Jim's Mitsubishi Lancer 1.3 GL 1989| Japanse uitbreiding! Welkom Lexus CT200H! Verse APK's

Combinatie van M-pakket en chromen raamomlijsting zie je niet zo vaak: staat prachtig.(y)
Veel plezier ermee!

Gefeliciteerd met je mooie 1-serie! Deze is nagenoeg identiek aan de mijne! (y)
Allebei een F21/ 3 deurs, originele M, Maart 2013 op kenteken, zwart leer en een 114i. TOP
De 114i is de 'best bang for your buck' want voor €500 heb je 211PK en 310NM (de mijne).
Als je daar meer over wilt weten, stuur even een bericht!

EDIT: Lees dat de auto gechipt is. Top!

Plaatje bij het praatje:
VC22R4C.jpg

1VgG1Ke.jpg

Nogmaals veel plezier met je 114i!

Iedereen bedankt voor de complimenten!

@Durashift: de colt heb ik gewoon aan een particulier verkocht. Een vader die voor zijn zoon een leuk eerste autootje zocht en zaken als de koppeling e.d. zou vervangen, dus ik denk en hoop dat hij nog een tweede leven krijgt. Heb overigens met de Colt minder problemen gehad dan met dat Polootje:p.

@uwbuurman: De auto heeft nu het vermogen van een 118i. Schijnt bij deze motoren heel makkelijk te kunnen. Nu dus 170 pk.

@iDutchman: Bedankt voor het aanbod in ieder geval! De mijne heeft nu dus 170 pk. Kreeg de keuze uit naar 220 of 170, maar ik ken mezelf en dacht laat ik voor de veiligheid en het verbruik maar 170 pk doen, daarmee is deze auto, zeker in de sportstand, gewoon heel erg snel. Scheuren kun je toch bijna nergens meer. Ik zie inderdaad de gelijkenis tussen onze ''eentjes''. Erg leuk, maar ben wel heel erg jaloers dat jij wel het - door mij zo begeerde- schuif/kanteldak hebt. Heb ik zelf ook een tijd naar gezocht, maar dan hadden ze een hele hoop andere opties die ik belangrijk vind niet en deze was en is gewoon echt in nieuwstaat en dat heb ik wel anders gezien na er enkele bekeken te hebben. Heb die eis dus maar laten vallen. In ieder geval jij ook veel (scheur)plezier in je prachtige bolide!

@J.Mulder Ah, oké! Ik rijd nu een paar duizend KM met de chip en dit is nog altijd voortreffelijk. En ach, zo blijft er altijd wat te wensen over. Mijn 1-serie is hélemaal goed maar zat er maar dat Professional systeem in zodat ik ook draadloos kon streamen vanaf m'n iPhone. Dat is voor mij nog een eikelpunt. Maar een aparte combox inbouwen lost dit op, haha.

Veel plezier!

De auto gaf aan nog 900 km te kunnen rijden tot de onderhoudsbeurt, dus besloot ik vorige week een afspraak in te plannen bij Story BMW in Nijmegen. Omdat de beurten toch zijn afgekocht, dacht ik: laat ik mezelf eens trakteren op een navigatie-update en een nieuwe tankdop (van de oude was het draadje afgeknapt). Echter kwam na 1,5 uur al een telefoontje dat er wat bijzonderheden naar voren kwamen, waaronder een koelvloeistoflekkage. Deze werd veroorzaakt bij de aanhechting van een slang op de kop. Herstellen zou normaliter 470 euro kosten, maar het was een bekend probleem bij BMW Nederland, dus werd een goede coulance gegeven. Netjes! Tevens zat er een storing in het systeem dat aangeeft hoe ver je nog kunt tot nieuwe remblokken, vloeistoffen e.d., waardoor dit opnieuw geprogrammeerd moest worden à 115 euro. Verder hebben ze van de reservesleutel het batterijtje voor nop vervangen en moet er een nieuwe pomp in voor de ruitensproeier achter, maar die hadden ze niet op voorraad, dus daar moet hij nog voor terug. Na 454 euro armer te zijn gemaakt, kreeg ik de auto keurig gewassen en gezogen weer terug. Ben overigens erg te spreken over de service van Story!

De auto zelf bevalt ook nog steeds uitstekend en is echt mijn maatje geworden waar ik mee kan lezen en schrijven, wat een goed teken is. Ik ga met een gerust gevoel de APK in maart tegemoet. Volgende maand is het alweer vier jaar geleden dat ik me hier meldde met mijn witte Coltje. Dat is de enige auto van allen die ik heb gehad waar ik nog weleens met weemoed aan terugdenk. Vooral ook omdat dat de eerste was en je daar dus allerlei herinneringen aan hebt. Deze 1 serie is natuurlijk een heel ander soort auto en in alles beter en prettiger met 15K km per jaar, dus dat maakt wel een hoop goed. Wellicht als ik een keer ga verhuizen naar een huis met meer parkeerruimte, komt er nog eens een Colt voor de hobby bij. Met de grijze met zijn briljante glazen dak gaat het overigens ook goed, die heeft een andere automaatbak gekregen en net een nieuwe APK. Die had geen grotere liefhebber kunnen treffen en dat stemt me gerust. De rode Colt heeft ook weer een nieuwe APK gekregen zag ik en daarmee dus een tweede leven, want er moesten wel wat dingetjes aan gebeuren waarvan ik nu aanneem dat ze dus verholpen zijn.

