Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Rayban zei:
Boppie zei:
Normale dagelijkse rust is 11 uur, die mag je drie keer per week inkorten tot 9 uur. Je mag de normale dagelijkse rust op opsplitsen. 1x 3 uur en 1x 9 uur. Zo hou je ergens in de week een 9 uur over om eerder thuis te zijn bijvoorbeeld. De storm was van 10:00 tot pak hem beet 14:00 op zijn hoogtepunt. Pak in die periode 3 uur rust en je hebt een normale dagelijkse rust te pakken dus elders in de week kan je nog een korte rust pakken.

Haha, leuk bedacht maar in de praktijk werkt dat dus niet.

Daarbij ga je als chauffeur niet in je eigen tijd staan wachten tot de storm voorbij is, dan kan je beter thuis blijven.

Met deze mentaliteit wordt het nooit wat.

Zaterdag weer een mooie actie.

Ik sta te wachten bij een rotonde om erop te kunnen tussen het doorgaande verkeer.
Zie ik een grote SUV met z'n knipperlicht naar rechts aan, dus ik denk, mooi dan kan ik er tussen.
Ik let vervolgens op de auto voor hem en duik erachter de rotonde op. Meneer SUV had dus niet door dat z'n knipperlicht aan stond en had helemaal geen intentie om af te slaan. Gelukkig was ik vlot genoeg en hij snel genoeg met een beetje remmen waardoor het goed ging.

Het valt me steeds meer op (ook op snelwegen) dat mensen met een knipperlicht aanrijden zonder dat ze dit door hebben, toch gek.

Boppie zei:
Die kleine combi`s waaien al heel snel om. Sommige transporteurs gebruiken zijwieltjes om echt kantelen te voorkomen.

Verder zullen er veel chauffeurs tussen zitten die verstoken blijven van informatie en op de eigen inschatting af moeten gaan, baas zal wel zeggen dat hij moet rijden. Het schijnen nogal wat wagens te zijn met witte platen. Ook wel wat gele gok ik, die hadden helemaal beter moeten weten.

Wat die omwaaiende vrachtwagens betreft:
De volle vrachtwagens hebben geen last van zijwind, het zijn de lege vrachtwagens die omwaaien. Als de transporteur dus een lege vrachtwagen op een of andere manier tijdelijk kan verzwaren, is er niets aan de hand. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een grote tank onder/tussen het chassis waar je slootwater in kan pompen, dat verlaagt het zwaartepunt en de massa van de vrachtwagen. Die tank kan je ook nog eens gebruiken om de stroomlijn van de onderkant van de vrachtwagen te verbeteren.
Beetje wind en een lege vrachtwagen: even slootwater tanken en rijden maar.

Botweg verbieden (onze politiek kent nauwelijks andere woorden) zal lastig zijn. Het weer is nog steeds lastig voorspelbaar, transporteurs hebben afspraken gemaakt om zaken te vervoeren en bedrijven rekenen op dit vervoer. Bovendien wordt een weeralarm in het Nederlands, Engels, Duits, Bulgaars, Pools, Lets, Spaans en Roemeens er niet echt duidelijker op ....

Matthijs82 zei:
Het valt me steeds meer op (ook op snelwegen) dat mensen met een knipperlicht aanrijden zonder dat ze dit door hebben, toch gek.

Ik merk dat het knipperlichtje tegenwoordig door designers gezien wordt als iets waarmee je jezelf van de massa kan onderscheiden. Dus verdwijnt het oude stokje waarvan ik de werking precies kende en komt er een nieuw stokje voor in de plaats wat net even anders werkt. Net even anders in een Mini, in een Leon, in een Clio, in een Picasso, in een C3... enzovoorts. Bovendien kan je de andere functionaliteit via het menu instellen waardoor het niet echt voorspelbaar is hoe hij zal werken.

En dus zit ik wel eens te prutsen. Sorry, bij deze.

rke zei:
Matthijs82 zei:

Ik merk dat het knipperlichtje tegenwoordig door designers gezien wordt als iets waarmee je jezelf van de massa kan onderscheiden. Dus verdwijnt het oude stokje waarvan ik de werking precies kende en komt er een nieuw stokje voor in de plaats wat net even anders werkt. Net even anders in een Mini, in een Leon, in een Clio, in een Picasso, in een C3... enzovoorts. Bovendien kan je de andere functionaliteit via het menu instellen waardoor het niet echt voorspelbaar is hoe hij zal werken.

