat om elf miljoen auto's, de aandelen van Volkswagen hebben een duikvlucht genomen en CEO Martin Winterkorn is opgestapt. Maar wat betekent dit uiteindelijk voor het merk, voor de autoindustrie en voor jou? Lees verder voor de belangrijkste vragen en antwoorden.
[size=small]

We wisten toch allang dat emissiecijfers voor geen meter kloppen. Wat maakt dit dan nog uit?

Verwar deze zaak niet met het algemeen bekende feit dat auto's meer brandstof verbruiken dan opgegeven - en meer CO2 uitstoten - in het echte leven dan in de officiële tests.

Als je je auto onder dezelfde omstandigheden rijdt en met dezelfde snelheden die tijdens de testcyclus gehanteerd worden, moet je de opgegeven verbruikscijfers kunnen halen. Dat bij die tests zo belachelijk langzaam en voorzichtig gereden wordt dat het niemands rijstijl ook maar enigszins benadert, is niet het punt.

Volkswagens valsspelen gaat verder. Zelfs als de auto op dezelfde manier wordt gereden als in de testcyclus, stoot hij meer uit van het schadelijke gas NOx. Alleen als je hem op een rollenbank plaatst, detecteert de motor dat er een test aan de gang is en schroeft hij zijn eigen uitstoot terug door de verbranding aan te passen. Hiermee worden de prestaties minder en het verbruik (bij het rijden in de echte wereld) mogelijk hoger.

Zal het Amerikaanse schandaal zich naar Europa verspreiden?

Volkswagen heeft toegegeven dat elf miljoen van hun auto's wereldwijd dezelfde motormanagement-software gebruiken als de auto's die nu in de VS onder vuur liggen. Dus kan het goed zijn dat ook bij de auto's voor onze markt is valsgespeeld. Het gaat om een zestienkleps dieselmotor met codenaam EA189, die in Volkswagens, Audi's, Seats en Skoda's werd gebruikt tot hij in nieuwe MQB-modellen werd vervangen door de EA288-motor.

Voorlopig weten we alleen dat het trucje met het motormanagement werd gebruikt om de Amerikaanse tests te kunnen halen. Het is best mogelijk dat de motor de Europese tests van destijds (Euro 4 en Euro 5) ook haalt in de normale modus. Hier is nog niets over bekend. Als blijkt dat de motor ook hier niet goedgekeurd had mogen worden, zijn er ook hier wetten overtreden, want ook in Europa is het verboden om de emissies tijdens dergelijke tests te manipuleren.

Waarschijnlijk gewoon ermee doorrijden. Je bent niet aansprakelijk voor dit alles, het is Volkswagens probleem en jij hebt je auto te goeder trouw gekocht. Als je in de VS woont, komt er een terugroepactie aan. In Europa zal hetzelfde gebeuren als blijkt dat Volkswagen ook hier de boel heeft bedrogen. Natuurlijk kun je, als je je niet prettig voelt bij de NOx-vervuiling, je auto inruilen. In Nederland zal dat nog prima gaan, maar in de VS zal je hier nog een zware dobber aan krijgen: daar is de typegoedkeuring ingetrokken en mogen dealers de betreffende modellen, zowel nieuw als gebruikt, niet meer verkopen.

Zit er veel verschil tussen de Amerikaanse en Europese emissietests?

In de VS worden strengere eisen gesteld aan de uitstoot van stikstofoxide (NOx). Bij de Euro 4-test voor diesels, die voor veel van deze auto's gold, werd 0,25 g/km NOx toegestaan. Voor benzines lag de grens op 0,08 g/km. Diesels werden dus gematst, omdat men ze een goede manier vond om de uitstoot van het broeikasgas CO2 terug te dringen.

Bij Amerikaanse tests worden aan benzine- en dieselauto's dezelfde eisen gesteld wat betreft NOx-uitstoot. Bovendien moeten auto's eraan blijven voldoen tijdens de eerste 120.000 mijl (iets meer dan 193.000 km) dat ze in gebruik zijn.

Wat betekent die miljardenboete voor een enorm bedrijf als Volkswagen?

