Een mover voor een caravan vind ik toch zo onzinnig. Je kan toch zo'n ding wel met de auto op de plek krijgen?

Bij 'we zijn er bijna' verbaas ik me daar ook over. Op het pad al de caravan afkoppelen en dan een hele tour rijden op de mover... Steek gewoon de caravan achter de auto achteruit naar z'n plek, dan hoef je niks meer te rijden.
Dat dacht ik ook altijd. Vond het ook verbazend hoeveel caravans er te koop staan met mover, terwijl ik veel liever een airco zou hebben. Inmiddels denk ik er anders over, paar voorbeelden:
- de caravan weegt leeg 1400kg. Ook met twee man is dat nog flink sjorren om in beweging te krijgen, laat staan makkelijk manoeuvreren.
- de caravan kan thuis op de oprit staan, daar krijg ik hem met de auto ook achteruit wel op denk ik. Alleen zit de deur dan aan de verkeerde kant, vervelend maar overkomelijk. Dan kan ik hem aan de andere zijde zitten, wellicht past de caravan ook nog onder de carport maar dan staat hij eigenlijk hopeloos in de weg.
Met de mover zet ik hem vooruit op de oprit, strak op de scheiding met de buurman.
- afgelopen vakantie in Kroatië hadden we een mooie plek, omheind met een hegje. Daar had ik hem met de auto ook wel op gekregen, al was het wel erg krap. Alleen, had dan ook de deur aan de verkeerde kant gezeten.
Met spierkracht op zijn plek zetten? Het was niet helemaal vlak, dus met een volgeladen caravan een uitdaging.
Klein (schuin) stoepje op was al pittig geweest, ging met de mover prima.
Een wiel moest, door het hoogte verschil, ook op een keg. De accu redde dat niet in 1x, dat was met de hand zeker niet gelukt.
- Manouvreren is een eitje met zo'n ding. Eigenlijk maak ik er overal een uitdaging van om de caravan met de auto op zijn plek zetten, dat lukt best aardig. Maar eigenlijk altijd moet het bij nader inzien toch een metertje voor/achteruit of opzij. Met een mover kun je gewoon om z'n as draaien, dat is voor het nauwkeurig manoeuvreren echt een uitkomst. Movers zijn ook super soepel en nauwkeurig.
- Caravan aankoppelen? Ik zet de auto er altijd zo goed mogelijk voor, bij de laatste 1,5 meter is het een fluit concert van de parkeersensoren. Bij de laatste 50cm doet de auto helemaal niets meer, want bang dat ik de koppeling raak.
Dat kan ik uitzetten, maar de auto komt altijd met een subtiel schokje in beweging en je moet dan verdomd snel zijn om de caravan niet alsnog te raken. Been there, done that... gelukkig helemaal niets van te zien. Met de mover zet ik de koppeling exact boven de kogel, ideaal!