Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Sarcast zei:
Etiquette? Tuurlijk, mond dicht bij het kauwen, vork links en mes rechts enzo, prima.
Treinuitstappers voorlaten is niet alleen etiquette maar gewoon commonsense.

En ja, die gehandicapten hebben het zo moeilijk en mogen best wat geholpen worden. Geen probleem, maar mag ik daar dan ook 'etiquette' voor terugverwachten? Dat oma een minuutje wacht op mij omdat ik die vrije plek voor laden en lossen even in gebruik heb? Dat lijkt me niet teveel gevraagd, wel?

Ik denk zelf wanneer je het vriendelijk vraagt of je even mag laden/lossen, dit voor 99 van de 100 oma's geen enkel probleem is.
Het wordt wel een probleem als je met je (vermeende) rechten gaat lopen zwaaien ... ;)

Probleem is dat er veel mensen zijn die wel precies hun rechten weten, maar niet hun plichten ... :(

Nu gaat het om de invalidenparkeerplaats, maar als hier de straat volgeparkeerd stond ging ik ook weleens op de rijbaan staan om mijn bouwmarktaankopen uit te laden, toen ik nog geen oprit had. Als er dan iemand de bocht om kwam, ja jammer joh, even geduld aub of achteruit en een straat verderop nog eens proberen. Ook als je invalide bent. Een (niet-invalide) KLPD-agent in z'n vrije tijd was het er niet mee eens, dreigde met een bekeuring, klacht ingediend bij z'n baas, bleek intussen geen KLPD-agent meer te zijn maar had wel nog het pasje. Da's een pittig gesprek geworden met z'n nieuwe baas :)

Ik heb ook wat gegoogled, tot mijn schrik, moet ik toegeven dat je gelijk hebt Sarcast(y).
Los van alles, schijnt er wel veel onduidelijkheid over te zijn, over wat laden en lossen is, en wanneer je gegrond staat en wanneer niet.

Het kan allemaal zijn dat het mag, maar toch blijft het verwerpelijk, en ik vraag me dan ook af hoe je wilt laden en lossen op een invalidenparkeerplaats voor de Mediamarkt(laat ik dat voorbeeld nog eens nemen).

Laden en lossen is, dat je de auto niet mag parkeren, dus je mag bijvoorbeeld je passagiers laten instappen (toch Sarcast?)
Dus als je de (voor het verhaal) grote tv koopt, moet je die eerst bij de kassa laten staan, dan je auto die ergens anders op de parking staat, halen, op de invalidenplaats zetten, naar binnenlopen en dan de tv halen.
Maar, stel je zet je auto daar dan neer, en loop naar binnen, de kassamedewerker is bezig,dus je moet 2 minuten wachten, immers waakt ze over de tv, en kun je die niet zomaar pakken. Op dat moment schrijft een parkeerwachter een bon uit, jouw auto staat zonder invalidenkaart op een invalidenplek, hoe wil je dan aantonen dat je aan 't laden en lossen was?
Oplossing, je laat iemand in de auto wachten, maar met dat gegeven, had je ook samen de tv naar de auto kunnen tillen, als die 2 rijen verder stond zoals eerst.

Daar bovenop, bij grote en zware aankopen gebeurd het vaak dat er of een steekkar is (mijn ervaring bij 4 verschillende Mediamarkten), bij de Praxis of iets vergelijkbaars was er ook "hulp" hetzij een wagentje, hetzij een medewerker, OF je kan je auto voor de ingang van de goederen zetten, en dan wordt het in je auto gedaan.

En dat is wat een normaal mens zou doen, ja misschien mag je even op zo'n plaats staan, en ja Oma in de Suzuki wil heus wel een minuut wachten, maar waarom? Omdat er iemand is die vind omdat het in de wet staat en daar dus recht op heeft? EN wie ben jij om te bepalen dat Oma daar tijd voor heeft, misschien moet Oma juist snel iets halen, medicijnen voor haar man ofzo, je weet het niet.

Het gaat ook een beetje om normen en waarden, en dan kan de wet een heleboel zeggen, maar sommige dingen heb je gewoon "geleerd".
Zoals opstaan in een bus/trein voor ouderen, zodat zij kunnen zitten, maar ja dat zul je ook wel niet doen, immers heb jij net zoveel recht om te zitten als die mensen.

Gelijk hebben houdt niet altijd in dat je het maar moet doen... Als ik langer dan een half uur sta, heb ik ook last van mijn fysieke beperkingen, maar toch als ik zit in een wachtkamer/OV sta ik ook op voor de oudere, of degene die het misschien meer nodig heeft dan dat ik doe.

der magistrat zei:
Stoppen op een mindervalidenparkeerplaats (dus de bestuurder die wacht op iets of iemand) vind ik wel echt fout
Dat is dan ook parkeren, dus inderdaad fout.

