Design_Driven (Sketcher's) Disco Fever - Discovery 2 Td5 - Discovery 3 V8 - Greenlane plaatjes

De Landy is terug en het werk ziet er netjes uit, zeker! Schade: £1600 (1900 in ekkermannen :T)

Even foto geschoten op de terug weg
51704913404_01b9043079_b.jpg

Van onderen
51704518418_d45742ab15_b.jpg

Ze hebben dus het chassis vervangen tot voor de achterwielen, het ziet er netjes uit. Ik zal nog wel wat meer foto's maken en de foto;s van het proces komen nog is me beloofd.

Heb ik dan helemaal niks te klagen? ...
Jawel. Bij het ophalen werd me verteld dat ze extra werk hadden moeten doen, dus of ik even 150 extra wilde afrekenen. Op zich is dat op een rekening van 1500 niet zoveel...10% om precies te zijn) maar ik had wel even een telefoontje verwacht. Klopt, ik heb al wat trust issues dus misschien ligt het aan mij, of zouden jullie het ook redelijk vinden om even gebeld te worden. Van te voren niks over gezegd, ik had wel aangegeven dat ik gebeld wilde worden als er problemen waren. Wat vinden jullie?

Wat hebben ze gedaan?
Remleidingen vervangen. Prima, zou ik ja op gezegd hebben, zeker nu ze er toch makkelijk bij kunnen. Ik wist dat die hier en daar wat minder waren (zelf ook al delen vervangen) en het verbaast me niks dat die wellicht kapot gingen bij het vervangen van het chassis. Even gekeken en op zich netjes gedaan, goed materiaal gebruikt ook.

Hoogte sensor vervangen en gekalibreerd, dit vond ik minder want ze hebben er een goedkope ingestoken terwijl er een OEM sonsor notebene in de bagage deur ligt als reserve! En dat kalibreren heb ik ook in 2 minuten gedaan met de computer die ik in de auto heb liggen).

Nou ja, in het grote plaatje maakt het niet uit. Nu concentreren op de automaat en andere dingetjes dan door naar de APK.

Lijkt me geen slechte deal, ja je zelf wellicht voor minder maar wat je zelf zegt. Lekker uitlaten deze winter!! Mensen uit de sneeuw trekken, en dan maar een vergoeding vragen.

Ik zou toch even feedback geven over die twee puntjes, inderdaad raar dat men niet even gebeld heeft. Maar het ziet er wel netjes uit zo!

A3 White zei:
Lijkt me geen slechte deal, ja je zelf wellicht voor minder maar wat je zelf zegt. Lekker uitlaten deze winter!! Mensen uit de sneeuw trekken, en dan maar een vergoeding vragen.

Het vervangen van het chassis ging ik sowieso niet zelf doen, de remmen ook prima. Het is meer dat ik toch die (en een betere) sensor had liggen. Als ze even gebeld hadden dat hadden ze die kunnen pakken en er in zetten, scheelt toch weer een euro of 50.

Geld vragen voor het uit de sneeuw trekken gaat natuurlijk niet samen met vrijwilligerswerk dus dat blijft lekker gratis. Op zich heb ik geen gekke kosten gehad in de 10 jaar, tot nu was het duurste eens een compressor in Hongarije (1000 euro) in het eerste jaar en de koppakking die ik zelf heb gedaan (iets van 600 inclusief gereviseerde kop). Verder valt het reuze mee en niet zon't probleem (was er liever mee op vakantie gegaan maar ja)

Barri zei:
Ik zou toch even feedback geven over die twee puntjes, inderdaad raar dat men niet even gebeld heeft. Maar het ziet er wel netjes uit zo!

Ja zeker, al gedaan. Twijfel nog even of ik dat in een publieke review zet, zo'n groot probleem wil ik er ook niet van maken. Belangrijker is dat het er nog mooi uit ziet na een jaar (en langer)

En dan rest nu alleen nog deze vraag (onder het motto "voorkomen is beter als genezen"):
Ga je nu ook gelijk afwateringsgaten boren in het laagste punt van die bocht in het chassis?

