Mercedes W124 | "Mercedes-Benz, Die Sacco Jahren"

Dionysus zei:
Hobby's mogen geld kosten. En dan gaan we het dus weer echt over liefhebbers hebben.

Eens. En die liefhebbers zullen het ongteijfeld jammer vinden, maar er hun droomauto niet voor laten staan....
 
... citaat van vandaag (naar aanleiding van de geruchten over het afschaffen van de vrijstelling MRB voor oldtimers); "Zo, nu blijven de liefhebbers van een echte W124 over. Alle rammeldiesel- en LPGbakken worden gedumpt, dus je kunt op Marktplaats voorlopig goedkoop aan onderdelen komen".

Dit geef de specialist weer moed. Maar de handel is in paniek; zoveel is duidelijk.

edit: nieuwe pagina, dus plaatjes: twee die te maken hebben met iets waar ik 'best wel trots' op ben en voor mijn gevoel ook symbool staan voor hoe mijn hobby uiteindelijk is gegroeid tot 'iets wat er voor de liefhebbers toe doet'. We staan vandaag (en de komende week) met twee auto's bij Wensink Emmeloord (Mercedes-Benz dealer en Classic Partner). Ondanks de crisis zijn we er toch in geslaagd om een prachtige collectie auto's te verzamelen, die ook buiten ons eigen terrein op waarde wordt geschat. Wij zijn er blij mee.

20121103_132746%2520%2528Kopie%2529.jpg



20121103_132724%2520%2528Kopie%2529.jpg
 
... over liefhebberauto's gesproken; een 260E in Rauchsilber met Mittelrot MB-Tex. Fabelhaft. Vind ik.

20121103_150848%2520%2528Kopie%2529.jpg
 
... zou dit wat zijn ?

Voorstel nieuwe regels voor oldtimers (auto's ouder dan 25 jaar) die vrijgesteld zijn van MRB:

- Keuring door onafhankelijke instantie; alleen goedgekeurde auto’s krijgen het predicaat ‘klassieker’ en worden vrijgesteld van MRB (keuringseisen op te stellen door bijvoorbeeld de RDW in samenwerking met FEHAC, KNAC etc.)

- Een gekeurde klassieker mag maximaal 12.500km per jaar rijden, daarboven moet wegenbelasting worden betaald (inbouw verzegeld kilometerregistratiekastje verplicht).

- Stimuleren van klassieker rijden op LPG door middel van subsidie (i.v.m. reductie uitstoot schadelijke stoffen).

De grootste voordelen zijn dat de ‘halfgare bakken’ verdwijnen, dat de echte klassiekers overblijven, dat iedereen die veel rijdt ook gewoon MRB betaald, dat de handelaren / specialisten in echte klassiekers blijven bestaan, dat er werkgelegenheid wordt gecreëerd (inbouwapparatuur, LPG, keuringsinstanties etc.), dat er een milieumaatregel in zit en dat liefhebbers van klassiekers zodoende hun eigen hobby bekostigen.
 
Is wel wat voor te zeggen alleen het LPG deel ben ik niet van gecharmeerd. En niet iedere auto is voor LPG geschikt (te maken).
Maar het sluit wel aan bij de (drog)reden die het toekomstig kabinet noemt.
 
W124STER zei:
... zou dit wat zijn ?

Voorstel nieuwe regels voor oldtimers (auto's ouder dan 25 jaar) die vrijgesteld zijn van MRB:

- Keuring door onafhankelijke instantie; alleen goedgekeurde auto’s krijgen het predicaat ‘klassieker’ en worden vrijgesteld van MRB (keuringseisen op te stellen door bijvoorbeeld de RDW in samenwerking met FEHAC, KNAC etc.)

- Een gekeurde klassieker mag maximaal 12.500km per jaar rijden, daarboven moet wegenbelasting worden betaald (inbouw verzegeld kilometerregistratiekastje verplicht).

- Stimuleren van klassieker rijden op LPG door middel van subsidie (i.v.m. reductie uitstoot schadelijke stoffen).

