Peugeot 308 (SW p. 26)

driel24 zei:
Ik heb ook klonk geluid... Maar dan voor.
Gelukkig heeft de dealer het ook gehoord. Krijg nieuwe schokbrekers onder garantie.

Hulpveren voor achter besteld vanwege doorhangen. (220euro geen garantie)

Nog gevraagd of de achterlichten aan kunnen in de auto stand. Helaas.
Als iemand dat wel voor elkaar heeft hoor ik het graag.

@ente : vind hem ook torderen en het getik maakt mij gek (n):(

@driel24 : mag ik vragen waar je de hulpveren hebt besteld ? Zijn het MAD veren en laat je ze monteren ?

Klaaf zei:
driel24 zei:
Ik heb ook klonk geluid... Maar dan voor.
Gelukkig heeft de dealer het ook gehoord. Krijg nieuwe schokbrekers onder garantie.

Hulpveren voor achter besteld vanwege doorhangen. (220euro geen garantie)

Nog gevraagd of de achterlichten aan kunnen in de auto stand. Helaas.
Als iemand dat wel voor elkaar heeft hoor ik het graag.

@ente : vind hem ook torderen en het getik maakt mij gek (n):(

@driel24 : mag ik vragen waar je de hulpveren hebt besteld ? Zijn het MAD veren en laat je ze monteren ?

Bij Peugeot Iriks Breda
Helaas weet ik niet welke...
Ik laat ze monteren.

Ik zal me ook maar eens even in het strijdgewoel mengen hier.. Ik was net vóór de zomer aan het rondneuzen voor een vervanger van mijn Punto Evo 1.3. Uiteraard moest het verbruik dan nog verder naar beneden (momenteel 3,71/100km :D). De Peug kwam zodoende samen met de Clio (Estate 1.5) en de nieuwe Cactus in beeld (o.b.v. fabrieksopgaven verbruik). Een gevarieerd gezelschap.

Ik heb met een benzine 308 proef kunnen rijden en dan was uiteraard wel wat anders dan mijn Evo.. Echter, toen ik eens een beetje ging door vragen werd het voor mij al wat minder:

1. Zo had ik toen het idee dat de verbruiksopgave niet zozeer gestoeld was op een feitelijke meting (uiteindelijk zal een van de wetten of regeltjes dat wel voorschrijven), maar dat dit misschien meer was 'teruggerekend' naar de lage CO2 uitstoot die enkel door dat Adblue goedje wordt bereikt? Wanneer ik naar de verbruiksmonitor kijk, zie ik dat het verbruik van de 308 diesel zwaar tegen valt? Gunstigste verbruik is 4,xx..??!! Zijn er mensen die richting de 3,5 gaan met hun diesel?
Ook vond ik het toen al vreemd dat je ver binnen je onderhoudsinterval terug moet om die Adblue toe te laten voegen. Hierboven blijkt ook alweer hoe die 'fabrieksopgave' in de praktijk zelfs uit valt.

2. Ik ben ook één van de mensen die zich ergert aan navigatiesystemen zoals in deze 308, waarbij je bij aflevering een oude kaart krijgt en deze bij je eerste beurt tegen een waanzinnig bedrag kunt laten updaten. In een verkooppraatje wordt dan wel gezegd dat je dat bij onderhoud 'goedkoper' kunt krijgen, maar dat is uiteraard weer afwachten. En dan ook nog eens een flink bedrag betalen voor de Connect apps.. Zit op de standaard Connect navigatie nu wel of geen file-info? En is dat zoals de LIVE traffic van TomTom (incl. N-wegen) of werkt het een stuk minder?

3. Voor zover ik begrepen heb van de verkopers heeft deze auto geen spraakherkenning voor de telefoon (zoals dat vlekkeloos werkt in mijn Punto). We zijn inmiddels 4 jaar verder, ik had wel verwacht dat dat de standaard zou zijn inmiddels bij zo'n auto..

4. interface van het touchscreen vond ik er qua interface / kleuren maar matig uit zien. Dat ziet er in een Renault (Clio) toch al leuker uit vind ik zelf. En nu zeker met de 'mirror' systemen voor je tel., lijkt dit scherm al erg gedateerd.

4. Uitrustingsniveau's / opties / 5-bak of 6-bak vond ik erg verwarrend. Zat ik in een 308 bij de dealer met zo'n handig opbergvak met schuifje in de middenconsole, werd me verteld dat dat dan weer enkel een zakelijk model was en dat ik daar dus niet voor kon kiezen.. Bij de andere dealer werd me als particulier 'gewoon' weer een zakelijk (voorraad) model aangeboden.. Ook werd me (zonder het eigenlijk door te hebben), een 'oude' 5-bak 115PK aangeboden. "nee meneer, is precies dezelfde motor met hetzelfde verbruik, alleen de Adblue toevoeging ontbreekt". Juist ja...

Al met al, gecombineerd met een waardeloze inruil, was ik even afgehaakt v.w.b. de 308 (en later ook de Clio) en heeft mijn Evo weer een nieuwe APK gehad (vlekkeloos..). Misschien was dat toch wel de meest verstandige keuze, gezien de verbruikscijfers en de vele klachten waarmee deze auto al te maken heeft..? Of toch niet...? Wie maakt me weer warm voor de 308?

