Renault Megane IV

s velthuis zei:
phantom78 zei:
Lees overal dat de tomtom navigatie erg achteruit is gegaan tov de megane 3. Metname de file tijden en alternatieve routes. Dit is wel een zwaar punt geweest in mn beslissing voor de megane te gaan. Zal dit nog beter worden na een update ofid.

'Zet je toch gewoon een andere TomTom erin?'

'Kan niet, deze zit vast'

Dat bedoel ik...

Ik heb een brodit houder ernaast gezet met m'n eigen tomtom GO 6000 erop. minder fraai wellicht maar ideaal!

Hebben jullie trouwens ook last van de regensensor die niet echt optimaal werkt?
Soms in een "dunne" miezer bui gaat ie ineens als een gek, terwijl hij even later als er dikkere druppels vallen de interval te lang is. Heb al lopen zoeken met die draaiknop naar een ideale stand maar krijg het niet naar m'n zin. Dat moet beter kunnen lijkt me. In m'n vorige auto's de regensensor ooit eens aangezet en eigenlijk nooit meer naar om hoeven kijken.

Kreeg van de dealer ook te horen dat hij ongeveer week 11 in Nederlad zou komen.
Dan zou hij wellicht op dezelfde boot staan als die van Wizard.

Of gaan er enorm veel boten per week?

Rik V zei:
Kreeg van de dealer ook te horen dat hij ongeveer week 11 in Nederlad zou komen.

Heb je ook al een datum wanneer die uit de fabriek komt, dit kan de dealer zien

Rik V zei:

Nee, ze varen alleen als de boot vol is, dat zal dus maar 1x per 2/3 weken zijn.

Nee ik heb helaas geen datum gekregen van de dealer.
Ik heb hem eigenlijk nodig voor 16 maart en hij gaf aan dat ze hun best gingen doen om dit te halen.
Er zijn ook nog een aantal dingen die moet gebeuren bij de dealer zelf aan de auto (opties achteraf).

Mijne is:

30 december besteld ( levertijd week 12 )

door dealer eerder bestelde voorraadauto ( 8 december ) veranderd naar mijn bestelling, ze konden tot 5 januari 2017 deze auto nog volledig wijzigen, dus eigenlijk is mijn auto 22 dagen eerder besteld als dat ik het contract had getekend :)

op 2 februari uit de fabriek gekomen en mailtje gekregen van de verkoper dat het ongeveer nog 3 duurt ( lange weken ), dat zou dan dus week 8 of 9 zijn

Kortom, de wachttijd op en voorpret van het afwachten van een nieuwe auto zijn langer dan het realiteitsbesef van het daadwerkelijk hebben van een nieuwe auto... ;)

Marcel1969 zei:
Mijne is:

30 december besteld ( levertijd week 12 )

door dealer eerder bestelde voorraadauto ( 8 december ) veranderd naar mijn bestelling, ze konden tot 5 januari 2017 deze auto nog volledig wijzigen, dus eigenlijk is mijn auto 22 dagen eerder besteld als dat ik het contract had getekend :)

op 2 februari uit de fabriek gekomen en mailtje gekregen van de verkoper dat het ongeveer nog 3 duurt ( lange weken ), dat zou dan dus week 8 of 9 zijn

Apart, mijne is een week eerder besteld, week voor de kerst. Levering zou week 14 zijn, 2 weken later dan jou oorspronkelijke lever week.

Dat is zeker apart,moet natuurlijk wel zeggen dat ik af moet wachten welke week het werkelijk word.

Wat ieder geval zeker is dat mijn auto op 2 febr uit de fabriek was, op de trein van palencia naar santander gaat en vanaf daar met de boot naar antwerpen, hier weet ik geen data's van, behalve dat de dealer zei dat ik op een week of 3 moest rekenen.

Word jou auto misschien op een andere plaats gebouwd ?

