Officieel: Alfa Romeo Giulietta

BMW's hebben anders ook ledverlichting voor en achter, alleen hebben ze dat veel decenter gedaan doordat je niet direct in een balk ledjes kijkt, maar je het licht van de leds ziet door matte "buisjes" in de lichtunits. Dus de angeleyes en de horizontale buisjes in de achterlichten. Mijns inziens veel mooier en niet zo schreeuwerig van "kijk mij eens met mijn leds!" zoals bij mercedes en vag.

462277363_f24f9033f0.jpg

bat zei:
Pjedroo zei:
Duidelijk verhaal Bat. Wat beschouw jij dan als serieuze concurrenten naast een Golf die beter scoren dan een Guiletta?
Excuus voor het rijkelijk late antwoord...

De concurrentie voor mij kwam van de Renault Megane en de Skoda Octavia Combi. Die laatste heb ik op dezelfde dag gereden als de Alfa, met 1.2 TSI en DSG. Hoewel het lang zo sportief niet was, kreeg ik er wel veel meer het gevoel dat dat een hele fijne alledaagse reiscompagnon zou zijn, iets wat ik simpelweg minder had met de Alfa (en dan mede door die versnellingsbak). Als dan vervolgens een rekensom leert dat het ook nog eens aanzienlijk zou schelen per maand, kan het hart nog zo schreeuwen, het verstand heeft ook zijn zegje.

Met betrekking tot de achterlichten: overdag vond ik ze nog wel mooi, na de proefrit reed ik stomtoevallig een groot stuk mee achter de volgende die de auto mee kreeg en ik kon het wel waarderen. Maar nu ik ze ook zo nu en dan in het donker tegen kom, heb ik ook mijn twijfels. Met name het missende stukje tussen het rondje en het staartje van de "9" en de duidelijk onderscheiden ledjes vind ik net niet mooi, te iel, een an sich leuk idee dat halfbakken is uitgevoerd. Het was strakker geweest als ze dat inderdaad a la de A3 die hieboven staat hadden gedaan. Dat vind ik inderdaad 1 van de mooiste lichtdesigns van de laatste jaren: superstrak en toch elegant.

Ja Skoda is lekker bezig he (zie nieuws van gisteren). Als je kijkt naar "what money can buy" is de Skoda zeker de betere keuze maar persoonlijk beschouw ik een Octavia niet als een concurrent van de Guilietta. Renault Megane dan weer wel maar ook daar geldt dat je misschien iets meer krijgt voor je geld maar hij is echt niet zo mooi.

Zag laatst ook een S-max rijden die vergelijkebare lichten achter had zoals op die A3 op de foto (das trouwens mijn auto :) ). Ook mooi, gewoon niet te gek doen.

Dicky zei:
BMW's hebben anders ook ledverlichting voor en achter, alleen hebben ze dat veel decenter gedaan doordat je niet direct in een balk ledjes kijkt, maar je het licht van de leds ziet door matte "buisjes" in de lichtunits. Dus de angeleyes en de horizontale buisjes in de achterlichten. Mijns inziens veel mooier en niet zo schreeuwerig van "kijk mij eens met mijn leds!" zoals bij mercedes en vag.

Mjah mjah.. op sommige modellen zijn de lichten nog bescheiden (3 en 5) maar bekijk ze eens op een 5 GT en 7 serie. Echt enorme lichtbakken zijn dat. Vooral op de 5GT is het één grote lichtbak op de achterkant, echt foeilelijk maar ja dat is de 5 GT sowieso :)

2010-AC-Schnitzer-5-Series-GT-BMW-F07-Rear-800x600.jpg

Pjedroo zei:
persoonlijk beschouw ik een Octavia niet als een concurrent van de Guilietta.
Kan ik me voorstellen, op basis van de looks en wellicht ook de klasse is het geen goed vergelijk. Voor mij zijn/waren beide echter wel opties binen het leasebudget. Een auto bekijk ik dan op het hele plaatje, niet alleen de looks maar veel meer ook op hoe ik er in mijn dagelijkse verkeer mee zou varen. De Alfa wint het ruim van de Skoda als het om het rijgedrag op lekker kronkelige binnenweggetjes gaat. Maar dat is slechts een klein deel van wat ik met een auto rij. De Skoda gaf over het algemeen een beter, coherenter gevoel. Allemansvriend zou je het kunnen noemen. Tsja, en als je dan weet dat ik sowieso nog een 147 thuis heb staan, dan snap je dat ik die wel pak voro die keren dat ik even wil genieten van een kronkelig binnenweggetje, maar dat ik voor het dagelijks verkeer dan ga voor de meer alledaagse optie die bovendien ook nog eens fors goedkoper is.

Alfa wil overigens concurreren met de A3 en 1 serie. Tsja, dat zie ik niet echt gebeuren. Nu maken die oudjes het de Giulietta al lastig, dat wordt helemaal een probleem als de nieuwe versies daarvan in de markt staan. Zit Alfa weer met een een compacte middenklasser die qua prijs in zeker de zakelijke markt weer net niet goed zit. En Alfa kennende moet deze weer een hele tijd mee...