@ Bruijst:

Punten 1, 2 & 3 'zuigen' - punt 4 (=5) leest als een behoorlijke 'fail'.

Maak het jezelf makkelijk - scoor een full spec Clio (Estate).

bruijst zei:
Ik zal me ook maar eens even in het strijdgewoel mengen hier.. Ik was net vóór de zomer aan het rondneuzen voor een vervanger van mijn Punto Evo 1.3. Uiteraard moest het verbruik dan nog verder naar beneden (momenteel 3,71/100km :D). De Peug kwam zodoende samen met de Clio (Estate 1.5) en de nieuwe Cactus in beeld (o.b.v. fabrieksopgaven verbruik). Een gevarieerd gezelschap.

...

Al met al, gecombineerd met een waardeloze inruil, was ik even afgehaakt v.w.b. de 308 (en later ook de Clio) en heeft mijn Evo weer een nieuwe APK gehad (vlekkeloos..). Misschien was dat toch wel de meest verstandige keuze, gezien de verbruikscijfers en de vele klachten waarmee deze auto al te maken heeft..? Of toch niet...? Wie maakt me weer warm voor de 308?

Ach, dat weet je bij nieuwe auto's. Die hebben nog weleens wat kleine probleempjes die nog even opgelost moeten worden aan het begin van de looptijd, maar daar hebben andere merken ook mee te maken.

Dat je het verbruik nog lager wilt dan in je Punto zal lastig gaan worden. Het komt volgens mij voor niemand in dit land als verassing dat nieuwe auto's lang niet de verbruiksopgave halen die geclaimd wordt door de fabrikant. Ik zag laatst een grafiek voorbij komen dat dit bijna 20% afwijkt. Het gebruik van Adblue heeft overigens niks te maken met het verbruik, maar alleen met Co2 uitstoot.
Hier komt nog bij dat je een veel grotere auto wilt gaan rijden met een sterkere motor, dat is voor het verbruik in bijna alle gevallen nadelig.

Gebruiksmonitor hecht ik ook weinig waarde aan: mensen met leaseauto's rijden tenslotte anders dan eigenaren die de auto bezitten.

Verstandigste keuze lijkt mij inderdaad om in de Punto verder te blijven rijden, al is het alleen al om de afschrijving van een nieuwe auto.

QuiCk01 zei:
Gebruiksmonitor hecht ik ook weinig waarde aan: mensen met leaseauto's rijden tenslotte anders dan eigenaren die de auto bezitten.

.
Wat een vooroordeel!! (n)

De mijne is in lease... Maar ik rij in mijn lease nog netter dan in eigen auto.
Al is het alleen al omdat ik het een sport vind om zo zuinig te rijden.
Ik rij aardig wat en haal gem 4.6 liter per 100 km. Berekend met voltanken.
Boord Comp. Geeft 4.6 tot 4.9 aan.
Gemiddelde snelheid op boord computer is 66 km per uur.
( is natuurlijk incl. File, stoplichten etcetera )
Op vakantie 6.0 gereden maar was met dakkoffer en aanhangwagen,
Op 130 wegen rij ik meestal 120. Op regionale wegen de snelheid die mag.

Vind ik bizar zuinig voor een 308sw ble 1.6 diesel. Standaard velgen.

driel24 zei:
QuiCk01 zei:

.

De mijne is in lease... Maar ik rij in mijn lease nog netter dan in eigen auto.
Al is het alleen al omdat ik het een sport vind om zo zuinig te rijden.
Ik rij aardig wat en haal gem 4.6 liter per 100 km. Berekend met voltanken.
Boord Comp. Geeft 4.6 tot 4.9 aan.
Gemiddelde snelheid op boord computer is 66 km per uur.
( is natuurlijk incl. File, stoplichten etcetera )
Op vakantie 6.0 gereden maar was met dankoffer en aanhangwagen,
Op 130 wegen rij ik meestal 120. Op regionale wegen de snelheid die mag.

Vind ik bizar zuinig voor een 308sw ble 1.6 diesel. Standaard velgen.

Helemaal mee eens Driel !!
Ik ben ook een leaserijder, wel van mijn eigen bedrijf, maar toch lease. Vanaf km 0 bijgehouden tot nu ruim 9000 km zit ik gemiddeld op bijna 1 op 22.
De auto (ook 1.6 diesel op 16" ) wordt steeds zuiniger en haalt bij langere stukken vaak 1 op 25.

Niet elke leaserijder scheurt, net zo min als dat elke privé rijder als een brave Hendrik rijdt.

Als ik zo om mij heen hoor en zie, boeit het de meeste lease rijders niet wat het verbruik is.

Gelukkig zijn er nog mensen zoals jullie die toch gewoon zuinig willen rijden.

QuiCk01 zei:

Ik niet.
Ik rij wel stevig door, maar na 120.000km kwamen de eerste nieuwe banden er pas onder (wat voldoende moet zeggen).

eerste 350 km zitten erop.
Wat een fijne auto!
de BLE is goed uitgerust en de achteruitrijcamera (optie) is al handig van pas gekomen.

met het oog op het bovenstaande:
Ik ben ook een lease rijder en inderdaad boeit mij het verbruik niet zo... maar dit is ook altijd het geval bij mijn privé auto's.
Ik rijd auto om auto te rijden, niet om de bloemetjes te knuffelen. Dat de auto schoon is door de ad Blue is fijn maar dat is voor mij niet de beslissende factor geweest.

