Het grote Idiote Acties in het verkeer Topic - Deel 2

Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat dit zwaar gestraft moet worden.
Daarmee is het raar dat het gebeurt en dan ook nog eens op deze schaal.
Je zal maar met heel veel pijn in dat autootje op hulpverleners moeten wachten die eerst de weg moeten blokkeren. Of klem zitten in die elektrische auto waarvan de accu stiekum begint te branden.

Er is een eis dat hulpverlening binnen 15 minuten ter plaatse moet zijn. Dan is het misschien fijn wanneer eerst de weg geblokkeerd moet worden.

Er komen meer van dit soort geluiden van hulpverleners. Van de spoedeisende hulp, van politie, van ambulances, van de brandweer. Bij sommige dikschedels komt inzicht pas op het moment dat hij zelf wacht op die hulpverleners.

• Leuk
Waarderingen: 944
Ja (of liegen) antwoorden op de vraag ‘bent u in aanraking geweest met justitie’

^^ Dit ben je toch al wanneer je een paar kilometer te hard rijdt en boete van het CJIB ontvangt.

Dus daar kunnen vele medelanders alleen maar Ja op antwoorden. Ben je dan direct een slecht mens of niet geschikt voor de baan?

Dergelijke vragen moeten specifieker zijn, vind ik. Daarnaast verlopen 'justitiële akkefietjes' soms ook, dus wat is dan de relevantie op dat moment van vragen nog? Hoe ouder men wordt, hoe groter de rugzak aan levenservaringen wordt, natuurlijk.

rke
Ik denk dat we het allemaal eens zijn dat dit zwaar gestraft moet worden.

Nou, misschien eerst eens vragen hóe men tot dit gedrag is gekomen.
Ja, dit met die ambu is een exces maar dat de rode kruizen tén alle tijden ergens voor staan is ook niet zo, vind ik.

Soms staan de raai's zo ver uit elkaar dat het ook niet veilig is om niet 'gewoon weer rechts te houden' na het incident maar nog wel vóór het opheffen van alle verboden en je dus technisch gesproken, onder een rood kruis doorrijdt terwijl je vrij zicht hebt op een lege snelweg...

Laatst bewerkt:
Dit is in het geheel geen boute uitspraak. Het is al lang algemeen bekend (vele decennia empirisch bewijs) dat strenger straffen niet preventief werkt. Gewoon een van de eerste hits die google mij gaf: https://www.uva.nl/shared-content/f...leerdheid/nieuws/2024/06/harder-straffen.html. Iets meer diepgang in https://mens-en-samenleving.infonu....van-straf-vergeldingpreventiebeveiliging.html.
Dit pleit voor inname rijbewijs.Ik zou graag zien dat dit soort figuren niet meer op de weg mogen sturen.
Nou, misschien eerst eens vragen hóe men tot dit gedrag is gekomen.
Ja, dit met die ambu is een exces maar dat de rode kruizen tén alle tijden ergens voor staan is ook niet zo, vind ik.

Soms staan de raai's zo ver uit elkaar dat het ook niet veilig is om niet 'gewoon weer rechts te houden' na het incident maar nog wel vóór het opheffen van alle verboden en je dus technisch gesproken, onder een rood kruis doorrijdt terwijl je vrij zicht hebt op een lege snelweg...
Misschien is de wegafzetting wat ruim. Ik weet dat in het verleden dat bij wegwerkzaamheden (ook zo'n feestje waarbij mensen serieus gevaar lopen) veel minder ruimte geclaimed werd. Met als gevolg dat letterlijk de vouwen uit de broek gereden werd.

Deze hulpverleners hebben besloten dat deze ruimte noodzakelijk is en het is niet aan een willekeurige automobilist zelfstandig anders te beslissen.

Als jij ooit klem komt te zitten in zo'n auto half onder een vrachtwagen, denk je er waarschijnlijk heel anders over. Wanneer de hulpverlener dan veilig achter de vangrail zijn klapstoeltje neerzet en even wacht tot de wegbeheerder de weg volledig geblokkeerd heeft terwijl jij echte pijn ervaart.

Nogmaals: het rijbewijs is een certificaat dat jij veilig met een sloophamer met het formaat van een automobiel aan het verkeer deel kan nemen.