En dus zit ik wel eens te prutsen. Sorry, bij deze.

Serieus?
Dat was mij niet bekend.
Wat een kansloze actie, zoiets belangrijks moet je laten zoals het is en niet mee gaan lopen kloten.

Mijn dashcam is inmiddels de 10.000 opnames gepasseerd! Dat mag gevierd worden met twee kleinigheden :)

Blinde kip rijdt strak door rood, en schuift nog even twee baantjes op. Dan heb je echt een probleem met je zicht hoor...

Flinke bus verdwijnt kennelijk met gemak in de dode hoek van je luxewagen...

Boppie zei:
Snap ook niet wat de bus zo ver links te zoeken heeft. Of wordt het gesplitst verderop.

Is stukje voor A4/A44 splitsing ja. Bovendien kon hij misschien al beter zien dat de twee rechter stroken zouden worden afgekruist...

Boppie zei:
Snap ook niet wat de bus zo ver links te zoeken heeft. Of wordt het gesplitst verderop.

Dat is pas over een paar km.
Maar dit soort buscoureurs denkt dat bepaalde regels niet voor hen gelden.

Het is voor de A4 rijder geen reden om hem er zo voor te gooien, maar ik merk dat bij touringcars mijn tolerantiegrens aardig daalt.

Het moet en zal in de begrenzer rijden, daar moet iedereen voor wijken. Zaken zoals afstand houden is er niet bij terwijl het toch al snel 20 ton is denk ik?. Ik heb het nog niet over het er te pas en te onpas tussen drukken.

Dat heb ik ook met die touringcars. Naar mate ik wat ouder word, maak ik me steeds minder druk in het verkeer, maar die bussen....

Ik rijd vaak over de A6 en als er dan huishoudbeurs is, of libelle zomerweek, dat stikt het van de touringcars, die gewoon richtingaanwijzer aan zetten en de bus gewoon naar links laten rollen, of er nou een auto rijdt of niet. En ook gerust kilometers lang op de linkerbaan blijven rijden.

Reed er een keer naast en gebruik mijn claxon om te melden dat hij echt niet naar links kon. Kreeg een middelvinger en een claxon terug. Bus vol met mensen. Moest heel hard remmen om mijn rechter spiegel te behouden.

Dat herken ik ook wel. Al een paar keer meegemaakt dat zo'n idioot zijn bus zo naar links knalt, zonder op of om te kijken.

Boppie zei:
(..) maar ik merk dat bij touringcars mijn tolerantiegrens aardig daalt.

Het moet en zal in de begrenzer rijden, daar moet iedereen voor wijken. Zaken zoals afstand houden is er niet bij terwijl het toch al snel 20 ton is denk ik?. Ik heb het nog niet over het er te pas en te onpas tussen drukken.

Vooral van onderstaande provider, denk ;)?

partnery-flixbus.jpg

Zo'n dubbeldekker is leeg 19 ton (86-BGG-8), maximaal beladen mag het 26 ton zijn inderdaad.

Maar goed, die bussen mogen 100 km/h én ook met de meest linker rijstrook. Inderdaad, bij de manier waarop én het gebrek aan afstand.. doet mij de haren soms te bergen rijzen inderdaad. :(

Rayban zei:
Boppie zei:

Tja, ten eerste mogen bussen gewoon op de meest linker rijstrook.
Daarnaast.. wát hebben de 'luxe wagen' coureurs nou liever: beroepschauffeurs die zo lang mogelijk rechts blijven rijden.. en dan vlak voor de splitsing 2 of 3 rijbanen moeten 'oversteken' waar eigenlijk geen ruimte is (want file)... OF een chauffeur die dat al (door eerdere ervaring..) voorziet én op tijd zijn baan kiest..