Het is ongeveer 30 procent meer dan de winst van het gehele concern vorig jaar. Het zou het bedrijf dus niet om zeep helpen, maar het zou behoorlijk pijn doen en de investering in ontwikkeling van nieuwe modellen aan banden leggen.

Maar het heeft weinig zin om de discussie toe te spitsen op het boetebedrag van 16 miljard euro. Om te beginnen zal de uiteindelijk opgelegde boete waarschijnlijk een stuk lager zijn. Daarnaast zijn er nog veel meer kosten aan deze situatie verbonden, zoals het terugroepen van miljoenen auto's in de VS - wat waarschijnlijk nog eens een miljard zal kosten. Daarnaast zullen er rechtszaken van eigenaren komen, zit het bedrijf opgescheept met vele onverkoopbare auto's, en zullen ze bovendien door alle imagoschade veel klanten verliezen in de VS en de rest van de wereld. Volkswagen was voor velen altijd een betrouwbaar bedrijf - nu zijn ze in een klap het zwarte schaap.

Staat de hele autoindustrie nu op instorten?

Eh, nee. Als mensen geen Volkswagens kopen, kopen ze iets anders. En als blijkt dat die auto's ook tijdens tests gemanipuleerd werden, schuiven ze nog een merk op. Zelfs als blijkt dat alles en iedereen valsspeelde, zullen mensen toch auto's nodig hebben.

Wat betekent dit alles voor de rest van de merken van de Volkswagen Groep?

Audi heeft een klap gekregen in de VS omdat de dieselversie van de A3 voorzien is van deze motor. Als blijkt dat de motor ook in Europa illegaal is, hebben Seat en Skoda ook een probleem. Bij Porsche is er niets aan de hand; zelfs als blijkt dat de V6 diesel ook niet aan de regels voldoet, is er nog geen groot probleem voor hen, aangezien die motor voor Porsche een relatieve nieuwkomer is.

Waarom neemt een autofabrikant zo'n riskante gok om emissietests te manipuleren?

Commerciële druk. Volkswagen wilde zichzelf op de Amerikaanse markt neerzetten. De concurrentie doet daar goede zaken met hybrides, maar de Duitsers liepen achter op dat vlak, en zagen bovendien geen grote markt voor hybrides in Europa.

Dus wilde Volkswagen hun zuinige dieselmodellen aan Amerikanen zien te slijten. Omdat de emissie-eisen in de VS zo streng zijn, gebruiken concurrenten de prijzige (als in, meerdere honderden euro's per auto) AdBlue-toevoeging om de NOx terug te dringen. Volkswagen claimde dat zij dat niet nodig hadden, en als gevolg waren hun dieselmodellen goedkoper.

Wat betekent dit voor de machtsstrijd in de top van het Volkswagen-concern?

CEO Martin Winterkorn is afgelopen woensdag afgetreden. Pikant detail is dat er, tot vorige week, één dag later een meeting zou plaatsvinden om zijn contract voor drie jaar te verlengen. Winterkorn zegt dat hij geschokt is door het schandaal en dat hij er niets vanaf heeft geweten.

Ofwel wisten degenen die zeer dicht bij de VW-top zitten van de manipulatie, ofwel runden ze een bedrijf met een kromme cultuur, waarin ingenieurs liever valsspeelden dan problemen eerlijk aan hun meerderen te rapporteren ('we kunnen de emissies voor deze prijs niet ver genoeg terugdringen').

Winterkorn is inmiddels vervangen door Matthias Müller, de hoge baas van Porsche die tevens tot 2010 de productstrategie bepaalde voor alle merken van de VW Groep.

Wat betreft grote schandalen, hoe valt dit te vergelijken met de zaak van de accelererende Toyota's?

De terugroepactie van Toyota ging om een mogelijk probleem dat aan het licht was gekomen, niet om opzettelijke manipulatie. Toyota wilde in het begin niet echt meewerken met de Amerikaanse onderzoekers, waardoor het leek alsof ze de boel onder het tapijt wilden vegen. Het was een gevaarlijk, maar zeer weinig voorkomend, ongelukkig mankement.