Is dit doorrijden veilig voor de hulpverleners?

Dit is in het geheel geen boute uitspraak. Het is al lang algemeen bekend (vele decennia empirisch bewijs) dat strenger straffen niet preventief werkt. Gewoon een van de eerste hits die google mij gaf: https://www.uva.nl/shared-content/f...leerdheid/nieuws/2024/06/harder-straffen.html. Iets meer diepgang in https://mens-en-samenleving.infonu....van-straf-vergeldingpreventiebeveiliging.html.
Jij schrijft dat strafrechtelijke gevolgen mensen in de praktijk nergens van weerhoudt . Dat is iets anders dan of zwaarder straffen meer of minder effect heeft.

Dat is een boute uitspraak.

Nogmaals: het rijbewijs is een certificaat dat jij veilig met een sloophamer met het formaat van een automobiel aan het verkeer deel kan nemen.
En aanvullend (en dat vergeten velen vaak): je bent, afhankelijk van wanneer je je rijbewijs hebt gehaald, gecertificeerd voor een maximale snelheid van 100, 120 of 130 km/u. De meeste Nederlanders hebben nooit geleerd om 200 km/u te rijden met een stuk metaal en kunststof van meer dan 1000 kg en toch denken ze het veilig te kunnen doen zodra ze de grens over zijn gestoken....

Dat levert doorgaans geen strafblad op, en dat is nogal een belangrijke nuance in dezen.

Dat weet ik. Daarom begrijp ik niet dat men dat dan niet expliciet vraagt. Want naar 'dat vlekje' is men veelal wel op zoek. Het zou ook zo moeten zijn dat je dan kan aangeven op welk rechtsgebied je dat kruisje dan achter je naam hebt staan.

Dan zat er iig geen ezel achter het stuur.
"Een ezel stoot zich niet zo vlug twee keer aan dezelfde brug", kent u die uitdrukking? ;)

(Ik kon zo gauw niks bedenken dat rijmde op viaduct :unsure: Gelukkig spreekt de artikelkop ook van een "spoorbrug" :cool:)
Aquaduct, ecoduct.

Bij mij in de straat kwam gisteren rond 3 uur in de nacht een dame terug van een personeelsfeestje.
Resultaat, 3 auto's zwaar beschadigd waaronder die van haar zelf. Wegens privacy geen foto maar ik denk gevalletje gas intrappen in plaats van de rem.

Aquaduct, ecoduct.

Bij mij in de straat kwam gisteren rond 3 uur in de nacht een dame terug van een personeelsfeestje.
Resultaat, 3 auto's zwaar beschadigd waaronder die van haar zelf. Wegens privacy geen foto maar ik denk gevalletje gas intrappen in plaats van de rem.
Nog een 'geluk' bij een ongeluk dat het bij schade aan de auto's bleef, zag laatst dit staaltje langskomen in 't nieuws
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/0...ppartementsgebouw-binnen-politie-start-onder/
Auto in puin door zo'n actie is natuurlijk ook al zwaar (piep), maar als je huis niet eens meer veilig is voor zulke types... :(

Aquaduct, ecoduct.

Bij mij in de straat kwam gisteren rond 3 uur in de nacht een dame terug van een personeelsfeestje......
Auto in puin door zo'n actie is natuurlijk ook al zwaar (piep), maar als je huis niet eens meer veilig is voor zulke types... :(

Als je dit op een motorfiets doet en vervolgens twintig jaar revalidatie mag doen, heb je één idioot die je als schuldige en als slachtoffer kan aanwijzen.
Maar als jij slachtoffer bent en een ander is de schuldige...

Ik begrijp best dat jonge mensen momenten hebben dat de hormonen de oren uit druipt. (Ik heb die momenten ook meegemaakt). Maar daarvoor is geen plaats in ons verkeer.
Jammer genoeg speelt de autoindustrie in op de wensen van kopers. Oudjes willen veiligheid. Jonkies willen power. Midlife carrieretijgers willen speeltjes. Dus rijden er botsdozen rond van meer dan duizend kilo, met zoveel potentie dat alleen Max dat kan beheersen en die botsdozen vragen zo enorm veel energie dat de rook (letterlijk) uit ons net komt.

