Irritaties op de weg.

rke

Wegverkenner
Ik reed recent 's avonds laat van oost-nederland naar het westen. De maximum snelheid varieert op dat stuk ergens tussen de 100 en 130 en ik rij - afhankelijk van de drukte - meestal tussen de 90 km/uur en 120 km/uur.

Onderweg kwam ik op een rustig stuk snelweg een zeldzame bestuurder tegen. Zo'n exemplaar met heftige rechterbaanvrees die op de linker rijstrook als een veredelde wijnkurk voortsukkelde. Ach,ik word zelf ook een dagje ouder, zulke mensen mogen van onze regering nog steeds een auto besturen. Dus,wij sukkelden gezapig over die linkerbaan.

Tegenwoordig duurt het samen op een lege snelweg rijden niet zo heel lang meer, dus na verloop van tijd reden we als een overmaatse slang over de lnkerrijstrook. Met als bijna onvermijdelijk gevolg dat de haastigen van de samenleving de rechter rijstrook ontdekten. Toch,meer dan 20 km lang met een snelheid tussen de 90 en 100 km/uur links rijden waar 130 is toegestaan, was voor mij een record. Een vermelding in het grote Guinness Book of Records waardig. .

Maar goed,deze bestuurder irriteerde mij.

Een andere, wat minder normale irritatie is de passagier die raampjes steeds open en dicht doet, Ik zou het knopje willen saboteren.
- de passagier die de radio zodanig door de war gooit dat ik even tijd nodig heb om weer uit te vissen hoe het ding werkt (accu los en vast werkt ook)
- de schuinparkeerder die zijn botsdoos op twee parkeerplaatsen achter laat, bij voorkeur recht voor zijn voordeur,
- de inhaler die al rijdend de muggen van mijn voorbumper af veegt - besef wel dat de voorste auto bij een botsing de pineut is.
- de "vergeetachtige" die net op tijd beseft dat hij toch die afrit zoveel rijstroken naar rechts moet hebben,
- de horlepiepdanser die zijn pasjes oefent op het rempedaal. Een voorrangsvoertuig heeft een zwaailicht, een jan-modaal doosje niet.
- de bekend-merk bestuurder die het richting-aanwijs-stokje niet weet te vinden. Geen knipperlichtje betekent rechtdoor, ook als dat onlogisch lijkt.

Maar ik ontdekte kort geleden ook dat andere mensen zich juist ergeren aan het correcte gebruik van de richtingaanwijzer. Ik vind dat wat apart maar het roept bij mij de vraag op:

Wat irriteert jou?

Onderweg kwam ik op een rustig stuk snelweg een zeldzame bestuurder tegen. Zo'n exemplaar met heftige rechterbaanvrees die op de linker rijstrook als een veredelde wijnkurk voortsukkelde. Ach,ik word zelf ook een dagje ouder, zulke mensen mogen van onze regering nog steeds een auto besturen. Dus,wij sukkelden gezapig over die linkerbaan.

Tegenwoordig duurt het samen op een lege snelweg rijden niet zo heel lang meer, dus na verloop van tijd reden we als een overmaatse slang over de lnkerrijstrook. Met als bijna onvermijdelijk gevolg dat de haastigen van de samenleving de rechter rijstrook ontdekten. Toch,meer dan 20 km lang met een snelheid tussen de 90 en 100 km/uur links rijden waar 130 is toegestaan, was voor mij een record.
Dat jouw voorganger 20 km lang onnodig links rijdt, OK, daar kan je niet zoveel aan doen. Maar daaruit volgt toch niet dat je zelf dan ook maar links moet gaan rijden?

Ik zou er gewoon met een snelheidsverschil van tenminste 10 km/uur rechts langs zijn gereden (zeker als er een vluchtstrook is om te kunnen uitwijken mocht hij toch opeens naar rechts komen).

