Aanschaf occasion met trekhaak: Hybride of electrisch?

Marijn 8870174

Wegverkenner
Dag,
Komende grote beurt, apk, vervanging slijtage onderdelen van onze 12 jaar oude Toyota rav4 gaat zo'n (kleine) 2000 euro kosten, is mijn geinformeerde inschatting.

Nu zit ik al een tijdje te dubben wat te doen met deze auto
  1. Er zitten uiterlijk wat kleine schades op waar iets mee moet.
  2. De auto begint op leeftijd te raken, vind ik.
  3. En er werd een tijd terug redelijk gestimuleerd electrisch te gaan rijden. Ook met een aanhanger lees daar steeds meer ervaringen over dat dit te doen is. Panelen moeten we nog leggen (net als 3 fase aansluiting en laadpaal voor de deur (wel op eigen oprit)), maar dan kunnen we een deel van de brandstof opwekken (auto staat grootste deel van de dag voor de deur).
Waaraan zou een nieuwe auto moeten voldoen?:
    • occasion tussen 3 en 6 jaar oud, max 100000km
    • budget tussen 30k en 40k, afhankelijk wat de auto te bieden heeft
    • niet alleen benzine; dus plug-in hybride of electrisch

1. We zijn gewend aan het comfort van de rav4, die hoog en ruim is en comfortabel rijdt (ook met vouwwagen). Mijn partner wil dat graag terug. Ik zou ook prima uit de voeten kunnen met een lagere auto, omdat dat energiezuiniger is.
  2. AWD was eigenlijk niet zo hard nodig en is geen must.
  3. Qua ruimte zijn we beiden minder compromisloos; voor, achter en kofferbak willen we graag ruim hebben. De RAV4 was erg prettig hierin, ruimer dan we nodig hadden met kleine kinderen.
  4. Mijn partner wil per se geen Franse auto (iets wat haar vader afraadt).
  5. Liever geen lederen bekleding
  6. aan te schaffen in het oosten van het land, onder de rivieren.
Gebruik auto
  1. 1 per week woon/werk, 200km retour
  2. 2-3x per week korte (15km retour) taxiritjes voor een groepje kinderen
  3. vakanties 2-3x per jaar met vouwwagen in, voornamelijk, West-Europa
  4. weekendritten naar diverse plekken in NL
  5. Gezin van 4
Waar zit ik naar te kijken
  1. Skoda suberb hybride (qua specs op papier mijn favoriet)
  2. Kia 6 elec
  3. Toyota RAV4 hybride (nog weer wat groter, liever niet eigenlijk)
  4. Hyuandai Tucson hybride
  5. Volkswagen ID4 elec.
Heeft iemand tips voor mij bij het kiezen, hybride of electrisch? Of suggesties naar welke auto ik ook zou kunnen kijken?

Kia EV6 of Hyundai Ioniq5 zijn goede opties, die ook heel snel kunnen DC-laden. Dat gaat op vakantie handig zijn, zeker met de vouwwagen. Andere goede optie zou de Tesla Model Y kunnen zijn.

Zeker als je thuis kunt laden met in de toekomst zonnepanelen kan dat tot lage kilometer kosten leiden. Met de kilometers die je noemt kun je dat prima, zowel in de zomer als in de winter, plannen mbt laden. Wij hebben een vergelijkbare hoeveelheid kilometers per week (gemiddeld) en meestal volstaat om 1x per week te laden (Kia Niro).

Waar zit ik naar te kijken
  1. Skoda suberb hybride (qua specs op papier mijn favoriet)
  2. Kia 6 elec
  3. Toyota RAV4 hybride (nog weer wat groter, liever niet eigenlijk)
  4. Hyuandai Tucson hybride
  5. Volkswagen ID4 elec.
Heeft iemand tips voor mij bij het kiezen, hybride of electrisch? Of suggesties naar welke auto ik ook zou kunnen kijken?
Zijn er ook auto's die je al hebt bekeken, maar al voor je zijn afgevallen?

