Alternatieven ix3

Smart 5 natuurlijk. Formaat GLB. Pro+ uitvoering 49k met de introductie korting. Compleet nieuw en service via de Mercedes Dealer.

400kWh laadsnelheid, lekker toekomst bestendig. Binnen 15min opgeladen tot 80%. Verbruik maakt dan niet eens meer uit.

Veel ruimte achterin. Qua design veel meer uitgesproken.

Standaard van alles erop. Dubbele laag akoestisch glas voor en achter. Soft Touch material in de deurpanelen van hoofd tot aan je voetzolen. Dat doet Mercedes zelf niet eens.

Belangrijk is om verschillende reviews en testen te lezen, dan zie dat de Renault Scenic, over het algemeen het prima doet. Het is natuurlijk vervelend als je net een exemplaar hebt die minder is.

Wat ik zelf fijn vind aan Renault dat ze over het algemeen juist bijzonder probleemloos zijn, en erg voordelig zijn om te rijden.
Met mijn huidige Renault die ik sinds Juni 2020 in bezit heb ik geen enkele storing of reparatiekosten gehad, zelfs nog geen lampje.
En met de vorige ben ik in 9 jaar ook niet tussen de beurten in de garage geweest, en was ook bijzonder betrouwbaar .

Succes met de zoektocht.

Smart 5 natuurlijk. Formaat GLB. Pro+ uitvoering 49k met de introductie korting. Compleet nieuw en service via de Mercedes Dealer.

400kWh laadsnelheid, lekker toekomst bestendig. Binnen 15min opgeladen tot 80%. Verbruik maakt dan niet eens meer uit.

Veel ruimte achterin. Qua design veel meer uitgesproken.

Standaard van alles erop. Dubbele laag akoestisch glas voor en achter. Soft Touch material in de deurpanelen van hoofd tot aan je voetzolen. Dat doet Mercedes zelf niet eens.
Verbruik heeft niet alleen effect op de tijdsbesteding voor het laden maar ook vooral met de kosten per kilometer. Die sla je nu over.

Als ik zo'n bedrag aan een EV zou mogen uitgeven zou ik voor een eqe of taycan gaan. Mooi, kwaliteit, veel ruimte, eerste flinke afschrijving gepakt. Maar staan niet hoog op de poten. Weet niet of je met een Taycan qua budget er helemaal bent.

Verbruik heeft niet alleen effect op de tijdsbesteding voor het laden maar ook vooral met de kosten per kilometer. Die sla je nu over.
Hoe bedoel je, topic starter komt uit een Infiniti FX35 V6! En de andere auto is een iX3 die niet zuiniger is (want SUV). Electra is altijd goedkoper in deze vergelijking qua verbruik. En met die 15min laden ben je na het gebruikelijke pisssenbak bezoek al vol. (Bij tanken, moet je ook eerste je auto wegzetten voor het bezoekje, na het betalen en volgooien)

Dat krijg je zelfs bij Tesla. Bizar dat BMW en Mercedes er mee wegkomen om hardplastic deurvakken (dus gerammel als je er iets in legt) te leveren voor een fors bedrag.

Ik ben toch wel benieuwd: waarom niet een nieuwe Tesla Model Y? Is het een principekwestie? Vind je de auto lelijk / niet fijn / etc etc?

De vorige y vind ik inderdaad niet mooi. De Jupiter vind ik echt niet om aan te zien. Geloof direct dat het de beste keuze is, rationeel gezien. Maar dan zouden we ook prima met een gebruikte Corolla uit kunnen, is nog goedkoper.

Die smart 5 hebben we laatst bij een MB dealer zien staan. We waren gaan kijken of m’n vrouw een GLC of GLE mooi vond. Ben wel pro-MB. EQC is te klein en vindt ze niet mooi. GLC doet haar denken aan een Tiguan (??) en de GLE beviel wel. Maar een GLE is geen besparing op de FX en de investering om die te rijden weegt niet op tegen wat we nu aan nut/plezier uit de fx37 halen. Maar goed de smart 5 stonden we allebei wel even raar te kijken. Enorme smart. Niet direct een ‘nee’.

Had toen ook nog niet het SUV EV idee in mijn hoofd. Maar het lijkt wel een goede balans tussen lagere kosten zonder al te veel ‘emotie’ in te leveren.

Vind de besparingen bij de premium merken ook schrijnend. Van de week nog een stukje in de w124 gereden en dat voelt toch wel weer écht goed. Toen de zon nog scheen ook nog veel met de CLK gereden en dat is ook puur genieten.

Goed, lijstje maken. Morgen naar SAIL met de trein, dan maar even kijken.