Ik probeer me niet te ergeren in het verkeer. Kom je een dwaas tegen, gewoon laten rijden en uit de buurt blijven. Maar aan zo'n figuur als in de eerste dashcambeelden van deze video zou ik me wel ergeren:

Laatst bewerkt:
Ik zou er gewoon met een snelheidsverschil van tenminste 10 km/uur rechts langs zijn gereden (zeker als er een vluchtstrook is om te kunnen uitwijken mocht hij toch opeens naar rechts komen).

En dan ga ik een overtreding maken omdat meneer/mevrouw er ook een maakt?

Anderen reden er wel rechts langs.Meneer (of mevrouw) ging dan op de streepjes rijden en dan ging ik wat dichter er achter rijden. Met als gevolg dat hij weer naar links ging zodat de ander er rechts voorbij kon.
Het was eigenlijk best grappig ware het niet dat het ook gevaarlijk had kunnen zijn.

Jammer genoeg begint Alzheimer soms erg jong; misschien is hij ooit uit Engeland geëmigreerd en vertelde de laatst overgebleven cellen dat hij links moest rijden.

Ik rij meestal volgens het principe van "eigen veiligheid eerst". Als er een dwaze drammer met veel te hoge snelheid voorbij vliegt denk ik "zoek een dikke eik uit, die overleeft het wel". In dit geval leek het mij het veiligst op gepaste afstand links te blijven rijden zodat hij over zijn rechterbaanvrees heen kon komen.
Je kan beter een gek voor je hebben rijden dan achter je. Voor je wordt het hooguit leedvermaak, achter je wordt het misschien een schadeformulier.

Ach leven en laten leven. Met de moto ga ik er gewoon rechts langs, 1x met de ogen knipperen en de donderende V4 is gepasseerd en daag doei en tot nooit meer.
Met de auto kom ik even dag zeggen & hou ik vervolgens wel afstand. Ach ja, afweging tussen tijdverlies / ergernis en eventuele boete. Als ik het echt beu ben, de 'Adaptive' van de LED even uitzetten, gaan ze doorgaans toch aan de kant hoor, zelfs zonder te seinen.

Je had 4 opties:
1 - rechts blijven rijden, maar niet rechts inhalen, en kort erop zitten. Dan blokkeer je, bij een tweebaansweg, samen met de linksplakker de hele weg. Dat lijkt mij strafbaar op grond van artikel 5 Wegenverkeerswet.
2 - rechts blijven rijden, maar niet rechts inhalen, en ruim afstand houden. Dan maak je geen overtreding maar moet al het andere verkeer tussen jullie door gaan slalommen, dat lijkt niet handig.
3 - rechts inhalen. Dat is formeel een overtreding, die duurt dan hooguit 10 seconden of zo?
4 - links erachter gaan hangen. Dat is onnodig links rijden, dat is een overtreding, en eentje die lange tijd doorgaat.

Al je opties (op #2 na) zijn dus overtredingen. Mij lijkt optie 3 nog steeds de minst erge.

Laatst bewerkt:
Ik irriteer me aan dat gesukkel op de linkerbaan. Rijd echt niet zo hard meer , maar 90 op de linker of middenbaan vind ik zeer storend als rechts alles leeg is.

Of iemand die heel hard op m’n bumper zit terwijl het overduidelijk is dat met een treintje van 5 auto’s voor mij ik niet de schuldige ben en ook graag wat meer door zou willen rijden.

Er iets mee doen nee niet echt. Je hebt hele rare lui in het verkeer , zelf meegemaakt. Laat het gaan. Het is het niet waard.

:love::love:

Rood van kleur ?
Nee zwart. Ik ben nogal van de non-kleuren :ROFLMAO:
Mijn parallel twin racetweetakt heeft een originele (toen in de 80's, dan kon dat nog) rood witte Marlboro livery / stickers, maar die is in restauratie. En onderdelen zijn erg lastig te vinden.
Broerlief heeft een RG250 Walter Wolf, champagnekleur, snoepje om te zien maar rijdt eigenlijk niet top. Onder de 8.000 toeren is er niemand thuis. Daarboven barst de hel los

Ik irriteer me aan dat gesukkel op de linkerbaan. Rijd echt niet zo hard meer , maar 90 op de linker of middenbaan vind ik zeer storend als rechts alles leeg is.

