Aankoop& onderhoud advies Peugeot 108 2019 1.0

Konami

Startmotor
De (zakelijk) lease auto van mijn vrouw, een Peugeot 108 Allure 1.0 vti automaat komt binnenkort uit de lease, en we hebben interesse om deze voor prive over te nemen.
Als de auto vrij komt uit de lease heeft deze ongeveer 100.000km ervaring.

Met het overnemen van de auto uit de lease, neem je hem over als 'as it is', dus zonder garantie. Daar is dan ook de prijs naar.

Ik vroeg me af of er bepaalde (hoge) onkosten bekend zijn met dit type (of Aygo en C1) als deze eenmaal de 100.000 zijn gepasseerd.
Afgezien van het 'bekende' probleem met het heel soms inhouden in sommige situaties, heeft de auto op het moment geen enkel mankement.
De distributie ketting zou een levenlang meegaan (is dat echt zo?), maar van de levensduur en eventuele kosten van bijvoorbeeld de koppeling op de automaat kan ik niets terugvinden.

Vaak lees je ook over problemen met lekkage bij het er remlicht, dat is totnutoe ons nog bespaart gebleven, of kan dat alsnog uiteindelijk gaan gebeuren?

De auto heeft naar mijn idee suboptimaal onderhoud gehad. Als eis van de leasemaatschappij mocht deze alleen bij een Profile-tirecenter worden uitgevoerd, dus helaas niet bij een dealer. Zou dit nog invloed kunnen hebben op de latere levensduur van de auto?

Het is voor deze autootjes wel heel belangrijk om de olie te verversen op tijd en naar merkspecificatie.
Dat helpt ook in de levensduur van de ketting.

Bougies zullen ook wel aan de beurt zijn bij jou

Onze Aygo komt uit 2017 en hebben we gekocht toen deze 3 jaar oud was met 30.000 km op de teller. Momenteel staat er 130.000 km op zonder dat er echt onderhoud aan moest gebeuren.

Wel elke 15000 km de olie en het filter ververst. Tot nog toe altijd op de voorgeschreven 0W20. Het is dure olie, zit ook in een Porsche 911 bijvoorbeeld. Maar hij loopt er het mooiste op. Ook de bougies zijn een keer aan de beurt geweest.

Dit jaar zal er iets meer moeite in gestopt moeten worden want de handrem grijpt niet zo hard meer aan dus ik ga de remmen even schoonmaken achter.

Aangezien je hem nog hebt kun je makkelijk zelf een aankoopkeuring laten doen bij een (bovag) (vak) garage.
Het inhouden kan te maken met airconditioning aan, lekkage bij 3e remlicht wss bij zijn voorganger in het begin. Tegen de tijd dat de ketting problemen geeft is er allang iets anders eerder stuk gegaan aan de auto waardoor die economisch totallos is.

Het is voor deze autootjes wel heel belangrijk om de olie te verversen op tijd en naar merkspecificatie.
Dat helpt ook in de levensduur van de ketting.

Bougies zullen ook wel aan de beurt zijn bij jou

Onze Aygo komt uit 2017 en hebben we gekocht toen deze 3 jaar oud was met 30.000 km op de teller. Momenteel staat er 130.000 km op zonder dat er echt onderhoud aan moest gebeuren.

Wel elke 15000 km de olie en het filter ververst. Tot nog toe altijd op de voorgeschreven 0W20. Het is dure olie, zit ook in een Porsche 911 bijvoorbeeld. Maar hij loopt er het mooiste op. Ook de bougies zijn een keer aan de beurt geweest.

Dit jaar zal er iets meer moeite in gestopt moeten worden want de handrem grijpt niet zo hard meer aan dus ik ga de remmen even schoonmaken achter.

