Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

peter dekkers zei:
By the way: ik kom hier nieuw binnenvallen; hoe zet ik een foto van mijn Xedos hier neer? Hoe werkt dat?

Uploaden naar tinypic of iets dergelijks en dan kun je de link delen bij tinypic word die voor fora al gegeven.
 
Nissan GT-R zei:
peter dekkers zei:
By the way: ik kom hier nieuw binnenvallen; hoe zet ik een foto van mijn Xedos hier neer? Hoe werkt dat?

Uploaden naar tinypic of iets dergelijks en dan kun je de link delen bij tinypic word die voor fora al gegeven.

In de icoontjes balk boven het tekstvak waarin je de berichten schrijft staat een icoontje van een bergje met een klein zonnetje erboven. Als je hier op klikt kan je de url van de foto, die je hebt geüpload in Flickr of tinypic of mijnalbum of desnoods facebook, in het pop-upje plakken.
 
Vandaag op pad geweest om de eerste Xedossen te brengen.
Had een oprijwagen gereserveerd bij een bedrijf in Apeldoorn, is het adres totaal onvindbaar.
Vier keer gebeld naar een vast en mobiel nummer, wordt er niet opgenomen.

Handig zo'n 06 nummer en dan nog niet bereikbaar zijn!

Dus de oprijwagen kon ik wel vergeten, heeft de hele dag veranderd.
Speciaal naar Ommen gereden om daar een oprijwagen te huren en dan meteen met een trailer erachter, zodat ik twee Xedossen kon brengen.
Eenmaal afgeleverd weer terug naar Bant om de volgende twee op te laden en vast te zetten.
Morgen weer vroeg op pad om alle overige Xedossen af te gaan leveren.
De witte gaat toch wel met veel pijn weg, maar ja...het is niet anders. :(

De Jeep in Rotterdam ophalen gaat helaas niet lukken ben ik bang voor, dus die moet ik voor een andere dag plannen deze week.

Meteen nog een paar foto's gemaakt...





Aankomend weekend ga ik hem helemaal schoonmaken en oppoetsen, zal weer wat mooie foto's ervan maken.
De cabriokap is als nieuw, moet alleen ontdaan worden van de viezigheid die erop ligt, vooral van de kattenharen. :)
 
Laatst bewerkt:
Mooie MB CLK hoor. Interieur is prachtig. Ben benieuwd naar de reparatie van de cabrio kap.

Handig is het wel natuurlijk om ze allemaal in een keer tegen een auto te ruilen maar vraag me af of 7 Xdossen tegen een MB CLK niet wat veel is.
 
Geen één Xedos was smetteloos, allemaal hadden ze wel iets, voornamelijk roest.
De bordeaux rode Xedos 6 wou niet meer starten, ben er niet meer achter gekomen wat het probleem was.

Heb gisteren de laatste auto's over gebracht, was pas om 0.15 uur thuis, was redelijk kapot van het op en neer rijden afladen, etc.
De Mercedes rijdt goed, banden maken wel een beetje lawaai en zijn niet goed gebalanceerd, maar er komen toch nieuwe op als ik met de Mercedes ga rijden, misschien ook nog andere velgen.

Enigste minpunt wat hij heeft buiten de kap om die nog niet werkt is dat hij een zwabber op de weg is, het is net een oude amerikaanse auto, hij stuurt niet strak zoals hij hoort te zijn.
 
Ja kan me ook goed voorstellen dat dit het makkelijkst is. Wat is de nieuwe eigenaar er eigenlijk mee van plan? Opknappen en verkopen neem ik aan.

De MB wordt vast weer mooi. Ben benieuwd waarom hij zo zwabbert.
 
Ik denk dat hij de Xedossen voor export gaat gebruiken, zal het hem is vragen als er iets meer tijd overheen is gegaan.
Hij wist het zelf ook nog niet, was een zeer aparte deal zei hij die we gemaakt hebben. :)
 
Ik begrijp de keus wel, veel leuker zo'n MB cabrio :T
Even het onderstel goed controleren, pomp maken en dan heerlijk open het voorjaar/zomer in (y)
 
Nissan GT-R zei:
Nou 1 auto weg, 7 terug.

