Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Vanavond stond ik bij een verkeerslicht naast iemand die een over-ear koptelefoon droeg achter het stuur en zijn smartphone in de tellerbak had geplaatst om een film te kunnen kijken. Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig.

Carfanatic zei:
Vanavond stond ik bij een verkeerslicht naast iemand die een over-ear koptelefoon droeg achter het stuur en zijn smartphone in de tellerbak had geplaatst om een film te kunnen kijken. Waar ben je dan in hemelsnaam mee bezig.

Leest meer als iemand die muziek wil luisteren op de smartphone. Nog steeds niet slim, jezelf zo afsluiten van de buitenwereld ... :cry:

Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

Leest meer als iemand die muziek wil luisteren op de smartphone. Nog steeds niet slim, jezelf zo afsluiten van de buitenwereld ... :cry:

Leest meer als iemand die een film wil kijken op de smartphone, anders leg je hem wel naast je op de stoel.

Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

Leest meer als iemand die een film wil kijken op de smartphone, anders leg je hem wel naast je op de stoel.

Smartphone op de tast bedienen valt niet mee, daarom zijn het ook van die gevaarlijke dingen om te bedienen tijdens het rijden ...

Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

Smartphone op de tast bedienen valt niet mee, daarom zijn het ook van die gevaarlijke dingen om te bedienen tijdens het rijden ...

Carfanatic deelt een gebeurtenis waar hij getuige van was, iemand die er niet bij was weet het (weer) beter.... tsja.:(

Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Idefiqs zei:
Blackadder the 5th zei:
Carfanatic zei:

Carfanatic deelt een gebeurtenis waar hij getuige van was, iemand die er niet bij was weet het (weer) beter.... tsja.:(

@Carfanatic wist het blijkbaar ook niet zeker, geef alleen een ander mogelijkheid aan ... ;)

Niet zozeer idioot wellicht, wel bijzonder:
https://www.tubantia.nl/twenterand/ravage-na-botsing-tussen-lijnbus-en-tractor-in-kloosterhaar~aec44a5a/

Hoe zie je in hemelsnaam een knalrode lijnbus over het hoofd o_O

Leon in z'n SEAT zei:
https://www.tubantia.nl/twenterand/ravage-na-botsing-tussen-lijnbus-en-tractor-in-kloosterhaar~aec44a5a/

Ik zie op de foto een trekker met een fronthef die nog voor de voorwielen uitsteekt.
En ik zie bomen naast de weg. Waarschijnlijk heeft de trekkerchauffeur vanuit een uitrit te ver de weg opgereden voordat hij wat kon zien.

Het is nu oogsttijd, ik ben zelf altijd een beetje wantrouwig bij trekkers die vanuit een weiland
tussen de bomen door weg op (moeten) draaien en waarvan ik de chauffeur op dat moment niet kan zien.
Dat betekent dat hij mij ook niet kan zien ...

Blackadder the 5th zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Ik zie op de foto een trekker met een fronthef die nog voor de voorwielen uitsteekt.
En ik zie bomen naast de weg. Waarschijnlijk heeft de trekkerchauffeur vanuit een uitrit te ver de weg opgereden voordat hij wat kon zien.

Het is nu oogsttijd, ik ben zelf altijd een beetje wantrouwig bij trekkers die vanuit een weiland
tussen de bomen door weg op (moeten) draaien en waarvan ik de chauffeur op dat moment niet kan zien.
Klopt, het is altijd oppassen met dat landbouwverkeer. Maar inhakend op jouw verhaal: ik zie ook een bus die aan de zijkant geramd (opengereten...) is. Dus de trekker reed tegen de bus aan, niet andersom. En dus was die bus heel dichtbij. Als je 'm dan over het hoofd ziet omdat er bomen staat dan is de weg opdraaien dus gewoon Russische roulette. Ik denk zo dat de trekkerchauffeur hier ook niet heeft opgelet.