De olieverversing is op zich wel op tijd gedaan, maar of dit ook gedaan is met de merkspecificatie, dat betwijfel ik. Auto moest noodgedwongen bij een Profile worden onderhouden, en na 70k KM is er vanwege klachten door een dealer geconstateerd dat Profile niet eens de moeite genomen had om olie en luchtfilter te vervangen. (auto had nog steeds de af fabriek filters).
Dus na aankoop wellicht een goede motorspoeling aan te raden?
Bougies zal wel hetzelfde verhaal zijn.

Remmen is een goed punt, zal ik naar laten kijken.

Aangezien je hem nog hebt kun je makkelijk zelf een aankoopkeuring laten doen bij een (bovag) (vak) garage.
Het inhouden kan te maken met airconditioning aan, lekkage bij 3e remlicht wss bij zijn voorganger in het begin. Tegen de tijd dat de ketting problemen geeft is er allang iets anders eerder stuk gegaan aan de auto waardoor die economisch totallos is.

Aankoopkeuring is op zich wel een idee, dan weten we in ieder geval wat er eventueel te wachten staat.
Het inhouden zou te maken moeten hebben met een 'bekend' gasklep probleem, dat wordt overigens nog tijdens de lease gerepareerd.
Sowieso niet de airco, dat voel je wel. Het komt voor op de snelweg, als je van +/- 100km/u wilt accelereren naar 130, de automaat schakelt terug naar 3 of 4, maar geeft vervolgens nauwelijks tot geen acceleratie. Komt ongeveer 1 op de 10x voor, ongeacht de buitentemperatuur.

Ik zou een zoeken van een particuliere eigenaar die wel netjes al het onderhoud heeft gehad. Als je in de buurt woont mag je ook een keertje langsrijden. Ik kan wel ff in de motor kijken of de olie aangekoekt zit.

Zie je bovenin al wel. Als dat het geval is, wij noemen dat black sludge kun je hem beter laten staan bij de leasemaatschappij.

Had je ook al een nieuwe garage gevonden want profile was geen succes en als je werkplaatstarief van de officiële peugeot dealer hoort val je denk ik ook stijl achterover. Ik zou verder niet te vaak vaan 100 naar 130 planken dat de automaat terug gaat schakelen, half automaten passen zich aan de bestuurder en kunnen daardoor storingen aangeven.

Ik zou een zoeken van een particuliere eigenaar die wel netjes al het onderhoud heeft gehad. Als je in de buurt woont mag je ook een keertje langsrijden. Ik kan wel ff in de motor kijken of de olie aangekoekt zit.

Zie je bovenin al wel. Als dat het geval is, wij noemen dat black sludge kun je hem beter laten staan bij de leasemaatschappij.
Dan hoeft ook niet persee een 108 te zijn. Qua automaten is er sowieso beter spul te krijgen

Wat Nico schrijft, ik zou verder zoeken naar 1 die wel tot in de puntjes onderhouden is in het Peugeot netwerk. Zal allicht iets meer kosten maar bij een garage heb je dan wel garantie.
En die 0W20 is nu ook weer niet zo speciaal, mijn 2017 MX-5 slikt dat spul ook en de kost van de olie an sich is eerder een beperkt deel van de kost van een onderhoudsbeurt.

Particulier heeft ook zijn nadelen, prijstechnisch is het sowieso niet interessant, men weet intussen wel wat die kleine autootjes waard zijn. De leaseovername is erg interessant, een goede 30 a 35% lager dan waar je ze voor vindt op Marktplaats ed.
En dan weet je nog steeds niet hoe goed het onderhoud is uitgevoerd. Auto is feitelijk een Toyota met een Daihatsu-motor, van een particuliere eigenaar weet je eigenlijk nog steeds niet of de desbetreffende Peugeot-garage de andere oliën gebruikt heeft, of het standaard PSA/Stellantis goedje.