J. Mulder zei:
Deze werd veroorzaakt bij de aanhechting van een slang op de kop. Herstellen zou normaliter 470 euro kosten, maar het was een bekend probleem bij BMW Nederland, dus werd een goede coulance gegeven.

Produktiefout. Ik mag hopen dat ze alles vergoed hebben? Dit probleem kwam bij mij elke 40.000km terug. Laatste keer dat ik ernaar vroeg, vertelde de dealer dat ze de kapotte onderdelen vervangen met dezelfde type onderdelen. Symptoombestrijding dus.

Tevens zat er een storing in het systeem dat aangeeft hoe ver je nog kunt tot nieuwe remblokken, vloeistoffen e.d., waardoor dit opnieuw geprogrammeerd moest worden à 115 euro.

Ook een bekende produktiefout, weten ze zelf ook dondersgoed.

Waar heb je je auto laten chippen? En hoe zit het dan met de garantie?
De reparaties die je hebt laten doen aan de slang is onder coulance gedaan. Had je geen garantie op de auto daar BMW 2 jaar garantie geeft op gebruikte auto's tot 5 jaar oud?

Inmiddels zijn we weer een aantal jaren verder in dit topic. Dat betekent dat het studentikoze er wel een beetje af is, ik een fulltime baan heb waar ik 25.000 km per jaar voor moet rijden en inmiddels een appartement heb gekocht en ingericht. Dan moet je prioriteiten gaan stellen en rationele autokeuzes maken. Dat betekende eerder al dat de Colt's c50 het veld moesten ruimen en de BMW 1 serie is inmiddels omgezet in de stenen van het huis, wat uiteraard altijd een betere investering is, hoewel ik op de 1 serie vrijwel niets heb afgeschreven.

Inmiddels rijd ik zelf in een Volkswagen Jetta Comfortline uit 2008 met 140 pk. Een heerlijke auto om kilometers in te knallen (inmiddels al weer 5500 km opgezet in 2 maanden) en een nette verschijning om te zien met zwart metallic exterieur en beige interieur. Echter een auto waar verder weinig emotie bij zit en die me weinig doet. Maar zoals gezegd, het huis had prioriteit.

Ook aan mijn Colts denk ik regelmatig terug. Mijn vriend wilde graag ook zijn eerste autootje aanschaffen (en wilde daar maximaal een paar honderd euro aan uitgeven en zo min mogelijk gezeur met een auto). Toen dacht ik meteen; in de richting van een Colt c50 gaan zoeken dan. Het model is alleen inmiddels écht compleet uitgestorven en er wordt zelden wat te koop aangeboden. Volgens mijn register rijden er nog +/- 125 stuks met geldige APK rond. Dat hield dus een beetje op en mijn vriend begon naar auto's als een Peugeot 106 te kijken.

Totdat ik 's avonds een keer op Marketplace zat te scrollen, en daar een keurige Mitsubishi Lancer c60 tegenkwam.
Een Louvre Brown 1.3 GL sedan uit 1989 met slechts 65.850 km op de klok! Mocht mee voor een paar honderd euro met een redelijk verse apk (zonder adviespunten) , frisse beurt, distributieriem is bij 60.000 km gedaan en de auto staat op 4 nieuwe Michelin banden. Wie doet je wat, zou je zeggen!? Deze auto is mooi genoeg voor de paar kilometers die er als tweede auto mee gemaakt gaan worden en zal door mij zeker weer zo'n behandeling krijgen als mijn Colts. Het is een heerlijk gevoel kan ik je zeggen om weer achter zo'n tweespaaks stuurwiel te zitten. Leuk detail; hij is bij dezelfde dealer geleverd en onderhouden als mijn laatste, rode Colt ninety editie en tevens helemaal gedocumenteerd. Het enige jammere is dat er een deuk linksachter zit en dat de originele wieldopjes er niet meer op zitten.
Een en ander zal ik nog proberen te scoren in de toekomst.

Nu uiteraard eerst een plaatje bij het praatje en daarbij begin ik met de foto van een AW'er die deze auto in 2016 (toen nog bij de eerste eigenaar) heeft gespot;

hekk3uz747d0.jpg

812w9v44e.jpg

Uit de advertentie;

e4d6eh77qzon.jpg

q30kihwhq8zw.jpg

iyu4e1ouovx.jpg

En hier na wat nader poetsen;

v7ez3x1.jpg

uri6tyog.jpg

g0pla7hk552.jpg

5seef9alwj.jpg

dfg7ydaqk4r.jpg

m9ctd5oaxb.jpg

gm47ile.jpg

ffy1yuv0gqlsx.jpg

356zqju.jpg

rnez6fbt.jpg

Leuke aanschaf. (y)

Ik zou inderdaad denken dat je via de kofferbak wel bij dat plaatwerk moet kunnen komen.. ?
Of is dat deel 'dubbelwandig' ??

Dank voor de complimenten! Ik vind hem ook zo charmant, omdat ik een voorkeur heb voor auto's uit de jaren '80 die destijds op iedere straathoek stonden, zelfs als enigszins inferieur werden gezien, en waar tegenwoordig weinig mensen echt nog geld in steken, terwijl wel alle mensen van (na) een bepaalde generatie zoiets hebben van o ja, die ken ik nog wel van vroeger of er anderzins herinneringen aan heeft.

