Volkswagen Up! vanaf € 16.900 | e-Up! vanaf € 25.850

Zwart gespoten metaal is ook metaal.

Maar de Twingo vind ik van binnen toch al netjes, ziet er goed uit (heb er 1x in gereden).
 
Daewoo-Chevrolet zei:
Waaruit blijkt dat je de up! meer auto vindt dan de Picanto of i10? Puur onderbuikgevoel dat is gevoed door je VW-liefhebberij of heb je een vergelijkend warenonderzoek gehouden op de IAA van Frankfurt?

Ik heb een vergelijkend warenonderzoek op de IAA gehouden. Wat mij betreft stak de Up boven de Kia uit. In ieder geval qua zitcomfort, lakkwaliteit en kwaliteit van de materialen. Bekleding van stoelen en dashboard, alsmede bedieningscomfort in de Up (koppelen, schakelen, radio, knoppen van de ventilatie) voelden veel beter aan. Wat mij betreft meer auto dan de Picanto.

Ik heb op de IAA ook in de nieuwe Twingo gezeten. Mijn mening: wat een dramatisch slecht zitcomfort vergeleken met een Up.

Daewoo-Chevrolet zei:
De kostenbesparende maatregelen merk je bij de up! (of Aygo, Alto etc.) mijns inziens veel duidelijker dan bij de Picanto of i10.
Ik vind juist het tegenovergestelde. In de Picanto had ik het idee in een budgetauto te zitten (de 107 waar ik later in zat, was nog veel meer budgetauto), in de Up voelde alles voor mij aan als kwaliteit. Ik voelde me er stukken beter in dan in de Picanto.
 
rozebril.jpg
 
Phaeton W12 zei:
Ik heb een vergelijkend warenonderzoek op de IAA gehouden. Wat mij betreft stak de Up boven de Kia uit.

Ik geloof je graag. Maar heb je heel toevallig tijdens je onderzoek ook kunnen constateren of de Up een lampje in de bagageruimte heeft? In mijn huidige auto is die van de week kapot gegaan en met zulke lange avonden mis ik het wel... Kan op geen enkele foto van de bagageruimte van de Up/Mii/Citigo iets van een lampje ontdekken, maar wellicht is die wat verborgen. Overigens ook weer niet zo'n belangrijk punt om deze auto om die reden te laten voor wat het is, maar mocht zo'n lampje ontbreken, vind ik dat wel verkeerde zuinigheid.
 
Ik heb geen idee of de Up een lampje in de bagageruimte heeft. Zelfs als dat niet zo is, is de Up een lichtend voorbeeld voor de concurrentie.
 
Zitcomfort, bouwkwaliteit, Qualitätsanmutung, geluidscomfort, bedieningscomfort (schakelen/koppelen), design. Dat zijn voor mij voorbeelden waar de Up er bovenuit steekt. Daar kun je natuurlijk anders over denken.
 
Phaeton W12 zei:
Ik heb geen idee of de Up een lampje in de bagageruimte heeft. Zelfs als dat niet zo is, is de Up een lichtend voorbeeld voor de concurrentie.

Ghehe... zo kun je er wel een mooie draai aan geven ;) Tja, een lampje is maar een pietluttigheid, maar een eventueel ontbrekend lampje zal bij mij wel irritatie opwekken. Op te lossen met een Action-zaklamp van één euro vijftig, maar da's ook maar behelpen. Als ik me niet vergis zat zo'n lampje ook niet standaard op bijvoorbeeld de goedkoopste uitvoering van de Twingo, maar wat mij betreft is dat toch wel één van de zaken die je minimaal op een (budget)auto mag verwachten, net zoals een waarschuwingssignaal voor nog brandende verlichting... Verbazingwekkend dat zoiets hier en daar op basismodellen achterwege wordt gelaten.
 
Je hebt er al mee gereden:eek:?
Zoals je ziet valt die bouwkwaliteit op het oog wel mee, ook het zitcomfort vond ik zeker niet beter dan de concurrentie. Jouw andere punten heb ik nog niet kunnen uittesten, maar op het eerste gezicht zou ik niks kunnen bedenken wat de UP! echt boven de concurrenten doet uitstijgen...
 
Phaedros zei:
Phaeton W12 zei:
Ik heb geen idee of de Up een lampje in de bagageruimte heeft. Zelfs als dat niet zo is, is de Up een lichtend voorbeeld voor de concurrentie.

