Kristian: G21 320e | E85 Z4 3.0i

Bedankt,
Proficiat Kristian!
Je zag er enigszins tegenop, hoe kijk je er achteraf op terug?

Ik mag binnenkort ook. De G21 is een prima en heerlijke sleurhut trekker, dat weet ik al wel :)

Altijd wel wat spanning voor zo’n examen, maar het ging gewoon goed. Bijzondere verrichtingen moet je doen dus een bochtje achteruit en ik moest nog een halve draai. Verder met de aanhanger dwars door drukke verkeer van Zwolle waarbij je rekening moet houden dat je niet een fietspad blokkeert. Spiegelen is ook heel belangrijk.

Vrouw van een collega was onlangs gezakt omdat het aankoppelen fout ging. Zakken is zeker mogelijk. Even door de zenuwen een voorrangsfout of bij het bochtje achteruitrijden verkeer van voren niet op tijd opmerken, het is zo gebeurd. Dus denk er ook niet te licht over. Achteraf is het allemaal niet heel moeilijk, maar je moet het toch even allemaal goed doen in 35 minuten.

Ben benieuwd hoe de 320e het doet. De F31 320i was echt een fantastische trekauto. De nieuwe is 350kg zwaarder, heeft een benzinemotor met 20pk minder maar gecombineerd wel weer meer vermogen en koppel. Ik ga er vanuit dat ie in Sport met elektroondersteuning het ook wel goed gaat doen.
 
Fijn om BE te hebben. Gewoon zorgen zorgen een aanhangwagen er achter hangen. Ik heb ook BE, destijds een ingreep tijdens het examen terwijl ik het terrein van het CBR af reed. Ik had ook echt totaal geen match met de examinator, wat een hork was dat.
 
Ben benieuwd hoe de 320e het doet. De F31 320i was echt een fantastische trekauto. De nieuwe is 350kg zwaarder, heeft een benzinemotor met 20pk minder maar gecombineerd wel weer meer vermogen en koppel. Ik ga er vanuit dat ie in Sport met elektroondersteuning het ook wel goed gaat doen.

Loopt wel los. Geen ervaring met mijn 420i icm een aanhanger, de 330i maakt het in elk geval niets uit. Die heeft wat meer vermogen, maar denk dat juist vanuit lagere snelheid een 320e het wel eens nog lekkerder kan doen.
Wat extra gewicht in de trekauto komt de stabiliteit van het geheel ook alleen maar ten goede lijkt mij.

Vind het wonderbaarlijk om te merken hoe goed de motor en versnellingsbak vanaf de eerste meter zich aanpast daar waar het nodig is, maar bijv op een vlakke weg op de cruisecontrol zich gewoon zo gedraagt alsof je zonder aanhanger op pad bent.
 
Geloof ik graag. Lijkt me heerlijk rijden zo’n dikke diesel. Als ik de Z4 niet zou hebben, kwam er ook absoluut een M340i. Beul van een motor met enorme reserves.
 
  • Leuk
Waarderingen: MLL
Zuur zeg, echt een lelijke plek ook.. Ik kan zelf ook heel erg boos worden om schade door anderen omdat je zelf zo voorzichtig bent. Vooral omdat in alle gevallen bij mij er geen briefje bij zat.

Ik ben over week of 2 in de buurt van Breda maar das denk te laat voor je ? Het is immers schitterend weer
 
Ja zuur is het zeker. Maar vandaag toch maar lekker samen met de Z4 er tussenuit geweest.Gelukkig zie je de schade niet als je achter het stuur zit. Was echt heerlijk cabrioweer. Even naar Deventer geweest en terug via de IJsseldijk wat echt een prachtige route is. Kom je ook Terwolde waar Auto van Eerde zit. Dit keer niet wezen kijken, zo’n gehavende Z4 durf ik daar niet te parkeren. Kwamen ook nog een toerrit tegen van de Donkervoort club. Echt tientallen in alle kleuren en smaken.