Ga er maar gewoon rechts voorbij, is beter voor iedereen. (y)Ja, het mág niet.. :rolleyes:

Overigens, wegbeheerder hebben hierin ook nog wel een taakje.. denk ik. Zoals nu op de A1 bij Amersfoort (vanaf A'foort noord). Weg is verbreed.. aankondigingsborden voor richting Henglo of Zwolle - Utrecht staan relatief 'dichtbij' de uitvoegende 'taper'. Waarom?
Tevens start de verplichte rijrichting direct bij de eerste blokmarkering. o_O

Kortom, wil een chauffeur het voor de wet goed doen.. moet deze eigenlijk al bij de oprit A'foort Noord zijn rijstrook kiezen.. terwijl de bebording dan nog moet komen.. Doe je het later.. rij je je 'eigen vast' bij de blokmarkering, formeel gezien.

rke zei:
(..)

Wat die omwaaiende vrachtwagens betreft:
De volle vrachtwagens hebben geen last van zijwind, het zijn de lege vrachtwagens die omwaaien. Als de transporteur dus een lege vrachtwagen op een of andere manier tijdelijk kan verzwaren, is er niets aan de hand. (..).

Hoeft nog niet eens leeg te zijn.. kan ook gevuld zijn met retourstromen wat gewoon weinig gewicht meebrengt.

Zoals die broodrijder uit Vriezenveen.. karren brood wegen al niet veel.. lege karren retour al helemaal niet. Vandaar dat zij het ook af kunnen met een enkele, stuurbare, as. ;) Wat al minder stabiliteit geeft dan een starre 3 asser. Denk dat die gewoon 'pech' had.

Los van gewicht enzo.. denk dat er ook wel ff kritisch naar alle geluidsschermen gekeken mag worden. Die worden nu zowat overal geplaatst.. neem de A1 nu.. dat worden toch ook 'windtunnels' waar de wind(stoot) ineens heel anders kan zijn op het moment dat het geluidsscherm ophoudt.
A12 Maarn - Maarsbergen. Begrijpelijk voor geluid i.c.m. de bebouwing.. toch is het een aardig 'trekgat' voor de wind geworden, vind ik.

Is ook bij Vinkeveen het geval.. Door de bebouwing aldaar (nieuw hotel aldaar) kom je dus vanaf hoogte achter een geluidsscherm weg, naar beneden rijdend en vaak dus de westenwind op de kant.. geeft een best rukje aan een combinatie. :T

Vandaag is er een aanslag gepleegd op mijn nobele Prius... We maken het naar omstandigheden goed :)

Derde keer dat ik ben aangereden, geen idee hoe vlot het gaat lopen gezien het een Duitser was. Iemand ervaring met schade afhandelen met een Duitse tegenpartij?

Zollie zei:
Vandaag is er een aanslag gepleegd op mijn nobele Prius... We maken het naar omstandigheden goed :)

Derde keer dat ik ben aangereden, geen idee hoe vlot het gaat lopen gezien het een Duitser was. Iemand ervaring met schade afhandelen met een Duitse tegenpartij?

Wat een lompe drol zeg, totaal overbodig.
(je had ook wel even je claxon mogen gebruiken, het was duidelijk dat hij niet ging stoppen) ;)
Verder geen ervaring met de afhandeling, succes.

Vandaag weer iemand voor me met sluiting in z'n verlichting, dus z'n remlichten branden continu, best irritant.

Zollie zei:

Verzekeraar ook het filmpje gestuurd, doen ze hier ook wat mee?

Ja gas bijgeven, toeteren... Het ging best vreemd. Ik zat, misschien wat dromerig, ontspannen te sturen op een weinig ingewikkeld traject. Voorrangsweg op voldoende afstand achter een stadsbus, kan weinig vreemds gebeuren.
Dan steekt die Audi de weg half op, wat logisch is bij zo'n middenberm. En als ie dan inderdaad niet op tijd lijkt te stoppen, lijkt dat ineens zó onlogisch dat ik alleen maar dacht "dit kan toch niet, hij zal toch niet...?".
En dan zit ie er ineens in.

Normaal toeter ik iedereen weg die begint met lompe dingen doen, maar deze verwachtte ik totaal niet vanwege de té overzichtelijke situatie.