Ghehe... zo kun je er wel een mooie draai aan geven ;) Tja, een lampje is maar een pietluttigheid, maar een eventueel ontbrekend lampje zal bij mij wel irritatie opwekken. Op te lossen met een Action-zaklamp van één euro vijftig, maar da's ook maar behelpen. Als ik me niet vergis zat zo'n lampje ook niet standaard op bijvoorbeeld de goedkoopste uitvoering van de Twingo, maar wat mij betreft is dat toch wel één van de zaken die je minimaal op een (budget)auto mag verwachten, net zoals een waarschuwingssignaal voor nog brandende verlichting... Verbazingwekkend dat zoiets hier en daar op basismodellen achterwege wordt gelaten.

Lampje is bij de Twingo inderdaad niet standaard, maar is voor €2,- (serieus) in te bouwen.
 
€ 2 is nu wel erg extreem.

Maar voor diverse andere kleinigheden die slechts enkele tientjes per stuk kosten, kan het totaal aan productiekosten toch wel zo'n € 200 schelen. Het gaat dan uiteraard niet alleen om de materiaalkosten maar ook om de werktijden/arbeidskosten.

Die € 200 loopt dan door importmarge, dealermage, BPM en BTW, op tot zo'n € 750 als de auto in de showroom staat. En dat is wel bijna 10% van de totale prijs in deze klasse.

Maar er zijn ook wel commerciële uitwassen. Zo werd een Mini Cooper in de UK met een hoger vermogen verkocht voor zo'n (omgerekend) € 3.000 meer. Het bleek met een softwareaanpassing (à € 200 bij diverse bedrijven) ook in de UK te realiseren te zijn, immers precies dezelfde motor! Heb je nog wel een paar € nodig voor een Cooperplaatje achterop je auto. Bron: Top Gear. Overigens vind ik dat bij VAG ook behoorlijk wordt gehannest met verschillende vermogens bij geljke motoren. Een 1.2 voor 70 pk en dan weer een 1.2 voor 90 pk. Hoe leg je de meerprijs daarvoor uit?
 

ik heb welliswaar nog niet zelf gereden met de up, wel in gezeten 2 keer. Ik kan het nog niet echt goed beoordelen.

maar eerste indruk doet de Up! niets onder voor de picanto. Maar ook echt niet beter... Op geen enkel vlak. De picanto heb ik nu zo'n 1500 km ervaring en ik ben buitengewoon verrast door de rijeigenschappen, afwerking, geluid en het kwaliteitsgevoel voor een ' budget auto'. Het feit dat ze 7 jaar garantie durven geven zegt ook al wel iets.
 
Niets ten nadele van de Picanto (denk dat het wel goed zit met de kwaliteit), maar die 7 jaar garantie betaal je zelf door de verplichting om het onderhoud bij de dealer te laten doen (+ verplicht volgens fabrieksschema). Ik denk dat met name voor kleine auto's waar weinig in wordt gereden of die als 2e auto worden gebruikt veel eigenaren na 2-3 jaar (normale garantieperiode) naar de dorpsgarage gaan voor onderhoud (zeker bij privé-aankoop). Dat wordt door de 7-jaars regeling voorkomen.
 
Daewoo-Chevrolet zei:
i4S zei:
Zoals je hier kunt zien hebben die het beter voor elkaar.

Dat meen je toch niet serieus hoop ik? Bij de Twingo blijkt dat uit niets omdat het niet is te beoordelen op basis van die foto, de Panda lijkt qua bagageruimte best wel op de i10, maar de rugleuning van de achterbank is zo te zien van staal, wat veel sneller krassen geeft dan gestoffeerd zoals bij de i10. De hoedenplank oogt ook veel simpeler.

Weet iemand wat er onder de beklede achterzijdes van die achterbanken zit? De stalen achterzijde van de Pandabank is duidelijk, maar als je mooie bekleding hebt voor een kunststof paneeltje, is er toch een minder veilige situatie, want het staal houdt 'rond'vliegende bagage tegen, kunststof kan dat niet.
 
Het lijkt mij dat kunststof, net als een stoffe bekleding, over staal heen is aangebracht.