Ik kon hem dan ook echt niet laten staan, maar mijn vriend had nog nooit in een auto zonder stuurbekrachtiging en airco gereden, dus daar sloeg de twijfel wel toe, na een proefrit, te meer omdat de auto (die in 2003 51.000 km had gereden), de afgelopen jaren dus bijna alleen maar stil had gestaan en de koude, 30 jaar oude motor nog even op gang moest komen en wat stoekkerig was. Gelukkig was de rit naar huis 200 km snelweg, waarin ik de tip heb gegeven hem af en toe wat hoger in toeren door te trekken. Na die rit is het dan ook een wereld van verschil. Het motortje pakt soepeler en vlotter op en alles lijkt wat minder te 'kleven'.

Betreft de deuk. Als je de foto bekijkt van in 2016 gespot, zie je dat de deuk veel erger is en ook echt ingevouwen. Het viel me op de verkoopfoto's al op, maar nu weet ik zeker; ze hebben hem wel vanuit de kofferbak uitgeklopt. Dit is wel dubbelwandig, maar een plaat die makkelijk te verwijderen is. Hij is nu dus wat minder ingevouwen, maar uiteraard blijft het een lelijke zichtbare plek. Zelf krijg ik hem niet mooier dan die nu is, dus dat zou ik dan moeten laten doen. Het blijft alleen een auto die nooit wat waard zal worden en we voor dat geld beter de technische kant goed kunnen houden.

Verder is het overigens bizar hoe roestbestendig dit exemplaar is. Hij heeft wel altijd buiten geslapen, maar afgezien van een klein plekje op het dak wegens niet verwijderde vogelpoep, zit er werkelijk nergens ook maar een blaasje op de lak of bij de kritieke punten als spatborden, wielkasten en dorpels. Ik vermoed zo dat als we hem een beetje netjes houden, deze auto het in zich heeft om echt een langloper te worden, het is immers al een van de weinige overlevers.

Sowieso waren deze auto's qua roestbestendigheid vrij goed, het tijdperk waarin ze werden ontwikkeld/gebouwd in aanmerking genomen. Er staat hier vlakbij een Colt die nog bij de eerste eigenaar is. Staat altijd buiten maar ziet er keurig uit.

Wat een leuke youngtimer! Goed koesteren! Kan je dinitrol behandeling aanraden hebben wij ook bij onze 760 uit 87 gedaan, niet goedkoop maar roest maakt dan geen kans meer.

@ D. Elzinga, dat klopt inderdaad! Al moet ik wel zeggen dat mijn 3 Colts destijds iets meer beginnende roest hadden bij de wielkasten, onderkant spatbord en bij de witte destijds een gat dicht moeten laten maken. De techniek in deze auto's is vaak niet stuk te krijgen en klaar voor nog een ronde, waardoor roest de auto iets eerder zal inhalen dan de techniek, te meer omdat dit totaal geen liefhebbersauto is en niet veel mensen er dan ook geld in zullen steken. Gaaf trouwens van die 1e eigenaars Colt! Heb je daar misschien het kenteken en/of foto van? Mijn Colt register heb ik namelijk nog wel altijd keurig bijgehouden :).

@cdlop, klopt dat schijnt inderdaad helemaal te voorkomen dat je auto wordt opgegeten. Ik weet eigenlijk niet aan welk bedrag je dan zou moeten denken voor zo'n behandeling, maar uiteraard is dat weer een stukje weg te strepen tegen 0 afschrijving en lage lasten. Wellicht als vriend is uitgekeken op deze auto, dat ik hem laat omzetten naar youngtimer qua verzekering waardoor je voor een paar tientjes per jaar de auto erbij kunt houden, want zeg nou zelf, dit is toch genialer om te zien op de weg dan alle Model 3's en andere bijtellingsbesparende leasebakken.

J Mulder zei:
Gaaf trouwens van die 1e eigenaars Colt! Heb je daar misschien het kenteken en/of foto van? Mijn Colt register heb ik namelijk nog wel altijd keurig bijgehouden :).

Mmm, ik twijfel of ik die niet al eens jaren geleden in het registertopic heb geplaatst. Ik zal eens kijken of hij er vanmiddag staat...

Vanmorgen jouw hele topic doorgelezen. Wat ontzettend leuk om te lezen. Hoe je jouw Coltjes (destijds) koesterde. Iets herkenbaars voor mij. En ook je beetje veranderlijke karakter qua voorkeuren en toch weer terugkeren bij je oude liefde. De uitstap naar de nieuwe Corsa die dan toch weer het veld moet ruimen. Die inkijk in je autoliefde is mooi om te lezen. Ook de rationele keuzes hoor. Mijn eerste auto was ook een Colt (van eerste generatie die er zo ontzettend veel verkocht zijn, ben zelf ook een generatie ouder dan jij). Ik had jaren later kans om mijn eerste auto terug te kopen. Dat was een genot. De Colt bleef altijd mijn liefde. In 2004 zag ik kans een prachtexemplaar te kopen bij oud Mitsubishi dealer Smeeing in Soest. Het was een Eterna uitvoering van de eerste modelreeks. Met een moderner dashboard. Om door een ringetje te halen. Zo mooi nog. Helaas plakte al het kunststof doordat de weekmakers wat uittreding hadden. Hij was van 1985 dus toen bijna 20 jaar oud. Dat viel eigenlijk nog wel mee. Helaas had ik in de stad geen parkeerplaats voor een derde auto en ook huren werd te gortig. Het was heel fijn om alle herinneringen aan de eerste auto nog eens dunnetjes over te doen een zondags ritje te maken. Ik ben opgegroeid tussen de auto's en Mitsubishi was 1 van de merken. Met name de jaren 80 modellen zitten in mijn hart. Maar als ik nu een oude Honda of Totyota zie (die oersterke Starlets) dan sta ik stil op straat om na te kijken. Ook aan de Civic uit de jaren 90 bewaar ik zulke goede herinneringen. Mijn 2 Lancers die ik had (modeljaar 88) vond ik het toonbeeld van moderniteit destijds. En erg fijn. Ik wens je heel veel plezier met deze mooie aanwinst.

