Kleur bekennen, welke auto's doorbreken de grijs-zwarte sleur?

Normaal gesproken zou geen haar op mijn hoofd eraan denken een knal-gele auto te kopen. Maar er zijn soms auto's die voor die kleur zijn voorbestemd. Neem bijvoorbeeld dit geval: kort geleden maakten mijn partner & ik een wandeling door onze buurt in Amsterdam-Zuid. Lopend door een lange, rechte straat in de Beethoven-buurt knalde er ineens iets uit het beeld van rijen geparkeerde auto's dat was samengesteld uit grijs-grijs-zilvergrijs-donkergrijs-lichtgrijs-zwart-zwart-grijs (wit) grijs-grijs-zwart-zwart enzovoort. Dat 'iets' was een knal-gele Jeep Renegade. We stonden beiden stil en waren op slag verliefd. Nou gebiedt de eerlijkheid om te melden dat we al geruime tijd op zoek zijn naar een voor ons betaalbare Jeep Renegade-occasion. Een zwarte, hadden we besloten. Want Chic. Het maakt de Renegade tot een auto die serieus genomen dient te worden. Toch? Maar sinds die knal-gele Renegade ons toe-grijnsde en ons de vraag stelde waarom je een auto per se serieus zou moeten nemen, weten we het zeker: we willen een knal-gele!

"Solar Yellow" is de prozaïsche naam die de fabrikant meegaf aan deze kleur, die doet denken aan het warme geel waarvan Van Gogh zo hield; de kleur van de zon, van zonnebloemen, de kleur van goud en honing, de kleur van vurige vlammen, van de zuidelijke levensvreugde.

De kleur geel is gemáákt voor een auto als de Jeep Renegade. Ik ken weinig auto's waarbij die kleur zó goed staat als bij de Jeep Renegade. Dus weg met het zwart, de kleur van rouw, de kleur die alle licht absorbeert, de kleur van de vlaggen en de kleding van terroristische bendes, de kleur van obscurantisme, maar vooral ook de kleur van "ik wil absoluut niet opvallen, stel je voor".

Kortom, mensen. dúrf eens te kiezen voor een échte kleur: knal-geel, hemelsblauw, azuurblauw, bloedrood-metallic, pimpelpaars, whatever. Dat maakt van elke file een lang gerekt, vrolijk boeket. Zélfs bij grijs weer.

aventura-cjdr-2018-Jeep-Renegade.jpg

an rijen geparkeerde auto's dat was samengesteld uit grijs-grijs-zilvergrijs-donkergrijs-lichtgrijs-zwart-zwart-grijs (wit) grijs-grijs-zwart-zwart enzovoort.

Eén parkeerplaats er vol mee :cry:

Xk7s3fd.jpg

Ehnjd2q.jpg

xj1dT9E.jpg

Peter Emile zei:
Normaal gesproken zou geen haar op mijn hoofd eraan denken een knal-gele auto te kopen. Maar er zijn soms auto's die voor die kleur zijn voorbestemd. Neem bijvoorbeeld dit geval: kort geleden maakten mijn partner & ik een wandeling door onze buurt in Amsterdam-Zuid. Lopend door een lange, rechte straat in de Beethoven-buurt knalde er ineens iets uit het beeld van rijen geparkeerde auto's dat was samengesteld uit grijs-grijs-zilvergrijs-donkergrijs-lichtgrijs-zwart-zwart-grijs (wit) grijs-grijs-zwart-zwart enzovoort. Dat 'iets' was een knal-gele Jeep Renegade. We stonden beiden stil en waren op slag verliefd. Nou gebiedt de eerlijkheid om te melden dat we al geruime tijd op zoek zijn naar een voor ons betaalbare Jeep Renegade-occasion. Een zwarte, hadden we besloten. Want Chic. Het maakt de Renegade tot een auto die serieus genomen dient te worden. Toch? Maar sinds die knal-gele Renegade ons toe-grijnsde en ons de vraag stelde waarom je een auto per se serieus zou moeten nemen, weten we het zeker: we willen een knal-gele!

"Solar Yellow" is de prozaïsche naam die de fabrikant meegaf aan deze kleur, die doet denken aan het warme geel waarvan Van Gogh zo hield; de kleur van de zon, van zonnebloemen, de kleur van goud en honing, de kleur van vurige vlammen, van de zuidelijke levensvreugde.

De kleur geel is gemáákt voor een auto als de Jeep Renegade. Ik ken weinig auto's waarbij die kleur zó goed staat als bij de Jeep Renegade. Dus weg met het zwart, de kleur van rouw, de kleur die alle licht absorbeert, de kleur van de vlaggen en de kleding van terroristische bendes, de kleur van obscurantisme, maar vooral ook de kleur van "ik wil absoluut niet opvallen, stel je voor".