Ik zou het gewoon even rustig bespreken. 150 pond voor het vervangen van de remleiding + remvloeistof lijkt me geen gek bedrag? Als in; ik heb zelf niet de indruk dat die hoogtesensor echt 50 zou hebben gekost?
Waarmee ze natuurlijk wel nog steeds meer hebben gedaan dan vooraf aangeduid, dat is alleen maar terecht dat je daar iets van wil zeggen.

Het chassis ziet er wel netjes uit, overigens!

Ik vind het ook geen gek bedrag, tien procent is een gangbare grens van meerkosten zónder voorafgaand overleg. Ik vraag me alleen een beetje af in hoeverre deze werkzaamheden niet reeds voorzien waren. Hoe dan ook, mooi dat de Discovery blijft en weer even door kan! (y)

Bij het ophalen heb ik inderdaad gezegd dat ik vond dat ze me wel even hadden kunnen bellen, vooral omdat die sensor zo onnodig was maar daar laat ik het verder bij. Ik concentreer me op de volgende stappen en ben verder blij met het werk.

Ik kwam deze tegen, toepasselijk
51706280429_a9008e0fd2_b.jpg

Ik had ook niet verwacht dat dit zo snel gedaan zou zijn: dacht eigenlijk dat de Disco hierdoor de hele winter van de weg zou zijn.

Sketcher zei:
(..)

Het vervangen van het chassis ging ik sowieso niet zelf doen, de remmen ook prima. Het is meer dat ik toch die (en een betere) sensor had liggen. Als ze even gebeld hadden dat hadden ze die kunnen pakken en er in zetten, scheelt toch weer een euro of 50.

(..)

Je kan het ook zien als: nu heb jij nog een OEM reserve in de deurkaart liggen. Anders had je nu geld moeten besteden aan het inkopen van zo'n sensor om je voorraad aan te vullen. ;)

Tja. Naar mijn idee hebben de werkzaamheden toch wel met de opdracht tot chassis(deel)vervanging te maken. Remleidingen zullen beoordeeld zijn na demontage van oude chassis en zodoende de beschadigingen duidelijk zichtbaar?

Na montage nieuw chassis de auto controleren op de juiste rij-hoogte klinkt mij ook niet vreemd in de oren. Kennelijk lukte dat niet door de kapotte sensor.
Ja, een belletje had wellicht netjes geweest.. maar kost ook tijd.. voor hetzelfde geld neem je de telefoon niet op.. moet er weer een vm ingesproken worden en wachten totdat jij terugbelt met wel of niet akkoord.. Zit dat bedrijf niet op te wachten, die zorgt gewoon voor een goede reparatie en nette aflevering. (y)

Zoals je zelf al zegt, zou je de werkzaamheden (met uitzondering van die sensor misschien) toch hebben laten doen. Dan is het een kwestie van een vormfout en daar moet je maar niet te moeilijk over doen.

Ziet er allemaal netjes uit. Hoop dat ze ook nog foto's van het proces sturen. Zou ik ook graag zien...

Kleine update. Nog steeds niet de beloofde foto's gekregen of antwoord op mijn vragen (wilde bijvoorbeeld weten welke verf ze gebruiken, aangezien ik de rest wel wil matchen). Hopelijk komen die nog, morgen maar eens bellen ipv e-mailen.

Woensdag APK. Paar kleine dingen gedaan en weer eens naar de 2 sensors gekeken van het anti-overhellen systeem. Waarschuwings-lampje gaat steeds aan maar zonder fout code, live-data lijkt goed. Ik begin te denken dat het een vals signaal is, anders weet ik het ook niet meer.

Hopelijk blijft het lampje uit woensdag. :T

Goed nieuws.

Na wat gepruts met de hoogste van de 2 acceleratie sensoren (vervangen voor een andere) ging het lampje uit en is nog niet terug aan geweest. Waarschijnlijk niet omdat de sensor kapot was maar het heeft het systeem gewoon gereset. Ik weet nu wel welk onderdeel waarschijnlijk de storing veroorzaakt. Een druk sensor, wel een dure helaas (rond de £100). Maar als het lapje weer uitgaat dan ga ik deze eens vervangen.

