Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Mooie foto's! En ontzettend leuk om te zien dat de 306 een bezoekje aan de Nürburgring heeft gemaakt (en in het gezelschap van een tweede 306 zelfs!) :D

Als de jouwe het met zijn 1.6 liter zoals je zegt maar nauwelijks aankan lijkt het me met een 1.4 liter motor helemaal niet te doen; ik ben blij dat ik dat mijn 306 heb bespaard dan, haha :)
 
Ontzettend gaaf Elco :cool:(y)
Staat ook nog bij mij op de planning, lekker gemoedelijk eens een rondje doen op dit wereld beroemde stukje asfalt.
 
Oh Elco, die RS hoe dik!

Als het ook nog een cup is, wat ik wel vermoed omdat ik hem meen te herkennen is het helemaal topspul en precies de juiste configuratie. ;)
 
Poe, jij durft, je mooie cabrio (laten) rijden op de Ring ;) Ik was er ook in juni, maar alleen om er rond te kijken.
 
@ Nico,
Het is inderdaad een Cup, en 't kan ook best kloppen dat je 'm herkent. Hij is weleens online verschenen en zal dat ook vast wel vaker doen.

@ Rob,
Ach, met 'n professional driver op een closed track heb ik er wel vertrouwen in... :)

Veel is er niet te melden m.b.t. de 306. Er moet nog iets gebeuren aan de uitlaat, die nog steeds af en toe een behoorlijk goedkope rammel ten gehore brengt. Ergens zit 'ie tegen een hitteschildje aan. Dat komt binnenkort wel goed.

Daarnaast heb ik afgelopen maand het enige echte pijnpunt van de auto - eindelijk - aangepakt. Onder de motorkap zat namelijk behoorlijk wat oppervlakkige roest en dito narigheid, waarschijnlijk het resultaat van een ooit lekkende accu. Al bij aanschaf was het lelijk en sindsdien werd het niet lelijker, maar ik wilde het graag netjes hebben. Na veel te lang wachten heb ik het eindelijk aangepakt, dus aanschouw het resultaat:


P1330626_zpsur7y844z.jpg


P1330631_zpsa8j9ywju.jpg


P1330642_zpsej6vedto.jpg


P1330645_zps8jnlstkj.jpg


Nu trek ik weer zonder gène de kap open & is 't weer beschermd!
 
Zo he! Dat is netjes geworden Elco! Het lijkt haast alsof ie nieuw is zo!

Goud werk mien jong!(y)
 
Mja, nieuw... ik weet niet of Peugeot zelf blanke lak heeft gebruikt onder de motorkap. Mijn werk glimt iets meer dan 't aan de andere kant doet, al zal dat ook maar tijdelijk zijn. Zovaak maak ik 't onder de kap namelijk niet schoon.

De auto zelf nog steeds wel. Een paar dagen geleden had ik een bruiloft ergens zeer achteraf in Fryslân, waardoor de 306 behoorlijk vies geworden is. Het leek me wel eens verfrissend om gewoon lekker een vieze auto te hebben, maar die gedachte hield precies anderhalve dag stand...

P1330776_zpsdwd9c6xz.jpg
 
Vieze auto's altijd (n)

Maar zeer netjes opgelost Elco, bij mijn wagen precies hetzelfde verhaal maar dan in de kofferbak, ook een lekkende accu waarschijnlijk.
 
Vind ik dus ook! En ik tref het, met deze nazomer. Om dat nog fijner te maken heb ik een rammeltje uit de voorruitomlijsting gehaald. Daar tikte een stroomkabeltje vrij constant tegen de kunststof omlijsting, wat op den duur nogal irriteerde. Eenvoudigweg vastgeplakt, de boel teruggezet en opgelost.

Morgen worden er een nieuwe uitlaatpakking gemonteerd. Deze pakking, net onder de motor, is namelijk volledig vergaan waardoor de uitlaat lekt en subtiele plofjes geeft. De bevestiging met springveertjes wordt ook vervangen, deze zijn ook versleten en zorgen voor onaangename rammels bij wegrijden en optrekken. Net alsof ik al jaren geen geld in onderhoud gestoken heb. Men mag best naar mijn auto kijken als ik voorbij rijd, maar niet vanwege zulke goedkope geluiden.

Verder gaat 't zeer voorspoedig met de 306. Ik rijd alweer 20.000 kilometer zonder problemen en gezien de kilometerteller 229.000 heeft overschreden komt er morgen tegelijkertijd nieuwe olie in. Dan kunnen we weer eventjes vooruit (y).

WP_20160912_20_39_09_Raw_LI__highres_zpsds7hweyu.jpg

Ohja, er zit ook een nieuwe voorste kentekenplaat op. De blanke toplaag ervan liet los, dat zag er lelijk uit. Vervangen dus maar.
 