En het verkeer? De koper van de botsdoos krijgt een verhaal dat het ding superveilig is en de samenleving moppert er op los dat iedereen tegelijk de spits induikt waardoor enorm tijdverlies normaal is.
Met het gevolg dat er genoeg rond rijden met "het mes tussen de tanden" en er genoeg zijn die zichzelf zodanig overschatten dat de botsdoos verfrommelt.

Maar wat moet je als verantwoordelijke automobilist? Als de volgende Jaap Aap zijn wrakkie voor jouw bumper gooit?
Ga ik in paniek op het hoijzertje stampen? Zodat het vriendje van Jaap Aap zich er ook tussen prakt?
Of vertrouw ik op mijn kreukelrandje en natuurwetten die in mijn voordeel zijn?

En die meneer met 40 ton achter de kabine? Zou die er ook een keer zout van worden?

Als je dit op een motorfiets doet en vervolgens twintig jaar revalidatie mag doen, heb je één idioot die je als schuldige en als slachtoffer kan aanwijzen.
Maar als jij slachtoffer bent en een ander is de schuldige...

Ik begrijp best dat jonge mensen momenten hebben dat de hormonen de oren uit druipt. (Ik heb die momenten ook meegemaakt). Maar daarvoor is geen plaats in ons verkeer.
Jammer genoeg speelt de autoindustrie in op de wensen van kopers. Oudjes willen veiligheid. Jonkies willen power. Midlife carrieretijgers willen speeltjes. Dus rijden er botsdozen rond van meer dan duizend kilo, met zoveel potentie dat alleen Max dat kan beheersen en die botsdozen vragen zo enorm veel energie dat de rook (letterlijk) uit ons net komt.

En het verkeer? De koper van de botsdoos krijgt een verhaal dat het ding superveilig is en de samenleving moppert er op los dat iedereen tegelijk de spits induikt waardoor enorm tijdverlies normaal is.
Met het gevolg dat er genoeg rond rijden met "het mes tussen de tanden" en er genoeg zijn die zichzelf zodanig overschatten dat de botsdoos verfrommelt.

Maar wat moet je als verantwoordelijke automobilist? Als de volgende Jaap Aap zijn wrakkie voor jouw bumper gooit?
Ga ik in paniek op het hoijzertje stampen? Zodat het vriendje van Jaap Aap zich er ook tussen prakt?
Of vertrouw ik op mijn kreukelrandje en natuurwetten die in mijn voordeel zijn?

En die meneer met 40 ton achter de kabine? Zou die er ook een keer zout van worden?

Letsel en erger is natuurlijk nog veel ernstiger dan alle materiële schade, wat een huis uiteindelijk ook maar is. Dat deel was mss onderbelicht in mijn voorbeeld (ik weet niet of je daarop doelde?)

Maar motorrijders zijn inderdaad niet alleen slachtoffer. Aan het eind van de middag van akelig dichtbij getuige van een "dat ging nog maar net goed" moment, en daarbij was het juist ook een tegemoetkomende motorrijder die zwaar in de fout ging met veel te krap inhalen en alleen door de oplettendheid van mijn voorligger daarmee zonder kleerscheuren wegkwam. Als die voorligger niet zo alert had gereageerd was het zeker anders afgelopen, en als ik niet vooruit had gekeken tot (ver) voorbij die voorligger waardoor die reactie van mijn voorligger mij ook niet verraste waren er ook alsnog brokken van gekomen waarbij het maar de vraag was of de motorrijder niet alsnog ook zelf slachtoffer was geworden. Het scheelde echt zo weinig tussen voorligger en motor dat als ik de voorligger ook maar had aangetikt door een moment van onoplettendheid hij de motor hoogstwaarschijnlijk alsnog had geraakt.

En onderschat ook niet de impact van een motor bij een aanrijding. Obese grote botsdozen zijn idd een gevaar op de weg, dat nog verergerd wordt doordat de bestuurders zich (te) veilig wanen. Maar waar een motor in absolute zin weliswaar lichter is, wordt bij een aanrijding daarmee de kinetische energie geconcentreerd op een veel kleiner oppervlak waardoor de intrusieve kracht veel hoger was geweest dan bij twee 'botsdozen' die elkaar onderling treffen.
Ik denk dat het daarom voor mijn voorligger ook niet best zou zijn afgelopen als ze elkaar niet meer hadden kunnen ontwijken... :confused:

Ik zie steeds vaker dat mensen zonder reden plotseling remmen of van rijstrook wisselen zonder richting aan te geven. Het is echt gevaarlijk en zorgt alleen maar voor frustratie in het verkeer.

