Mijn Xedos collectie, filmauto's + overige speeltjes

Nog twee video´s van het graafwerk zelf...

Het pakketje met het pompje van de graafmachine is retour gestuurd.
Het is nooit geprobeerd te leveren!
Nu lees ik de reviews over het bedrijf "Sending" die het had moeten leveren maar die zijn alleen maar negatief.
Meer mensen hebben hetzelfde probleem met dit bedrijf, pakketjes die nooit aangeboden zijn, daarom scoren ze ook een 1 bij de reviews.
Ik ga hier postNL nog over benaderen.

Nu heb ik twee mogelijkheden, of ik zet de garageboxen naast de graafmachine op (liever niet) of ik laat het pompje vrienden meenemen die 2 augustus naar Portugal gaan met de auto.

Het pakketje met het pompje voor de graafmachine is retour gestuurd, waardeloos dit!
Heb nu een nieuwe wederom besteld en wordt opgestuurd naar vrienden die het straks meenemen.

Heb nog een paar foto´s ontvangen van de Xedos die ik gekocht had in Nederland, waar ik straks mee ga rijden...

IMG-20250723-WA0006.jpg

Gelukkig heb je dan nog vrienden die het pakketje mee kunnen nemen, maar wel balen dat het nooit is aangeboden bij je zeg.

Die zilveren Xedos ziet er zo op de foto's nog netjes uit. Hopelijk in het echt ook!

Gelukkig heb je dan nog vrienden die het pakketje mee kunnen nemen, maar wel balen dat het nooit is aangeboden bij je zeg.

Die zilveren Xedos ziet er zo op de foto's nog netjes uit. Hopelijk in het echt ook!

Ja, als mijn vrienden niet waren gegaan, dan had ik het alsnog weer moeten laten opsturen, maar dan met DHL of...

Enigste wat mij opvalt aan de Xedos is dat de bijrijdersdeur achter iets donkerder lijkt van zilver, wellicht ooit vervangen of het is lichtval, maar ik denk het niet.

Heb goed nieuws, nog een keer goed nieuws en slecht nieuws.
Het eerste goede nieuws is, heb eindelijk het pompje binnen, het tweede goede nieuws is de graafmachine weer start!.....maar blijft niet lopen.
Had het pompje gemonteerd, tig keer gestart, maar de motor bleef alleen maar rond draaien, geen enkel teken van leven.
De accu begon al wat minder te worden inmiddels.
Heb de kap open getrokken om te kijken of ik iets zag en er lag diesel bovenop de motor.
Het bedrijf had de leidingen maar iets aangedraaid maar niet geheel vast.
Eenmaal aangedraaid, opnieuw geprobeerd te starten en ja hoor, er was leven!
Maar ja, hij begint direct langzaam te lopen en slaat af.
Ik begin er te komen, er is in ieder geval een lichtpuntje in de duisternis gekomen.
Nu dat laatste stukkie nog.

Bij die oude diesels met relatief lage inspuitdrukken en lijnpompen moet alles wel heel goed ontlucht worden....... Zit er wel verse diesel in?

Heb voor het laatst in 2023 diesel getankt.
Toen ik hem kocht in België had hij ook een tijd stil gestaan maar startte wel.

De nieuwe eco diesel is nogal gevoelig voor bacteriologische groei in de tank... soort slijm ontstaat er dan en die verstoppen de filters. Maar het ontluchten is een klusje waar je wel even bezig mee bent met 2 man en een volle accu

Laatst bewerkt:
Heb geprobeerd de graafmachine te starten met een volle accu maar geen succes.
gisteren is er een andere monteur geweest en ergens is er een blokkade in het systeem waardoor maar één van de drie leidingen diesel krijgt, de andere een heel klein beetje en de derde niets.
Hij komt vanavond weer langs en gaat dat wat remreiniger in de luchtinlaat spuiten, dan zou hij aan moeten slaan.
Als dit niets oplost dan ga ik morgen beginnen met de garageboxen op te bouwen, ik ben er een beetje klaar mee en het zit mij dwars dat ik de Xedos 9 al 3 maanden op de parkeerplasts achter mijn huis heb staan die gerepareerd moet worden.

Je zal echt (zorgvuldig) moeten ontluchten bij deze motoren, doorstarten wordt het 'm echt niet....Dat lukt alleen bij moderne diesels.

Laatst bewerkt:
De monteur is weer geweest, deze keer met zijn vader die ook heel veel er vanaf weet.
Inderdaad externe tank aangesloten, etc., en uiteindelijk toch uitgekomen bij de injectiepomp.
Ook het gasgeefgedeelte doet het niet.
Hij heeft door remreiniger in de luchtinlaat de motor wel weer kunnen laten lopen, maar het was één snelheid en om de motor uit te krijgen moest bijvoorbeeld de iets van de kraan gebruikt worden (omhoog bijvoorbeeld), zodat de druk minder werd en de motor daardoor uit viel.
Dit wordt het volgende project, de injectiepomp vervangen, dan loopt hij meteen weer zei de monteur.

