Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Geen idiote verkeersactie.. maar wel een, in mijn ogen, idioot idee bedacht om te denken dat een groep zwakkere, oudere, verkeer(voetganger) deelnemers soepel en vlot een slimme telefoon en applicatie kunnen bedienen..:rolleyes:

Voetgangersapp helpt inwoners veilig oversteken

Voetgangers steken over bij het station

De gemeente startte 9 mei met een proef waarbij ouderen en mensen die slecht ter been zijn, een app kunnen gebruiken om veilig over te steken.

Deze voetgangersapp heet CrossWalk en is ontwikkeld door het bedrijf Dynniq in samenwerking met de gemeente. Het is de 1e proef met een voetgangersapp in Nederland. De gemeente krijgt regelmatig klachten dat stoplichten voor veel mensen te kort op groen staan om veilig over te kunnen steken. Via de app krijgt het verkeerslicht door dat er iemand in de buurt is en hoeveel tijd die nodig heeft om over te steken. Op basis daarvan bepaalt de app hoe lang het licht op groen blijft staan. Het gaat om een proef van 3 maanden. De app werkt alleen op android smartphones.
Ratelklikkers

De app kan ook helpen tegen de geluidsoverlast van ratelklikkers. Met CrossWalk kan het verkeerslicht ook blinde en slechtziende personen signaleren, en alleen dan het geluid inschakelen.
Innovatief

Dit systeem past binnen de Mobiliteitsaanpak 2040 van de gemeente Tilburg, waarin aandacht is voor het gebruik van innovatieve technieken en de focus ligt bij langzaam verkeer, zoals voetgangers en fietsers. Dynniq is bezig met de ontwikkeling van een vergelijkbare app voor fietsers: CrossCycle. Hiermee worden fietsers eerder gesignaleerd wanneer ze een kruising naderen en krijgen daardoor sneller groen licht.

https://www.tilburg.nl/actueel/nieuws/item/voetgangersapp-helpt-inwoners-veilig-oversteken/

Ik zie meer in een knop op een scootmobiel of rollator.
Ook handig, is men online te volgen door de benodigde GPS tracker. ;)

Als straks ook fietsers de app kunnen gaan gebruiken.. wordt het KAR systeem nogal druk belast op populaire kruispunten, denk ik...
https://www.wegenwiki.nl/Korteafstandsradio

Wellicht begrijp ik het verkeerd, maar is het niet zo dat je die app éénmalig instelt? Volgens mij hoef je je niet voor elk verkeerslicht 'aan te melden' met je telefoon, het gaat er om dat het verkeerslicht door een signaaltje vanuit de mobiel 'snapt' dat Piet er aankomt in z'n rolstoel en dat hij wat meer tijd nodig heeft bijvoorbeeld.

Oh, dat zou ook kunnen inderdaad..

Maar goed, dan moet 'om of opa' wel constant de GPS en DATA ingeschakeld hebben.. WiFI zal niet altijd werken, denk ik dan.

Ligt er aan, als er een wifi-ontvangertje bij/in dat verkeerslicht zit is het volgens mij vrij snel te regelen lijkt me. Zo zie ik het althans voor me, als ik het zo'n systeem zou moeten bedenken zou ik het niet af willen laten hangen van mobiele data aangezien lang niet iedereen dat heeft.

Leon in z'n SEAT zei:
Ligt er aan, als er een wifi-ontvangertje bij/in dat verkeerslicht zit is het volgens mij vrij snel te regelen lijkt me. Zo zie ik het althans voor me, als ik het zo'n systeem zou moeten bedenken zou ik het niet af willen laten hangen van mobiele data aangezien lang niet iedereen dat heeft.
En dan dondert bij iedere kruising je Spotify er uit omdat je telefoon schakelt naar de wifi van de VRI welke zeer waarschijnlijk geen internet heeft.o_O Zal eerder via 3G/4G gaan icm GPS. Hooguit dat inscannen via NFC een oplossing kan zijn ipv de drukknop.

Durashift zei:
Oh, dat zou ook kunnen inderdaad..

Maar goed, dan moet 'om of opa' wel constant de GPS en DATA ingeschakeld hebben.. WiFI zal niet altijd werken, denk ik dan.

Dan maar gelijk een chip implanteren in 'om of opa', dan kunnen ze al dat losse spul ook niet vergeten mee te nemen.:)

Kan het verkeerslicht niet gewoon 10 seconden langer op groen gezet worden zodat ook anderen dan Daphne Schippers over kunnen steken? Of denk ik dan te simpel.

Boppie zei:
Kan het verkeerslicht niet gewoon 10 seconden langer op groen gezet worden zodat ook anderen dan Daphne Schippers over kunnen steken? Of denk ik dan te simpel.

Elke seconde die je (extra) voorrang geeft aan een bepaalde verkeersstroom (in dit geval voetgangers), gaat te koste van de verwerkingscapaciteit van andere verkeersstromen. Ik zie het als een verdere verfijning van het verkeerslichtmanagement.

Het valt me trouwens op dat de verkeerslichten in sommige gevallen best krap staan afgesteld.
De combinatie van iemand door oranje/rood rijdt en een andere automobilist die, op nog op volle snelheid rijdend,
groen krijgt kan een heel gevaarlijke zijn ...