Elco. Je weet dat ik je auto en kleur werkelijk fantastisch vind.

Maar ik wil wel even zeggen dat ik ergens best wel een beetje jaloers op je ben, niet zozeer vanwege de 306. Maar voornamelijk vanwege je kilometerstand en het tempo waarmee je die kunt opschroeven.
Heerlijk lijkt me dat een auto die echt helemaal naar je smaak is, op en top onderhouden en gebruiken waar die voor gemaakt is en daar zeer veel plezier van hebben.

Ga zo door zou ik zeggen. :D
 
Gelukkig wel luxe kentekenplaten. Dat hoort gewoon op zo'n auto. Premium is altijd beter en de auto oogt er een stuk luxer door!
 
Nico GTR zei:
Heerlijk lijkt me dat een auto die echt helemaal naar je smaak is, op en top onderhouden en gebruiken waar die voor gemaakt is en daar zeer veel plezier van hebben.
Precies dit inderdaad (y)
 
Het blijft een plaatje! Lijkt me heerlijk zo'n cabrio met deze temperaturen. Ik zou naar alle afspraak een uur eerder vertrekken en leuke weggetjes kiezen :p.
 
Blijft een geweldig mooie auto, die steeds verder geperfectioneerd wordt (y) Erg leuk te lezen dat je er zoveel plezier mee hebt!
 
Nico zei:
Maar ik wil wel even zeggen dat ik ergens best wel een beetje jaloers op je ben, niet zozeer vanwege de 306. Maar voornamelijk vanwege je kilometerstand en het tempo waarmee je die kunt opschroeven.

Ik soms ook, hoor. Mooi dat het allemaal kan en mag. En dat de Peug zich zo goed houdt. Leuk dat jullie het begrijpen, weinig anderen begrijpen waarom ik al die kilometers afleg in zo'n oude, trage en 'onveilige' Cabriolet.

@ RobEU,

Je kunt er lullig over doen: voor mij en vele anderen maken opgelegde tekens het plaatje af. Zeker met die mooie Würth-houders waarvan de rand exact zoveel uitsteekt als de karakters.
 
Elco zei:
@ RobEU,

Je kunt er lullig over doen: voor mij en vele anderen maken opgelegde tekens het plaatje af. Zeker met die mooie Würth-houders waarvan de rand exact zoveel uitsteekt als de karakters.

Was anders absoluut niet lullig bedoeld hoor. Bovendien is een goede plaat op een gele auto, erg belangrijk. Zoiets vervult dan een andere functie en dan staan 'luxe' platen heel anders dan iemand die z'n Golfje IV wil upgraden met van die dingen.
 
Thanks, qua foto's ben ik de laatste tijd verder wat inspiratieloos. Ik heb het meeste hier in de omgeving wel gezien en maakte gisteren nota bene weer eens een foto zónder 306 erop. Het kan dus nog!

Afgelopen weekend heb ik gewerkt, waardoor ik de laatste dagen met het mooiste weer lekker veel heb kunnen rijden met het fijne nazomerweer. Extra fijn daarbij: de auto maakt nu enkel nog normale geluiden doordat de lekkende uitlaat is hersteld en een rammelend hitteschild weer is vastgezet. Ook een paar liter nieuwe olie (na slechts 4 maanden/14.500 km...) en een vers oliefilter doen 'm goed. Tel daarbij op dat ik 'n rammeltje in de voorruitomlijsting heb opgelost en je weet dat 't verschil met voorheen behoorlijk merkbaar is.

Tevens heb ik de kap-bergruimte netjes schoongemaakt. Dit is waarschijnlijk in 18 jaren nooit gebeurd en het resultaat is wonderschoon.


WP_20160913_14_19_25_Pro_LI_zpsprjc3dh0.jpg


WP_20160913_13_14_03_Pro_LI_zpsqlpwcqbs.jpg


WP_20160913_13_32_05_Pro_LI_zps2pvy39xz.jpg


WP_20160913_13_32_13_Pro_LI_zpsk4rc16eu.jpg


 
Jij bent dus ook flink aan het Bofkonten, hahaha :D Heeft zo'n 306 cabrio trouwens een vol- of halfautomatische elektrische kap?
 
Thanks heren! Inderdaad, lekker aan het Bofkonten...

Heeft zo'n 306 cabrio trouwens een vol- of halfautomatische elektrische kap?

Op de 1.6 en 1.8 was 'n halfautomatische kap optioneel leverbaar, de 2.0 had 'm altijd standaard. Met dat systeem moet je twee vergrendelingen losmaken en de kap door een weerstand duwen. Daarna kun je de kap elektrisch laten openen.

Mijn auto is - gelukkig - voorzien van een handbediende kap. Gelukkig, omdat het systeem op den duur behoorlijk wat prijzige storingen kan geven.

