Opel-forum-topic-dinges-geval.com Part LXXIII

Haha..kan zo in de film..Fer al scheldend en vloekend met 180 in zijn rode Astra achter een Senegalees aan met de politie daar weer achteraan! Gelukkig alles opgelost!

Ik ben vandaag alweer aan het werk..de vakantie zit er alweer op. Heerlijk genoten en veel gedaan. Helaas eindigde deze wat in mineur nadat mijn oom eind vorige week overleed aan de gevolgen van k*nker.....morgen ga ik afscheid nemen en zaterdag hebben we zijn uitvaart.

Wat irritant zeg, zo'n aanrijding op vakantie :(
Maar het valt in het niet bij wat Rob dus in zn omgeving doorgaat. Gecondoleerd Rob!

balen Fer, gelukkig achteraf toch nog alles kunnen regelen. Maar je zit er maar wel weer mooi mee, zeker bij een doorrijder. Hopelijk alles opgelost straks.

Hier ook een prima vakantie gehad, dezelfde regio als Kristan, bij toeval, Misschien heb ik je wel gezien :). Maar regio was niet echt voor ons, weinig te doen buiten strand en activiteiten opzoeken. Weinig leuke dorpjes in de regio, maar het weer was lekker en het zwembad heerlijk! Daarna toch besloten om er 2 dagen Parijs achter te plakken wat erg goed bevallen is. Dinsdag avond thuis en donderdag ochtend weer weg naar Antwerpen voor het concert van Ed Sheeran, wat overigens echt fantastisch was! Daarna nog een dag Antwerpen gedaan en het weekend was Lize weer bij een vriendinnetje logeren. Dus ff tijd om wat te wassen en wat kleine dingetjes te doen. Gisteren een dagje met Kim naar de Biesbosch geweest, helaas geen bootjes meer vrij, maar toch een erg leuke dag gehad. Nu weer @work.

Bij ons in het bedrijf is de kogel ook door de kerk. Waar ik nu nog een Plug in Hybride die loopt t/m half januari 2026. Per 1-9-2025 kan er enkel nog EV worden gekozen als lease. Daar gaan we maar even goed over nadenken want de modellen die leuk zijn, vallen natuurlijk niet binnen mijn budget en om er nou (veel) eigen bijdrage in te stoppen zie ik ook niet direct zo zitten.

Laatst bewerkt:
Zou ik bij een eigen merk moeten shoppen, dan maken de Elroq en de ID.7 kans. Voordelige keus zou een Cupra Born zijn. Yolo optie: ID.Buzz, maar is onhandig groot.
Kijk ik buiten het eigen merk (kopersbril op) dan vind ik de instapper van de Kia EV6 interessant, of een Smart hekje 3.

Ja de Elroq vind ik ook wel een mooie auto, staat wel op het lijstje, maar ik ben nog zeker of ik hoger wil gaan rijden, maar de keuze wordt nu er een EV verplichting opgelegd is wel beperkt. De Mini en ook de Renault rijden beiden laag bij de grond en erg direct. Een Frontera zie ik dan zo snel niet gebeuren.

Ja die 5 vind ik heel leuk! maar is wel wat aan de compacte kant. Idee was wanneer ik bijtelling betaal, we deze auto als gezinsauto inzetten.

Hij had het over leuke modellen ;)

Maar hij had het ook over een laag budget. Als er 1 auto veel voor weinig is dan is het de Frontera, alsnog erg praktisch en ruim. Huidige voertuigenpark van Jimmy voor plezier / de hobby lijkt me toch al meer dan genoeg, goedkope puur praktische leaseauto lijkt mij dan een logisch gevolg.

Je hebt in elk geval nog even om je te oriënteren Jimmy!
Ik denk dat er met jullie wensen en gebruik wel een passende EV moet zijn te vinden. Budget en bijtelling zijn wel altijd belangrijke aspecten daarin natuurlijk.

