Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

zucht... de Oostblokkers tja wat moet je daarvan zeggen :confused: Een van de redenen waarom ik serieus overweeg om een dashcam aan te schaffen. :rolleyes:

Linksrijder op de A12, de hele weg voor ons leeg. Met 80 waar je 100 mag. Audi uit met NOH-kenteken. Rechts inhalen mag niet dus ik wacht rustig af. Na vijf minuten was ik het zat en knipper met groot licht (tegen mijn gewoonte in). Antwoord: middelvinger.

Ik ben erg geduldig. Maar op een gegeven moment is die ook op.
Ik denk dat de persoon net zijn verkering uit had of zo. Anders reageer je niet zo.:T

Ik Duitsland heb ik het ook wel eens. Rij je lekker door (180+), wil een auto voor je een vrachtwagen inhalen. Prima, maar ga dan wel naar rechts als je langs die vrachtwagen bent. Helaas gebeurt dat niet altijd. Mijn probleem is dan dat ik ga bumperkleven, dus uit zelfbescherming haal ik dan maar rechts in. (goede smoes he :)).

Soloman zei:
Linksrijder op de A12, de hele weg voor ons leeg. Met 80 waar je 100 mag. Audi uit met NOH-kenteken. Rechts inhalen mag niet dus ik wacht rustig af. Na vijf minuten was ik het zat en knipper met groot licht (tegen mijn gewoonte in). Antwoord: middelvinger.

Wat is een NOH kenteken?
Echt 5 minuten?

Joël D. zei:
Ik Duitsland heb ik het ook wel eens. Rij je lekker door (180+), wil een auto voor je een vrachtwagen inhalen. Prima, maar ga dan wel naar rechts als je langs die vrachtwagen bent. Helaas gebeurt dat niet altijd. Mijn probleem is dan dat ik ga bumperkleven, dus uit zelfbescherming haal ik dan maar rechts in. (goede smoes he :)).

Nee treurige smoes, is gewoon asociaal rijgedrag (n)

Ik ga er ook niet meteen langs, vectra. Maar na een paar minuten erachter rijden, terwijl er een stuk of 100 mogelijkheden waren om naar rechts te gaan, ben ik het toch wel zat en ga ik er rechts langs.

vectrafan zei:
Soloman zei:

Wat is een NOH kenteken?
Echt 5 minuten?

Duitsland NOH. Vlak over de grens bij Enschede.

Ok, 5 minuten is wat overdreven, maar de helft zeker.

Ik denk dat het niets met mij te maken had, maar dat de chauffeuse (volgens mij) in gedachten was verdiept. Die middelvinger, ach, dan denk ik, misschien zit ze ergens mee, want wie gaat nou zo lang plakken op de linkerbaan zonder verkeer.

vectrafan zei:
Joël D. zei:

Nee treurige smoes, is gewoon asociaal rijgedrag (n)

Ik zeg altijd maar zo: Als ik voldoende ruimte heb om rechts in te halen, zit de ander onnodig op links. Overigens doe ik het zelden, rechts inhalen, maar zeggen dat ik het nooit doe kan ik ook niet om eerlijk te zijn.
Ik moet tenslotte om m'n reputatie denken. :D

Rechts inhalen of rechts passeren? ;-) Het laatste doe ik met regelmaat op de A2. Op baanje 5 rustig de mensen op baantje 3 voorbij schuiven, geen zin om 3 banen heen en 3 banen terug te gaan. Uiteraard alleen als baantje 4 leeg is: ik hou wel van wat marge.

Parody zei:
Rechts inhalen of rechts passeren? ;-)
Daar is geen verschil tussen. Passeren in het RVV is er slechts voor het voorbijrijden van een verkeerslicht of een kruising.

Ik gooi het doorgaans op het tweede lid van artikel 11, soms op het vierde.

Vandaag ook een slak op de weg. Busje dat met miniem snelheidsverschil aan het inhalen was.

111 t.o.v. 110km/h waar 130 is toegestaan en 41 t.o.v. 40km/h waar 50 was toegestaan.

Gisteren een oudere heer in een BMW die niet erg door reed en links bleef plakken (rechts reed niks). Maar, ik had me voorgenomen me niet te gaan ergeren. Boven een afslag (die meneer niet nam) hingen matrixborden met daarop 70. Meneer ging vol in de ankers op de linker strook. En met 60km/h ging hij naar rechts om daar gewoon de weg te blijven volgen...

