Rembrandt - Mazda CX-80 E-Skyactiv 327 Takumi Plus 6-zitter

(y) (y) (y) (y) (y)

Wat een gave uitkomst na de zoektocht, perikelen, domper van de Multivan en opleving van de Mazda-roots!

Prachtige Rembrandt-spec met lakkleur, interieurtint en uitrusting. Mjammie!

Inzake Tiguan inleveren: het is gangbaar dat je de scheidende auto 'gewoon' kunt achterlaten bij leverancier van de inkomende auto. Ook wanneer nieuwe auto bij een andere leasemij gaat rijden dan de oude.

Is dat ook als je van werkgever veranderd?

Is dat ook als je van werkgever verandert?
Tuurlijk, waarom niet? De enige reden die ik me kan bedenken is als niet de leasemaatschappij maar de werkgever eigenaar van de auto is.

Overigens was ik ook altijd gewend t doen zoals Ketelapper beschrijft, maar bij mijn laatste ruil stuurde leasemij 1 een student om de auto op te halen en leasemij 2 stuurde een vrolijke pensionado om de tijdelijke nieuwe te brengen. Bij inleveren voor definitieve nieuwe lease wederom. Ik zet het liefst de eerste kilometers zelf op de teller (nouja, er staat meestal wel een kilometer of 10-15 sowieso al op bij een nieuwe auto), maar dit was ook wel relaxed.

Het is 15 jaar geleden dat ik voor het laatst van baan gewisseld ben.
De auto-wissels daarbinnen heb ik altijd op kantoor gedaan, behalve de laatste, omdat er toen wat misging met beschikbaarheid en ik de oude auto eerder inleverde dan de nieuwe er was. Die nieuwe, de Tiguan, is toen bij mij thuis afgeleverd.

Deze nieuwe staat op nog geen 2 kilometer van mijn huis, dus die haal ik lekker zelf op. :cool: Die heeft inderdaad net 15 kilometer op de teller.

Dat inleveren is altijd wel een dingetje, het is leuk om lopend naar de dealer te gaan en rijdend terug te gaan. Auto inleveren op de zaak bij verandering van werkgever lijkt mij niet meer logisch. Kan zomaar overgaan naar een collega, en je telefoon / laptop en andere toebehoren mag je ook inleveren. En, als je nog een goede collega hebt die brengt je dan wel thuis.

Als het ook einde leasecontract is voor de Tiguan, en hij gaat dus retour leasemaatschappij, dan kan je 'm gewoon thuis laten ophalen. Even afspreken bij het maken van de innameafspraak en de inspectie.

Nog gefeliciteerd met je nieuwe baan en toekomstige Mazda echt een super gave bak.
Hier in de buurt rijd ook een CX80 in deze kleur maar dan met de zwarte velgen en dergelijk en moet eerlijk zeggen dat die echt heel erg mooi is (en ook gigantisch) en bij mij straks ook op de shortlist komt te staan voor de opvolger van mijn huidige Kodiaq.

Ben straks heel benieuwd hoe dit nu gaat bevallen na een VAG auto ook icm met de caravan

Beetje mosterd na de maaltijd lees ik, want de keuze is gemaakt, maar toch moest ik aan je denken en is dit het enige topic waar ie past wua thema. Nja op het kamperen/caravan topic na wellicht.

Groeten vanaf de camping in Winterswijk ;)

xUTEVcq.jpeg

L8WaJ1g.jpeg

Zo, bijgelezen op de vorige pagina. Wat een gave leasewaggel is het geworden!
Gefeliciteerd.

De 6e staat hier alvast op de EV shortlist als bijzondere optie naast de usual suspect.

Woensdag 13 augustus wordt de wallbox geplaatst.
Vrij simpele installatie. De CX-80 kan toch max met 7,4kW/h opladen. Dus gewoon 1-fase.
Wallbox is echter klaar voor max 22kW/h en VtoG etc, dus klaar voor de toekomst....... :rolleyes:

Daarna nog twee weken wachten en dan kan ik (eindelijk) de CX-80 ophalen. Ik zie 'm bijna dagelijks staan......:(
De gemeente heeft ondertussen nog geen vergunning afgegeven voor de oprit (vakantie-periode?). Al verwacht ik daar geen issues, ik wil het wel formeel kloppend hebben.
Dus nog even op de "go" wachten en dan heggetjes verplaatsen en grind storten....:cool:

Tot die tijd (toch nog) genieten van de Allspace. Dat is nog steeds geen straf.
Morgen naar de camping, dus mag hij nog een keer als trekauto fungeren. Dat doet ie met gemak. Het is een hele fijne trekauto gebleken.
Volgende week weer een Autobahn bezoekje (zakelijk) en dan eind augustus inleveren. Tegen die tijd heeft ie trouwens ook zijn contractuele maximum kilometers bereikt.

dan heggetjes verplaatsen en grind storten

Nou, daar doe je makkelijk over. :unsure: Ik heb vorige week, tijdens de vakantie, op de Belgische TV, Dobbit(.be) een hele verhandeling over een oprit maken met grindmatten en hoogteverschil overbruggen zitten kijken. Was wel een werkje voor de DHZ'er, vond ik. ;)

Maar ehm, is voor zo'n oprit geen bezwaartermijn nodig of zelfs het nemen van een verkeersbesluit? Het komt over als 'appeltje eitje'; ff digitaal aanvragen en per ommegaande komt de toestemming. :sneaky:

Prachtige auto en - vooral - kleur / interieur :love: Ik heb die Mazda adoratie voor Soul Red nooit begrepen; open de configurator en het is allemaal van dat. Dit is pas écht chique! Hopelijk ditchen ze dat Soul Red ten faveure van Burgundy Red liefst gisteren dan vandaag.
Is een beetje een running gag met een goede vriend : goh, nog steeds die Soul Red MX-5? Antwoord van hem : poetst uwen Jet Black Mica eens wat meer en deze keer deftiger :LOL:.

Echt luxe als je dit als bedrijfswagen kan kiezen en dan nog in de hoogste uitvoering - hopelijk bevallen zowel het nieuwe werk en de CX-80 je goed, veel plezier ermee!

Soul Red verkoopt erg goed, denk dat van alle 'normale' merken een 'echte' kleur bij Mazda het best doet. Waarom zouden ze die moeten ditchen als ze beide kunnen aanbieden?

Goed lezen, Piet!
De auto trekt nu max 7.4, dus is de 1-fase genoeg.
Maar mocht er in de toekomst een vol-elektrische auto komen, kan het systeem geupgrade worden naar 3-fase en kan de wallbox dus 22kW leveren.
Hoeveel ampère is die ene fase bij jullie dan? Ik vind 7,4 kW op één fase behoorlijk!
Of ga je dit begrenzen?

Ik vind Soul Red ook mooi. Voor een CX-3 of CX-5. Al zie ik die laatste veel in Deep Chrystal Blue. Ook erg mooi op die auto.

@Magnifieke malloot, ik heb echt totaal geen verstand van electriciteits-dingen, dus dat soort kennis huur ik in. :p
Wat ik had begrepen is dat het wel op 1-fase kon. Ik heb nu 1x40A. Mij is verteld dat deze configuratie dan kon.
Wallbox wordt (als het goed is) afgesteld op 7,4 en krijgt loadbalancing.

Accu is zo'n 17kW, dus dat ding zit zo vol. Bereik is dan ook "maar" 60 kilometer, maar zal voor mij genoeg zijn voor de stadsritjes. Hoeft dus ook geen voorkeurspositie te krijgen in het net. (Af)wasmachine gaat wat mij betreft voor. :cool:

Ik vind Soul Red ook mooi. Voor een CX-3 of CX-5. Al zie ik die laatste veel in Deep Chrystal Blue. Ook erg mooi op die auto.

@Magnifieke malloot, ik heb echt totaal geen verstand van electriciteits-dingen, dus dat soort kennis huur ik in. :p
Wat ik had begrepen is dat het wel op 1-fase kon. Ik heb nu 1x40A. Mij is verteld dat deze configuratie dan kon.
Wallbox wordt (als het goed is) afgesteld op 7,4 en krijgt loadbalancing.

Accu is zo'n 17kW, dus dat ding zit zo vol. Bereik is dan ook "maar" 60 kilometer, maar zal voor mij genoeg zijn voor de stadsritjes. Hoeft dus ook geen voorkeurspositie te krijgen in het net. (Af)wasmachine gaat wat mij betreft voor. :cool:
Met loadbalancing zit je wel veilig want je hebt wel 40A maar dat wil je niet steeds vragen. Wanneer je naar 3-fase gaat, zal dat 3x25 zijn. Dan wil je nog geen 22 kW laden, want dat is 95 Ampère!
Ik heb daarom maximaal 11 kW, dan zit je op 16 Ampère per fase.