Ik zit er totaal niet goed in, maar vind zo'n EV6 nog altijd geen gekke auto. Zie dat deze er vanaf 45k is en in die uitvoering heb je ook niets aan opties te kiezen, lijkt een prima deal. Dan is de bruto bijtelling 700eu per maand, volgend jaar 825eu.

Houd er trouwens rekening mee dat de bijtelling in 2026 veranderd. Zou zuur zijn als je in januari je EV krijgt, terwijl dezelfde auto in 2025 een stuk goedkoper was geweest. Dus wellicht even pushen om nog dit jaar te rijden (mits je de keuze voor lease én bijtelling maakt natuurlijk.

2025: 17% over de eerste 30k, daarboven alles 22%
2026: 22% over de gehele fiscale waarde.

Scheelt bij een auto van 45k dus circa 125eu bruto per maand. Toch weer geld.

@ Richard, Ja dat had ik gezien inderdaad, dat ga ik nog navragen. Maar we hebben inderdaad nog eventjes.

Ze zijn niet zo ruim met de budgetten. Ik betaal nu € 0,- eigen bijdrage en alleen bijtelling met de Megane. Ik wil eigenlijk niet meer € betalen in de maand dan nu. Zoals Fer zegt, het is dan eigenlijk maar een auto en geen "liefhebbers" keuze. Die klasse rijdt het management :). Ik vermoed dat er een compacte auto uitkomt en dat wanneer we die enkele keer met meer dan 3 in de auto zitten we de Clubman nemen.

Wel jammer dat ik de Megane niet kan verlengen met 1 jaar, want nog geen 45.000 KM gereden en bevalt erg goed.

Mogguh,

Nieuwe start van de week, dus ook weer mensen die terugkeren uit de vakantie.
We hebben het twee weken enorm naar de zin gehad in Frankrijk, daarna nog een weekje thuis.
Gelukkig is alles goed verlopen, heeft de Astra zijn werk keurig gedaan en zijn we weer gezond thuis.

Op de terugweg nog wel een raar gevalletje. In het donker (zo tegen 23uur) reed ik met caravan op de snelweg in Frankrijk. Ik naderde een auto die behoorlijk aan het slingeren was, niet alleen binnen zijn eigen baan maar ook die naast hem. Ik minderde vaart, heb nog een keer een lichtsignaal gegeven en geclaxoneerd in de hoop dat hij normaler zou gaan rijden. Het hielp weinig. Op het moment dat ik hem dan toch maar wilde passeren begon hij zo te slingeren dat inhalen niet zou lukken....dus alarmlichten aan om achteropkomend verkeer te waarschuwen en maar weer gas terug.

Zo doorrijden had geen zin, verkeer achter me reageerde door ook rustiger te rijden. Dus uiteindelijk met combi meest linker baan genomen, hem ruim gepasseerd en weer terug gegaan naar rechter baan. Kreeg paar keer een lichtsignaal, maar ben verder gereden. Het duurde even, en toen kwam hij mij achterop......haalde me vlak langs de auto heen in en sneed mij af. Heb B toen ook direkt gezegd te moeten gaan filmen...

Heb weer afstand gehouden, en hij begon weer te slingeren. Uiteindelijk ff wat meer afstand genomen, en hem daarna nog 1x weer op meest linker baan ingehaald en B laten filmen voor t geval hij weer wat zou doen. Gelukkig bleef het erbij en heb ik hem niet weer gezien. Anders had ik de politie wel gebeld en achter hem gebleven tot ze er zouden zijn.
Maar wat een ideoten heb je dan in het verkeer.

@ Rob: Gecondoleerd met het verlies. Bah, wat hoor je het toch veel dat er mensen sterven aan die kl*ten ziekte.
Zet je wereld wel weer even op de kop, en laat maar weer zien dat je moet genieten van het leven zolang je gezond bent.