De grootste voordelen zijn dat de ‘halfgare bakken’ verdwijnen, dat de echte klassiekers overblijven, dat iedereen die veel rijdt ook gewoon MRB betaald, dat de handelaren / specialisten in echte klassiekers blijven bestaan, dat er werkgelegenheid wordt gecreëerd (inbouwapparatuur, LPG, keuringsinstanties etc.), dat er een milieumaatregel in zit en dat liefhebbers van klassiekers zodoende hun eigen hobby bekostigen.

Nee, hier heb ik echt principiële bezwaren tegen. Mijn uitgangspunt: zo min mogelijk overheidsbemoeienis.

Dus: geen milieukeuring. Zeer zeker geen kilometerregistratie. Los van de fraudegevoeligheid gaat het niemand aan hoeveel km ik rijd. En met wat voor auto ik dat doe.
En het stimuleren van LPG? De MRB voor LPG-auto's is zeer hoog. En dus zijn veel km's nodig om dat te compenseren. En juist met een klassieker wil je niet zo veel km's rijden. En dus verpest je een klassieke auto niet met zo'n cilindrische bom in je kofferbak.

Mijn alternatief: Heb je een auto? Dan betaal je daar gewoon MRB voor. En voor mensen die veel km's rijden, die betalen al heel lang veel meer belasting door de benzine/diesel en LPG-accijnzen die ze bij iedere tankbeurt aftikken. Daar hoeft dus ook geen extra heffing voor te komen.

Van A naar B komen kost geld. Hobby's kosten geld. Is het dat je allemaal niet waard? Koop dan voor de gein eens een maandabonnementje voor het OV. Wedden dat je na een week of 3 al dat geld gewoon weer graag spendeert aan je auto? Die onafhankelijkheid is ons petrolheads veel waard.

En als je dan toch uiteindelijk toch voor de auto kiest, waarom dan niet zo'n mooie van een jaar of 20 oud?

Minder regels, minder uitzonderingen, minder bemoeienis. Wat er betaald moet worden wordt gewoon betaald. En anders kies je een alternatief.
 
W124STER zei:
... over liefhebberauto's gesproken; een 260E in Rauchsilber met Mittelrot MB-Tex. Fabelhaft. Vind ik.

....

rood leer vind ik wel mooi, maar nepleer vind ik toch altijd een beetje jammer.
 
...mm weinig reactie op mijn kwisje van de veranderingen van de eerste facelift.

Maar hier zijn er een paar: de zijruiten zijn van 3 naar 4 mm gegaan.
De binnenzijde van de koplampen is zilver gespoten.
De wieldoppen kregen een chrome rand en waren iets donkerder zilver.
Maar wat mij verrast was dat er een optie was waarbij de wieldoppen in de zelfde kleur gespoten werden als de 'sacco' panelen.
Dus ook bij bij de dondere kleuren.
Zelf heb ik dit nog nooit gezien op een W124, zelfs niet in een folder. Het zijn altijd de zilvergrijze doppen.
Al vind ik persoonlijk de doppen niet mooi. grappig is het wel.
Heeft iemand een foto of wel een auto waarbij dit is? Zou ik graag willen zien.

Dan wat betreft de plannen van de regering: Ik zou zeggen, en dan sorry voor degene die een belastingvrije auto rijden als hoofdauto,
Betaal gewoon belasting als het je hoofdauto is, dus ook auto's van 25 jaar en ouder, heb je een tweede auto erbij en die is ouder dan 25 jaar,
dan is deze belastingvrij. Heb je dus meer oldtimers, dan maakt dat niet uit.
Op deze manier behoud je de echte liefhebbers en de proffiteurs gaan gewoon betalen net zoals iedereen.
Simpel en zonder gedoe.
Heb zelf geen belastingvrije auto, maar ben wel liefhebber van mijn Benz. En vind het dus ook niet erg dat ik daar extra voor moet betalen.
Ik geniet er vaak genoeg van, van de luxe en de klasse.

Maar goed dat vind ik, ieder zijn mening.

Roland
 
Mercedes-Benz-300-CE-C-124-Baujahr-1988-Innenraum-19-fotoshowImageNew-a3126a3-380976.jpg


Artikel met veel foto's over de W124 Coupé en Cabriolet: https://www.motor-klassik.de/fahrberichte/mercedes-benz-300-ce-und-e-200-cabriolet-fahrbericht-1947967.html
 
... precies, daar moet het omgaan; autorijden en ervan genieten. Leuke foto met leuke details; klassieke auto, klassieke kleding, modische tattoo, handbak, ventilatiestand 0, temparatuur op 'min', uitstroom 'naar boven'. Alles voor de foto. Soms is 'gemaakt' ook 'net echt'.
 