Rij eigenschappen vind ik veel belangrijker. En dat zit goed hoor, hij rijdt heerlijk!
De 120 pk diesel bied veel comfort en lijkt steeds wat reserve te hebben.
Gisteren een stukje 150 / 160 gereden en het viel me op dat de auto heerlijk stil is en ongelofelijk goed op de weg ligt (geen enkele last van wind o.i.d.) dit gaat fijn zijn met de ritjes door Duitsland!

Bij mij was de afweging de V40 van Volvo of de Peugeot 308 SW . de kofferbak-ruimte was in mijn ogen functioneler dan de 190 PK van de Zweed.
Dus bij het hele traject toch blijven denken aan de 190 pk... Nu dat ik hem heb ben ik blij te kunnen zeggen dat ik geen vermogen mis in de 1.6 .

Zal vast nog wel vervolgt worden...

Arw. zei:
de BLE is goed uitgerust en de achteruitrijcamera (optie) is al handig van pas gekomen.

Wacht maar tot je de camera in het donker wilt gebruiken. De achteruitrijlichten zouden 'meer' moeten zijn of het diafragma van de camera hoger.

Verschil qua geluid met 120 of 150 maakt idd niet uit.

Zijn er mensen met een foto van de inbouw van de EBS subwoofer in de kofferbak? De foto van de subwoofer in het reservewiel kende ik al, maar ik ben ook benieuwd hoe ie zit als ie bijv. aan de wand is gemonteerd.

E-One zei:
Arw. zei:

Wacht maar tot je de camera in het donker wilt gebruiken. De achteruitrijlichten zouden 'meer' moeten zijn of het diafragma van de camera hoger.

Verschil qua geluid met 120 of 150 maakt idd niet uit.

Dat heb ik inderdaad ook gemerkt :) ik kan in het donker alleen de dealer naam lezen onder m'n kenteken maar dan komen de sensoren goed van pas.
ik zal binnenkort eens een fototje hier plaatsen (eerst weer even wassen) :D

Zeemeester zei:
Mcsluis zei:
JosJ84 zei:
Zeemeester zei:
Afleverdatum: 23-12-2014
Dat gaat nog spannend worden! :(
Wanneer had je hem besteld?
Ai! Leasemij's zetten doorgaans liever geen auto's op kenteken in december. Wordt idd best spannend..
De bestelling is deze week geplaatst bij Peugeot, op kenteken zetten in december doen ze niet moeilijk over. Vorig jaar hebben ze nog heel veel Outlanders geregistreerd op het einde van het jaar
Zelfde hoorde ik ook rechtstreeks van de leasemij. Voor modellen die per jaarwisseling in een duurdere categorie bijtelling gaan vallen maken ze de uitzondering deze nog tot op het laatste moment op kenteken te zetten. Gelukkig maar :)
Wat betreft de levertijden; gelukkig hier al een aantal meldingen van het feit dat de verwachting is nog in 2014 te leveren. Blijkbaar gaan ze vol gas voor de 14 procenters. Het lijkt eerder een maximale leverdatum dan een indicatie. Zoiets hoorde ik ook van de dealer die voor ons besteld, dus ik ga er voorlopig maar positief van uit. En als het op de premium stoelen aan komt, dan mogen die van mij ook best later ;)

Mijn config:
308SW BLE
16" Quartz
Gris Moka
Premium stoelen
CD-speler
Achteruitrijcamera
Bagagebeugels

Geen excessen (helaas). Werd me al met al te duur om er nog wat extra's bij te kiezen.
Ik ga nog wel vragen de typeaanduiding voor aflevering te verwijderen. Oogt wat strakker vind ik.

Inmiddels heb ik ook een offerteaanvraag bij de leasemaatschappij uitstaan.
Als alles een beetje uitkomt in mijn leasebudget ga ik hem ook bestellen.

Ook ik wil uiteindelijk de typeaanduiding laten verwijderen.
Maar is het ook mogelijk om het peugeot logo op de achterkant te verwijderen? (Ik dacht dat iemand dat op dit forum al eens gedaan had?)

dj_ko zei:
Ik rij nu een paar jaar in een Golf 6 en kreeg deze week het fijne nieuws dat we weer een nieuwe leasebak mochten uitzoeken.

Gisteren in de 308SW benzine 130 pk mogen rijden en ik moet zeggen dat het erg lekker rijd, alleen het kleine stuurtje moest ik even aan wennen.
Hadden jullie dit ook in het begin?

Inmiddels heb ik al een offerteaanvraag bij de leasemaatschappij uit staan :D

https://www.autoweek.nl/autoreviews?merk=Peugeot&model=308&vanjaar=&totjaar=&kmstand=0&brandstof=0&sort=4

dj_ko zei:
Inmiddels heb ik ook een offerteaanvraag bij de leasemaatschappij uitstaan.
Als alles een beetje uitkomt in mijn leasebudget ga ik hem ook bestellen.