Ik zie steeds vaker dat mensen zonder reden plotseling remmen of van rijstrook wisselen zonder richting aan te geven. Het is echt gevaarlijk en zorgt alleen maar voor frustratie in het verkeer.
Ik heb nu van meerdere mensen gehoord dat in sommige voertuigen sufware zit die de auto ineens laat remmen.
Een van die mensen heeft een bedrijf met meerdere elektrische busjes die op de cruise control op de snelweg ineens gaan remmen, een ander heeft een elektrische leaseauto die vergelijkbare verschijnselen vertoont.
Ik vind dat een softwarefout die voldoende groot is om die software in die voertuigen per direct te verbieden.
Stel je eens voor: Je rijdt op een heerlijk lege weg op een normale afstand achter een boes en zomaar- out of the bleu - stampt dat rare ding (niet de bestuurder) op het ho-ijzer. Ik heb de reactietijd van een naaktslak in een wietplantage, dus ik rij twee auto's compleet aan stukken.

Jammer genoeg zijn er ook van die pipo's die de horlepiep tikken op het rempedaaltje. Dat ziet er misschien wel leuk uit maar ik heb echt geen interesse in het tempo van jouw muziekje.

Het knipperlichtje... als beginnend drugskoerier wil je natuurlijk niet die agent in een ongemarkeerde politieauto vertellen welke kant je uit gaat. En die agenten rijden tegenwoordig ook in Scania's, kleine Opeltjes en oude Dacia's.

Het knipperlichtje is een communicatiemiddel waarmee je AANGEEFT dat je van richting WIL veranderen.
Maw: Geen knipperlichtje:je wil op die rijstrook blijven.
Wel knipperlichtje: de ander wil van richting (of rijstrook) veranderen.

Vanochtend viel bij invoegen op de A2 een Range Rover Sport nogal op. Reed minutenlang op 2 rijstroken tegelijkertijd met richtingaanwijzer aan, zonder netjes op te schuiven. Schoof vervolgens wel op om slingerend uiterst links te gaan rijden met een lege rijstrook ernaast. Uiteindelijk passeer ik 'm, en een verward hoofd maakt zich kortstondig los van zn telefoon en kijkt mij een paar tellen aan.

Maar goed hij gebruikte wel z'n richtingaanwijzer.

Afgelopen weekend een bankje opgehaald.Twee keer twee uur in de botsdoos gezeten met een aanhangwagen.

Het resultaat: tot drie keer toe zo schandalig afgesneden dat mijn vrouw even gilde.En dat op een dag dat de meeste mensen niet werken,de weg was steeds relatief leeg.

Tijdens een vorig contract moest ik een keer in de week een stukje van 250 km rijden. Er zijn heel weinig dagen geweest dat ik het hele stuk kon rijden zonder ergens het oponthoud van een of ander stelletje botsautobestuurders.

Iedere keer weer raak,vaak zelfs twee keer per dag (ochtendspits en avondspits).

Gisteren op de A1 (Muiden) meerdere auto’s die op de 4e strook van rechts strak 100 op de teller (of langzamer) reden. Soort van rijdende chicane.:eek:

Laatst bewerkt:
Maw: Geen knipperlichtje:je wil op die rijstrook blijven.

Niet altijd, ik waardeer het als men de knipper aanzet naar rechts wanneer een invoeger van een toerit direct over gaat in de uitvoeger van de volgende afrit en de bestuurder die wens heeft en dus niet de intentie heeft om in te voegen.

Als men geen richtingaanwijzer gebruikt in dat soort gevallen.. dan zit ik toch meestal wel te wachten op het moment wanneer zo'n vlegel alsnog gaat invoegen.. meestal gaat de pinker nog ff uit op het moment dat de uitvoegende bocht al ingereden is.. maar dát is natuurlijk vet te laat.