... en de tekst bij het vorige plaatje; ze weten het bij de Oosterburen mooi te omschrijven;

Mercedes-Benz W124-Coupé und -Cabriolet zaubern einen Hauch von Glamour ins Musterschüler-Dasein des Hundertvierundzwanzigers. Taxi-Stress und Dieselduft verschwinden, wenn diese beiden Schönheiten zum Open-Air-Festival bitten. Verführerischer kann Vernunft nicht sein.

Er prägt noch immer das Straßenbild, selbst fünfzehn Jahre nach Produktionsende. Kein Taxistand, keine großstädtische Ampelkreuzung und keine längere Autobahnetappe ohne ihn. Der Mercedes W 124 bleibt das automobile Vermächtnis der 80er, stilistisch wie technisch, mehr noch als ein VW Golf II, den der Mercedes-Benz W124 im verbliebenen Bestand längst überholt hat.
 
E220T zei:
Maar wat mij verrast was dat er een optie was waarbij de wieldoppen in de zelfde kleur gespoten werden als de 'sacco' panelen.
Dus ook bij bij de dondere kleuren.
Zelf heb ik dit nog nooit gezien op een W124, zelfs niet in een folder. Het zijn altijd de zilvergrijze doppen.
Al vind ik persoonlijk de doppen niet mooi. grappig is het wel.
Heeft iemand een foto of wel een auto waarbij dit is? Zou ik graag willen zien.

... de optie dat de velgen (deels) gespoten werden, ken ik niet (alleen van de W123; het hart van de velg kreeg de kleur van de carrosserie). Foto's heb ik dan ook niet. In de originele persmappen uit die tijd is nog meer terug te vinden over de verschillen tussen de MoPf 0, 1 en 2. Als ik nog 's tijd heb...
 
W140%2520W124%2520W202.jpg

... welke van de drie overleeft de strijd om de aandacht van de liefhebber?

Meer concreet; wat zou jouw keuze zijn als je mocht kiezen tussen een W140 S320, een W124 E320 of een W202 C280?
 
Zet er anders een peiling in. Of kan dat alleen in de OP?

Mocht het niet lukken, dan wordt het wat mij betreft moeilijk kiezen.
Ik denk dat ik voor de middenweg kies en voor de W124 ga, maar ik blijf de W140 het mooist vinden.
 
Alleen de T van de w124 en de w202

dsc02414h.jpg

dsc06031small.jpg


De rest van die serie boeit me vrijwel geen $?$

(y)
 
Ben aan het kijken voor winterwielen, de stalen wielen zijn aan het roesten en laten lucht door. Nu kwam ik deze tegen, heb ik ook als zomerwielen, maar dan zonder de zwarte gaten. Is dat normaal, die zwarte gaten? Vind het eigenlijk niet mooi...
mersu_8-15.jpg


Kwam ook deze tegen, iets van AMG? 16", vind ze wel ok, maar heb liever de 8-gaats. Waar zijn deze op geleverd?
mersu2-16AMG.jpg
 
Dionysus zei:
Minder regels, minder uitzonderingen, minder bemoeienis. Wat er betaald moet worden wordt gewoon betaald. En anders kies je een alternatief.

Precies. Degene die aanvullende regels bedenkt, doet dat in zijn eigen voordeel.
 
W124STER zei:
... welke van de drie overleeft de strijd om de aandacht van de liefhebber?

Meer concreet; wat zou jouw keuze zijn als je mocht kiezen tussen een W140 S320, een W124 E320 of een W202 C280?

Zonder 1 moment van twijfel: de W124 E320. En iedere keer als ik een W202 C280 of een W140 S320 tegen kom, zal ik mijn hoed even afnemen. Uit respect voor de bestuurder van die prachtige Benzen.

Iemand een adresje waar je een beetje knappe hoed kan kopen?
 