Inmiddels ben ik begonnen de garageboxen weer op te bouwen en naar een off grid camerasysteem aan het kijken, want het is niet veilig zo zei hij ook nog.

Nou, fraai is dat. @Diante is net bezig met serieuze progress kom jij weer met een Xedos aanzetten. Zo krijgen we nooit het budget rond. :ROFLMAO::unsure:
Zo zag ik er van de week ook nog eentje op Marktplaats, maar wat jij zegt dacht ik toen ook. We mogen Diante niet meer afleiden met een mooie Xedos! :p

Edit: dat was dezelfde, maar dan 250 euro duurder bij een particulier…

Off-grid camera.. gebruik zelf een Reolink Go met accu en 4G kaartje in een garage verderop.
Deze zijn er ook met solar panel. Zelf gebruik ik een adapter.

Abbo voor datakaartje van 4GB is 2,50 per maand bij Odido (of 5,00 als je er verder geen andere abbos hebt).
* wellicht alleen voor NL.

Ome Ali verkoopt ook 4G cameras voor tientje of 6 maar de Hicam-Pro app daarvan stuurt vaak geen push bericht bij detectie. En dat is nou net de bedoeling.

Daar ben ik eindelijk weer met een update.

Bedankt voor de tips ivm een offgrid camera, ik ga ze even bekijken...het liefste wil ik nog een camerasysteem aanschaffen voordat ik terug naar NL ga.

Die grijze Xedos is inderdaad wel heel erg mooi, maar ik kan nu echt niets meer erbij hebben, heb geen ruimte meer.
Heb de garageboxen anders ingericht met auto´s en twee extra boxen toegevoegd, in plaats van 7 auto´s kan ik er nu 14 in kwijt....en die zit al bijna vol, heb nog plek voor één auto.
Nu krijg ik een berichtje van de Duitser met spierziekte waar ik zijn grijze Xedos 6 van heb gekregen of ik ook zijn Xedos 9 van wil hebben.
Even kijken of hij echt bedoeld `krijgen` en dan hoop ik dat hij de auto nog even bij hem kan houden.
(net een berichtje ontvangen, hij wil 2000,- voor de Xedos hebben, dus dat gaat hem niet worden)

Ben druk bezig met de garageboxen, heb iets heel doms gedaan, de accukabels van de bus verkeerd aangesloten.
Nu deed de bus het weer niet, wat onzettend onhandig was aangezien ik heen en weer moets rijden om hem recht naast de Pontiac te krijgen...

Heb met de Mercedes Combi met veel trek en duwwerk redelijk ernaast gekregen.

Inmiddels heb ik gisteren het dak er volledig op gekregen, moet alleen nog het versterken met houten frames binnen en nog borgen, zodat het niet los geschroeft kan worden van buitenaf.

Één keer mijn been open gehaald en eergisteren mijn voet, dus heb ook wat stilstand gehad.

Heb nu de meeste auto´s erin staan, heb er nu nog vier + de groene Xedos 6 waarmee ik rij nog buiten staan.
De Mercedes Combi is er ook mee gestopt toen ik auto´s naar de garageboxen aan het slepen was.
Later komt iemand met een tractor die het gaat doen en tevens de caravan verplaatsen.

Heb nu drie auto´s naast elkaar staan dwars, anders krijg ik niet alles erin.
De zijwanden heb ik iets schreef staan, anders past het niet....het is echt cm werk.

Heb nu alle auto´s ook op plastic staan, zodat het vocht van de grond niet meer op de auto slaat.

Moet nu op zoek gaan naar 4 meter lange houten palen voor het frame, gelukkig heb ik originele Xedos 6 dakdragers hier in een Xedos liggen, kan ik ze tenminste zelf transporteren.

Laatst bewerkt:

Heb nu alle auto´s ook op plastic staan, zodat het vocht van de grond niet meer op de auto slaat.

Moet nu op zoek gaan naar 4 meter lange houten palen voor het frame, gelukkig heb ik originele Xedos 6 dakdragers hier in een Xedos liggen, kan ik ze tenminste zelf transporteren.
Nog een voordeel is dan dat je ook nog twee 6-en hebt op Portugees kenteken. Of mag je gewoon vrij met je Nederlandse auto rondrijden?

Ik heb mijn Nederlandse Xedos 6 gewoon in de wegenbelasting en verzekering (uiteraard), dus mag er gewoon vrij rijden.
Ik kan de Portugese Xedossen ook wel rijden, voor 45,- euro kan ik het kenteken weer activeren en dan de APK doen, maar daar ga ik niet mee rijden, ze zijn té zeldzaam en schakelbakken.