Ik zet zelfs mijn richtingaanwijzer naar rechts uit als ik, bijvoorbeeld, op de A12 voorbij Bunnik (richting Utrecht) rechts blijf rijden omdat ik de parallelbaan moet hebben en niet naar links ga om via de hoofdrijbaan te rijden. Zullen mensen wel gek vinden.. maar het geeft in mijn ogen duidelijkheid én de verwachting dat je niet, op het laatste moment, alsnog naar links komt prutsen.

Idem op de A1 van A'foort, voorbij afrit Baarn, voor knooppunt Eemnes.

Ik moest afgelopen vrijdag in het centrum van Amsterdam zijn, beetje onwennig voor een Fries, zeker in de auto van een vriendin waarin ik weer schakelen moet. Zat er een kleine tien minuten zo'n Rocks achter me te bumperkleven ... En echt heel irritant, heel agressief. Maar je mag daar 30 en ook niet harder als er een huftertje achter je zit te pushen. Toen ik -op een brug- netjes wachtte achter een auto die rechtsaf wilde en wachtte op fietsers die rechtdoor gingen vloog het etterbakje er voorbij . Wat een debiel, vlak voor een tram langs. En is hij dan echt eerder op plek van bestemming ? Ik zat nog een hele reeks stoplichten achter hem. Als ik eerlijk ben wordt ik van dit soort vervoersmiddelen niet vrolijk . Maar zal in dergelijke steden wel toekomst hebben, goedkoop, mag je zonder rijbewijs in rondjakkeren vanaf je zestiende, doelgroep is groot. En EV, meteen snel optrekken... Gelukkig zijn hier in Friesland zulke klotedingen niet handig. Misschien in de steden... hebben we er elf van maar slechts één is een beetje groot. In de anderen wordt dit voorlopig geen succes. En daar ben ik blij om .
Waar maak ik me druk om? Geen idee, maar ik voelde een agressie op borrelen die ik niet gewend ben, zo'n belachelijk ding en mij dan gaan opjutten, echt bumperkleven ... Echt heel agressief kort op mijn kont rijden. Man, man, zijn een hoop vooroordelen t.a.v. de Randstad weer bevestigd. Vooroordeel? Wist U dat Hollander bij ons een scheldwoord is? Gelukkig waren een paar iets oudere mensen wat later heel lief en behulpzaam, reden even voor ons uit want ons navigatiesysteem kon de parkeergarage niet vinden. Niet elke Hollander is een huftertje. En niet elk huftertje een autochtoon Hollander . Maar dit soort vervoersbakjes? Mijn eerste ervaring ermee is heel negatief .

Laatst bewerkt:
Ik vind dat je Amsterdam en de Randstad niet op 1 hoop moet vegen. 020 is echt wel een geval apart, qua alles.

Voor de rest: Natuurlijk is zo'n microcar ruk. Maar vooral heel bijzonder is dat in de grote steden enerzijds auto's weggepest worden, maar dan anderzijds allerlei nieuwe mobiliteit toegevoegd wordt, die maar op heel beperkte schaal ingezet kan worden. Zoals dit soort autootjes waarmee je buiten de stad weinig tot niets te zoeken hebt. Of bijvoorbeeld die achterlijke elektrische deelscooters. Alsof je daarmee niet de infrastructuur verstopt, alsof daarmee niet het straatbeeld verziekt wordt, alsof dat geen ruimte opslokt.

Maar goed dit is nogal offtopic, vrees ik.

Afgelopen tijd is het relatief rustig op de weg.

Op de linker rijstroken is het wel zoals vanouds een gejakker en gedram van jewelste maar meestal heeft de rechterstrook hier vrijstelling van. Ik denk ook dat bromsnor tegenwoordig wat beter kijkt naar de tachograven, want je kan nu de snelheidsmeter ijken met een vrachtwagen (83 km/uur en geen cent te veel).

Maar toch vraag ik het mezelf weleens af waarom niet ieder stoplicht voorzien is van een flitser. Rij ik op oranje af voor rechtdoor en ik schat in dat ik moet stoppen omdat het rood zal zijn als ik over de kruising ga.
Brult er een dwaze drammer over de uitvoegstrook naar links voorbij (veel te hoge snelheid) om nog vol door rood te knallen richting... rechtdoor. Je zal net het groene lampje op zien lichten en denken...