Erg stil trouwens hier. Het lijkt er haast op alsof iedere W124 enthousiast momenteel letterlijk z'n adem inhoudt. Gelukkig is er uiteindelijk maar 1 auto gemaakt met de allerlangste adem: De W124. Komt dus gerust wel weer goed. (y)

ic124-02-004.jpg
 
Heb na een hele tijd 'de witte' weer van stal gehaald. Ruitenwisser helemaal verdroogd, het nadeel van verwarmd binnen bewaren..

'De zwarte' bij de garage achter gelaten, tijd voor een onderhoudsbeurt. Sinds aanschaf welgeteld 6000 kilometer mee gereden. Heb de garagehouder een lijst meegegeven. De lijst met punten die ik gemaakt wil hebben. Onder andere de tempomat en klima. Dat wordt een leuke factuur.
 
... het is inderdaad stil; onzekerheid leidt tot uitgesteld koopgedrag en twijfel over de W124. De publieke opinie scheert iedere W124 over één kam. Lastig voor de liefhebber en de specialist. Zelf vind ik het lastig om in dit topic hiervoor te schrijven; hier moet het vooral niet commercieel zijn, dus sinds onze hobby werk geworden is, ben ik hier minder actief.

Wij zijn er van overtuigd dat de W124 een vaste groep liefhebbers zal blijven kennen; uitspraken doen over de manier waarop de markt daarop inspeelt is nu nog 'het betere giswerk'.

Persoonlijk blijf ik W124 en / of W140 rijden. Wat er ook gebeurd.
 
S-J zei:
Heb na een hele tijd 'de witte' weer van stal gehaald. Ruitenwisser helemaal verdroogd, het nadeel van verwarmd binnen bewaren..

'De zwarte' bij de garage achter gelaten, tijd voor een onderhoudsbeurt. Sinds aanschaf welgeteld 6000 kilometer mee gereden. Heb de garagehouder een lijst meegegeven. De lijst met punten die ik gemaakt wil hebben. Onder andere de tempomat en klima. Dat wordt een leuke factuur.

... zwart & wit; blijft een leuke combi (y) . Een factuur voor reparatie is nooit leuk, maar die voor een W124 zou je eens moeten vergelijken met een moderne E, 5 of A6. Dan blijf je lachen; qua operationele kosten is een goed onderhouden W124 prima te doen.
 
... vandaag deze W140 weer opgehaald en 'thuisgebracht'. Wat een auto is dat. De V12 is misschien te veel van het goede voor de liefhebber, maar een 500SEL....? Ik zou 'm willen. Of een 420SEL? Misschien een 300SEL? Een met automaat, schuifdak en vooral; een licht interieur, want dat maakt 'm van binnen gevoelsmatig nog groter en ruimer dan 'ie al is. Zo'n W140 rijdt onvoorstelbaar soepel.

IMG_9155%2520%2528Kopie%2529.JPG
 
Ik zag net een (soort van licht/middel) groene w124 T met groen leder, jammer m'n tel was dood, kon dus geen foto maken. Maar dat ding zag eruit als nieuw.
 
... een W140 is zo dik nog niet; het wordt 'm vaak verweten, maar ik vind de auto de juiste proporties hebben.

Mercedes-Benz-S-class-w140-1920x1080-031%2520%2528Kopie%2529.jpg
 
Gullwing zei:
Ik zag net een (soort van licht/middel) groene w124 T met groen leder, jammer m'n tel was dood, kon dus geen foto maken. Maar dat ding zag eruit als nieuw.

... goede Combi's zijn inmiddels schaars. Al helemaal in spannende kleurstelling. Donkere kleuren genoeg. Maar een lichtgroene met groen leer; ik heb 't niet eerder live gezien.
 
Gullwing zei:
Ik zag net een (soort van licht/middel) groene w124 T met groen leder, jammer m'n tel was dood, kon dus geen foto maken. Maar dat ding zag eruit als nieuw.
Jammer.
En al helemaal jammer dat de W124 voor velen synoniem staat aan de belastingontduikende dieselwalmende importBenzen.
Dat heeft de W124 niet verdiend. De betrouwbaarheid is in dat opzicht ook zijn achilleshiel.
 
Heerschend en zo eensch;)
Qua kosten zou ik het niet aandurven, heb wel even getwijfeld want in Castricum staat een mooie betaalbare uit Zwitserland.
 
michel1975 zei:
Jammer.
En al helemaal jammer dat de W124 voor velen synoniem staat aan de belastingontduikende dieselwalmende importBenzen.
Dat heeft de W124 niet verdiend. De betrouwbaarheid is in dat opzicht ook zijn achilleshiel.