D. Elzinga zei:
Carkiller zei:
Maar wat had je daarvoor gedaan waardoor die gasten zo boos waren?

Helemaal niets bijzonders, daarom snap ik het ook echt niet. Ik rij gewoon netjes de toegestane snelheid (paar km/u erboven zelfs) en de Laguna kwam rap dichterbij om vervolgens lichtflitsend en claxonnerend op mijn achterbumper hangen.

@Hamer: over de heren heenrijden kon natuurlijk ook, maar ik had niet echt trek in de strafrechtelijke gevolgen van die optie.;)

Maar goed dat je dan geen instructeur bent. Dan overkomt het je regelmatig dat er "mensen" over de rooie gaan omdat je een L op het dak hebt staan.

Als men over de rooie gaat als een auto met L op het dak en duidelijk een leerling in de auto... sorry maar die mensen zijn triest. Wees blij dat er rijlessen zijn, dan weten de leerlingen straks wat ze moeten doen en schiet het verkeer beter op.

Soort investering in de toekomst.

Dat zou je wel zeggen, maar schijnbaar telt bij dat soort alleen maar "hun haast".
Maar goed, als je zo'n haast hebt en de leerling en/ of de instructeur met de dood gaat bedreigen, dan ben je nog langer onderweg.o_O

Geelhoed zei:
Parody zei:
Rechts inhalen of rechts passeren? ;-)
Daar is geen verschil tussen. Passeren in het RVV is er slechts voor het voorbijrijden van een verkeerslicht of een kruising.

Ik gooi het doorgaans op het tweede lid van artikel 11, soms op het vierde.

Dit is ook weer een voorbeeld dat ik nooit zal snappen.
Er is zo te zien geen ander verkeer, behalve jullie 2.
Je rijdt niet extreem te snel en bent al redelijk dichtbij.
Wat bezielt iemand dan om met duidelijk lagere snelheid zo vlak voor je in te gaan voegen?
Hij kon ook wat meer gas geven om je niet te hinderen of gas lossen om achter je in te voegen.
Het is ook niet zo dat ie je niet kon zien of dat de invoegstrook te kort was.

Door zulke mensen vraag ik me ook altijd weer af of mensen überhaupt snelheid schatten van een ander voertuig. De onderlinge afstand was bij aanvang prima, maar je ziet toch dat iemand op je inloopt en dat het daardoor alsnog niet goed gaat komen?

Net wéér zo'n idioot die, al knipperend de rotonde niet verlaat. Dat is ook de reden dat ik nooit rotondes/kruisingen oprijd voordat ik 100% zeker weet dat ze de weg verlaten.

Ik had gisteren een goed schrikmoment, en ben zelf ook niet helemaal onschuldig... Op de A7 kom ik met 130 aan en schuift net een man met caravan naar links om een vrachtwagen in te halen. Hij gaf geen centje gas bij en reed net geen 90 denk ik, het ging langzamer dan wanneer vrachtauto's elkaar inhalen, dus ik was al wat geprikkeld, geef gewoon gas bij denk ik dan.
Afijn, de vrachtwagen is voorbij, maar meneer ging niet naar rechts. Ik kon zo gauw niets zien, zeker niet met die caravan in beeld, en hij bleef nog een hele tijd links. Ik ging wat in zijn spiegel rijden en gaf m een seintje met groot licht. Toen ging ie zonder richting aangeven een stuk naar rechts, en omdat ik mijn geduld al een beetje kwijt was heb ik m er toen langs gedrukt voor ie goed en wel op de rechter baan zat.
Toen kwam de beste man ineens weer naar links, waardoor ik bijna t gras in werd gedrukt... Hij leek niet echt geamuseerd, ik schrok me ook dood.
Bleek dat hij nog een oud motorfietsje wilde inhalen, ik zag het ding pas toen ik er voorbij was.
Uiteraard eigen schuld, ik had moeten wachten (maar dat deed ik al best lang)... Maar je moet echt een goed eind naar rechts met een caravan wil ik mijn auto erlangs gooien, dus wat zijn plan precies was weet ik niet. Volgende keer ga ik er gewoon weer rechts langs!