Dan naar de keuring, weer wilde de bak niet schakelen tot ongeveer 5 minuten en soms slipte hij. Maar hij bracht me tot aan de garage en stond de test verder niet in de weg. Verder brandschoon keuringsreport en er zit dus weer een jaar een APK op.

Wellicht niet zo brandschoon als de auto die toevallig om de hoek stond. De (prototype versie) plug-in versie van de nieuwe Range Rover. Ik had hem een hele tijd terug in het klei gezien, wat vroege prototypen, en voor het werk delen van het interieur in CAD bestudeerd maar omdat we op het moment niet meer voor JLR werken heb ik daarna niets meer kunnen zien, uiteraard zijn er momenteel ook geen autoshows dus dit was de eerste keer dat ik er eens goed omheen kon lopen. Ook even met de test chauffeur/engineer kunnen praten, erg interessant en wat een mooi ding.

Ik vind het een prachtig ding, echt heel goed. Precies de juiste hoeveelheid veranderingen top evolutie. Maar dat is persoonlijk natuurlijk.
51751695224_4116d0d939_h.jpg

Op de terugweg ook nog even een goede gebruikte versnellingsbak opgehaald plus torque converter.
51751695184_4ffd013a6f_h.jpg

Wat een gedoe met die sensoren zeg... ze doen belangrijk werk maar wat kan het vervelend zijn als ze niet (meer) meewerken.
Gefeliciteerd met de verse APK in ieder geval! Ga je (of heb je, inmiddels) de bak zelf vervangen?

Mooie Range Rover inderdaad, hoewel het door die volledig zwarte achterkant wel zo lijkt alsof 'ie achterlichten mist. Voor mijn gevoel zijn rode achterlichten nog altijd het mooist, maar kleurloze achterlichten zijn wel een beetje een trend in autoland geworden begrijp ik (BMW en Aston Martin doen er volgens mij ook aan mee). Ach, iets over smaak...

Zoooo....

Pijnlijk om te zien hoe lang het geleden is dat ik deze topic nog bijgewerkt heb.

Korte recap. Versnellingsbak kapot, tussenbak revisie nodig, roest aan de wielkasten voor en een beetje aan de dorpels, ACE lekt. Als ik terugkijk, had ik hem gewoon weg moeten brengen, maar dacht het zelf tussendoor te kunnen doen. Met een nieuwe, hele drukke baan met veel reizen, opgroeiende kinderen en de andere auto's die ook aandacht vragen, kwam het er zelden van, waardoor de Disco nog altijd kapot op de oprit staat.

Ik hou van deze auto, maar ik moet ook bekennen dat ik niet zeker weet of ik, ook al is hij helemaal gerepareerd, zonder zorgen ermee naar Moldavië (familie) of Marokko (overland reis) zou gaan.

Autoverzekering wordt hier ook duurder, dus 4-5 auto's voor de deur hebben staan is ook niet meer zo leuk als het ooit was (plus de tijd die ze toch kosten aan onderhoud, admin en reperaties.). Al met al een reden om toch naar een andere Land Rover te kijken om de Dark Knight te vervangen en de vloot te reduceren.

Wat waren dan de opties:

Iets anders dan een Land Rover? Nee, toch maar niet. Gekeken naar Jeeps en Land Cruisers, maar dat is het toch net niet. Plus ik heb een grote sociale vriendenkring in de diverse Land Rover gemeenschappen.​
Een jongere, iets minder ervaren Discovery II serieus overwogen. Toch weer een Td5? Die ken ik goed, maar na meerdere bekeken te hebben, waaronder een G4 Challenge, geen goede gevonden. De V8 is wat problematisch en niet geschikt voor hele lange ritten.​
Deze zag er goed uit, helemaal naar Liverpool gereised maar daar aangekomen was bleek dit exemplaar half weggerot. Heel jammer.
53671088919_6139dbbb21_z.jpg
Range Rover Sport vind ik niks, lelijke pauper-voetballersauto. (Sorry). Freelander of Evoque doen het ook niet.​
Full fat Range Rover Vogue (L322) vind ik wel prachtig en heb meerdere bekeken. Bij één was ik heel dichtbij een aankoop. Nadeel: roest rond spatborden bij 90%, en weinig offroad-modificaties beschikbaar. Als ze er wel zijn, zijn ze 2x zo duur. En het is een 5-zitter, terwijl een 7-zitter wel handig is met familie op bezoek. De diesels zijn goed, maar worden uit de steden geweerd. Benzine? De 4.2 en 4.4 zijn allebei goede motoren, maar de andere nadelen blijven bestaan.​
54224997621_5a67cd1daa_b.jpg
Disco 3/4 zijn spotgoedkoop (in het VK), maar zowel de dieselmotor in de 3 als de 4 zijn niet echt betrouwbaar en ook niet onderhoudsvriendelijk.​