Maar dan andersom ja. :)

Zit filmpjes te kijken op YouTube en zie dat het vaak de electronica unit is die niet goed meer is, wellicht is dit het probleem wel met de cabriokap.
 
Voor die 7 auto's had die dealer die MB wel mogen fixen.

Waarschijnlijk was je beter af geweest, als je zelf de Xedossen had verkocht en van het geld een MB cabrio Had gekocht
 
spyderweb zei:
Voor die 7 auto's had due dealer die MB wel mogen faxen.

Waarschijnlijk was je beter af geweest, als je zelf de Xedossen had verkocht en van het geld een MB cabrio Had gekocht

1 Xedos verkopen lijkt me al een klus, 7 Xedossen zien te slijten lijkt me een gigantische onderneming en 7 Xedossen met gebreken verkopen lijkt me simpelweg onmogelijk. Ik denk dat Diante wel een juiste beslissing heeft genomen, alhoewel ik geen idee heb wat de waarde is van de CLK.
 
Het was heel moeilijk om de Xedossen te verkopen, op foto's die ik maak zien ze er dan wel schitterend uit, maar in het echt hebben ze wel wat plekjes en dingentjes.
Vooral door de roest bij de achterste wielkastranden vallen ze snel af voor iemand die geïnteresseerd is + geen APK.
Proefrijden was ook een probleem, aangezien alles geschorst stond en er eigenlijk niet mee gereden kon worden.

Heb alleen mijn zwarte Xedos 9 en de Miller kunnen verkopen, dit waren ook de mooiste en beste auto's die ik had van alle Xedossen.

De Mercedes CLK was 3750,- euro, goedkoper dan wat hij eigenlijk waard is vanwege het dak wat niet werkt.
Gemiddeld heb ik dan circa 535,- euro per Xedos ontvangen, wat niet gek is en ik ben in één keer van alles af, precies voor maart....de maand dat mijn contract afloopt van de stalling en er een nieuwe opgesteld moet worden.
Deze zal stukke goedkoper gaat uitvallen nu, dus het loopt perfect over zo! :)

(het transporteren van de auto's heeft mij dan nog wel 455,- euro gekost, maar ja....dat is het voor mij meer dan waard geweest anders zou ik waarschijnlijk nog wel een half jaar met alle Xedossen gezeten hebben)
 
Oh, dat is wel even een ommekeer! Maar een mooie Mercedes cabrio is natuurlijk ook niet verkeerd. Veel plezier met de auto.
 
Mechanix zei:
Oh, dat is wel even een ommekeer! Maar een mooie Mercedes cabrio is natuurlijk ook niet verkeerd. Veel plezier met de auto.

Bedankt!


Barri zei:
De Mercedes CLK was 3750,- euro, goedkoper dan wat hij eigenlijk waard is vanwege het dak wat niet werkt.
Dan is ie toch geen 7 Xedossen meer waard?

Als het dak gewerkt had, dan was het hoogst waarschijnlijk niet gelukt om de Xedossen te ruilen, had ik bij moeten betalen.
 
Heb vandaag de Mercedes gewassen, verder heb ik mij er nog niet heel erg op uitgeleefd om hem schoon te maken, was mij te koud en te winderig bij de stalling.
Buitenkant heeft niet veel werk nodig, voornamelijk de koplampen weer netjes krijgen wat mij niet gelukt is helaas met polijsten, meeste van de gele waas lijkt aan de binnenkant te zitten, zit en deuk in de bestuurdersdeur midden onderkant (had ik al gezien) en de auto moet professioneel gepolijst worden, zodat alle poetskrassen eruit zijn.

Het interieur ga ik wel grotendeels vernieuwen, veel dingen hebben kleine beschadigingen, wil hem uiteindelijk wel 100% netjes hebben weer.
De bijrijdersstoel is deels electrisch, de rugleuning en hoofdsteun niet, dus die wil ik uiteindelijk ook vervangen door eentje die volledig electrisch is.
De schakelaar voor de stoel in de deur werkt wel maar niet echt lekker.

De motorruimte is heel netjes en schoon...