Durashift zei:
Rayban zei:
Boppie zei:

Daarnaast.. wát hebben de 'luxe wagen' coureurs nou liever: beroepschauffeurs die zo lang mogelijk rechts blijven rijden.. en dan vlak voor de splitsing 2 of 3 rijbanen moeten 'oversteken' waar eigenlijk geen ruimte is (want file)... OF een chauffeur die dat al (door eerdere ervaring..) voorziet én op tijd zijn baan kiest..

Ga er maar gewoon rechts voorbij, is beter voor iedereen. (y)Ja, het mág niet.. :rolleyes:

Overigens, wegbeheerder hebben hierin ook nog wel een taakje.. denk ik. Zoals nu op de A1 bij Amersfoort (vanaf A'foort noord). Weg is verbreed.. aankondigingsborden voor richting Henglo of Zwolle - Utrecht staan relatief 'dichtbij' de uitvoegende 'taper'. Waarom?
Tevens start de verplichte rijrichting direct bij de eerste blokmarkering. o_O

Kortom, wil een chauffeur het voor de wet goed doen.. moet deze eigenlijk al bij de oprit A'foort Noord zijn rijstrook kiezen.. terwijl de bebording dan nog moet komen.. Doe je het later.. rij je je 'eigen vast' bij de blokmarkering, formeel gezien.

Geef mij eens een linkje waarin staat dat voertuigen langer dan 7meter op de linker rijstrook mogen rijden?

Die ervaring van je coureur heeft toch zeker geen 3km nodig om 2 rijstroken op te schuiven?
Ik begin daar pas aan het eind van de afslag Nieuw Vennep en heb dan nog tijd en ruimte genoeg voor.
(Ow ja, mijn auto is ruim 2 x zo lang als die bus.)

Die flixbussen, zijn die nu smaller dan 2,2meter dat ze op de brug bij Gorkum in mogen/willen/gaan halen?
Wat een idioten benne dat.

Hij was niet echt spraakzaam. Zei dat ie me niet had gezien (ik dacht: niet gekeken dus). En dat ie aan het zoeken was naar parkeerplek en dat het zijn schuld was. Formuliertje ingevuld in zijn hotel, en weer door!

En over Duitsers... Hij begon gelijk in t Duits te praten, vroeg m of ie ook Engels kon, want dat beheers ik stukken beter. Nou dat kon ook wel, ik begrijp niet waarom 'ze' altijd gewoon Duits beginnen te praten. Ik ga toch ook niet in een ander land gewoon Nederlands praten tot iemand zegt dat ie me slecht verstaat??

Zollie zei:
En over Duitsers... Hij begon gelijk in t Duits te praten, vroeg m of ie ook Engels kon, want dat beheers ik stukken beter. Nou dat kon ook wel, ik begrijp niet waarom 'ze' altijd gewoon Duits beginnen te praten. Ik ga toch ook niet in een ander land gewoon Nederlands praten tot iemand zegt dat ie me slecht verstaat??
Ik begrijp die Duitser wel. In Antwerpen ga ik ook altijd 'gewoon Nederlands' praten. De volgende keer toch maar met Engels beginnen.

Over je ongeval:
De Duitser in zijn Audi is zonder meer fout, dat mag duidelijk zijn. Toch, jij reed de hele tijd in de dode hoek van zijn rechter A-stijl, ik kan het mezelf voorstellen dat hij je niet gezien heeft. Misschien toch een keertje extra toeteren, een dikke schedel kan het geluid behoorlijk dempen.

Tja Duits is een wereldtaal, Nederlands niet. Daarom zijn wij gewend ons aan te passen en spreken we gemiddels meer vreemde talen dan andere landen. Bekijk het positief: wees blij dat we hier geen Duits praten ;)

Mwha, Duits is niet echt een wereldtaal. Het wordt alleen gesproken in wat grensstreken in landen rondom Duitsland en Namibië waar het geen officiële taal is.

Rayban zei:
Durashift zei:
Rayban zei:
Boppie zei:

(..)