Henk dV zei:
Ik heb een brodit houder ernaast gezet met m'n eigen tomtom GO 6000 erop. minder fraai wellicht maar ideaal!
Wat voor houder heb je er dan precies aan zitten? Zo'n clip-on ding of iets anders? Heb er nu ook 1 in mn huidige auto maar zag dat de ene die ze nu voor de Mégane hadden niet op een hele handige plek zit.

phantom78 zei:
Wanneer hebben jullie hem besteld?
Die van mij (en mijn collega) rond 28-12, tenminste, toen kreeg ik een mailtje van de dealer dat hij besteld is. Op 9-1 een mailtje met het ordernummer en op 6-2 een mail dat de auto geproduceerd is en op transport staat/gaat.

phantom78 zei:
Apart, mijne is een week eerder besteld, week voor de kerst. Levering zou week 14 zijn, 2 weken later dan jou oorspronkelijke lever week.
Dat is idd vreemd, welke uitvoering/kleur? Ik heb dezelfde auto als mijn collega besteld (GT-line, 1.5 dCi, met alle opties incl. open dak), alleen ik heb EDC en hij handgeschakeld, en wij zitten in dezelfde productielijn.

Bij andere merken werken ze met planningen waarbij bepaalde uitvoeringen, bijv. een week lang, gemaakt worden. Geen idee of dat ook het geval is bij de Megane.

Marcel1969 zei:
Wat ieder geval zeker is dat mijn auto op 2 febr uit de fabriek was, op de trein van palencia naar santander gaat en vanaf daar met de boot naar antwerpen, hier weet ik geen data's van, behalve dat de dealer zei dat ik op een week of 3 moest rekenen.

Word jou auto misschien op een andere plaats gebouwd ?
Dan had jij geluk dat jouw auto nog net op de boot gekomen is, een paar dagen later produceren is dus in dit geval 3 weken langer wachten :(.

Nee, er is maar 1 plaats waar de Megane gebouwd wordt in Europa, Palencia, op dezelfde lijn als de Kadjar.

The Wizard zei:
phantom78 zei:
Wanneer hebben jullie hem besteld?
Die van mij (en mijn collega) rond 28-12, tenminste, toen kreeg ik een mailtje van de dealer dat hij besteld is. Op 9-1 een mailtje met het ordernummer en op 6-2 een mail dat de auto geproduceerd is en op transport staat/gaat.

phantom78 zei:
Dat is idd vreemd, welke uitvoering/kleur? Ik heb dezelfde auto als mijn collega besteld (GT-line, 1.5 dCi, met alle opties incl. open dak), alleen ik heb EDC en hij handgeschakeld, en wij zitten in dezelfde productielijn.

Bij andere merken werken ze met planningen waarbij bepaalde uitvoeringen, bijv. een week lang, gemaakt worden. Geen idee of dat ook het geval is bij de Megane.

Ik heb een witte Bose estate 1.5 dci handbak met alle opties behalve het open dak en dat adaptive cc pakket.
Toen ik hem uitzocht bij de dealer was de leverdatum 10 maart, een week later besteld via aa lease en toen was de leverdatum 4 april (net ff opgezocht). Lijkt wel of aa lease een maand extra tijd neemt.

Van mij is een GT estate ( uiteraard dus EDC )

En alle opties behalve adaptive cc en schuifdak

Weet niet of alles door elkaar staat op zo'n band of dat ze series doen

Martinspire zei:
Henk dV zei:
Wat voor houder heb je er dan precies aan zitten? Zo'n clip-on ding of iets anders? Heb er nu ook 1 in mn huidige auto maar zag dat de ene die ze nu voor de Mégane hadden niet op een hele handige plek zit.

deze
l_855203[1]_20160504063108.jpg

Locatie idd niet helemaal perfect. M'n vorige auto had er eentje op de A stijl dat is ideaal maar zo'n versie voor de IV gaat Brodit niet leveren (navraag gedaan). Maar deze positie went snel hoor.

Kuda heeft er ook nog eentje maar die vond ik (bij een grote tomtom) nogal erg in-your-face zitten zo bovenaan
645x_2.jpg

Mijn auto is begin november besteld en wordt week 8 verwacht.

Deze opties:

Renault Megane Estate TCe 205 EDC GT
Pack Easy Park Assist
Lichtmetalen wielen 18" 'Magny Cours'
Bekleding alcantara 'Renault Sport' antraciet
Elektrisch verwarmbare voorstoelen
Elektrische handrem
Renault R-Link 2 multimedia- en navigatiesysteem met 8,7” incl. Bose®
Gris Titanium KPN
Lichtmetalen velgen Grand Tour 18" zwart met diamantglans (voor winterbanden)

Vergelijkbaar dus als die van Marcel1969

ollie_1982 zei:

Deze opties:

Pack Easy Park Assist
Elektrische handrem
Gris Titanium KPN

Is idd zo goed als dezelfde op kleur en bekleding na

Had jij nou eigenlijk de datum dat je auto uit de fabriek is gekomen ?

