APT

Wegverkenner
Schoonmoeders rijdt al enkele jaren tevreden in haar Gokfje MK4 2.3 V5 rond. Helaas komt de ABS pomp eraan. Omdat ze afgelopen jaren toch wel maar is blijven investeren en nu het gevoel heeft dat het moment daar is om ermee te stoppen wil ze een andere auto. Golfje heeft zo'n 190k gelopen trouwens. We verwachten toch 1,5k voor deze cosmic green highline terug te krijgen. Aangezien het een leuke opvallende introductie kleur was die niet veel voorkomt. Dus ondanks het abs lampje en lichte gebruikerssporen rondom. Dan wil ze er 3,5k bij leggen op een andere auto. Liefst weer een compacte hatchback in B of C-segment. Overzichtelijk, niet te laag (ze is 70). Parkeersensoren en cruise controle zijn wenselijk. Een leuk opvallend kleurtje zou een plus zijn. En toch wel minstens 100pk (of dan toch 90 wat je vaak ziet). Uiteraard een betrouwbaar autootje die ze op kan rijden zo lang ze rijdt. Een Yaris komt als eerste in mij op, of een Honda Jazz (staat een grappige zalmkleurige te koop, wel wat hoge km-stand). Een ander Golfje zou ook kunnen want ze vind het echt één van haar fijnste wagens ooit. Maar krijg je dan niet weer datzelfde gedoe? Ik dacht ook aan een Fiësta. Weet alleen niet of het jongere model er voor 5k is met al die eisen. Suggesties welkom. Kmstand of import geen harde eisen aan. Als onderhoud maar aantoonbaar goed is en het model als betrouwbaar te boek staat. Als er meer vragen zijn hoor ik het wel.

Favorieten tot zover:
Volvo C30 (ook 5 cilinder, lekker vlot, betrouwbare reputatie, in dit geval ook leuk kleurtje)
Paarse Jazz (compact, ruim, leuke kleur)
Prius/CT200 H vanwege de betrouwbaarheid. Spreekt haar echter qua model niet aan.

Laatst bewerkt:
Dan zou ik gaan voor een B-segmenter. Met een jongere Golf krijg je al gauw een combi van TSI/(T)FSI met DSG. Alles na de Golf IV lijkt me dan ook een kostbare aankoop.

Dit inderdaad. Gewoon het abs pompje laten vervangen. Als je dat niet bij een dealer doet scheelt het al een hoop centen.
Overigens krijg je voor een kleurtje van een auto geen hogere inruilprijs.
Een kleurtje is een emotie en voor autoverkopers is een auto geen emotie maar handelswaar.

Voordeel van aparte kleuren is dat je geen ex huur auto oid hebt, vaak ook minder aanbod , dus particulier raak je hem wel weer kwijt. Ik ben niet heel objectief ben gecharmeerd van aparte kleuren

Dit inderdaad. Gewoon het abs pompje laten vervangen. Als je dat niet bij een dealer doet scheelt het al een hoop centen.
Euh, "pompje", heb dat geintje met mijn Honda Prelude gehad. Dat was geen goedkope rekening, genre richting 1.500€ paar decennia geleden, misschien valt het bij VW beter mee...

Voor de mensen die zeggen houden: ABS pomp reviseren kost al 600,- nieuwe (als ie überhaupt te krijgen is nog veel duurder. Voor de 2.3 zijn onderdelen gewoon lastig te krijgen. Schokdempers zullen ook met 2jr wel op zijn. Als het niet volgend jaar bij de apk al is, ze zijn al wat slapper. Dan nog roest bij de voorschermen. In kleur vind je die schermen niet en spuiten is tegenwoordig best aan de prijs. Daarnaast wil ze eigenlijk pdc. Heeft ze nu niet.

Zelf kom ik voornamelijk op 2 auto's uit. Een Fiesta en Clio

Ford Fiesta 1.4 Aut. 5-DRS Titanium Bluetooth Clima Cruise P
€ 5.250,00

Renault Clio 1.6-16V Initiale (bj 2006, automaat)
€ 4.995,00

Verder zag ik de Kia Venga, Opel Meriva, een Toyota Auris en meer van dat soort spul. Toevallig ook een mooie.. Golf 2.3V5 in een luxe uitvoering en weinig km's. Maar dan krijg je weer hetzelfde met de tijd.