Dat je ze beide afweegt snap ik helemaal. Met zo'n octavia heb je gewoon heel wat auto voor relatief weinig. Als zakelijke auto kun je denk ik ook beter met de Skoda voor komen rijden dan met een Alfa G. Is ook de reden dat ik destijds niet voor sportievere auto's ben gegaan maar gekozen heb voor best of both worlds: sportieve A3.

Hmm.. ik denk dat er toch best veel leasers gaan kijken naar de Alfa. Die heeft toch een bepaalde aantrekkingskracht, ook op mij als Audi rijder. Ik denk dat Alfa zich beter kan richten op de Focus, Astra, Leon, Bravo en Fransozen. Af en toe zullen ze dan misschien een BMW of Audi rijder afsnoepen van de concurrent want laten we wel zijn. Als je een BMW of Audi van 40K hebt (die dan nog lang niet full-option is) kun je een hele dik aangeklede Alfa G. rijden en dat lokt mij persoonlijk ook wel. Ik ga hierna niet blindelings voor de nieuwe A3 maar overweeg dan de BMW 1 serie, A3, Alfa G, Peugot RCZ en misschien zijn er tegen die tijd wel meer leuke modellen.

Niet helemaal eens.
Als ik naar het onderstel, styling, afwerking en motorisch kijk dan kan de Guiletta zich prima meten met de BMW 1-serie.
Het vergelijk dat door Autovisie gemaakt werd tussen de A3, 1-serie en Guiletta is dan ook terecht. Deze zitten in dezelfde vijver te vissen naar de klant.

Ik heb ondertussen eens een bezoekje gebracht aan de Alfa dealer om de G. eens aan een kritische blik te onderwerpen. Exterieur is gewoon mooi op een paar typisch italiaanse designpuntjes na. Waarom toch altijd chromen handgrepen? Hoeft van mij niet. De achterlampen blijven nog altijd discutabel en chromen spiegels laat ik ook achterwege.

Onderstel weet ik dus nog niet, heb er nog niet in gereden. Interieur echt beduidend minder van kwaliteit dan een BMW 1 of A3 hoor. Ik vond de materialen gewoon niet echt top. Ontwerp is wel hoor al had ik iets meer van Alfa verwacht. Om een minpuntje te noemen, pak de achterste deurgrepen eens vast, wat een goedkoop plastic. Paar missertjes dus.

Maar in z'n geheel vind ik het echt een fraaie auto. Nu nog eens rijden! Misschien kan me dat over de streep trekken. Mag binnen een paar maand namelijk weer wat nieuws bestellen :D

@Pjedroo;

Pak dan lekker die 170 pk mee om een proefrit in te maken :eek:. En ik ben het met je eens als het gaat over de materiaalkeuze hier en daar, maar het scheelt ook wel veel in aanschaf, vooral als je hem wegzet tegen de BMW...heb je toch een leuke/opvallende auto voor "weinig". Succes met je keuze!

Pjedroo zei:
Onderstel weet ik dus nog niet, heb er nog niet in gereden. Interieur echt beduidend minder van kwaliteit dan een BMW 1 of A3 hoor. Ik vond de materialen gewoon niet echt top. Ontwerp is wel hoor al had ik iets meer van Alfa verwacht. Om een minpuntje te noemen, pak de achterste deurgrepen eens vast, wat een goedkoop plastic. Paar missertjes dus.

Ten opzichte van de 1-serie kan ik het eens zijn. Ik denk dat de Guiletta samen met de 1-serie het beste onderstel heeft. De Focus kan ik nog niet beoordelen.
De materialen in de 1-serie zijn nog steeds goed. Al is de ruimte voor mij (te) klein. En om een goed uitgeruste en gemotoriseerde 1-serie te hebben ben ik 35.000 euro verder.
De A3 heb ik wat meer moeite mee. Materialen in de Audi vind ik niet bijzonder. Na 2 jaar zijn er bij collega's en vrienden enorme slijtplekken ontstaan op het dashboard, stoelen en knoppen. Het voelt dan in eerste instantie best okay, maar duurzaamheid is ver te zoeken. Doet BMW een stuk beter.
Waarom de A3 door menigeen de hemel in is geprezen blijft voor mij een groot vraagteken. Het uiterlijk kan aanspreken, maar op basis van interieur, betrouwbaarheid, value for money en techniek scoort de A3 op mijn lijstje beduidend minder.

Kwestie van smaak met de handgrepen. Persoonlijk vind ik dat juist wel weer wat schwung.
En de achterlichten is een kwestie van smaak. Die vind ik juist wel weer erg fraai.

Voor een proefrit is de 120 pk trouwens ook geen straf. Hierin krijg je nog de ouderwetse turbo.
De 170 pk Multiair is een ander verhaal. Veel power en rust.

156 V6 lady zei:
@Pjedroo;

Pak dan lekker die 170 pk mee om een proefrit in te maken :eek:. En ik ben het met je eens als het gaat over de materiaalkeuze hier en daar, maar het scheelt ook wel veel in aanschaf, vooral als je hem wegzet tegen de BMW...heb je toch een leuke/opvallende auto voor "weinig". Succes met je keuze!