Blackadder the 5th zei:
Ik denk zelf wanneer je het vriendelijk vraagt of je even mag laden/lossen, dit voor 99 van de 100 oma's geen enkel probleem is.
Het wordt wel een probleem als je met je (vermeende) rechten gaat lopen zwaaien ... ;)

Probleem is dat er veel mensen zijn die wel precies hun rechten weten, maar niet hun plichten ... :(

Hoe moet ik dat vragen dan? Ik sta in het vak en oma komt aanrijden?

Ik zal haar niet eens opmerken waarschijnlijk. Pas als ze gaat lopen toeteren dat ik daar weg moet wezen omdat ze recht denkt te hebben op de plek zal er een gesprekje volgen.

Pjotr,

De een na laatste alinea is een aanname.

Ze hebben beide het recht om daar te staan, de een om te laden en lossen en de ander om te parkeren. Aangezien het laden en lossen doorgaans geen uren zal duren zal theoretisch gezien Sarcast die klus even afmaken en dan gelijk wieberen. Het komt nou eenmaal voor dat mensen op elkaar moeten wachten. Een beetje geven en nemen.

De parkeerwachter zal terug gevloten worden als blijkt dat Sarcast staat te laden en te lossen.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik zal haar niet eens opmerken waarschijnlijk. Pas als ze gaat lopen toeteren dat ik daar weg moet wezen omdat ze recht denkt te hebben op de plek zal er een gesprekje volgen.

Dat moet je dus voorkomen door desnoods iemand anders in de gaten te laten houden of die invalide oma aan komt rijden.
Als je het op een confrontatie als hierboven laat aankomen, loop je de kans dat het escaleert.
Met de tekst hierboven heb ik al zo'n vermoeden hoe het gesprekje dan gaat verlopen ... :(

Pjötr zei:
En dat is wat een normaal mens zou doen
Je weet dat ik geen normaal mens ben.

Pjötr zei:
EN wie ben jij om te bepalen dat Oma daar tijd voor heeft, misschien moet Oma juist snel iets halen, medicijnen voor haar man ofzo, je weet het niet.
Als oma haast had, had ze eerder van huis moeten gaan, ik had wel het fatsoen daar op tijd te zijn en nu was ik dus eerst. (weet je mijn stoplicht analogie nog?)

Zoals opstaan in een bus/trein voor ouderen, zodat zij kunnen zitten, maar ja dat zul je ook wel niet doen, immers heb jij net zoveel recht om te zitten als die mensen.
Toen ik nog met bus of trein ging was ik een van de weinigen die dat WEL deed. Mijn laatste keer is nu vorige week geweest toen ik bij de fysio in de wachtkamer opstond voor een jongedame met een dikke buik.
Grappig dat je zo'n conclusie denkt te kunnen trekken uit een discussie over verkeersregels.

Blackadder the 5th zei:
Dat moet je dus voorkomen door desnoods iemand anders in de gaten te laten houden of die invalide oma aan komt rijden.
Als je het op een confrontatie als hierboven laat aankomen, loop je de kans dat het escaleert.
Met de tekst hierboven heb ik al zo'n vermoeden hoe het gesprekje dan gaat verlopen ... :(
Ik probeer dat te voorkomen door in discussies als deze en die in het laadpaalfilmpje het publiek wat bij te brengen. En van wat ik hier lees lukt dat aardig.

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Ik probeer dat te voorkomen door in discussies als deze en die in het laadpaalfilmpje het publiek wat bij te brengen. En van wat ik hier lees lukt dat aardig.

Ik voorzie opstootjes bij laadpalen en invalidenparkeerplaatsen tussen mensen die exact hun rechten denken te weten, maar niet hun plichten ... :cry:

@ Boppie..

ja natuurlijk is het een aanname, maar waarom ik het zo schreef was vooral wat ik tegenkwam toen ik het gegeven googlede. Daar heerst heel veel onduidelijkheid over. Als je de zoekopdracht "laden en lossen invalide-parkeerplaats" invoert, kom je legio voorbeelden tegen van mensen die een boete kregen, omdat ze in hun ogen legaal daar stonden...

Mensen die hun kinderen lieten instappen op een invalidenplaats, feit is, als de parkeerwachter een bon uitschrijft, omdat er een auto staat die geen invalidenkaart heeft, dat diezelfde parkeerwachter niet blijft hangen om te kijken of er echt wordt ingeladen of niet. Is dat de fout van die parkeerwachter?

Bij mij thuis moet je parkeren met een vergunning, dat wordt vaak gecontroleerd, denk je dat de BOA's bij elke auto die zonder vergunning staat, 2 tot 5 minuten staat te wachten tot er iemand komt met een vergunning? Nee natuurlijk niet.