Volkswagen Golf 2.3 V5 Aut | 137.000 km | Org. NL | Topstaat
€ 6.450,00

Voor ietsje meer zag ik ook een Fiat 500 twinair en Skoda Citigo. Niet bepaald de vlotte wagens die ze gewend is en wat kleiner. Maar toch denk ik dat ze de overweging waard zijn als ze ziet hoeveel goedkoper dat rijden is. Een eerste generatie C3 X-TR 1.6 16v vond ze ook wel grappig.

dat kan bij een nieuwe auto ook allemaal gebeuren, zeker bij een auto van 8-10jaaroud
Eens, aankoopkeuring moet daarin duidelijkheid verschaffen. Maar een meer gangbare auto zijn spullen gewoon leverbaar. We hebben al meer dan eens gehad dat er iets voor de V5 lastig te vinden is. En zoals ik al zei, roest op de schermen is ook niet goedkoop opgelost. Ik neem deze opmerkingen echter wel mee natuurlijk. Zo'n V5je is namelijk wel echt fijn en leuk. Afschrijven zal ze verder vanaf nu ook niet meer doen. In tegendeel verwacht ik.

Met dit relatief beperkte budget lijkt ook mij oplappen en doorrijden de beste optie. Voor 5k koop je niet echt iets jongs met weinig km en een automaat.
Het hoeft ook niet perse jong of met weinig km te zijn. Gewoon betrouwbaar en gangbaar.

Het hoeft ook niet perse jong of met weinig km te zijn. Gewoon betrouwbaar en gangbaar.
Dat heeft ze volgens mij. Alleen als de auto wat ouder wordt dan gaat er weleens wat kapot. Ze weet nu wat ze heeft. Als er buiten de ABS nog meer aan zit te komen, dan wordt het wel een optelsom. En is afscheid nemen allicht wel verstandiger.

Zolang het geen half automaten zijn kan je best wat goeds kopen. Maar zo’n Fiesta of Clio is wel wat anders dan een Golf V5. Ja, ook qua gebruik gelukkig :)
Maar wil ze zo’n stap maken?

2x een Honda Jazz aan de lijst toegevoegd. Oud type en een generatie erna. Iets duurder maar zou nog kunnen.

Honda Jazz 1.4 Comfort|AUTOMAAT|NAP|AIRCO |CRUISE
€ 6.450,00

Honda Jazz 1.4 LS Automaat ecc airco hoge instap nette auto
€ 4.950,00

Overzichtelijk, niet te laag (ze is 70). Parkeersensoren en cruise controle zijn wenselijk. Een leuk opvallend kleurtje zou een plus zijn. En toch wel minstens 100pk (of dan toch 90 wat je vaak ziet). Uiteraard een betrouwbaar autootje die ze op kan rijden zo lang ze rijdt.

Nu is het natuurlijk altijd afwachten hoe oud schoonmoeder mag worden en hoe lang ze auto mag of kan blijven rijden, maar als je schoonmoeder nu 70 is, en ze nog 15 a 20 jaar kan en mag blijven rijden, dan weet ik niet of een auto van nu al zo rond de 15 a 20 jaar oud een verstandige keuze is, met het idee dat ze die dan kan oprijden zo lang ze rijdt. Dan zou ik denken, geef nu wat meer uit en zorg dat je (fors) jonger iets aanschaft. Waar ze echt nog lang mee kan rijden. Maar dat moet natuurlijk financieel wel uit kunnen. En je moet het ook willen. Maar ik wil het maar meegeven.

• Leuk
Waarderingen: APT
Toyota Prius 1.8 Aspiration/ 17'' LMV/ Audio-Premium/ Keyles
€ 4.995,00

Prius ook toegevoegd. 30cm groter dan de Golf maar met de parkeersensoren moet ze daar aan kunnen wennen. De zuinigheid en betrouwbaarheid hebben dit nu zelfs één van haar favorieten gebruikt. Ja, een CVT kan loeien en spannend is het allemaal niet. Vooral na een leuke V5 zal dat wennen zijn. De paarse Jazz vind ze echt heel leuk (mede door de kleur en hoge instap en guitige koplampen). Wel nogal traag en geen cc. Clio moet ik me verder in verdiepen of de automaat betrouwbaar is of niet. Die vind ze namelijk ook leuk. Citroen C3 en enkele anderen zijn weer van de lijst gehaald.