Ik zal maandag even contact opnemen met een goede schadehersteller (ook ver uit de buurt). Scherm is ooit al eens hersteld dus dat kan nog verrassingen opleveren. Even overleggen of het verstandig is om een ander scherm te monteren. Spuiten zal toch wel nodig zijn. Maar dan wel een fris scherm zonder laag plamuur.
Kan het scherm ook wel laten versturen. Voor 110 euro incl. verzendkosten risico maar gewoon nemen.
 
Mooi spul, daar reed voor een heel vermogen. Toch doet zo’n Donkervoort me verder niet heel veel.

Achterscherm heb ik maar besteld. Zal volgende week wel bezorgd worden. En dan maar hopen dat ie netjes is en in de fabriekslak staat. Mijn eigen scherm even met de lakdiktemeter gemeten, daar lijkt op een bepaalde plek in het verleden wat plamuur gebruikt te zijn.

Maar even met de schadehersteller overleggen of ik het andere scherm meelever of zelf al monteer. Evt. zou ie zelfs los van de auto gespoten kunnen worden.
 
Los van de auto spuiten zou ik zeker niet doen, je weet zelf hoe kritisch zilvergrijs kan zijn.
Uitspuiten over het andere paneel is dan ook niet mogelijk mocht dat nodig zijn achteraf.
Ik zou sowieso niet voor de goedkope oplossing gaan, want als je nog een keer moet ben je echt zuur.
Maar wellicht zie ik teveel problemen :censored:
 
Nee, je hebt helemaal gelijk Bofkont. Van de Mercedes is ooit ook de achterbumper gespoten en als je goed kijkt zie je het kleurverschil met de rest van de auto. Nu is dat al gedaan door de vorige eigenaar, dus geen idee hoe dat precies is verlopen maar als het even kan dan zou ik zeggen, spuiten op de auto zodat je dat kleurverschil niet of nauwelijks hebt.
 
Ik breng hem zeer waarschijnlijk bij van Duin in Oudewater, die schijnt echt perfect werk af te leveren en is gespecialiseerd in BMW. Ook erkend BMW schadehersteller. Het moet absoluut helemaal goed en zelfs beter dan wat het was. Dat is de auto me wel waard.
 
gebruikte achterscherm kan weer terug. Was natuurlijk ook een gok. Slecht gespoten, dikke lagen plamuur en aan de achterzijde zie je ook dat er aan geprutst is. Aan de wielkastrand ook beginnende roest, krassen en lakschade dus die kan weer retour.
Slecht want ik heb nog gebeld en in de bestelling nog extra aandacht gevraagd voor de staat.

Goede nieuws is dat ik hem volgende week kan brengen naar van Duin in Oudewater. Zij doen het achterscherm en als het meevalt ook de achterbumper en liefst ook nog de voorbumper. Dan is ie echt rondom superstrak.
Heel benieuwd, maar deze club heeft ruim 30 jaar ervaring en is erkend BMW hersteller. Geeft wel vertrouwen.
 
Ik heb vanochtend de gehavende Z4 weggebracht naar de schadehersteller in Oudewater. Voor de gein even het verbruik over de rit van 150km gemeten. Veel snelweg gewoon met het verkeer meegereden.
Zo’n oldschool M54B30 is zo gek nog niet!

[url=https://postimg.cc/4m6Z1zcy][/URL]

Ergens begin mei wei weer ophalen. In tussentijd met gezin in de 320e naar Italië. Eerste echt lange rit. Eens kijken hoe dat bevalt.
 
De 320e blijkt een heerlijke reisauto die uitblinkt op de Autobahn. In de Sport-stand heerlijk elektrische ondersteuning waardoor de auto altijd heel vlot en krachtig reageert als je op het gas gaat. Dat is wel een merkbaar verschil met de vorige 320i die ondanks dezelfde prima turbo-motor en automaat en 350 kg minder gewicht toch een stuk minder vlot aanvoelde.

Z4 nieuws: naast het achterscherm worden ook de achterbumper en voorbumper helemaal opnieuw gespoten. Nieuw BMW-embleem op de voorkant en de randjes van de portieren even bijwerken, dus die staat er als alles goed gaat weer superstrak bij. Kost een rib uit je lijf, maar op deze manier kan ik er toch nog weer blij van worden.
Wordt straks nog voorzichtiger over drempels heen om de voorbumper netjes te houden.

