Het grote Volkswagen Golf/Jetta II topic

Peter O zei:

Is deze Volkswagen Golf GL al bekend?
Ik vind vooral de spoiler erg bijzonder. Nog nooit eerder gezien.
Hele rare spoiler, maar ik geloof dat dit zelfs een originele VW/Votex accessoire is geweest, of iets vergelijkbaars. Ik zal mijn foldercollectie even doorworstelen... :)

Ik was al een tijd van plan om stuurbekrachtiging op mijn Golf te zetten. Ik had al een hele poos een gebruikte set liggen maar het was er nog niet van gekomen. Inmiddels is de klus geklaard. Hierbij de foto's van de klus.

Eerst alles maar eens ontvet, schoongemaakt en een nieuw verfje gegeven. Dat was hard nodig:
92C7weH.jpg

XIYmcOM.jpg

De losse delen kregen een badje in de roestoplosser:
mZ3Dxsq.jpg

Alle losse delen geverfd en verzameld samen met nog wat nieuwe spullen zoals olie (ATF Dextron), nieuwe stuurkogels, v-snaren, nieuwe stuurhuishoezen en een nieuwe hoes om het koppelstuk tussen het stuurhuis en de stuurkolom. Dit koppelstuk is namelijk korter, dus de hoes is ook anders van vorm.
eWNnNUg.jpg

Bekrachtigd stuurhuis opknappen:
ALxzKHf.jpg

UkHcffl.jpg

Weer als nieuw:
cQYWGrk.jpg

Voor de montage van de voorste pompsteun moet je twee bestaande bouten voor op het waterpomphuis verwijderen...
zLhGCVA.jpg

....om deze te vervangen door langere bouten waarmee de steun wordt bevestigd.
w3t8ULw.jpg

De onderste steun + extra poelie gemonteerd:
ykKs3P8.jpg

Hier zie je de pomp compleet op de auto gezet. Links de aandrijfpoelie van de krukas, rechts de servopomp en midden boven de waterpomp. Daar is ook een extra poelie op bevestigd.
7uJA0OU.jpg

Het steuntje voor het reservoir heeft ook een nieuw verfje gekregen:
VBpfBHN.jpg

Dit past precies op de af-fabriek aangebrachte schroefgaatjes. Alles plug-en play:
aAn7XYe.jpg

Volgende actie: stuurkogels losmaken met een stuurkogeltrekker:
4fNQp2E.jpg

Het stuurhuis moet uiteraard vervangen worden voor een bekrachtigde versie. Hier zijn verschillende methodes voor. Ik heb er voor gekozen om de rechter twee bouten van het subframe te lossen, en de linker twee buiten eruit te draaien. Het subframe moet hierbij met een krik ondersteund worden en dat alles langzaam laten zakken. Door de ruimte die hierdoor ontstaat kun je het "nieuwe" stuurhuis erin schuiven:
6a0bhfb.jpg

Omdat het bekrachtigde stuurhuis anders van vorm is, moet er een ander, korter koppelstuk gemonteerd worden. Dit vormt de verbinding met de stuurkolom:
jtTqLSQ.jpg

Hier het verschil tussen het oude en het nieuwe koppelstuk. Ook de hoes is anders:
XJicGc7.jpg

Als alles gemonteerd is, de zaak afvullen. Vervolgens de motor starten en het stuur enkele malen volledig van links naar rechts draaien. Het systeem ontlucht zich vanzelf.
qgZEtYB.jpg

En karren maar weer, maar nu met minder spierkracht. Best lekker. ;)

Marathon zei:
maar nu met minder spierkracht.
Schitterend gedaan weer Hans, de Golf komt langzamerhand in een top conditie met voor die tijd mooie extra´s ( goed geen Airco, elektrische ramen of schuifdak ).

Het niet bekrachtigd sturen gaf geen probleem als je op een snelheid van circa 10 km per uur reed, daaronder werd het toch wel werken om de auto bijvoorbeeld in te kunnen parkeren.

Nog t.z.t. de roestduivel aan pakken en hij staat er weer motorisch en qua koetswerk prachtig bij, ik zie de Golf type II steeds minder rond rijden, ze worden langzamerhand een echte klassieker, nog een 1/2 jaar en dan is jouw exemplaar ook 30 jaar jong.