In mijn ogen is dit een fout in de wet, want hoe praat je het goed dat parkeerplaatsen die zijn aangelegd voor de mensen die moeilijk te been zijn, worden ingepikt door mensen die daar niet horen te staan?
Misschien is Sarcast wel degene die netjes zijn tv zet bij de kassa, en dan de auto haalt. En dan naar binnenloopt om de tv te halen.
Bij de Jumbo bij mij in de buurt staan ook vaak auto's op de invalidenplek, ze moeten even snel sigaretten halen, of snel voor 18uur een pakje opsturen, "duurt niet lang, ben zo weg" waar is dan de grens?
Waarom "accepteren we wel" dat je ook voor snel iets halen moet betalen voor parkeren, maar niet dat je op een invalidenparkeerplaats niets te zoeken hebt?

Sarcast zei:
Pjötr zei:
En dat is wat een normaal mens zou doen
Je weet dat ik geen normaal mens ben.

Pjötr zei:
EN wie ben jij om te bepalen dat Oma daar tijd voor heeft, misschien moet Oma juist snel iets halen, medicijnen voor haar man ofzo, je weet het niet.
Als oma haast had, had ze eerder van huis moeten gaan, ik had wel het fatsoen daar op tijd te zijn en nu was ik dus eerst. (weet je mijn stoplicht analogie nog?)

Toen ik nog met bus of trein ging was ik een van de weinigen die dat WEL deed. Mijn laatste keer is nu vorige week geweest toen ik bij de fysio in de wachtkamer opstond voor een jongedame met een dikke buik.
Grappig dat je zo'n conclusie denkt te kunnen trekken uit een discussie over verkeersregels.

Ik wil eerlijk toegeven, en dat is los van alles, dat je op wetgeving bij mij hoogzit, en ik wil je ook best een normaal mens noemen, misschien een koppig normaal mens:D

En dat je dan opstond bij de fysio, netjes, nee dat had ik inderdaad niet verwacht, sorry voor mijn foute aanname, zit er toch misschien iets meer "menselijkheid in je" dan ik dacht.(y)

Waar het me omging, en misschien (laat ik het hopen, heb je in bovenstaande zinnen wel wat credits gegeven :D ) was het slechts je woordkeuze, "dan moet Oma maar even wachten" dat klinkt als "ik heb meer recht, dus bekijk het maar" natuurlijk hoef je niet je tv op grond te gooien en oma laten parkeren. Dat is weer het andere uiterste!

De andere voorbeelden zijn geen laden en lossen en dat gaat net geen €400,- kosten uit mijn hoofd. De parkeerwachter zou ook moeten weten wanneer hij wel of niet moet schrijven. Geen vergunning is schrijven, niet betalen is schrijven. Een auto die op een invaliden parkeer plaats geparkeerd staat is schrijven, maar dan moet hij wel eerst constateren dat hij geparkeerd staat. Even een boodschapje doen, iets kleins ophalen is parkeren. Een groot onhandelbaar ding is laden. En dan moet hij niet gaan lopen trutten in de winkel. Naar binnen, ding oppakken en naar de auto, alles eromheen is dan al afgewikkeld. Moest hij nog afrekenen, dan gaat het volgens mij al naar parkeren.

Pjötr zei:
Bij de Jumbo bij mij in de buurt staan ook vaak auto's op de invalidenplek, ze moeten even snel sigaretten halen, of snel voor 18uur een pakje opsturen, "duurt niet lang, ben zo weg" waar is dan de grens?
Dat is over de grens, ik leg die mensen bij mijn jumbo dan ook vaak uit dat ze de auto beter op de stoep kunnen zetten want waar ze nu staan is 4 keer zo duur.
Machtig om te zien dat ze stoepparkeren wel asociaal vinden maar gehandicaptenplekparkeren niet.

Waarom "accepteren we wel" dat je ook voor snel iets halen moet betalen voor parkeren, maar niet dat je op een invalidenparkeerplaats niets te zoeken hebt?
Ik weet niet goed hoe ik dit moet lezen. Vind je nog steeds dat laden of lossen niet moet mogen op een gehandicaptenparkeerplaats (liever niet invaliden, dat heeft een te negatieve betekenis, een beetje empathie voor de gehandicapte medemens aub) of hapert het bij de definitie van parkeren nog?

