Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Ik dacht dat die up zo'n verkoopsucces zou worden :)
Dat valt dan dus mooi tegen. De oude drieling ligt nog straatlengten voor.

Eén van de redenen is dat er nog geen 5drs Up is.

Auto is gelost bij Pon en is nu onderweg naar de dealer, me happy
smiley_hangloose.gif

CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
Ik dacht dat die up zo'n verkoopsucces zou worden :)
Dat valt dan dus mooi tegen. De oude drieling ligt nog straatlengten voor.

Als de eerste bestellingen nog uitgeleverd moeten worden, kan het zijn dat je ze nog weinig tegen komt. De andere die er al zijn, zijn demo's, voorraadmodellen of Up!'s die overgekocht zijn van Duitse dealers.

Die zwarte Up met hele dikke velgen op pagina 28 laat wel zien hoe ielig de standaarduitvoeringen ogen.
Dikke wielen doen zoveel met een auto.

Dikke wielen = te grote velgen met nauwelijks band er om?
Die zwarte auto is imo erger als een modelletje met wieldoppen.
"Wil wel maar kan nie"

willen de mensen die nu roepen dat het geen succes wordt , straks als het wel zo is dan hier dat dan ook ff komen melden dat
ze er faliekant naast zaten met hun mening ....:D

Ik vrees dat de Up en co net zo'n succes wordt als de Aygo/C1/107 en de Twingo etc. Nog meer van die slome truttenschudders op de linkerbaan. :(

Ik rij ook altijd rechts. Tot enorme ergernis van mijn vrouw. Die rijdt namelijk 100% van de tijd links. Ja, we maken er ruzie over, want ik vind het asociaal en aan de andere kant hou ik me aan de verkeersregels.
Haar argument: als je rechts rijdt, verzand je vroeg of laat achter een vrachtauto. Dat klopt. Dat gebeurt heel vaak, en het duurt tientallen kilometers voor je er achter weg bent (dan zit ik ook wel te vloeken hoor). Als zij links rijdt gaat het gas er op. Ik heb er al heel vaak over geklaagd, maar ze wuift het weg ("flauwekul, opschieten, dat gaat stukken beter" )

De volgende keer koop ik een 200D of een Ascona 1.6D:T

Soloman zei:
Ik rij ook altijd rechts. Tot enorme ergernis van mijn vrouw. Die rijdt namelijk 100% van de tijd links. Ja, we maken er ruzie over, want ik vind het asociaal en aan de andere kant hou ik me aan de verkeersregels.
Haar argument: als je rechts rijdt, verzand je vroeg of laat achter een vrachtauto. Dat klopt. Dat gebeurt heel vaak, en het duurt tientallen kilometers voor je er achter weg bent (dan zit ik ook wel te vloeken hoor). Als zij links rijdt gaat het gas er op. Ik heb er al heel vaak over geklaagd, maar ze wuift het weg ("flauwekul, opschieten, dat gaat stukken beter" )

De volgende keer koop ik een 200D of een Ascona 1.6D:T

Huh. Je kan toch gewoon die vrachtwagen inhalen? Wat is het probleem...

Moet je in het westen rijden op een doordeweekse dag. Overvolle wegen, ik heb wel eens 20 kilometer achter een vrachtwagen gekacheld omdat ik niet naar links kon. Ik ben geen type van "goei hem er voor Joe". mijn vrouw doet dat wel. Dus je kunt je voorstellen dat de sfeer in de auto soms grimmig is, vooral als het komt tot de schuldvraag waarom we zolang achter die truck zitten.

even een paar zinnetjes weggehaald, niet iedereen hoeft alles te weten.

Nee, ik wacht altijd rustig mijn beurt af. Ik heb er trouwens ook nooit problemen mee, want ik heb nooit haast. Als ik ergens naar toe moet en ik plan, tel ik er een half uur bovenop. Dat is helemaal niet erg. Als ik te vroeg ben (meestal), is er altijd wel een pomp met een koffieautomaat in de buurt. Nog lekker ook en kun je de spullen nog even doornemen. Alleen ben ik op mijn perfecst, altijd.