Toen viel mijn oog op de Discovery 3 met 4.4 V8. Zelfde motor als ik in de Jaguar had (iets opgeboord), een goede solide motor, die het met goed onderhoud lang volhoudt. Ook prima op minder goede benzine rijdt. Niet te duur, veel offroad-modificaties beschikbaar, ook veel tweedehands onderdelen en zeldzaam zonder dat het iemand de ogen uitsteekt.

Ik was dicht bij een G4 Challenge, maar eentje ging net voor mijn neus weg en de ander werd, nadat we een prijs afgesproken hadden, na een duur bezoekje aan de garage plots buiten mijn budget geprijsd. Plus: wil ik wel de hele tijd in zo'n opvallende oranje auto rijden?

Een vergelijkbaar exemplaar werd plots 6k duurder na een wat dure garage bezoek, blijft wel gaaf maar valt wel op, altijd elk moment. Misschien ooit eens maar dan heb ik liever een G4 Range Rover.
53670958708_f291065275_h.jpg

Na lang zoeken een heel mooi exemplaar gevonden met goede onderhoudshistorie en 85k miles (135k km). Bonatti Grey, iets lichter dan de Niagara Grey van de D2.

Meet The Dark Knight 2.0, of Flying Cathedral, of Dark Lion (naam zijn we nog niet helemaal uit).

De gedachte is een beetje dat dit prima te doen is omdat we de EX40 hebben voor de lange ritten, en mijn vrouw de Discovery kan rijden als ik de Volvo mee naar NL neem.

Eigenlijk is het gewoon een flinke bezuiniging als je het een beetje redeneert :) Hij vervangt namelijk de:

• SAAB 9-5: De V8 is even zeldzaam (SAAB is nu ook verkocht).
  • Discovery II: Zelfde uitstraling,7 plekken, maar dan comfortabeler, groter, beter off-road en nieuwer.
  • Jaguar: Zelfde motor... rijdt wel iets anders :) Maar wel het heerlijke V8-gegrom.
  • Alfa Romeo... Uh, die hou ik nog even tenzij iemand echt geïnteresseerd is.
Zo stond hij op de advertentie maar de eigenaar had al een paar upgrades/veranderingen doorgevoerd na het plaatsen van de advertentie. De eigenaar was eigenlijk ook van gedachten veranderd en wilde hem houden maar we kwamen er toch uit.

54201639005_5bb3c33018_h.jpg

De koplampen zijn ontdaan van oranje, er it een andere gril op en de achterlichten vervangen door Discovery 4 achterlichten. Gelukkig zitten de originel er bij. De achterlichten vind ik wel mooi maar daar komen nog light guards op. Over de rest van de modificaties twijfel ik nog wat.

Wel heel fijne modificatie zijn de Brembo remmen (van De RR Sport). Die maken bij zo'n zwaargewicht wel een verschil.

54204128695_ea3fae5a77_k.jpg

54203705281_8dfe0f12de_k.jpg

Plannen zijn kleine dingen aanpakken, lier overzetten. Mijn offroad spullen zitten al netjes achterin. Ook wil ik mijn dakrek over zetten (maar moet daar wat beugels voor maken)

54225249558_bd6f1a3726_k.jpg

V8 badge was wat verweerd dus geverft, leuke touch (al zeg ik het zelf) geverft in Niagara Grey van de DII als hommage)

54225411255_1f01b8eae1_k.jpg

De honeymoon duurde niet lang, al was dat niet mijn of de Disco's schuld. Een meisje knalde achterop in de file in het dorp. Uiteraard geen schuld en weinig schade. De Disco moet op 6 januari voor in elk geval een nieuwe bumper, trekhaak en uitdeuken zonder verven Lichte deuk rechts achter waar de bumper naar vorgen geschoten is). De Seat had minder geluk en zal wel afgeschreven zijn. De trekhaak ging als boter door die voorkant heen. Lullig voor mij en haar, hoop gedoe en ook al is het je schuld niet en blijft je no claim bestaan het komt wel op je profiel te staan.