Zollie zei:
Ik had gisteren een goed schrikmoment, en ben zelf ook niet helemaal onschuldig... Op de A7 kom ik met 130 aan en schuift net een man met caravan naar links om een vrachtwagen in te halen. Hij gaf geen centje gas bij en reed net geen 90 denk ik, het ging langzamer dan wanneer vrachtauto's elkaar inhalen, dus ik was al wat geprikkeld, geef gewoon gas bij denk ik dan.
Afijn, de vrachtwagen is voorbij, maar meneer ging niet naar rechts. Ik kon zo gauw niets zien, zeker niet met die caravan in beeld, en hij bleef nog een hele tijd links. Ik ging wat in zijn spiegel rijden en gaf m een seintje met groot licht. Toen ging ie zonder richting aangeven een stuk naar rechts, en omdat ik mijn geduld al een beetje kwijt was heb ik m er toen langs gedrukt voor ie goed en wel op de rechter baan zat.
Toen kwam de beste man ineens weer naar links, waardoor ik bijna t gras in werd gedrukt... Hij leek niet echt geamuseerd, ik schrok me ook dood.
Bleek dat hij nog een oud motorfietsje wilde inhalen, ik zag het ding pas toen ik er voorbij was.
Uiteraard eigen schuld, ik had moeten wachten (maar dat deed ik al best lang)... Maar je moet echt een goed eind naar rechts met een caravan wil ik mijn auto erlangs gooien, dus wat zijn plan precies was weet ik niet. Volgende keer ga ik er gewoon weer rechts langs!

Sommige mensen zijn een rijbewijs echt niet waard, niet dat ik een heilig boontje ben, maar hoe moeilijk kan het zijn om te een beetje knap te spiegelen?! Zeker als ik naar rechts wil kijk ik altijd over mijn rechterschouder voor de zekerheid. Ik heb geen zin om schadeformuliertjes uit te wisselen op de vluchtstrook.

Waar ik mij mateloos aan irriteer zijn mensen die geen vaart maken tijdens invoegen, ze creeëren gevaarlijke situaties voor hun achterliggers. Ben van mening dat het ecorijden een beetje doorslaat, ik heb het idee dat zulke mensen niet boven de 1800 toeren willen komen, stel je voor dat je 0,01 liter brandstof verspilt.

Och geen vaart maken met invoegen. Dat heb ik nu zo vaak.
Van de week ook nog eentje voor me. Moesten gaan invoegen daar waar 100 is toegestaan.
Ik check nog mijn spiegels en denk pff man geef eens gas, zo kunnen we niet invoegen.
Ik zie een auto linksachter me naderen die dus wat harder rijdt en ik denk vervolgens van 'nee het zal toch niet'.
Maar jawel, de auto voor me gooit hem er zo voor met 70km/u!
Dat op zich is al niet best, maar waar moet ik vervolgens invoegen? Want door zulke acties wordt de deur voor mij ook aardig dichtgegooid.
En dat op een invoegstrook die bepaald niet kort is. Ik kan er 200+ op halen als ik volgas zou gaan. Je maakt mij niet wijs dat een ander daar dan 100 niet zal redden. Dan voeg je 50m later in met wel de juiste snelheid, so what?

Zo moeilijk is het toch niet om even wat vaart te maken op een invoegstrook? Je auto gaat huis niet stuk als je de motor een keer op 4500rpm laat draaien. Of sterker nog, het hele idee van versnellingen is juist dat je enigszins kúnt versnellen. Dat voordeel neem je nogal weg als je bij 50km/u al naar de 5 schakelt.

Die eco torretjes wordt ik sowieso niet goed van.

Die stop-start systemen zijn helemaal niet zo snel als beweerd wordt. Hoe vaak ik al meegemaakt heb dat door zo'n auto maar één auto door groen kon rijden terwijl het normaal +/- 5 zijn. Als er geen aansluiting gedetecteerd wordt door de lussen in de weg, springen sommige verkeerslichten weer op oranje --> rood.

En inderdaad: optrekken als een slak en dan met 100km/h op een weg waar je 130km/h mag links blijven plakken.

Sorry, maar zo lok je rechts inhalen uit.