VW heeft honderdduizenden auto's verkocht waarvan ze wisten dat de uitstoot van een gas dat wereldwijd wordt gezien als gevaarlijk voor de menselijke gezondheid vele malen hoger was dan toegestaan.

Wat is het verschil tussen CO2 en NOx?

CO2, of koolstofdioxide, is een gas dat hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor door mensen veroorzaakte klimaatverandering. Het blijft in de atmosfeer hangen en zorgt dat deze meer warmte vasthoudt. Het gas is niet schadelijk voor de gezondheid; sterker nog, jij ademt het uit en planten nemen het op om er weer zuurstof van te maken.

NOx zijn stikstofoxiden - NO en NO2. Samen met andere vervuiling vormen ze een oorzaak voor het ontstaan of verergeren van ademhalingsproblemen, vooral bij kinderen, ouderen en mensen met astma. Het is een van de oorzaken voor de dichte smog in Los Angeles waardoor in de jaren '70 de strenge Amerikaanse emissie-eisen in het leven werden geroepen.

Gaat er iemand naar de gevangenis?

Mogelijk worden er mensen vervolgd. De aanklacht is zeer ernstig. Autobedrijven hebben erg goede advocaten. Veel verder willen we liever niet speculeren.

Is dit het moment om aandelen in Volkswagen te kopen?

Cynicus die je er bent. In vergelijking met vorige week zijn de aandelen zo'n 40 procent in waarde gedaald. Men gokt hoe dit alles zal aflopen en vervolgens 'hangt de markt een prijs' aan de mogelijke financiële schade voor het bedrijf.

Als je denkt dat dit uiteindelijk allemaal niet zo schadelijk zal zijn voor Volkswagen, kun je een gokje wagen. Niet dat TopGear op wat voor manier dan ook gekwalificeerd is om financieel advies te geven. Nee, dit moet je zelf maar uitzoeken.

[/size]

https://www.topgear.nl/autonieuws/volkswagen-diesel-schandaal-vragen-en-antwoorden/pagina/4/

Kijk, dit is nu het helder soort informatie wat ik van de journalistiek verwacht. Duidelijk uitgelegd waar het nu precies om gaat!

JP2010 zei:
[size=x-large]Bosch waarschuwde Volkswagen al in 2007 voor manipulatie software[/size]

[size=small](..)

Bosch levert de software aan VW, maar dat was alleen voor testdoeleinden en niet voor gebruik in auto's die de openbare weg op gaan. Bosch zou Volkswagen hebben gewaarschuwd dat gebruik in gewone auto's die voor de verkoop zijn bestemd in strijd is met de wet.

Op de vraag hoe Volkswagen reageerde op de waarschuwingen van Bosch antwoordde deze volgens Bild am Sonntag: ''in het kader van de betrekkingen met Volkswagen zijn wij verplicht tot vertrouwelijkheid''.

(..)
[/size]

Ik postte eerder al dat Bosch had verklaard dat zij de common rail injection systems onderdelen aan VW hebben geleverd.
Nu blijkbaar ook de software. Maar ook de 'defeat device' software?

(..)

Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.

Kennelijk beseft Bosch dus dat de software in de praktijk anders functioneert en van invloed kan zijn op de uitstoot waarden?

Is dat ook de vraag van de klant geweest .. of is Bosch zo slim geweest om de betreffende switch zelf te programmeren? (vandaar dus de disclaimer)..

==============

toch ff off-topic heren.. Ik lees wat IDS schrijft meer in overdrachtelijke zin.. Want doordat fredd het 'geen ene moer kan schelen wat er uit zijn uitlaatpijp komt'.. zou je kunnen redeneren dat hij net zo goed iemand (of diens gezin) de 'vernieling in wenst te helpen' door vervuilende uitlaatgassen.