Leon in z'n SEAT zei:
Blackadder the 5th zei:
Leon in z'n SEAT zei:

Klopt, het is altijd oppassen met dat landbouwverkeer. Maar inhakend op jouw verhaal: ik zie ook een bus die aan de zijkant geramd (opengereten...) is. Dus de trekker reed tegen de bus aan, niet andersom. En dus was die bus heel dichtbij. Als je 'm dan over het hoofd ziet omdat er bomen staat dan is de weg opdraaien dus gewoon Russische roulette. Ik denk zo dat de trekkerchauffeur hier ook niet heeft opgelet.
De trekkerchauffeur is de fout in gegaan, daar is geen twijfel over wat mij betreft.
Alleen werken bomen die op het cruciale moment het zicht beperken het wel in de hand. Eigenlijk zouden op dit soort punten extra begeleiding door personeel van het loonbedrijf moeten zijn of een dode-hoekspiegel aan de overkant van de weg((Voorbeeld: Kruising Woudweg-Prinsenweg N303), zodat de trekkerchauffeur via deze spiegel de weg kan overzien.

Blackadder the 5th zei:
Leon in z'n SEAT zei:
Blackadder the 5th zei:
Leon in z'n SEAT zei:

De trekkerchauffeur is de fout in gegaan, daar is geen twijfel over wat mij betreft.
Alleen werken bomen die op het cruciale moment het zicht beperken het wel in de hand. Eigenlijk zouden op dit soort punten extra begeleiding door personeel van het loonbedrijf moeten zijn of een dode-hoekspiegel aan de overkant van de weg((Voorbeeld: Kruising Woudweg-Prinsenweg N303), zodat de trekkerchauffeur via deze spiegel de weg kan overzien.
Juridisch is het natuurlijk sowieso de trekker die fout zit. Maar ik kan me ook niet voorstellen dat het aan de bomen alleen heeft gelegen. Natuurlijk helpt dat niet, maar als het echt zo'n gevaarlijk uitrit is zonder zicht dan zal een loonwerker dat risico ook niet nemen. Bij een beetje maisveld heb je tientallen verkeersbewegingen over zo'n uitrit. Die zal dan ook kijken of er een ander uitrit is of anders maatregelen treffen (eerst even snoeien, of begeleiding o.i.d. er bij). En toevallig ken ik het betreffende loonbedrijf wel een beetje, dat zijn geen cowboys die maar wat doen.

Ook bij loonbedrijven die netjes volgens de regels werken kan er iets fout gaan.
@Leon in z'n Seat: (her)ken je iets van de omgeving van het ongeval?
Na een blik met Google Streetview lijkt het erop dat de bomen niet zo dicht op de weg staan als in mijn aangehaalde voorbeeld.
Het uitzicht van de trekkerchauffeur zou inderdaad dan niet zo'n probleem moeten zijn.

Ik schrik altijd weer hoe grote ravage een dergelijke combinatie bij een ander voertuig kan aanrichten,
ook bij een relatief lage snelheid. Wil niet weten hoe dit met een (kleinere) personenauto zou zijn afgelopen ... :cry:

Ik herken de exacte plek niet, ik ken de bewuste weg wel. En zoals ik het ken is het zo'n klassieke provinciale weg met de nodige bochten en slingers en veel groen, maar wel op redelijke afstand tot de weg. Bij mijn weten in ieder geval op voldoende afstand zodat je wel vanuit je trekker de weg kan beoordelen. Kan natuurlijk zijn dat het juist daar wat krapper is, maar dat lijkt op de foto's in het artikel ook wel mee te vallen. Als ik me niet vergis is dit overigens op het wegdeel waar ook een parallelweg loopt, landbouwverkeer mag daar niet op de 'grote' weg komen. En dan kan ik me wel voorstellen dat het daar lastig oversteken is met zo'n gevaarte want het is een weg waar je normaliter wel lekker door kan rijden (80+). Snap overigens ook niet zo goed wat die bewuste loonwerker daar helemaal doet, die is toch een aardig eindje van huis dan (25 à 30 km). Maar dat terzijde.