De Mercedes is overigens sinds 2011 in Nederland, hij komt oorspronkelijk uit het zonnige Spanje. :cool:











 
Laatst bewerkt:
Klinkt als een goede deal voor beiden. Mooie nieuwe handel voor de garagist en een overzichtelijker wagenpark voor jou. Scheelt vast 'n hoop kopzorgen en harde euro's!

De Benz zelf geeft me niet zo'n goed gevoel. Da's gebaseerd op de wat minder frisse staat (m.n. koplampen) en z'n importkenteken. Maar da's wellicht een persoonlijke allergie, op de laatste foto's ziet 'ie er best lekker uit. Hopelijk krijg je het dak werkend, dan ga je een heerlijke zomer tegemoet (y).
 
De Mercedes is absoluut geen verkeerde deal geweest, heeft hier en daar wat aandachtspuntjes maar volgens mij geldt dat voor de meeste auto's als je iets aanschaft.

Motor loopt als een zonnetje, bak schakelt perfect, geen roest kunnen vinden :) , cabriokap is als nieuw, alleen de bekleding is wat minder, maar dat is op zich makkelijk te vervangen.
Met nette koplampen erin zal hij er meteen weer stukken beter uitzien qua vooraanzicht.
 
Ik heb nog een "Klazien uut Zalk"-tip voor je, je schijnt de koplampen weer netjes kunnen maken met tandpasta!

Verder een nette auto die Benz.. Ziet er goed uit op de foto's! Ben je nu helemaal Xedos-vrij? Of heb je er één gehouden? Nee toch?
 
Tandenpasta, soda, guano.. er zijn heel veel middeltjes die schijnen te werken om de koplampen weer helder te maken maar Diante heeft ze al geprobeerd te polijsten dus als dat niet helpt vrees ik dat vervangen de enige optie is.

Ik vind het wel gaaf dat de CLK uit Spanje komt, lijkt me geweldig om met zoiets langs de Costa Brava te toeren.
 
Probeer het eens via PM, want zo'n overduidelijke advertentie krijgt hier natuurlijk bezoek van ons.

Ivanov
AutoWeek Moderator
 
dateposted-public
 
Nou, dan maar zó:


https://www.flickr.com/photos/7353657@N06/25314657446/in/dateposted-public/

https://www.flickr.com/photos/7353657@N06/25222465222/in/dateposted-public/


(knippen en plakken in de adresbalk om te zien)
 
Het snijdt eerlijk gezegd toch wel een beetje door mijn hart, 7 Xedossen weg voor één Mercedes die zwabbert...


Vooral omdat de Xedos in dit land veel dunner gezaaid is volgens mij, dan zo'n Benz. Ik beschouw de Xedos toch een beetje als cultureel erfgoed. Weliswaar geïmporteerd cultureel erfgoed uit Japan, maar toch...
 
Pjötr zei:
Ik heb nog een "Klazien uut Zalk"-tip voor je, je schijnt de koplampen weer netjes kunnen maken met tandpasta!

Verder een nette auto die Benz.. Ziet er goed uit op de foto's! Ben je nu helemaal Xedos-vrij? Of heb je er één gehouden? Nee toch?

Had het op YouTube gezien dat tandpasta werkt, baking soda met Vinegar schijnt ook goed te werken.
Alleen als ik mijn koplampen van heel dichtbij bekijken, dan lijkt de gele waas aan de binnenkant te zitten., er gaat wel iets vanaf als ik poets maar het meeste blijft zitten.

Heb alleen deze '92 Xedos 6 gehouden (22ste van NL)...





Ik ga nog even kijken of ik erachter kan komen waar de Mercedes precies vandaan komt uit Spanje, altijd leuk om iets uit te zoeken en kijken hoever je komt. :)

Ik zie helaas je Xedos foto's niet. :(

Het zou wel jammer zijn als de Xedossen niet in Nederland blijven inderdaad, ze zijn er al zo weinig.
De CLK (dicht of cabrio) zie je op zich ook niet veel rijden.
 
Laatst bewerkt:
https://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvraag-wat-vond-je-van-de-mazda-xedos-6-84907

Meteen aan dit topic denken natuurlijk.
 
Bmwe46csl zei:
https://www.autoblog.nl/nieuws/lezersvraag-wat-vond-je-van-de-mazda-xedos-6-84907

Meteen aan dit topic denken natuurlijk.