Ook ik wil uiteindelijk de typeaanduiding laten verwijderen.
Maar is het ook mogelijk om het peugeot logo op de achterkant te verwijderen? (Ik dacht dat iemand dat op dit forum al eens gedaan had?)

https://www.autoweek.nl/forum/read.php?4,5116594,5334214#msg-5334214

Jij bent echt te lui om iets op te zoeken he ? Moet echt alles voor jou voorgekauwd worden ?

Opast zei:
dj_ko zei:
Weet iemand of er bij de 308 SW Lease executive uitvoering parkeersensoren voor en achter zitten?

Wel eens op de site van Peugeot gekeken en dan in de brochures ??? RTFB !!!!

2014_09_10_14_36_39.jpg

Opast zei:
Jij bent echt te lui om iets op te zoeken he ? Moet echt alles voor jou voorgekauwd worden ?

pfff Sorry dat ik gewoon een vraag stel hoor, we zijn er op de wereld om elkaar te helpen niet waar?

Ik heb wel degelijk gezocht in de zoekfunctie alleen kwam ik iedere keer auto's tegen waarin alleen de typeaanduiding verwijderd was en niet het peugeot logo.
Maar ik zie nu dat dat inderdaad wel kan, bedankt voor het posten/melden :)

Wat betreft die parkeersensoren op de peugeot configurator site staat dit vermeld:
5trh9g.jpg

Daar staat dus alleen parkeerhulp voor, omdat ik dit nogal vreemd vond vroeg ik het voor de zekerheid na op dit forum.

dj_ko zei:
pfff Sorry dat ik gewoon een vraag stel hoor, we zijn er op de wereld om elkaar te helpen niet waar?
100% met je eens. Wanneer komt jouw inbreng ?

dj_ko zei:
Daar staat dus alleen parkeerhulp voor, omdat ik dit nogal vreemd vond vroeg ik het voor de zekerheid na op dit forum.
Aha, nu snap ik je verwarring. Uit je vraag kon in niet opmaken dat je al actief op de Peugeot website had gekeken.

Oh jah, de 12 volt aansluiting die vermeld staat op de car-configurator, is alleen de 12 volt aansluiting voor in het dashboard, dus niet achter bij de passagiers of in de kofferbak. Staat overigens niet bij de BL vermeld, maar is standaard, dus waarom het specifiek wel bij de BLE vermeld staat ....

senzje zei:
Kan er nou wel of geen DAB radio worden geluisterd in een 308? Als optie konden wij het niet kiezen (ook niet in de Configurator) en de dealer gaf ook aan dat Peugeot (nog) geen DAB radio had in de 308. Vanmiddag het boekje open gehad en daar staat wel degelijk het een en ander in m.b.t. DAB radio. Vreemd dus..
Overigens wel slecht als er niet voor DAB gekozen kan worden in deze tijd. Het zal toch de standaard gaan worden en alle vergelijkbare auto's van andere merken bieden het wel aan.

Ik quote mezelf maar even.. Iemand meer info mbt DAB(+)? In het boekje van de voorloop auto staat er dus wel degelijk het een en ander over in vermeld (een 308 HB, kaal model). In week 40 was de verwachte leverdatum, alleen de Rubis velgen waren twee weken geleden nog een probleem. Hopelijk zijn deze ook weer goed leverbaar tegen die tijd en kan de auto in week 41/42 worden opgehaald :)

senzje zei:
senzje zei:
Kan er nou wel of geen DAB radio worden geluisterd in een 308? Als optie konden wij het niet kiezen (ook niet in de Configurator) en de dealer gaf ook aan dat Peugeot (nog) geen DAB radio had in de 308. Vanmiddag het boekje open gehad en daar staat wel degelijk het een en ander in m.b.t. DAB radio. Vreemd dus..
Overigens wel slecht als er niet voor DAB gekozen kan worden in deze tijd. Het zal toch de standaard gaan worden en alle vergelijkbare auto's van andere merken bieden het wel aan.

Ik quote mezelf maar even.. Iemand meer info mbt DAB(+)? In het boekje van de voorloop auto staat er dus wel degelijk het een en ander over in vermeld (een 308 HB, kaal model). In week 40 was de verwachte leverdatum, alleen de Rubis velgen waren twee weken geleden nog een probleem. Hopelijk zijn deze ook weer goed leverbaar tegen die tijd en kan de auto in week 41/42 worden opgehaald :)
Toen ik er bij de dealer naar vroeg werd ik glazig aangekeken. Ze wist niet eens wat het was, of beweerde dat in elk geval. Maar het zou er niet inzitten. Dit terwijl je dus een Citroen C4 Cactus of Picasso kunt krijgen met als optie DAB-radio. Ik had het er graag op gehad. Sterker nog, zag zelfs een Engelse review van de 308SW, weet de link even niet, waarin juist aandacht werd besteed aan de aanwezigheid (of optie, dat herinner ik me niet meer) van de DAB-radio. Met andere woorden, PSA heeft het, Peugeot kan het, maar Peugeot NL lijkt vooralsnog te besluiten dit niet te leveren.