Leon in z'n SEAT zei:
Ik herken de exacte plek niet, ik ken de bewuste weg wel. En zoals ik het ken is het zo'n klassieke provinciale weg met de nodige bochten en slingers en veel groen, maar wel op redelijke afstand tot de weg. Bij mijn weten in ieder geval op voldoende afstand zodat je wel vanuit je trekker de weg kan beoordelen. Kan natuurlijk zijn dat het juist daar wat krapper is, maar dat lijkt op de foto's in het artikel ook wel mee te vallen. Als ik me niet vergis is dit overigens op het wegdeel waar ook een parallelweg loopt, landbouwverkeer mag daar niet op de 'grote' weg komen. En dan kan ik me wel voorstellen dat het daar lastig oversteken is met zo'n gevaarte want het is een weg waar je normaliter wel lekker door kan rijden (80+). Snap overigens ook niet zo goed wat die bewuste loonwerker daar helemaal doet, die is toch een aardig eindje van huis dan (25 à 30 km). Maar dat terzijde.

Dat oversteken is niet zo uit het artikel te halen, daar wordt gesproken over de N343 opdraaien.
Kan me wel voorstellen dat oversteken van een dergelijke weg, (wellicht net in de spits met veel verkeer) een uitdaging is.
Is de weg soms op bepaalde tijden zodanig druk dat het verkeer zowat achter elkaar doorrijdt?
Het voorbijrazende (vracht)verkeer op de dichtstbijzijnde strook kan dan het verkeer op de andere strook
(onbedoeld) afdekken waardoor je het bij het oversteken te laat ziet.

Ik had gedacht dat die bussen wel wat steviger zouden zijn aan de zijkant en dat de zitplaatsen stevig vast zouden zitten, maar het is dus allemaal net karton.:eek:

Muddy Bandit zei:
Ik had gedacht dat die bussen wel wat steviger zouden zijn aan de zijkant en dat de zitplaatsen stevig vast zouden zitten, maar het is dus allemaal net karton.:eek:

IMG_1656-500x500.JPG

Ik denk niet dat er veel is opgewassen tegen dit soort massieve blokken staal aan de voorzijde van de trekker.

Een zijkant stevig ingedrukt of totaal verdwenen vind ik toch nog wel aardig wat verschil maken, met name als je bedenkt dat de zitplaatsen daar ook aan gemonteerd zijn.

Muddy Bandit zei:
Een zijkant stevig ingedrukt of totaal verdwenen vind ik toch nog wel aardig wat verschil maken, met name als je bedenkt dat de zitplaatsen daar ook aan gemonteerd zijn.

Een bus is een stevig chassis voor wielen en motor met een dun stalen frame er op voor de ruiten en de zijpanelen. Dat maakt een bus licht, normaal gesproken veilig (een personenauto rijdt zich stuk op het chassis) en het is niet te duur.

Bovendien, dat stukje ijzer ziet er redelijk onverwoestbaar uit. Daar gaat zelfs een locomotief nog moeite mee hebben

Boppie zei:
Flatgebouw Actros stuur ik nu ook mee...het is hoog maar verder wel een fijne wagen.

(..).

Zekers, het heeft z'n voordelen, zo'n vlakke vloer.. en als je bij vlakke dock's mag lossen is het wel te doen.. maar zodra je schuin in de put moet staan: drama vond ik het, vaak dat lel van een deur in je rug omdat ie niet open bleef staan (zal ook wel aan de 'ouderdom' gelegen hebben).
Ieder z'n ding, zeg maar. ;)

@RKE, Blackadder en anderen: (y) voor jullie feedback op het ruimte geven aan de beroepschauffeurs.

rke zei:
Muddy Bandit zei:

Een bus is een stevig chassis voor wielen en motor met een dun stalen frame er op voor de ruiten en de zijpanelen. Dat maakt een bus licht, normaal gesproken veilig (een personenauto rijdt zich stuk op het chassis) en het is niet te duur.