Wat bij mij ook meetelt is dat ik al een paar ongelukken heb gehad toen ik erg jong was. Dat had te maken met niet goed opletten en eentje met kleurenblindheid. Als je dat een paar keer overkomt denk je: dit nooit meer, en ga je vanzelf anders rijden. Het risico is te groot met jakkeren. Daarom heb ik ook een rustgevende auto, en daar rij ik heel rustig mee. Ik wil nooit meer een ongeluk meemaken (gelukkig nooit gewonden gemaakt, dat scheelt wel, maar het blijven nare ervaringen).

Soloman zei:
Moet je in het westen rijden op een doordeweekse dag. Overvolle wegen, ik heb wel eens 20 kilometer achter een vrachtwagen gekacheld omdat ik niet naar links kon. Ik ben geen type van "goei hem er voor Joe". mijn vrouw doet dat wel. Dus je kunt je voorstellen dat de sfeer in de auto soms grimmig is, vooral als het komt tot de schuldvraag waarom we zolang achter die truck zitten.

Als je in het westen rijdt op een doordeweekse dag weet je dat je geen gat nodig hebt van 100m om in te voegen op de linkerbaan. De linkerbaan rijdt vaak maar net iets harder door dan de rechter baan, dus gaatjes genoeg om hem tussen te prikken zonder direct een gevaarlijke situatie te creëren.

Ik wel....

Bij mij moet je alles maal twee vermenigvuldigen. Zo wacht ik ook wat langer als ik de weg opdraai. Ik ben de andere kant ten opzichte van chauffeurs die hem gauw heel snel voor je gooien als ze de weg op willen. Vaak zit er dan helemaal niets achter me. Open doel: Nee ik rij niet langzaam, maar ik hou me wel strikt aan de snelheidsregels, nou ja, niet altijd, ik heb ook de teller wel eens op 140 gehad. Niet netjes, dat weet ik. Maar de weg was toen leeg. Ok, de maar is hier geen reden. Ik weet het.

Je moet het zo zien: als je rustig rijdt, kom je ook veel uitgeruster aan op je afspraak, dat komt veel beter over dan iemand met speed in zijn ogen.

Ik neem ook altijd minimaal 15 min extra rijtijd. Zet vooraf de TT aan (op mijn bureau) en weet dus al de rijtijd.

Je moet wel, want de kans op vertraging is te groot. En als je een zakelijke afspraak hebt, kun je het, vind ik, niet maken om te laat te komen. Wat je dan krijgt is dat je helemaal zit te stressen in een file. Als je een half uur vantevoren vertrekt en je komt ergens onaangekondigd in, doe je gewoon je radio aan en alles is ontspannen. Negen van de tien keer is er geen file. Nou, dan stop je bij een pomp, drink je een bakkie pleur en neem je de stukken nog even heel rustig door die je moet bespreken. Kom je helemaal fris en hartstikke goed voorbereid aan. Vind het wel lekker zo hoor.

Maar ik ga het liefst met de trein, kun je ook nog een beetje werken.

en kan de auto thuisblijven met die enorme benzineprijs.

De laatste keer dat ik ergens meer dan 1 minuut te laat kwam is 10 jaar geleden.

Wel irritant dat bij sommige afspraken ze je gewoon een kwartier laten wachten na de afgesproken tijd. Wat dat betreft is de mentaliteit van de jongere generatie in NL erg slecht geworden. Iedereen vindt zichzelf bijzonder belangrijk en vooral als je een afspraak hebt met iemand op een lager niveau in de organisatie. Maar dan maak ik er ook een spelletje van. Iedere minuut is € 100 extra laten betalen (intern noemen wij dat ergernistoeslag).

De laatste keer dat ik te laat kwam was enkele jaren geleden bij iemand binnen onze dienst zelf die zelf zeer stipt is, was iemand die in hierarchie boven me stond. (Op z'n Voskuils, meneer, hoe heet hij ook alweer van het Meertens instituut). Ik kreeg gelijk op mijn donder. Het ging er behoorlijk hard aan toe. Was een kwartier te laat. Dat vergeet ik nooit meer.