Voor rechts inhalen is er nooit een excuus :) Zou het een symptoom kunnen zijn van de "ikke" maatschappij? Bij rechts inhalen denk ik aan eigen rechter spelen, als ik maar snel op de plaats van bestemming kom. Een grenzeloos gebrek aan respect voor de veiligheid van anderen. kortom ik word hier niet blij van. :(

Ik maak mij er ook wel eens schuldig aan om in te voegen met eigenlijk te weinig snelheid. Ik let er wel altijd heel goed op dat ik geen mensen hinder en dat gaat tot nu toe nog steeds goed. Reden is dat mijn auto simpelweg niet harder gaat.. En ik heb geen zin om in elke versnelling tot de 5000 toeren door te jagen..

Bij rechts inhalen denk ik aan eigen rechter spelen, als ik maar snel op de plaats van bestemming kom.
En degene die dan schijnbaar onnodig links rijdt (anders kan je er niet rechts langs), is zeker wél goed bezig?
Mij gaat het niet altijd om 2 seconden eerder op plaats van bestemming te zijn. Sterker nog, ik heb vrijwel nooit haast of tijdsdruk.
Los daarvan vind ik het nog een beetje een drogreden ook. Het hoe en waarom zou niet uit moeten maken.

Een grenzeloos gebrek aan respect voor de veiligheid van anderen.
Respect? Voor iemand die onnodig links blijft hangen? Niet vergeten wie lokt dergelijke situaties uit?
Het zijn ook vaak de linksrijders (om maar eens net zo te generaliseren als jij) die vinden dat ze links mogen rijden, ook al houden ze de boel op. Sommigen zelfs onder de vmax.

Net weer een situatie.
Ik reed op de N3, het ging van 80 naar 100. En hop iemand gooit zijn auto er bij mij voor om ogenschijnlijk de bestelbus voor hem in te gaan halen.
Echter, de maximumsnelheid gaat daar omhoog, dus de bus gaat ook harder rijden. Van dat inhalen kwam weinig terecht. Nee toch lekker 1,5km lang links blijven hangen, terwijl je ook weer rechts achter die bus had kunnen gaan rijden.
Vervolgens verderop besluit meneer bus iemand in de gaan halen. Er is opeens ruimte en die iemand ging ook steeds harder rijden. Ze bleven zo dus een stuk met gelijke snelheid naast elkaar hangen. Die ander ging op de rem, dus de bus kwam er voorbij. Ik reed al een tijdje op links achter de bus. Maar naar rechts gaan, terwijl er op dat moment echt ruimte zat was rechts, ho maar.
Noem mij dan een e*kel (waarom censuur op een normaal woord???), ik ben volgas naar rechts gegaan en heb de afslag al rechts inhalend gepakt.
Dus wat respect? Hoe moeilijk is het om anderen niet tot last te zijn in het verkeer?

Paulus0013 zei:
Respect? Voor iemand die onnodig links blijft hangen? Niet vergeten wie lokt dergelijke situaties uit?
Het zijn ook vaak de linksrijders (om maar eens net zo te generaliseren als jij) die vinden dat ze links mogen rijden, ook al houden ze de boel op. Sommigen zelfs onder de vmax.

Uitlokken... Dat bestaat alleen in de ogen van iemand die zichzelf niet WIL beheersen. Bovendien, is "uitlokking" een vrijbrief om zelf de regels te overtreden?? Is het O.K. te stelen als iemand zijn portemonnee voor het grijpen legt, is het geen probleem een auto te beschadigen als die "aso" geparkeerd staat? Rechts inhalen is echt niets anders dan eigen rechter spelen en minstens net zo fout als links blijven hangen. En ik zal niet roomser zijn dan de paus: ik heb het ook gedaan en doe het in naar mijn mening extreme gevallen ook nog wel eens.

Wat mensen eens zouden moeten laten, ook ik, is denken te weten wat anderen denken en waarom ze iets doen. De werkelijkheid is, dat je alleen je eigen denkbeelden op een ander projecteert, afhankelijk van hoe jij die situatie oppakt. Maar misschien is er wel een reden dat die ander zich zo gedraagt, een reden die veel minder aso is dan jij er van maakt. Iedereen maakt fouten in het verkeer (en daarbuiten) en iedereen wordt regelmatig in het verkeer door anderen als "aso", "vrucht van de eik" (wegens forumcensuur bloemrijk omschreven ;) )of anderszins negatief bestempeld, zonder dat wij zelf in de gaten hebben wat wij "verkeerd" doen.