Bovendien, dat stukje ijzer ziet er redelijk onverwoestbaar uit. Daar gaat zelfs een locomotief nog moeite mee hebben

Precies,

Dit is dan ook nog een VDL Ambassador, die bekend staan om hun lichtgewicht bouw (lekker zuinig voor de busbedrijven qua dieselverbruik) :p

Een kloeke Setra had er misschien iets beter uitgekomen, schat ik in.

Qua oorzaak, mijn speculaas: kan best dat de bus wel opgemerkt is.. maar dat er een verkeerde snelheidsinschatting gemaakt is.. wellicht in combinatie met 'vergeten dat er nog een stuk gereedschap voor de trekkerneus hing' waardoor de afstand tot de bus anders was dan gedacht.
Want ik kan mij zo voorstellen dat, indien er redelijk vrij zicht is.. ook wel met enige snelheid de weg opgedraaid moet worden.. (snelheid erin houden, zeg maar bij een geladen voertuig?? (drassige grond vanwege regenval??)

Over tractors gesproken:
in België gewoon op de snelweg te vinden. o_O

Tractor op de snelweg in België

Leon in z'n SEAT zei:
Holy crap. Dat lijkt inderdaad een automatisch systeem te zijn. Vraag me dan wel weer af wie er hier door rood rijdt...

Ik heb als verkeersdeelnemer geleerd dat groen licht krijgen niet automatisch betekent dat de weg vrij is.
Zeker als je dat niet zelf kunt constateren doordat het uitzicht wordt beperkt.
Net iets te vaak meegemaakt dat er nog een voertuig/fietser achteraankomt als je zelf als eerste in de rij groen krijgt ... :(

Vanmiddag nog even heel raar staan te kijken wat er nu met 70 km/h op de snelweg voor me reed.
Na het inhalen bleek het dus om een forse schamelwagen geladen met 2 bobcat shoveltjes te gaan, op zich niets bijzonders... maar het geheel werd voortbewogen door een Opel Agila.:eek::eek:

Muddy Bandit zei:
(..). maar het geheel werd voortbewogen door een Opel Agila.:eek::eek:

Is nie wijs joh.

.. en dan wordt die Agila ooit 'verkocht' met "oh, trekhaak was slechts voor de fietsendrager, mevrouw/mijnheer"

o_O :LOL:

Leon in z'n SEAT zei:
(..) Vraag me dan wel weer af wie er hier door rood rijdt...

Gezien het verkeersbeeld (stoppende LandRover op links (andere rij-richting), startende fietsers aan de overkant van de fietsoversteek.. denk ik dat de beroepschauffeur verkeerd zit of althans besloot door te rijden. Ja, dat mag niet.. maar eens moet je beslissen en zoals ik heb geleerd: bij het passeren van de 2e 'pijl' voor de stopstreep stoppen 'we' in principe niet meer..

Ik vind het ook één van de rottigste situaties in het (vracht)verkeer. Verkeerslichten die al enige tijd op groen staan als ik d'r aankom.. en niet wetende wanneer het van het groen af gaat.. vertragen kan ivm achteropkomend verkeer lang niet altijd.. en gas bij geven is niet altijd verstandig..

Wat betreft de video.. volgens mij is het ook te danken aan de startsnelheid van de eerste wielrenner dat die niet onder de vrachtwagen ligt omdat hij er nét voorbij is getrapt.

Het is overigens een bijzondere situatie.. want de fietsers hebben dus ook geen zicht op het aankomend verkeer, ondanks het verkeerslicht.
Heeft men intussen bedacht om een 'kijk' gat in beide schuttingdelen te zagen?

Wat is dat trouwens tegenwoordig met dat niet aansluiten bij het verkeerslicht, ik kom dagelijks mensen tegen die een autolengte vrijhouden tussen zichzelf en hun voorganger. Rete iritant.