Ik vind het wel een verfijning die enorm afhankelijk is van veel partijen om het goed te doen. Accepteren dat we gewoon soms moeten wachten voor een rood licht is een stuk goedkoper. Met drukknoppen en lussen zorgen we er al voor dat mensen zich aan kunnen melden bij verkeerslichten. Hoe ver moet het gaan voor een beetje tijdswinst.

Dat laatste is dan weer een mooi voorbeeld daarvan. Iedere vorm van marge terugdringen tot het absolute minimale.

Boppie zei:
Ik vind het wel een verfijning die enorm afhankelijk is van veel partijen om het goed te doen. Accepteren dat we gewoon soms moeten wachten voor een rood licht is een stuk goedkoper. Met drukknoppen en lussen zorgen we er al voor dat mensen zich aan kunnen melden bij verkeerslichten. Hoe ver moet het gaan voor een beetje tijdswinst.

Dat laatste is dan weer een mooi voorbeeld daarvan. Iedere vorm van marge terugdringen tot het absolute minimale.

Groen licht krijgen betekent trouwens niet dat je die oma met de rollator zomaar van de sokken mag rijden.
Het is en blijft een kruising, dus zul je ook zelf op moeten letten ...

https://www.google.nl/maps/@52.2954505,4.8746036,3a,75y,119.34h,92.06t/data=!3m6!1e1!3m4!1s5fR0kM1RJY7ZVWht1W1ytw!2e0!7i13312!8i6656

Meneer in de Audi besloot dat het vak voor linksaf ook een uitstekende rijstrook is voor rechtdoor...en zat in m'n zijkant. Kon net terugsturen, gek.

Als ik het niet met m’n eigen ogen gezien zou hebben zou ik het niet geloven: vanochtend reed ik op een snelweg van twee rijstroken. We reden stapvoets in de file, ik reed op de meest rechtse strook. Zo’n 12 a 15 auto’s voor me besluit een automobilist (?) op dezelfde rijstrook, zijn Peugeot 508 rechtsom te keren (!!) om zo tegen het verkeer in (!!) de naast hem gelegen oprit als afrit te gaan gebruiken! Wat ???!! Ter hoogte van mij stopte hij abrupt en begon vliegensvlug te keren. Wellicht tot inkeer gekomen dacht ik nog. Hij “vluchtte” de snelweg weer op en drong zichzelf tussen de rijdende auto’s door naar rijstrook 1. Dit alles op inmiddels zo’n 6 auto’s voor me. 5 seconden later verschijnt er een politiewagen vanaf de oprit. Het gevolg laat zich raden: de wegpiraat werd er tussenuit gepikt en meegenomen naar de vluchtstrook. Deze had waarschijnlijk dus die politiewagen gezien bij het verlaten van de snelweg via de oprit en gedacht nog weg te kunnen komen. Ongelooflijk, wat een botte actie zeg. Maar wat ik me nou afvraag is wat de bestuurder hiervoor voror boete(s) in ontvangst mag nemen. Zal niet een heel laag bedrag zijn…….

Wat een halve gare... zou me niet verbazen als het hem/haar een artikeltje-5 opleverde.

nu woon ik niet in het land van de vlotste invoegers maar vanochtend reed ik achter een jonge dame in een Focus die er met 30 opschoof. knipperlicht aan en de chaos laat zich raden... Dan ben je blij dat je er met 400 pk zo voorbij piept over die complete invoegstrook die nog reste.

ik hoop dat ze morgen weer gewoon de bus/trein neemt...

Marc van der Togt zei:
Als ik het niet met m’n eigen ogen gezien zou hebben zou ik het niet geloven: vanochtend reed ik op een snelweg van twee rijstroken. We reden stapvoets in de file, ik reed op de meest rechtse strook. Zo’n 12 a 15 auto’s voor me besluit een automobilist (?) op dezelfde rijstrook, zijn Peugeot 508 rechtsom te keren (!!) om zo tegen het verkeer in (!!) de naast hem gelegen oprit als afrit te gaan gebruiken! Wat ???!! Ter hoogte van mij stopte hij abrupt en begon vliegensvlug te keren. Wellicht tot inkeer gekomen dacht ik nog. Hij “vluchtte” de snelweg weer op en drong zichzelf tussen de rijdende auto’s door naar rijstrook 1. Dit alles op inmiddels zo’n 6 auto’s voor me. 5 seconden later verschijnt er een politiewagen vanaf de oprit. Het gevolg laat zich raden: de wegpiraat werd er tussenuit gepikt en meegenomen naar de vluchtstrook. Deze had waarschijnlijk dus die politiewagen gezien bij het verlaten van de snelweg via de oprit en gedacht nog weg te kunnen komen. Ongelooflijk, wat een botte actie zeg. Maar wat ik me nou afvraag is wat de bestuurder hiervoor voror boete(s) in ontvangst mag nemen. Zal niet een heel laag bedrag zijn…….

Bizar. Zowel keren op de snelweg (2x dus ;)) en rijden op de vluchtstrook valt onder het strafrecht. Innemen rijbewijs voor enkele maanden, boete van 1000 Euro en EMG lijkt mij hier wel op zijn plaats. Hoe verzin je het. o_O

gisteren weer een figuur die met alleen drl reed. alleen was het deze keer rond middernacht en op de afsluitdijk :( uiteraard even geseind, maar als je niet ziet dat je de niet met de juiste verlichting rijdt, valt een seinende bus ook niet op.