22 kWh laden bij een huis red je alleen wanneer je een zwaardere 3-fase hebt, maar dan betaal je flink extra per jaar. Denk niet dat je dat gaat doen

Hier ook 11 kW maximaal over 3 fases, dus in een uurtje of 5 is'ie weer behoorlijk vol. Meestal staat'ie met 3x 5 Ampere, 3.6 kW te laden.... In te stellen op de Tesla App of de Wallbox App.

Ik laad veelal via overproductie, puur zonneladen. Dat kan nu nog enkel op 1 fase, 16A oftewel 3,6 kW. Dat is niet heel snel, maar we laden de Zoë vrijwel nooit vol en rijden haar nooit leeg. Dus aan een zonnige dag hebben wij dan genoeg.
Mocht het nodig zijn dan kunnen we gewoon met 11 kW laden.
Ik weet dat Peblar bezig is met zonneladen over 3 fases, zodat je meer vermogen kwijt kan. Is nu geen noodzaak, maar wie weet met ooit, een tweede EV. Dan zou het mooi zijn!

Ik ben heel benieuwd naar je eerste ervaringen met de CX-80. Prachtige uitvoering in ieder geval!

Maar ehm, is voor zo'n oprit geen bezwaartermijn nodig of zelfs het nemen van een verkeersbesluit? Het komt over als 'appeltje eitje'; ff digitaal aanvragen en per ommegaande komt de toestemming. :sneaky:
Een oprit, juridische term: uitweg, is omgevingsvergunningsplichtig. Dus dat moet je aanvragen. Zit dan inderdaad nog een bezwaartermijn aan vast, maar ervaring leert dat het heel erg zeldzaam is dat mensen een bezwaar indienen tegen een oprit, en dan ook nog eens een kansrijk bezwaar.

Uit ervaring weet ik dat het, afhankelijk van de gemeente, nogal een procedure kan zijn. 18 weken verder, met 1 hoorzitting in die tijd, en je kan beginnen.....

Uit ervaring weet ik dat het, afhankelijk van de gemeente, nogal een procedure kan zijn. 18 weken verder, met 1 hoorzitting in die tijd, en je kan beginnen.....
De bezwaarproedure is grotendeels gelijk per gemeente. Leest alsof jij de uitzondering op de regel bent geweest, maar wel die oprit hebt liggen dus het bezwaar was niet kansrijk.

Gemeente heeft waarschijnlijk beleid m.b.t. uitwegen/uitritten. Daarop zal de aanvraag getoetst worden. Kan zijn dat een van de aspecten is dat de uitrit niet ten koste mag gaan van openbare parkeerplaatsen als er nu op straat geparkeerd kan worden.

Gemeente geeft voor de behandeling 8 weken op. Die termijn verloopt woensdag. Ik ga niet eerder de haagjes verplaatsen, appelboom weghalen en gras uitgraven voordat het rond is. Tot die tijd red ik me wel.

Dat deed de gemeente ook voor de bouwvergunning van ons huis, maar beriepen zich op te weinig tijd, dus werd de termijn (volgens de regelementen van de gemeente) een keer met 8 weken verlengd. Dan 6 weken termijn voor bezwaarschriften en dan afwikkelen.... Doorlooptijd zo'n 26 weken... En je wilt zo graag starten met de bouw..

Wij hebben hier een 3 fase lader en de mogelijkheid om enkel met overschot te laden…..echter werkt dat niet omdat er een 1 fase omvormer is. Maakt tot eind ‘26 niet uit, want nog 100% salderen, echter daarna is het wel aantrekkelijker.

Deep Cristal Blue is uiteraard de mooiste kleur op een CX5, zeg ik als bezitter:)

Wij hebben hier een 3 fase lader en de mogelijkheid om enkel met overschot te laden…..echter werkt dat niet omdat er een 1 fase omvormer is. Maakt tot eind ‘26 niet uit, want nog 100% salderen, echter daarna is het wel aantrekkelijker.
Volgens mij maakt dat niet uit. Als je op één fase meer (terug)levert maar tegelijkertijd over de drie fases ook afneemt, telt dat niet als teruglevering. Tenslotte heb je ook maar één tellerstand totaal en niet een teller per fase.

Ik had er nog helemaal niet op gereageerd - mooie ontwikkelingen met een dito resultaat! Ik hoop dat de Mazda minstens zo goed gaat bevallen als de Tiguan en dat hetzelfde geldt voor je nieuwe versus je oude baan. De auto heeft alvast een hele mooie spec.