Marcel1969 zei:
ollie_1982 zei:

Deze opties:

Pack Easy Park Assist
Elektrische handrem
Gris Titanium KPN

Is idd zo goed als dezelfde op kleur en bekleding na

Had jij nou eigenlijk de datum dat je auto uit de fabriek is gekomen ?

Nee dat heb ik niet gehad, alleen dat ze de auto in week 8 verwachten.

Ach ja... de auto komt er niet eerder door ;) .

Hopelijk klopt de levering en kunnen we over een week of 2 rondrijden in de nieuwe auto (y)

Ik moet zeggen dat ik tot op heden nog steeds weinig Renault Megane's (Estate's) zie rond rijden. Nijmegen e.o.

Lees net dat er een blokkade op Megane's zit vanwege een kwaliteitscheck. Zelfs auto's die al bij de dealer staan voor aflevering worden tegen gehouden. Kon enkele weken duren...

phantom78 zei:
Lees net dat er een blokkade op Megane's zit vanwege een kwaliteitscheck. Zelfs auto's die al bij de dealer staan voor aflevering worden tegen gehouden. Kon enkele weken duren...

:eek: Waar lees je dit? Dat zou wel heel zuur zijn.

Ik lees het ook idd.

Het staat hier: https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/50182705#50182705

Die van mij staat gelukkig nog niet bij de dealer, dus hopelijk geen last van :)

@ Mark

De lichtgrijze stekker moet het zijn.https://s86.photobucket.com/user/opdegrens1/media/IMG_8081_zpskqea4he8.jpg.html]
IMG_8081_zpskqea4he8.jpg

Er staan 3 terugroepacties op de site van de RDW. Ik heb nog geen enkele brief mogen ontvangen. Morgen maar even bellen met Renault NL of de dealer. Nr 4 , problemen met het gaspedaal zou er nog bijkomen.

Publicatiedatum RDW Renault Megane IV

OTS 0C90 RENAULT De voorwielremslangen kunnen niet goed gemonteerd zijn in de steunen. Hierdoor kunnen de remslangen worden geraakt door de velg en de band. 19-10-2016 Details terugroepactie
OTS 0C98 RENAULT De bevestigingsbouten van het vergrendelingsmechanisme van het achterbankframe zijn te zwak uitgevoerd. 29-09-2016 Details terugroepactie
OTS 0CC4 RENAULT Er is vervuiling in de ABS-ESP-unit. 21-07-2016 Details terugroepactie

Voor de liefhebber

Ik reed net op de A27 richting Almere, op de parkeerplaats thv Huizen stond een autotrailer met nieuwe renault meganes estates....

Ik zag het pas toen ik er langs reed, anders was ik er wel even afgegaan om fototje te maken

opdegrens zei:
Er staan 3 terugroepacties op de site van de RDW. Ik heb nog geen enkele brief mogen ontvangen. Morgen maar even bellen met Renault NL of de dealer. Nr 4 , problemen met het gaspedaal zou er nog bijkomen.

OTS 0C90 RENAULT De voorwielremslangen kunnen niet goed gemonteerd zijn in de steunen. Hierdoor kunnen de remslangen worden geraakt door de velg en de band. 19-10-2016 Details terugroepactie
OTS 0C98 RENAULT De bevestigingsbouten van het vergrendelingsmechanisme van het achterbankframe zijn te zwak uitgevoerd. 29-09-2016 Details terugroepactie
OTS 0CC4 RENAULT Er is vervuiling in de ABS-ESP-unit. 21-07-2016 Details terugroepactie

Heb je nog wat gehoord van de dealer? De dealer die mijn auto heeft besteld (geen Renault dealer) wist nog van niks. Hij verwacht de auto volgende week en dan zou ik deze in week 8 moeten krijgen... maar als ik dit zo hoor / lees dan kan het nog wel eens wat langer gaan duren :(

ollie_1982 zei:
opdegrens zei:

Heb je nog wat gehoord van de dealer? De dealer die mijn auto heeft besteld (geen Renault dealer) wist nog van niks. Hij verwacht de auto volgende week en dan zou ik deze in week 8 moeten krijgen... maar als ik dit zo hoor / lees dan kan het nog wel eens wat langer gaan duren :(

Het kan zijn dat het probleem in Antwerpen al gaan aanpakken. De auto's die nog op het parkeerterrein staan van Palencia zullen, neem ik aan, daar geinspecteerd worden. Geen idee wat het probleem nou precies is, los schroefje of moet een complete unit vervangen worden? Iemand meer inside info?