Het zou mij niet raar lijken dat het ooit zover kan komen dat het deel van NL dat onder de zeespiegel ligt... onder water komt te staan.. Als er dan nog een 'Wilders type' aan de macht is, in ons dan gehalveerde landje, zal de grens toch niet ineens open gaan?
(als ratten in de val zitten we dan.. :()

family zei:
(..)
(..) Natuurlijk kun je, als je je niet prettig voelt bij de NOx-vervuiling, je auto inruilen. In Nederland zal dat nog prima gaan, maar in de VS zal je hier nog een zware dobber aan krijgen: daar is de typegoedkeuring ingetrokken en mogen dealers de betreffende modellen, zowel nieuw als gebruikt, niet meer verkopen.

(..)

Kijk, dit is nu het helder soort informatie wat ik van de journalistiek verwacht. Duidelijk uitgelegd waar het nu precies om gaat![/quote]

Zeker, alleen dacht ik dat slechts de goedkeuring (type) voor 2016 niet is afgegeven door de Amerikaanse autoriteiten. Dat was 'de trigger' eigenlijk dat dit hele circus in gang zette.

Durashift zei:
Dus, VW vraagt Bosch om een stuk software.. dat een bepaalde uitstoot waarde moet halen in een testomgeving. Bosch levert dat, met de disclaimer dat het niet voor verkoopwagens bedoeld is. Het is dus een stuk homologatie software.

Maar levert Bosch dan 11 miljoen keer die homologatiesoftware?

Rob0032 zei:
Durashift zei:

Geen idee..

Misschien een licentie met de broncode.. zodat VW het 11 miljoen keer kan kopiëren?

Durashift zei:
toch ff off-topic heren.. Ik lees wat IDS schrijft meer in overdrachtelijke zin.. Want doordat fredd het 'geen ene moer kan schelen wat er uit zijn uitlaatpijp komt'.. zou je kunnen redeneren dat hij net zo goed iemand (of diens gezin) de 'vernieling in wenst te helpen' door vervuilende uitlaatgassen.

Het zou mij niet raar lijken dat het ooit zover kan komen dat het deel van NL dat onder de zeespiegel ligt... onder water komt te staan.. Als er dan nog een 'Wilders type' aan de macht is, in ons dan gehalveerde landje, zal de grens toch niet ineens open gaan?

Ik dacht al dat ik de enige was die IDS' reactie op die van fredd niet overdreven vond.....
Iets met "kaatsen" en "bal"......;)

On topic dan maar weer....
Ik vind dat VW gestraft moet worden nu langzamerhand vast staat dat er bewust gefraudeerd is, maar die straf zou in verhouding moeten staan tot b.v. de straf die GM heeft gehad met het onder de pet houden van gebreken, waarbij zelfs slachtoffers zijn gevallen... Ik las ergens dat ze daarvoor een straf van 900 miljoen voor hebben moeten betalen.
Die 33K per auto die nu genoemd worden lijken mij in verhouding daartoe op zijn zachtst gezegd nogal overdreven.

Majortom zei:
Durashift zei:

Ik dacht al dat ik de enige was die IDS' reactie op die van fredd niet overdreven vond.....

Ik vind dat VW gestraft moet worden nu langzamerhand vast staat dat er bewust gefraudeerd is, maar die straf zou in verhouding moeten staan tot b.v. de straf die GM heeft gehad met het onder de pet houden van gebreken, waarbij zelfs slachtoffers zijn gevallen... Ik las ergens dat ze daarvoor een straf van 900 miljoen voor hebben moeten betalen.
Die 33K per auto die nu genoemd worden lijken mij in verhouding daartoe op zijn zachtst gezegd nogal overdreven.

Beetje vergezocht. Hoe zit het met een open haard of een allesbrander? Die zijn ook verre van schoon.

Majortom zei:
Durashift zei:

Is het niet zo dat ze dit maximaal kunnen krijgen? Het is volgens mij niet gezegd dat ze dit ook aan de broek krijgen.

Durashift zei:
Rob0032 zei:
Durashift zei:

Geen idee..

Misschien een licentie met de broncode.. zodat VW het 11 miljoen keer kan kopiëren?