Of iemand die heel hard op m’n bumper zit terwijl het overduidelijk is dat met een treintje van 5 auto’s voor mij ik niet de schuldige ben en ook graag wat meer door zou willen rijden.

Er iets mee doen nee niet echt. Je hebt hele rare lui in het verkeer , zelf meegemaakt. Laat het gaan. Het is het niet waard.
Oh en ik kan echt giftig worden om telefoon gebruik. 2x aangereden van achteren door iemand die met z’n telefoon zat te kloten. Echt afschaffen

Mijn woon-werk route is een 2-baans provinciale weg, op 1 (lang) recht stuk mag je maar inhalen.
Dan rijdt je met 5 auto's achter een tractor, gaan ze niet. En ik kan weer geen rijtje van 6 voertuigen inhalen. Ga gewoon als de weg vrij is, er zijn meer mensen op de weg dan jij denk ik dan...

Wat ik ook nooit begrepen heb. Je kan op een 60 km weg wel langs een tractor als deze in de tegenovergestelde richting komt, maar je kan hem niet inhalen als je dezelfde kant op gaat. Voor beide acties is evenveel ruimte nodig.
Dus de tractor gaat bij tegenliggers uiterst rechts rijden maar bij achterop-komers niet.

Zo nu en dan kijk ik eens op youtube een filmpje met dashcams. Deels hilarisch maar vaak als je beter kijkt zie ik de dashcammer druk toeteren en vloeken, terwijl hij/zij het aan kon zien komen, had kunnen vermijden, zelf ook fout zat.

Dat 'leert' mij dan weer niet te denken dat ik zo foutloos en duidelijk ben in mijn acties.

Maar goed, irritant was de vraag. Dat zijn toch de bestuurders die menen 'de ander' een lesje te moeten leren. Remmen, snijden of zo nodig toeteren. Laat dat, ook dat laatste, gewoon.

Zo nu en dan kijk ik eens op youtube een filmpje met dashcams. Deels hilarisch maar vaak als je beter kijkt zie ik de dashcammer druk toeteren en vloeken, terwijl hij/zij het aan kon zien komen, had kunnen vermijden, zelf ook fout zat.

Dat 'leert' mij dan weer niet te denken dat ik zo foutloos en duidelijk ben in mijn acties.

Maar goed, irritant was de vraag. Dat zijn toch de bestuurders die menen 'de ander' een lesje te moeten leren. Remmen, snijden of zo nodig toeteren. Laat dat, ook dat laatste, gewoon.
Haha ja 9 van de 10x denk ik.. beste dashcammer. Je hebt gelijk maar zelf iets van mijlenver zien aankomen en daarop anticiperen bespaart je echt een hogere bloeddruk.

Wat mij irriteert in het verkeer...
- Pakketbezorgers die met hun busjes plompverloren de weg blokkeren bij elk pakketje wat ze af moeten leveren... online supermarktbezorgers blinken daar inmiddels ook al in uit.
- Bestuurders en inzittenden die het portierraam gebruiken als het deksel van een asbak/vuilnisbak... stap toch eerst even uit en dump daarna pas al je troep door dat geopende portierraam.
- (Brom)fietsers die overtuigd zijn dat de verkeersregels van New Delhi ook in Nederland toegepast kunnen worden.
- Dat verkeershandhaving voornamelijk een digitale happening is geworden.

Wat mij irriteert in het verkeer...
- Pakketbezorgers die met hun busjes plompverloren de weg blokkeren bij elk pakketje wat ze af moeten leveren... online supermarktbezorgers blinken daar inmiddels ook al in uit.
Ik werk in die sector (niet als bezorger voor het goede begrip), je wil echt niet weten onder hoeveel druk die mensen worden gezet qua drops per dag om deftig rond te komen. Meestal zelfstandigen statuut (ZZP bij jullie), verdienen niks aan een niet afgeleverd pakket. En idd nemen het niet te nauw met de verkeersregels.
Erger ik me bij tijd en wijle ook aan, maar omdat ik achter de schermen goed zicht heb over de logistieke machine & wat er bij komt kijken,heb ik er toch een grote mate van begrip voor.
Als ik nu (23h14) iets bestel bij Bol, Coolblue of whatever wordt dat gewoon morgen geleverd.