J Mulder zei:
@ D. Elzinga, dat klopt inderdaad! Al moet ik wel zeggen dat mijn 3 Colts destijds iets meer beginnende roest hadden bij de wielkasten, onderkant spatbord en bij de witte destijds een gat dicht moeten laten maken. De techniek in deze auto's is vaak niet stuk te krijgen en klaar voor nog een ronde, waardoor roest de auto iets eerder zal inhalen dan de techniek, te meer omdat dit totaal geen liefhebbersauto is en niet veel mensen er dan ook geld in zullen steken. Gaaf trouwens van die 1e eigenaars Colt! Heb je daar misschien het kenteken en/of foto van? Mijn Colt register heb ik namelijk nog wel altijd keurig bijgehouden :).

@cdlop, klopt dat schijnt inderdaad helemaal te voorkomen dat je auto wordt opgegeten. Ik weet eigenlijk niet aan welk bedrag je dan zou moeten denken voor zo'n behandeling, maar uiteraard is dat weer een stukje weg te strepen tegen 0 afschrijving en lage lasten. Wellicht als vriend is uitgekeken op deze auto, dat ik hem laat omzetten naar youngtimer qua verzekering waardoor je voor een paar tientjes per jaar de auto erbij kunt houden, want zeg nou zelf, dit is toch genialer om te zien op de weg dan alle Model 3's en andere bijtellingsbesparende leasebakken.

Ik heb de 760gle een volledige Dinitrol behandeling laten geven indertijd. Alle holle ruimten en onderzijde en motorruimte. Koste toen dik 1000 euro. Ook de 2cv6 laten doen en dat was minder duur. Maar het is het zeer waard! Dit is zo'n apart model en die is het waard. Niet in economische zin maar wel om de auto te bewaren. Je bent de auto ook zeker 2dgn kwijt want het is erg veel werk. Ook door erkend bedrijf te laten uitvoeren.

Wat een leuke Lancer heb je weer, mooi dat je (of je vriend) weer terug bent op het Mirage (Colt/Lancer)-pad. Als Lancer sedan oogt 'ie lekker suf, zeker in het bruin en dat bedoel ik als compliment. :D De auto staat er wel erg netjes bij, dus wees er maar zuinig op. Omdat de auto verder zo netjes is, ontsiert die deuk wel een beetje extra, dus hopelijk kan die plek ooit nog eens worden verbeterd.

Die generatie Colt is echt uitgestorven. Wij hadden er ooit twee in de familie.
Op AutoScout24 staan er twee, waarvan dit een heel leuke is: <https://www.autoscout24.nl/aanbod/mitsubishi-colt-1500-aut-glxi-benzine-blauw-9dd6468b-70b8-3c09-e053-e250040a953c?utm_source=android-share>

Kilometerstand: 97.369 km
Bouwjaar: 04/1990
Verkoopprijs: € 750,-

Leuke Lancer! (y) Jammer inderdaad van die deuk, maar bijzonder dat 'ie verder nog roestvrij is! Ik heb zelf ook meer met de Colt waar ik en mijn vouw leuke herinneringen aan hebben. We hebben er beide 1 gehad, ik een groen/blauwe cabriotop uit juni 1990 een 1.3 8 klepper en mijn vrouw had toen een wit met grijze 1.3 12 klepper uit 1991. Daar heb ik op de eerste pagina al plaatjes van gepost zie ik. Beide exemplaren bestaan overigens niet meer. Inderdaad bijna niet meer te vinden, zelfs de ronde opvolger wordt schaars.

Hier staan ze gebroederlijk naast elkaar:

Thanx voor de leuke reacties weer! De eerste 2000 km zitten erop en dat heeft hij probleemloos én met een verbruik van 1:15,5 met uitschieters naar 1:16 gedaan!
Dit waren wel lange trajecten Nijmegen-Tilburg, maar mijn auto redt dat niet hoor. Denk dat hij dan toch een wat zuiniger rijstijl heeft :).

Tevens is de eerste verbetering, na de grondige poetsbeurt, een feit; de originele wieldoppen zitten eronder nu.

Helaas vond vorige week een of andere werkschuwe droeftoeter het nodig om in 4 auto's die op de parkeerplaats stonden, in te breken.
Gek genoeg echt alleen maar in de meest oude lijken (allemaal >20 jaar oud) dus lijkt me meer een soort junk die hoopt op wat snel geld en zo min mogelijk risico met alarmen etc. wil lopen.