Kortom, mensen. dúrf eens te kiezen voor een échte kleur: knal-geel, hemelsblauw, azuurblauw, bloedrood-metallic, pimpelpaars, whatever. Dat maakt van elke file een lang gerekt, vrolijk boeket. Zélfs bij grijs weer.

aventura-cjdr-2018-Jeep-Renegade.jpg

Dus nu heb je een gele gekocht?

Ik heb nog nix gekocht; in heel Nederland staat slechts één (1) gele Renegade te koop die binnen mijn budget valt. In Zuid-Limburg. Ik woon in Amsterdam. Heb geen zin om 400 km te rijden om een auto te bekijken.
Ik wacht gewoon af.
Ik heb geen haast.

Ik zou die kans niet laten lopen als het verder een mooi aanbod is. De spoeling zal dun zijn, ik kan me tot dusver geen enkele gele Renegade herinneren dus de kans dat er toevallig een goede in de buurt te koop komt zal erg klein zijn. En naarmate je langer wacht worden de gemiddelde km-stand en de kans op een schadeverleden van een gele Renegade als occasion alleen maar groter.
Als de afstand voor één dag te veel is, zou je bijvoorbeeld ook het nuttige met het aangename kunnen verenigen en er een weekendje Zuid-Limburg van maken, ik noem maar wat. Als de auto dan niks is, was het ritje dan in elk geval toch de moeite waard.

Als de prijs goed is kan je hem ook laten wrappen. Ik vind begrafenis zwart ( de KGB reed altijd met zwarte auto's ) of regengrijs net als donkerblauw ook verschrikkelijk om aan te zien. gelukkig rij ik zelf in een knaloranje auto:T
Ik vind dat geel waanzinnig mooi staan en bijkomend voordeel : je weet meteen waar je auto staat.

@Peter Emile; Als je alleen wil kijken en geen koop-intenties hebt begrijp ik dat. Als je er echter eentje wil kopen snap ik niet waarom 400km rijden voor iets waar je jaren plezier van zal hebben een probleem is. Zelf al een keer 22 uur onderweg geweest voor een auto. Moet ik wel eerlijk erbij zeggen dat het een zeldzame auto was. Kans is echter aanzienlijk dat ik nog een keer zo'n rit moet maken voor mijn volgende auto.

De rit van 22 uur was echt een hel voor me (kreeg buikgriep) maar toch een verhaal die me altijd bij blijft en een leuke herinnering.

Leuke Polo! Zo heeft er hier ook een tijdje een in de straat gestaan. Die mensen zijn verhuisd, in plaats van de Polo staat er nu een knalrode BMW 4 Gran Coupé van een jaar of wat geleden. Ik klaag niet :)

Kia is goed bezig! Hier in de wijk heeft ook een tijdje een net-zo-kanariegele Niro gestaan.

Voor wie two-tone maar niks vindt. ;)
Inmiddels is me verteld dat hij van een waterschap is geweest.

Ik zit weleens te dagdromen of ik m'n E60 zou laten overspuiten. De auto is 16 jaar oud en heeft zo z'n plekjes. Carbon zwart is natuurlijk een gave kleur, maar kwam van de week dit plaatje tegen: Messing metallic, OEM BMW individual kleur.

IMG-4674.jpg

@Zadelsnuiver; Eén van mijn favo kleuren! In het echt nog mooier dan op de foto's. Een Messing Metallic E39 sedan zou ik ook wel willen. Eén van de weinige kleuren die vrij opvallend en ingetogen tegelijkertijd is. Vrij zeldzaam kleurtje. Ik begrijp overigens wat mensen in carbon schwarz zien maar vind het zelf niets (zwart, zilver en donkerblauw zijn gewoon niet mijn kleuren ondanks dat het vaak wel goed staat). Qua overspuiten heb ik inmiddels een adres gevonden waar het betaalbaar kan (schijnen goed te zijn, een dealer van exclusieve auto's brengt hun Ferrari's er ook. De mijne wordt alleen dan wel een andere (OEM BMW) kleur als het zover komt.

@Hybrid; op foto's wel, in het echt niet. Die kleur is nauwelijks goed op foto's vast te leggen en verschilt met elke lichtinval enorm. Van olijf groen tot goud kleurig.

@APT jij was gek op Phoenix yellow toch? Ik vind het een mooie kleur maar eerder op een 3-serie of Z3 Coupé denk ik. Dat messing metallic is in het echt inderdaad veel meer groen dan wat je op de foto's ziet, hier in de buurt rijdt een E46 facelift in deze kleur (y)

@Wouter, Mora of Techno violet zijn inderdaad supermooi maar ook wel weer donker; dan zou ik eerder geneigd zijn om de auto weer in carbon zwart te laten spuiten denk ik.
Sowieso denk ik niet dat het ooit gaat gebeuren hoor, zit eigenlijk al weer een beetje naar opvolgers te kijken maar ik heb nergens haast mee.