Pjötr zei:
En dat je dan opstond bij de fysio, netjes, nee dat had ik inderdaad niet verwacht, sorry voor mijn foute aanname, zit er toch misschien iets meer "menselijkheid in je" dan ik dacht.(y)
Waar het me omging, en misschien (laat ik het hopen, heb je in bovenstaande zinnen wel wat credits gegeven :D ) was het slechts je woordkeuze, "dan moet Oma maar even wachten" dat klinkt als "ik heb meer recht, dus bekijk het maar" natuurlijk hoef je niet je tv op grond te gooien en oma laten parkeren. Dat is weer het andere uiterste!
:D
Ik speel het hier omwille van de discussie en het lereffect wel wat harder dan IRL natuurlijk. ;)

Boppie,

ik geef eerlijk toe, mijn kennis van de wet is niet zo, dat ik dat allemaal weet. Maar dit soort "blinde vlekken" zouden voorkomen worden door gewoon te zeggen, een invalidenplaats is slechts voor invaliden. Niets laden en lossen.

Tot vandaag, wist ik niet eens dat het mocht, dus het zou niet eens bij me opkomen om dat te doen.

Ik las iets over een moeder, die haar auto haalde, omdat de kinderen ander een stuk moesten lopen, ze zette hem op de invalidenplaats en liet daar de 3 kinderen instappen. Dit mocht niet, en ze kreeg een boete, totaal belachelijk volgens haar.
De 3 kinderen konden niet over de parkeerplaats lopen, maar konden wel alleen wachten tot de auto gehaald werd..

Mensen gaan hun eigen regels maken,want op het moment dat Sarcast moet wachten tot ie zijn tv in ontvangst kan nemen, want het is druk in de Mediamarkt, en hij krijgt een boete, wiens schuld is het dan? De BOA omdat ie niet wachtte? Sarcast omdat hij niet kan aantonen dat ie aan het laden en lossen was? De Mediamarkt omdat het druk was?

Sarcast haalt netjes zijn tv, maar stel dat ik de persoon ben.. Het is heel druk,maar ik haal eerst nog even snel m'n sigaretten en dan de tv... "Ja maar ik was even snel, kan ik niets aandoen dat het druk is"

Waar is de grens? Je kan ook een boete krijgen als je 5 KM te hard rijdt, na correctie is dat misschien 2 of 3 km (of hoe die grens ook maar is) , te hard is te hard.

Sarcast zei:
Pjötr zei:
Dat is over de grens, ik leg die mensen bij mijn jumbo dan ook vaak uit dat ze de auto beter op de stoep kunnen zetten want waar ze nu staan is 4 keer zo duur.
Machtig om te zien dat ze stoepparkeren wel asociaal vinden maar invalideplekparkeren niet.

Ik weet niet goed hoe ik dit moet lezen. Vind je nog steeds dat laden of lossen niet moet mogen op een gehandicaptenparkeerplaats (liever niet invaliden, dat heeft een te negatieve betekenis, een beetje empathie voor de gehandicapte medemens aub) of hapert het bij de definitie van parkeren nog?

Haha, ja en dan gaan die mensen letterlijk voor de deur staan, lekker zo dat niemand eruit kan, met draaiende motor, airco aan en het ruitje naar beneden, ik ken ze, laat ik maar niet zeggen dat ik ze niet zo aardig vind ;)

Ja sorry, laat op de avond heb ik moeite met zinnen goed in elkaar zetten, woordkeuze/taalfouten... Restant van een ongeluk..

Nee ik snap wel wat parkeren is, dat had je goed uitgelegd! Ik vind persoonlijk, maar dat had je misschien al in de volgende post gelezen, dat "je" niets te zoeken hebt op een gehandicaptenparkeerplaats (je hebt een punt Sarcast )

Sarcast zei:
Pjötr zei:
Machtig om te zien dat ze stoepparkeren wel asociaal vinden maar invalideplekparkeren niet.

Waarom wijs je Pjotr terecht over het gebruik van het woord invalide, terwijl je het zelf ook gebruikt (eerder in deze post en op de vorige pagina)?

DS345 zei:
Waarom wijs je Pjotr terecht over het gebruik van het woord invalide, terwijl je het zelf ook gebruikt
Sarcasme, vanwege de kritiek op mijn empathische vermogens.

Sarcast zei:
Pjötr zei:
:D
Ik speel het hier omwille van de discussie en het lereffect wel wat harder dan IRL natuurlijk. ;)

Jaja, en die filmpjes die je hier opzet zijn zeker in scene gezet, ook voor het datzelfde "lereffect".
Weten we meteen hoe serieus we die filmpjes moeten nemen, "wel met de armpjes zwaaien, anders is het niet dramatisch genoeg". :(

Ik heb zelf ook gegoogled (en waarschijnlijk hetzelfde tegengekomen als de anderen) en wat ik lees zitten er zoveel mitsen en maren aan het laden/lossen op een gehandicaptenparkeerplaats, dat het in de praktijk vrijwel niet zal voorkomen.
Je kunt het net zo makkelijk thuis laten bezorgen, laat die chauffeur maar dubbel geparkeerd staan bij de voordeur ... ;)

Blackadder the 5th zei:
Jaja, en die filmpjes die je hier opzet zijn zeker in scene gezet, ook voor het datzelfde "lereffect".
Weten we meteen hoe serieus we die filmpjes moeten nemen
Ben je altijd zo vlot van begrip? :D

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Als jij dat gesprekje aangaat ben je fout, en staat de belanghebbende in zijn of haar recht, want dan parkeer je.