Nu is het natuurlijk altijd afwachten hoe oud schoonmoeder mag worden en hoe lang ze auto mag of kan blijven rijden, maar als je schoonmoeder nu 70 is, en ze nog 15 a 20 jaar kan en mag blijven rijden, dan weet ik niet of een auto van nu al zo rond de 15 a 20 jaar oud een verstandige keuze is, met het idee dat ze die dan kan oprijden zo lang ze rijdt. Dan zou ik denken, geef nu wat meer uit en zorg dat je (fors) jonger iets aanschaft. Waar ze echt nog lang mee kan rijden. Maar dat moet natuurlijk financieel wel uit kunnen. En je moet het ook willen. Maar ik wil het maar meegeven.
Terechte opmerking. Met haar handen (artrose) verwachten we niet dat ze nog 10 jaar zal rijden.

Zolang het geen half automaten zijn kan je best wat goeds kopen. Maar zo’n Fiesta of Clio is wel wat anders dan een Golf V5. Ja, ook qua gebruik gelukkig :)
Maar wil ze zo’n stap maken?
Daar zal ze met een proefrit achter komen. het is in mijn eigen belang dat ze hem zou houden want gebruik haar V5 geregeld voor ritjes naar het buitenland als ik spullen voor mijn BMW moet halen.

De Prius die je aanhaalt vind ik wel bijzonder laag geprijsd.. (veel met dit kilometrage staat rond de 7-8k te koop.) Maar ik zie ook dat de aflever pakketten flink zijn. Iets om toch rekening mee te houden. Ik rijd zelf al lang met dit type Prius, fijne auto. Ik geloof wel totaal anders dan een Golf V5.. Daar heb ik geen ervaring mee.

Gevoelsmatig ga ik mee met meerdere reageerders; is die ABS pomp ergens te fixen tot de 1.000 euro? Mooi laten maken . Binnen dit budget staat ook veel rommel te koop inderdaad.

Misschien zijn de Honda Insight of Nissan Note nog een optie.
Met dit lage budget kijk je naar hele oude auto’s, die al een heel leven achter de rug hebben. Er staat ook oude rommel tussen.
Als reparatie niet al te duur is dan zou ik dat eerder doen. Of nog even doorsparen.

Laatst bewerkt:
image7.jpg

https://www.vakgaragevandamme.nl/p/603814261/chevrolet-aveo-automaat-1-4-lt-603814261

Chevrolet Aveo
automaat 1.4 LT
2012
Benzine
106108
€ 5.350

anders wordt het allemaal al wel heel erg oud, en deze is als 13 jaar

Volgens mij schiet je er niet zo heel veel mee op als je voor dit budget wat anders gaat kopen. Je hebt het over 600 euro voor reviseren van de ABS-pomp, dat valt toch wel mee? En je geeft aan dat ze de auto fijn vindt rijden, dan lijkt dit me toch niet zo ingewikkeld.

minstens 3500 uitgeven is altijd meer dan 600 euro uitgeven.

Volgens mij schiet je er niet zo heel veel mee op als je voor dit budget wat anders gaat kopen. Je hebt het over 600 euro voor reviseren van de ABS-pomp, dat valt toch wel mee? En je geeft aan dat ze de auto fijn vindt rijden, dan lijkt dit me toch niet zo ingewikkeld.

minstens 3500 uitgeven is altijd meer dan 600 euro uitgeven.
Zoals uitgelegd, we verwachten gewoon dat er nog meer uit komt. Eigenlijk vanaf begin af aan zijn er toch altijd kosten en zijn onderdelen gewoon soms lastig te vinden. Om die reden wil ze gewoon wat anders.

image7.jpg

https://www.vakgaragevandamme.nl/p/603814261/chevrolet-aveo-automaat-1-4-lt-603814261

Chevrolet Aveo
automaat 1.4 LT
2012
Benzine
106108
€ 5.350

anders wordt het allemaal al wel heel erg oud, en deze is als 13 jaar
Oud is relatief, die van haar komt uit 1998. Haar oudste auto ooit (meestal reed ze nieuw). De Aveo doe ik haar niet aan. De voorganger vond ik persoonlijk een ramp en echt een plastic fantastic wegwerp gevoel hebben. Wat een matige afwerking. 1.4 automaat zal ook qua power denk ik nogal ondermaats zijn. Daarom ook die 100pk grens. Tot nu toe lijkt een Prius of Lexus CT200 H met iets meer kilometers de keuze voor haar. Naast een Clio 1.6 16v. En is dat allemaal niets. Gaat ze waarschijnlijk toch over op repareren.