@Wouter; Mora Metallic is idd erg fraai. Er staat een handgeschakelde 540i te koop in die kleur met champagne interieur. Helaas reageert de verkoper nergens meer op want had veel interesse in die auto ondanks de gebreken. De kleur is heel opvallend (ik bedoel, een paarse BMW...) en toch niet heel schreeuwerig. In het echt ook wel minder donker dan op sommige foto's. Met een zwart interieur vind ik echter de kleur niet goed uitkomen en een licht interieur (eigenlijk gewoon champagne) pas echt goed tot zijn recht komen.
@Zadelsnuiver; Klopt, vind het een geweldige kleur en was op slag verliefd op de Phoenix Yellow E39 M5 die kort geleden te koop stond. Wat een wagen! Kans is aanwezig dat ik dus de mijne in die kleur laat spuiten. Ik twijfel echter enorm tussen Phoenix Yellow (met een zwart interieur, of zeldzaam heel donkerblauw) of Imola rood II met een caramel interieur. Want die combinatie vind ik vrijwel net zo mooi als Phoenix Yellow met een zwart interieur.

Ik heb hier al een paar keer een donkerpaarse 3 cabrio met wit interieur gezien. Lekker pimpy. Hopelijk krijg ik 'm een keer voor de lens.

Ook wel een lekker fris kleurtje. Een van de vroegste Fiesta's van dit type volgens mij, een introductiekleur misschien?

En hier word ik ook vrolijk van:

929V6 zei:
Ook wel een lekker fris kleurtje. Een van de vroegste Fiesta's van dit type volgens mij, een introductiekleur misschien?

Of het echt een introductiekleur is weet ik niet, maar bij Ford zie je volgens mij wel vaker dat er al na een jaar na introductie kleuren geschrapt worden. De 2012-Focus was ook even verkrijgbaar in een beetje bruin-bronze tint.

PH en PJ waren de eerste kentekens van die generatie Fiesta. Bij de introductie, ik was bij een introductie evenement, was het vooral dat blauw/groen, maar een enkele in die bronstint.

@Wouter: bij de Focus zijn inderdaad een bruin/brons tint best snel geschrapt. Nog sneller geschrapt is het prachtige mustard olive, een geelgoud metallic.

Ford heeft af en toe best leuke kleuren. Jammer dat bijna niemand ze kiest
1AvO6he.jpg

Het kleurenpalet van Polestar is tranentrekkend saai. Wit, zwart, grijsmetallic en natuurlijk 'edgy' Komo-grijs. Dit komt nog het dichtste bij een kleur
etfmEmr.jpg

Doe de mijne maar een wrap...

Woon 8/9 hoog en keek van de week eens naar beneden wat er nu eigenlijk allemaal op ons parkeerterrein stond.
Gok dat er op dat moment een auto of 50 stonden en er stond letterlijk 1 auto met een echte kleur!
De rest was echt allemaal wit, beige, grijs, zilver, antraciet of zwart en variaties daarop.
Echt hele bizarre conclusie hoe kleurloos het was!

Dit was de enige positieve uitschieter ( even snel van internet geplukt )
Een fel oranje/bronze 1-serie.

bmw-1-serie-118i-170pk-5drs-m-sport-leer-zwarte-hemel-navi-business.jpg

Leuk blauw op die BMW en VW! Precies zo'n T-nogwat in die kleur staat hier sinds eergisteren om de hoek, net afgeleverd. Binnenkort eens een foto van maken als het licht goed is.
Ik zie dat ik hier al wel heel lang niet meer gepost heb. Een korte compilatie van spul wat volgens mij ook nieuw al best bijzonder was in het kleurtje.

Daewoo Tico (1991-2001)

Toyota Celica (1993-99)
Het begon hier net te schemeren, ik kan dit geel het beste omschrijven als 'vanillevla'.

Yugo Ciao (1998-2004)
Blauw is niet heel wereldschokkend, maar ik had nog nooit een driedeurs Yugo in iets anders gezien dan rood.

2000 Honda Logo

1987 Volvo 780
Opnieuw, niet heel bijzonder blauw, maar dit staat wel bijzonder goed.

1978 Toyota Land Cruiser

Oké, het is een bus en dus eigenlijk meer de grijs-witte sleur, maar kleur bekennen doet dit exemplaar wel met zijn heerlijke tachtigerjarenkleurstelling.

Terug
Bovenaan