De laadpaal hangt:
v1fKoxx.jpeg

Kleine discussie over de installatie (offerte was wat onduidelijk), maar dat is keurig opgelost.
Ik kan 'm alleen nog niet testen, want de auto is er pas over twee weken en ik heb geen buren met een hybrid/electrische auto. Even verderop krijgen ze een CX-60, maar zij hebben 'm ook nog niet. :p

Nog even door met de Allspace.
Officieel heb ik nog 500 kilometer over binnen contract......:cool:
Hij wordt nu ingezet als vakantie-vervoer. Rest van het gezin zit op de camping. Ik werk......
41W2XMs.jpeg

Blijft toch ook nog steeds een auto waarbij ik even achterom kijk als ie geparkeerd staat. Zelfs na bijna 6 jaar ben ik 'm nog niet zat.

Blijft toch ook nog steeds een auto waarbij ik even achterom kijk als ie geparkeerd staat. Zelfs na bijna 6 jaar ben ik 'm nog niet zat.
De Mazda is een prachtige auto en ik wil de feestvreugde niet bederven, maar ik vermoed dat je de VW nog gaat missen...

Nou, de Mazda zie ik ook bijna dagelijks (hij staat vooraan, buiten, bij de Mazda dealer waar ik eigenlijk dagelijks wel een keer langskom) en die is toch wel echt nóg wat mooier om naar te kijken. :cool:

Of het ook beter rijdt……?
Ik verwacht eigenlijk van wel.;)

De Allspace vind ik zoals jij ‘m hebt ook nog steeds een mooie auto, maar de Mazda overtreft dat toch wel.
(hij staat vooraan, buiten)
Waarom buiten? Een verkochte auto zet je dan toch binnen als dealer ter bescherming, lijkt me? Op dagen als vandaag kan het best natuurlijk, maar ik zou het niet prettig vinden als een autobedrijf mijn pas aangeschafte auto in weer en wind buiten laat staan.

Ik snap JW wel, al is het alleen al gevoelsmatig, voelt prettig. Maar ja, wat je zegt, daarna staat de auto ook buiten. Alleen ben je dan zelf verantwoordelijk voor de zorg, nu hoop je dat zij er goed voor zorgen.

Eerste wat de verkoper heeft gedaan toen ik akkoord had, is de auto in de showroom op slot zetten, zodat er niemand meer in kon gaan zitten.
Dus ze snappen het daar echt wel….. :cool:

• Leuk
Waarderingen: Twix
Zou het veel uitmaken?
De komende 4 jaar staat ie ook buiten, hoor.
Ik snap JW wel, al is het alleen al gevoelsmatig, voelt prettig. Maar ja, wat je zegt, daarna staat de auto ook buiten. Alleen ben je dan zelf verantwoordelijk voor de zorg, nu hoop je dat zij er goed voor zorgen.
Snap ik. Maar inderdaad bedoel ik dat het nu nog hun zorg/verantwoordelijkheid is zolang de auto daar staat. Eén fikse hagelbui en je hebt een Zagato-dak... :p

Als een auto verkocht is, meteen naar buiten. Kan er weer eentje naar binnen om verkocht te worden - dat is toch waar het bij een autobedrijf om draait. Zolang de auto bij aflevering spic en span is is er niks aan de hand.

• Leuk
Waarderingen: Twix
Maar zo vooraan aan de weg in plaats van achterom achter het hek, dat klinkt mij wat gek. Blijkbaar vinden ze m zelf ook mooi :D

De Allspace is terug naar “standaard”.
Standaard pedalen terug (die zijn nog nieuw, dus dat ziet er netjes uit), dashcam en andere extra aansluitingen eruit, allerlei losse zooi eruit en van binnen uitgemest.
Wat je dan al niet tegenkomt na bijna 6 jaar als gezinsauto. :eek: Vooral rond het reservewiel had zich allerlei zooi verzameld, zoals snoepjes, chocolade reepjes, haarbandjes etc.

Ook heeft de Allspace voor het laatst gefungeerd als trek-auto: de caravan staat weer in de stalling.

Nu aftellen naar woensdag voor het afhalen van de nieuwe auto.
De Allspace wordt vrijdag bij huis opgehaald.
(Die heb ik nog even nodig om eind van de week mijn spulletjes in te leveren bij mijn werkgever).

Terug
Bovenaan