Probeer mij zo min mogelijk te ergeren, maar werkend vanuit Amsterdam is dat moeilijk. Taxi's en fietsers zijn een ramp en anders is er nog de idiote gemeente die totaal niet nadenkt en alles maar afsluit.

Vandaag op de weg voor mij een nix-bus, die op een 3-baanse weg gewoon lekker links blijft rijden… wat doe jij überhaupt links denk ik dan :unsure:

ik heb hem rechts ingehaald en hem even een italiaans handgebaar gegeven.

IMG-1614.jpg

Laatst bewerkt:
Met een Tesla ben je daar zo voorbij; nog sneller dan met een Honda V4 haha. Alhoewel, als die in 2de staat is de accelaratie al niet meer te bevatten & eigenlijk onverantwoord :oops:

Uit curiositeit, is die truck een Eco-Combi of een Super Eco Combi die nog langer is? Bizar dat ie maar 5 assen heeft waarvan 4 actieve (beroepsmisvorming).

Probeer mij zo min mogelijk te ergeren, maar werkend vanuit Amsterdam is dat moeilijk. Taxi's en fietsers zijn een ramp en anders is er nog de idiote gemeente die totaal niet nadenkt en alles maar afsluit.
Amsterdamned.

Stad waar kamikazefietsers de wet compleet negeren.

Gelukkig is daar een anti-autobeleid, maar als je voor je werk moet zijn...

Ik ben niet zo makkelijk meer te irriteren. Als jij 90 wil rijden, dan rijden we toch 90.

Wat ik wel krom vind, is welke risico's mensen "aanvaardbaar" vinden. Schoolmeester spelen omdat iemand te snel rijdt volgens regeltjes die een nitwit uit den haag verzonnen heeft.... who cares. Mijn prioriteit is de reis zonder ongelukken te kunnen afronden.

Vandaag op de weg voor mij een nix-bus, die op een 3-baanse weg gewoon lekker links blijft rijden… wat doe jij überhaupt links denk ik dan :unsure:

IMG-1614.jpg
Net zoals deze situatie. Met jouw Tesla-tje of Hummer heb je heel weinig in te brengen tegen dit kaliber voertuigen. Die bus weegt zoveel als 5 Tesla's en die gele vrachtwagen mogelijk nog meer. Dat chassis is zo stevig als massief beton en het schuift met 90 km/uur over het asfalt.

En jij rijdt met een verkreukelbaar randje wat berekend is op een klap met 65 km/uur en een massa van minder dan 3500 kg. En het voertuig is berekend op overleven, desnoods in coma.

Amerikanen hebben daar een typische Yankee-uitdrukking voor: "Don't bring a knife to a gun fight".

Het is veiliger even te wachten.

Met een Tesla ben je daar zo voorbij; nog sneller dan met een Honda V4 haha. Alhoewel, als die in 2de staat is de accelaratie al niet meer te bevatten & eigenlijk onverantwoord :oops:

Uit curiositeit, is die truck een Eco-Combi of een Super Eco Combi die nog langer is? Bizar dat ie maar 5 assen heeft waarvan 4 actieve (beroepsmisvorming).
Gewoon een bakwagen met aanhanger. En die as is een liftas die omhoog gaat als de lading niet te zwaar is. Minder slijtage en weerstand.

Sorry rke maar onnodig links rijden is ook een overtreding. Je kunt het niet goed doen in een dergelijke situatie.
Als je geen overtreding had willen maken had je op 2 seconden afstand rechts achter de auto moeten rijden.

IMG-1614.jpg
Flixbus is het Amsterdam van de busmaatschappijen.