Vorige week donderdag (18 mei 2017) werd ik door een idioot bestelbusje ingehaald op de N264 tussen A73 afslag Haps en Oeffelt. Men is bij de afrit Haps aan de weg aan het werken waardoor je daar over een stukje maar 50 kilometer per uur mag en er staan (gelukkig) verkeersregelaars omdat ze de afslaande baan gebruiken voor het tegenovergestelde verkeer. Normaal kan het recht doorgaande verkeer voorbij over baan 2 terwijl afslaande auto op uitvoegbaan staat te wachten maar uitvoegbaan wordt nu voor tegenovergestelde richting gebruikt. Rechtdoorgaand verkeer moet nu dus wachten achter afslaand verkeer. Verkeersregelaar heb ik wel eens nodig gehad.
Na de eerste de beste kruising ga ik meestal weer 80 km/u rijden aangezien de werkzaamheden daar stoppen. Echter stond er nu een bord 50 km/u met een onderbord rijdende afzetting (18 mei is achteraf het gras gemaaid blijkt). Die was nergens te bekennen maar aangezien er voor radarcontrole wordt gewaarschuwd op tijdelijke borden hield ik me toch aan die 50 km/u op een 80-weg. Vervolgens wordt ik door een bestelbus (boos toeterend) ingehaald dat ik geen 80 km/u ga rijden ondanks dat er geen rijdende afzetting is.
Ik zal mijn handen niet geheel in onschuld wassen, maar aangezien ik geen zin in een bekeuring via de radarcontrole had hield ik me nu wat stipter aan de snelheid inderdaad. Voor hetzelfde geldt pakken ze net die ene dag dat stuk ook mee omdat er een rijdende afzetting is.

https://www.omroepbrabant.nl/?news/...30-kilometerzone+en+probeert+te+vluchten.aspx

[size=large]18-jarige verkeershufter rijdt 130 in 30-kilometerzone én probeert te vluchten[/size]

STEENBERGEN - Een 18-jarige man is vrijdagnacht zijn rijbewijs kwijtgeraakt nadat hij veel te hard door Steenbergen reed. De jonge bestuurder reed zelfs 130 kilometer per uur binnen een 30-kilometerzone. Na zijn aanhouding bleek de man ook nog een gebruikershoeveelheid hard- én softdrugs op zak te hebben.

Rond middernacht trok de automobilist aandacht van een motoragent toen hij met hoge snelheid over de Molenweg reed. Na de rotonde bij de Oudelandestraat reed de verdachte 120 kilometer per uur, hier is slechts 50 toegestaan.

Verzet bij aanhouding
De man kreeg een stopteken van de motoragent, maar negeerde dit. Hij stopte niet en reed de 30-kilometerzone in met een snelheid van 130. De asociale bestuurder trapte bij de Markt hard op de rem en rende een afgesloten voetgangersgebied in. Ook de motoragent stopte en riep versterking op.

De voortvluchtige bestuurder probeerde zich onzichtbaar te maken door tussen twee geparkeerde auto’s te duiken en zette het daarna opnieuw op een lopen. De verdachte werd hevig tegenstribbelend op de Markt aangehouden.

Gevaar op de weg
De actie trok volop aandacht van cafébezoekers op de Markt in Steenbergen. De politie wist de nieuwsgierige menigte op afstand te houden en heeft de verdachte meegenomen naar het politiebureau.

De man wordt verweten dat hij de veiligheid op de weg zeer ernstig in gevaar bracht door de hoge snelheid in een voetgangersgebied. Ook werd bij het fouilleren nog hard- en softdrugs ontdekt. De man is zijn rijbewijs voorlopig kwijt, de zaak is overgedragen aan de officier van justitie.

Wat een boefje.

Ik heb er ook eentje.

4 dagen geleden reed ik op de A4 tussen Leiden en Leidschendam, 3 baans en 130 na 19:00.
Ik heb geen zin om hard te rijden, dus rij 100 op de CC.

Het is best nog wel druk, en op een gegeven moment komt er een auto achter mij vast te zitten.
Hij geeft een lichtseintje, ik negeer dat volledig.
Vervolgens gaat hij nog dichter op me rijden en doet zijn groot licht aan.
Wederom negeer ik hem en ga niet sneller rijden.

Eindelijk weet hij mij met wat kunst en vliegwerk te passeren, snijd me af en gaat vol op de rem staan, we reden nog ongeveer 30.
Vervolgens gaat hij weer achter mij rijden, bij de afslag kan ik stoppen en hij stopt ook.
Ik wordt volledig uitgescholden, dat ik als een slak rij en hij bijna bovenop mij knalde, een idioot die met 90 over de snelweg rijdt volgens hem.
Hij heeft mijn kenteken genoteerd en zou er werk van gaan maken.

Was dus geen fijne situatie, maar ik heb 1 detail nog niet vermeld.
Ik reed de hele tijd, zonder uitzondering op de rechter baan.
Vage gast...

Heb je zijn kenteken? Kun je een mooie zaak van maken.!