Bijvoorbeeld Tesla Model Y, Audi E-Tron, Q4 E-Tron.

Met jouw budget van 30-40k is er ontzettend veel keuze.

Hyundai Ioniq 5 of Suzuki Across 2.5 Plug-in Hybrid Style Business​

Dan bij voorkeur de laatste generatie Ioniq 5 want die zijn beter en goedkoper! Een nieuwe met € 5000 smart bonus heb je zelfs al vanaf € 37.995.

Ja ik denk dat u zich moet beperken tot hybride omdat EV's minder geschikt zijn voor lange reizen met aanhanger.
Ik ben persoonlijk nog wat kopschuw vwbt de tsi motoren. Dan zou ik wel een 1,5 kiezen en niet kleiner.

Vanwege het betere rijden zou ik persoonlijk voor een station of hatchback gaan (jaren suv's gereden en vervolgens ontdekt dat stations beter én comfortabeler rijden en zelfs vaak ruimer zijn).

U kunt ook nog wat breder kijken ik zag bij mij in de buurt bv nog een LEXUS CT 200h te koop die zou ik ook met vrij hoge kms nog bijna blindelings kopen. Of een subaru of kia 1.6 zou ik ook nog wel kunnen bekijken.

Anderzijds is er ook wel wat te zeggen voor de ruimte van een Superb. Wel heel praktische goed rijdende auto denk ik.
Zelf rijd ik nb in een id voor lange reizen met aanhanger echter zou ik zeker een brandstofmotor of hybride kiezen.

Nou is de CT200h een goede auto, alleen mag je er niks mee trekken dus heeft TS daar niks aan.

ivm te veel computers thuis met verschillende DPG inlognamen, nu onder een andere naam even verder in mijn topic.

Inmiddels is de beurt van de rav4 geweest, ik ben niet snel met het uitgeven van geld aan nieuwe dingen. zeker als het om auto's gaat. dus dat was weer 1600 euro voor apk, grote beurt en 4 nieuwe banden... het is niet anders

er zijn wat zaken duidelijker geworden. we willen max 25k + rav4 aan de nieuwe auto uitgeven. een lage auto vindt de wederhelft ook goed, als het maar niet te laag is met instappen.

ik heb inmiddels de skoda superb, octavia en toyota rav4 vergeleken met elkaar in de carbase; die superb is wel een slagschip. De octavia kan prima qua ruimte volgens mij.

Brengt mij bij het volgende punt. Ik kwam in een ander topic dit tegen https://iselektrischgoedkoper.nl/ Even spelen met de getallen (vooral het aantal km's per jaar en geschat percentage electrisch rijden) kom er op uit dat benzine iets goedkoper lijkt.
dat zit m met name in de afschrijving. is die bij hybride inderdaad hoger dan bij benzine of electrisch?

overigens, op de site iselectrischgoedkoper.nl lijkt electrisch in veel gevallen goedkoper. Ook met een hogere MRB. (aanschaf elec. 30k, benz. 20k, hybr. 25k)

Ik zou in jouw geval kijken voor een EV6 of Ioniq5. Goede EV’s, ook voor langere ritten waardoor je geen plug-in meer nodig hebt.
Misschien dat een Toyota dealer je graag een BZ4X verkoopt maar die auto viel mij persoonlijk wat tegen.

Ik zou in jouw geval kijken voor een EV6 of Ioniq5. Goede EV’s, ook voor langere ritten waardoor je geen plug-in meer nodig hebt.
Misschien dat een Toyota dealer je graag een BZ4X verkoopt maar die auto viel mij persoonlijk wat tegen.
Toevallig even in gezeten toen ik iets te vroeg was om de RAV4 op te halen na de apk en beurt. Aardige auto om in te zitten, voorin dan. Maar wel een wat gesloten gevoel en achterin een wat krapper gevoel door die hoge vloer door de batterij. Zal ook wel komen omdat die RAV4 zo enorm ruim en open binnen is (en geen batterij heeft). Die BZ4X heeft wel een hele rare middenconsole (en geen 'handschoenen'vakje meer).

