Audi Q3 | nieuw: Sportback

Rutger DC

Asfaltkampioen
258762652


258762580


258762593


258762608


258762638


258762699


258762689


258762131


258762139


258762285


258762146


258762290


Motoren (internationaal):
1.5 TFSI (MHEV) 150 pk
2.0 TFSI 265 pk
e-Hybrid 1.5 TFSI (PHEV) 272 pk
2.0 TDI 150 pk
 
Sorry, ik sla over. De strakke, cleane Audi-look komt nooit meer terug vrees ik.
 
De Q5 en A5 vind ik erg geslaagd maar dit helemaal niks. Het lukt me niet om er iets anders dan een verbouwde Terramar in te zien. En laat die laatstgenoemde nou een stuk beter aan te gluren zijn.

Maar hij heeft ongetwijfeld heel bijzondere lampjes.
 
Nou OK.... 1 positief ding dan: ze hebben hier in elk geval geen poging gedaan dat bijrijdersscherm erin te frotten. :p
 
Wat is hier meer armoediger aan dan eender welke SUV in dit segment. Ik vind het allemaal nogal op elkaar lijken.
Wat mij betreft is het gegeven dat ik hier nogal duidelijk de lijnen van z'n goedkopere broertjes (Tiguan/Terramar) in terugzie vooral wat de vormgeving armoedig maakt. Maar ook het repeterende gebruik van dezelfde (lelijke) elementen als bij andere Audi's (zwart logo, alsof het gesmolten is, het groffe gaas in de grille, al die hoogglanszwarte inzetten, dat gekromde scherm op het dashboard) maak het wat mij betreft armoedig. Ik vind het bezuinigingsdrift uitstralen.

Maar ook wat ze met die achterbumper gedaan hebben. Echt ronduit vreemd maar vooral heel lelijk. Alsof men vergeten is na de laatste aanpassingen nog even een finale check te doen.
 
Wat een ontwerparmoede daar zeg, treurig.
Wat is hier meer armoediger aan dan eender welke SUV in dit segment. Ik vind het allemaal nogal op elkaar lijken.
Alle verlichting en ontwerpelementen zijn nagenoeg identiek aan de A6. Familiegezicht en herkenbare merkidentiteit zijn prima, maar dit is gewoon copy-paste. Ofwel ontwerparmoede m.i.
 
We slaan steeds verder door met de kermis verlichting. Eerst iedereen een doorgetrokken Led strip aan de achterkant, toen aan de voorkant, nu verlichte logo’s of grills. Nu wordt de achterverlichting van de ledbalk gescheiden, en lijkt het net een set hockey sticks… De tijd van mooie lijnen en eenvoud is ver te zoeken tegenwoordig.
 
Duitse configurator:

Basis
PUw0OGV.jpeg


Basis + S-Line
i4LBpXR.jpeg


Basis + S-Line + Swartz-pakket
JI2ckxY.jpeg


Basis + S-Line + Swartz-pakket + opties
sCVxVKz.jpeg


Basis
80OqRVz.jpeg


Basis + S-Line
UVxF6Y9.jpeg


Basis + S-Line + Swartz-pakket
ftDXBBH.jpeg


Basis + S-Line + Swartz-pakket + opties
3KcWDch.jpeg
 
Bedoel je niet ‘Schwartz’ pakket? Lijkt me sterk dat ze de naam Swartz gebruiken, voor gewoon een zwart-pakket.
 
Sportback

261744211


261744220


261744207


261744183


261744227


261744164


261744232


Op de internationale motorenlijst van de Audi Q3 Sportback komen we een 150 pk sterke mild-hybride 1.5 benzinemotor en een 150 pk sterke 2.0 TDI tegen. Die twee motoren hoef je in Nederland niet te verwachten. Wél komt de Q3 Sportback als plug-in hybride e-Hybrid onze kant op. Die heeft een 177 pk sterke 1.5 TFSI die samen met een elektromotor goed is voor een systeemvermogen van 272 pk. De accucapaciteit bedraagt 25,7 kWh en dat is voldoende voor een elektrisch bereik van 118 kilometer. Opvallend: de hogere Q3 komt met dezelfde aandrijflijn op enkele elektrokracht één kilometer verder.

De Audi Q3 Sportback is er vanaf €54.900, exact twee mille meer dan de reguliere Q3. Voor dat geld heb je de e-Hybrid als Pro Line. Voor €57.490 heb je 'm als Advanced edition met stoelverwarming, keyless entry en start, een achteruitrijcamera, adaptieve cruise control, Lane Departure Warning en climate control over drie zones. Bovenaan staat de S edition, die €59.990 kost. Die heeft de uitrusting van de Advanced edition, maar is aangekleed met het S line-pakket.


Dat er een markt is voor dit soort auto's verbaast me altijd. Deze is nog een stuk lelijker dan de bestaande Q3 Sportback, wat ook niet vanuit alle hoeken een lust voor het oog is.
 
Platgeslagen omwille van CX waarde, maar tegelijkertijd wordt bij nieuwe wagens de neus steeds hoger opgetrokken. Waarom toch?
De achterkant, sorry, wie heeft dat bedacht?

Dan zie ik veel liever de huidige Q3
 
Terug
Bovenaan