Dus zodra een gesprek nodig is; wegwezen of illegaal bezig zijn.;)

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Weten we meteen hoe serieus we die filmpjes moeten nemen
Ben je altijd zo vlot van begrip? :D

https://www.youtube.com/watch?v=MLM_-H0KtIg/

Fietsers hebben geen maximum snelheid, behoren niet tot het gemotoriseerd verkeer ... ;)
"fietsen zo hard als je kunt, en dan kom ik even naast je rijden, duidelijk?"
"alleen fietsen, ik doe het commentaar wel."

Aldus schoolmeester/verkeersdeskundige @sarcast ... ;)

Ik zie zo maar een geweldig scenario voor mij. Als ik Sarcast zie laden en lossen op een invalideplaats, naar wat omstanders breed gesticuleren hoe asociaal dit wel niet is.... Omstanders weten voor de overgrote meerderheid toch niet hoe het zit. Vervolgens gaat Sarcast in de onderwijsmodus en uitleggen hoe het wél in de war steekt. Wetten en geesten van wetten enzo.

Komt de boa langs en krijgt hij alsnog een prent wegens... parkeren.:)

Idefiqs zei:
Ik zie zo maar een geweldig scenario voor mij. Als ik Sarcast zie laden en lossen op een invalideplaats, naar wat omstanders breed gesticuleren hoe asociaal dit wel niet is.... Omstanders weten voor de overgrote meerderheid toch niet hoe het zit. Vervolgens gaat Sarcast in de onderwijsmodus en uitleggen hoe het wél in de war steekt. Wetten en geesten van wetten enzo.

Komt de boa langs en krijgt hij alsnog een prent wegens... parkeren.:)

Ik denk dat @sarcast graag de regie houdt: Waarvoor denkt u dat ik aangehouden ben? ... ;)

Artikel 62 Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Bord A1: Maximumsnelheid

Quizvraag: En hoe snel mag je hier met je gehandicaptenvoertuig op de stoep?
En na de eerste kruising?

XIa1UGU.jpg

Sarcast zei:
Artikel 62 Weggebruikers zijn verplicht gevolg te geven aan de verkeerstekens die een gebod of verbod inhouden.

Bord A1: Maximumsnelheid

Eenzelfde soort bord staat er ook bij mij op het bedrijfsterrein.
Sinds wanneer is een snelheidsmeter verplicht op een fiets?
Anders is het lastig controleren voor de fiets(t)er of hij/zij te hard fietst.
En wat doe je met hardlopers? Moeten die nu versplicht een max snelheid op hun smartphone instellen?

Edit: hadden ze snelheidsborden over bij de gemeente? Het bovenbord zou toch voldoende moeten zijn?

Stapvoets?

Sarcast, hoe zit het eigenlijk met die scootmobielen, de 3wielers dan he.
Waar moeten die rijden? Soms rijdt er iemand op straat ermee, maar gevoelsmatig zijn ze daar te langzaam voor (toch?) Hoewel als ik in de Jumbo loop, schiet er vaak iemand met een noodgang voorbij, dus dan denk ik, "fietspad, daar hoort ie thuis, maar als die er niet is?"

Trouwens, nog even over de fietsers.
Tijdens de vakantie merkte ik dat er sowieso in Riga & Vilnius, onderscheid wordt gemaakt tussen wielrenners en "gewone fietsers", de eerste snelle groep rijdt op straat, de tweede op het fietspad. Nu is het fietspad een kleine strook op het trottoir, dus misschien dat het daarom is..

Ik vond het aan de ene kant best wel slim, "de gewone" fietser in ons land heeft heel veel last van "de snellere fietsers", maar ja je creëert wel weer een vraagstuk, wanneer ben je een snelle fietser, en wanneer niet?

Blackadder the 5th zei:
Is dat van belang? Op een auto van voor half '67 hoeft ook geen snelheidsmeter te zitten, betekent dat dat je daarmee geen snelheidsboetes kunt oplopen?

Edit: hadden ze snelheidsborden over bij de gemeente? Het bovenbord zou toch voldoende moeten zijn?

Toen de snelheid van stapvoets naar 15 werd aangepast mocht er "voor de duidelijkheid" een bord A1-015 onder gehangen worden. Dat heeft echter gevolgen. Een jogger mag op een erf zonder bord zo hard rennen als hij wil. Maar hier mag hij tot de eerste kruising maar 15.