Ja zag die ook voorbij komen en dacht ook gelijk aan je.

Ah uit Spanje dus dat verklaard de verweerde koplampen, en is goed voor het weghouden van de roest. Volgens mij kwam die bij dit model (de sedan/station in elk geval) wel voor.
Als je aan de binnen kant van de koplampen zit kun je er waarschijnlijk niets aan doen helaas (zo ver was jij ook al natuurlijk :) ) maar voor je het interieur er uit gaat halen en wisselen zou ik even je licht opsteken bij een specialist. Leder is vaak zeer goed te repareren/restaureren en dat is een stuk goedkoper.

De motor ruimte is wel erg netjes zeg, wou dat ik die van mij zo netjes kreeg, die geef ik zeker geen 180k
 
Ben door het lezen van dit topic toch wel warm gaan lopen voor de Xedos. Vind het toch wel een erg toffe wagen om te zien.
Ben dus ook oprecht benieuwd geworden hoe het rijdt, en zodoende kwam ik bij deze occassion uit: Xedos 2.0

Is natuurlijk lastig beoordelen zo op basis van alleen kleine fotootjes, maar @Diante; wat denk jij.... ziet dit er oke uit? De moeite waard om eens heen te rijden voor een proefrit? Waar moet ik op letten?
 
Hier en daar zitten er kleine scheurtjes in het leer, op de laatste foto boven van de achterbank (rechts naast de armleuning) zit zo'n scheurtje, neem aan dat dit soort dingen niet te repareren valt. (?)

Was ook verbaast toen ik de motorkap open deed hoe ontzettend netjes hij is, het plastic, slangen, etc. echt als nieuw nog.
Alleen daarom zou ik hem al een ton lager inschatten qua gereden kilometers.


In verband met de Xedos, ik zou beginnen met de vraag of hij roest bij de achterste wielkastranden heeft, dit hebben ze bijna allemaal helaas.
Verder zijn sommige ook wat roestgevoelig bij de voorraamstijl, de bovenste hoeken van het voorraamrubber (afwerkingstrip) sluit vaak niet goed af en staat in de hoeken vaak omhoog.

Dan heb je alleen nog de gebruikelijke dingen, homokineten, distributieriem....wanneer vervangen) en zelf heb ik nooit veel geluk gehad met dynamo's.
Bij mijn witte had ik hem laten vervangen, net twee maanden buiten de garantie is hij weer kapot gegaan, kon ik weer een nieuwe laten installeren.

Ik zou inderdaad voor de 2.0 kiezen, deze is sterker onderin dan de 1.6 en dat merk je wel met optrekken.
De oudere modellen hebben overigens 144 pk, de nieuwere 140 pk.
Que verbruik maakt het bijna niets uit, hangt helemaal van je rechter voet af.
Het maximale wat ik ook uit een 2.0 AUT heb gekregen is 1:14 maar met normaal gebruik reed ik altijd zo 1:11,5.
Je kunt ongeveer 500 km rijden op een tank met rustig rijden en veel snelweg.

Onder het rijden hoort hij muisstil te zijn, totdat je gas geeft, dan moet je de motor iets horen, maar veel zal het nog niet zijn.
Als je geen rare bijgeluiden hoort, hij goed schakelt, dan lijkt het mij een goede auto.

Een Xedos zal je niet snel electronische problemen mee krijgen, dat ramen of andere dingen niet werken.
De kofferbak moet je wel rustig dichtdoen, dus niet dichtklappen, het slot is wel gevoelig voor kapot gaan...is maar een klein gietijzeren beugeltje die bij mij al twee keer kapot gegaan was.
 
Nog even ter afronding: Mijn trouwe Mazda Xedos 6 uit 1999 (180 k op de teller) eergisteren ingeruild bij Fiat-Dealer Haaker te Badhoevedorp, voor een zwarte Suzuki SX 4 uit 2007 met 93.000 km op de teller.