Aangezien wij er alleen een ijskrabber en blauwe parkeerkaart van de action in hebben liggen, is er uiteraard niets meegenomen.
Wel was de schade aanzienlijk. Aan de linkerkant op de voor en achterdeur 2 deuken die voort zijn gekomen uit iets tussen de deur plaatsen en toen dat niet lukte, de ruit linksvoor ingeslagen. Een grote bende en de auto stond er heel zieligjes bij die ochtend in de regen.
Gelukkig was er nog vrij makkelijk aan een ruit te komen op via Onderdelenlijn en zo vond ik er binnen een paar minuten een op 40 min van huis voor €25 en wilde iemand hem er voor mij voor niets in zetten. De schade was dus beperkt tot €25, los van die paar kleine deukjes die erbij ontstaan zijn en dat het je weer een halve dag tijd en gezeik kost voor een buit van €0.

Toch afsluitend nog even goed nieuws, die deuk is ook iets wat mij mateloos kan blijven irriteren en constant in het oog springt, zeker omdat dit exemplaar het echt waard is.
Lang verhaal kort: morgen gaat hij naar degene gebracht worden die destijds ook mijn Colts onder handen hebben genomen en wordt er naar de deuk gekeken plus nu uiteraard die kleine inbraakdeukjes. Hij zal niet helemaal nieuwstaat meer worden, maar het gaat wel een stuk verbeteren en dat maakt het kijken naar deze auto toch weer leuker dan het nu al is, want ik ben het er helemaal mee eens; een suffere truttenschudder in bijpassende kleur dan deze, ga je bijna niet vinden. Geweldig!

Hier nog even een foto van Lancie met de nieuwe slofjes.

2yczv509m.jpg

Hè wat jammer zoiets! Gelukkig lijkt het snel en redelijk goed opgelost te kunnen worden.

Dat is ook altijd mijn vrees, daarom staat mijn oldtimer in de garage. Ik ga zo snel niet een raam vinden, helaas. Zelfs een bumper is voor mij al quasi-onmogelijk (tenzij ik deze laat overkomen vanuit Italië).

Leuke auto, trouwens!

Cdlop zei:
J Mulder zei:

Ik heb de 760gle een volledige Dinitrol behandeling laten geven indertijd. Alle holle ruimten en onderzijde en motorruimte. Koste toen dik 1000 euro. Ook de 2cv6 laten doen en dat was minder duur. Maar het is het zeer waard! Dit is zo'n apart model en die is het waard. Niet in economische zin maar wel om de auto te bewaren. Je bent de auto ook zeker 2dgn kwijt want het is erg veel werk. Ook door erkend bedrijf te laten uitvoeren.

Ik bestel zelf Dinitrol ML en Dinitrol Metallic voor de afwerking en ga een dag onder mijn auto liggen. Klaar. En goed.

2 bussen van elk., bij elkaar rond de 70 euro kwijt.

Erg leuke Lancer! Eigenlijk best een mooi ontwerp voor een compacte sedan uit die tijd. Een evenwichtige lijn, soort kleine Galant, en een stuk fraaier dan de Orion, Sunny of Kadett sedan van die jaren.

Nou, auto is terug van de schadehersteller en daar beoordeeld. Er zat een flauwe deuk in de motorkap en die heeft de restyler eruit gehaald en de deuk linksachter en de inbraakschades weghalen gaat wel heel wat uren werk in zitten, plus dat hij dan gespoten moet worden.

Dit gaat dan €550 kosten en dat is an sich niet zo veel geld als je ziet wat voor reparatie ze ervoor uitvoeren, maar uiteraard wel als je het afzet tegen de aanschafwaarde die bijna even hoog was en het feit dat dit nooit een liefhebbersauto gaat worden die geld waard wordt, met of zonder deuk. Anderzijds, met een nieuwere auto ben je dit bedrag al per maand aan afschrijving kwijt of als hij een uitgebreide onderhoudsbeurt en zo'n auto geeft mij niet het plezier wat ik heb als ik de Lancer zo zie staan of er een rondje mee stuur.

Tja, keuzes keuzes... toch nog maar een paar nachtjes over slapen....

De auto is praktisch in nieuwstaat en heeft maar weinig kilometers gemaakt.
Zonder deuken, kleurverschil en roest, zou deze toch makkelijk 1500 kunnen opbrengen, lijkt mij.
Kijk eens rond wat er gevraagd wordt voor auto's uit die periode met een lage kilometerstand en in perfecte staat.
Over 10 jaar is het een echte oldtimer met alle voordelen en kan de auto nog in waarde toenemen, als je deze zo netjes kunt houden.

Zoals hierboven beschreven, reed ik zelf in een Volkswagen Jetta 1.4 TSi Comfortline uit 2008. Destijds een beetje rationele aankoop omdat ik ontzettend veel snelwegkilometers maak. Zoals gezegd, een rationele aankoop, dus ik had niet echt dé klik met deze auto. Wel 15.000 km probleemloos mee gereden, maar het begon weer te kriebelen bij me. Daarbij wil ik eigenlijk al jaren een automaat rijden, maar bij iedere auto, komt het er niet van.