Kijk voor de grap eens NGC, dan pik je misschien mee hoeveel je hersenen aan informatie MISSEN, dus hoeveel merk je in het verkeer niet eens? Laat staan bij hoge snelheden...

Als je wat minder (ver)oordeelt in het verkeer rijd je ineens een stuk relaxter, vooral voor jezelf...

Ik denk dat je beide posts had moeten quoten. Ik probeer de spiegel voor te houden mbt wat vectrafan zegt. Hij bekijkt het vanuit zijn perspectief, dat kan je net zo goed omdraaien. Dan krijg je dezelfde soort reacties, alleen dan de andere kant op.

Mij maakt het verder niet veel uit. Als ik iets doe, ook al is het als reactie op een ander, dan is het nog steeds MIJN actie. Ik hoef het niet te doen. Daarnaast zit ik achter het stuur, trap ik het gas in etc.. Hoe dom kan je dan zijn om een ander daarvan de schuld te gaan geven? Je kunt hooguit stellen dat die ander jouw humeur heeft beïnvloed. Alhoewel je ook dat kunt betwisten. Je láát je tenslotte beïnvloeden op zo'n moment. Wat je vervolgens met dat humeur doet is je eigen keuze.

Soms vraag ik me dan weleens af hoe die ander het zal ervaren als ik, zoals vanmiddag, opeens rechts met een rotgang er langs kom zetten. Zou die ander dan ook zo kortzichting denken van wat een mafketel? Zonder in de gaten te hebben dat ie zelf ook een mafketel is omdat ie links blijft hangen.

Vind ik ook, linksplakkers zijn de grootste ratten die er zijn.
Heb er al heel wat wakker geschud door rechts in te halen en ze dan half af te snijden, zal ze leren....

Juist, want afsnijden is een goed idee. :)
Het boetebedrag voor onnodig links rijden is € 130,-; die voor "ten onrechte rechts inhalen" bedraagt € 220,-
De overheid is duidelijk van mening dat rechts inhalen gevaarlijker is dan links blijven hangen.
Ik haal overigens zelf ook rechts in. Afhankelijk van hoeveel haast ik heb en hoelang het duurt voordat iemand beseft dat men mij ophoudt.

Bmwlover1 zei:
Heb er al heel wat wakker geschud door rechts in te halen en ze dan half af te snijden, zal ze leren....

Ik hoop dat je de kwinkslag bent vergeten te plaatsen.. toch?

LoveD MyJeep zei:
Wat mensen eens zouden moeten laten, ook ik, is denken te weten wat anderen denken en waarom ze iets doen.

Eens, aannames zijn gevaarlijk. Maar..

LoveD MyJeep zei:
De werkelijkheid is, dat je alleen je eigen denkbeelden op een ander projecteert, afhankelijk van hoe jij die situatie oppakt.

... sommige situaties zijn voor een ieder gelijk. Bijvoorbeeld de wet. De wet schrijft, in deze discussie, voor dat de plaats op de weg zoveel mogelijk rechts is. Dit is dus voor iedereen gelijk.

Als ik, rechts-rijdend op de snelweg, op een 'linksplakker' stuit.. heb ik dan niet het recht/gelijk om het denkbeeld van 'u rijdt niet rechts, u houdt zich niet aan de wet, te projecteren op de linksplakker?

Als ik vervolgens rechts inhaal, en dus ook de wet overtreed, heeft de linksplakker m.i. het volste recht hetzelfde over mij te denken. Zolang we dit niet tegen elkaar uitspreken zal het goed gaan.. want ik vind wél dat ik meer 'gelijk' heb dan de linksplakker.
Immers, als hij zich aan de wet houdt (wat ik immers ook deed voordat ik hem naderde) was de gehele situatie niet ontstaan.

Tonnie. zei:
Het boetebedrag voor onnodig links rijden is € 130,-; die voor "ten onrechte rechts inhalen" bedraagt € 220,-
De overheid is duidelijk van mening dat rechts inhalen gevaarlijker is dan links blijven hangen.