Geef mij eens een linkje waarin staat dat voertuigen langer dan 7meter op de linker rijstrook mogen rijden?

~~~~
Er komen op het secretariaat geregeld vragen (en klachten van particulieren) binnen over de positie van de touringcar op de autosnelweg. Artikel 43 lid 4 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990) bepaalt dat: "Op een autosnelweg is het bestuurders van een samenstel van voertuigen met een totale lengte van meer dan 7 meter en van een vrachtauto verboden op een rijbaan met drie of meer rijstroken enig andere dan de twee meest rechts gelegen rijstroken te gebruiken. Het verbod geldt niet voor het geval zij moeten voorsorteren."

Op grond van deze bepaling mag een touringcar - tenzij deze een aanhangwagen meevoert - ook op de derde (of vierde etc.) rijstrook rijden. Aangezien op de autosnelweg de maximum snelheid vaak op 120 of 130 kilometer zal liggen, terwijl de touringcar (mits T100) maximaal 100 kilometer per uur mag rijden, adviseert SKTB wel om goed rekening te houden met de medeweggebruikers bij het gebruik van de derde (of vierde etc) rijstrook.

https://www.sktb.nl/chauffeurs_nieuws/92/positie_touringcar_op_de_autosnelweg/

Rayban zei:
Die flixbussen, zijn die nu smaller dan 2,2meter dat ze op de brug bij Gorkum in mogen/willen/gaan halen?
(..).

Nee, denk dat die niet veel smaller als 2m55cm zullen zijn..

Joël D. zei:
Mwha, Duits is niet echt een wereldtaal. Het wordt alleen gesproken in wat grensstreken in landen rondom Duitsland en Namibië waar het geen officiële taal is.

Dan is de grensstreek in Oostenrijk en iets mindere mate Zwitserland wel erg groot :p

Durashift zei:

Wij van WC-eend....
Kom eens met een betere link want ik kan er echt niets over vinden.
Denk eerder dat het gedoogd wordt

Dat een bus breder dan 2,20 is wist ik al, helaas die chauffeurs van flix niet want ze halen regelmatig in op de gorinchemse brug A27.

Rayban zei:
Durashift zei:

Wij van WC-eend....
Kom eens met een betere link want ik kan er echt niets over vinden.
Denk eerder dat het gedoogd wordt
.

Wat jij wilt.. :rolleyes:

https://wetten.overheid.nl/jci1.3:c...graaf=16&artikel=43&z=2017-07-01&g=2017-07-01

Zoals wel vaker met wetteksten.. is het soms nog belangrijker om te weten / te begrijpen dát wat er niet staat.

In dit geval wordt er in de tekst slechts gesproken over vrachtwagens.. en niet over de voertuigcategorie 'autobussen'. ;)

Afgelopen woensdag was het weer eens raak. Tussen mijn werkgever en het betreffende punt wilde iemand héél graag mijn kofferbak van binnen zien en zat dus gigantisch te kleven. Vervolgens moest ik wachten voor een verkeerslicht om rechtdoor te gaan dat vrij vlot na mijn komst op groen sprong en besloot deze Aso de 3 wachtende auto's via de baan voor linksaf in te halen (deze was dus leeg) om het rode stoplicht voor linksaf te pakken en vervolgens voor de eerst wachtende auto in te voegen. Verderop bleek de haast van de bestuurder nog niet gestild te zijn en was hij alweer de kofferbak van een ander aan het bestuderen.
Wat ik mij toen afvroeg is of men erop zit te wachten dat je zoiets tipt via de 0900-lijn van de politie zodat ze aan de hand van het kenteken de bestuurder kunnen aanhouden, thuis of elders.
Dit heeft natuurlijk 2 kanten; je kunt het met goede bedoelingen doen voor verkeersveiligheid máár van de andere kant kan het ook iemand zijn waarmee ruzie hebt en dat je diegene een oor wilt aannaaien terwijl die niets gedaan heeft. In dit geval dus niet gedaan maar ben benieuwd wat jullie zouden doen.

@eerste-opel]

Je kan er weinig meer tegen doen dan hopen dat karma hem vertelt dat je dat zo niet doet. Laat hem er voor en geef jezelf op als getuige nadat hij de auto voor je gerestyled heeft.