Kunnen we op pagina 1 niet een Q&A met FAQ plaatsen?:confused:

;)

@senzje: ook jouw vraag is al eens voorbij gekomen inclusief het volgende antwoord:
In Nederland zal DAB+ tot nader orde niet leverbaar zijn op de 308... Wanneer het wel komt weet niemand. Ook Peugeot en dus de dealers niet.
Inderdaad staat het wel in de boekjes, erg vreemd.

NitroNL zei:
ENTE zei:
@kmv: Vanmiddag een enorme knal in de achtervering. Alsof er een veer verschoof.
Dacht dat het wellicht van buitenaf kwam, maar na het lezen van jouw post twijfel ik niet meer. Het was dus inderdaad de auto zelf.

Km stand is nu 6000, een metaalachtige tikje begon inderdaad recent bij 5000. Exact als je schetst.

Was de knal spontaan of toen je over een drempel ging? Wat voor maat velgen zitten er onder je auto?

Even een aanvulling:
vandaag wel tot drie keer toe wel het geluid van een springende veer toen ik over drempels ging (zo'n zwaar Poinggg geluid, de gehele auto door en trilt serieus door).
Normale snelheid. Niet bruusk ofzo.

Heb de klacht ondertussen ook van 2 andere SW rijders kunnen aanhoren.

Afgelopen zaterdag eindelijk de 308 SW opgehaald. Dealer wilde nog de afneembare trekhaak demonstreren, maar dit lukte niet helemaal. Uiteindelijk kwam er een monteur die het na wat pielen voor elkaar kreeg. Je moet haast onder de auto gaan liggen om dat dingen te monteren. Heb nu al spijt dat ik geen vaste trekhaak heb gekozen. En ja, van een grote auto (Skoda Superb Station met alle luxe) naar een kleinere 308 is even wennen.
Wat opvalt is dat de auto iets minder geïsoleerd is, motor maakt iets meer geluid, maar hij rijdt wel erg lekker. Ook de 120 Pk ipv 105 Pk in een lichtere auto is een grote verbetering.
En inderdaad, zoals al eerder vemeld is het toch wel erg lastig voor peugeot om een beschermstrip op de achterbumper te plakken, zonder luchtbellen. Hier moet ik dus nog even voor terug.
Voor de rest is het nog wat kort dag om alles goed te evalueren.
Heb gelijk alle embleempjes achterop de auto (BlueLine, 308, peugeot en leeuw) verwijderd. Ging verbazingwekkend makkelijk, met een föhn en een simpel flosdraaitje, had ik alles er binnen 5 minuten af. Staat nu een stuk strakker.
Zal nog een paar foto's erop zetten (vanavond niet, m'n vrouw wilde er gelijk mee weg :-(

Als het gelukt is met die strip, zou je dat even kunnen posten?

Blijkt een lastig klusje als meerdere dealers zich er al niet meer aan wageno_O

Wildenborch zei:
Heb gelijk alle embleempjes achterop de auto (BlueLine, 308, peugeot en leeuw) verwijderd.

Erg strak, net als de fraaie witte 308 een paar pagina's terug. Maar met het verwijderen van de leeuw moet je wel oppassen. Daar kan je nog problemen met de LM mee krijgen. Het ontbreken ervan mag meestal niet volgens het inleverprotocol. Verwijderen van merk-, type- en motoraanduiding is algemeen aanvaard, en bij veel merken (zoals VW) heeft het zelfs een eigen bestelcode. Maar het VW-logo of de Peugeot-leeuw verwijdert geen enkele dealer.

NitroNL zei:
Wildenborch zei:
Heb gelijk alle embleempjes achterop de auto (BlueLine, 308, peugeot en leeuw) verwijderd.

Erg strak, net als de fraaie witte 308 een paar pagina's terug. Maar met het verwijderen van de leeuw moet je wel oppassen. Daar kan je nog problemen met de LM mee krijgen. Het ontbreken ervan mag meestal niet volgens het inleverprotocol. Verwijderen van merk-, type- en motoraanduiding is algemeen aanvaard, en bij veel merken (zoals VW) heeft het zelfs een eigen bestelcode. Maar het VW-logo of de Peugeot-leeuw verwijdert geen enkele dealer.

Even een opmerking bij het verwijderen van de leeuw achter op mijn witte peugeot.
Bij aflevering was een heel kleine beschadiging in de lak. Dit schijnt veroorzaakt te zijn bij het verwijderen van een sticker met een "flosdraadje"!!!!!
Tijdens het bijmaken hebben ze de leeuw moeten verwijderen.
Er is toen besloten om de leeuw niet te bestellen omdit ik het persoonlijk mooier vond uitzien.

Als ik jou was zou ik het toch even tegen de LM aanhouden. Of een nieuwe leeuw vragen aan de dealer, en deze t.z.t. met de auto inleveren. Je zal de eerste niet zijn die na inleveren van de auto wordt verzocht om alsnog een schadeformulier in te vullen. Voorkomen is beter dan genezen...