O ja, de eerste beelden van Android Auto en Carplay zijn op Youtube verschenen.
https://www.youtube.com/watch?v=2bAhNE5Qd30 Android Auto
https://www.youtube.com/watch?v=lrkB5Rxq-HE Apple Carplay

ollie_1982 zei:
opdegrens zei:

Zojuist contact gehad met Renault NL. Geen enkel punt was op mijn auto van toepassing volgens hem. Welke serie is het dan wel geweest vraag ik mij af.....

opdegrens zei:
ollie_1982 zei:
opdegrens zei:

Zojuist contact gehad met Renault NL. Geen enkel punt was op mijn auto van toepassing volgens hem. Welke serie is het dan wel geweest vraag ik mij af.....

Bedankt voor je update! Ik hoor het wel volgende week (y)

The Wizard zei:

Nice! Hopelijk beschikbaar op auto's van Q4 2016.

Op tweakers had iemand de nederlandse versie gevonden:

Carplay : https://www.youtube.com/watch?v=WFmmAIgV85c
Android Auto : https://www.youtube.com/watch?v=1hSXin286FI

Henk dV zei:
Hebben jullie trouwens ook last van de regensensor die niet echt optimaal werkt?
Soms in een "dunne" miezer bui gaat ie ineens als een gek, terwijl hij even later als er dikkere druppels vallen de interval te lang is. Heb al lopen zoeken met die draaiknop naar een ideale stand maar krijg het niet naar m'n zin. Dat moet beter kunnen lijkt me. In m'n vorige auto's de regensensor ooit eens aangezet en eigenlijk nooit meer naar om hoeven kijken.

YEP!
Ik ervaar precies hetzelfde. Wilde dat inderdaad naast de Ruitensproeier als tweede minpuntje noteren.
In het begin leek het allemaal prima maar de afgelopen weken met vooral miezer weer blijkt het toch ellende. Bij weinig regen gaat het ding snel naar de turbo stand en bij veel regen geeft het ding niet thuis.

Bij mijn vorige 4 auto's (Ford, Nissan, Audi en Toyota) inderdaad eenmalig ingesteld en daarna nooit meer naar omgekeken. Werkte altijd perfect, helaas snapt Renault niet helemaal hoe het moet.

@ S. Velthuis:
Als jij werkelijk denkt dat een auto zonder navigatie systeem meer waard is in de toekomst dan een auto met navigatie dan heb je mijns inziens toch ergens een afslag gemist. Een auto met zal altijd meer waard zijn. Een systeem wat er al in zit is te updaten, een systeem dat er niet in zit niet...

ollie_1982 zei:
The Wizard zei:
Nice! Hopelijk beschikbaar op auto's van Q4 2016.
Op tweakers had iemand de nederlandse versie gevonden:
Carplay : https://www.youtube.com/watch?v=WFmmAIgV85c
Android Auto : https://www.youtube.com/watch?v=1hSXin286FI

Thanks, alleen jammer dat dit het portretscherm weer degradeert naar een klein schermpje.

Jammer dat Carplay en Android Auto niet met een verticaal scherm overweg kunnen.

Ja dat is wel jammer. Zou ook wel willen dat het i.c.m. werkt met RLINK. Boven bijvoorbeeld navigatie (iOS) en onder dan radio (RLINK) i.o.d.

Wellicht komt het nog met een update...

Eerst maar eens afwachten of het überhaupt op de Megane zit/komt... nog steeds geen duidelijke uitspraken vanuit Renault. :p

ollie_1982 zei:
opdegrens zei:

wellicht was het handig geweest als de eerste poster ook de publicatie data van de terugroepacties erbij had vermeldt. de eerste 2 zijn van sept en okt 2016 en dus niet van toepassing op nu nog af te leveren auto's . De laatste is van 21/1/2017 dus wellicht ook niet meer van toepassing op nieuwe Megane's.

https://terugroepregister.rdw.nl

Henk dV zei:
ollie_1982 zei:
opdegrens zei:

wellicht was het handig geweest als de eerste poster ook de publicatie data van de terugroepacties erbij had vermeldt. de eerste 2 zijn van sept en okt 2016 en dus niet van toepassing op nu nog af te leveren auto's . De laatste is van 21/1/2017 dus wellicht ook niet meer van toepassing op nieuwe Megane's.

https://terugroepregister.rdw.nl

Ik had het ook zo gelezen dat het alleen om nr 4 zou gaan. Ik mag toch hopen dat de andere die al van vorig jaar zijn, al zijn verholpen :p. Maar goed... je weet maar nooit ;)

Overigens zie geen publicatie van 21-01-2017 op de RDW site als ik zoek op Renault Megane IV en dan tussen 01-01-2016 - 10-02-2017...