Vanmorgen ook weer, ik moest rechtsaf, licht staat op groen en ik sta te wachten in de rechtdoor rij omdat 1 vrouw niet aansloot en ik er daarom net niet langs kon, de 2 auto's achter mij deelde mijn leed. Vervolgens krijgt rechtdoor groen en mijn rechtsaf springt op rood, SUPER!

Matthijs82 zei:
Wat is dat trouwens tegenwoordig met dat niet aansluiten bij het verkeerslicht, ik kom dagelijks mensen tegen die een autolengte vrijhouden tussen zichzelf en hun voorganger. Rete iritant.

Vanmorgen ook weer, ik moest rechtsaf, licht staat op groen en ik sta te wachten in de rechtdoor rij omdat 1 vrouw niet aansloot en ik er daarom net niet langs kon, de 2 auto's achter mij deelde mijn leed. Vervolgens krijgt rechtdoor groen en mijn rechtsaf springt op rood, SUPER!
Afdeling optimaal irriteren.

Dat geeft jou de keuze tussen Zen en de kunst van het kalm blijven of een stuk uit het stuur bijten.

Ik denk eerlijk gezegd dat het een gevolg is van een volledige afwezigheid van verkeersinzicht. Sommige zitten werkelijk als een mechanische aap achter het stuur en kijken slechts naar het overige verkeer om te zien of de weg voor de voorbumper al vrij is.
Ik gok dat jij er zo een bent tegengekomen.

Matthijs82 zei:

Als ik stop achter een voorganger, sluit ik niet meteen aan. Heb een keer een kop-staart botsing meegemaakt, sindsdien wat voorzichtiger geworden.
Wat ik daarna wel doe, is verder oprijden als de achterligger netjes afremt.

Vind dit overigens wel een dilemma: als je strak aansluit, kun je geen kant meer op als er onverhoopt een ambulance o.i.d. er langs moet. Als je wat ruimte houdt kun je nog een stukje uitwijken door op te rijden.

Blackadder the 5th zei:
Als ik stop achter een voorganger, sluit ik niet meteen aan. Heb een keer een kop-staart botsing meegemaakt, sindsdien wat voorzichtiger geworden.
Wat ik daarna wel doe, is verder oprijden als de achterligger netjes afremt.

Vind dit overigens wel een dilemma: als je strak aansluit, kun je geen kant meer op als er onverhoopt een ambulance o.i.d. er langs moet. Als je wat ruimte houdt kun je nog een stukje uitwijken door op te rijden.

Ik doe hetzelfde. Niet vanwege eerdere ervaring, maar wel ter preventie. Sowieso ben ik iemand die erg veel op de achterligger let. Als er een auto dicht achter me zit of ik zie dat die persoon met zijn telefoon bezig is neem ik wat meer afstand van mijn voorligger.

Mij is altijd geleerd dat je het asfalt onder je voorgangers auto nog (net) moet kunnen zien. Dus dan sta je zeker niet bumper aan bumper. En dat heeft er inderdaad mee te maken dat je nog uit de rij kan 'ontsnappen', om wat voor reden dan ook. En dat Matthijs82 zich nu zielig en benadeeld voelt en een minuut van z'n leven heeft moeten inleveren is natuurlijk heel vervelend, maar als je één voorganger meer had gehad dan had je ook moeten wachten, ongeacht hoe men aansluit.

Ook ik sluit niet strak aan op mijn voorganger maar hou inderdaad net genoeg ruimte om weg te kunnen als het moet. Wat ik overigens, net zoals Matthijs82 waarschijnlijk bedoelt, wel steeds vaker zie is mensen die gemakkelijk een autolengte achter hun voorganger blijven. Dit is vervelend in het geval van Matthijs maar het wordt pas echt irritant als zo'n persoon die afstand houdt van de stopstreep waardoor de lussen geen auto detecteren en het licht eindeloos op rood blijft.