Jarno™ zei:
senzje zei:
senzje zei:

Toen ik er bij de dealer naar vroeg werd ik glazig aangekeken. Ze wist niet eens wat het was, of beweerde dat in elk geval. Maar het zou er niet inzitten. Dit terwijl je dus een Citroen C4 Cactus of Picasso kunt krijgen met als optie DAB-radio. Ik had het er graag op gehad. Sterker nog, zag zelfs een Engelse review van de 308SW, weet de link even niet, waarin juist aandacht werd besteed aan de aanwezigheid (of optie, dat herinner ik me niet meer) van de DAB-radio. Met andere woorden, PSA heeft het, Peugeot kan het, maar Peugeot NL lijkt vooralsnog te besluiten dit niet te leveren.

Hmm ok thanks, vreemd dat ze het communiceren in de boekjes.
Helaas enkele missers van Peugeot in mijn ogen, evenals het ontbreken van stembesturing en een logische drank/blik houder (ook als je de armsteun gebruikt).
Maar zo zijn er altijd wel wat puntjes natuurlijk.. :p

Is er hier iemand die zijn 308sw in augustus / half augustus heeft besteld en ook al een leverdatum heeft?

DunDaveNL zei:
Is er hier iemand die zijn 308sw in augustus / half augustus heeft besteld en ook al een leverdatum heeft?

Volgens mij heeft hier niemand een datum bij bestellingen die in juli, augustus en september zijn geplaatst. Misschien zelfs niet voor juni. Die paar daargelaten die een model uit voorraad hebben gekregen.

Mijn bestelling van half juli heeft nog geen 'leverweek'. LM ging uit van oktober en het bestelsysteem van Peugeot heeft het over 31 oktober (geplande productiedatum?).

DunDaveNL zei:

Ik heb de auto (308SW Allure, 2.0D, automaat) begin juli besteld en heb nog geen leverdatum. De LM houdt het op half 15 November. Mijn huidige contract loopt af op 16 November. Hoe toevallig...

Jarno™ zei:
DunDaveNL zei:

Volgens mij heeft hier niemand een datum bij bestellingen die in juli, augustus en september zijn geplaatst. Misschien zelfs niet voor juni. Die paar daargelaten die een model uit voorraad hebben gekregen.

Mijn bestelling van half juli heeft nog geen 'leverweek'. LM ging uit van oktober en het bestelsysteem van Peugeot heeft het over 31 oktober (geplande productiedatum?).

De auto van mijn vriendin is eind juli/begin augustus besteld. De verwachte leverdatum zou zijn in week 40/41 (begin oktober). Betreft een 308 HB Allure met vrijwel alle opties. Of het dan ook daadwerkelijk gaat lukken weet ik ook niet.. (zoals ik eerder al aangaf waren ook de velgen een probleem).

senzje zei:
De auto van mijn vriendin is eind juli/begin augustus besteld. De verwachte leverdatum zou zijn in week 40/41 (begin oktober). Betreft een 308 HB Allure met vrijwel alle opties. Of het dan ook daadwerkelijk gaat lukken weet ik ook niet.. (zoals ik eerder al aangaf waren ook de velgen een probleem).

Mijn eerste indicatie, afgegeven half juli, was ook begin oktober, maar van de dealer later de genoemde update ontvangen.

Wildenborch zei:
Dealer wilde nog de afneembare trekhaak demonstreren, maar dit lukte niet helemaal. Uiteindelijk kwam er een monteur die het na wat pielen voor elkaar kreeg. Je moet haast onder de auto gaan liggen om dat dingen te monteren. Heb nu al spijt dat ik geen vaste trekhaak heb gekozen.
Dat komt doordat er zonder gemonteerde trekhaak niks te zien mag zijn. Dan krijg je verticale montage van onder af. Met een gat in de bumper zou de trekhaak horizontaal ingeschoven kunnen worden. Dan hoef je niet onder de auto te zijn.
Mooiste is een wegklapbare trekhaak, maar die zijn er maar voor enkele merken (en duur).
Vaste trekhaak is trouwens behalve onesthetisch óók onpraktisch. Je moet steeds opletten dat je je scheenbeen niet stoot als je in de achterbak moet zijn :(

Door niet vaak monteren/demonteren krijg je daar geen handigheid in en dat voedt de mening dat een afneembare kogel onhandig is.

driel24 zei:
QuiCk01 zei:

.

Ach mijn oordeel is ergens op gebaseerd.
Ik heb als bijbaan vroeger enkele honderden auto's opgehaald bij leaserijders. Als 20% zou weten wat het verbruik is van hun auto is het i.m.o. veel.
Accountmanagers/vertegenwoordigers zijn overigens over het algemeen het ergste, die jagen echt door tot 5-6000 toeren in hun VW Polo
Bij hun gaat tijd nu eenmaal vaak voor kosten. De kosten worden door de werkgever vergoed, in die extra tijd kunnen ze nog proberen een bonus binnen te halen.

De rijstijl is ook dramatisch. Hier zitten autoliefhebbers en hebben dus wat meer met auto's, maar ik heb auto's gereden die na 20.000 kilometer al rondreden met kapotte koppelingen, gescheurde velgen, banden afgeschreven, noem het maar op.

Uiteraard zijn er ook auto's bij die na 5 jaar en 200.000k op de klok nog als nieuw zijn, maar ik merk vaker dat er toch minder goed mee om gegaan is dan bij privéauto's.