Toch maar voorzichtig kijken naar wat anders en een belangrijke eis, dit keer wilde ik echt binnen een gesteld budget blijven (i.p.v. zoals normaal tig keer verruimen ;)) en dat budget was €4000 bijleggen op de Jetta. Als je dan gaat inruilen, kun je dus iets kopen van rond de €7000 rijklaar en als je particulier verkoopt, wellicht iets meer. In dat laatste had ik echter geen zin. Omdat mijn neef nu eigenlijk in dezelfde situatie zit als ik vorig jaar toen ik bij de Jetta uitkwam, heb ik hem mijn auto aangeboden. Hij was direct verkocht en ik heb er maar een paar honderd euro op afgeschreven. Ik kon daardoor nu op zoek naar een auto van max. €8500, maar ook daar koop je gek genoeg nog niet heel veel voor, als je wat bouwjaren en opties vooruit wil gaan. Daarbij heb ik een grote voorliefde voor Duitse auto's en dan kom je eigenlijk alleen maar uit in TSI-DSG combi's in de vorm van een VW Golf/Skoda Octavia/Seat Leon etc.

Ik had ook even gekeken naar een Lexus CT200H, gewoon omdat ik het een mooi model vond en wat aparter dan bovengenoemde. Maar kon er binnen dat budget geen vinden met <300.000 km of die nog een beetje netjes en luxe was.
Die was ik dus eigenlijk al vergeten.

Uiteindelijk uitgekomen op een Seat Altea 1.8 TSI DSG Style met alle opties, wit metallic uit 2012 (154 DKM). Echter was hier nog nooit iets aan de ketting en/of DSG bak gebeurd en olieverbruik is natuurlijk ook niet uit te sluiten. Lichtelijk huiverig ging ik dus al kijken en eerlijk is eerlijk, wat een heerlijke aandrijflijn blijft het toch ook. Echter was er een groter probleem, de stoel kon niet ver genoeg naar achteren! ik ben 1,92m, dus best lange benen en door de beetje hoog op de bok zit en net een paar cm stoelrail te kort, zat ik een beetje met opgetrokken bovenbenen en had ik na een paar minuten rijden al rugpijn. Toch maar besloten hiervan af te zien, aangezien ik het niet zag zitten de hele auto te laten verbouwen om erin te passen en misschien wel gewoon een voorteken er niet aan te moeten beginnen. Zeker met de beruchte verhalen hieromheen. En begrijp me goed, ik ben niet iemand die de menigte alleen maar napraat en geen meter in zo'n auto heeft gereden, ik heb zelf 2x een TSi gehad waarvan de Jetta een uit de allereerste lichting is met reeds vervangen ketting en jaren in de VAG autoverhuur gewerkt, honderden auto's zien komen en gaan en geen enkele had de beruchte problemen.

Toch kreeg ik het zelfs hier benauwd van, nog niet eens door de reviews, maar met name dat bij iedere 1,8 TSI DSG die te koop staat, iets vermeld staat over reeds vervangen onderdelen ervan en dat was bij deze dus niet gebeurd. Ik had al bijna de hoop opgegeven nog een andere auto te kopen, tot ik eens op Marktplaats verder in die CT200H ging duiken en het budget iets verhoogde. Hier kwam ik een Luxury Line uit 2012 tegen met 202.000 km op de klok. HIer schrok ik in eerste instantie enorm van, maar het blijft natuurlijk Toyota techniek en eerlijk gezegd had ik meer vertrouwen hierin dan in een 1.8 TSI met 50.000 km minder op de klok.

Toch eens een paar berichtjes aan gewaagd en mocht voor €8500 komen kijken. Dit is beduidend minder dan ze op Gaspedaal voor staan en überhaupt zijn Luxury Lines daar een zeldzaamheid. Zal wel komen omdat die destijds dik €42.000 kostten en daarmee destijds ondanks 14% bijtelling dan alsnog duurder dan een wat goedkopere concurrent met 20% bijtelling. Uit de historie blijkt; eerste 3 jaar lease, laatste 5 jaar particulier.

Omdat ik voor mijn werk wat connecties heb met leasemaatschappijen, eens een balletje bij mijn contactpersoon van Athlon opgegooid of dit een auto van hen is geweest en het was direct raak. Hij verzekerde mij dat dit een nette auto was. Tevens de onderhoudshistorie samen doorgelopen en daaruit bleek dat er 0 schademeldingen zijn geweest in de leasetijd, alle beurten netjes bij Louwman zijn uitgevoerd en daar nooit iets raars vervangen/gebeurd is. Tevens een gemiddeld verbruik op basis van tankingen van 5,6L/100 km. Lijkt dus een zuinige eerste bestuurder. Dan de 5 jaar erop, is deze van een oude man geweest (geen grapje) die na 94 jaar het autorijden moest opgeven. De kleinzoon van meneer heeft de auto aan mij verkocht. In die laatste 5 jaar is de auto ook uitsluitend Louwman (Arnhem) onderhouden en zijn alle boekjes en facturen compleet. Ook alle uitdraaien van tussentijdse checks en Hybrid Health controles zitten erbij en een bon van een aantal maanden terug dat de dure kachelmotor vervangen is. Dat levert bij elkaar een dik pak documentatie op. Daarbij de nette staat van de auto van zowel exterieur als interieur, op wat kleine schadetjes na als gevolg van leeftijd berijder. Uiteindelijk na nog wat onderhandelen (i.v.m. een apk die in mei verloopt, wat toch een gokje blijft) uitgekomen op €8350 en direct meenemen.