Dat soort dwazen maakt gebruik van het feit dat iedere personenauto heel kwetsbaar is voor bumperklevers.

Let wel op, als zo'n dwaas ergens achterop klapt, staat hij sneller stil dan je met welke remmen dan ook bereiken kan en dan geef je zijn onschuldige slachtoffer nog een extra duw.

Ik merk vaak dat bumperklevers dit onbewust doen. Wat dat betreft zou een stevige acceptgiro voor dit soort idioot gedrag een welkome aanvulling tegen het begrotingstekort kunnen zijn. Melden dat er een bumperklever rondscheurt zal jou niet direct helpen maar veel meldingen kunnen politieke aandacht creëren voor het probleem.

We hebben het 'veilig'smoesje ook gebruikt om te snel rijden te gebruiken om de schatkist aan te vullen dus waarom het kontkleven niet?

@rke,
Zoals geschreven was ik 3e wachtende in de rij. Gelukkig was de eerste wachtende in de rij zo verstandig om hem ervoor te laten. Het ging mij overigens niet zozeer om het bumperkleven wat natuurlijk ook hartstikke fout is, maar meer om de verkeersovertreding die min of meer gemaakt werd.
Hiermee doel ik op het via de baan voor linksaf inhalen, het rode stoplicht voor linksaf pakken om vervolgens weer in te voegen op de baan voor rechtdoor.

Wat ik mij toen afvroeg is of men erop zit te wachten dat je zoiets tipt via de 0900-lijn van de politie zodat ze aan de hand van het kenteken de bestuurder kunnen aanhouden, thuis of elders.

als er meerdere klachten over het rijgedrag van een persoon komen wil de politie nog wel eens in actie komen.

eerste-opel zei:
@rke,
Zoals geschreven was ik 3e wachtende in de rij. Gelukkig was de eerste wachtende in de rij zo verstandig om hem ervoor te laten. Het ging mij overigens niet zozeer om het bumperkleven wat natuurlijk ook hartstikke fout is, maar meer om de verkeersovertreding die min of meer gemaakt werd.
Hiermee doel ik op het via de baan voor linksaf inhalen, het rode stoplicht voor linksaf pakken om vervolgens weer in te voegen op de baan voor rechtdoor.
Men zucht dan wel eens: waar is de politie als je ze nodig hebt.

Ik moet eerlijk zijn, sommige weggebruikers weten het langzaam rijden tot kunst met een grote K (en U en T) te verheffen. Dan zit ik ook wel eens te zuchten dat hij/zij zo onderhand het rijbewijs wel weer mag inleveren. Maar inhalen moet veilig gebeuren, je speelt met andermans leven.

rke zei:
Ik moet eerlijk zijn, sommige weggebruikers weten het langzaam rijden tot kunst met een grote K (en U en T) te verheffen. Dan zit ik ook wel eens te zuchten dat hij/zij zo onderhand het rijbewijs wel weer mag inleveren. Maar inhalen moet veilig gebeuren, je speelt met andermans leven.

Kom naar CH dan vergaat het zuchten je...zeker vanaf willekeurig welk skigebied... Daar waar 80 gereden mag worden haalt de gemiddelde bestuurder met een beetje geluk de 60. Gister nog tijden achter een stel in een Duster mogen aan sukkelen. Elke bocht ging zo'n beetje op kruip snelheid. Dan denk ik echt heb het fatsoen aan laat die 10 die inmiddels op je bumper hangen er ff langs...

We waren met de Tesla dus uiteindelijk kom je er ook wel 4 voorbij als het moet. Maar goed ik denk wel vaak geef andere de ruimte te passeren. Als ik er eentje op een pas straat op m'n bumper heb hangen (of iig duidelijk sneller dan ik) dan geef ik aan wanneer ingehaald kan worden en geef ik ruimte. Vooral veel prettiger voor mezelf...

Vooral veel prettiger voor mezelf...

Dat dus. Wij vieren onze vakanties ook nog al eens in de bergen en als je dan op een leuke pas in een normaal tempo omhoog (of naar beneden) rijdt en er zit iemand op je bumper ga ik inderdaad even opzij als het kan en je kunt weer heerlijk in je eigen tempo verder. Beide partijen blij.