Superbedankt voor het aanbod om eens te checken voor sudge (y)
Alleen is het vanaf regio Rotterdam wel erg uit de richting.
Op steenworp afstand zit een vrij bekende tuner die ook aan motor en transmissie spoelingen doet. Ik ben van plan om de auto daar even langs te sturen voor een goede volledige reiniging en olieanalyse.
Ook meteen even de airco meepakken (leegpompen en opnieuw vullen) en indien nodig ook het remsysteem reinigen.

Wat Nico schrijft, ik zou verder zoeken naar 1 die wel tot in de puntjes onderhouden is in het Peugeot netwerk. Zal allicht iets meer kosten maar bij een garage heb je dan wel garantie.
En die 0W20 is nu ook weer niet zo speciaal, mijn 2017 MX-5 slikt dat spul ook en de kost van de olie an sich is eerder een beperkt deel van de kost van een onderhoudsbeurt.
Wat ik hierboven al schreef, ook van een particulier is het dan maar afwachten of het onderhoud goed is uitgevoerd.
Mag de auto dan wel in onderhoud geweest zijn bij een Peugeot-dealer, maar dan heb je dus nog steeds geen garantie of er wel 0W20 ingegaan is. Kan me namelijk wel voorstellen dat zo'n auto bij de dealer dan ook als een Peugeot onderhouden wordt, en zodoende de PSA/Stellantis 5W30 als de standaard gebruikt wordt. 108 is eigenlijk een Toyota Aygo (maar dan mooi ;)) met een Daihatsu-motor.

Had je ook al een nieuwe garage gevonden want profile was geen succes en als je werkplaatstarief van de officiële peugeot dealer hoort val je denk ik ook stijl achterover. Ik zou verder niet te vaak vaan 100 naar 130 planken dat de automaat terug gaat schakelen, half automaten passen zich aan de bestuurder en kunnen daardoor storingen aangeven.
Ja, na overname zal de auto bij de Toyota-dealer onderhouden gaan worden die ook mijn huidige Corolla en vorige Auris in onderhoud heeft. Lekker dichtbij, vertrouwd en ik schrik nog (net) niet van de tarieven.
Het planken is op de snelweg heeft dat grasmaaimotortje op zulke momenten echt wel nodig, anders houd je het verkeer teveel op.
Totnutoe heeft de automaat zich verder keurig gedragen, nooit geen storing gehad, en schakelt eigenlijk nog steeds precies op de juiste momenten.
Auto heeft ook stuurflippers, soms zet ik hem zelf wel terug naar 4 of soms naar 3, gaat verder helemaal prima.

Afgelopen vrijdag de auto opgehaald van zijn onderhoudsbeurt en APK bij een Peugeot-dealer. (bij uitzondering mocht de auto deze keer wel een dealer onderhoud krijgen van de leasemaatschappij)

En inderdaad, op de werkbon staat dat er ververst is met 5W30. Toen ik aan de baliemedewerker vroeg of dit geen 0W20 moet zijn, ging deze direct de werkplaatshandboeken erbij nemen, 108, 1KR-FE motor. En daar stond toch echt 5W30 als gespecificeerde olie op :oops:

Eenmaal thuis, ben ik even gaan kijken op de website van Liqui Moly (mijn voorkeur oliemerk voor de privé auto's).
Vul ik het kenteken in, komt hij netjes terug met 108 1.0 e-VTi 72 CFB (2018 - 2022) 1KR-FE, en geeft als aanbevolen olie een TopTec 4300 5W30, met als alternatief een 10W40.

Kijk ik bij Shell, idem, 5W30 als aanbevolen olie, geen alternatief.
Kijk ik bij Castrol, 5W30 als aanbevolen olie, een 10W40 als alternatief.

Maar nu komt het gekke.
Hier in de straat staat een Aygo, van dezelfde generatie als de 108, ook uit 2019 en ook automaat.
.
Vul ik dat kenteken in bij Liqui Moly. Aygo 1.0 e-VVT-i (2019 - 2020) 1KR-FE met als aanbevolen olie:confused:pecial Tec AA 0W16 en als alternatief een 0W30 :confused:

Kijk ik bij Shell, advies Helix Ultra SP 0W20 en als alternatief Helix Ultra Professional AJ-L 0W20
Kijk ik bij Castrol, ook een 0W20, met als alternatief een ander product, tevens ook 0W20.