Rke's situatie; eerst beetje heen en weer achter de linksplakker, verlichting aan. Dan rechts er voorbij, niet te snel en goed opletten want kan een schrikreactie opleveren.
Bus; daar had ik even gewacht tot er iig op rechts weer ruimte was. Blijft dat ding alsnog langdurig links rijden, dan ook rechts er voorbij.
Beide gevallen is dat niet toegestaan, klopt, maar je moet wat opneen gegeven moment. Of je blijft er eindeloos achter plakken idd, dat kan ook.
Mijn irritaties zitten vooral in de belachelijke weginrichting van tegenwoordig. Iedere 100mtr een andere snelheid, iedere gemeente met een eigen inzicht over de werking van een stuk weg, kleuren, borden, zones, vlakken, indelingen die iets moeten aantonen, het wordt er bepaald niet duidelijker op. Gevolg is dat men zelf maar wat gaat doen; na in een paar km 35x een andere snelheid te hebben gezien wordt het 1 gemiddelde, vaak te hard in de terechte langzamere delen en te langzaam op stukken waar het sneller kan en mag. Of er worden bijv zelf maar voorrangsituaties bedacht; fietsers op rotondes krijgen altijd maar voorrang en voetgangers dan ook maar meteen. Niet heel vreemd als de ene rotonde wel voorrang heeft, bij de volgende hebben fietsers voorrang, die daarna lijkt een rotonde maar blijkt een ovaal met gescheiden rijbanen, enz

Ik vind touring bus chauffeurs sowieso altijd naadje. Het valt mij op dat die vaak skitta hebben

Rke's situatie; eerst beetje heen en weer achter de linksplakker, verlichting aan.
Ja ik rij ook dan van afstandje even op twee rijbanen, vaak ziet men je dan en gaan ze opzij.

Dat vind ik eigenlijk nog het ergste. Dat je zó in gedachte verzonken zit , dat auto’s achter je gewoon niet meer opvallen. Goed spiegelen is er niet echt meer bij gevoelsmatig . Allemaal als zombies over die snelweg , sukkelend met 100 km/u .

Ik was aan het wachten maar hij bleef gewoon links plakken, zelfs nadat ik hem inhaalde bleef hij nog links plakken. p.s. ik heb niet tussen de bus en vrachtwagen ingehaald ;). Uiteraard gewacht totdat de vrachtwagen rechts weg was!

Die linksplakker had ik een paar grootlichtsignalen gegeven en de linkerrichtingaanwijzer aan.
En als laatst de claxon.

Daarom rijd ik BMW , dan kan en mag dat. :)

Er kwam geen afslag op links, toevallig? Want dat is vaak wel een reden om zo links te 'plakken'.
De twee linker banen gaan kilometers verder op rechtdoor en de rechter baan buigt af. Wordt overal duidelijk aangegeven, dus meneer de bus chauffeur zit gewoon fout.

"Als ik geen overtreding had willen maken, was ik op de rechterbaan blijven rijden."

Dat is correct. Maar tegenwoordig krijg je alleen nog bekeuringen van flitspalen en stoplichten.

Jammer genoeg zijn verkeersregels vaak afgezwakt tot het zachtjes dreigen of zelfs gedogen.

Ik ga de discussie wel aan met oom agent hoor.

Laatst nog een Mercedes ingehaald. Die had al 4 keer naar rechts kunnen gaan. De 5e mogelijkheid was ik er klaar mee. Waarna meneer besloot dat ik de duivel was. En niet eens zijn eigen fout wilde in zien.

Hij vond het ook niet zo leuk dat die niet kon winnen van mijn Cliootje. Vind ik dan weer wel leuk.

Niet met een auto de stad in gaan? De gemeente denk overigens wel na. Hoogstens hebben ze andere ideeën dan jij.

Niet met een auto de stad in gaan? De gemeente denk overigens wel na. Hoogstens hebben ze andere ideeën dan jij.
Hoe verwacht je dat ik thuis kom?
De gemeente denkt zeker niet na, alles afsluiten zodat niemand meer ergens kan komen en er zijn zat mensen die helaas met auto moeten.
Maar ja je moet ook niet teveel verwachten van halsema en consorten .