Kan ook bijna niet anders. Kunststof wordt na verloop van tijd bros, breekbaar. Lastig dus als basismateriaal voor de achtrekant van een bank.
 
meeuw zei:
naar de dorpsgarage gaan voor onderhoud (zeker bij privé-aankoop). Dat wordt door de 7-jaars regeling voorkomen.
Was er bij VW geen mobiliteitsgarantie mits de auto dealer onderhouden is. Komt op hetzelfde neer. Doe mij dan maar die 7 jaar garantie.
 
CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
meeuw zei:
naar de dorpsgarage gaan voor onderhoud (zeker bij privé-aankoop). Dat wordt door de 7-jaars regeling voorkomen.
Was er bij VW geen mobiliteitsgarantie mits de auto dealer onderhouden is. Komt op hetzelfde neer. Doe mij dan maar die 7 jaar garantie.

Bij andere merken zelfde verhaal, terwijl je soms (Citroën) nog moet betalen ook voor de moblitetsgarantie.

Maar ik meen gelezen te hebben dat het bij VAG is aangepast, alleen een verplichng om onderhoud te plegen volgens de fabrieksrichtlijn, dus mag ook bij een ander. Moet het voor de zekerheid eens opzoeken.
 
Hij staat bij de dealer!

389372_2298572190234_1427024571_31796616_365372930_n.jpg


Best een leuke auto, maar wel een klein gebakje. Best breed/vierkant.
 
CO2 (Goed Voor Bomen) zei:
meeuw zei:
naar de dorpsgarage gaan voor onderhoud (zeker bij privé-aankoop). Dat wordt door de 7-jaars regeling voorkomen.
Was er bij VW geen mobiliteitsgarantie mits de auto dealer onderhouden is. Komt op hetzelfde neer. Doe mij dan maar die 7 jaar garantie.

Klopt niet helemaal: De servicebeurten moeten volgens fabrieksadvies worden uitgevoerd. Je kunt dus gewoon reparaties elders laten uivoeren. Dat is dus afgezwakt t.o.v. een aantal jaren terug. Zou eens de tekst moeten nakijken hoe het precies is geformuleerd.
 
Geinig autootje. VW gaat daarmee wel scoren, alleen zullen ze moeten concurreren binnen het eigen concern, t.w. Seat en Skoda!
 
JM_GP zei:
De velgen zijn veel te klein voor deze auto, komt erg goedkoop over.
Het zal een groot deel van de kopers in deze klasse weinig uitmaken hoe groot de velgen zijn. Zo klein vind ik ze niet, ik gok 13/14", heel normaal in deze klasse. Of bedoel je de breedte?
 
JM_GP zei:
De velgen zijn veel te klein voor deze auto, komt erg goedkoop over.

De velgjes vond ik niet eens het grootste probleem. Heeft (voor mij dan) een best hoog 'brommobiel'-gehalte, maar hij was wel van op afstand goed herkenbaar, dus dat heeft VW dan wel weer goed gedaan.
 
De auto is slechts +/- 3.50m kort, maar de neus is ook minimaal 10cm korter dan die van de concurrentie.
(ja, zelfs tegenwoordig kan een korte neus blijkbaar nog in combinatie met voetgangersveiligheid...)
 
Zitten trouwens nog vrij stevige wielen onder als ik het met mijn Pandawieltjes vergelijk :eek:

R0011667.jpg
 
Maar zo'n Panda is een heel pak meer auto dan een Up. Die zou dan ook mijn voorkeur hebben als ik in deze prijscategorie zou shoppen.
 
Ik zou ook eerder voor een Panda gaan. Maar nog eerder voor een Suzuki Splash: is nog véél meer auto voor hetzelfde geld.
 
Je hebt in het A-segment eigenlijk twee types auto: de echt kleine wagentjes zoals de 107, up! etc en de wat grotere zoals de Panda, Splash, en eerder de Fox bijvoorbeeld.
 
Even de wielmaten vergeleken met de (nieuwe) Panda en de Aygo. Bij de Upiets groter dan bij de Panda, terwijl de Aygo een stuk kleiner is: [www.autoweek.nl] edit: de link: https://www.autoweek.nl/carbase_data.php?id1=63104&id2=63666&id3=51034

@RobO: misschien heb je wel gelijk, de Panda lijkt mij ook een stuk meer Auto dan de 3-ling. Maar wordt de Up niet een stuk goedkoper dan de Panda? Bij de bovenstaande vergelijing is de Up de goedkoopste van de 3 maar heeft wel stabiltietsregeling en tractiecontrole. Meer auto voor minder geld?
 