Voor gehandicaptenvoertuigen op de stoep geldt dat ze maar 6km/h mogen. Dat artikel is in RVV 63b vergeten en dus geldt bij snelheidsborden niet de laagste snelheid (6km/h) maar de snelheid op het bord (15km/h), na de eerste kruising mag hij weer maar 6.

Pjotr zei:
Vanaf 2013 is dat vervangen door 15km/h.

Pjotr zei:
Waar moeten die rijden?

Die zijn eigenlijk vogelvrij, ze mogen zelf kiezen:
Artikel 7 Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:
Is dat van belang? Op een auto van voor half '67 hoeft ook geen snelheidsmeter te zitten, betekent dat dat je daarmee geen snelheidsboetes kunt oplopen?

Toen de snelheid van stapvoets naar 15 werd aangepast mocht er "voor de duidelijkheid" een bord A1-015 onder gehangen worden. Dat heeft echter gevolgen. Een jogger mag op een erf zonder bord zo hard rennen als hij wil. Maar hier mag hij tot de eerste kruising maar 15.

Voor gehandicaptenvoertuigen op de stoep geldt dat ze maar 6km/h mogen. Dat artikel is in RVV 63b vergeten en dus geldt bij snelheidsborden niet de laagste snelheid (6km/h) maar de snelheid op het bord (15km/h), na de eerste kruising mag hij weer maar 6.

Pjotr zei:
Vanaf 2013 is dat vervangen door 15km/h.

Pjotr zei:
Waar moeten die rijden?

Die zijn eigenlijk vogelvrij, ze mogen zelf kiezen:
Artikel 7 Bestuurders van een gehandicaptenvoertuig gebruiken het trottoir, het voetpad, het fietspad, het fiets/bromfietspad of de rijbaan

Kortom, het RVV is eigenlijk maar een allegaartje van regels die elkaar soms zelfs tegenspreken ... ;)

Niet veel maar ze zijn er wel. Gelukkig zijn er kritische onderdanen die de wetgever een handje helpen.

Pjötr zei:
Boppie,

ik geef eerlijk toe, mijn kennis van de wet is niet zo, dat ik dat allemaal weet. Maar dit soort "blinde vlekken" zouden voorkomen worden door gewoon te zeggen, een invalidenplaats is slechts voor invaliden. Niets laden en lossen.

Tot vandaag, wist ik niet eens dat het mocht, dus het zou niet eens bij me opkomen om dat te doen.

Ik las iets over een moeder, die haar auto haalde, omdat de kinderen ander een stuk moesten lopen, ze zette hem op de invalidenplaats en liet daar de 3 kinderen instappen. Dit mocht niet, en ze kreeg een boete, totaal belachelijk volgens haar.
De 3 kinderen konden niet over de parkeerplaats lopen, maar konden wel alleen wachten tot de auto gehaald werd..

Mensen gaan hun eigen regels maken,want op het moment dat Sarcast moet wachten tot ie zijn tv in ontvangst kan nemen, want het is druk in de Mediamarkt, en hij krijgt een boete, wiens schuld is het dan? De BOA omdat ie niet wachtte? Sarcast omdat hij niet kan aantonen dat ie aan het laden en lossen was? De Mediamarkt omdat het druk was?

Sarcast haalt netjes zijn tv, maar stel dat ik de persoon ben.. Het is heel druk,maar ik haal eerst nog even snel m'n sigaretten en dan de tv... "Ja maar ik was even snel, kan ik niets aandoen dat het druk is"

Waar is de grens? Je kan ook een boete krijgen als je 5 KM te hard rijdt, na correctie is dat misschien 2 of 3 km (of hoe die grens ook maar is) , te hard is te hard.

Mensen maken hun eigen regels en zullen dan ook de deur op de neus krijgen. Moeders laat de kinderen instappen, die zijn waarschijnlijk in staat om zelf naar de auto te kunnen lopen of hebben wieltjes (kinderwagen). De rechtspraak zorgt er in mijn ogen voor dat laden/lossen afgebakend wordt.

Voorbeeld van de tv: het ding moet al klaar staan om zo op te pakken bij de balie.

@ Sarcast,

Jij vind het dus totaal niet asociaal om oma met haar houten been even te laten wachten bij een invaliden parkeerplaats, zodat jij rustig even kan laden of lossen.
Oma moet maar even wachten.

En wanneer niet jij, maar Jan de verhuizer daar de hele dag met zijn vrachtwagentje staat te laden of te lossen?
Is het dan nog steeds niet asociaal?
Moet oma met haar houten been dan ook maar "even" wachten?
Of maar ergens anders parkeren in een niet-invalide parkeerplaats, waardoor ze niet met haar rolstoel de auto uit komt of de stoep opkomt?
Maar ja, dat is dan haar probleem natuurlijk, want Jan de verhuizer doet niets fout volgens de wet....