De Chevrolet Aveo zou ik niet doen. Van horen zeggen (dus geen eigen ervaring) is de onderdelenvoorziening niet al te best meer. En wat heb je aan een auto als je er geen gebruik van kunt maken?

Wat auto’s die mij opvielen met ongeveer deze eisen:

Excl accuhuur

Laatst bewerkt:
De Aveo doe ik haar niet aan. De voorganger vond ik persoonlijk een ramp en echt een plastic fantastic wegwerp gevoel hebben. Wat een matige afwerking. 1.4 automaat zal ook qua power denk ik nogal ondermaats zijn. Daarom ook die 100pk grens.
De Aveo heeft 101 pk :)
En is een totaal andere auto dan die eerste Aveo...

Met zo'n Jazz rij je voor een appel en een ei. En het gaat amper stuk.
Alleen zo'n cvt loeit een beetje en het ding is enorm traag.

Met zo'n Jazz rij je voor een appel en een ei. En het gaat amper stuk.
Alleen zo'n cvt loeit een beetje en het ding is enorm traag.
Enorm traag vind ik wel meevallen: als ik een Jazz opzoek uit 2006 met automaat zie ik een acceleratie van 0-100 in 14,1 seconden. Niet snel maar traag? Neuh, het voldoet laten we maar zeggen.
De Golf 2,3 V5 doet dezelfde sprint in 9,7 seconden. Dat is lekker vlot. Maar daar vraagt 'ie ook wel een slok sap voor terug.

Ik zou in principe de Golf laten repareren. Tenzij je tegen niet al teveel geld tegen een echt knappe auto aanloopt met een bewezen onderhoudsverleden. Let ook op zaken als ontbrekende hoofdsteunen op de achterbank, ontbrekende hoedenplank of ontbrekende onderhouds- of instructieboekjes. Het is een indicatie van hoe de eigenaar met zijn auto is omgesprongen. Ook banden van een dubieus merk is zo'n indicatie.

Succes met de overwegingen.

Oud is relatief, die van haar komt uit 1998. Haar oudste auto ooit (meestal reed ze nieuw). De Aveo doe ik haar niet aan. De voorganger vond ik persoonlijk een ramp en echt een plastic fantastic wegwerp gevoel hebben. Wat een matige afwerking. 1.4 automaat zal ook qua power denk ik nogal ondermaats zijn. Daarom ook die 100pk grens. Tot nu toe lijkt een Prius of Lexus CT200 H met iets meer kilometers de keuze voor haar. Naast een Clio 1.6 16v. En is dat allemaal niets. Gaat ze waarschijnlijk toch over op repareren.
Heeft wel een 6 traps vol automaat

• Leuk
Waarderingen: APT
Wat auto’s die mij opvielen met ongeveer deze eisen:

Excl accuhuur
Toevallig, ten tijde van de aanschaf van de Golf, zag ze ook een oranje Polo Cross. Helaas handbak maar die vond ze erg leuk.

Ik zou geen geld meer in de Golf steken , kan een liefhebber dan beter doen.
Eens. Ze vind hem leuk maar is geen liefhebber zoals ik. Alleen heb zelf al 3 BMW's. Rijd wel veel in de Golf en zou hem best als winterauto erbij willen. Maar dat ga ik er thuis helaas niet doorkrijgen gok ik zo. . Daarnaast ken ik mijzelf. Binnen no time geef ik weer geld uit aan dat ding om m toch te upgraden etc

De C3 stond op de lijst (als leuke opgehoogde XRT ofzo. Maar hoorde hier en elders dat die echt een bijzonder slechte automaat heeft. Skoda Roomster: dan zal ze eerder voor een Fabia gaan. Die ruimte is niet nodig.

Volvo C30 (een 2.4 en een T5) toegevoegd aan de lijst.

We gaan gewoon kijken naar wat auto's eind deze maand, zit er niets tussen dan kan ze altijd nog de Golf repareren en parkeersensoren toevoegen.

De C3 stond op de lijst (als leuke opgehoogde XRT ofzo. Maar hoorde hier en elders dat die echt een bijzonder slechte automaat heeft. Skoda Roomster: dan zal ze eerder voor een Fabia gaan. Die ruimte is niet nodig.
Klopt bij de xrt zit je altijd aan de semi vast de gewone 1.6 kreeg bij de facelift een 4 traps tiptronic. Ik had idd ook al mijn twijfels bij de roomster of dat wel wat voor haar was, maar de aparte kleur gaf de doorslag , denk idd dat de polo die jezelf al had gevonden een goede keuze is.