EWi zei:
@ S. Velthuis:
Als jij werkelijk denkt dat een auto zonder navigatie systeem meer waard is in de toekomst dan een auto met navigatie dan heb je mijns inziens toch ergens een afslag gemist. Een auto met zal altijd meer waard zijn. Een systeem wat er al in zit is te updaten, een systeem dat er niet in zit niet...

Voor een auto van een jaar of 3 oud wil ik dat nog wel geloven. Daarna heeft het amper meerwaarde meer, want altijd verouderd. Mijn schoonpa heeft de vorige Scenic. Leuk systeem hoor, maar geen Dab+, geen lifetime update, geen filemeldingen en een grofkorrelig scherm. Hij is heel benieuwd hoe hij dat geupdate kan krijgen, dus als je tips hebt graag. Ik begrijp in elk geval dat voor een auto van een paar maanden oud er voor het blijkbaar geliefde carplay op de R-link al meer nodig is dan een softwarematige update. Dan wens ik je succes. Je kunt nu al uittekenen dat zoiets als bluetooth eerder verouderd zal zijn dan de levensduur van je wagen, dus ik hoop dat je geïnformeerd hebt of de bluetoothmodule ook vervangen kan worden door een systeem dat nu nog niet bekend is.

auto's met android carplay of zo zal altijd wel meerwaarde hebben

auto's met een traditioneel systeem is inderdaad nog maar te zien. Mijn Renault is in 2008 afgeleverd met het duurste navigatiesysteem wat renault destijds leverde, 4 jaar later kreeg renault bonje met de leverancier van de systemen waardoor er vanaf 2012 geen enkele update meer te verkrijgen is.

Mijn ouders rijden een meriva uit 2010, ook daar is sinds 2016 al geen enkele update meer van te krijgen en de kaart van 2015 lijkt alsof de wegen van 2013 nog niet eens zijn verwerkt o_O

Met de android systemen denk ik dat het door het 'open source' redelijk future proof is, net als apple

AsconaGT zei:
auto's met android carplay of zo zal altijd wel meerwaarde hebben

auto's met een traditioneel systeem is inderdaad nog maar te zien. Mijn Renault is in 2008 afgeleverd met het duurste navigatiesysteem wat renault destijds leverde, 4 jaar later kreeg renault bonje met de leverancier van de systemen waardoor er vanaf 2012 geen enkele update meer te verkrijgen is.

Mijn ouders rijden een meriva uit 2010, ook daar is sinds 2016 al geen enkele update meer van te krijgen en de kaart van 2015 lijkt alsof de wegen van 2013 nog niet eens zijn verwerkt o_O

Met de android systemen denk ik dat het door het 'open source' redelijk future proof is, net als apple

Toevallig vanavond op een feestje hetzelfde onderwerp. Een vijf jaar oude Juke. Verouderde kaarten updaten kost meer dan 180 euro. De betreffende eigenaar grapte dat de zuignap van z'n tomtom in elk geval wel goed pakt op het glas van het display in de auto. Ik geloof niet zo in de 'altijd meerwaarde'. Daarvoor is die hele markt simpelweg veel te vluchtig. Mensen kijken je al raar aan als je een windows laptop van 7 jaar oud uit de tas trekt. Dat is nog niet de helft van de leeftijd die ik van een auto verwacht. Vijf jaar geleden zat nog iedereen op hyves en MSN en Twitter zou nooit meer verdwijnen... Google en Apple lijken nu dezelfde stalen merken als Nokia en Yahoo ooit waren. FM is redelijk wijdverspreid. Toch sneu als je nu een vast ingebouwde FM radio hebt. Schijnen er nogal wat te zijn. Android kan best open source zijn, de manier waarop je je telefoon verbindt hoeft dat al niet te zijn. En als de bleutooth over twee jaar vervangen is door greendragon, sta je daar toch mooi met je open Carplay en Android die vervolgens niet kunnen lullen met je telefoon.