Dus wanneer je je wetsboeken weer eens uit hebt gelezen, zou je eens een boek over sociaal gedrag kunnen gaan lezen.
De ongeschreven regels waar mensen zich aan houden, omdat ze fatsoen hebben.
Daarin schiet je namelijk schromelijk tekort.

joebarteam zei:
@ Sarcast,

Jij vind het dus totaal niet asociaal om oma met haar houten been even te laten wachten bij een invaliden parkeerplaats, zodat jij rustig even kan laden of lossen.
Oma moet maar even wachten.
correct, ze zit in de auto, ze hoeft niet te staan of springen. Minuutje wachten mag best.

Verhuiswagen die lost, ja dan zal ze een ander plekje moeten vinden, net zoals op het moment dat er een andere gehandicapte geparkeerd staat.

De ongeschreven regels waar mensen zich aan houden, omdat ze fatsoen hebben.
Daarin schiet je namelijk schromelijk tekort.
Oh...

Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Dat is een goeie. Een auto van voor '67 heeft het voordeel van geen snelheidsmeter verplicht en het nadeel dat de auto een kenteken heeft.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er gevallen bekend zijn van mensen die de boete succesvol hebben aangevochten
gebaseerd op het feit dat geen snelheidsmeter hadden (en ook niet verplicht)
en dus ook niet konden weten hoe hard ze precies reden toen ze met 57 km/h werden geflitst waar ze 50 mochten ... ;)

De bestuurder is ervoor verantwoordelijk dat hij zich houdt aan de vmax, met of zonder snelheidsmeter.

Je beroepen op het missen van die meter of een foutieve snelheidsindicatie is kansloos. En terecht in mijn opinie.

Blackadder the 5th zei:
Sarcast zei:
Blackadder the 5th zei:

Dat is een goeie. Een auto van voor '67 heeft het voordeel van geen snelheidsmeter verplicht en het nadeel dat de auto een kenteken heeft.
Ben eigenlijk wel benieuwd of er gevallen bekend zijn van mensen die de boete succesvol hebben aangevochten
gebaseerd op het feit dat geen snelheidsmeter hadden (en ook niet verplicht)
en dus ook niet konden weten hoe hard ze precies reden toen ze met 57 km/h werden geflitst waar ze 50 mochten ... ;)
Toch maar even gegoogled, blijkt dat in Engeland een Brit is geflitst in zijn 86-jarige T-ford. Reed 65 km/h terwijl hij maar 50 km/h mocht.

Heeft na dreiging met extra proceskosten de boete toch maar betaald ... ;)

Ik heb hier mijn twijfels bij. Wat de Porsche doet is niet goed, maar de filmer komt ook op een lekker moment naar links.

Boppie zei:

Ik heb hier mijn twijfels bij. Wat de Porsche doet is niet goed, maar de filmer komt ook op een lekker moment naar links.

Je kunt je heel slecht een beeld vormen van wat er precies gebeurt door het voortdurend onderbreken/commentaar leveren door de dashcammer ...

Na 4x kijken denk ik dat het volgende zie:

- dashcammer rijdt achter een rode auto een gecombineerde in/uitvoegstrook op. Het is druk, je ziet voortdurend remlichten.
- dashcammer rijdt ineens links achter dezelfde rode auto. Waarom? Op hetzelfde moment zie je rechts de zwarte auto in beeld komen.
Wat je ook ziet is dat er rechts een rijstrook bij is gekomen. Daar rijdt de rode auto, die net nog voor de dashcammer reed.
- Rode auto rijdt verder door op de rechter strook, zwarte auto moet afremmen voor de rij auto's voor hem. Dashcammer
gaat rechts rijden en haalt de Cayenne in.

Heb zelf het idee dat er op de cruciale moment in het filmpje is geknipt.

Wat ik er zelf van denk? Gevalletje inhalen door de dashcammer zonder goed te kijken.
Als de dashcammer de rode auto rechts had gevolgd, zoals hij later wel doet, was er naar mijn idee niets aan de hand geweest.

Het commentaar van de dashcammer zit wel heel erg vol (voor)oordelen over de andere weggebruikers.

Er wordt bij deze video's nogal sterk richting dashcammer geredeneerd: Asorijder op zijn nummer gezet

Verbaas me erover hoe dicht de vrachtwagenchauffeur op de voor hem rijdende ambulance zit,
terwijl er in het filmpje wordt uitgelegd hoe gevaarlijk dat wel niet is ... o_O

Boppie zei:

Ik zie dat de uitrit overgaat in twee rijbanen, de dashcammer wil op de officiële manier de linkerbaan van de uitrit pakken.