@ Jimmy: Das een beste wending in autobeleid. Voor jullie dan de vraag of je een model kunt vinden wat aan jullie wensen voldoet en wat nog betaalbaar is. Een beetje accu is wel fijn....maar drijft de prijs al snel op. En dat zie je maandelijks dan weer terug. Skoda Elroq lijkt me momenteel één der interessantste opties.

Heftig Ruud, je hebt er inderdaad idioten bij en wat win je ermee/haalt het uit? Ik blijf ook graag liever achter zulke figuren rijden. Goed dat het daar bij is gebleven.
Gelukkig verder wel een goede vakantie gehad zo te lezen.

@EV, Ja het was al zo dat het iig. hybride moest zijn, maar nu dus helemaal over naar EV. De Elroq staat op het lijstje om te bekijken samen met nog wat andere modellen, hebben zaterdag eens wat zitten snuffelen online wat er binnen de budgetten interessant is.

Mogguh!

Weer lekker aan het werk, op naar de kerstvakantie!

@ Rob: gatver, wat een nare berichten...gecondoleerd!

@ Jimmy: mmm, das jammer dat er zo weinig overblijft. Zou mooi zijn als je iets kunt vinden wat zowel betaalbaar als leuk is..

@ Ruud: ik zit wel eens te denken aan een dashcam, maar bij dit soort situaties zou het ideaal zijn. Vervelend om zoiets mee te maken, maar fijn dat het goed is afgelopen

@ Jimmy, je hebt ook nog tijd te zeuren voor een verlenging van de Megane. Wie niet waagt ;)

Leasen is voor een autoliefhebber inderdaad al niet snel gunstig meer. Auto's zijn flink duurder geworden, daarmee de bijtelling ook. Bijtellingsvoordeeltjes gaan er steeds meer vanaf. Bijtellingsknallers zijn er ook niet echt meer.
Dan kost een lease auto ineens akelig veel geld elke maand, voor veel minder geld rijd je dan iets tweedehands. Is grotendeels appels met peren, maar wat het elke maand kost (het fruit dus zeg maar) is toch doorslaggevend.

Ik mis wat dat betreft mijn lease auto niet, al zal de huidige ook niet goedkoop zijn als ik het echt uitreken. Leasen is in elk geval wel lekker ontzorgt.

@ Ruud, bizarre ervaring. Met een auto kun je dan toch iets vlotter uit de voeten komen als met een caravan.
Heb ook vaak genoeg met de auto (maar ook met de caravan) mensen voor mij ingehaald met een bijzondere manier van rijden. Je verwacht echter niet dat zo'n idioot jou nogmaals voorbij komt op deze wijze.

@ Vakantie, vorige week zagen we dat de agenda voor afgelopen weekend warempel leeg was. De weerberichten waren erg goed. De caravan stond toch nog op de dam. Dus last minute nog een paar dagen weg op niet al te ver van huis :cool:
Enige smetje was dat het gisteren af en toe miezerde en we de luifel dus niet helemaal lekker droog kregen.

@ Vakantie, vorige week zagen we dat de agenda voor afgelopen weekend warempel leeg was. De weerberichten waren erg goed. De caravan stond toch nog op de dam. Dus last minute nog een paar dagen weg op niet al te ver van huis :cool:
Enige smetje was dat het gisteren af en toe miezerde en we de luifel dus niet helemaal lekker droog kregen.
Jaa, dat is het fijne van de caravan he. Zeker als je hem met zakluifel hebt, kun je hem vlot mee nemen.

De komende weken worden spannend bij ons. Zoals al eens eerder verteld moet de lijstenen vloer eruit, daar gaan de komende zaterdag mee beginnen. Donderdag wordt een 12m3 container neergezet, zaterdag komen enkele kameraden helpen.....en dan maar hopen dat we er een mooi stuk uit krijgen.
Hebben voor deze klus 2 weken tijd gepland, daarna moet de opbouw gaan beginnen. Ben erg benieuwd.

De komende tijd zullen we 's avonds dan ook bivakkeren onder de overkapping aan huis, alsmede in de caravan die we bewust ook nog thuis hebben laten staan.