Tsja, die keuzes...BEV, HEV, PHEV, ICE. De auto is in ons geval vooral eerder luxe, dan een must (hoewel ik de komende 2 jaar niet zonder auto kan om 1x per week naar kantoor te gaan. De rest thuis of fietsen). En wat taxiritjes voor de kinderen. En de vouwwagen verplaatsen in voorjaar en zomer. (vooral vanwege dat laatste twijfel ik sterk aan een BEV occasion, want degeneratie en kleinere accu-pakketen waardoor minder bereik).

Een economische keuze zou nu een BEV of ICE zijn (behalve dat de panelen nog het dak op moeten en de paal nog aan de muur wordt worden geschroefd), misschien HEV. Maar er zit uiteindelijk geen toekomst meer in fossiel en de afhankelijkheid van olie voel ik me ook niet prettig bij. Het klimaat-argument nog daargelaten.
Zo ongelooflijk frustrerend dat het huidige kabinet de door eerdere kabinetten ingezette lijn niet doorzet... Anders had ik ook wel een nieuwe BEV willen overwegen. Nu zit ik maar te twijfelen omdat ik niet met een (te dure) optie wil kiezen voor een aantal jaren (fingers crossed dat het korter is).
Mn 12 jaar oude rav4 nog verder oprijden kan natuurlijk ook :D

Wat viel je tegen?

Een nieuwe elektrische auto heeft zeker zijn voordelen omdat de ontwikkelingen snel gaan en ze steeds beter en voordeliger worden, subsidies of niet! Je hebt kans dat ze eind 2025 weer met scherpe aanbiedingen komen! Een RAV4 moet normaalgesproken een stuk langer dan 12 jaar meegaan!

Een nieuwe elektrische auto heeft zeker zijn voordelen omdat de ontwikkelingen snel gaan en ze steeds beter en voordeliger worden, subsidies of niet! Je hebt kans dat ze eind 2025 weer met scherpe aanbiedingen komen! Een RAV4 moet normaalgesproken een stuk langer dan 12 jaar meegaan!
Onze rav4 is technisch nog helemaal in orde, vooralsnog alleen maar regulier onderhoud en slijtage onderdelen laten vervangen. optisch helaas wat minder in orde door stomme kleine ongelukjes die we niet hebben laten repareren:rolleyes:

Vooral dat laatste is eigenlijk dat ik vind dat we anders moeten. (En iets dat zuiniger is, maar goed, daarmee is deze rav4 nog de wereld uit)

optisch helaas wat minder in orde door stomme kleine ongelukjes die we niet hebben laten repareren:rolleyes:

Vooral dat laatste is eigenlijk dat ik vind dat we anders moeten.

Heb je al geïnformeerd wat het kost om dat alsnog aan te laten pakken?
Waarschijnlijk een stuk voordeliger dan inruilen.
Ook kun je wellicht bij een demontagebedrijf nog vervangende onderdelen vinden in de juiste kleur.

Mazda heeft tegenwoordig ook een hybride aandrijflijn. Wellicht is dat nog een optie?
Rav4, Lexus, Kuga, outlander .. eigenlijk kun je het niet verkeerd doen.

Afgelopen dinsdag naar een skoda octavia en superb gekeken. De octavia vonden we toch te klein, dat qua ruimte op de achterbank een achteruitgang zijn. Ook in de kofferbak.
In de superb phev 1.4 tsi uit 2020 een stukje gereden. Dat is toch wel prettig.
Eenmaal thuis op spiritmonitor.de bekeken welk verbruik van benzine anderen halen gemiddeld: 4,0l/100km. Niet onaardig. Maar ik had lager verwacht. Daarom ook maar 's phev suv's uit die periode, de rav4 doet het iets beter.