Nooit gedacht dat ik ooit in mijn leven een Suzuki zou kopen. Ik heb lang gezocht naar een opvolger voor mijn Xedos. De opties: Honda Accord (schaars, te duur en te laag), Toyota RAV 4 (te duur), Daihatsu Materia (Helemaal verliefd op, tot ik steeds weer las over de tering-herrie die het motortje maakt op de snelweg, waardoor elke snelweg-rit een straf wordt), eerste model Mazda 6 (helaas ook te laag), Toyota Avensis (te groot en te lelijk), Honda Civic, dat futuristische ruimteschip (twijfel, twijfel) Toyota Corolla (saai en mutsig), Toyota Auris (idem), Nissan Qashqai (ideaal, maar nog nét iets te duur).
Maar toen zag ik in mijn buurtje bij toeval een Suzuki SX 4 staan; eigenlijk een redelijk ideaal ding voor mij: compact, hoog genoeg, betrouwbaar Japans en met dakrails een redelijk stoer autootje, hoewel ik een driedeurs RAV 4 en een Qashqai een stuk stoerder vind.
Als ik het geld had, zou ik het liefst blind een Nissan Juke kopen. Over een paar jaar wellicht.

Enfin, proefritje gemaakt in de Suzuki, en besloten dat deze auto de komende jaren voor mij zal voldoen. Over twee weken gaan mijn partner & ik de 'Suus' afhalen en onze trouwe, mooie Xedos inleveren. Of liever: 'uitleveren'. Uitleveren aan de handel. Uitleveren zelfs aan Afrika, wie weet. Dat doet pijn.

Wie hem wil hebben, moet vóór 19 maart aankloppen bij Fiat-dealer Haaker te Badhoevedorp. Op die datum leveren wij hem namelijk daar in.

De Xedos is altijd vertroeteld; kort geleden nog nieuwe distributie gehad, nieuwe remklauwen en nieuwe voorbanden. Vorig jaar nieuwe remleidingen. Klein beetje beginnende blaasjes in de lak bij de wielkast rechts achter, en blaasjes in de lak op de rechter buitenspiegel. Portier links achter is beschadigd bij een recente aanrijding op een parkeerhaven. Maar bij de webwinkel van de Xedos Shop in Mammendorf bij München (xedos-shop.de), hebben ze voor 69 euro een puntgaaf exemplaar staan in de exact goede kleur, van een Xedos uit precies het zelfde bouwjaar (1999). Wel rekening houden met verzendkosten van ongeveer 100 euri, die de prijs van de deur ruim verdubbelen.

Wie weet, komt de Xedos toch nog in handen van een liefhebber...
 
Als je dan toch die Xedos koopt, zou een rit naar München voor die deur een mooie vuurdoop zijn :)
 
SX4 is een leuk ding, imho erg ondergewaardeerd. Zou er zelf ook graag een willen hebben maar dan wel de awd. Veel plezier ermee!
 
Diante, heb je alleen gepolijst of ook geschuurd?

800 horizontaal droog
1200 verticaal nat
2000 horizontaal nat.

Zo krijg je geen high of low spots, en daarna met een cutting pad om vervolgens te polijsten.
 
Heb alleen gepolijst.
Ik kan het schuren ook nog proberen, wellicht dat er toch nog een groot deel van de gele waas eruit gaat.

Zal volgende keer dat ik bij de Mercedes ben wat betere foto's maken van de koplampen, denk niet dat de waas goed te zien is op deze foto...

 
Laatst bewerkt:
peter dekkers zei:
Nog even ter afronding: Mijn trouwe Mazda Xedos 6 uit 1999 (180 k op de teller) eergisteren ingeruild bij Fiat-Dealer Haaker te Badhoevedorp, voor een zwarte Suzuki SX 4 uit 2007 met 93.000 km op de teller.

De Xedos is altijd vertroeteld; kort geleden nog nieuwe distributie gehad, nieuwe remklauwen en nieuwe voorbanden. Vorig jaar nieuwe remleidingen. Klein beetje beginnende blaasjes in de lak bij de wielkast rechts achter, en blaasjes in de lak op de rechter buitenspiegel. Portier links achter is beschadigd bij een recente aanrijding op een parkeerhaven. Maar bij de webwinkel van de Xedos Shop in Mammendorf bij München (xedos-shop.de), hebben ze voor 69 euro een puntgaaf exemplaar staan in de exact goede kleur, van een Xedos uit precies het zelfde bouwjaar (1999). Wel rekening houden met verzendkosten van ongeveer 100 euri, die de prijs van de deur ruim verdubbelen.