Ik moet wel weer op de diesel tour trouwens. Nieuwe werkgever doet niet aan benzine auto's. Geen probleem, ik wil zakelijk eigenlijk graag weer diesel rijden ivm de actieradius en hogere koppel wat lekker is boven de 120km/h. Daar hield mijn 1.4TSI van mn A3 juist een beetje op met de pret, die was vooral leuk onder de 100km/h.

Ik neem de iets mindere afwerking ook zeker mee in mijn overweging want ik heb al wat huiswerk gedaan. De optiepakketten van Alfa zijn een stuk goedkoper. Heb al gezien dat ik een behoorlijke volle Alfa met 140pk JTDM kan rijden.

rsh_scuderia zei:
Ten opzichte van de 1-serie kan ik het eens zijn. Ik denk dat de Guiletta samen met de 1-serie het beste onderstel heeft. De Focus kan ik nog niet beoordelen.
De materialen in de 1-serie zijn nog steeds goed. Al is de ruimte voor mij (te) klein. En om een goed uitgeruste en gemotoriseerde 1-serie te hebben ben ik 35.000 euro verder.
De A3 heb ik wat meer moeite mee. Materialen in de Audi vind ik niet bijzonder. Na 2 jaar zijn er bij collega's en vrienden enorme slijtplekken ontstaan op het dashboard, stoelen en knoppen. Het voelt dan in eerste instantie best okay, maar duurzaamheid is ver te zoeken. Doet BMW een stuk beter.
Waarom de A3 door menigeen de hemel in is geprezen blijft voor mij een groot vraagteken. Het uiterlijk kan aanspreken, maar op basis van interieur, betrouwbaarheid, value for money en techniek scoort de A3 op mijn lijstje beduidend minder.

Kwestie van smaak met de handgrepen. Persoonlijk vind ik dat juist wel weer wat schwung.
En de achterlichten is een kwestie van smaak. Die vind ik juist wel weer erg fraai.

Voor een proefrit is de 120 pk trouwens ook geen straf. Hierin krijg je nog de ouderwetse turbo.
De 170 pk Multiair is een ander verhaal. Veel power en rust.

De 1 serie wordt pas mooi met de nodige opties en dat is met de huidige Ultimate Edition aanbieding erg interessant. Ruimte maakt niet uit want ik ga er hoofdzakelijk alleen in rijden en dan is de 1 serie perfect. Dat de Alfa G. lekker ruim is is mooi meegenomen.

A3 heb ik nu 2 jaar gehad en is gewoon erg goed bevallen. 110.000 km op de klok gezet en welgeteld 0 mankementjes. Interieur heb ik altijd goed op gepast en was nog in nieuwstaat. Niks geen slijtage, geen kraakjes, helemaal 100% goed gebleven. Eigenlijk niks dan lof over die auto behalve dat hij misschien niet zo spannend was. Wel mooi om te zien in de uitvoering die ik had! Maar ik ga niet weer een A3 kiezen.

Ik wil proefrijden in een 140pk en 170pk jtdm. Zit er volgens jullie veel verschil in? Oh ja! vergeten te zeggen. Had ik tot 2 weken geleden nog nooit echt zelf in een nieuwe alfa gereden, wat is het geval? Krijg ik als voorloop auto een Alfa 159 SW zwart met beige bekleding, navi, pdc etc. 17 inch wielen als voorloop auto! :D 20.000km op de teller.
Rij er nu 2 weken in en over het algemeen een fijne auto om in te rijden maar zeker in gezien te worden. De hele buurt denkt dat ik directeur geworden ben want ze schatten de Alfa duurder in dan m'n A3 wat volgens mij niet zo is haha. Interieur kwaliteit vind ik redelijk tot goed. Het is in ieder geval fraai om te zien. Het leer doet zoveel (vooral in deze kleur). Er is maar 1 minpunt: de motor! :( Wat een slappe hap vergeleken bij de 1.9TDI die in m'n A4 zit (motor is 6 jaar ouder!). Volgens mij ligt de lichtste motor in de 159 en die moet ik dus vermijden in de Guilietta. Al is die nu vervangen door een 1.6 toch? Die heeft wel een indrukwekkend koppel op papier: 320nm. Maar slechts 105pk.
Deze motor uit de 159 is hopelijk geen referentie voor de motor in de Guilietta. Maar oh wat is de 159 nog altijd een schoonheid. Weet nu wel wat het Alfa gevoel ongeveer moet zijn.

Goed. Uiteindelijk vind ik het belangrijk dat een auto goed smoelt en lekker rijdt. Elke dag weer. Als ik jullie mag geloven zit dit bij de G. wel goed!

Toevoeging nog op het 159 onderstel. Dat vind ik tot nu toe heerlijk! Hij ligt lekker strak maar ook heerlijk comfortabel op het lange eind. De auto kan echt hard door de bocht en onderstuur heb je niet snel. Wegligging vind ik beter dan de A3 met sportonderstel. Zeker een pluspunt voor de Alfa.