Het openen van mijn kap ziet er ongeveer zo uit:

Dakvouwenvoorgevorderden_zps35bcf477.jpg
 
Dat zal wel loslopen. Ik weet alleen dat de 206CC in 't begin kampte met een lastige storing als je 't openen of sluiten van het dak halverwege onderbrak. Het dak bleef dan vastzitten, wat bij de garage opgelost moest worden. Rijden met half-geopend dak kan niet, dus moest er een sleepdienst aan te pas komen :). Volgens mij is dit probleem later wel verholpen, al zou ik het niet uitproberen.

De 306 gaat intussen onverstoorbaar door: de teller passeerde vandaag 231.500 km. Ik heb 'm maar weer even gewassen en de kunststofdelen behandeld, dat laatste was alweer een tijdje geleden. Daarna een mooie nazomerrit gemaakt en uiteraard een vers plaatje geschoten.

Geinig: vlak voor vertrek vroeg een buurtbewoner of 't niet eens tijd werd voor een nieuwe auto. Deze had ik immers al vrij lang. Ik bleef kalm, hoffelijk en werd vooral niet boos. Gelukkig gaf 'ie al snel toe dat de auto er inderdaad perfect uitzag en vertelde 'ie dat hij zijn 106'je eigenlijk nooit weg had moeten doen.

Ohja:

DSC_9894_zpsssd3ii2v.jpg
 
Jeetje, wat een plaatje is het toch!

En precies, zo'n 306 rijdt heerlijk, dus als 'ie bevalt... waarom zou je dan in godsnaam voor wat anders gaan? Gewoon lekker doorrijden!
 
@ Nico,

Een MX-5 inderdaad, maar ook regelmatig de halve AutoWeek. Ik heb de buurt gewoon verwend, dat zal het zijn.

Overigens is de 306 ook nog in Octane Magazine (NL) gesneakt. Lezers van het blad hebben 'm misschien al gezien!

WP_20160919_09_48_08_Pro_LI_edited_zpsoldclkil.jpg
 
Er kan nog iets van de lijst: rijden op Zandvoort. Dat klinkt spannender dan het was omdat ik assisteerde bij een fotoshoot, toch heeft de gele een rondje van dit lokaal beroemde asfalt onder haar Cyclones door laten rollen.

WP_20160926_18_41_44_Rich_LI%202_zpstnl2zgqz.jpg
 
Twee bochtjes een beetje leuk aangesneden, dat smaakte wel naar meer. Anders dan bij de Nürburgring heb je op Zandvoort niet per se veel vermogen nodig om lekker te kunnen rijden.

Over lekker rijden gesproken: waarschijnlijk zal ik vrij snel overstappen op de 'winter'set. De Toyo T1-R's deden het deze zomer fantastisch, zelfs behoorlijk goed op nat. Maar de lagere temperatuur van nu daarbij zorgt ervoor dat ze het vrij snel afweten. Ach, juist daarom heb ik voor de winter all-seasonbanden: dan mag de zomerset wat minder compromissen hebben.
 
Nico GTR zei:
Elco. Je weet dat ik je auto en kleur werkelijk fantastisch vind.

Maar ik wil wel even zeggen dat ik ergens best wel een beetje jaloers op je ben, niet zozeer vanwege de 306. Maar voornamelijk vanwege je kilometerstand en het tempo waarmee je die kunt opschroeven.

Ware woorden, Nico!(y) Ik zou maar wat graag een gedeelte van m'n werkdag achter het stuur doorbrengen. Maar na 5 minuten fietsen mag ik de hele dag achter de pc zitten... :) En een beetje vergaderen voor de afwisseling. Ach ja.
 
MG ZR 160 zei:
Met die 1.6 heb je toch eigenlijk niet genoeg pit om zo'n circuit een beetje leuk af te kunnen rijden?

Voor de rondetijd moet je 't niet doen nee, met minder vermogen is goede lijnen rijden nog belangrijker. Omdat dat toch is waar het in essentie om gaat kun je best nog wel plezier hebben met zo'n lichte motor in combinatie met het best goede onderstel van een 306. Wanneer je wat beter wordt, wil je natuurlijk meer vermogen (y).

Speedtouch zei:
@Elco, heb je ook een hardtop?
Nope, ik rijd gewoon met de softtop de winter door. Op een mooie winterdag wil ik ook nog wel eens open rijden, dat gaat niet met zo'n hardtop. Daarbij is er grote kans dat een hardtop de lak beschadigt en is zo'n unit nogal lastig op te slaan. Tot slot is 't niet goed voor de kap om lange tijd opgevouwen te liggen...

Bossinkje zei:
Lekker bezig Elco! Zandvoort heb ik destijds overheen ''geraced'' met de BX.