Leasen is voor een autoliefhebber inderdaad al niet snel gunstig meer. Auto's zijn flink duurder geworden, daarmee de bijtelling ook. Bijtellingsvoordeeltjes gaan er steeds meer vanaf. Bijtellingsknallers zijn er ook niet echt meer.
Dan kost een lease auto ineens akelig veel geld elke maand, voor veel minder geld rijd je dan iets tweedehands. Is grotendeels appels met peren, maar wat het elke maand kost (het fruit dus zeg maar) is toch doorslaggevend.

En toch zie ik op de Nederlandse wegen wel heel veel dik leasespul. De etrons, iXs1, Enyaqs, EQ's en steeds meer dik Chinees spul zie ik toch met behoorlijke regelmaat op de weg rijden. Zie bv mensen uit de wegenbouw tegenwoordig ook in hele dikke leaseauto's rijden.

Vroeger deden we het met golfjes, astras of een Focus. Nu zijn het hele dure electrische suvs....

Bij ons rijden er nu veel in een A6 eTron en de VW ID.7. Wat anders dan een Golfje dus…
Op de weg in de spits heb ik vaak het gevoel dat ik één van de oudere auto’s rij.

Zie bv mensen uit de wegenbouw tegenwoordig ook in hele dikke leaseauto's rijden. Vroeger deden we het met golfjes, astras of een Focus. Nu zijn het hele dure electrische suvs....
Vraag is natuurlijk waar het weg komt. In menig bedrijfspolicy is de eis voor een EV opgenomen, dan heb je als werknemer daarin geen keuze.

Heb je dan ook nog een beetje range nodig, of trek je met regelmaat aanhangers (de uitvoerder in de bouw) dan zit je al aan de grotere EV's als de Enjaq. Nu is er afgelopen jaar met oa de Kia EV3 en Skoda Elroq meer keuze gekomen (iig meer range voor betaalbaardere prijzen), maar die zijn er nog maar net.

En als je dan zo'n grotere EV rijdt, dan heeft dat inderdaad gevolgen voor de hoogte van de bijtelling. Vanaf volgend jaar wordt het dan helemaal een dure aangelegenheid. Menig EV rijder heeft hem dan ook niet meer in de bijtelling.
Dan ben je volgens de wet beperkt aan de privé kilometers, maar dat is dan ook direkt een punt wat moeilijk te controleren is en de pakkans is (bij een beetje voorzichtig omgaan) gering.

Ik denk dat maar weinigen de auto uit de bijtelling halen hoor. Dat is echt gedoe, met die administratie en vaak heb je dan een extra auto nodig. Dus velen zullen het slikken. Het valt mij op dat weinig mensen voor een goedkopere auto gaan.

Ik heb daar ook wel even naar gekeken en dat zal zeker wat goedkoper zijn als we de overige gezinskilometers met de Mini rijden maar het gemak en de zekerheid zijn wel erg handig en daarbij zijn er altijd momenten dat je toch die 2e auto nodig hebt. (ook gemak natuurlijk)

Groot zal het niet worden, we hebben nooit grote auto's gehad en ook niet echt nodig. Ik ga binnenkort even bij HR navragen hoe het zit en of ik ook een 2025 gekentekende auto kan kiezen, dat scheelt op de volledige looptijd best geld.

Laatst bewerkt:
Het valt mij op dat weinig mensen voor een goedkopere auto gaan.

Dat gevoel heb ik ook. De ene leaseauto is nog dikker dan de ander. De tegenstellingen worden wel steeds groter hoor.

Op de weg in de spits heb ik vaak het gevoel dat ik één van de oudere auto’s rij.

In de randstad snap ik dat; hier in het Noorden is dat anders. Hier in het Noorden rijden relatief minder EV's cq leasewagens en wordt veel meer particulier aangeschaft en is dus vaak ouder en minder luxe.