De 159 is een totaal andere auto dan de Guiletta. Simpelweg alleen al omdat deze in een andere klasse acteert ;-).

De 140pk Jtd zou al genoeg moeten zijn. Sportief en diesel wordt hier goed in gecombineerd. Ik heb deze mogen rijden in een Alfa GT. Een prima combinatie. De Guiletta kan comfortabel rijden in " N " stand en erg sportief in de " D " stand.
Wat betreft afwerking en rijeigenschappen schat ik de Guiletta wel iets hoger in dan de 159. Hoewel de 159 nog steeds fraai is om te zien.
En naar verluid is de 159 redelijk waardevast.

Zou de 1.3 JTDm ook in de Guilietta leverbaar worden? Of zit er wellicht een interessante prijsverlaging voor de huidige diesels aan te komen? Nu valt de diesel net buiten mijn budget :(.

@Pjedroo;

Moet je eerlijk bekennen dat ik alleen de benzine motoren heb getest dus ik kan je geen mening geven over de diesels, maar ik zou zeggen probeer ze beiden en vel je eigen oordeel! Sommigen boffen ook altijd maar...een 159 als voorloopauto ;-)

Rsh_scuderia zei:
De 159 is een totaal andere auto dan de Guiletta. Simpelweg alleen al omdat deze in een andere klasse acteert ;-).

De 140pk Jtd zou al genoeg moeten zijn. Sportief en diesel wordt hier goed in gecombineerd. Ik heb deze mogen rijden in een Alfa GT. Een prima combinatie. De Guiletta kan comfortabel rijden in " N " stand en erg sportief in de " D " stand.
Wat betreft afwerking en rijeigenschappen schat ik de Guiletta wel iets hoger in dan de 159. Hoewel de 159 nog steeds fraai is om te zien.
En naar verluid is de 159 redelijk waardevast.

Die conclusie had ik ook al getrokken. Maar het was alleen om aan te geven dat ik voor het eerst zelf kennis heb kunnen maken met een Alfa. Giulietta is veel nieuwer en moderner en dat verwacht ik ook op het gebied van de motoren. Denk dat deze 159 gewoon ff niet de fijnste motor heeft. Zuinig is hij wel trouwens.

140pk zou voldoende zijn, 170pk zou extra leuk zijn.

156_lady zei:
@Pjedroo;

Moet je eerlijk bekennen dat ik alleen de benzine motoren heb getest dus ik kan je geen mening geven over de diesels, maar ik zou zeggen probeer ze beiden en vel je eigen oordeel! Sommigen boffen ook altijd maar...een 159 als voorloopauto ;-)

Hehe..jaja, nogmaals moet hem over paar weken alweer inleveren maar dan heb ik er toch een paar weken van kunnen genieten. Dan mag ik m n eigen automobiel weer uitzoeken. Ook al zo'n vervelende bijkomstigheid :p

[size=large]Alfa Romeo Giulietta for Maserati: synergie[/size]

Synergie, laat dat maar aan de Fiat Group over. Nadat we eerst al kennis konden maken met de Abarth 500 Tributo Ferrari, hebben nu Alfa Romeo en Maserati de handen ineengeslagen. Het resultaat is de Alfa Romeo Giulietta for Maserati.

De Giulietta for Maserati heeft de Giulietta Quadrifoglio Verde als basis. Het vermogen van de 1.75 TBi viercilinder is ongewijzigd: 235 pk. De standaarduitrusting bestaat verder uit bi-xenon koplampen met AFS-functie, een navigatiesysteem, Blue&Me, een aux-ingang en dual zone climate control.
De Maserati-editie onderscheidt zich door speciaal 18-inch lichtmetaal, grotere remmen en rode remklauwen. Binnenin biedt de speciale editie Venere leder in de kleur ‘Maserati brown’, elektrische stoelverstelling, interieur inzetstukken van geborsteld aluminium, een ‘Alfa Romeo for Maserati’ plaquette op het dashboard en een instaplijst met ‘Giulietta’ en ‘Maserati’ als gravures.

Alfa Romeo bouwt honderd van deze exclusieve Giulietta's. Die zijn bestemd als leenauto voor Maserati-rijders die hun auto voor onderhoud of reparatie bij de dealer hebben staan. Veertien van deze Giulietta's komen naar de Benelux. De auto is dus niet voor normale stervelingen te koop.
m1fy21wbb59n.jpg

m1fy21vbw19m.jpg

m1fy21wb0g9l.jpg

Autoweek.nl

Ziet er prachtig uit! Ik zie deze auto toch minder op de weg dan ik had verwacht. Moet nog een jaartje rijden in m'n A3 maar als er tegen die tijd nog interessante aanbiedingen zijn op deze auto ga ik hem serieus overwegen. Die achterlichten zijn nog altijd niet je-van-het maar begin er wat aan te wennen.

Op de 'Mito for Maserati' leverden ze een speciale kleur blauw. Die vond ik eigenlijk mooier dan deze speciale kleur bruin.