Nope, VW heeft een contract met Bosch waarbij de softwarelicentie onderdeel is van de elektronica. Daarmee is het gebruik van de software met Bosch verrekend.
In werkelijkheid levert Bosch enkel eenmalig de laatste versie, die vervolgens intern door VW voor productie wordt vrijgeven. VW schiet in de productie de software in de Bosch-elektronica samen met de mapdata voor de bijbehorende motor en karakteristiek.

Ik reageer niet al te veel in dit topic, want net als wat anderen word ik wat vervelend om weer de zoveelste discussie te lezen over CO2, verbruik, etc. etc. Zelfs diverse mediakanalen lappen journalistieke 'regels' aan de laars. Autoweek, Autoblog, allemaal waren ze er als de kippen bij om het rammelende verhaal van AutoBild verder te verspreiden. Om later op de dag het in te trekken en er een mooi verhaal om heen te maken.
Daarnaast gaat dit topic me ook te hard om goed te volgen. :)

Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'

Beste forummers,

Het forum is er om op een vriendelijke manier met elkaar te praten, te discussiëren en in dit topic de bijzondere ontwikkelingen over de VAG Dieselgate te bespreken. Het op welke wijze dan ook irriteren, op de man spelen en de sfeer verpesten is niet toegestaan. De hoeveelheid meldingen in onze mailboxen is de laatste dagen erg veel en daar wordt niemand gelukkig van.

Graag jullie attentie hiervoor.

Terence
Autoweek moderator

adinsx zei:
(..)

Om toch nog met iets interessants af te sluiten. In 2013 bleek uit een rapport van CE-Delft dat (de nu populair gezegd (sjoemelsoftware) cycle beating geconstateerd werd én voor gewaarschuwd werd omdat het strafbaar is.
Linkje naar het artikel 'Is de dieselmotor de grote vervuiler?'

Ik hoorde ook een flart in het nieuws daarover, vandaag..
Ik heb het artikel gelezen.. toen ik CE Delft en Louwman las.. ging bij mij het belletje rinkelen.. Destijds vond ik dat rapport al 'verdacht' en in eigen belang (en betaald door) voor Louwman.
Nee, echt serieus nam ik dat rapport toen niet.

AMT.nl zei:
Cycle beating?

Het CE-Delft rapport claimt nu dat de volgens NEDC geteste NOx-uitstoot sterk afwijkt van de praktijk. Vooral bij de nieuwere Euro 5-diesels. Heel voorzichtig wordt in het rapport zelfs gesuggereerd dat het motormanagement de test herkent en dan schoon gaat presteren. Heel voorzichtig, want zo’n handelwijze heet ‘cycle beating’ en is verboden.

https://www.amt.nl/techniek/nieuws/2013/10/is-de-dieselmotor-de-grote-milieuvervuiler-10114391

Toch even naar dat rapport gekeken en gaan lezen. Het geeft, vanaf pagina 31, hoofdstuk 4 en 5, toch een aardig inkijkje in de meetmethodes.. Daar waar over 'praktijk' gesproken wordt, is bij 2 testmethoden sprake van een laboratorium opstelling. :rolleyes:

De 'cycle beating' is min of meer een jaar eerder al door TNO 'ontdekt', in de studie TNO2012c.. en ook de TU Graz ontdekte een soortgelijk iets.

In de studie van TNO wordt gesteld dat het verschil voor Euro 5-diesels ontstaat door het verschil tussen de typegoedkeuring NEDC-test en de praktijk op de weg. De auteurs van TNO gaven in een interview aan dat het erop lijkt dat het optimalisatiesysteem in de motor alleen is geactiveerd bij de omstandigheden van de test maar in andere gevallen is uitgeschakeld. Dit zou betekenen dat de motor is afgesteld om de test te herkennen en daarop beter te presteren.
Het onderzoek van TU Graz (2010) onderschrijft deze resultaten, namelijk dat het verschil tussen emissiewaarden voor de NEDC- en CADC-tests voor diesel steeds verder uit elkaar gaat liggen voor NOx en dat Euro 5-dieselpersonenauto’s slechter presteren dan Euro 4-diesels.

Bron:
https://www.ce.nl/publicatie/luchtvervuilende_en_klimaat-emissies_van_personenauto%E2%80%99s_/1419

Terug
Bovenaan