Ach ja, dichtbij verkeerslichten kom je ook wel eens stukken rijstrook tegen die vrijgehouden moeten worden in verband met een inrit:
Cuneraweg - Veenendaal

Worden ook nog wel eens genegeerd door de weggebruiker.
Sta je als tegenligger zijnde die de betreffende inrit in wil rijden de hele rijstrook op te houden ... :cry:

Blackadder the 5th zei:
Ach ja, dichtbij verkeerslichten kom je ook wel eens stukken rijstrook tegen die vrijgehouden moeten worden in verband met een inrit:
Cuneraweg - Veenendaal

Sta je als tegenligger zijnde die de betreffende inrit in wil rijden de hele rijstrook op te houden ... :cry:

Het erge is dat men zo hard geen rekening houdt met een ander dat zelfs in situaties waar zo'n kruis niet nodig hoort te zijn (op een kruising, die hou je immers altijd vrij) er toch kruizen geschilderd worden. Zoals hier.

Toch heeft Matthijs82 wel een punt.

Ik heb het recent nog meegemaakt dat iemand zo ver van de stopstreep al stopte dat ik mijn auto er makkelijk voor had kunnen zetten. En dat deed deze bestuurder ook nog eens op de linkerbaan van twee lege rijbanen voor rechtdoor voor het stoplicht.
Ik kreeg er bijna een rechts inhalen gevoel bij...
Toch, er was eigenlijk niets mis met deze actie, de bestuurder had gewoon even een stopstreepfobie.

Ik laat de auto ook wel eens uitrollen tot stilstand zonder te remmen. Dat doe ik echter alleen als het verkeer wat achter mij rijdt er geen last van heeft.

Maar Matthijs82 bespreekt hier de situatie dat hij rechtsaf wil en waarschijnlijk het knipperlichtje al aan heeft staan. Dan heeft het de schijn van plagen.

Pal aan de stopstreep wil het wel eens voorkomen dat je dan je kin ongeveer op het stuur moet leggen om het verkeerslicht nog te kunnen zien, en in dat soort situaties houd ik ook wel wat meer afstand tot de stopstreep.
En voor wie zich daar al aan kan ergeren: pech gehad, ga maar even naar de accessoireshop en koop een pushbar zodat je de volgende keer de betreffende voorligger een stukje vooruit kunt duwen. (of volg even een spoedcursus onthaasting)

Flink wat reacties, ben het met iedereen eens. Ik laat ook eerst even wat ruimte voor me tot de achterligger aansluit, dan rol ik naar voren.
Ik zeg ook niet dat je sleepoog in de uitlaat van de voorganger moet steken, maar de mensen die ik de laatste tijd zie laten een flinke autolengte vrij.
(laatst zag ik zelfs een Smart cabrio die hem vanaf de rechter rijstrook hem links voor de auto gooide, kon hier wel om lachen).

Die minuut in mijn leven kan ik best missen, maar het is zo onnodig, dit vult mijn irritatie in het verkeer aan dat mensen een ander niets gunnen en lijkend alleen met zichzelf bezig zijn in het verkeer. (Net als midden op de rijstrook voorsorteren als je een woonwijk uitrijdt, ipv links of rechts aan te houden zodat de ander er nog gewoon langs kan.

De Engelsen hebben een mooie spreuk langs de kant van de weg staan:
'Frustration causes accidents.'

In Nederland lijkt men wel eens geneigd elkaar bewust te willen plagen. Ik hoop altijd dat dat gebrek aan verkeersinzicht is.

In Nederland bemerk ik dat er een hele grote wij-zij cultuur ontstaat, metname op social media. Het gekke is dat het beeld dat daar wordt geschetst de uitersten zijn, maar vervolgens gegeneraliseerd worden op de hele groep. In werkelijkheid wordt de soep niet zo heet gegeten.

Dat is zeer zeker ook waar.

We denken snel in extremen, de snelheidsmaniak die te snel rijdt veroorzaakt minstens dertig ongelukken per dag en verstookt honderden liter benzine.