Gezien ik in Arnhem werk, had ik ook van tevoren al bedacht de Lexus daar in onderhoud te doen, dus lekker makkelijk dat de historie daar al bekend is, dan ontstaat er geen onduidelijkheid over wat wel of niet eerder al is uitgevoerd.

Het is dus een Luxury Line, dat betekent lekker in de spulletjes (leer + stoelverwarming en Memory Seat, Navi + Bluetooth, PDC voor en achter, achteruitrijcamera, LED koplampen en dagrijverlichting, Keyless entry, en als kers op de taart Mark Levinson HiFi.)
Daarbij is deze auto uitgevoerd met als optie een elektrisch schuif/-kanteldak.
Kleurstelling is Morello Red Metallic en Ivory leder.

Kleur vond ik eerst een beetje oubollig, maar moet zeggen dat hij in het echt een stuk mooier oogt dan op foto's en het weer eens wat anders dan leasegrijs/zwart is.

Dan het rijden, ik had nooit kilometers gemaakt met een hybride of een cvt-automaat en ook daar zijn de recensies over verdeeld. De een vindt het heerlijk, de ander verschrikkelijk, zoals met alles in het leven trouwens. Ik moet zeggen dat het me niet tegenvalt. Hij is een stuk trager dan mijn Jetta, maar de auto nodigt uit om rustig te zoeven, zonder te hoeven schakelen, genietend van het heerlijke interieur en zet er een gunstig verbruik tegenover. Daarbij bestaan mijn trajecten voor 70% uit filerijden en dan lijkt me dit juist ideaal. Het lijkt me gewoon een kwestie van wennen en de techniek onder de knie leren krijgen, waardoor je de auto wel goed van de plek kunt krijgen, maar zonder al te veel herrie en met veel souplesse. Meters maken dus, en dat is vooralsnog geen straf!

Eerder wilde ik eigenlijk nooit een Japanse auto (op de prehistorische Mitsubishi's na :)) omdat ik ze een tikkeltje saai vond en met name het interieur een beetje plastic fantastic gehalte vind hebben. Ik weet ook wel dat dat nu anders is, met name Mazda blinkt inmiddels uit in een mooi interieur bouwen), maar met name de wat oudere, 10+ jaar oude Japanners kunnen me niet echt bekoren. Dat is met een 'Premium' interieur natuurlijk al een stuk minder en er is echt werk in gestoken, hoewel ik in het interieur nog steeds een beetje klungelige dingen zie als een stengelje om de dagteller op 0 te zetten, boordcomputer in Engels, terwijl de navi in Nederlands is, niet echt mooie interieurverlichting bij donker, her en der toch wat hard, krasgevoelig plastic etc. Ik kan er in ieder geval prima mee leven, al is het maar goed dat we maar met zijn tweeën zijn, want dit zou wel echt te klein zijn als gezinsauto (ruimte een beetje hetzelfde als een BMW 1 serie naar mijn idee).

De schades aan de buitenkant (deukje deur linksvoor, 2x kras achterbumper, 1x kleine schaafschade rechtsachter) worden 23 maart hersteld.

Dan tot slot de techniek, over 2 maanden moet hij dus gekeurd zijn. Ik ga dat ergens komende weken doen bij Louwman, zodat ik er 14 maanden van af ben. Wat ik zie, is dat de auto 1,5 jaar geleden bij 198.000 km een dure beurt heeft gehad, de interval is 15.000 km maar ik kan me zo voorstellen dat het anders na een jaar moet? Ik weet namelijk niet zo goed wat ik in moet plannen, alleen een APK of deze direct aan een beurt gekoppeld en dan weer een health Check voor het hybride systeem erbij? Krijg je dan na het uitvoeren daarvan ook (ondanks dat het dan nu een half jaar te laat is) weer iets van pechhulp vanuit Lexus?

Indien mensen antwoord op bovenstaande vragen hebben of tips om te rijden, hoor ik het graag eventjes!
Ik ben op dit gebied namelijk niet zo heel bekend en VAG gewend met Variabele onderhoudsintervallen van max 30.000/2 jaar en een boordcomputer die aftelt wanneer wat nodig is.

We sluiten uiteraard af met wat plaatjes bij het praatje;

quq0127le0.jpg

olw3xkh8b5od7.jpg

9qzthemhkxq5i.jpg

ickrpa.jpg

v1hr9vh8.jpg

p3ui5nwblmz.jpg

Gefeliciteerd met deze aankoop.

Qua kilometers hoeft er nog geen oliewissel / beurt plaats te vinden.. maar qua leeftijd wel (1,5 jaar).
Ik zou een APK plus jaarbeurt vragen.. eventueel aangevuld met dat hybride check, is elk jaar, dacht ik.
Je kan het altijd de service adviseur van Lexus vragen. Ik heb niet de indruk dat men bij die vestiging je direct 'het vel over de oren' trekt met een advies dat vooral de geldbuidel leeg maakt.. ;)

Wat een goed ding. Die kleurencombi is top! Na het goudgeel de beste kleur op een CT! (y)
Collega rijdt ook zo'n CT, inmiddels iets over de 2 ton. En inderdaad elke 15dkm een beurtje maar daarnaast ook nooit iets aan de hand.