54224104427_614593ff52_k.jpg

Laatst bewerkt:
Toch wel een verandering! Veel plezier met de nieuwe Disco. Dit model vind ik nog steeds het meest geslaagd ook omdat die best wel goed is.
Ja zeker, moet er ook wel erg aan wennen en voelt (uiteraard) nog niet zo als gegoten als de Td5. Maar naarmate ik deze beter leer kennen, mij inlees en mijn handen vuil maakt komt dat wel goed.

De Discovery 3 (nog meer dan de facelifts) is eerder een product design dan auto design. Lekker rechte, praktische lijnen en niks teveel. En dat vind ik als product ontwerper die ook auto's ontwerpt wel leuk. Sowieso is de D3/4 natuurlijk de laatste echte Discovery. De 5 vind ik nog steeds helemaal niks.

Wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden, maar je doet het zelf ook al heel goed.

Voor mij is de Discovery 3/4 ook echt de laatste mooie Discovery. De Discovery 2 blijft mijn favoriet, maar je kunt helaas niet alles eeuwig bewaren. In deze situatie denk ik een verstandige keuze om nu te switchen.

Wist niet zo goed hoe ik het moest verwoorden, maar je doet het zelf ook al heel goed.

Voor mij is de Discovery 3/4 ook echt de laatste mooie Discovery. De Discovery 2 blijft mijn favoriet, maar je kunt helaas niet alles eeuwig bewaren. In deze situatie denk ik een verstandige keuze om nu te switchen.
Ik hou hem (de D2) voorlopig gewoon en probeer hem ook weer op de weg te krijgen. Als het niet voor mezelf is dan voor iemand anders. Ik wilde alleen weer gewoon off-road kunnen en besefte dat ik ook de komende maanden gewoon geen tijd ga hebben om in de D2 te steken.

Lange tijd vond ik dit model eruit zien als een dure Transit, maar inmiddels kan ik 'm waarderen en hij is zelfs helemaal achterin echt superruim. Goede vondst ook met die behoorlijk zeldzame V8, ondanks dat -ie nog steeds niet snel is is het wel een fijne boot. De koplampen met oranje zijkanten zou ik wel weer terugplaatsen, hoort echt bij dit design. Nu mist het een 'kader'.

Is het dan geen idee om de D2 bij een bedrijf neer te zetten en om de kosten te drukken aan te geven dat het niet al teveel haast heeft?

Veel plezier met de nieuwe in ieder geval!
Jazeker, al wil ik gelijk het een en ander doen als ik toch bezig ben. Maar dat is zeker een goede optie.

Ik zat ook te denken om een mobile mechanic in te huren voor extra handen voor de lastige zaken.

Zo'n Discovery 3/4 heb ik een zwak voor. Ik vind dat zo'n gaaf model. Hier in het dorp heeft iemand er eentje, naast een Discovery 2. Zo gaaf.

Aangezien de Disco 2 linksgestuurd is, ga je die dan in NL verkopen? Lijkt me beter voor de waarde?
Ja mogelijk, ik krijg er dan waarschijnlijk ook meer voor dan in het VK (al gaan LHD hier ook voor een premium) het is ook origineel een Nederlandse auto dus misschien maakt dat het ook makkelijker. Maar het kan ook zijn dat ik hem toch hou dan de D3 verkoop, dat zien we dan wel weer.