Zo na 4,5 jaar wordt het tijd om mijn huidige Megane Estate Bose 1.5dci te gaan vervangen, zoals velen denk ik.

Normaal gesproken was eigenlijk ik blind weer voor de Megane Estate Bose gegaan, maar dan de 1.2 TCE 130PK versie, bijtellingcriteria zijn van de kaart verdwenen. Probleem is alleen dat ik hier aan het lezen ben geraakt en sterk ben gaan twijfelen of dit wel de juiste keus is. Ik lees over een aantal toch wel best grote issues en na wat rondzwerven en vooral veel lezen en filmpjes kijken ben ik nu ook bezig geweest mde Opel Astra Tourer Innovation 1.4 150PK.

Een keuze heb ik nog niet gemaakt, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of mensen die een Megane hebben een andere keuze hadden gemaakt (bijvoorbeeld ook voor de Astra) als ze zouden weten van deze nadelen. De top 5 die ik hier lees als minpunten zijn:
- Snelheid en bedieningsgemak van de R-Link2 8.7 inch systeem. Geen knoppen, te langzaam, alles zit erin gebouwd inclusief airco etc.
- De ruimte voor de passagiers achterin
- De kwaliteit van de ruitensproeiers/ regensensor
- Geen Android car play ondersteuning
- Bediening van de cruise control.

Niet alles vind ik even ernstig, elke auto heeft minpunten, van de Astra heb ik er ook al een aantal gelezen (buitenspiegels die niet inklappen bij openen/sluiten auto wtf??!!). Maar het R-Link2 systeem is echt een major item in deze auto. Ik kan nu lezen en schrijven met de Carminat TomTom live door de joystick en de knoppen, enige wat kwalitatief uitermate teleurstellend blijft is de telefoonbediening.

p.s. oh ja, aangezien ik zelf (althans mijn bedrijf) de euro's moet ophoesten hou ik het beperkt tot de 1.2 Bose vs de 1.4 Innovation, geen GT of GT-Lines. Ik vind 30k meer dan genoeg voor een auto.

ollie_1982 zei:
Overigens zie geen publicatie van 21-01-2017 op de RDW site als ik zoek op Renault Megane IV en dan tussen 01-01-2016 - 10-02-2017...

oeps. iets te snel gelezen; dacht 21/1/2017 te lezen ipv 21/7/16..... :T

Declan zei:
Zo na 4,5 jaar wordt het tijd om mijn huidige Megane Estate Bose 1.5dci te gaan vervangen, zoals velen denk ik.

Normaal gesproken was eigenlijk ik blind weer voor de Megane Estate Bose gegaan, maar dan de 1.2 TCE 130PK versie, bijtellingcriteria zijn van de kaart verdwenen. Probleem is alleen dat ik hier aan het lezen ben geraakt en sterk ben gaan twijfelen of dit wel de juiste keus is. Ik lees over een aantal toch wel best grote issues en na wat rondzwerven en vooral veel lezen en filmpjes kijken ben ik nu ook bezig geweest mde Opel Astra Tourer Innovation 1.4 150PK.

Een keuze heb ik nog niet gemaakt, maar waar ik vooral benieuwd naar ben is of mensen die een Megane hebben een andere keuze hadden gemaakt (bijvoorbeeld ook voor de Astra) als ze zouden weten van deze nadelen. De top 5 die ik hier lees als minpunten zijn:
- Snelheid en bedieningsgemak van de R-Link2 8.7 inch systeem. Geen knoppen, te langzaam, alles zit erin gebouwd inclusief airco etc.
- De ruimte voor de passagiers achterin
- De kwaliteit van de ruitensproeiers/ regensensor
- Geen Android car play ondersteuning
- Bediening van de cruise control.

Niet alles vind ik even ernstig, elke auto heeft minpunten, van de Astra heb ik er ook al een aantal gelezen (buitenspiegels die niet inklappen bij openen/sluiten auto wtf??!!). Maar het R-Link2 systeem is echt een major item in deze auto. Ik kan nu lezen en schrijven met de Carminat TomTom live door de joystick en de knoppen, enige wat kwalitatief uitermate teleurstellend blijft is de telefoonbediening.

p.s. oh ja, aangezien ik zelf (althans mijn bedrijf) de euro's moet ophoesten hou ik het beperkt tot de 1.2 Bose vs de 1.4 Innovation, geen GT of GT-Lines. Ik vind 30k meer dan genoeg voor een auto.