Of je rijdt gezapig dwars door de polder bij Almere. Tuf tuf, rustig achter de Scania sukkelen totdat de linker rijstrook vrij is.
Rijdt er een hillbilly-tractor links naast mij die hem er even tussendoor prakt. Uiteraard met de ho-lampjes vrolijk knipperend en uiteraard terwijl voor de Scania en achter de Dacia ruimte te over is. Ik had het kunnen weten, deze afslag ging zo de polder in. Maar dat realiseer je jezelf pas nadat de hartslag weer wat lager geworden is.

Ik begrijp waarom die Yanks allemaal met een kanon onder de stoel rondrijden.

Vanochtend nog een "leuke". In een gewone 2 baanstraat bij ons in de stad zat er al een tijdje een A3 irritant zenuwachtig achter me (ik reed gewoon 50). Op een gegeven moment recht inhalen over het fietpad, daarna meteen naar links om tegen het verkeer in mijn voorganger in te halen. Even daarna haalde ik hem in omdat hij zich te pletter had gereden tegen een wegafzetting.... En dat allemaal op een stukje van misschien 800 meter. Ik heb niet gecheckt of hij een petje op had, de ramen waren uiteraard getint.

Vanochtend nog een "leuke". In een gewone 2 baanstraat bij ons in de stad zat er al een tijdje een A3 irritant zenuwachtig achter me (ik reed gewoon 50). Op een gegeven moment recht inhalen over het fietpad, daarna meteen naar links om tegen het verkeer in mijn voorganger in te halen. Even daarna haalde ik hem in omdat hij zich te pletter had gereden tegen een wegafzetting.... En dat allemaal op een stukje van misschien 800 meter. Ik heb niet gecheckt of hij een petje op had, de ramen waren uiteraard getint.
Karma is a bitch. Ik mag hopen dat hij de enige was die pijn heeft.

Dit is opnieuw een bewijs dat er genoeg idioten zijn waarvan wij (middels het CBR) beweren dat ze veilig met zo'n botsdoos kunnen rijden.

Maar toch vraag ik het mezelf weleens af waarom niet ieder stoplicht voorzien is van een flitser.
Ja daar ben ik het helemaal mee eens.
In zijn algemeenheid is er een sterke neiging van alles te gedogen. Hordes regels worden ingevoerd en niet gehandhaafd en dat leidt tot een mentaliteit waarbij men regels betwist en niet serieus meer neemt. Funest in mijn ogen. Ik denk dat een beleid zoals in Singapore erg heilzaam zou zijn voor Nederland te beginnen bij verkeerslichten.

Vriend van me filmde dit vanuit zijn auto.... Hoeveel haast wil je hebben en wat schoot je er nu mee op, terwijl er ruimte was om te ritsen.

Vriend van me filmde dit vanuit zijn auto.... Hoeveel haast wil je hebben en wat schoot je er nu mee op, terwijl er ruimte was om te ritsen.
En jouw vriend had niet gezien of er voorafgaand iets was voorgevallen tussen deze bestuurders?

Het verkeerslicht (stoplicht, verstoplicht) is een hulpmiddel waar andere weggebruikers op mogen rekenen. Rekenen in de vorm van "Groen, ik kan veilig deze kruising oversteken. Rood, ik moet even wachten. ".

Het is natuurlijk al lang zo dat mensen liever het verkeer blokkeren dan een paar meter ruimte te houden maar daarmee ben je vooral irritant bezig - het gevaar is niet zo groot. Maar nog even de gasplank onderin trappen om nog net donker-oranje te scoren is bewust het risico nemen dat je een andere weggebruiker trakteert op een ongeval. En een paar honderd euro afdragen aan die bodemloze belastingput is maar een marginale compensatie.

Bromsnor.png

Bromsnor (lou Geels)
Bromsnor is eigenlijk veel te soft. Er zijn nu eenmaal idiote automobilisten die de verkeersregels op een rolletje wc-papier afdrukken terwijl juist die paar regeltjes er voor moeten zorgen dat er weinig ongevallen plaats vinden. Ik vind dat bromsnor veel meer mag doen om deze regeltjes te handhaven, niet iedereen wil in een Leopard tank rijden.
Hoewel; een moderne auto begint toch wat op een Leopard tank te lijken. Het formaat, het gewicht, het energieverbruik, het zicht rondom en volgens sommigen zelfs de vorm begint steeds meer overeenkomsten met zo'n lompe klomp oorlogsijzer te krijgen.