Ik moet een keer een Portugese auto kopen die echt praktisch is zoals mijn Mercedes Combi (wellicht een iets nieuwere variant) of een bus.
Met een bus kan ik ook mensen ophalen van het vliegveld als ik op een dag mijn huis af heb en mensen kan uitnodigen.

De garageboxen staan nu circa 2 meter lager en inderdaad meer uit het zicht.
Als je nu de oprit op komt, dan zie je ze niet meer staan.

Gisteren begonnen met het dak te borgen van binnenuit, dit geeft ook al een veel beter gevoel.
Heb al meteen een gat onder een garagedeur die een rat gemaakt heeft, dus heb extra zand voor de deuren gegooid.
Kwam hem later tegen onder een dakpaneel die ik nog had liggen.

Ben net wezen shoppen voor houten balken van 4 meter maar nog niet kunnen vinden.

Voor de fanatieke lezers, is niemand iets opgevallen aan de foto´s?
Weet dat men de verrassende factor leuk vind, dus wellicht tijd voor een nieuwe? ;)

Nou, ik lees dit topic zeker mee... maar ik denk te oppervlakkig om iets aan de foto's te ontdekken.

Behalve dan dat de auto's ontzettend strak geparkeerd staan :cool:

Heb je de deuren tegen de heuvel aan gedaan, zodat die niet open kunnen?
Heb de deuren aan de achterkant gedaan, naar de afgrond toe zeg maar.
De enigste uit en ingang met een auto is één zijwand.

Als men een auto zou willen stelen dan moet men heel veel werk doen om die eruit te krijgen.

Oke, de nieuwe verrassing, ik las iets over twee Portugese Xedossen?...

Misschien dat nu iets opvalt? LOL!

Ik ontving een chatbericht van de verkoper van de blauwe Portugese Xedos 6 die ik gekocht had, hij kwam toevallig een andere tegen.
Was spotgoedkoop, omdat de auto het niet deed oa.
Een groene ´98 Xedos 6 1.6 handbak (op gas) met maar liefst 426.031 km!
Aangezien er maar 98 geleverd zijn in Portugal, is het een zeer zeldzame auto, deze had het nieuwe Mazda logo en blijkt nummer 95 te zijn. (de donker blauwe die ik heb is nummer 11, de bordeaux rode is geen originele Portugese Xedos maar een Duitse).
Wou altijd al een Xedos met een hele hoge kilometerstand erbij, en dat is deze geworden. :)

Dit waren de foto´s van de advertentie...

De hemel ziet er niet uit en moet vervangen worden, heb thuis ook al een ander stuur liggen.

Zit nu op hetzelfde aantal Xedossen als mijn oude collectie, 12.
Er zitten een paar lelijke plekken op maar verder is de auto strak, ik heb nog geen deukje kunnen ontdekken.

Gisteren was toevallig de bijenman er toen ik thuis kwam en heb hem gevraagd of hij kon helpen de overige auto´s naar boven te slepen.
Met zijn pickup jeep was dat zo gedaan, een makkie!

Dus heb met veel werk weer de overige auto´s op hun plek gekregen...

Laatst bewerkt:
Zou je niet iets van foamplaten tussen de auto's en de garage doen? Want met een beetje stevige wind heb je anders krassen op de auto. Iets zachts ertussen is slecht want daar blijft vocht in hangen, maar ik zit meer te denken aan spul zoals zo'n fitnessmatje.

Zou je niet iets van foamplaten tussen de auto's en de garage doen? Want met een beetje stevige wind heb je anders krassen op de auto. Iets zachts ertussen is slecht want daar blijft vocht in hangen, maar ik zit meer te denken aan spul zoals zo'n fitnessmatje.

Ik heb tussen de onderkant van de wanden + deuren en autobanden houten blokjes, zodat de wanden en deuren niet naar binnen kunnen schuiven tegen de auto´s aan.

Dat is al iets! Maar het zijn grote platen, buigen die niet wat naar binnen bij stevige wind er op? Daar ben ik een beetje bang voor, vandaar. Zeker omdat je sommige auto's er zo dicht op hebt staan.
Hoeveel staan er nu in?

De wanden zijn wel sterk, die buigen niet bij stevige wind.
Heb er op dit moment 12 auto´s in staan, alleen de Xedos 6 waar ik mee rij komt er nog bij.
Deze zet ik erin een paar dagen voordat ik mijn vlucht heb geboekt, anders kan ik geen boodschappen meer doen. :)

De Mercedes Combi deed het vreemd genoeg weer, dan heb ik vier Xedossen die het niet doen waarvan twee het eigenlijk wel van zouden moeten doen aangezien ze gewoon gereden hebben.
Auto's die het niet doen zijn heel onhandig, dus daar wil ik zo min mogelijk van hebben.

Terug
Bovenaan