[size=large]'Alfa Romeo Giulietta komt ook als Sportwagon'[/size]

De Giulietta heeft Alfa Romeo een mooie verkoopimpuls bezorgd, maar de auto is er alleen als hatchback. Hierdoor doet de auto feitelijk maar mee in een deel van het C-segment. Alfa Romeo ziet echter het potentieel van een Sportwagon-versie en heeft deze nu daadwerkelijk in de planning opgenomen.

Dat hebben twee topmannen van Alfa Romeo tegen Automotive News gezegd. Halverwege 2013 moet de Giulietta Sportwagon bij de dealers staan. De introductie van de auto beëindigt een lange periode waarin de Fiat Group geen compacte stationcar heeft gehad. Begin 2008 ging de Fiat Stilo Multi Wagon namelijk uit productie.

De Giulietta Sportwagon komt alleen in Europa op de markt. Amerikanen houden traditioneel namelijk meer van sedans en cross-overs. Alfa Romeo wil wel de Giulietta hatchback in licht aangepaste vorm naar de Verenigde Staten halen. Er is echter wel werk aan de winkel: customer clinics hebben bijvoorbeeld aangetoond dat Amerikanen de cockpit van de Europese Giulietta te krap vinden.
Autoweek.nl

Scheur-ijzer zei:
Forummer SVF heeft een tijd geleden een mooie impressie gemaakt van een Guilietta Sportwagon: klik hier

zo dat ziet er goed uit zeg! Alleen jammer dat Alfa zo'n negatief elektromechanisch imago heeft, anders had ik er eentje (een 159 break dan wel)

Volgens mij is de 159 SW een prima auto die ook best betrouwbaar is. Heb een paar weken een zwarte 159 SW gehad met beige interieur als voorloop auto. Prachtig ding om te zien en reed ook best goed (al was ik geen fan van de handbak). Nee, ik zou echt wel eens een Alfa willen. Al is het alleen maar om te weten of Jeremy Clarkson gelijk heeft ;) "every carlover must have driven an Alfa once in his life"

De voorkant kan me absoluut niet behagen (zeker niet met die lelijke grote NL nummerplaat erbij) en het dashboard blinkt een beetje heel veel te veel (maakt het nogal cheapo).
Maar de rest van de auto is wel OK.

Alfa Romeo Giulietta for Maserati, daar heb ik laatst in gereden. Ziet er erg mooi uit van binnen moet ik toegeven. Natuurlijk rijdt hij als ieder andere QV.

Alfa Romeo brengt Giulietta 1.4 TJet 105 pk als instapper naar Nederland
[size=x-small]13 juni 2012 13:37[/size]

Nederland maakt kennis met de Giulietta 1.4 TJet met 105 pk en Pack Lusso. Deze variant van de Giulietta die enkel als Progression verkrijgbaar zal zijn, vormt vanaf 1 juli (nu al te bestellen) de ultieme instapper voor de particuliere markt (geen 20% bijtelling). De Giulietta is een sterk model en is sinds 2010 ook in ons land bij een groot aantal klanten flink gewaardeerd. Veel bezitters stapten over vanuit andere merken. Om dit verder aan de moedigen heeft Alfa Romeo Nederland gekozen voor de toevoeging van dit model onder de 120 pk TJet.

Dit basismodel, dat zoals we vorig jaar al konden melden op de Italiaanse markt debuteerde als editie ‘Giulietta’, zal vanaf 22.950 Euro op de prijslijst staan en wordt leverbaar met Pack Lusso (Dualzone Airco, Parkeersensoren, Blue&Me, voorbereiding TomTom navigatie, instrumentarium met witte LED verlichting en armsteun voor met opbergvak). De naam ‘Lusso’ is een oude bekende voor menig Alfa Romeo-liefhebber. Het Lusso pakket op de Giulietta 1.4 TJet 105 pk Progression heeft een prijs van 1200 euro.

Maar dit model met evenveel pk als de 1.6 JTDm is niet zomaar een toevoeging. Alfa Romeo kan in combinatie met de 105 pk TJet namelijk een extra scherpe prijs met u afpreken. Mensen die een Volkswagen Golf inleveren krijgen zelfs nog meer voordeel. Vraag de Alfa Romeo dealer naar verdere details.

Bron: https://www.autoedizione.nl/alfa-romeo-brengt-giulietta-1-4-tjet-105-pk-als-instapper-naar-nederland/

Wat een stelletje daar in Italie. Waarom hebben de T-jets niet gewoon Multiair, zoals de 170 pk? Waarom zijn deze twee instappers niet verkrijgbaar met TCT-bak? Zo veel vragen... Zucht.

Toch een ruime drie- of zelfs vierduizend euro goedkoper dan de 1/A3 en nog meer dan de MB-A. Het artikel vind ik wat overenthousiast, maar geen gekke basisprijs.