Ik had altijd gedacht dat de 1.0 motoren tussen de Aygo, C1-II en 108 identiek waren. Waarom wordt er dan overal 5W30 bij de 108 (en C1) voorgeschreven, en jouw geadviseerde 0W20 bij de Aygo :confused:
Wellicht handiger om deze vraag in een apart topic te stellen, maar vind het heel bijzonder in ieder geval.

Laatst bewerkt:
Het zou kunnen dat de oliedikte die al veel gebruikt wordt bij een merk als "standaard" wordt genomen, mede omdat een garage minder verschillende diktes op voorraad hoeft te houden. De verschillen zijn nu ook niet bijster groot.

In een Engelstalige Toyota owners manual zie ik een tabelletje staan: 0W16 geadviseerd, of 0W20 of 5W30 (bij warmer dan -18 graden)

Laatst bewerkt:
Als dat ding zoveel goedkoper is bij overname dan is het toch simpel? Auto ken je, en de korting is dan een marges voor als het misgaat. Dan ga je toch niet op de markt zoeken naar een andere duurdere wagen die je niet kent?

Is geen verschil in die motor hoor of in de rest van de auto. Elke verandering kost geld.

Maar ja apart....ik houd gewoon lekker de Toyota olie aan. Veel plezier met de 108.

Als dat ding zoveel goedkoper is bij overname dan is het toch simpel? Auto ken je, en de korting is dan een marges voor als het misgaat. Dan ga je toch niet op de markt zoeken naar een andere duurdere wagen die je niet kent?
Inderdaad. Initieel was ik benieuwd naar eventuele verwachte kosten bij een auto met deze kilometerstand. Intussen een hoop wijzer, en lijkt het erop dat dit gewoon een solide en veilige aankoop gaat worden.

Volgens mij is de kogel al door de kerk
Nog niet helemaal, maar alles lijkt er wel op dat deze auto aangeschaft gaat worden. Beslissing is alleen nog afhankelijk van een aankoopkeuring die we laten uitvoeren bij de dealer die hem in onderhoud gaat nemen.
Al verwacht ik op dit moment geen spannende resultaten hiervan.

Is geen verschil in die motor hoor of in de rest van de auto. Elke verandering kost geld.

Maar ja apart....ik houd gewoon lekker de Toyota olie aan. Veel plezier met de 108.
Dat gaat goed komen. Na aankoop, en een spoeling gaat deze bij een Toyota-dealer in onderhoud. Al blijf ik het bijzonder vinden dat dezelfde motor verschillende olie specificaties kan krijgen afhankelijk van het logo wat er op de neus zit.

Bijzonder inderdaad, dat per merk een andere olie is voorgeschreven voor hetzelfde blok!
Ja, precies dit. Het zal wellicht te maken hebben met een bewuste keuze van het dealer-netwerk van het desbetreffende merk, Stellantis geen andere olie wenst te gebruiken dan Toyota/Daihatsu wegens supplychain redenen, maar ik blijf het bijzonder vinden.

Die meerdere opties voor oliedikte is niet zo bijzonder; de verschillen zijn gering en de kwaliteit van de olie wordt steeds beter. De overlap in de types is enorm. Pas bij hele lage buitentemperaturen (onder - 10 of -18) gaat het wat uitmaken. Bij mijn Hyundai i20 kon alles erin, tussen de 0W30 en de 15W40. De tabelletjes geven de buitentemperatuur aan, niet de gebruikstemperatuur in de motor. BMW gebruik, dacht ik, voor de M-motoren 0W60, waarbij de olie bij hoge temperaturen (> 130 graden olietemperatuur) voldoende dik blijft.

Terug
Bovenaan