IK heb dat nooit handig gevonden. Kan je beter net na het puntstuk doen in mijn ogen.

Blackadder, met de laatste opmerking sla je de spijker aardig op de kop. Vreemd dat de "verkeersdeskundige" dat niet opmerkt. Als de ambulance een noodstop moet maken, dan zit de chauffeur er achterin.

Boppie zei:
Blackadder, met de laatste opmerking sla je de spijker aardig op de kop. Vreemd dat de "verkeersdeskundige" dat niet opmerkt. Als de ambulance een noodstop moet maken, dan zit de chauffeur er achterin.

Bij dit soort verkeerssituaties (druk, auto's dicht op elkaar) kun je je beter een beetje gedeisd houden
in plaats van andere weggebruikers op hun "fouten" te wijzen.

Zag het afgelopen zondag nog weer gebeuren: auto's blijven tot het laatst inhalen op de linkerrijstrook op de A12 richting Arnhem, gaan vervolgens tussen een auto en vrachtwagen naar rechts om uit te voegen naar de A30 richting Barneveld/Amersfoort om daarna zich achter een automobilist klem te rijden die afremde voor de scherpe draai die moest worden genomen. Voor mij een voorbeeld van bestuurders die het totaaloverzicht van het verkeer missen. Die borden van adviessnelheid 50 km/h voor de bocht van de afrit staat er niet voor niets en je kunt niet dwars door een vrachtwagen kijken ... :cry:

Blackadder the 5th zei:
Er wordt bij deze video's nogal sterk richting dashcammer geredeneerd: Asorijder op zijn nummer gezet

Verbaas me erover hoe dicht de vrachtwagenchauffeur op de voor hem rijdende ambulance zit,
terwijl er in het filmpje wordt uitgelegd hoe gevaarlijk dat wel niet is ... o_O

Ik kan mezelf er wel iets bij voorstellen. Na de zoveelste opdringerige haasthebber ben je het wel een keertje beu dat er weer een droplöl zijn leven in de waagschaal gooit voor 0,002 seconde tijdwinst. Die vrachtwagen-jongens zitten 8 uur per dag op de weg en worden 8 uur per dag door dit soort "bestuurders" gedwongen op het ho-ijzer te stampen.
Er is een moment dat er een de spreekwoordelijke druppel is en die kan een andere bolide gaan bestellen (als hij geluk heeft).....

Overigens wordt er ook gesproken over iets waar ik het helemaal mee eens ben: Iedere bestuurder verplicht lessen in een andere categorie voertuig. Een uurtje op de vrachtwaggel, een uurtje met een xxl-aanhanger, een uurtje op de bromfiets en een uurtje op de motorfiets.

Dat kan je natuurlijk ook op eigen initiatief doen:

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Ik kan mezelf er wel iets bij voorstellen. Na de zoveelste opdringerige haasthebber ben je het wel een keertje beu dat er weer een droplöl zijn leven in de waagschaal gooit voor 0,002 seconde tijdwinst. Die vrachtwagen-jongens zitten 8 uur per dag op de weg en worden 8 uur per dag door dit soort "bestuurders" gedwongen op het ho-ijzer te stampen.
Er is een moment dat er een de spreekwoordelijke druppel is en die kan een andere bolide gaan bestellen (als hij geluk heeft).....

Overigens wordt er ook gesproken over iets waar ik het helemaal mee eens ben: Iedere bestuurder verplicht lessen in een andere categorie voertuig. Een uurtje op de vrachtwaggel, een uurtje met een xxl-aanhanger, een uurtje op de bromfiets en een uurtje op de motorfiets.

Dat kan je natuurlijk ook op eigen initiatief doen: [/url]

Als dit soort acties gebeuren uit onwetendheid, zou een uurtje lessen/meerijden met een ander voertuig wel eens kunnen helpen.

Heb zelf het gevoel dat dit meer een gevalletje actie-reactie is.
Voor zowel de automobilist als de vrachtwagenchauffeur zou naar mijn idee
een cursus "omgaan met (de eigen) agressie in het verkeer" een betere oplossing zijn.

rke zei:
Blackadder the 5th zei:

Dan zal hij de frustratie in moeten houden. Nu kan hij de GAIK code van de kentekenplaat op de ambulance zo`n beetje aflezen.

En dan is die ambulance bezig met een transport...weet jij wie erin ligt en wat diegene heeft? En dan vraag ik mij af waar zijn aandacht ligt op dat moment. Het gevecht met de Renault of de bewegingen van de ambulance. Vervang ambulance eens door Aygo met 2 kleine kinderen op de achterbank. 1 keer afremmen en het is klaar.

Terug
Bovenaan