Weet iemand of er verschil in optrektijd van 0 - 100 is tussen de neutrale en dynamic stand van het het DNA-systeem? Standaard wordt vermeld 11,3 seconden en ook wordt vermeld dat bij de neutrale stand standaard 280 Nm beschikbaar is en in de dynamic stand de 320 Nm. Hij reageert sneller op het gaspedaal, maar is de optrektijd in dynamic dan ook korter?

Op de IAA van Frankfurt presenteert Alfa Romeo een bijgepunte Giulietta (net als de MiTo update). Of dat voldoende is om de in Nederland gestagneerde verkopen weer op te krikken? Alleen een grondige facelift of het MiTo-truukje (14% bijtelling) kan de Giulietta redden. Waarschijnlijk hoeft daar niet op worden gerekend, want alleen de 2.0 JTDm wordt vernieuwd.

415694_6829_big_2013-alfa-romeo-giulietta-restyling-2.jpg

415694_7022_big_2013-alfa-romeo-giulietta-restyling-3.jpg

415694_9947_big_2013-alfa-romeo-giulietta-restyling-4.jpg

415694_5804_big_2013-alfa-romeo-giulietta-restyling-6.jpg

415694_8837_big_2013-alfa-romeo-giulietta-restyling-7.jpg

Bron: https://www.quattroruote.it/notizie/foto-spia/alfa-romeo-giulietta-nuovi-elementi-del-restyling

zijn fiat broertje doet het ook al bar slecht. [size=small]over de lancia delta zal ik het maar niet hebben[/size].

eigenlijk best jammer, zie nu alleen nog maar nieuwe megane's of v40's.

Daaraan zie je dat vrijwel niemand in die klasse zelf zijn auto koopt, maar dat dit allemaal leaseauto's zijn. 14% bijtelling is blijkbaar het belangrijkste verkooppunt.

Ongetwijfeld zal 14% bijtelling een belangrijke rol spelen. Toch: ik kon ook makkelijk een Giulietta leasen en nog een leuke ook. Heb er ook in gereden. En als geld geen rol had gespeeld, was hij het ook niet geworden voor mij. Leuk smoeltje, maar te weinig vernieuwend van binnen. En ik had graag gewild dat het anders was, want diep van binnen klopte eens een alfa-hart. Dat tien jaar geleden maakte dat ik zelf een 147 kocht.

Dit wordt weer faceliften om het faceliften. Als Alfa nou eens de echte 'problemen' zou aanpakken, zoals de iele neus (door de smalle, hoge koplampen), het gedateerde dashboard en infotainment, de (veiligheids)uitrusting en motoren/bak (-combinatie) dan kan het misschien nog wat worden met deze auto. En een Sportwagon natuurlijk.
Ik ben bang dat deze 'facelift' het model niet beter zal doen laten verkopen.

Het is triest om te moeten constateren maar de Giulietta brengt dus niet het succes waar Alfa op hoopte of rekende en het valt te vrezen dat Fiat het merk Alfa Romeo gaat afbreken zoals ze dat ook met Lancia heeft gedaan met die idiote constructie met Chrysler. Zowel Fiat als Alfa als Lancia slaagt er maar niet in om een succesvol model in het C- en D-segment te introduceren en dat kun je niet zonder gevolgen blijven doen. Zo goed loopt de verkoop van de Panda en de 500 nou ook weer niet... Wel opmerkelijk dat Fiat de Alfa 4C heeft goedgekeurd, hopelijk wordt dat wel een succes zodat er nog een kans is dat Alfa in de niche segmenten een rol kan spelen en niet de doodlopende weg van Lancia gaat bewandelen.

Het barst hier wel van de (jonge) Ypsilons (tot mijn verbazing).

Meeuw zei:
Het barst hier wel van de (jonge) Ypsilons (tot mijn verbazing).

Yep, kleine Italianen zie je genoeg ook al zijn ze vaak iets duurder dan hun Japanse concurrenten. In het C- en D-segment zal het vaak om lease auto's gaan en dan zijn de Alfa's en Lancia's waarschijnlijk niet aantrekkelijk vanwege het veel hogere lease tarief. Althans, dat is mijn ervaring en misschien zit ik er wel naast en spreken de Delta's en Giulietta's te weinig mensen aan om het op te nemen tegen de Duitse en Franse concurrenten. Ik heb zelf heel wat Alfa's met veel plezier versleten (Sud, Sprint, 33, 155, 156) maar òf ik word oud òf Alfa's zijn niet meer wat het vroeger was: ik heb nu voor een lease Golf gekozen terwijl ik dat vroeger toch echt niet had kunnen bedenken... Ik hoop nog wel een keer een GTV'tje van begin jaren '70 te bezitten, dat weer wel dan. :D

De bijtelling manie heeft heel de automarkt verpest voor de auto liefhebber.
Zakelijk wordt er geen enkele Italiaan boven het B Segment geleased.
De eventuele particulieren kopers haken dan ook af, want Nederlanders zijn nu eenmaal kuddedieren die alleen maar doen wat ze van een ander kunnen nadoen.