Maar mijn partner is weg van de superb, die zaterdag gaan we naar deze kijken
https://autobedrijfhansen.nl/auto/Škoda-Superb-Combi-1.4-TSI-iV-Laurin-&-Klement-I-Trekhaak-I-Leder-I-Canton/2111/

Helaas geen kenteken zichbaar om wat op te zoeken.

Laatst bewerkt:
De Octavia is te klein? De kofferbak is 63 liter groter en ik betwijfel of de achterbank kleiner is.
Wel een mooie Superb.

Van een betrouwbare Toyota RAV4 naar een Skoda 1.4 TSI plugin-hybride met DSG, je moet maar durven!

Van een betrouwbare Toyota RAV4 naar een Skoda 1.4 TSI plugin-hybride met DSG, je moet maar durven!
Ik heb het chatgpt gevraagd. Dit is het antwoord, snijd het hout?

Als je kijkt naar betrouwbaarheid en kans op storingen tussen de 2.0 CVT benzinemotor van de Toyota RAV4 (2013) en de 1.4 TSI plug-in hybride motor van de Škoda Superb (2022), dan zijn er een paar belangrijke factoren om te overwegen:

Toyota RAV4 2.0 CVT (2013) - Betrouwbaarheid

✅ Sterke punten:

• Toyota staat bekend om zijn betrouwbaarheid en duurzaamheid.
  • De 2.0-liter atmosferische benzinemotor (zonder turbo) is minder complex en minder gevoelig voor mechanische problemen.
  • De CVT-transmissie heeft geen traditionele tandwielen, waardoor er minder slijtage is dan bij een conventionele automaat.
⚠️ Zwakke punten:

• CVT-transmissies kunnen na verloop van tijd slijtage vertonen, vooral bij hoge kilometerstanden.
  • Kan olieverbruik ontwikkelen bij oudere modellen.
  • Hogere brandstofkosten omdat het geen hybride is.
Conclusie: Extreem betrouwbaar bij goed onderhoud, met weinig storingen.

Škoda Superb 1.4 TSI PHEV (2022) - Betrouwbaarheid

✅ Sterke punten:

• Moderne technologie: Efficiënter en zuiniger door de plug-in hybride aandrijving.
  • Elektrische ondersteuning vermindert slijtage van de verbrandingsmotor.
  • DSG-automaat (dubbele koppeling) is snel en efficiënt.
⚠️ Zwakke punten:

• De 1.4 TSI-motoren van de Volkswagen-groep hebben in het verleden problemen gehad met distributiekettingen en olieverbruik. Nieuwere versies zijn verbeterd, maar het blijft een complexere motor dan Toyota’s atmosferische 2.0.
  • DSG-versnellingsbakken kunnen schokkerig schakelen en zijn gevoelig voor slijtage, vooral als ze niet goed worden onderhouden.
  • De hybride batterij en elektronica voegen extra complexiteit toe, wat op lange termijn kan leiden tot dure reparaties.
Conclusie: Betrouwbaar als nieuwere motor, maar technisch complexer en potentieel storingsgevoeliger dan de Toyota.

Welke motor heeft minder kans op storingen?

Voor puur mechanische betrouwbaarheid en minimale kans op storingen: De Toyota RAV4 2.0 CVT wint. De motor is simpel, beproefd en Toyota’s reputatie voor betrouwbaarheid is sterk.

Voor zuinigheid en moderne technologie: De Škoda Superb PHEV is de betere keuze, maar door de complexiteit (turbo, DSG, hybride aandrijving) is er meer kans op onderhoud en storingen op de lange termijn.