Accountmanagers/vertegenwoordigers zijn overigens over het algemeen het ergste, die jagen echt door tot 5-6000 toeren in hun VW Polo
Bij hun gaat tijd nu eenmaal vaak voor kosten. De kosten worden door de werkgever vergoed, in die extra tijd kunnen ze nog proberen een bonus binnen te halen.

Zo verdraaid handig die hokjes cultuur. Heerlijk overzichtelijk ook.

:LOL:

QuiCk01 zei:
driel24 zei:
QuiCk01 zei:

.

Yep, op jouw waarheid / perceptie uit een verleden.
Is dát nu de werkelijkheid?

De laatste jaren is verbruik monitoring door de betalende partij, voor die zakelijke auto, echt wel een beleidsinstrument geworden. De techniek maakt het ook eenvoudig inzichtelijker waardoor e.e.a bij periodieke beoordelingen meegenomen kunnen worden.

En daarbij, wát is nu zuiniger? Een vertegenwoordiger die netjes voor zijn 308 SW zorgt en dus met een schone auto bij de klant voor komt rijden OF een kleine Huyndai I10 met stickers van een uitzend/payroll bedrijf erop en vier 'forse' mannen erin die van een klus terug rijden.
Beide auto's '14%' maar ik denk dat die I10 op zo'n moment harder moet werken, en dus meer uitstoot, dan een op 1 plek bezette 308 diesel.

QuiCk01 zei:
driel24 zei:
QuiCk01 zei:

.

Ik heb als bijbaan vroeger enkele honderden auto's opgehaald bij leaserijders. Als 20% zou weten wat het verbruik is van hun auto is het i.m.o. veel.

De rijstijl is ook dramatisch. Hier zitten autoliefhebbers en hebben dus wat meer met auto's, maar ik heb auto's gereden die na 20.000 kilometer al rondreden met kapotte koppelingen, gescheurde velgen, banden afgeschreven, noem het maar op.

Uiteraard zijn er ook auto's bij die na 5 jaar en 200.000k op de klok nog als nieuw zijn, maar ik merk vaker dat er toch minder goed mee om gegaan is dan bij privéauto's.

Weet je waar het mij om ging.... Het woord "tenslotte".

Je gaat er dus van uit dat alle mensen met lease wagens zo rijden.

Al enige tijd volg ik dit forum, maar eindelijk kan ik me mengen in de discussie.

Vorige week bevestiging gekregen van mijn bestelling:
Peugeot 308 SW 2.0 Allure BlueHDI 150 pk
Kleur: Blance Nacre
Opties: Drivers Sport Pack, Glazen dak, Achteruitrijcamera, CD speler, Keyless Entry & Start, 18" lm velgen Saphir Black en aluminium instaplijsten (belachelijk dat dit er niet standaard op zit).

Oh ja, voor de mensen met vragen over de levertijd. Mijn dealer wist te vertellen dat deze bestelling in november wordt geproduceerd en dan begin december wordt afgeleverd. Helaas voor mij moet ik dan nog wachten tot begin januari, maar het geeft wel een indicatie over de levertijd. Het schijnt overigens zo te zijn dat de levertijd afhankelijk is van de kleur. Indien 'jouw kleur' in de productie vol zit, moet je dus ongeveer met een maand extra levertijd rekening houden.

Durashift zei:
QuiCk01 zei:
driel24 zei:
QuiCk01 zei:

.

Yep, op jouw waarheid / perceptie uit een verleden.
Is dát nu de werkelijkheid?

De laatste jaren is verbruik monitoring door de betalende partij, voor die zakelijke auto, echt wel een beleidsinstrument geworden. De techniek maakt het ook eenvoudig inzichtelijker waardoor e.e.a bij periodieke beoordelingen meegenomen kunnen worden.

En daarbij, wát is nu zuiniger? Een vertegenwoordiger die netjes voor zijn 308 SW zorgt en dus met een schone auto bij de klant voor komt rijden OF een kleine Huyndai I10 met stickers van een uitzend/payroll bedrijf erop en vier 'forse' mannen erin die van een klus terug rijden.
Beide auto's '14%' maar ik denk dat die I10 op zo'n moment harder moet werken, en dus meer uitstoot, dan een op 1 plek bezette 308 diesel.

Ik heb een achtergrond in dit wereldje en denk dus te kunnen concluderen dat dit zo is. Welke kennis heb jij dat dit niet zo is?
Ik zou dolgraag willen dat ik ongelijk had en mijn conclusie op basis van mijn ervaringen onjuist is, dus mocht je er onderzoeken naar hebben zou ik die graag lezen. (y)

Op alinea 2 en 3 zijn we het met elkaar eens. Blijft wel dat er volgens mij in bijna geen enkel contract is opgenomen dat werknemer een bepaald minimum moet halen voor het verbruik. Er zitten dus nog wat haken en ogen aan.

Je voorbeeld over de I10 vind ik mooi en zeer herkenbaar overigens! Wel jammer dat als je de uitstoot deelt door het aantal passagiers de vertegenwoordiger aan het kortste eind trekt.

driel24 zei:

Natuurlijk niet. Er zijn altijd uitzonderingen, ook hier. Je bent nu gewoon aan het mierenneuken.