Niet gek dit

Laatst bewerkt:
Ik zou nog even doorrijden met de FX37. Geen gekke zaken in het onderhoud waardoor het lijkt dat je een probleemauto heb.

Even met de vrouw gezeten en wat auto's laten zien. Heb er maar even een tabel van gemaakt.

Kia EV6NeeUiterlijk ('ruimteschip')
Hyundai Ioniq 5NeeUiterlijk (zie ev6)
XPENG G6MogelijkProberen - ev9 beviel enorm op het plaatmateriaal na
Enyaq/elroqNeeUiterlijk (skoda)
ID7NeeNiet hoog
Model YNeeUiterlijk (dat vind ik zelf)
ZeekrMogelijkLeuke auto's - nooit gezeten/gereden
EX40NeeTe klein
bz4xNeeUiterlijk (die mening deel ik ook)
RZNeeTe krap (bestuurder)
EQBNeeUiterlijk ('schoenendoos/lijkenwagen')
Mach-eNeeHaar vader heeft er 1
AriyaMogelijkZiet er wel leuk uit
ScenicNeeUiterlijk & renault UX
ExplorerMogelijkLijkt wel klein - passen
Q4MogelijkLijkt ook wel klein - passen
GrandlandNeeUiterlijk
Smart 5NeeUiterlijk (helaas, vind hem zelf wel tof)
VOYAH free flaghshipMogelijkKwam ze zelf mee, nooit van gehoord

De ix3 gaan we binnenkort samen naar kijken. Ze vroeg zelf al of we daar een proefrit mee konden doen.

Het uiterlijk schijnt wel een belangrijke rol te spelen! :D Zelf ben ik meer een techneut en zou diverse modellen daarom niet kiezen: te zwaar, niet efficiënt etc. ! :)

Als je net 10k hebt stukgeslagen aan de fx37, ga je nu toch niet 45k uitgeven voor een electro x3? Rij dan nog een jaartje of 2 door. Zeker als de auto verder gewoon bevalt.

Heb een zelfde soort zoektocht en loop tegen een aantal zaken aan. Bij lange afstanden gaat het ook om laadsnelheid, de tesla, Hyundai en Kia blinken hierin uit.
Bij lange afstanden is pauzeren na 300 km wel gewenst en dat kunnen best veel elektrische auto’s.
Een Audi is bijvoorbeeld goedkoper in de aanschaf en qua laadtijd maakt het niet zoveel uit met de rest. Eerdere modellen van de E-tron schijnen wel onbetrouwbaar te zijn. Vw en Skoda’s schijnen inefficiënt te zijn en traag laden.
Wellicht kan dit een factor zijn in je keuze als je de verschillende auto’s vergelijkt.

@Volt ondanks dat ze best rationeel is blijft het een vrouw natuurlijk :) ik weet ook dat ik niet met een rode auto aan hoef te komen, wat ik zelf (soms) ook wel kan waarderen

@Gullwing: we hebben de auto van 140 naar 180k gereden, 200k is toch een psychologische grens en zal ook wat met verkoopbaarheid doen. Daarnaast denk ik niet dat het onderhoud ineens veel minder zal worden..

@spoiler de capri is toch kleiner dan een explorer? Ev5 ga ik even googlen. Zag toevallig vanmorgen een vrachtwagen met ev4 fastbacks

@dirk ja we hebben ook een egolf en dat is qua EV echt heel matig. Maar het is wel een fijne auto. Hebben ook een aantal etrons van 2019-2023 in de omgeving en ook die hebben een heel hoog verbruik / matige range. Vind ze wel mooi, zeker een redelijk jonge in het zwart. Hyundai en Kia hebben qua infotainment / piepjes / ‘gevoel’ gewoon nog niet weten te overtuigen met de elektrische modellen die ik heb gereden (eniro’s/ekona). Nu is dat nog geen recente ev6 geweest. De ev9 heb ik trouwens wel een keer gereden en dat was erg positief.

• Leuk
Waarderingen: Volt
wat een verwarrende naamgeving.. Capri was een 2 deurs sportwagen en een explorer was een grote suv. Nu is een capri groter dan een explorer? En dan is er nog ergens een mustang?

morgenmiddag bij deze kijken/rijden, staat niet al te ver en past binnen onze wensen. Alleen zwart interieur ipv beige of mokka. Maar goed eerst even kijken of ze het wat vindt.

Dinsdag zelf even rondje dealers gegaan bij kantoor in de buurt. Wat opviel is dat veel vloeren achterin bizar hoog zijn waardoor ik amper lekker kan zitten.