Vanmiddag op de A2 vanaf Utrecht naar Amsterdam bij Holendrecht. Golf plus die iedereen liep te jennen. Gast ging waar het echt niet meer kon een baantje naar links. Bestuurder achter hem geeft een lichtsignalen, waarna de bestuurder van de Golf vol op zijn rem trapt. Meneer stamt vervolgens vervolg zijn middelvinger omhoog via zijn dakraam.

Ik reed een baantje links van dit schouwspel. Golf gaat vervolgens vlak voor me op mijn rijbaan. Gezien zijn eerdere capriolen maar laten gaan en na einde trajectcontrole maar baantje opgeschoven naar links en er voorbij gegaan. Mafkees.....

Gisteren op de A2 vlakbij splitsing A10 een kia I30 die constant op de meeste linkerbaan bleef plakken. Na een km was een Motorijder het zat en haalde hem rechts in zonder reactie van de kia bestuurder. Kwamen bij de splitsing waar links naar Amsterdam zuid gaat en andere banen naar A10.
Ik had de eer rechts van de Kia te komen rijden. Bestuurder besloot dat hij de A10 richting Noord wou nemen. Hij gaf gas en ging in een vloeiende beweging 3 rijbanen naar rechts vlak voor mij auto langs scherend. Terwijl hij dit deed zat de bestuurder nog op zijn telefoon in zijn hand te spelen......

Jonge gast van zeg 18 a 20 jaar.....

Carkiller, laat hem er maar werk van maken. Die gast vergeet dat 130 een maximum snelheid is en niet een minimum.

Dat hij niet kan inspelen op een lagere snelheid of daar geestelijk niet mee om kan gaan is een totaal brevet van onvermogen van zijn kant.

Hij zou van mij overigens een zware scheldpartij terugkrijgen. Het is een keer mooi geweest, dit soort godjes verdienen tegengas.

Ik had gister op de N57 weer een meningsverschil :)

Ik reed ik gewoon netjes de Vmax van 80km/u (+10) en toch was er een die het nodig vond om lekker te duwen met z'n VAG, vervolgens komen we bij een turbo-rotonde

Dus ik laat m'n gas los omdat we het bord Vmax 70km/u naderen waardoor de VAG nog dichter op me kruipt, ik ga naar de rechterstrook zodra dat kan, VAG knalt voorbij, gaat stevig in de HO-ijzers bij de rotonde, kruipt over de rotonde, ik neem de rotonde gewoon normaal met rond de 50km/u (zonder m'n remmen aan te raken) en kom dus ruim 2 á 3 autolengtes voor VAG uit, ik rij weer zoals voor de rotonde netjes Vmax en VAG kruipt weer in m'n hol. We komen bij de volgende turbo-rotonde en daar gaat het precies zoals bij de eerste.....

Waarom in hemelsnaam??? Je lijkt haast te hebben want je neemt me bijna in m'n reet maar vervolgens neem je de rotonde als een bejaarde om daarna toch weer haast te hebben?? (Op de N57 liggen tegenwoordig stenen tussen de dubbele doorgetrokken lijnen om inhalen te voorkomen)

We weten hier allemaal wel wat met de term " invoeghulp" bedoeld wordt, toch?
Gister had ik er eentje die blijkbaar "uitvoeghulp" van mij verwachtte. Ik reed op de rechterrijstrook door de Zeeburgertunnel, in zuidelijke richting, met de cc op 100(ish). Na de tunnel komt er een bestelblik naast me rijden, kwam wel verdacht dichtbij vond ik al, en ging daarna achter mij langs de afrit s114 op en gaf daar nog even een toeterconcert.
Er voor langs kon niet, want schuin voor mij reed iemand met rechterrijstrookvrees (toeter daar dan naar). Moet ik dan maar op m'n rem gaan blijkbaar als je naast me naar rechts komt?

Het gaat weer lekker allemaal...
En ik ga die vent niet vervolgen, noch de tijd noch de energie voor.

Invoegen zijn trouwens heel veel mensen verleerd.
Geen snelheid maken en bij het eerste blokje al invoegen zodat de hele rechterbaan moet afremmen.
En dan inderdaad boos worden als iemand je er niet tussen laat met 70...

@PM zei:
(.)
Gister had ik er eentje die blijkbaar "uitvoeghulp" van mij verwachtte. Ik reed op de rechterrijstrook door de Zeeburgertunnel, in zuidelijke richting, met de cc op 100(ish). Na de tunnel komt er een bestelblik naast me rijden, (..). Moet ik dan maar op m'n rem gaan blijkbaar als je naast me naar rechts komt?

Wellicht komt het door je cc?

Mijn ervaring is dat lang niet alle automobilisten gas bij geven bij tunnel uit rijden.. dus hun snelheid loopt terug. Wellicht dat de toeterende bestuurder bij jou ook daarop 'gokte' en zo dacht voor jou langs te kunnen kruisen. Maar ja, jouw cc ging gas bij geven waardoor zijn 'plannetje' mislukte?

Lycan Capri zei:
(..)

Waarom in hemelsnaam??? Je lijkt haast te hebben want je neemt me bijna in m'n reet maar vervolgens neem je de rotonde als een bejaarde om daarna toch weer haast te hebben?? (Op de N57 liggen tegenwoordig stenen tussen de dubbele doorgetrokken lijnen om inhalen te voorkomen)

... dan houd jij toch gewoon ff gas in zodat de 'rotonde ridder' voor jouw neus zit?