Hoe verwacht je dat ik thuis kom?
De gemeente denkt zeker niet na, alles afsluiten zodat niemand meer ergens kan komen en er zijn zat mensen die helaas met auto moeten.
Maar ja je moet ook niet teveel verwachten van halsema en consorten .
Je zei er niet bij dat je er woont. Alleen maar dat je werkt in Amsterdam.

Ik kom trouwens ook met enige regelmaat in Amsterdam en ervaar er niet meer problemen dan in andere steden. Misschien dat Amsterdammer meer klagen?

En dat er een links bestuur is, is niet meer dan logisch: daar heeft men voor gestemd in Amsterdam. Dat is net zoiets als klagen dat als je VVD stemt dan verontwaardigt bent dat ze voor bedrijven en niet voor zwakkeren in de samenleving opkomen.

Gelukkig ben ik geen Amsterdammer, maar het probleem met links is dat ze meer aan symbool politiek doen dan aan echt oplossingen zoeken, maar goed daar is dit topic niet voor.
De taxi's en fietsers blijven idioten op de weg.

Ik reed recent 's avonds laat van oost-nederland naar het westen. De maximum snelheid varieert op dat stuk ergens tussen de 100 en 130 en ik rij - afhankelijk van de drukte - meestal tussen de 90 km/uur en 120 km/uur.

Tegenwoordig duurt het samen op een lege snelweg rijden niet zo heel lang meer, dus na verloop van tijd reden we als een overmaatse slang over de lnkerrijstrook. Met als bijna onvermijdelijk gevolg dat de haastigen van de samenleving de rechter rijstrook ontdekten. Toch,meer dan 20 km lang met een snelheid tussen de 90 en 100 km/uur links rijden waar 130 is toegestaan, was voor mij een record. Een vermelding in het grote Guinness Book of Records waardig. .

Maar goed,deze bestuurder irriteerde mij.

Een andere, wat minder normale irritatie is de passagier die raampjes steeds open en dicht doet, Ik zou het knopje willen saboteren.
- de passagier die de radio zodanig door de war gooit dat ik even tijd nodig heb om weer uit te vissen hoe het ding werkt (accu los en vast werkt ook)
- de schuinparkeerder die zijn botsdoos op twee parkeerplaatsen achter laat, bij voorkeur recht voor zijn voordeur,
- de inhaler die al rijdend de muggen van mijn voorbumper af veegt - besef wel dat de voorste auto bij een botsing de pineut is.
- de "vergeetachtige" die net op tijd beseft dat hij toch die afrit zoveel rijstroken naar rechts moet hebben,
- de horlepiepdanser die zijn pasjes oefent op het rempedaal. Een voorrangsvoertuig heeft een zwaailicht, een jan-modaal doosje niet.
- de bekend-merk bestuurder die het richting-aanwijs-stokje niet weet te vinden. Geen knipperlichtje betekent rechtdoor, ook als dat onlogisch lijkt.

Maar ik ontdekte kort geleden ook dat andere mensen zich juist ergeren aan het correcte gebruik van de richtingaanwijzer. Ik vind dat wat apart maar het roept bij mij de vraag op:

Wat irriteert jou?
De knopjes van de ramen passagiers voor en achter, kan ik als bestuurder deactiveren hoor....en de wagen is van '06...verder kan ik me zeer hard ergeren aan mensen die de afmetingen van hun wagen niet kennen als ze parkeren of aan het manoeuvreren zijn....

Mijn woon-werk route is een 2-baans provinciale weg, op 1 (lang) recht stuk mag je maar inhalen.
Dan rijdt je met 5 auto's achter een tractor, gaan ze niet. En ik kan weer geen rijtje van 6 voertuigen inhalen. Ga gewoon als de weg vrij is, er zijn meer mensen op de weg dan jij denk ik dan...

Ja, dat laatste is lastig tegenwoordig, gisteren ook weer meegemaakt, helaas.