Langetermijnperspectief:

• Als je een zorgeloze auto zonder veel onderhoudsrisico's wilt: Toyota RAV4.
  • Als je modern rijcomfort en lage verbruikskosten wilt en bereid bent een iets hoger onderhoudsrisico te accepteren: Škoda Superb PHEV.
Wil je lange termijn betrouwbaarheid of ben je meer gefocust op zuinigheid en rijervaring?

Ik heb het chatgpt gevraagd. Dit is het antwoord, snijd het hout?
Kan ik mij wel in vinden! Zelf zou ik eerder voor een Toyota (plugin) hybride aandrijflijn (Suzuki Across) gaan (zuinig en betrouwbaar) of een elektrische auto, b.v. de Hyundai Ioniq 5 of Toyota bZ4X.

Ja ik denk dat u zich moet beperken tot hybride omdat EV's minder geschikt zijn voor lange reizen met aanhanger.
Valt ook wel mee, ik heb familie die een Model 3 gebruiken i.c.m. een vouwwagen. Een caravan zou ik echter niet aan beginnen.

Ik had nog wat vragen gesteld aan chatgpt. Handig om wat zaken op een rijtje te zetten. Dit was mijn laatste:):

zelf vind ik de Skoda Superb een mooie auto. Misschien niet de verstandigste keuze, maar het oog wil ook wat. Wat heb je daar op te zeggen?

ChatGPT zei:​

Dat is een heel valide punt! Auto's kopen is niet alleen een rationele beslissing—er speelt ook emotie en plezier mee. Als jij de Škoda Superb een mooie auto vindt en je geniet van het design, het interieur en de rijervaring, dan is dat óók waardevol.
Soms is het niet alleen de slimste keuze, maar wel de leukste keuze, en daar is niks mis mee. Je zit er tenslotte dagelijks in, en als je blij wordt van hoe hij eruitziet en rijdt, dan kan dat een doorslaggevende factor zijn.
Wil je de impact wat balanceren? Dan kun je ervoor zorgen dat je:
✅ Zoveel mogelijk elektrisch rijdt (zodat je het PHEV-voordeel echt benut).
✅ De auto lang houdt (zodat de afschrijving en productiekosten zich terugbetalen).
✅ Zorgvuldig onderhoudt (om dure reparaties te vermijden).
Kortom: Als je hart sneller gaat kloppen van de Superb, en je kunt het je veroorloven, dan is dat óók een goede reden om hem te nemen. Soms is autorijden meer dan alleen de rekensom.

(NB chatgpt raadde me ook alle EV's aan die in eerder commentaren beschreven zijn...)

Laatst bewerkt:
Valt ook wel mee, ik heb familie die een Model 3 gebruiken i.c.m. een vouwwagen. Een caravan zou ik echter niet aan beginnen.
Daar is mijn huisgenoot niet voor te porren, die wil zekerheid en onafhankelijkheid. En ik ben ook nog niet overtuigd (op tweakers wordt er veel over geschreven, lange vakantieritten met EV). Dus wij kijken de kat nog even uit de boom, EV-wise.

Daar is mijn huisgenoot niet voor te porren, die wil zekerheid en onafhankelijkheid. En ik ben ook nog niet overtuigd (op tweakers wordt er veel over geschreven, lange vakantieritten met EV). Dus wij kijken de kat nog even uit de boom, EV-wise.
Ik weet wat jij als lang ziet, maar Zweden en Zuid-Frankrijk waren geen probleem met een Model 3 SR uit 2019. Met een LR uitvoering is het appeltje eitje.

Maar als je dat niet wil zou ik gewoon voor een pure ICE gaan. PHEV is altijd maar behelpen, daarmee sta je zo ongelofelijk vaak aan de laadpaal me jouw gebruik dat het gewoon niet leuk meer is.

Ik weet wat jij als lang ziet, maar Zweden en Zuid-Frankrijk waren geen probleem met een Model 3 SR uit 2019. Met een LR uitvoering is het appeltje eitje.