 
Laatst bewerkt:
Ahhhh heerlijk, de ik ga betalen na het tanken, draai mij om en maak even een foto van mijn auto omdat die er zo lekker bij staat en ik er zo blij mee ben :D .

Althans, dat heb ik altijd ..

Fijne vakantie !
 
  • Leuk
Waarderingen: W212
WA-verzekerd. Wil nog wel een keer All-risk overwegen maar dan ook eerst taxeren. Dagwaarde van een 22 jaar oude Z4 is namelijk normaal gesproken niet zo hoog meer.

Scherm in Breda misschien toch maar ophalen. Goede kleur, hopelijk nog in originele lak en netjes genoeg om in te bouwen.

En voor aangenomen waarde in de youngtimer verzekering bij de KNAC?

Hopelijk is die straks weer netjes en gefeliciteerd met BE. Leuk om "ff" te doen maar inderdaad wel even met de neus op de feiten dat je netjes en goed moet autorijden.
 
De 320e blijkt een heerlijke reisauto die uitblinkt op de Autobahn. In de Sport-stand heerlijk elektrische ondersteuning waardoor de auto altijd heel vlot en krachtig reageert als je op het gas gaat. Dat is wel een merkbaar verschil met de vorige 320i die ondanks dezelfde prima turbo-motor en automaat en 350 kg minder gewicht toch een stuk minder vlot aanvoelde.

Z4 nieuws: naast het achterscherm worden ook de achterbumper en voorbumper helemaal opnieuw gespoten. Nieuw BMW-embleem op de voorkant en de randjes van de portieren even bijwerken, dus die staat er als alles goed gaat weer superstrak bij. Kost een rib uit je lijf, maar op deze manier kan ik er toch nog weer blij van worden.
Wordt straks nog voorzichtiger over drempels heen om de voorbumper netjes te houden.


Ik vind het ook een opvallend goede reisauto. Gisteren dagje op en neer Düsseldorf en 200+ kmh zonder grijntje pijn en gevoel van onzekerheid. Fijne vakantie!
 
Dank jullie! Inderdaad een heel fijn ding. Op een ding na….. Waar ik in de vorige super enthousiast was over de stoelen, krijg ik in deze flink last van mijn kont en benen. Mijn vrouw heeft het ook. Geen idee waar het aan ligt en van alles geprobeerd qua instellingen maar op lange ritten niet fijn. Had het bij de eerste rit toen ik hem ophaalde al, maar dacht toen, moet gewoon even wennen. Wel balen eigenlijk.

Hopelijk terugweg minder last, anders toch maar eens op zoek naar een oplossing. Vrouw riep al meteen X3, maar dat wordt wel een dure dan :ROFLMAO:

In de F31 zat ik wat dieper en kon de stoel wat verder gekanteld worden. Wellicht omdat de stoelen in onze G21 elektrisch verstelbaar zijn. Heeft iets te maken met drukpunten die anders zijn met deze stoelen.
 
Laatst bewerkt:
Wat vreemd; ik vind de stoelen (ook elektrisch) dus beter dan de F30. Heb jij ook de elektrische lendensteun? Ik vind ze heerlijk breed in vergelijking met de F30.

Ik merk dat het helpt om juist minder diep te zitten (dus de zitting iets vlakker te zetten), de rugleuning rechterop en de hoofdsteun bijna helemaal op de achterste stand te zetten.

Daarnaast zit ik graag met de stoel op z'n laagst, maar dit geeft wel meer druk op de bovenbenen (of de stoel net iets verder van het stuur afzetten).
 
Hmmm, ik was me net wat aan het oriënteren, ik ga zeker wat langer proefrijden dan. In de f31 en f36 heb ik de stoel laagste punt, zitting maximaal achterover gekanteld en dan de rugleuning vrij recht op. Was in de e91 ook. En dan rij ik zonder vermoeiing naar Oostenrijk of Italië. Ben benieuwd of je het kunt vinden in die g21.
 
Ik zat in de F31 op zijn diepst en zitting ook Max. gekanteld en idd de leuning vrij rechtop. Actieve zithouding dus. Viel me al op dat de stoel ook wat hoger gemonteerd is in de G21. Zitvlak is wat harder qua vulling.