Verder vind ik het niet zo'n punt als anderen te laat zijn. Als ik maar mijn afspraken nakom en mijn werk goed doe.

Soloman zei:

Met die hoge benzineprijs moet je gewoon een up! kopen! :D Rijdt 1 op 28 op de buitenweg.

Vandaag een nog af te leveren standaard Up! en een Bluemotion-versie zien staan bij de dealer. Zo vanaf de buitenkant -afgezien van het Bluemotion schildtje- weinig verschillen te zien. Alleen de banden zijn anders. Een standaard Up! wordt op Continentals geleverd, en de Bluemotion op Bridgestone Ecopia's.

Soloman zei:
Ik wel....

Bij mij moet je alles maal twee vermenigvuldigen. Zo wacht ik ook wat langer als ik de weg opdraai. Ik ben de andere kant ten opzichte van chauffeurs die hem gauw heel snel voor je gooien als ze de weg op willen. Vaak zit er dan helemaal niets achter me. Open doel: Nee ik rij niet langzaam, maar ik hou me wel strikt aan de snelheidsregels, nou ja, niet altijd, ik heb ook de teller wel eens op 140 gehad. Niet netjes, dat weet ik. Maar de weg was toen leeg. Ok, de maar is hier geen reden. Ik weet het.

Je moet het zo zien: als je rustig rijdt, kom je ook veel uitgeruster aan op je afspraak, dat komt veel beter over dan iemand met speed in zijn ogen.

Volgens mij heb je gewoon 'linkerbaan vrees'. Niks mis mee natuurlijk, maar je probeert nu allerlei dingen te verzinnen waarom de rechterbaan beter zou zijn. Ook op de linkerbaan kun je relaxt rijden, gewoon constante snelheid houden en naar de rechterbaan als het kan, dan naar de linkerbaan om rustig in te halen en terug;) Daar hoef je echt niet de verkeersregels voor te overtreden.

Joep83 zei:
up! zei:
Soloman zei:

Met die hoge benzineprijs moet je gewoon een up! kopen! :D Rijdt 1 op 28 op de buitenweg.

Dat is al in de praktijk getest?

Ja hoor, dat is getest. En ik zal het ook nog wel even laten weten als ik over 's-heeren wegen rijd met 3,6 liter gemiddeld
smiley_hangloose.gif

Toch blijf ik bij dit soort verbruikscijfers sceptisch ;)

Het kost misschien wat, maar ik ben toch blij dat mijn 306 wat meer verbruikt. Heerlijk geluidje, lekker fel, strak door de bochten... nee, dat wil ik echt niet missen. Nu stap ik lekker met een big smile uit de auto... dat gaat in zo'n klein gebakje (welk merk dan ook) niet lukken.

Ja hoor, dat is getest.

Tijdens een van de eerste rijtesten met de Up werd gesproken van een verbruik van 1 op 12-13 bij een snelheid 130 km per uur dus ben benieuwd wat die auto in het echt doet, die 1 op 28 is een utopie.

Total Loss zei:
Ja hoor, dat is getest.

Tijdens een van de eerste rijtesten met de Up werd gesproken van een verbruik van 1 op 12-13 bij een snelheid 130 km per uur dus ben benieuwd wat die auto in het echt doet, die 1 op 28 is een utopie.

Dat is net zo (on)zuinig als mijn 16 jaar oude 2.0 8v :eek:

Precies, dus als je zo'n auto koopt en denkt lekker zuinig te gaan rijden maar vervolgens 80% op de snelweg zit met 120 per uur kan het wellicht flink tegenvallen, zo'n ding moet natuurlijk flink aan de bak bij die snelheden. Mijn vieze met G-label gelabelde 2.2 16v uit 2001 doet gemiddeld 1 op 12 terwijl ik over het algemeen vrij hard rijd ( veel snelweg, veel 130 - 140 per uur ) maar die loopt bij die snelheden zowat "stationair".

Total Loss zei:
Ja hoor, dat is getest.