Dat is wel een beetje generaliserend. Niet elke auto liefhebber heeft een Italiaanse auto op nr1 staan. Ik voel mezelf een echte auto liefhebber en draag ook Alfa's een warm hart toe. Zou er ook graag ooit eens eentje rijden maar mijn liefde ligt nog meer bij de Duitse auto's. Dat mag je vreemd vinden ..

Richard01 zei:
Ik hoop nog wel een keer een GTV'tje van begin jaren '70 te bezitten, dat weer wel dan. :D

Dat waren nog auto's uit de tijd dat ze bij wijze van spreken BMW's om de oren reden. Dass war einmal..

P. Klieder zei:
Dat waren nog auto's uit de tijd dat ze bij wijze van spreken BMW's om de oren reden. Dass war einmal..

Inderdaad, dat was eens... Die tijd komt nooit meer terug, een tijd waarin Alfa's ooit voor kerels waren die niet terugschrokken voor een paar vieze handen en de geur van rubber en benzine prefereerden boven een "luchie" van de parfumeur. Kom daar tegenwoordig nog eens om: een Giulietta ziet er al redelijk verwijfd uit en dat wordt nog eens benadrukt door advertentiecampagnes met Uma Thurman in de hoofdrol. Had dan tenminste voor een echt lekker wijf gekozen! Nee, de tijd dat Alfa zich van de rest wist te onderscheiden met bijzondere wagens in het C- en D-segment is voorgoed voorbij met dank aan Fiat-onderstellen, GM-motoren, stupide marketing en meer van die ongein. Gelukkig blijft het roemruchte verleden van het merk dankzij liefhebbers volop in beeld ook al wordt de reputatie van Alfa door de "MeToo" (alleen die naam al) en de huidige Giulietta flink bezoedeld.

Joël D. zei:
Dan ben ik wel benieuwd waar jij dan nu in rijdt Richard. ;)

Op dit moment heb ik een huurauto (een Honda Civic) in afwachting van een lease Golf. Zoals ik hierboven al zei: nooit gedacht dat het er nog eens van zou komen... :) Een basis Giulietta of Delta was binnen het budget niet eens haalbaar terwijl de Golf rijkelijk aan te kleden was (DSG, schuifdak, ergonomische sportstoelen, dynaudio etc.). Hoewel iemand in dit topic schreef dat Alfa's niet meer in waarde kelderen, neem ik aan dat het probleem toch echt de (verwachte) restwaarde van de Giulietta is. Maar al zou ik wel een Giulietta kunnen leasen dan nog zou ik het niet doen. Het is mij teveel plastic en het dashboard spreekt mij ook niet aan. Om maar te zwijgen van die gekunstelde achterlichten en de kikkerogen aan de voorkant. Niet dat ik de Golf een mooie auto vind om te zien of dat die zo degelijk is maar daar heb ik hem dus niet voor gekozen. Ik kan überhaupt in het huidige C-segment geen auto noemen waar ik nou van onder de indruk ben. Jij wel?

Ik zal zeker niet zeggen dat het "vroegah" allemaal beter was, zo'n oude lul ben ik ook nog niet. Er waren in de jaren '70 en '80 nog echt slechte auto's en dat is tegenwoordig niet meer het geval. Ik heb echter het idee dat er wel meer onderscheid was tussen de verschillende merken en zelfs tussen de modellen van die merken. Nu lijkt het allemaal van hetzelfde laken een pak. Neem bijvoorbeeld Audi: wanneer je de neus van een A4 neemt dan kan een leek de voorkant van de overige modellen zo uittekenen. Of neem de huidige middenklasse, het lijkt wel of alle merken zich conformeren aan afspraken inzake wielbasis, formaat, kofferruimte, model etc. Het verschil moet dan komen van de koplampen, achterlichten en een paar lijntjes over de zijkant. Echt spannend is het allemaal niet... Ik moet in dit opzicht denken aan een uitspraak van een Italiaanse ontwerper in de jaren '80: "Duitsers hebben een motor en bouwen daar een auto omheen, Italianen gaan voor de schoonheid van het ontwerp en zien later wel hoe die motor er in gelegd moet worden..." Tsja, de tijden zijn veranderd en in sommige opzichten is dat jammer.

Richard01 zei:
Ik kan überhaupt in het huidige C-segment geen auto noemen waar ik nou van onder de indruk ben. Jij wel?

Lastig. Alhoewel... voor een nieuwe A-klasse met AMG pakket wil ik mijn nek nog wel eens verdraaien.

Joël D. zei:
Richard01 zei:
Ik kan überhaupt in het huidige C-segment geen auto noemen waar ik nou van onder de indruk ben. Jij wel?

Lastig. Alhoewel... voor een nieuwe A-klasse met AMG pakket wil ik mijn nek nog wel eens verdraaien.

Tsja, neem een kale A-klasse, haal die ster er af en kijk dan nog eens goed naar het ontwerp... Waarschijnlijk zou je het niet eens verbazen wanneer iemand tegen je zei dat het een nieuwe Koreaan is. Dan kun je natuurlijk zeggen dat Koreanen met hulp van Europese ontwerpers tegenwoordig mooie auto's maken maar ik denk daar iets anders over... :) De gemiddelde smaak heeft zich zodanig aangepast aan wat de huidige generatie ontwerpers ons voorschotelen dat erg veel mensen een Hyundai of Kia "best wel mooi" vinden. Begrijpelijk gezien het aanbod van de Europese merken, qua ontwerp is het allemaal meer van hetzelfde.