Ritje Gardameer was geen pretje qua zitten. Mijn vrouw klaagt nog steeds over zeurende pijn.
 
Laatst bewerkt:
Vaak is het ook even zoeken hoor. Ik zat in de Insignia ook niet heel geweldig in het begin, maar juist door de enorme hoeveelheid instelmogelijkheden maakt het niet altijd makkelijker

Nu bij de 5-serie ervaar ik het zelfde. dacht dat alles goed stond, maar laatst na een rit van 2 uur toch nog een beetje fine tuning. zit niet zozeer in de stoelen zelf maar meer dat je alles kan kantelen, draaien en verstellen.

Mogelijk zit dat hier ook zo
 
Dat laatste zeker. 18 jaar geleden reden we met z’n tweetjes in onze eerste nieuwe auto, een Suzuki Swift naar het Gardameer. Kleine stoeltjes met een korte zitting, geen cruise control en een motor die het op de Autobahn al bij 120 km/uur flink uitschreeuwde. En dat ging toen ook prima.
 
Ik zat in de F31 op zijn diepst en zitting ook Max. gekanteld en idd de leuning vrij rechtop. Actieve zithouding dus. Viel me al op dat de stoel ook wat hoger gemonteerd is in de G21. Zitvlak is wat harder qua vulling.

Ritje Gardameer was geen pretje qua zitten. Mijn vrouw klaagt nog steeds over zeurende pijn.
Dit klinkt wel erg rampzalig. Ik weet niet of je ooit in de buurt bent van Amsterdam, maar geef maar een gil, dan kunnen we even vergelijken :)
 
Amsterdam kom ik (gelukkig) zelden met de auto. Binnenkort eens even bij de dealer eentje zoeken met lendesteun. Die heeft de mijne niet doordat de benodigde onderdelen in Corona-tijd niet leverbaar waren. Staat in de optielijst dan ook: entfall Lordosenstütze.
Misschien is dit nog eenvoudig/goedkoop te retrofitten.

Met de Comfort-stoelen in de 5-serie moet een heerlijke zit geen enkel probleem zijn. Die stoelen hebben ook nog een knikpunt halverwege de rugleuning.
Maar inderdaad, hoe meer verstelmogelijkheden, hoe lastiger ook om de stoel perfect ingesteld te hebben.

In de Z4 is dat heel eenvoudig, zo ver mogelijk naar achteren en omlaag, leuning iets rechterop om te voorkomen dat deze schuurt tegen de panelen erachter en ik kan net fatsoenlijk zitten met mijn 1,92m. In die auto vind ik dat geen enkel probleem. Beetje spartaans hoort erbij.
 
Ik heb de zitting nu vanaf nul 2x omhoog gepompt, 2x gekanteld en zitvlak uitgeschoven. Rugleuning vrij rechtop. Ik kan nu alleen mn linkerbeen niet echt lekker rusten. Als ik deze op de voetsteun plaatst druk ik mezelf in de stoel wat krampachtig wordt na verloop van tijd. Ben maar 1.80, veel verder wil ik niet van het stuur af.
 
Ik doe de schoenen graag uit om zo de benen nog wat te kunnen strekken, op lange afstanden is dat wel fijn.
Stuur heb ik al zo ver mogelijk naar me toe getrokken. Verder naar achteren zitten is voor mijn docnter op de achterbank niet fijn en afstand tot stuur wordt dan ook te groot. Terugweg nog eens wat spelen met de instellingen.
 
Problemen qua zitten herken ik niet gelukkig. Ik zat zowel in mijn F36 als G21 prima. Beide elektrisch verstelbaar.
Stoelen zijn erg persoonlijk. Enige stoelen waar wij beide na een uurtje of twee wat last van onze onderrug kregen was de Ford Focus ST-Line

De 320e blijkt een heerlijke reisauto die uitblinkt op de Autobahn. In de Sport-stand heerlijk elektrische ondersteuning waardoor de auto altijd heel vlot en krachtig reageert als je op het gas gaat. Dat is wel een merkbaar verschil met de vorige 320i die ondanks dezelfde prima turbo-motor en automaat en 350 kg minder gewicht toch een stuk minder vlot aanvoelde.