;)

Ik begreep afgelopen nacht ook niet waarom een pkw achter mij bleef 'hangen' op één van die turbo rotondes op de N57. Bij de volgende had hij/zij het door en was er voorbij. :p

Ideaal stukje weg eigenlijk.. Vanaf de A15 kan het snelle verkeer, door de turbo rotondes én 100 km/h zone eenvoudig en veilig het langzamere vrachtverkeer passeren.. en dus het gas erop doen. Vanaf Zeeland eigenlijk ook, op dat stuk langs de Brouwersdam.

Collega's vinden de N59 fijner rijden, want minder rotondes. Ik juist niet, al die verkeerslichten, ondanks goede detectie en dus vrij vlot groen licht, heb ik dat gevoel nog niet.

Waarom zou ik gas inhouden op een rotonde?

Als je dusdanig veel haast hebt dat je mij zo'n beetje in m'n reet naait dan neem je de rotonde toch ook gewoon vlot via de linkerstrook als ik netjes opgeschoven ben naar rechts?

Als er op die zelfde weg iemand voor me zit (9 van de 10x een Duitser) die "ruim" onder Vmax rijdt haal ik hem ook gewoon in via de linkerstrook van de rotonde (er van uitgaande dat hij / zij naar rechts gaat, anders haal ik gewoon rechts in en dat mag gewoon bij zo'n turbo-rotonde

Lycan Capri zei:

Als je dusdanig veel haast hebt dat je mij zo'n beetje in m'n reet naait dan neem je de rotonde toch ook gewoon vlot via de linkerstrook als ik netjes opgeschoven ben naar rechts?

Als er op die zelfde weg iemand voor me zit (9 van de 10x een Duitser) die "ruim" onder Vmax rijdt haal ik hem ook gewoon in via de linkerstrook van de rotonde (er van uitgaande dat hij / zij naar rechts gaat, anders haal ik gewoon rechts in en dat mag gewoon bij zo'n turbo-rotonde

Ken de specifieke rotondes niet, maar ik pak juist altijd de rechterbaab omdat je die harder kan nemen.

Lycan Capri zei:

Om uit de conflicterende situatie te komen.

Lycan Capri zei:

Zou je denken ja, maar gebeurde dus niet. .

Tja,
Ik las een tijdje terug ook de stelling dat je bij het wisselen van rijbaan er op mag rekenen dat de ander je de gelegenheid geeft om van rijbaan te wisselen.

Ik ken de gedragscode (geen verkeersregel) dat je bij het ritsen de ritsende rijbaan gelegenheid hoort te geven. Ik heb echter wel geleerd (en dat kan veranderd zijn, er verandert heel veel) dat je bij het wisselen van rijbaan moet kijken of er ruimte is om van rijbaan te wisselen. Met andere woorden: als jij naar rechts komt, ben jij de bestuurder die gecontroleerd heeft of er ruimte is.

Of deze regel is zeer recent veranderd of men weet dit niet meer. Het gebeurt namelijk regelmatig dat iemand het achterwerk van zijn wrak als een krolse kat aan mijn prachtige voorbumpertje presenteert terwijl ik daar echt niet van gediend ben. Gelukkig is vooral de voorste auto bij een bumperkleef botspartijtje de sjaak, dus in zo'n geval is moedertje natuur op mijn hand.

Durashift zei:
@PM zei:
(.)
Gister had ik er eentje die blijkbaar "uitvoeghulp" van mij verwachtte. Ik reed op de rechterrijstrook door de Zeeburgertunnel, in zuidelijke richting, met de cc op 100(ish). Na de tunnel komt er een bestelblik naast me rijden, (..). Moet ik dan maar op m'n rem gaan blijkbaar als je naast me naar rechts komt?

Wellicht komt het door je cc?

Mijn ervaring is dat lang niet alle automobilisten gas bij geven bij tunnel uit rijden.. dus hun snelheid loopt terug. Wellicht dat de toeterende bestuurder bij jou ook daarop 'gokte' en zo dacht voor jou langs te kunnen kruisen. Maar ja, jouw cc ging gas bij geven waardoor zijn 'plannetje' mislukte?

Dat dacht ik zelf ook al, wat dat betreft ben ik dus niet de enige.
Maar je zegt zelf 'gokte'. Gegokt en verloren dus, om dan te gaan toeteren terwijl je zelf een inschattingsfout maakt? Of zou het er zoeken zijn van het type die gewoon niet snapt hoe zo'n gasplank bediend met worden in tunnels (en op andersoortige hellingen), die met 100 de tunnel in gaat, beneden 120 rijdt en vervolgens met 90 de tunnel weer uit komt kruipen en het zelf niet eens doorheeft?

Over verkeersregels/gedragscodes, ik hoorde een tijdje geleden iemand iets beweren waarvan ik niet meer zeker weet of ik dat hier heb voorgelegd. Bij deze alsnog, en indien het 'nogmaals' is, mijn excuses.