Maar, wie gaat bromsnor veroordelen tot hele dagen file-rijden? Wie vertelt bromsnor dat hij in de chaos van de ochtendspits die dwaas staande mag houden?
Ik vind dat bromsnor daar de vele camera's voor doorstroming voor mag gebruiken, eventueel aangevuld met drones, want de doorsnee automobilist is soms net een kleuter:
Als mama kijkt, eet ik het zand uit de zandbak niet op maar als mama even niet kijkt neem ik een grote hap.
Als bromsnor met zijn auto met foute sportstreep in het zicht is, kent de doorsnee automobilist ineens zeer nauwkeurig alle regeltjes (hoe snel is Vmax + 3%).
Maar als bromsnor niet zichtbaar is....

Mama zegt dan in kleutertaal: Jij doet vervelend, jij mag niet meer spelen.

Eens. Ik moest vandaag nog vol in de ankers op een kruispunt omdat een 40 tonner beroepschauffeur vol door rood reed. Was weinig van mij over gebleven.
Ik weet niet hoe jouw situatie was, maar pak bijvoorbeeld de kruising N224 en N227. Als ik met de vrachtwagen de N227 op draai van Woudenberg richting de A12 dan zie ik het verkeerslicht in mijn ooghoeken op oranje schieten. Voordat ik dan rechtuit rij op de N227 zit het verkeer rechtdoor op de N227 al haast naast mij.

^^ Klopt, ontruimingstijden zijn soms erg krap berekend, lijkt het wel.

Ik vraag mij af, bij de wens om voor elk verkeerslicht een camera op rood licht én snelheid te hebben, de mensen zelf weleens nét op het randje door oranje gereden zijn.. niet eens door eigen 'schuld' of bewust maar gewoon omdat één van je voorgangers traag was met oprijden, dat je toch 'ongemerkt' mee rijdt in de flow en dan eigenlijk moet stoppen voor oranje maar dat nét te laat ziet en dus toch de actie maar af maakt, mét het risico op een prent door de camera.

Nee, niet bij elk verkeerslicht een camera ter controle. Er staan al genoeg controle camera's in ons land en minder zullen het er wel niet worden.

Treintje van 4 suto's, ik de achterste. Achter mij ruimte zat. Gast in BMW komt over de uitvoegstrook en duwt hem er gewoon tussen, ik moest flink in de remmen.

Tja waarom? Ondanks de BMW jaloers op mijn sportautotje. Inmiddels ben ik dat gedoe zo beu dat ik niet eens meer de moeite neem voor de toeter of de lichtschakelaar.

Deze discussie doet mij denken aan Madrid in de 80'er jaren. Daar moest je echt niet gelijk weg rijden als het licht op groen sprong want het was daar echt de norm dat er nog wat auto's door rood schoten. Langzaam wegrijden en goed kijken was daar de gewoonte.

Ik weet niet hoe jouw situatie was, maar pak bijvoorbeeld de kruising N224 en N227. Als ik met de vrachtwagen de N227 op draai van Woudenberg richting de A12 dan zie ik het verkeerslicht in mijn ooghoeken op oranje schieten. Voordat ik dan rechtuit rij op de N227 zit het verkeer rechtdoor op de N227 al haast naast mij.
Bekend stuk met logistieke hub waar heel veel vrachtverkeer is en daarom stoplichten juist heel lang op groen staan.

Het is vooral nog even snel oranje pakken omdat je dus anders lang moet wachten.

Treintje van 4 suto's, ik de achterste. Achter mij ruimte zat. Gast in BMW komt over de uitvoegstrook en duwt hem er gewoon tussen, ik moest flink in de remmen.

Tja waarom? Ondanks de BMW jaloers op mijn sportautotje. Inmiddels ben ik dat gedoe zo beu dat ik niet eens meer de moeite neem voor de toeter of de lichtschakelaar.
Ik ben vanmiddag ingehaald door Jodokus Kwak himself.