Maar ik vraag me wel eens af of sommige mensen wel in de gaten hebben wat er achter hen gebeurd.

Dat zou theoretisch ook in Nederland kunnen.
Dan zie je ze zoeken maar even de file achter je voorbij laten gaan.... Hoezo, als ik een keer haast heb rijden er toch ook zoekende slakken op de weg?

Het is zo eenvoudig, je parkeert even ergens op de stoep, inrit of parkeervak en de hele stoet achter je kan weer verder met het haastige leven. Vergeet niet dat als jij een plotseling met 50 km/uur remt waar je 80 km/uur mag rijden, je bijna gegarandeerd een nieuwe achterbumper nodig hebt.

Uzzi zei:
rke zei:

Kom naar CH dan vergaat het zuchten je...zeker vanaf willekeurig welk skigebied... Daar waar 80 gereden mag worden haalt de gemiddelde bestuurder met een beetje geluk de 60. Gister nog tijden achter een stel in een Duster mogen aan sukkelen. Elke bocht ging zo'n beetje op kruip snelheid. Dan denk ik echt heb het fatsoen aan laat die 10 die inmiddels op je bumper hangen er ff langs...

We waren met de Tesla dus uiteindelijk kom je er ook wel 4 voorbij als het moet. Maar goed ik denk wel vaak geef andere de ruimte te passeren. Als ik er eentje op een pas straat op m'n bumper heb hangen (of iig duidelijk sneller dan ik) dan geef ik aan wanneer ingehaald kan worden en geef ik ruimte. Vooral veel prettiger voor mezelf...
Tja ik was rondom de jaarwisseling ook in Oostenrijk i.v.m. wintersport maar daar waren veel trajecten waar ook de locals de 80 km/u niet reden. En uiteraard heb je altijd iemand die de weg op z'n duimpje kent en gewend is om in die weersomstandigheden te rijden, maar die zie je dan ook slippend de bocht door gaan. Waarschijnlijk speels bewust, maar toch. Die laat ik even aan me voorbij gaan. En met mij velen. Overigens vind ik kruipsnelheid wel wat anders dan 60 km/u.

Boppie zei:

Deze is ontsnapt uit het Pieter Baan centrum. Wat een debiel.

Volgens mij niet bewust, eerder paniek. Echter moeilijk in te schatten.
Veel mensen zouden het anders doen, echter dat is achteraf praten.
Wel frustrerend en hulde voor de ambu bestuurder.

Ik zag dit filmpje al op Dumpert, daar wordt die bestuurder ook voor van alles en nog wat uitgemaakt. Maar ik sluit me aan bij Wrangler, dit kan heel goed een onbewuste actie zijn. Wat zie je nu feitelijk? Een automobilist met een schreeuwende ambu achter zich en geen enkele mogelijkheid om even ruimte te maken. Dan maar het gas er op. En is er eindelijk ruimte op links, dan besluit die ambulance om juist dat stukkie weg te gebruiken voor een inhaalmanoeuvre. En als ik eerlijk mag zijn: ik vind die inhaalactie ook niet heel handig gekozen. Zo gek veel ruimte is daar niet, dit had alleen kans van slagen als die automobilist direct rechts was gestopt. En zoals ik het filmpje zie was er weinig aanleiding om aan te nemen dat dit zou gebeuren. Van twee kanten niet zo handig dus als je het mij vraagt.

Boppie zei:

Deze is ontsnapt uit het Pieter Baan centrum. Wat een debiel.

Misschien heeft het ook te maken met de weginrichting.
Ik zie links op de video (voor de bestuurder rechts)
kleine witte paaltjes (wegklapbaar?) strak langs de weg
staan. Nodigt ook niet echt uit op naar rechts uit te wijken.

Wegbeheerders zitten wat dat betreft altijd met een dillemma, zeker in de bebouwde kom.

Je moet het krap genoeg maken, zodat er niet te hard wordt gereden. Dus vluchtheuvels/verkeersdrempels/paaltjes etc.
Maar ook niet zo krap dat een ambulance/brandweer/politie de grootste moeite moet doen
om snel naar een noodgeval te kunnen rijden.

Terug
Bovenaan