QuiCk01 zei:
(..)

Ik heb een achtergrond in dit wereldje en denk dus te kunnen concluderen dat dit zo is. Welke kennis heb jij dat dit niet zo is?
Ik zou dolgraag willen dat ik ongelijk had en mijn conclusie op basis van mijn ervaringen onjuist is, dus mocht je er onderzoeken naar hebben zou ik die graag lezen. (y)

Zoals ik jouw bijdragen lees.. is jouw (voor)oordeel slechts gebaseerd op jouw ervaring uit een verleden (jaren 80 / 90?)
Wat is jouw wetenschappelijke bijdrage?
Ook ik ken het 'lease' wereldje en ja, er komen soms smerige auto's retour of er zijn onverklaarbare technische mankementen waarvan je vermoedt dat de gebruiker ondeskundig is.. Maar goed, dat kan net zo goed een IT nerd zijn (om een ander stereotype aan te halen).
Of menig 'bouwvakkers busje' wordt uitgewoond ingeleverd na 7 jaar dienstverband.. mag het?

'Onderzoeken' om aan te tonen dat theoretisch verbruik afwijkt ten opzichte van werkelijkheid zijn er de laatste tijd genoeg geweest (brandstofkaart leveranciers bijvoorbeeld). Ook daarin zullen verschillen zijn.. de 'bouwmanager' met een Outlander EV die elke week een werkkar aankoppelt.. is ook niet echt bezig de auto te gebruiken waarvoor ie bedoelt is.. ;)

QuiCk01 zei:
Op alinea 2 en 3 zijn we het met elkaar eens. Blijft wel dat er volgens mij in bijna geen enkel contract is opgenomen dat werknemer een bepaald minimum moet halen voor het verbruik. Er zitten dus nog wat haken en ogen aan.

Brandstofbijdragen, vooral bij de plug-in's, met een maximum waarbij overschrijding een extra inhouding betekent bij de volgende salarisstrook, is wel in opkomst.

Excessen zijn meer en meer inzichtelijk en zouden ook besproken moeten worden.. Veelal is het verweer dan 'ja maar, het theorieverbruik klopt niet' maar dat is in een vergelijkbaar automandje snel te tackelen.

QuiCk01 zei:
Je voorbeeld over de I10 vind ik mooi en zeer herkenbaar overigens! Wel jammer dat als je de uitstoot deelt door het aantal passagiers de vertegenwoordiger aan het kortste eind trekt.

Misschien, al is het dus de zwakte dat het werkelijk verbruik van dat moment niet bekend is/te meten..;)

QuiCk01 zei:
driel24 zei:

Natuurlijk niet. Er zijn altijd uitzonderingen, ook hier. Je bent nu gewoon aan het mierenneuken.

Nu ja, er is toch wel een verschil tussen een 'uitzondering' en een hele groep 'stigmatiseren'. Is geen 'mieren neuken'.

senzje zei:
Jarno™ zei:
DunDaveNL zei:

308sw ble 1.6 bluehdi 120pk, besteld begin juni, eerste verwachte leverdatum begin september, later enkele weken bijgesteld naar eind september.
Dus ben erg benieuwd ..., heb nog even geduld...

Trouwens de vooroordelen over gebruik van leaseautos, daar herken ik mezelf totaal niet in. Rij voorzichtiger in de leasert als in eigen auto.
Bovendien gaat het om je eigen veiligheid, het heeft totaal geen zin om door het NL verkeer te 'scheuren'. Alleen krijg je ergernis en veel meer kans dat er iets mis gaat. Mijn motto is 'doorrijden als het kan' en 'bij twijfel niet inhalen'.

Volg trouwens met belangstelling dit forum.

senzje zei:
Jarno™ zei:
senzje zei:
senzje zei:

Hmm ok thanks, vreemd dat ze het communiceren in de boekjes.
Helaas enkele missers van Peugeot in mijn ogen, evenals het ontbreken van stembesturing en een logische drank/blik houder (ook als je de armsteun gebruikt).
Maar zo zijn er altijd wel wat puntjes natuurlijk.. :p

DAB staat in de handleiding, zit niet in de auto. Peugeot: "Fout in de handleiding."
Volgens de handleiding wordt de stand van de buitenspiegels bij elektrische stoelverstelling in het geheugen gezet (vind ik ook heel logisch), in praktijk niet. Peugeot: "Fout in de handleiding."

Of er zit een ontzettende klojo bij Peugeot handleidingen te schrijven en wordt er niet gecontroleerd of het wel klopt wat hij schrijft, of de handleiding is wel goed en doen andere klojo's bij Peugeot alles wat eigenlijk wel in de auto had moeten zitten af met: "Fout in de handleiding."

Ik hou het op het laatste, dat is zowel letterlijk als figuurlijk de goedkoopste oplossing. Ik kan me niet voorstellen dat iemand zelf dingen in een handleiding gaat verzinnen waarvan van tevoren niet is gezegd dat het er in moet staan.

In phase deux zal het beide wel standaard zitten. Let maar op. Ze hebben het verkeerde script gebruikt.:)

Terug
Bovenaan