Iemand beweerde tegen mij dat als je onderdeel uitmaakt van een 'treintje' auto's, waarvan de voorste auto al begonnen is de hindernis te passeren, het hele treintje door mag rijden, ook als er intussen een tegenligger opduikt. Dit omwille van de effiency, er hoeft immers maar één auto te stoppen. Nu is dat laatste nogal voor interpretatie vatbaar, want wat doe je bij twee tegenliggers, of bij drie, terwijl je eigen 'treintje' ook uit drie auto's bestaat. Volgens mij is de regel gewoon heel duidelijk: als de hindernis aan jouw kant staat, moet je tegenliggers voor laten gaan. Period. Uitgezonderd militaire colonnes (regel) en begrafenisstoeten (gedragscode).

@PM zei:
Over verkeersregels/gedragscodes, ik hoorde een tijdje geleden iemand iets beweren waarvan ik niet meer zeker weet of ik dat hier heb voorgelegd. Bij deze alsnog, en indien het 'nogmaals' is, mijn excuses.

Iemand beweerde tegen mij dat als je onderdeel uitmaakt van een 'treintje' auto's, waarvan de voorste auto al begonnen is de hindernis te passeren, het hele treintje door mag rijden, ook als er intussen een tegenligger opduikt. Dit omwille van de effiency, er hoeft immers maar één auto te stoppen. Nu is dat laatste nogal voor interpretatie vatbaar, want wat doe je bij twee tegenliggers, of bij drie, terwijl je eigen 'treintje' ook uit drie auto's bestaat. Volgens mij is de regel gewoon heel duidelijk: als de hindernis aan jouw kant staat, moet je tegenliggers voor laten gaan. Period. Uitgezonderd militaire colonnes (regel) en begrafenisstoeten (gedragscode).

Zou wel mooi zijn, gewoon strak achter de voorste auto aanrijden en zo de hindernis passeren ... o_O
Ik denk zelf dat het verstandiger is om eerst te kijken of je na de hindernis we door kunt rijden voordat je de voorganger volgt.

Heb wel eens meegemaakt dat het weggedeelte achter de hindernis compleet werd vastgezet door automobilisten die dachten dat ze door konden rijden en zich vervolgens vastreden achter de volgende geparkeerde auto ...

Blackadder the 5th zei:
@PM zei:

Dan weet die "iemand" er niet zo veel van...
Het is enorm asociaal om, bij een blokkade op je weghelft, er nog even achteraan te schieten, terwijl er al een voertuig, die dus voorrang heeft, staat te wachten.

Zou wel mooi zijn, gewoon strak achter de voorste auto aanrijden en zo de hindernis passeren ... o_O
Ik denk zelf dat het verstandiger is om eerst te kijken of je na de hindernis we door kunt rijden voordat je de voorganger volgt.

Heb wel eens meegemaakt dat het weggedeelte achter de hindernis compleet werd vastgezet door automobilisten die dachten dat ze door konden rijden en zich vervolgens vastreden achter de volgende geparkeerde auto ...

Het probleem is dat er bergen bestuurders zijn, die totaal niet in de gaten hebben wat er verder dan de auto voor hun gebeurt...
Die hadden dus niet eens gezien dat er 10 meter verder een auto geparkeerd stond, waardoor ze opeens de hele weg blokkeren.

https://www.google.nl/maps/@52.2240114,6.928715,3a,75y,192.81h,80.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqyaus4Ee16-atUREnSkWfw!2e0!7i13312!8i6656

Als ik hier kan doorrijden achter een andere auto doe ik het echt wel.

Marcel Br zei:
https://www.google.nl/maps/@52.2240114,6.928715,3a,75y,192.81h,80.64t/data=!3m6!1e1!3m4!1sqyaus4Ee16-atUREnSkWfw!2e0!7i13312!8i6656

Als ik hier kan doorrijden achter een andere auto doe ik het echt wel.

En niet vergeten het handje op te steken voor een bedankje tegen degene die je voorrang "geeft" ... ;)

Ik had pas ook weer een fraai moment.
Ik fietste hier en ter hoogte van de voetganger kwam er een Audi A4 achteruit uit het straatje van rechts. Omdat ik geen oogcontact kon maken met de bestuurder (in eerste instantie door de geblindeerde achterste zijruiten, later bleek hij alleen de weg links van hem in de gaten te houden) besloot ik maar af te remmen en zeker niet achterlangs de auto te sturen. Iets verderop zag ik de mogelijkheid om de man aan te spreken.

Ik: U was zonet achteruit aan het rijden en reed mij daarbij haast van mijn fiets af.
Hij: Dan moet je beter uitkijken, je zag toch dat ik aan het keren was.
Ik: Ik zag u inderdaad een bijzondere manouvre uitvoeren en daarbij moet u al het overige verkeer voor laten gaan.
Hij: Je zag me toch, dan had jij uit moeten kijken, eikel.
Ik: U ook nog een prettige dag (het verkeerslicht waar ik hem aan kon spreken was op groen gesprongen dus fietste ik maar door)

Ik was met stomheid geslagen. Overigens had hij een kind van +/- 6 jaar op de achterbank, niet op een verhoging en zonder gordel. Ik hoop voor dat mannetje dat zijn vader nooit bij iemand achterop klapt.

Tja, je verbaast je soms over hoe mensen met (de veiligheid van) hun kinderen omgaan.