Ik rij rustig naar het verkeerslicht (het licht is daar ook echt nodig) terwijl het lampje oranje wordt. Ik stop, nog net voor het lampje rood werd op de middelste rijstrook, zodat ik na dit verkeerslicht kan voorsorteren voor rechtdoor bij het volgende verkeerslicht. Dit verkeerslicht staat op 200 meter en ik geef daarmee ruimte aan mensen die bij dat volgende verkeerslicht rechtsaf (is vrij) willen.

Er reed iemand op wat grotere afstand achter mij. Hij zet zijn auto op de meest rechtse rijstrook, waardoor ik aanneem (ja, dat is FOUT...) dat hij rechtsaf wil. Bij groen licht geef ik niet absurd veel gas en deze man rijdt eventjes gelijk op. Halverwege laat hij al zijn dooie werkpaarden in zijn bolide meedraven en door bijna de muggen van mijn bumper te schrapen weet hij het autootje zonder knipperlichtjes voor stoffel onder het verkeerslicht te prutsen.

Geeft niet, deze idioten-actie zie ik wel vaker (meestal met bralbakken), u maakt mij de pis niet lauw.

Even verderop rijdt meneer voor mij en nog trager dan een naaktslak op nederwiet de lange bocht naar de snelweg door met als gevolg dat wij met iets meer dan 70 km/uur konden invoegen op een drukke A16. .

Ik vraag het mezelf af: wat is verhouding tussen mogelijke winst en risico? Heeft die man ooit wel eens nagedacht over winst (wat bereik je met die idioterie?) en risico (NCAP test met een standaard botsing de kans op overleven, hij test de praktijk op een volle A16.).
Een nanoseconde winst ten koste van het risico op een whiplash?
Is zelfs alleen een tik tegen het spatbord en een licht verhoogde hartslag / bloeddruk die nanoseconde winst waard?

Ik vraag het mezelf af: wat is verhouding tussen mogelijke winst en risico? Heeft die man ooit wel eens nagedacht over winst (wat bereik je met die idioterie?) en risico (NCAP test met een standaard botsing de kans op overleven, hij test de praktijk op een volle A16.).
Een nanoseconde winst ten koste van het risico op een whiplash?
Is zelfs alleen een tik tegen het spatbord en een licht verhoogde hartslag / bloeddruk die nanoseconde winst waard?
Je doet weer een gevaarlijke aanname, nl dat deze bestuurder (heel uitgebreid) nadenkt over zijn acties in het verkeer. Was hij niet gewoon druk doende met allerlei zaken die niets met autorijden te maken hebben?

Je doet weer een gevaarlijke aanname, nl dat deze bestuurder (heel uitgebreid) nadenkt over zijn acties in het verkeer. Was hij niet gewoon druk doende met allerlei zaken die niets met autorijden te maken hebben?
Als die actie appen op een mobieltje was, is dat een reden voor een prent van 430 euro.Eerlijk gezegd vind ik dat een veel te laag bedrag (het kan levensgevaarlijk zijn).
Ik vind het ook raar dat andere acties die de aandacht voor verkeer in gevaarlijke mate verminderen niet met een vergelijkbaar bedrag "beloond" worden. Een van mijn eerste telefoongesprekken vanuit de auto betrof een vrij lastig project waarbij mijn manager de kans op succes wilde inschatten. Zelfs als ik dat "handsfree" had gedaan, was het nog steeds een gesprek waarbij er aan beide kanten nagedacht moest worden.

Bovendien is bij het hanteren van de "actie op een mobiel elektronisch apparaat" de pakkans bijna 0 - net zoals met veel andere overtredingen. Als je werkelijk die 430 euro voor appen wil betalen moet je eerst een focusflitser zien te vinden.

Ik krijg met regelmaat complimentjes dat ik de moeite neem telefoongesprekken tijdens rijden af te breken met de opmerking "Ik zoek een parkeerplekje en bel u zo terug". Ik zou het zelfs acceptabel vinden om daar een vluchtstrook voor te gebruiken maar de wetgever vindt dat de vluchtstrook daar niet voor gebruikt mag worden.

Precies, het zit bij de discipline van jezelf. Maar er zijn helaas mensen waarvoor een selfie of een appje belangrijker is dan de veiligheid op de weg.

Terug
Bovenaan