Waaruit maar weer blijkt dat de overheid aan symptoombestrijding doet in plaats van een probleem bij de bron aan te pakken.

Durashift zei:
Als ik, rechts-rijdend op de snelweg, op een 'linksplakker' stuit.. heb ik dan niet het recht/gelijk om het denkbeeld van 'u rijdt niet rechts, u houdt zich niet aan de wet, te projecteren op de linksplakker?

Als ik vervolgens rechts inhaal, en dus ook de wet overtreed, heeft de linksplakker m.i. het volste recht hetzelfde over mij te denken. Zolang we dit niet tegen elkaar uitspreken zal het goed gaan.. want ik vind wél dat ik meer 'gelijk' heb dan de linksplakker.
Immers, als hij zich aan de wet houdt (wat ik immers ook deed voordat ik hem naderde) was de gehele situatie niet ontstaan.

De overheid is het met dit standpunt niet eens. En zet daar terecht zwaardere boetes op. Gevaarzetting is nou eenmaal vele male groter. Begrijp me goed, Ik snap iedereen, die zich ergert aan onnodig links rijden. Is ook naar mijn mening terecht, een boete waardig. Maar dat geeft geen enkel recht om dan maar eigen rechter te spelen.

Als U een inbreker in huis aantreft, mag U hem nog niet slaan. Ook al zegt u nog zo vaak, dat de inbreker een misdrijf heeft begaan dan nog heeft u niet het recht om dan maar zelf een misdrijf te plegen.

U heeft dus niet meer gelijk, sterker nog: zou de politie dit zien wordt U als rechts inhaler aangehouden omdat de gevaarzetting van U overtreding groter is. En afhankelijk van de rijstijl en eventueel afstraffen van de links rijder kunt u dan ook nog een artikel 5 of zelfs invordering rijbewijs aan de broek krijgen.

vectrafan zei:
Durashift zei:

De overheid is het met dit standpunt niet eens. En zet daar terecht zwaardere boetes op. Gevaarzetting is nou eenmaal vele male groter. Begrijp me goed, Ik snap iedereen, die zich ergert aan onnodig links rijden. Is ook naar mijn mening terecht, een boete waardig. Maar dat geeft geen enkel recht om dan maar eigen rechter te spelen.

Als U een inbreker in huis aantreft, mag U hem nog niet slaan. Ook al zegt u nog zo vaak, dat de inbreker een misdrijf heeft begaan dan nog heeft u niet het recht om dan maar zelf een misdrijf te plegen.

U heeft dus niet meer gelijk, sterker nog: zou de politie dit zien wordt U als rechts inhaler aangehouden omdat de gevaarzetting van U overtreding groter is. En afhankelijk van de rijstijl en eventueel afstraffen van de links rijder kunt u dan ook nog een artikel 5 of zelfs invordering rijbewijs aan de broek krijgen.

off-topic over de inbreker, zodra iemand denkt in een afgesloten woning (bijvoorbeeld die van mij ) in te kunnen breken. ga ik niet de inbreker vriendelijk vragen of hij wilt vertrekken. dan is het hij of ik. risico van het vak van dief te zijn dat het eens goed mis kan gaan.

On-Topic.
ikzelf heb ook vaak genoeg onnodig linksrijders gewoon rechts ingehaald. ik ga niet achter de linksrijder kleven en hopen tot hij eens naar rechts gaat.
intussen kan er een onoplettend bestuurder aan komen rijden en bijvoorbeeld met mij in botsing komen. ( ja dit heb ik al meegemaakt ).
dus om gevaar te voorkomen haal ik dan gewoon rechts in.

DAS_BOOT zei:
ikzelf heb ook vaak genoeg onnodig linksrijders gewoon rechts ingehaald. ik ga niet achter de linksrijder kleven en hopen tot hij eens naar rechts gaat.
intussen kan er een onoplettend bestuurder aan komen rijden en bijvoorbeeld met mij in botsing komen. ( ja dit heb ik al meegemaakt ).
dus om gevaar te voorkomen haal ik dan gewoon rechts in.