Keuze maak je tegenwoordig op emotie als je iets om auto's geeft... en je budget natuurlijk. :)
Ik heb gekozen tussen de:
- Opel Astra
- Skoda Octavia
- Peugeot 308
- Ford Focus
- Renault Megane
- Porsche 911 gt3

Nou.. de gt3 viel af vanwege het budget :p
Peugeot en Skoda vielen af omdat er van elk al 3 in de straat staan.
Ford viel voor mij af vanwege.. hij wordt gewoon te oud. Dat merk je in de gebruikte materialen, media en motorisch. Onderstel is top.. heb hem nu ook, wegligging is super.
Dus keuze was de nieuwe Astra en de Megane.
Astra +:
Tijdloos ontwerp..alleen die chrome strip..
Motor
Ruimte
Stoelen

Astra -:
Interieur.. saaaai.
Geen gevoel bij het rijden.
Navigatie is 3x niets. Opeldealer adviseerde een iphone te kopen en dan via de telefoon maps te gebruiken.

Renault +:
Ontwerp.
Interieur
Wegliging
Stoelen
Bose
Veel opties voor weinig

Renault -:
De tablet.. geen id eerst wennen denk ik
Motor mocht wat meer power hebben (110pk cdi).
Ruimte is wat minder dan de Astra.

Tja dan komt het eigenlijk op gevoel uit. En daarom heb ik voor de MeganeBose gekozen. Wilde eigenlijk de gt line maar die paste niet in het budget.

phantom78 zei:
Astra -:
(...)
Navigatie is 3x niets. Opeldealer adviseerde een iphone te kopen en dan via de telefoon maps te gebruiken.

Goh...Met welke navi heb je proefgereden? De instapversie (4.0) of de duurste (navi 900 intellilink)? Want in het laatste geval (die 4.0 heb ik geen ervaring mee) vind ik het eerlijk gezegd volslagen flauwekul om 'm af te doen als '3xniets'. Het ding functioneert nagenoeg perfect. Logisch, snel, responsief. Die dealer is natuurlijk een rare om een dure iphone te adviseren...terwijl Android Auto ook beschikbaar is en je daarmee Google maps kunt gebruiken? o_O

Keuze is inderdaad heel persoonlijk. Heb zelf voor een soortgelijke keuze gestaan 2 maandjes geleden.
Ik had de keuze gefilterd tot:
- Ford Mondeo station.
- Skoda Octavia.
- Opel Astra.
- Renault Megane.

Waarbij ik de volgende wensen had:
- Goede geluidinstallatie.
- Ruimte kofferbak (Eis werkgever).
- Fijne zithouding.
- Sportieve uitstraling (25 jaar en je wilt wat).
- En als het even kon een automaat.

Ik blijf de Ford Mondeo een mooie verschijning van de buitenkant. Alleen het interieur viel me echt enorm tegen. Met de geringe opties die ik had geselecteerd om de prijs nog een beetje wenselijk te houden vond ik hem toch helaas niet compleet genoeg. Je ziet te veel Mondeo's op 16 inch rijden en met normale lampen i.p.v. Led/Xenon wat hem zo fraai maakt. Automaat kon ik overigens ook wel vergeten want ik zat al ruim op € 43.000,-.

De Skoda viel bij het zien in de showroom eigenlijk direct wel af. Met de hoop hem misschien nog te kunnen personaliseren viel het toch tegen. Een echte gezinswagen uitstraling maar overigens wel degelijk.

Bij de Opel heb ik wel staan twijfelen aangezien ik deze behoorlijk vol kon pakken met opties inclusief masage stoelen, matrix lampen en 18 inch wielen. Echter ergerde ik me telkens aan de "lijkwagen" strip op het achterscherm. De keuze in kleuren was niet enorm dus kwam ik uit op zwart waardoor het contrast verschil nog meer aanwezig was met die strip. Overigens een goede navigatie maar helaas geen sound upgrade.

Als laatste dus de Megane bekeken en bij de proefrit in de GT Line was ik toch wel geprikkeld door het net wat andere design van binnen en buiten. Over de navigatie had ik vooraf al veel gehoord en gelezen dus ik heb hier uitgebreid mee gespeeld. Het viel me op zich niet tegen. Hiervoor een 308 sw gehad maar dan vond ik dit persoonlijk een vooruitgang ( zo ver ik dat kan beoordelen met een proefrit).

Terug
Bovenaan