Accelereren is een ding, wat de G2x nog beter doet dan de F3x is cruisen op Autobahn tempo. De auto ligt ook bij 180+ nog zo heerlijk stabiel op de weg. Dat was in de F36 al prima, in de G21 nog beter maar al mijn voorgaande auto's konden daar absoluut niet aan tippen.

De G21 is ook de enige auto waar mijn vaste passagier naast mij niet begint te klagen dat 180 toch wel hard zat is. Af en toe mag het dan ook op rustige stukken wel wat harder.
 
Als ik niet lekker zit in een auto grijp ik altijd terug naar de basisregels voor een goede/correcte zithouding achter het stuur. Dan let ik oa op het volgende:
- Als ik mijn schouders tegen de rugleuning van de stoel gedrukt heb moet ik mijn polsen op de bovenkant van het stuur kunnen laten rusten
- Bij volledig ingedrukte pedalen (koppeling in mijn geval want die heeft de langste slag) mogen de benen niet volledig gestrekt zijn
- Bij volledig ingedrukte pedalen (koppeling in mijn geval want die heeft de langste slag) mag de (rand van de) zitting niet in de knieholte of been drukken
- Spiegels moeten vanuit basishouding zodanig afgesteld dat je niet naar voren hoeft te bewegen om ze goed te kunnen gebruiken

Ik begrijp dat ieder lichaam anders is, maar: als ik lees dat jij de zitting maximaal kantelt (voorkant naar boven ga ik dan vanuit), dan kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat je ergonomisch correct zit. Mijn ervaring met kantelbare zittingen is dat ik de voorkant niet of nauwelijks omhoog kan zetten omdat ik anders niet aan de punten hierboven kan voldoen. Ben benieuwd hoe dat voor jou is. Kan me niet voorstellen dat je op dergelijke stoelen niet de juiste zit kan vinden.
 
Een stoel is heel persoonlijk. Zonder lendesteun zou ik 'm al overslaan bijvoorbeeld.
Dit weekend weer even wat auto's getest qua zitten, en dan merk je veel verschillen. Dat maakt het maken van een keus voor een andere auto wel een stuk makkelijker.
 
Volgende auto dan toch maar een 5er? Iets meer ruimte in het interieur, kan net het verschil maken. Plus je hebt er comfortstoelen in. Als je iets ouder wordt dan is dat toch stiekem wel erg prettig.
 
Thuis maar eens rustig kijken. De F31 had ook geen lendesteun en daar heb ik hem ook niet gemist. Nu alweer inruilen gaat me wat ver. Al hoor ik van mijn vrouw net iets te vaak X3 de laatste dagen. Geen idee of die beter zit overigens. Verder bevalt de auto ook uitstekend en hij is echt als nieuw dus om na 5 maand alweer te gaan zoeken….
 
Toen ik afgelopen najaar op zoek was naar een andere auto, heb ik ook gekeken naar de 3-serie. Ik kon er werkelijk geen prettige zit in vinden. Mede daarom een V60 gekocht met comfortstoelen. Volvo levert ook sport-/contourstoelen, die vond ik ook volkomen ruk (te hard en te smal).

Wel eens met een paar van bovenstaande reageerders dat een stevige kanteling niet de beste zit is in 99% van de gevallen.
 
Ik zit in eerste instantie gewoon prima, net als in de vorige. Alcantara vind ik ook fijner dan het leer in de F31. En ook een proefrit van een uur had dit niet aan het licht gebracht.

Thuis maar eens rustig kijken naar een oplossing. Wel leuk om het topic levendig te houden. Al zal de X3 M40i die Arno voorstelt het niet gaan worden. Een normale X3 is al stervensduur, laat staan eentje met 6-cilinder.
 
Die X3 prijzen gaan echt nergens over inderdaad tov de imo beperkte meerwaarde tov een drie serie.