Haha, dat lijkt me ook wel een bijzondere ervaring. Waarschijnlijk is een BX met 1.4 ongeveer even 'snel' als mijn 306, met uitzondering van de bochten.
 
Elco zei:
Bossinkje zei:
Lekker bezig Elco! Zandvoort heb ik destijds overheen ''geraced'' met de BX.

Haha, dat lijkt me ook wel een bijzondere ervaring. Waarschijnlijk is een BX met 1.4 ongeveer even 'snel' als mijn 306, met uitzondering van de bochten.

Bijzonder was het zeker, snel allerminst. En de bochten, dat was al helemaal niet te doen. :LOL: Maar toch was het een leuke ervaring, alleen jammer dat 't beestje toendertijd last kreeg van de warmte. Al met al geen spijt van gehad.

Staat ook nog op de planning om ooit nog eens de Ring over te gaan. (y)
 
Met de gele Cabriolet gaat alles nog steeds goed. Ik zal binnenkort de (eveneens opnieuw gespoten) winterset monteren en de set Cyclones even goed reinigen voor het opslaan. Verder draait 'ie zijn (vele) kilometers voorbeeldig. Het wordt alleen tijd voor een goede wasbeurt, dat zal volgende week wel weer gebeuren als 'ie weer thuis is.

Interessanter is misschien dat hij het komende halfjaar vergezeld wordt door een 206 GTi. Onder het mom van 'stilstand is achteruitgang' zal ik de komende tijd regelmatig met deze auto onderweg zijn. Hij is van een vriend van mij die tijdelijk in het buitenland woont en werkt. In ruil voor de kilometers zal ik de auto op kleine punten verbeteren en eens aardig poetsen, want dat kan 'ie wel gebruiken.

WP_20161013_16_36_04_Pro_LI_zpswkisjiyj.jpg

Let vooral op de rode accenten: deze zijn een voorproefje voor de volledige trackday-look. Langzaamaan wordt dat namelijk de bestemming van dit guitige Leeuwtje.
 
Zo'n 206 GTI vind ik nog steeds een leuk ding! Heb 'm thuis nog aangeraden, maar helaas staat er geen een voor de deur. Best leuk als basis voor een trackday ding, maar aan de andere kant ook wel een beetje zonder want volgens mij is het ook een erg fijne Gran Turismo.
 
Dat moet je niet overschatten! Met 4.000 tpm bij 130 zijn lange afstanden niet enorm comfortabel. Geldt ook voor 't onderstel en de besturing, het is allemaal toch wel enigszins sportief. Qua motorkarakter vind ik 't niet echt een racer, daarvoor vind ik 'm wat te bullig aanvoelen. Hij maakt vrij gretig toeren, maar raakt ze niet graag meer kwijt. Overigens is er sinds kort een 206 GTi Cup: https://www.dnrt.nl/nieuws/nieuw-bij-dnrt-de-peugeot-206-gti-cup-1287

Dit exemplaar ombouwen tot cupauto is niet zonde. Het is een prima auto die lekker rijdt, maar zowel qua optische staat als qua kilometers is het geen klassieker in wording.
 
4000 toeren, dat is wel veel ja. Zo'n 206 GTI komt op mij meer als een GT over, maar ten onrechte blijkbaar. Die 206 cup is leuk zeg! Ik wil ook nog 'ns mijn racelicentie halen, en dan is zoiets relatiefs betaalbaars echt leuk!
 
Leuk, na (naast, in jouw geval) de 306 ook bij jou dus een 206! :D

Het valt me inderdaad op dat de versnellingen in m'n 206 cc met dezelfde 2.0-16v motor als deze GTi relatief kort zijn, en dan kom je al met 70 km/u op 2.000 rpm in de vijfde versnelling. Een zesbak zou zeker geen overbodige luxe zijn geweest in deze auto's :p

Maar toch blijven het lekker rijdende autootjes – ik weet niet of het onderstel in de cc vergelijkbaar is met dat van de GTi, maar over het algemeen kan ik me heel goed in je ervaringen vinden, haha!

Veel plezier ermee! :)

[size=small]Trouwens, zijn die Nimrods geplastidipped? Dat wil ik namelijk ook laten doen van de winter, alleen heb ik daar nog absoluut geen ervaring mee dus ben ik benieuwd hoe ik daarmee best te werk moet gaan.[/size]
 
Leuk zo'n 206 GTi, persoonlijk vind ik het zonde om er een circuit auto van te maken.
Maar dat vind ik van elke auto, die pure mishandeling, brrrr:cry:
 
BleuZ NL zei:
en dan kom je al met 70 km/u op 2.000 rpm in de vijfde versnelling. Een zesbak zou zeker geen overbodige luxe zijn geweest in deze auto's :p

Ach het went. Alleen irritant als je met koude motor de snelweg op gaat.
 
Terug
Bovenaan