De D3 is opgehaald maandag en wordt gerepareerd. Ik zou hem eerst vandaag al terug krijgen, dat werd donderdag en nu vrijdag. er worden meer onderdelen besteld maar ik krijg niet te horen welke (Ik vermoed het linker achterlicht en de trekhaak)

De auto op de oplegger. Weinig zichtbare schade zoals je ziet, zeker voor een auto uit 2005 waar krasje op een bumper niet ongehoord zijn.
54252195851_d3f598df53_b.jpg

Gisteren gebeld, hij zou al klaar zijn. Bumper, parkeer sensor, nieuwe afneembare trekhaak en de plastic strip op de achterklep (waarschijnlijk vanwege het kleur verschil want daar zat geen schade aan.

Maar bij navraag was de lichte deuk in de zijkant, en de kapotte bevestiging van het achterlicht niet gedaan dus daar gingen ze nu mee aan de slag. Je moet zo opletten!

Uiteindelijk moest hij nog een keer terug voor de nieuwe verwijderbare trekhaak (die uitgeboord moest worden) en een nieuw achterlicht, maar nu is hij helemaal klaar.

Ook gelijk nieuwe olie en filters vervangen. Ik weet dat het waarschijnlijk onnodig is, zeker met de olie-intervallen die ik aanhoud, maar toch… ze lijken altijd nét wat lekkerder te lopen met verse olie.

54394571447_5f93c9f132_h.jpg

Zeldzaam Land Rover rek​

Ik kon een zeer zeldzaam origineel Land Rover rek op de kop tikken—dezelfde als op de G4 Challenge. Wat mij betreft veruit de mooiste optie. Hij had wel wat TLC nodig, maar dat kun je natuurlijk gerust aan mij overlaten (al zeg ik het zelf).

54395698308_e9208269e5_h.jpg

Scheurtje op de hoek gerepareerd
54395834760_8b67c2d184_h.jpg

54395635369_74e9d8e4e5_h.jpg

Subtiele aanpassingen​

Ik wil hem redelijk clean houden, maar light-guards vind ik toch wel gaaf. Vooral omdat de koplampen van de D3 eigenlijk het enige zijn wat ik minder mooi vind — ze zijn gewoon net te groot.

54395455101_6494993b0a_h.jpg

54395455061_2bf6a3b219_h.jpg

Ook het DISCOVERY-logo van de motorkap gehaald. De "I" ontbrak al, dus ik heb LAND ROVER teruggeplaatst.
.
54395519491_a0a814f97d_h.jpg

Winch & verdere plannen​

De lier moet nog worden overgezet. Daarvoor moet ik eerst een goede discreet winch mount scoren, zodat hij netjes achter de bumper verdwijnt. Om hem mooi te verbergen, zou ik ook de soft A-Bar kunnen monteren die ik onlangs heb gevonden. Zonder blijft het strakker, maar misschien kan ik de haak achter een afneembaar nummerbord verstoppen. Aan de andere kant: zo’n pushbar heeft ook wel wat…

54395699473_e4ca383caa_h.jpg

Nog verder te doen:
- Ruitenwisser achter
- Airco (komt morgen iemand voor) Die bleek niet te weren, risico van de auto in december kopen.

Jammer dat ze zo zwaar zijn anders had ik misschien nog wel oren naar jouw oude Disco. Maar wordt mij dan weer te duur in de wegenbelasting.

Jammer dat ze zo zwaar zijn anders had ik misschien nog wel oren naar jouw oude Disco. Maar wordt mij dan weer te duur in de wegenbelasting.
Dan moet je me eerst overtuigen dat ik er afsand van wil nemen :) Als ie terug op de weg is zal ik toch wel de keuze moeten maken vrees ik. Of hem in NL verstoppen voor mijn vrouw :)

Die is aardig toegetakeld… :rolleyes: De grille vind ik persoonlijk wel weer mooier van de rode.
Ik heb de zelfde gril (zie eerste plaatjes), los vind ik hem cool en moderner, maar ik vind het op de D3 te druk, de D3 onderscheid zich juist van andere auto's, zeker nu dat het zo'n rustig bijna ani-automotive design, meer product design auto is.

Toch weer wat kleine en grotere aanpassingen om het meer eigen te maken. Doe je goed. Heb je van dat aero-dakrek niet aardig wat gefluit op snelheid? Of maakt dat niet zoveel uit?