Ik heb toevallig met een vriend van mij vorig jaar meegezocht voor een automaat in dit budget. We hebben toen onder andere gekeken naar een Mazda 3, dat zie ik in jouw lijstje nog niet voorbijkomen. Die liggen wel net wat hoger in de markt qua prijs, dus uiteindelijk niet voor gekozen.
Uiteindelijk gekozen voor een Opel Corsa 1.2, al was dit wel een halfautomaatbak. Vriend van mij vond dit prima, omdat de auto verder perfect was, maar geen idee of dit een afknapper is voor jouw situatie. Los van dat feit hebben die Corsa's volgens mij bijna nooit cruisecontrol, een Mazda 3 heeft dit volgens mij wel vaker.
Viel me toen wel op hoe verrassend duur automaten zijn in dit segment. Je koopt als het ware in de onderkant van de markt, maar dan voor prijzen die al heel snel richting de 5000 euro gaan.

B en C segment kunnen beiden. Dus Corsa of Mazda 3 zouden theoretisch kunnen. De mazda heeft wel vaak de lome 1.5 met een handbak al geen vlotte jongen.

Budget wordt omhoog gegooid naar 7k. Misschien dat er dan wat leuke suggesties binnen komen. De C30 T5 kost ook 7k. Heeft een nogal hoge kmstand maar onderhoud erbij, origineel NL, weinig eigenaren en bij een bedrijf dat erg goed scoort. Al blijft 298k km veel. Er staat tevens een zwarte 2.4 te koop met 110k km minder. Kaler, zwart (niet haar kleur) maar wel R design pakketje erop. Gaan dus wel kijken.

Volvo C30 2.5 T5 Summum aut., leer, clima, cruise, stoelverw
€ 6.995,00

hier de T5. (Vind ze in alles geweldig)

Volvo C30 2.4i Summum R design
€ 7.245,00

En hier de 2.4 (kleur minder maar ze wil ivm lagere kmstand wel kijken).

Een Corsa of een Mazda3 is nogal een verschil. Een Corsa is een boodschappenbakje en de Mazda3 is een klasse hoger wat je in alles merkt.
In mijn situatie waren we aan het zoeken voor een vriend van me die niks met auto's heeft, en gewoon een goede en betrouwbare daily nodig had. Dan maakte het niet uit hoe luxe of hoge klasse de auto was, als hij maar goed werkte.
B en C segment kunnen beiden. Dus Corsa of Mazda 3 zouden theoretisch kunnen. De mazda heeft wel vaak de lome 1.5 met een handbak al geen vlotte jongen.

Budget wordt omhoog gegooid naar 7k. Misschien dat er dan wat leuke suggesties binnen komen. De C30 T5 kost ook 7k. Heeft een nogal hoge kmstand maar onderhoud erbij, origineel NL, weinig eigenaren en bij een bedrijf dat erg goed scoort. Al blijft 298k km veel. Er staat tevens een zwarte 2.4 te koop met 110k km minder. Kaler, zwart (niet haar kleur) maar wel R design pakketje erop. Gaan dus wel kijken.
Maar als het budget 7k is zou ik inderdaad liever richting de hogere klasse gaan. Wat ik gemerkt heb in de zoektocht met maximaal 5k is dat je heel veel slechte/mindere luxe C-klasse wagens tegenkomt, vergeleken met nog best goede en betrouwbare B-klasse wagens. Met dat extra budget kan je toch in de luxere klasse net wat beters kopen. Die 2.4 C30 heb ik toevallig ook gezien, ziet er echt prima uit moet ik zeggen.
Ik heb trouwens ook gemerkt toen ik rond aan het kijken was in deze prijsklasse dat Audi A3s verrassend goedkoop zijn met redelijk luxe specs, al moet je wel alvast extra budget overhebben voor je garagerekeningen van wat ik gelezen heb.

Ik zie overigens nu pas dat ik een andere C30 heb gezien dan dat jij bedoelde, ik had deze gezien:
Heeft geen Cruise Control zie ik nu overigens, maar weet niet hoe belangrijk dat voor je is.

Terug
Bovenaan