Ik heb de stuurbekrachtiging nooit gemist op de Golf. Maar je maakt er inderdaad wel een top exemplaar van!

Dank jullie wel. Inmiddels heb ik een (tweedehands) lasapparaat gekocht. Daar ga ik eerst maar eens een beetje mee oefenen. En dan maar eens zien of ik de Golf nog beter kan maken. Als jullie het leuk vinden dan zal ik daar te zijner tijd weer een fotoverslag van maken.

Een heel vroege! https://www.speurders.nl/overzicht/autos/vw-golf-2-1983-192388606.html?sr_ab=0&no_qs=True&max_bouwjaar=1992

192388606_2_big.jpg

13 sept 1983: zou 't er eentje kunnen zijn die bij de introductie in NL is gebruikt? Misschien staat in de autobladen van toen?

Eentje uit de eerste lichting inderdaad, allemaal in dezelfde kleur met een blauw interieur dacht ik? Ben eens bij eentje wezen kijken en proefrijden, dat was de demo van Auto Flevo geweest.

Via google kom ik deze tegen: [edit:] foto lukt niet, is kenteken KF-98-LZ.[/edit]
Ook kenteken beginnend met KF, maar bestaat al dusdanig lang niet meer, dat ik geen datum 1e toelating oid kan vinden. Volgens de beschrijving een demoauto, dus ik neem aan echt één van eersten in NL.

Mooi werk Marathon!

Ik heb weer een leuke Golf gespot:

Ik vind hem leuk (hoewel de verlaging, maar dat is kniesoor)

Golf met her en der (hoe kan het ook anders in de binnenstad van Utrecht) wat deukjes. Sinds 1994 bij de huidige eigenaar!

50170068918_2d54dff822_c.jpg

Wel bijzonder, een standaard CL van dat bouwjaar. De meeste Golfjes waren toen Memphissen, Manhattans, Madisons, Moda's, en later de Pasadena's.

Sjon77 zei:
13 sept 1983: zou 't er eentje kunnen zijn die bij de introductie in NL is gebruikt? Misschien staat in de autobladen van toen?

Ik betwijfel of de KF-84-JY van die eerste serie was, maar het is wel een hele vroege. De allereerste serie heeft de datum toelating 7 september 1983, met als kenteken KF-..-FS (in ieder geval de meesten van die serie). Allemaal diamantsilber met blauw interieur dacht ik. Dit zou een serie van 12 demo's zijn geweest, 1 voor elke provincie, met stoere stickers ( "Na 6 miljoen Golfs: de nieuwe Golf" ) erop. In krantenbank Zeeland kun je die van Slager BV in Brouwershaven nog vinden: Zierikzeesche Nieuwsbode 7 oktober 1983 :D

Van de demoserie bestaan er zeker nog een paar:
KF-11-FS (met geldige APK!)
KF-18-FS (APK 2002)
KF-25-FS (APK 2009)
KF-72-FS (APK net verlopen)
KF-87-FS (APK 2012)
KF-97-FS (APK 2014)

KF-05-FT (APK 2010) en KF-06-FT (APK 2015) staan ook nog geregistreerd.

Van een paar van deze heb ik nog foto's. o_O

Kijk, een kenner heeft gesproken. 6 dagen jonger dan de demo-serie: scheelde niet veel :)
Hier nog even een foto van die KF-84-JY, geen diamantzilver zo te zien, maar stickers passen dan weer wel bij 't praatje:
360.jpg

Sjon77 zei:
Kijk, een kenner heeft gesproken. 6 dagen jonger dan de demo-serie: scheelde niet veel :)
Hier nog even een foto van die KF-84-JY, geen diamantzilver zo te zien, maar stickers passen dan weer wel bij 't praatje:
360.jpg

Hmm geen KF-84-JY.. maar KF-98-LZ, die zou dus ook bij die demoserie horen... interessant :p
De firma Slager BV (inmiddels Bosch Car Service) reageerde nooit op mijn mail of ze nog iets wisten van toen... Barri zijn verhaal over Auto Flevo was mij bekend. De KF-97-FS is van iemand op Volksforum.