Snap zijn punt ook wel een beetje. Jij keek goed uit en stopte, maar je moet ze de kost geven die dan toch nog even achterlangs rijden en daarmee zichzelf in gevaar brengen. Tuurlijk moet degene die de manouvre uitvoert goed opletten, maar het is toch ook een kleine moeite om degene een beetje ruimte te geven (zoals jij deed).
Ik heb kortgeleden nog een jongen voor mijn huis voor een vrachtwagen weggetrokken. Vrachtwagen was bij mij een container aan het plaatsen en stond dwars op de weg. De jongen wilde er nog even voorlangs terwijl de vrachtwagen aan het keren was. Die chauffeur heeft de jongen nooit gezien, waarschijnlijk.

Wel leuke scene trouwens, met die rennende mannen op dat grasveld.:)

Het ging mij dan ook niet zozeer om het niet geven van voorrang, maar des te meer om het maar een kant in de gaten houden en het vervolgens geven van een grote mond en ook het blijven geloven in het eigen gelijk. Ik moest maar uitkijken want hij reed daar toch. Het kwam heel erg op mij over dat meneer dacht voorrang te hebben.
Ik weet hoe onoverzichtelijk het kan zijn wanneer je achteruit rijdt, daarom dat ik dat dan ook altijd stukje bij beetje doe zodat ik meermaals de omgeving om mij heen kan screenen. Hij deed het in een beweging waarbij hij maar een kant in de gaten hield.

Kinderen in het verkeer kan inderdaad soms levensgevaarlijk zijn, zeker wanneer er manouvrerende vrachtwagens of tractoren in het spel zijn. Punt is dat kinderen zelf het gevaar niet herkennen, gelukkig was jij in dit geval in de buurt want zulk sort situaties loopt maar al te vaak tragisch af.

Die rennende mannen waren me nog niet eens opgevallen trouwens.(y)

Rembrandt zei:
Tja, je verbaast je soms over hoe mensen met (de veiligheid van) hun kinderen omgaan.

Het verbaast mij nog veel meer hoe hij met andermans veiligheid omgaat.

Achteruit rijden is een bijzondere verrichting waarbij je iedereen voorrang moet geven. Nu zijn moderne auto's zo afgesloten dat het lastig is om goed achteruit te kijken, ik heb ook wel eens een hand op het dak gehad omdat iemand zich terecht bedreigd voelde. Als medeweggebruiker is het verstandig daar rekening mee te houden.

Over kinderen, het is raar hoe makkelijk sommige mensen met kinderen omgaan. Je laat je kind bewust niet met de vlijmscherpe keukenmessen spelen, maar je laat je kind wel vlak voor een vrachtwagen spelen. Of je zet je kind los op de achterbank of staand tussen de voorstoelen.
En dan jammeren als het lieve kindje appelmoes geworden is dankzij de klap tegen de voorruit of de druk van de het vrachtwagenbandje.

Verkeer is gevaarlijk. Je zal dat als ouder aan het kind moeten leren. We zijn geen guppies meer die het kroost in wolken tegelijk op de wereld gooien in een "Daar ga je, geniet van het leven" momentje om er vervolgens nooit meer naar om te kijken....

Gewoon Dirk zei:
Ik had pas ook weer een fraai moment.
Ik fietste hier en ter hoogte van de voetganger kwam er een Audi A4 achteruit uit het straatje van rechts. Omdat ik geen oogcontact kon maken met de bestuurder (in eerste instantie door de geblindeerde achterste zijruiten, later bleek hij alleen de weg links van hem in de gaten te houden) besloot ik maar af te remmen en zeker niet achterlangs de auto te sturen. Iets verderop zag ik de mogelijkheid om de man aan te spreken.

Ik: U was zonet achteruit aan het rijden en reed mij daarbij haast van mijn fiets af.
Hij: Dan moet je beter uitkijken, je zag toch dat ik aan het keren was.
Ik: Ik zag u inderdaad een bijzondere manouvre uitvoeren en daarbij moet u al het overige verkeer voor laten gaan.
Hij: Je zag me toch, dan had jij uit moeten kijken, eikel.
Ik: U ook nog een prettige dag (het verkeerslicht waar ik hem aan kon spreken was op groen gesprongen dus fietste ik maar door)

Ik was met stomheid geslagen. Overigens had hij een kind van +/- 6 jaar op de achterbank, niet op een verhoging en zonder gordel. Ik hoop voor dat mannetje dat zijn vader nooit bij iemand achterop klapt.

Ja, dat had ik laatst nog op een parkeerplaats. Ik was daar al aan het fietsen, zo'n parkeerplaats bij een kasteel. Een auto begint achteruit zijn parkeerplaats af te rijden, ziet ons wel aan komen fietsen, maar blijft gewoon achteruit doorrijden. Dus wij dan maar remmen want je gaat ook niet met je fiets erop knallen om te laten zien dat je voorrang had. Behalve dat het gewoon de regel is, vind ik het extra asociaal omdat je als fietser echt moeite moet doen om weer op gang te komen (al helemaal op gravel), terwijl het voor een automobilist een veel kleinere moeite is om te remmen en weer op gang te komen.