... da's waar; ook zwaar verwaarloosd blijft een W124 z'n werk doen. Dat zijn de auto's die er niet meer uitzien en zo langzamerhand symbool staan voor de vervuilende oldtimer 'als grootste bedreiging van ons milieu'. Vanuit de hoek van de oldtimerbezitter zelf wordt aan deze beeldvorming naar hartelust meegewerkt. "We willen geen walmende, stinkende Mercedesdieselpotten meer". "Door hun misbruik worden wij nu gestraft" en meer van die teksten, zorgen er niet voor dat je nu eens fijn voor jezelf een W124 gaat uitzoeken. Inderdaad; jammer.

Er was trouwens geen schonere Diesel te krijgen toentertijd. Maar de meeste van z'n concurrenten rijden allang niet meer. Wat te denken van de eerste TDi's van VAG uit midden jaren '90? Die rijden nu nog, maar zijn die schoner?
 
W124STER zei:
michel1975 zei:
Jammer.
En al helemaal jammer dat de W124 voor velen synoniem staat aan de belastingontduikende dieselwalmende importBenzen.
Dat heeft de W124 niet verdiend. De betrouwbaarheid is in dat opzicht ook zijn achilleshiel.

... da's waar; ook zwaar verwaarloosd blijft een W124 z'n werk doen. Dat zijn de auto's die er niet meer uitzien en zo langzamerhand symbool staan voor de vervuilende oldtimer 'als grootste bedreiging van ons milieu'. Vanuit de hoek van de oldtimerbezitter zelf wordt aan deze beeldvorming naar hartelust meegewerkt. "We willen geen walmende, stinkende Mercedesdieselpotten meer". "Door hun misbruik worden wij nu gestraft" en meer van die teksten, zorgen er niet voor dat je nu eens fijn voor jezelf een W124 gaat uitzoeken. Inderdaad; jammer.

Er was trouwens geen schonere Diesel te krijgen toentertijd. Maar de meeste van z'n concurrenten rijden allang niet meer. Wat te denken van de eerste TDi's van VAG uit midden jaren '90? Die rijden nu nog, maar zijn die schoner?
Het is ook selectieve verontwaardiging. Ik ben nog steeds van mening dat als de wegenbelasting je nekt je geen oldtimer moet gaan rijden.
 
Er is inderdaad meer nodig dan kostenbewustzijn. Maargoed, daar komen we eindelijk ook wel weer op uit. Veelrijders gaan betalen en zo hoort het ook. Ik vind het prima zo. De liefhebbers blijven over.
 
... allemaal luisteren; uitzending BNR over de huidige situatie rond old- en youngtimers. Marco Hof spreekt hier vanuit zijn blad Auto Motor Youngtimer (en namens veel meer).

[size=small]edit; leuk tot 5:18 en dan heel relevant[/size]
 
W124STER zei:
Gullwing zei:
Ik zag net een (soort van licht/middel) groene w124 T met groen leder, jammer m'n tel was dood, kon dus geen foto maken. Maar dat ding zag eruit als nieuw.

... goede Combi's zijn inmiddels schaars. Al helemaal in spannende kleurstelling. Donkere kleuren genoeg. Maar een lichtgroene met groen leer; ik heb 't niet eerder live gezien.

in de states zie je wel meer aparte kleuren combi's. Dit was in ieder geval een erg fraaie en op het oog goed onderhouden mobiel. Met een typisch oud floridiaans omaatje achter het stuur :D

Kleur was iets lichter dan dit

$(KGrHqN,!k8E+q06d!PwBQUEM1rMw!~~_27.JPG
 
Gullwing zei:

... geweldig mooi. Heb ooit getwijfeld over de aanschaf van een lakzwarte W124 400E met Safraan leder. Omdat die uit Amerika kwam (dus 'de aangepaste versie') heb ik het niet gedaan. Maar die kleurencombinatie is weergaloos.
 
Ach, als het alleen het voorscherm is, is het natuurlijk allemaal nog te overzien. Echter ben ik bang dat ...
 
Terug
Bovenaan