Toch weer wat kleine en grotere aanpassingen om het meer eigen te maken. Doe je goed. Heb je van dat aero-dakrek niet aardig wat gefluit op snelheid? Of maakt dat niet zoveel uit?
Thanks. Het eigen maken is voor mij echt essentieel om er ook echt een band mee te hebben. Ik denk zelf natuurlijk dat het smaakvol is maar dat denk die gast van de rode misschien ook ;)

Ja het dakrek maakt flink wat geluid, gek genoeg meer dan ik me herinner van de D2, die minder aerodynamisch is. het stoort me niet maar is wel meer dan verwacht.

Mooi met het rek en de koplampbeschermers! Overweeg je nog om de originele koplampen met het oranje gedeelte terug te plaatsen? Die maken de units optisch iets minder groot en zijn stiekem toch wel een markant detail van het ontwerp. Enne, zo'n pushbar is misschien stoer, het doet wel afbreuk aan de cleane uitstraling.

Op een recente reis naar NL en Duitsland vond ik het roofrack boven de 80km wel erg veel wangeluid veroorzaken, maar het staat wel mooi en ik wil hem ook gebruiken. Iemand heeft de bovense laag van dit type roof rack gehaald, dat is misschien het proberen wel waar.

Laatste update, wat met de koplampen gespeeld. Ik vind het wel cool. Over het toevoegen van de bill bar ben ik nog niet helemaal uit maar neig naar het te doen, het maakt het verstoppen van de haak voor de winch wat makkelijker en ik kan ook mooi wat spotlichten toevoegen.

Afgelopen weekend naar Wales gegaan met mijn jongjetjes, geen hardcore off-road dit keer, maar een ontspannen rit langs schitterende uitzichten, bospaadjes en heuvels. Het vogelgezang was prachtig, maar eerlijk is eerlijk: het geluid van die V8 klonk nóg beter.

Voor wie zich afvraagt of dit zomaar mag in het VK, en wat greenlaning eigenlijk is ( een goed onderwerp voor een artikel misschien):

Het Verenigd Koninkrijk kent veel zogenaamde "byways open to all traffic" (BOATs) — oude wegen die niet onderhouden worden, maar wel wettelijk openbaar zijn. Zelfs als zo’n pad nu over privéterrein loopt, blijft het vaak toegankelijk zolang het historisch in gebruik is. Sommige paden zijn gesloten voor voertuigen, maar veel zijn dat niet.

Op OS-kaarten kun je zien welke routes je wel of niet mag rijden. Organisaties zoals de Green Lane Association (GLASS) houden dit bij, helpen bij onderhoud, en komen in actie tegen onterecht afgesloten wegen. Dankzij dat werk kun je met een 4x4, motor, te paard of te voet genieten van plekken waar je anders nooit zou komen.

In NL mag het niet en toen ik op een braak liggend 'natuur' strookje met mijn neefjes wilde rijden spotte ik net op tijd de Boswachter die op loslopende honden aan het controleren was (omdat het bos ernaast nu plots Wolf leefgebied is). Ik zag ze dus net op tijd staan en kon net het plan afbreken. Dat zou een duur geintje zijn geweest :)
De boswachter kwam nog even langs en zei ook "Net op tijd" :)

54508068700_6536b3c8df_h.jpg

54508068565_1113ecb4c8_h.jpg

54507720431_b5d7415dd2_h.jpg

54506847682_7aef217fec_h.jpg

54507983928_4103d00046_h.jpg

54507983948_4691bbaad2_h.jpg

54506847747_27ea5c19ec_h.jpg

Laatst bewerkt:
Mooie plaatjes. Toch gaaf dat het in het VK is toegestaan. Zo kom je inderdaad op plekken waar je anders niet zou komen en heeft een 4x4 ook meer toegevoegde waarde.

Mooie plaatjes. Toch gaaf dat het in het VK is toegestaan. Zo kom je inderdaad op plekken waar je anders niet zou komen en heeft een 4x4 ook meer toegevoegde waarde.
Dank! Ja Greenlanes zijn geweldig, daarom werk ik als vrijwilliger ook graag mee voor GLASS om ze te behouden.

De volgende GreenLane tour is al weer in de maak, de Strada Florida.

Terug
Bovenaan