Heel mooie mk2, prachtige kleurtje: <https://www.facebook.com/marketplace/item/629965904607323/>

Voor een Pasadena waar ze de stickers zichtbaar van hebben verwijderd, het interieur hebben geleend en de verkeerde kleur vloerbedekking hebben gemonteerd, vind ik hem knap aan de prijs...

Weer eens een Golf II tussenstand uit de Open Data van 1-8-2020:
2651 origineel NL met APK
1028 import met APK
3679 totaal met APK

Die Helios blauwe SN-03-YJ is een GT4! Exáct dezelfde heb ik nieuw gehad eind 1987 maar dan met het kenteken SN-13-BD. Benieuwd in welke regio deze rijdt.

Tja en dan staan er ook nog diverse in schuurtjes, denk ik.
Zo weet ik een vr6 ombouw projekt van een 88er golf memphis. (onk)

Van de week moest de Golf weer voor haar APK.. helemaal niks aan de hand! :D
Olie eruit, nieuw filter, verse olie en voor APK pas over 2 jaar weer terugkomen. :D

Volgend jaar in ieder geval weer nieuwe olie.

https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/c-55kw-32070014/details.html

Een ietwat verfomfaaide Golf GTS. Wel voor 99% origineel ( behalve de baan skai tussen de zitvlakken op de achterbank ) . Zelfs het stuur is nog het zelfde zoals ie toentertijd werd geleverd door Pon. Het hele pakket bestaande uit de grille, spoilers , stuur en striping werd los in de auto gelegd. De auto an sich was een C met als opties getint glas en een sportinterieur . Als kers op de taart zit er bij deze ook nog eens een Vendex radio in!

Dat front wiebelt idd een beetje zo lijkt het.
Had V&D werkelijk een autoradio lijno_O
Mooie wagen.

Mij viel ie op omdat het een vrijwel originele GTS is. IK vond het toen al niet een mooie uitvoering omdat ik toen ( en nu) van Basis/ puristisch uitgevoerde auto hield. D&W vond ik toentertijd al grúwelijk. Er staat nog een GTS op het net namelijk

https://www.autoscout24.nl/aanbod/volkswagen-golf-1-6-c-gts-aktiemodel-1e-eig-benzine-wit-32737c68-cef9-0748-e053-e250040a08f1?cldtidx=8&cldtsrc=listPage.

Nu zonder de voorspoiler en voor een ietwat andere prijs.
Ben de laatste weken druk geweest met het fenomeen Golf. Eerst op zoek geweest naar een Golf 1 Cabrio voor een vriend van me die me vroeg er een te gaan zoeken Dit heeft heel wat voeten in aarde gehad. " Kansloze " auto's die op MP worden gepresenteerd met foto's van mss wel 5 a 10 jaar oud. Sommige waren in dusdanige staat dat zelfs gratis meenemen geen toegevoegde waarde had omdat er geen enkel bruikbaar onderdeel op zat. ( en toch 3500 a 4000 Euro vragen) Uiteindelijk een mooie Fashion Line gevonden.

Ik zit sinds 1993 in de auto's ( tot een paar jaar terug) maar heb het idee dat het met het jaar belabberder wordt.
Daarnaast loop, of beter liep, ik met het idee rond om voor mezelf een Golf 2 te zoeken. Ik heb er een stuk of 7 gehad waarvan 3 nieuw en heb minder dan niets et auto's na de generatie Golf 3. Maar of dit een verstandig besluit is weet ik niet. Rij weliswaar max 5000km per jaar maar heb een grúwelijke hekel aan auto's die storingen vertonen en kapot gaan n laat zelfs de ANWB komen voor een lekke band :) Dus die zoektocht ben ik gestaakt :) Maar goed mijn Golf 7 TDI die ik had en Audi A3 benzine welk ik nu rij was en is ook zeker niet vrij van ergernissen en frustraties.

Ik heb ook een aantal mk2's gehad, de laatste was ook echt 'erbij'. Die dingen doen het altijd, dat is wel fijn. Maar ze vallen nu wat tussen wal en schip: niet modern en geen oldtimer. Bij ons stond de laatste ook erg veel stil helaas; voor leuke ritjes heb ik de Kever.
Overigens heb ik nu wel wat erbij, een Fiesta ST van 2005. Heel wat anders, maar erg leuk.