De laatste auto waar ik echt van onder de indruk raakte, was de Alfa 156. Een subliem ontwerp dat geen opsmuk nodig had om op te vallen, het model was in de basis al goed en kon zo'n beetje iedere kleur hebben. Ook het interieur was zoals je dat bij een Alfa mag verwachten: sportief en stijlvol. Bovendien reed die ook nog eens voortreffelijk, een echte Alfa Romeo ondanks de voorwielaandrijving. Ik heb jaren in een 2.0 liter selespeed zonder problemen gereden en genoten. Zoals Klieder al schreef: dass war einmal...

edit: een Citroën DS5 vind ik overigens wel een opvallend en eigentijds ontwerp waarbij het lijkt of de ontwerper de vrije hand heeft gekregen en zich niet of nauwelijks hoefde te conformeren aan de marketingafdeling.

Ik vind het ontwerp van de Giulietta (en ook de Mito) best mooi en onderscheidend. Eigen gezicht zonder onzinnige designfrutsels. Dat laatste vind ik juist lelijk bij de DS5, terwijl ik de lijnen van de DS5 op zich wel mooi vind.

Meeuw zei:
Ik vind het ontwerp van de Giulietta (en ook de Mito) best mooi en onderscheidend. Eigen gezicht zonder onzinnige designfrutsels. Dat laatste vind ik juist lelijk bij de DS5, terwijl ik de lijnen van de DS5 op zich wel mooi vind.

De Chinezen van Dongfeng zijn het met je eens Meeuw... ;)

D-C zei:

Ten aanzien van de DS5 ben ik met je eens dat deze "overdesigned" is, met name die chromen strip naar de A-stijl en de decoratie rond de mistlampen zijn over the top. Maar het gaat mij niet zozeer om mooi of niet mooi; de DS5 is in elk geval geen ontwerp van 13 in een dozijn, het ontwerp is oorspronkelijk en er is moed en experimenteerdrift bij een fabrikant voor nodig om een dergelijke auto in de markt te zetten. Ongetwijfeld zal Citroën wel enige verkenning hebben gedaan om te zien of de DS5 voldoende consumenten aanspreekt maar feit blijft dat het model redelijk uniek is. Dat gaat niet op voor de Giulietta en dat is ook wel logisch omdat het om een volumemodel gaat maar toch... Alfa heeft zich in het verleden altijd onderscheiden door design, motorisatie e.d. en dat zie ik bij de huidige middenklasse modellen niet terug.

een Giulietta ziet er al redelijk verwijfd uit

:) ben het verder helemaal met je eens. er zijn geen echt onderscheidende c-segment auto's meer. de civic hebben ze helaas ook te normale trekjes gegeven en de tijd van de bijzondere 323fjes liggen al lang achter ons

voetveeg zei:
een Giulietta ziet er al redelijk verwijfd uit

:) ben het verder helemaal met je eens. er zijn geen echt onderscheidende c-segment auto's meer. de civic hebben ze helaas ook te normale trekjes gegeven en de tijd van de bijzondere 323fjes liggen al lang achter ons

Soms moet je de zaken iets grotesker voorstellen dan ze in werkelijkheid zijn... :D

Stond vanmiddag met mijn Civic tussen een Giulietta en een Golf 7 geparkeerd en het viel mij op hoe "iel" de Golf overkomt naast de Civic. Bij de Giulietta viel dat nog mee maar de Civic steekt er toch tussenuit. Het zal wel door zijn "dikke reet" komen maar toch heeft Honda met de Civic binnen het huidige C-segment (ondanks de normale trekjes) een meer onderscheidend model in de markt gezet dan de Giulietta. Of je hem nou mooi of lelijk vindt...

Joël D. zei:
Richard01 zei:

Tsja, zal sommigen niet verbazen maar ik vind m'n nieuwe A3 toch wel echt een hele fraaie auto en al genoeg mensen gesproken die dit met mij eens zijn. Ook de A-klasse in AMG pakket en de 1 serie in M-pakket zijn voor mij indrukwekkende auto's. Ze geven een hoogwaardig (premium?) gevoel ondanks hun formaat. De Golf geeft dat gevoel ook als je er in rijdt maar die heeft naar mijn mening (weer) niet de looks. Hoe vaker ik hem nu zie hoe minder ik hem begin te vinden.

De Alfa G....blijft een lastig verhaal. Ik denk nog altijd dat deze auto beter had kunnen scoren als ze mee konden in de bijtellings oorlog maar helaas is dat nou eenmaal wat Nederlanders stuurt in hun auto keuze en niet alleen het gevoel wat ze bij een auto hebben. Ik vind hem in bepaalde uitvoeringen echt wel mooi maar het is niet mijn all-time favoriete Alfa, helaas...

Terug
Bovenaan