Voordat je zo'n "feitje" de wereld in brengt zou ik graag de bron willen weten.

Volgens deze rijtest is een gemiddeld verbruik van 4.1 l / 100km goed mogelijk.

De bron is 1 van de eerste rijtesten die ik gelezen heb over dit ding, heb net nog even gezocht maar kon het zo snel niet terug vinden, was een Duitse test in ieder geval.

Enzo Ferrari zei:
Total Loss zei:
Ja hoor, dat is getest.

Dat is een fabrieksopgave...

Heb dit nu gevonden, overigens niet de test die ik bedoelde, zoek nog even verder.

Sehr schnell – ist der Tank vom up! leer
Denn der up! ist zwar klein, hat aber einen recht großen Verbrauch. Zu groß für ein so kleines Auto. Oder?

Nach EU-Norm soll der Mini-VW mit 60 PS durchschnittlich 4,5 auf 100 km verbrauchen. Das wäre ja okay.

Doch wie soll dieser Traumwert erreichbar sein? In der Praxis sind es mehr als 7 Liter.

Wer den up! richtig tritt, kommt in minimal 14,4 Sekunden von 0 auf 100 km/h. Das ist nicht eben rasant.

Aber dafür jagt die Tanknadel durch die Skala. Wer es übertreibt mit dem Hochdrehen, hat mitunter eine 9 als erste Zahl auf der Verbrauchsanzeige stehen.

Link

Normverbrauch bleibt reine Theorie

Vor den Toren der Stadt wird die Sache dann schon ein wenig zäher: Bis Tempo 100 braucht der Up 14,4 Sekunden und auf der Autobahn ist bei 160 km/h Schluss. Wer es eilig hat, nimmt also besser die 75 PS-Version, die eine Sekunde flotter beschleunigt und 11 km/h schneller ist.

Was man dabei glatt vergessen kann, ist der Knauserverbrauch aus dem Labor. Mit aufpreispflichtiger Spritspartechnik ist der Up auf der Normrunde mit 4,2 Litern zufrieden. Und bei einer gemütlichen Landpartie mag man diesem Wert vielleicht mit viel Weitsicht sogar nahe kommen. Doch bei unserer Testrunde quer durch den Feierabendverkehr von Rom standen am Ende fast zehn Liter auf dem Bordcomputer. Und auch die Tour vor den Toren der Stadt haben wir nicht unter sechs Litern geschafft.

Link

Ik laat het wel weten eind van deze week. Ik heb vorig jaar een uur in een High Up 75pk gereden, zowel stad, buitenweg als snelweg. Vantevoren had ik de verbruiksmeter ingesteld en na een uur stond die op 5,0 liter per 100km. Naar verluidt is het verbruik van de up! blue motion tijdens 120km/h constant zo'n 4,8 à 5 liter gemiddeld.

Joep83 zei:
Enzo Ferrari zei:
Total Loss zei:
Ja hoor, dat is getest.

Dat is een fabrieksopgave...

Goed lezen is ook een vak. Dit staat in de test vermeld:

Rijgedrag
In tegenstelling tot Volkswagen en Seat levert Skoda alle Citigo´s voor Nederland standaard af met hun milieupakket Greentec waartoe start/stop, een 15 mm lager onderstel en banden met een lagere rolweerstand behoren. Skoda reduceerde hiermee het verbruik tot 4,1 l/100 km (bij 96 g/km), wat ook in de praktijk goed te behalen is. Een pre zonder dat dit ten koste is gegaan van het rijgedrag.

Carfanatic zei:
Joep83 zei:
Total Loss zei:
Ja hoor, dat is getest.

Dat is net zo (on)zuinig als mijn 16 jaar oude 2.0 8v :eek:

1:13 is echt niet vreemd voor een 3-pitter bij zo'n snelheid.

Dat scheelt dan wel heel erg weinig met mijn S8, die rijdt bij 130km/h 1 op 9. Ik zou verwachten dat het verschil groter is.

Audiup.jpg

@Pon Leusden, waar ik in december proefreed met de up!

Terug
Bovenaan