Soms kon je nog nette mk2's tegen voor mooi geld, maar je moet er net tegenaan lopen. Ik heb zelf gemerkt dat je echt rommel tegenkomt als je gaat zoeken. Zoek je niet, loop je soms ineens tegen wat moois aan.

Leuke Golf 1.6 CL uit 1984. Doet me denken aan mijn eerste Jetta 1.6 CL: zelfde bouwjaar, kleur, motor en uitvoering, alleen had de mijne 5 portieren, een 5-bak en een middenconsole en reed op LPG:

voorraad.wheelerdelta.nl/volkswagen/golf/16-cl-3-drs-2e-eig/occ15395764-7a1f4?detail_template=voorraadlijst_awd_modern_fotos_origineel;pid=1

Kever1 zei:
Leuke Golf 1.6 CL uit 1984. Doet me denken aan mijn eerste Jetta 1.6 CL: zelfde bouwjaar, kleur, motor en uitvoering, alleen had de mijne 5 portieren, een 5-bak en een middenconsole en reed op LPG:

voorraad.wheelerdelta.nl/volkswagen/golf/16-cl-3-drs-2e-eig/occ15395764-7a1f4?detail_template=voorraadlijst_awd_modern_fotos_origineel;pid=1

Dat lijkt wel een van de demomodellen die bij de introductie bij de dealers stonden zoals je jou Jetta omschrijft. Die waren precies eender.

Twisty Roads zei:
Kever1 zei:
Dat lijkt wel een van de demomodellen die bij de introductie bij de dealers stonden zoals je jou Jetta omschrijft. Die waren precies eender.

Ik zou eerder denken aan een concept car die de markt niet gehaald heeft, want een Jetta met 5 portieren is mij niet bekend. Vier portieren daarentegen was de gewoonste zaak van de wereld.

Zeker voor eentje die geen diesel is een indrukwekkende kilometerstand:

https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volkswagen/m1597825819-volkswagen-golf-1-3-cl-40kw-u9-1991-wit.html?c=df2f21f683612b45d62c413c0ca719df&previousPage=lr

J 8001003 zei:
Goedemiddag. Met regelmaat in het verleden dit topic gelezen, uiteindelijk in de vergetelheid geraakt, maar spontaan weer even bezocht. Merk wel dat de activiteit wel wat minder is geworden. Maar nog steeds Golf 2 liefhebbers aanwezig? Zelf momenteel niets in bezit... maar stiekem wel voorzichtig aan het rondkijken. Iemand die "toevallig" niet een origineel exemplaar heeft of weet staan die weg mag? ( alle online advertenties zijn me bekend :))

Een hele poos verder, nog niet een Golf 2 kunnen vinden helaas.....Achteraf moeten toehappen op bepaalde exemplaren die toen te koop stonden... maar goed, misschien dat er hier ondertussen toch iemand is die een mooie originele heeft die eventueel weg mag? Voorkeur is het oude type met de 1.6 of 1.8 of het nieuwe type met de 1.8 RP!

Hierboven staat een bijzonder strakke Tour. Helaas een 1.3, maar de rest maakt dat behoorlijk goed. Prijs vind ik voor zo'n mooie auto (afgaand op de foto's) best redelijk.

Klassiekerrijder zei:
Hierboven staat een bijzonder strakke Tour. Helaas een 1.3, maar de rest maakt dat behoorlijk goed. Prijs vind ik voor zo'n mooie auto (afgaand op de foto's) best redelijk.

Klopt helemaal, echter wacht ik dan toch liever dat er een 1.8 in dezelfde staat voorbij komt..... ( eventueel een 1.6 )

https://www.autowereld.nl/volkswagen/golf/1-6-53kw-k6-29607km-nap-34230987/details.html
Interessant!

De tellerstand van dit voertuig heeft van de Stichting NAP het oordeel 'onlogisch' gekregen. Het kan zijn dat de teller is teruggedraaid. De RDW mag het oordeel 'onlogisch' alleen geven bij metingen na 1 januari 2014 en geeft daarom 'geen oordeel' over de betrouwbaarheid van de gehele reeks tellerstanden van dit voertuig.

Even goed de historie controleren dus...

Terug
Bovenaan