Ere wie ere toekomt: de Agila is geen Opel, maar een verbouwde Suzuki. Ik vind het Suzuki-smoeltje heel aardig ogen.
Het is eigenlijk een B-segment auto. Dus pak je voordeel en vergeet de 65+ doelgroep.

Het A-segment is verdeeld in Smart-achtigen, kleine bolletjes als de Aygo-drieling en de ruime vierkante dozen als de Panda.
De Splash/Agila staat daarboven als Swift-MPV met een kleinere motor, waardoor hij momenteel heel goedkoop is.
 
De Agila is inderdaad een verbouwde Suzuki, maar het merk Opel trekt mij meer. Idioot he, want in principe is de auto identiek.

En de Panda was er toch ook vanaf 8.500 euro? Of moet de nieuwe Panda meer opbrengen?
 
Rob076 zei:
De Agila is inderdaad een verbouwde Suzuki, maar het merk Opel trekt mij meer. Idioot he, want in principe is de auto identiek.

En de Panda was er toch ook vanaf 8.500 euro? Of moet de nieuwe Panda meer opbrengen?

De Suzuki Splash heeft geen Opel-grille, maar een best wel fraaie Suzuki-grille. Het is best de moeite waard om hem eens te bekijken. Kost geen entree.
De huidige Panda is er vanaf 8500 euro. De nieuwe gaat bijna 11.000 euro kosten. De Suzuki Splash wordt aangeboden voor 8500 euro. Dat is toch wel een klasse meer auto dan een Panda, of welke andere A-segmenter dan ook.
 
Is die nieuwe Panda echt zo duur?! :eek: Kolere zeg. Dan zou ik toch ook voor de Suzopel Splashila gaan.

Maaruh, als ik werkelijk dat bedrag te besteden had dan zou ik gaan voor een mooie e39 ;)
 
Rob076 zei:
Is die nieuwe Panda echt zo duur?!

De berichten doen mij vrezen van wel. Dus als je nieuw wilt kopen, moet je een Splash nemen, of een Kia met 7 jaar garantie (scheelt een stuk in onderhoud).
Maar een fraaie occasion blijft altijd goedkoper.
 
---GT--- zei:
Rob076 zei:
De Agila is inderdaad een verbouwde Suzuki, maar het merk Opel trekt mij meer. Idioot he, want in principe is de auto identiek.

En de Panda was er toch ook vanaf 8.500 euro? Of moet de nieuwe Panda meer opbrengen?

De Suzuki Splash heeft geen Opel-grille, maar een best wel fraaie Suzuki-grille. Het is best de moeite waard om hem eens te bekijken. Kost geen entree.
De huidige Panda is er vanaf 8500 euro. De nieuwe gaat bijna 11.000 euro kosten. De Suzuki Splash wordt aangeboden voor 8500 euro. Dat is toch wel een klasse meer auto dan een Panda, of welke andere A-segmenter dan ook.

"Fiat heeft de prijslijst vrijgegeven van de nieuwe Panda. Die is voorlopig nog lekker overzichtelijk. Er is een ongeblazen Twinair tweecilinder met een vermogen van 65 pk. Daarmee sprint de Panda in 15,0 seconden van 0 naar 100 km/u en de topsnelheid is 157 km/u. Verbruik en CO2-uitstoot worden nog niet gemeld. In de simpelste Pop-uitvoering kost die 9.290 euro."

Goedkoopste Up €8500. Wel missen ze allebei airco en een radio. Volgens mij ben je ook hier bij de Up wat goedkoper uit als je dit erbij rekent.
 
Dan heb je bij de Up en Panda een kaal winkelwagentje. Een Suzuki Splash lijkt dan veel meer op een auto...
Een nieuwe Panda is grofweg 600 euro duurder, maar kan hij op tegen de Splash?
 
Up in een luxere uitvoering met airco + radio € 9.400.
(en stabiliteitsregeling + tractiecontrole)
 
meeuw zei:
Up in een luxere uitvoering met airco + radio € 9.440.
(en stabiliteitsregeling + tractiecontrole)

Ja, en? Stabieler blokkendoosje? Moet je eens kijken wat een Swift-onderstel kan (zit ook onder een standaard Splash van 8500 euro).

ps. ik ben niet in dienst van Suzuki en gun iedereen elke auto, maar als je minstens 1.5 keer zoveel auto voor hetzelfde geld kunt krijgen, wil ik het niemand onthouden.
 