Hoe kan een ergerlijke overtreding, wat onnodig links rijden is. Het recht geven tot het maken van een gevaarlijke overtreding? Ik begrijp de redenatie echt niet. Rechts inhalen is nooit gevaar voorkomen maar gevaar veroorzaken. U kunt als u gevaar ziet aankomen, u begeven op de rechter baan zonder in te halen, dan heeft U gevaar voorkomen.

De overheid heeft terecht zware boete hier op gezet, en misschien wel veel te laag, en moet deze behoorlijk verhoogd worden zodat het voor iedereen duidelijk is dat dit gedrag niet kan.

ik zou het pas gevaarlijk maken als ik na het inhalen diegene die onnodig linksrijd nog eens pest door hem af te snijden.
dit doe ik dus niet en haal gewoon rechts in. als diegene die ik inhaal nog eens lekker bezig met zijn mobieltje en dan schrikt omdat hij weer terug is op de weg met zijn gedachten is juist hij niet geschrikt om al helemaal een auto te mogen besturen.

Durashift zei:
Bmwlover1 zei:

Daar hebben we weer een wijsneus..
Er is daar een speciaal topic voor, gebruik dat dan ook ipv het forum te vervuilen door mensen te verbeteren.
Voor als je het nog niet wist: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,4888105
Dar ken je lekka iedareen verbateren oke?

Het zegt ook wel iets dat de aller eerste regel in RVV is "Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden" (artikel 3). En onnodig links rijden staat ook al jaren in de verkeers irritatie top 10.
Ik weet niet hoeveel boetes er worden uitgeschreven voor onnodig links rijden, maar volgens mij is de pakkans vrij laag. Mensen hebben gewoon geen idee hoe gevaarlijk het kan zijn. Iedereen die wel eens over de A2 rijdt kent het wel. Zo'n idioot die onnodig op de derde rijstrook rijdt waardoor jij van de 5de rijstrook helemaal naar 2de moet en dan weer terug.

Ik ben het met vectra eens dat rechts inhalen an sich gevaarlijker is dan links rijden. Echter het links rijden veroorzaakt zowel kleven als rechts inhalen. Dus wat mij betreft is het een beter idee om een campagne te starten en mensen erop attenderen dat de juiste plek op de weg toch echt zoveel mogelijk rechts is. Als iedereen nou rechts gaan rijden, heb je niemand meer die rechts inhaalt en heb je ook een stuk minder bumperklevers. Win win dus.

Ik denk ook dat heel veel mensen die links blijven rijden zich er totaal niet van bewust zijn. Spreek die mensen nou aan op hun gedrag, en je hebt een grote kans dat ze voortaan wel weer naar rechts gaan. Het aanspreken van mensen die bumperkleven en/of rechts inhalen heeft geen zin. De volgende keer als je achter iemand rijden die links blijft rijden doen ze het weer.

De overheid moet dus de oorzaak aanpakken, en niet het gevolg. Pak de oorzaak weg en het gevolg heb je ook niet meer. Pak het gevolg aan en er ontstaat weer een nieuwe groep mensen. Da's dus niet de oplossing.

Bmwlover1 zei:
Durashift zei:
Bmwlover1 zei:

Daar hebben we weer een wijsneus..
Er is daar een speciaal topic voor, gebruik dat dan ook ipv het forum te vervuilen door mensen te verbeteren.
Voor als je het nog niet wist: https://www.autoweek.nl/forum/read.php?11,4888105
Dar ken je lekka iedareen verbateren oke?

Ik kan me natuurlijk vergissen, maar ik heb niet het gevoel dat de opmerking van Durashift over een taalfout ging...........

Back on topic: Om even op de topictitel in te haken, imho is onnodig linksrijden een "domme actie in het verkeer" omdat dit vaak onbewust gebeurt. Maar rechts inhalen past dan weer prima in het rijtje "Idiote Acties in het verkeer" omdat dit in 99% van de gevallen gedaan wordt door een bestuurder die vindt dat regels niet voor hem gelden. Om vervolgens, als ze aangehouden worden de schuld bij de linksklever neer te leggen. Een fout van een andere bestuurder geeft jou als automobilist nooit het recht om zelf ook regels te gaan overtreden. Daar komt nog bij dat rechts inhalen (een enkele absurde uitzondering daargelaten) veel gevaarlijker dan onnodig links blijven hangen.

Terug
Bovenaan