Maar je kan in het verkeer ook rekening met elkaar houden. Men scheldt op oma die met een rollator tergend langzaan over het zebrapad loopt, maar even geduldig wachten tot het oudje (ondanks het vrolijke lonkende groene lampje) die hele weg overgestoken is, komt niet bij de mensen op. Of die enorme vrachtwagen een tiental extra meters geven zodat hij die bocht kan maken. Of even voor die haastige manager opzij gaan zodat hij zijn broek niet volpoept of zijn miljoenenblunderafspraak niet mist...

Simpele acties die heel makkelijk zijn als je meedenkt met die andere verkeersdeelnemer.
Toen ik mijn rijbewijs haalde (Ben Hur reed toen nog over de steppe) was dat gebruikelijk. Ik heb heimwee naar vroeger op dit punt maar ik besef ook dat de verkeersdrukte dit niet altijd toelaat.

Ik heb nu 20 jaar mijn rijbewijs en ik heb veel zien veranderen. Toch rijdt het merendeel nog sociaal. Helaas zitten er in elke groep wel een paar horken. Zolang je zelf niet iedereen over een kam gaat scheren blijft het leuk.

Ik kom onderweg ook hufters van vrachtwagenchauffeurs tegen, toch zal ik bij elke rotonde of krappe bocht ze de ruimte geven.

Gewoon Dirk zei:
Blackadder the 5th zei:
Cuneraweg - Veenendaal

Het erge is dat men zo hard geen rekening houdt met een ander dat zelfs in situaties waar zo'n kruis niet nodig hoort te zijn (op een kruising, die hou je immers altijd vrij) er toch kruizen geschilderd worden. Zoals hier.

Bij drukte is men meer gefocust of het (al dan niet halen) van het groene verkeerslicht, dan op een eventueel vrijhouden van een kruising. Dus kan het gebeuren dat men bij het rood worden van het verkeerslicht "per ongeluk" op een kruisingvlak tot stilstand komt. Een (langzaam) optrekkende vrachtauto kan dit al veroorzaken.

Vandaag rond 12.00 uur het volgende meegemaakt in Almere. Ik zal de situatie zo goed mogelijk beschrijven. De persoon die dit flikte was rijp voor een artikel 5 procedure.

Net mijn auto door de wasstraat gehaald bij de Omroepweg en op weg richting de snelweg. De A6 veranderd voortdurend. Om de snelweg richting Tussen de Vaarten te nemen moet ik rechtsaf voorsorteren richting Lelystad. Schuin voor mij rijdt een andere auto die voorsorteren voor rechtdoor.

Achter mij hoor ik een kabaal van een Fast and Furious getunede auto. Blijkt een zwarte Honda Civic te zijn van plusminus 2000. Rijdt veel te hard. Waarschijnlijk wel 100. Ik zie het en denk meteen: "die kan nergens naar toe als ik zo door ga". Gas los en naar rechts gestuurd. Daardoor was er net genoeg ruimte om tussen mij en de auto linksvoor mij te snijden. Ik zeg letterlijk snijden want dat gevoel had ik alsnog. 100 meter verder staat het verkeerslicht voor rechts op rood. Meneer heeft teveel vaart om te remmen of gewoon geen zin om te wachten. Door rood dus. Terwijl er al een witte Peugeot 5008 van het nieuwste type aan het oprijden is om vanuit de tegengestelde richting ook de snelweg op te gaan. Deze chauffeur laat ook claxonerend weten dit een asociale actie te vinden.

Deze gast hoort niet op de openbare weg thuis maar achter een game computer. Als deze persoon dit leest: ik heb je een eenzijdig ongeval toegewenst met een boom. Jij moet nog heel veel leren. Het verkeer is een serieus gebeuren, geen spelletje. Ga eens meedraaien voor een week bij een revalidatiecentrum voor verkeersslachtoffers en ga je schamen.

Dat je deze situatie hebt gered ligt niet aan je snelle auto maar aan een ervaren chauffeur die voor jou gelukkig juist heeft ingeschat.

Terug
Bovenaan