Rijtest: https://www.autocar.co.uk/CarReviews/RoadTestsHistory/Volkswagen-Up-1.0-75-high-up!/260398/

verdict_8_10.gif


"In fact, with its fine interior, respectable rolling refinement, comparative spaciousness, real-world economy and covetable branding, the Up is arguably the class leader in a segment buoyed by recent additions."



Vergelijkingstest Volkswagen up! vs. Fiat 500, Kia Picanto en Toyota Aygo: https://www.autoexpress.co.uk/carreviews/grouptests/275833/vw_up_vs_rivals.html

car_photo_481354_25.jpg


1. Volkswagen High up! 1.0
It’s no understatement to say the up! has turned the city car class on its head. The grown-up driving dynamics and practical, upmarket cabin make it a class champion.

car_photo_483061_25.jpg


2. Kia Picanto 1.25 Halo
The three-door Picanto hasn’t stayed on top for long. But with its big car features and aftersales package, it’s still a desirable car. Cheaper models make more sense.

car_photo_483037_25.jpg


3. Fiat 500 1.2 Pop
The Fiat still takes some beating for style and charm. It has a classy cabin and composed chassis, too. Yet Pop spec has a miserly kit tally and it costs more to run than rivals.

car_photo_481393_25.jpg


4. Toyota Aygo Go!
Don’t be put off by the Toyota’s last place finish. If driving fun and low running costs matter most, it’s a fine buy. But time is catching up with the Aygo; it feels outclassed.

car_photo_481378_25.jpg




TG Awards 2011: small car of the year Volkswagen up!
TG Awards 2011: bargain of the year Kia Picanto



Citigo vs. concurrentie op basis van individuele tests van het Tsjechische Auto CZ

Kia Picanto 1.0 CVVT https://www.auto.cz/test-kia-picanto-1-0-cvvt-ostry-citronek-59293
Score 8,35
Škoda Citigo 1.0 60pk https://www.auto.cz/test-skoda-citigo-44-kw-simply-citi-63706
Score: 8,15
Suzuki Splash 1.0 https://www.auto.cz/test-suzuki-splash-2151
Score 8,19
Suzuki Splash 1.2 https://www.auto.cz/suzuki-splash-1-2-gl-ac-1795
Score 8,04
Opel Agila 1.2 https://www.auto.cz/opel-agila-1-2-mestsky-mravenecek-1830
Score 8,00
Ford Ka 1.2 https://www.auto.cz/test-fiat-500-ford-ka-2115 (vs. Fiat 500)
Score 7,77
Fiat 500 1.2 https://www.auto.cz/test-fiat-500-ford-ka-2115 (vs. Ford Ka)
Score 7,58
Chevrolet Spark 1.2 https://www.auto.cz/test-chevrolet-spark-1-2-16v-22052
Score 7,54
Suzuki Alto 1.0 https://www.auto.cz/test-peugeot-107-1-0-vs-suzuki-alto-1-0-miniauta-za-miniceny-56551 (vs. Peugeot 107)
Score 7,54
Suzuki Alto 1.0 https://www.auto.cz/test-suzuki-alto-1-0-12v-51426
Score 7,54
Chevrolet Spark 1.0 https://www.auto.cz/test-chevrolet-spark-1-0-16v-22046
Score 7,50
Fiat 500 0.9 TwinAir https://www.auto.cz/test-fiat-500-0-9-twinair-stare-dobre-cinquecento-57905
Score 7,46
Peugeot 107 1.0 https://www.auto.cz/test-peugeot-107-1-0-vs-suzuki-alto-1-0-miniauta-za-miniceny-56551 (vs. Suzuki Alto)
Score 7,35
Peugeot 107 1.0 https://www.auto.cz/opel-agila-1-2-mestsky-mravenecek-1830
Score 7,27
Toyota iQ 1.0 VVT-i https://www.auto.cz/test-toyota-iq-2085
Score 7,27
Citroën C1 1.0 https://www.auto.cz/test-citroen-c1-1-0-vvt-i-2145
Score 7,04
 
Terug
Bovenaan