Verder qua stoel heeft het bij mij met de 5 serie ook heel lang geduurd.. vooral onnatuurlijk rechtop en de zitting niet te veel gekanteld was voor mij de doorslag. Bij m’n vorige auto’s deed ik dat juist wel. Die knik is bij de 5 serie wel erg fijn inderdaad.
 
Laatst bewerkt:
Thuis maar eens rustig kijken naar een oplossing. Wel leuk om het topic levendig te houden. Al zal de X3 M40i die Arno voorstelt het niet gaan worden. Een normale X3 is al stervensduur, laat staan eentje met 6-cilinder.

blijven wel heel gewild :cool:

Mijn broer rijd een volvo met het eerste half jaar aanhoudende problemen met de stoel. alles geprobeerd maar tot pijn in zijn rug aan toe op langere ritten van +1 uur. Uiteindelijk naar een stoelbekleder gegaan. Bleek niet zozeer in de de stoelverstelling zelf te zitten maar aan de drukpunten van het zitvlak. Dan ga je aan van alles zitten maar word het nooit beter. Hij heeft iets schuim aangepast hier en daar (weet niet exact wat) maar nu is het voor 90% opgelost.
Dus kan ook een oplossing zijn om daar eens te vragen
 
Al hoor ik van mijn vrouw net iets te vaak X3 de laatste dagen. Geen idee of die beter zit overigens.
Mijn X3 M40i zit prima! Zitcomfort is persoonlijk. De eerste maanden dat ik mijn X3 had, leek het zitcomfort wat minder op lange ritten (meer dan 4 uur rijden). Maar de laatste 2 keer dat we op vakantie gingen (1.000 km enkele reis) had ik nergens last van en zat ik prima in de X3 stoelen.

Wat betreft de prijs van een X3, ik betaalde 50% (55K) van de nieuwprijs (110K) voor een X3 M40i van 3 en een half jaar oud met 45.000 km op de bult. Ik vond dat niet stervensduur qua afschrijvingspercentage. Niet in Nederland gekocht, maar in Duitsland bij een BMW dealer (met 2 jaar BMW garantie). In NL waren de prijzen hoger.
 
Zo’n X3 M40i wil ik hem zo op inruilen. Wat een geweldige auto is dat. Een X3 uit Duitsland halen betekent volgens mij nog wel een berg aan BPM bij invoer aftikken. Heb vorig jaar al wel wat gekeken voor een gewone 20i of 30i en dat viel me nog niet mee. Hybride wil ik zo’n ding niet in hebben. Nog een kleiner accupakket en ook nog een stuk zwaarder.
Mocht je hem nog een keer kwijt willen…..
 
Ik verbaas mij soms toch wel weer over de prijzen van auto's, zowel positief als negatief. In het geval van deze X3 M40i dus positief!
 
Prijzen 2e hands zijn zeer interressant, kijk bv eens naar een Citroen C1 automaat, nieuw Euro 15K, een 2019 gaat nu weg voor Euro 13K. Dan heb je goedkoop in de stad kunnen rijden.
 
Mijn 2 Active Tourer zit perfect. Is natuurlijk een persoonlijke beleving. Fijne stoelen en vooral de zittingverlenger is ideaal als je wat langer bent. Laag zitten doe ik in de MX-5. Prima voor een paar uurtjes plezierig rijden met de kap naar beneden maar voor lange afstanden vind ik het geen comfortabele zithouding. De zitpositie in de BMW 2AT is natuurlijk veel hoger, maar die hogere zitpostie zorgt er in combinatie met de goede stoelverstelling wel voor dat de druk op de zitbotjes net wat anders is en ook de druk in de onderrug. Ook door de kniehoek heb je naar mijn idee wat een betere drukverdeling en daardoor kan in ieder geval ik het veel langer volhouden. Na een lange rit kom ik meer ontspannen uit de auto dan toen ik instapte. De stoel, de zitpositie, zitruimte en daardoor het geweldige zitcomfort zijn de punten waarin ik de BMW 2 AT echt vind uitblinken. Ik kan mij heel goed voorstellen dat als je wat jonger bent de 2 AT niet op het verlanglijstje komt, ze noemen 'm in Duitsland niet voor niets de "Rentner BMW". Ik vind het een perfect concept.
 
Terug
Bovenaan