De ex40 voelde het kleinst. De explorer/capri zijn ook erg klein. Beetje ev3 formaat. De ev6 zat voorin erg goed, achterin weer last van die hoge vloer. Ev9 was wel echt top, maar enorm bakbeest. De ioniq9 was nóg beter. Beide een stuk ruimer/beter dan de ex90 die een stuk duurder is.

Begreep dat er een nieuwe elektrische c5 aircross aankomt, stuk groter en niet al te duur. Begin oktober bij de dealer hier dus ik ga wel even kijken dan.

De ariya en scenic waren best prima. Ariya is ook nog wel een leuk modelletje.

AutoOordeelNotes
Kia EV6NeeLelijk?Te klein achterin
Hyundai Ioniq 5NeeLelijk?Ok achterin
XPENG G6NeePlaatmateriaal net als g9?
Enyaq/elroqNeeSkoda
FordCapriTe klein achterin
Model YNeeLelijk
ZeekrMogelijk
EX40MogelijkTe klein achterin
bz4xNeeLelijk
RZNeeTe krap (bestuurder)
EQBNeeLelijk
Mach-eNeeObviouslyTe klein achterin
AriyaMogelijkBest ok qua ruimte
ScenicNeeRenaultRedelijk achterin
ExplorerMogelijkTe klein achterin
Q4 / Q6 Mogelijk
GrandlandNeeLelijk
Smart 5Lelijk?
ID4 NeeLelijk
Ev9Lekker ruim, voelt goed
Ioniq9Beter dan ev9
Ec5 aircross

Maar goed uiteindelijk woensdag de ix3 gereden (samen met vrouw en kind). Ruimte achterin is prima. Auto reed heerlijk, gewoon een bmw op de weg en qua stuurgevoel. Draadloze CarPlay. Schuifdak dat open kan en glas dat naar achter doorloopt.

Geen elektrisch stuurwiel en de stoelen waren van een 3 serie en niet van een 5. Goed, het wordt niet mijn hoofdauto dus dat is prima.

150kw snelladen is ook gewoon zat.

Alleen het inruilbedrag voor de Infiniti kwam uit op 3750,-. Cq 40k bijleggen. Vriendelijk bedankt voor het aanbod en we gaan de v6 binnenkort even schoonmaken en zelf verkopen. 10+ moet zeker wel lukken.

De iX3 is m.i. niet geschikt voor wintersport. Zelfs voor zomervakantie's moet je denken aan 45 minuten laden, na elke 2,5 uur rijden.
Bij 50% zakt het laden al onder de 75kw.
Meer info:

Maar ik weet niet of je dat soort vakanties houdt.

Ik zou zelfs overwegen eens in Duitsland te kijken voor zo'n IX3.
Kom je nog voordeliger uit:
Of
https://www.dasimport.nl/auto-importeren/bmw/ix3/m-sport-importeren-11629640 met iets meer kilometers

Dat is geen high exe, zonder 360 camera bijv. Maar (zelf) uit Duitsland kopen is zeker een optie. Nederland heeft nu alleen een 3% rente actie waardoor ik liever leen ipv cash neerleg (levert geld op).

@spoiler we gaan in principe niet met de auto op vakantie dus 300km praktijk is zat. Dagje weg in NL red je dan altijd wel.

Dat is geen high exe, zonder 360 camera bijv. Maar (zelf) uit Duitsland kopen is zeker een optie. Nederland heeft nu alleen een 3% rente actie waardoor ik liever leen ipv cash neerleg (levert geld op).

@spoiler we gaan in principe niet met de auto op vakantie dus 300km praktijk is zat. Dagje weg in NL red je dan altijd wel.
Dan zou ik ook voor de iX3 gaan. Het is niet de beste EV, maar wel de mooiste EV-SUV.
En gewoon uit Nederland met NAP. Die verkoop je later ook weer beter.
Ik zou ook niets inruilen, gewoon in onderhandeling gaan over de verkoopprijs. 10% moet makkelijk lukken, er staan er genoeg te koop. De BMW's van de dealer uit onze buurt staan niet op autoscout e.d.. Dus kijk ook op de sites van de dealers.

Update:

Dusseldorp gaf 3750,- aan inruil voor de FX. Gaan hem zelf dus maar te koop zetten voor 15. Kijken wat erop af komt. Technisch is-ie perfect dus ook geen haast. Binnenkort de winterbandenwissel ook maar doen.

Dan bij voorkeur een facelift ix3, carbonschwarz, high exe. Beige/cognac/mokka interieur en <80k op de klok. Geen enkele van de auto’s heeft echt weten te overtuigen behalve de xpeng g9 & Ioniq 9. Maar die zijn onnodig groot en als particulier nu nieuw nog zonde qua afschrijving.

Terug
Bovenaan