In Duitsland had ik dat gevoel wel. Daar rijdt bijna iedereen in relatief nieuwe en of duurdere auto.

Ik denk dat maar weinigen de auto uit de bijtelling halen hoor. Dat is echt gedoe, met die administratie en vaak heb je dan een extra auto nodig. Dus velen zullen het slikken. Het valt mij op dat weinig mensen voor een goedkopere auto gaan.
Als je met één auto toekunt in het gezin is het ook voordeliger om die bijtelling te slikken....maar als de partner ook een auto nodig heeft voor het werk, dan is die altijd beschikbaar voor de privé ritten. Dan is het feitelijk alleen lonend om die in de bijtelling te houden als je veel privé kilometers maakt. Zeker wanneer de bijtelling nog weer omhoog gaat.

In Duitsland had ik dat gevoel wel. Daar rijdt bijna iedereen in relatief nieuwe en of duurdere auto.
Eens, en ook veel de premium merken. Maar ze hebben het ook best goed in Duitsland, de lonen liggen echt niet meer zover achter op Nederland. Daarintegen hebben ze veel goedkopere huizen, dus ook veel lagere hypotheeklasten. Dat maandbedrag kun je dan mooi besteden aan een luxere auto.

In onze woonplaats is het een goede mix, maar waar ik werk, net onder Rotterdam, is het vooral veel lease en groot. Nu ik me er zo wat in aan het verdiepen ben is het al snel groot en log. Maar nog met niets gereden dus dat gaan we maar even doen binnenkort, misschien wordt dan ook duidelijk welke kant ik op ga mbt. de keuze. Kleiner/compact en aangekleed, of wat groter en uitgekleed. Zodra ik de budgetten weet dan kan ik wat gericht kijken. de Megane die ik nu heb valt iig. binnen budget.

Mini Aceman was mijn 1e keuze, maar is duur en valt met wat basis opties al snel buiten mijn budget helaas. Nog niet afgeschoten, maar je wilt minimaal de SE ivm. accu capaciteit lijkt mij.

Gisteren overigens ineens een lichtelijke paniek hier.

Ik ga naar boven rond 20.45 en zie ineens, kijkend uit mijn slaapkamer raam 12 brandweermannen/vrouwen op mijn oprit staan. Ladderwagen erbij en een bluswagen.

Ik, lichtelijk in paniek, naar buiten en vragen wat er aan de hand is, ik zag niets namelijk, maar blijkbaar had 1 van de buren vlammen en rook gezien uit de kachelpijp van onze buren.
Uit voorzorg de brandweer gebeld die dus met groot materieel voor de deur stond. Best spectaculair van zo dichtbij. Ze zijn het dak op geweest met de ladderwagen/hoogwerker maar er werd geen brand geconstateerd gelukkig maar. Ze zijn daarna weer vertrokken, maar ik vind het behoorlijk indrukwekkend.

Laatst bewerkt:
Och jeetje, dat lijkt me inderdaad een bizarre gewaarwording :oops: wel fijn dat het uiteindelijk loos alarm blijkt te zijn, maar op dat moment zelf schieten de doemscenario's vast wel wat door het hoofd...

Als je met één auto toekunt in het gezin is het ook voordeliger om die bijtelling te slikken....maar als de partner ook een auto nodig heeft voor het werk, dan is die altijd beschikbaar voor de privé ritten. Dan is het feitelijk alleen lonend om die in de bijtelling te houden als je veel privé kilometers maakt. Zeker wanneer de bijtelling nog weer omhoog gaat.

hier heeft iedereen het ook in de bijtelling, op 1 na die een grote 2e auto er bij naast houd ivm caravan.

Ja het is duur, maar zeker een B segment auto is goedkoper dan private lease en je rijd wel nieuw, ontzorgd, + laadkosten. Hier gaat niemand de auto uit de bijtelling halen.

raag is natuurlijk waar het weg komt. In menig bedrijfspolicy is de eis voor een EV opgenomen, dan heb je als werknemer daarin geen keuze.