Wat betreft het inhalen.. een vaardigheid die men verleerd is, denk ik, want waar mag je nou nog inhalen op dergelijke wegen? Bijna nergens meer, het lijkt mij ook oprecht moeilijk tegenwoordig om dat tijdens rijlessen aan te laten leren tegenwoordig.

Verders heb je dan te maken met bestuurders die minder actief rijden en gewoon niet door hebben dat ze op een deel rijden waar je wel mag inhalen. Doorgaans heeft namelijk de wegbeheerder de middenasstreep on-onderbroken gelaten en het inhaalverbod met bebording afgekaart. Mis je dus de opheffing van dat verbod, dan valt dat niet op aan de belijning, helaas.

Vaak heeft de eerste auto ook geen goed zicht doordat die er te dicht op rijdt.. dus die gaat niet waardoor auto twee ook niet van kiet gaat.. en daarna is het momentum weg.. :(

Met mijn Subaru wel eens gedaan, zo'n hele rij ingehaald. Lukte prima, maar het is niet fraai.
En als er eentje denkt, ik ga toch...

Ja, dat laatste is lastig tegenwoordig, gisteren ook weer meegemaakt, helaas.

Wat betreft het inhalen.. een vaardigheid die men verleerd is, denk ik, want waar mag je nou nog inhalen op dergelijke wegen? Bijna nergens meer, het lijkt mij ook oprecht moeilijk tegenwoordig om dat tijdens rijlessen aan te laten leren tegenwoordig.

Verders heb je dan te maken met bestuurders die minder actief rijden en gewoon niet door hebben dat ze op een deel rijden waar je wel mag inhalen. Doorgaans heeft namelijk de wegbeheerder de middenasstreep on-onderbroken gelaten en het inhaalverbod met bebording afgekaart. Mis je dus de opheffing van dat verbod, dan valt dat niet op aan de belijning, helaas.

Vaak heeft de eerste auto ook geen goed zicht doordat die er te dicht op rijdt.. dus die gaat niet waardoor auto twee ook niet van kiet gaat.. en daarna is het momentum weg.. :(
Het vervelende van voldoende afstand tot de trekker houden zodat je fatsoenlijk in kan in kan halen is dat je dan weer de kans hebt dat een achterligger denkt dat hij je wel in kan halen en in dat gat kan duiken. Dan ga je weer achteruit…

Er is al het nodige genoemd, maar mijn irritatie ligt (in aavulling daarop) op de bebording bij wegwerkzaamheden: geen einde, onnodige beperkingen (vanwege werkzaamheden lange tijd bijvoorbeeld 50 km/h op een provinciale weg zonder dat er werkzaamheden te zien zijn), dat soort dingen.

Mwah dat heeft ook een keerzijde. Ik ken die situaties, waarbij ik wel eens meemaak dat ik de eerste of tweede auto achter die trekker ben en er mensen achter je zitten te drukken of slalommen. Maar niet zelden kan je er helemaal niet veilig voorbij, bijvoorbeeld omdat er een bocht of wegversmalling/tussengeleider nadert. Of een berucht kruispunt, waar we dan weliswaar voorrang op hebben. Maar als iemand denkt dat 'ie nog even voorbij die trekker kan piepen, dan kom ik 'm wel tegen. Daar bedank ik voor. En daarbij: 'geen tegenligger zien' is wat anders dan 'zien dat er geen tegenligger is'. Maar niet iedereen lijkt dat te snappen.

Zaterdag weer meegemaakt: zestig (of minder) rijden op een tweebaans provinciale 80km-weg, waar een parallelweg naast ligt speciaal voor langzaamrijders met precies die zestig als snelheidslimiet. Gevolg: lege parallelweg, file op de hoofdrijbaan met continu harmonica-effect terwijl pijnlijk duidelijk is dat één auto vooraan de file rijdt en het tempo van de tientallen auto's erachter bepaalt.

Vind op een tweebaansweg zonder reden veel langzamer rijden dan toegestaan al weinig sociaal, maar als er een parallelweg naast ligt ronduit asociaal.

Terug
Bovenaan