En ja ik heb ook vaak te horen gekregen van andere fietsers die van links kwamen maar niet voor mij remden, en als ik dan iets naar ze riep omdat ik vol in de ankers moest. Dan riepen zij terug: "Je zag me toch, trut!" Ja tuurlijk zag ik je, maar logischerwijs ga ik er toch niet vanuit dat je me afsnijdt / dat je voorrang neemt terwijl je het niet hebt?!
In de praktijk heb ik gemerkt dat het beter werkt om mensen die geen voorrang hebben, ook niet in de ogen aan te kijken (maar wel vanuit je ooghoek in de gaten te houden of ze je niet gaan aanrijden). Ook degenen die heel hard komen aanfietsen uit een zijstraatje met haaientanden, stoppen dan toch maar wel. :D (Overigens als er ruimte is links naast me, schuif ik met liefde een beetje op zodat ook diegene uit het zijstraatje van rechts het pad / de weg op kan komen draaien. Maar als er al iemand links naast me fietst, moeten ze maar gewoon even wachten bij hun haaientanden!) Een zonnebril doet ook wonderen.

Lycan Capri zei:

Ik reed ik gewoon netjes de Vmax van 80km/u (+10) en toch was er een die het nodig vond om lekker te duwen met z'n VAG, vervolgens komen we bij een turbo-rotonde

Dus ik laat m'n gas los omdat we het bord Vmax 70km/u naderen waardoor de VAG nog dichter op me kruipt, ik ga naar de rechterstrook zodra dat kan, VAG knalt voorbij, gaat stevig in de HO-ijzers bij de rotonde, kruipt over de rotonde, ik neem de rotonde gewoon normaal met rond de 50km/u (zonder m'n remmen aan te raken) en kom dus ruim 2 á 3 autolengtes voor VAG uit, ik rij weer zoals voor de rotonde netjes Vmax en VAG kruipt weer in m'n hol. We komen bij de volgende turbo-rotonde en daar gaat het precies zoals bij de eerste.....

Heel irritant en dom inderdaad. Maar dit soort losers laat ik dan op zo'n rotonde héél graag voor me gaan, desnoods door zelf toch maar bij te remmen. Alles om te voorkomen dat ze de hele weg op mijn achterbumper plakken. En als ze eenmaal vóór me rijden houd ik veel afstand want je weet ook maar nooit wat voor ongeluk zulke sukkels veroorzaken, daar wil ik niet onverhoeds op klappen.

Carkiller, wat een bizar verhaal! En in het begin klonk het inderdaad alsof jij de hele tijd op de linkerbaan reed, maar niet dus.
Heel veel mensen rijden toch 100 op de A4, ook na 19.00u? Heel veel mensen snappen die borden met tijden niet. Hun probleem. Wat een rare actie van die gast als hij er gewoon langs kon! Als hij zo'n haast had, waarom verspilde hij dan tijd aan jou?
Ik vind het zo jammer dat dit soort acties nooit op camera's wordt vastgelegd en beboet.

Ik rijd ook vaak 110 ofzo op de CC op een weg waar je 130 mag (ook met borden (130)), vooral als het rustig is en ik lange stukken op de rechterbaan kan tuffen zonder veel vrachtwagens te hoeven inhalen. Is gewoon veel zuiniger qua benzine. En als het bijvoorbeeld nacht is en regent dan vind ik 130 ook niet goed te doen op een onverlichte, bochtige snelweg zoals de A7 en A6.

Ik heb gelukkig nog nooit zoiets meegemaakt als wat jij beschrijft, mensen die sneller willen, halen me gewoon links in. Als ik toch een vrachtwagen tegen kom en er komt toevallig net tegelijk een snelle auto van achteren, dan haal ik die vrachtwagen wél even met 130 in om daarna op de rechterbaan weer terug te vallen naar 110, of ik zet heel even de CC uit waardoor ik achter de vrachtwagen blijf hangen, laat die snelle passeren en haal dan pas de vrachtwagen in met 110km/u.

Gewoon Dirk zei:
geven van een grote mond en ook het blijven geloven in het eigen gelijk. Ik moest maar uitkijken want hij reed daar toch.

Tuftuf74 zei:
Dan riepen zij terug: "Je zag me toch, trut!" Ja tuurlijk zag ik je, maar logischerwijs ga ik er toch niet vanuit dat je me afsnijdt / dat je voorrang neemt terwijl je het niet hebt?!

Zou het - deels - ook de onmogelijkheid zijn om een fout toe te geven als ze geconfronteerd worden met kritiek van iemand die ze niet kennen?

@PM zei:
Gewoon Dirk zei:
geven van een grote mond en ook het blijven geloven in het eigen gelijk. Ik moest maar uitkijken want hij reed daar toch.

Tuftuf74 zei:
Dan riepen zij terug: "Je zag me toch, trut!" Ja tuurlijk zag ik je, maar logischerwijs ga ik er toch niet vanuit dat je me afsnijdt / dat je voorrang neemt terwijl je het niet hebt?!

Zou het - deels - ook de onmogelijkheid zijn om een fout toe te geven als ze geconfronteerd worden met kritiek van iemand die ze niet kennen?

Herkenbaar. Ik werd zo ook eens op mijn "fout" gewezen door iemand die ik tijdens het fietsen tegen de richting in zag fietsen en ik vervolgens de euvele moed had om daar wat van te zeggen ... :cry:

Terug
Bovenaan