Heb je dan ook nog een beetje range nodig, of trek je met regelmaat aanhangers (de uitvoerder in de bouw) dan zit je al aan de grotere EV's als de Enjaq.

precies, dat is hier idem. klanten eisen 'duurzaamheid'. Het moet een EV zijn daardoor, dus budget gaat omhoog om mensen wel een fatsoenlijk auto (range) mee te geven

precies, dat is hier idem. klanten eisen 'duurzaamheid'. Het moet een EV zijn daardoor, dus budget gaat omhoog om mensen wel een fatsoenlijk auto (range) mee te geven

Wat vervolgens aan de klanten wordt doorberekend en alles weer duurder maakt....echt wachten totdat de bubbel straks weer eens knapt...

Wat vervolgens aan de klanten wordt doorberekend en alles weer duurder maakt....echt wachten totdat de bubbel straks weer eens knapt...
Exact, maarja, duurzaamheid kost gruwelijk veel geld. Niet alleen bij auto’s.
Als ik zie hoeveel geld wij met ons pand kwijt zijn om een vergunning te krijgen op ons werk. Solar trackers, Gigantisch groendak, aardwarmte verwarming. De klant gaat dat gewoon betalen onder aan de streep.

Precies het dilemma waar wij als woningcorporatie ook enorm mee worstelen. Jullie kunnen het nog doorbereken aan de klanten..dat kunnen wij maar zeer beperkt via (streng gereguleerde) huurverhogingen. De overheid verplicht ons om meer te investeren in verduurzaming van de sociale huurwoningen maar dit kunnen wij eigenlijk nauwelijks door bereken aan de huurders. Daarnaast zijn onze investeringen in sloop-nieuwbouw verre van rendabel waar we ook geld op moeten toeleggen en tel maar uit dat het voor woningcorporaties erg moeilijk is om een duurzaam bedrijfsmodel te hebben. En als Wilders dan nog met grappen komt om de sociale huren te bevriezen (schieten huurders weinig mee op ivm huursubsidie; gaat alleen maar ten koste van investeringscapaciteit) dan kun je wel stellen dat het bij ons nooit saai is..:)

In de zorg zie je dat ook. Lijkt me zeer frustrerend om bij zo'n organisatie te werken.
Al schiet het bij commerciële bedrijven ook wel eens de andere kant op door ;)

Mogguh!

Vannacht heeft er iemand in onze V40 gerommeld en wat meegenomen.; geen idee hoe ze dat toch weer doen zonder zichtbare schade.
Voor de gein de V40 nog even op Marktplaats gezet om te kijken of er interesse is en ik er misschien nog wat meer voor kan krijgen dan bij de ANWB; de interesse is er in overvloed, het geld (nog) niet.

Maar fijn om te weten dat we in elk geval een redelijk bedrag bij de ANWB krijgen: bedankt voor de tip Berry!

@ Verduurzaming: ontzettend irritant. Ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waarbij het ECO-verhaal heel belangrijk was. Totdat het op de centen aankwam; dan was het minst ecologische ineens ook goed genoeg. Alle investering voor niks.
Er wordt wat dat betreft met 2 maten gemeten en dat gebeurt helaas op zeer veel vlakken/gebieden.

Ja die 2 maten meting heb je overal wel. In transport en mobiliteit is dit wel een serieus punt wat steeds vaker op de agenda staat en waarbij ook de klant moet verduurzamen. Maar zeker, onderaan de streep moet het betaald worden.

@Gerwin Al gereageerd on je eigen topic, maar wel bizar zonder braaksporen, niet op slot gedaan misschien?

Tja, mijn vrouw begon daarover zelf ook te twijfelen. Maar als ie niet op slot sta, krijg ik een melding van de Volvo-app. En die heb ik niet gehad, dus ik ga er vanuit dat ie gewoon op slot stond. Echt bijzonder...

Terug
Bovenaan