Wie weet, komt de Xedos toch nog in handen van een liefhebber...

Oei, als hij blaasjes heeft gaat het héél snel qua roest.
De mijne was smetteloos toen ik hem kocht, later binnen één jaar zat hij onder de roest.
Echt heel jammer van dit model. :(
 
Ja, je ziet inderdaad wel een waas, maar het is niet veel "schrikbarender" dan m'n Getz.
Leuke foto trouwens!
Ben je al met de auto bezig geweest?
 
Ben nog niet met de Mercedes bezig geweest, mis de cabriokap pomp en nog wat delen van de kofferbakruimte.
Heb de garage gevraagd ernaar en die zou nog even informeren bij de vorige eigenaar, want hij zou wel compleet moeten zijn.
 
Weet iemand toevallig of je dat sprietje (de antenne) van de CLK cabrio gewoon kunt vervangen door een electrische antenne, of zitten er speciale funtie's aan buiten de radio om?



Ik luister nooit radio in de auto, vaak heb ik er ook geen eentje in, tenzij de originele radio bij de auto zit wat bij de Mercedes het geval is, moet hem alleen nog installeren.
 
Laatst bewerkt:
Er kan nog GPS of een mobiele telefoon antenne in zitten. Maar ja, moeten beide opties wel geinstalleerd zijn uiteraard.

Maar geen radio? Helemaal geen muziek? Niks?
 
Origineel hoort er nog een telefoon in te zitten maar die is er niet meer in de midden console.
Ben geen muziek luisteraar, geniet meer van de stilte en het motorgeluid van een auto. :)
 
Gisteren wat nieuwe foto's gemaakt van de Nissan, was mooi weer dus dakkies eruit deze keer. :)














 
Laatst bewerkt:
Ben gek op mooie foto's maken, dus er zullen regelmatig nieuwe voorbij komen van één van mijn auto's. :)
 
Heerlijke foto's Diante (y)

De 230 kompressor motor is erg fijn, mijn vorige SLK had ik dezelfde.
Wel is het zaak om de nokkenas magneet kabel te controleren op olie lekkage, is een standaard kwaal namelijk, de olie kan op ren duur je hele kabelboom en ecu kapot maken , vervanging kost 1250 euro.
Hier een duidelijk topic over hoe en wat.
https://www.motor-talk.de/forum/aktion/Attachment.html?attachmentId=726432
 
Bedankt voor de info!

Moet even een beetje uit de onkosten komen en dan ga ik kijken met welke auto ik ga rijden, misschien dat ik straks met de CLK cabrio neem, want dan heb ik ook de mogelijkheid om eraan te werken en hem goed te maken.
Maar weet niet of ik de Nissan stil kan zetten, aangezien ik het een geweldig auto vind om erin te rijden.

Een vriendin van mij zei direct al, oh...dan ga ik wel in de Mercedes rijden, heb ik een nieuwe auto! :D

Wil hem eerst goed maken, waar onder valt de cabriokap weer werkend maken, het zwieberig sturen oplossen en nieuwe banden & koplampen monteren.
Vind persoonlijk deze wel mooi staan, lijkt de auto ook weer wat moderner...





Verder heb ik alleen nog één geluidje erin dat ik hoor soms als ik een bocht neem, een pling geluid.
Moet de CLK nog na laten kijken door mijn monteur, dan weet ik meteen hoe hij verder qua staat is.

Als dit allemaal gedaan is, dan wil ik het inleghout van het interieur vervangen door de lichte variant, deze vind ik een warmere uitstraling hebben.
(Wil ik wel ruilen met iemand die de donkere variant weer mooier vindt.)

Tevens deels het interieur vernieuwen, zodat alle kleine beschadigingen weg zijn, een volledig electrische bijrijdersstoel monteren, liefst met geheugen indien mogelijk, deurklinken met chrome randje, de rand onderaan de zijramen en cabriokap vind ik ook mooier in chrome en de kofferbak verder compleet maken met de ontbrekende onderdelen. (geen kofferbakmat en de plastic kap die mist die je weg kunt schuiven om de kofferbak te vergoten als de cabriokap dicht is.
 
Terug
Bovenaan