Nou, de Lexus is vorige maand voor de apk geweest bij Louwman in Arnhem en kwam er zo doorheen gerold. Ik heb alleen het wisserblad achter laten vervangen en met dank aan de Louwman service card (o.a. gratis apk en vloeistofcheck) was het totaalbedrag slechts €20. Over 4000 km moet hij voor de 210.000 km beurt weg en daar had ik normaliter al aan gezeten, maar wegens verplicht thuiswerken, staat hij nog maar op 206.000 km.

Ook de Lancer doet het nog prima en is vandaag retour gekomen van vers onderhoud. Dit bestond uit een grote beurt en apk (die weer 2 jaar! geldig is). Er was 1 apk afkeurpunt, namelijk de aandrijfas hoezen. Daarbij was een lichte olielekkage bij de kleppendekselpakking, dus ook deze is direct vervangen. Tot slot nog een nieuwe V-snaar, de oude was ver heen en piepte als een malle met koud weer en voor de veiligheid een setje ruitenwisserbladen. Totale schade €350 met als opmerking van de monteur: veel plezier met de komende 300.000 km (staat nu op 72.000) in deze auto, hij is in top staat en ook de bodem had 0 roest en is ooit nog na getectyleerd.

We dachten destijds nog na om de deuk linksachter te herstellen, maar zoals benoemd zijn daar 4 deukjes inbraakschade bij gekomen en heeft er terwijl hij geparkeerd stond een busje achter tegenaan gereden. Inmiddels is er dus wel wat meer schade dan een paar honderd euro en die overstijgt wel ruim de dagwaarde. Voordeel van die laatste schade is wel dat de verzekering 450 euro heeft uitgekeerd en de schade met een lamp van de sloop (€25) voor 80% is verholpen. De aanschafwaarde van deze auto is daarmee opeens nog maar €250 en goedkoper en betrouwbaarder kun je dan toch niet rijden. Daarbij rijd je dan ook nog eens in een compleet uitgestorven, zeldzaam modelletje rond.

1eza209rm44x.jpg

43wbxrhkr4yww.jpg

Misschien had je dat al ergens vermeld, maar heeft de Lancer stuurbekrachtiging?
Mijn dealer had er 2 als leenauto ooit, beide zonder. Man wat stuurde dat zwaar.o_O

Ik had de Lexus ook nog helemaal niet gezien, mooie uitvoering zeg! En zeker met filerijden wat je veel doet lijkt de cvt me heerlijk, hoewel ik de paar keer dat ik ermee gereden heb nooit echt heb kunnen wennen. En goed dat de Lancer er ook nog is. Echt een heel geinig ding in al zijn grijsgrauwe Japansheid. :)

Grappig trouwens dat je wel direct alle kleine gebruikssporen aan de dagelijkse Lexus laat herstellen maar de Lancer zo laat. Veel mensen met een hobbyauto zouden het andersom doen denk ik. Ik kan jouw logica ook wel volgen trouwens: Aan zo'n oude auto mag je de leeftijd wel af zien, terwijl de Lexus veel chiquer over komt als hij helemaal perfect is.

@Carkiller; dit is ook een vrij basic versie en dus met zonder opties en dus geen stuurbekrachtiging. Moet zeggen als je uit een rijdende computer als de Lexus komt en je dan een ritje maakt, het wel even pittig is, maar wanneer je dagelijks met de Lancer rijdt en je ook niet echt vergelijkingsmateriaal hebt, zoals vriend, dan went het op zich wel.

Geloof dat hij het gemis aan airco vele malen erger vindt ;)

@MWH; Dankje! Heb inderdaad nog nooit zo relaxed in de file gestaan :) Ook ik ben nog niet helemaal gewend aan het cvt rijden, met name als je even gauw wat snelheid nodig hebt, hoewel hij de power wel heeft, zeker in sportstand. Daarbij ook ontieglijk zuinig.

Voor wat betreft het herstellen van schades, klopt helemaal wat je zegt! Daarbij is de Lexus echt mijn auto en de Lancer van vriend, dus hij heeft hem betaald, staat op zijn naam, hij betaalt de rekeningen ervoor etc. En voor hem hoeft het niet zo, het is voor hem echt een daily driver en auto's boeien hem totaal niet, dus hij wil daar geen paar honderd euro in steken.

Gelukkig zijn we het er wel over eens dat hij wel geld in onderhoud moet steken om hem op de weg te houden ;).
Dan kan ik het natuurlijk wel voor hem op laten knappen en betalen, zodat ik er zelf ook lol van heb, maarja, als het dan uit gaat en hij de auto meeneemt, beetje zuur....

Uiteraard doe ik er wel de hobbymatige dingetjes aan als de originele wieldoppen erop, op onderdelenlijn kijken of er sloop Colts/Lancers zijn om daar wellicht nog iets origineels af te halen, maar dat is goed te overzien.

Ook een verschil is dat het op de Lexus direct invloed heeft op de restwaarde en de schades daarop allemaal zonder spuiten kunnen, dus die wil een bevriend schadehersteller voor niets voor ons doen, maar bij de Lancer komt veel meer kijken om hem netjes te krijgen en dan kost het ook direct honderden euro's (wat nog een nette prijs is) en het bij de Lexus gratis gebeurt.

Terug
Bovenaan