Maar als je dat niet wil zou ik gewoon voor een pure ICE gaan. PHEV is altijd maar behelpen, daarmee sta je zo ongelofelijk vaak aan de laadpaal me jouw gebruik dat het gewoon niet leuk meer is.
Alpen, op 1500m hoogte bij kleine campings. Ik heb daar nog niet veel laadmogelijkheden gezien afgelopen jaren.
We zijn nog niet zo ver dat we bestemmingen aanpassen op de laadfunctionaliteit ter plaatse.

Ik had nog wat vragen gesteld aan chatgpt. Handig om wat zaken op een rijtje te zetten. Dit was mijn laatste:):

zelf vind ik de Skoda Superb een mooie auto. Misschien niet de verstandigste keuze, maar het oog wil ook wat. Wat heb je daar op te zeggen?

Dat is een heel valide punt! Auto's kopen is niet alleen een rationele beslissing—er speelt ook emotie en plezier mee. Als jij de Škoda Superb een mooie auto vindt en je geniet van het design, het interieur en de rijervaring, dan is dat óók waardevol.
Soms is het niet alleen de slimste keuze, maar wel de leukste keuze, en daar is niks mis mee. Je zit er tenslotte dagelijks in, en als je blij wordt van hoe hij eruitziet en rijdt, dan kan dat een doorslaggevende factor zijn.
✅ De auto lang houdt (zodat de afschrijving en productiekosten zich terugbetalen).
Kortom: Als je hart sneller gaat kloppen van de Superb, en je kunt het je veroorloven, dan is dat óók een goede reden om hem te nemen. Soms is autorijden meer dan alleen de rekensom.

(NB chatgpt raadde me ook alle EV's aan die in eerder commentaren beschreven zijn...)
Over smaak valt niet te twisten! Verder zou ik in elke plugin-hybride een uitgebreide proefrit maken, zowel in elektrische als hybride mode om te kijken of de rijervaring prettig is. Misschien kun je voor jezelf uitzoeken hoeveel je elektrisch denkt te gaan rijden met zo'n beperkte elektrische actieradius en behoorlijk veel lange ritten. Als je een auto lang wil houden moet deze ook lang meegaan zonder al teveel kosten, dat is bij diverse plugin-hybrides juist de vraag! Goed onderhoud is zeker aan te raden maar voorkomt ook niet alles!

Alpen, op 1500m hoogte bij kleine campings. Ik heb daar nog niet veel laadmogelijkheden gezien afgelopen jaren.
We zijn nog niet zo ver dat we bestemmingen aanpassen op de laadfunctionaliteit ter plaatse.
In dat geval zou ik ook geen PHEV nemen, die kan je dan ook niet opladen en het opladen van de accu door benzine te stoken is niet erg efficiënt.

In dat geval zou ik ook geen PHEV nemen, die kan je dan ook niet opladen en het opladen van de accu door benzine te stoken is niet erg efficiënt.
Die rit naar de alpen is 1x per jaar. KM's zijn dan rond 1500-2000, afhankelijk van bestemming en activiteiten ter plaatste. Meeste ritten zijn korte ritten in de omgeving, zo'n 60km volledig elektrisch per week. Ik had berekend dat het qua energiekosten (benzine en stroom) een stuk minder gaat zijn. Daar tegenover staat iets meer wegenbelasting en misschien meer onderhoud (verzekering betaal ik jaren te veel voor, dat blijft hetzelfde).

Die rit naar de alpen is 1x per jaar. KM's zijn dan rond 1500-2000, afhankelijk van bestemming en activiteiten ter plaatste. Meeste ritten zijn korte ritten in de omgeving, zo'n 60km volledig elektrisch per week. Ik had berekend dat het qua energiekosten (benzine en stroom) een stuk minder gaat zijn. Daar tegenover staat iets meer wegenbelasting en misschien meer onderhoud (verzekering betaal ik jaren te veel voor, dat blijft hetzelfde).
Je bent dan per jaar minder tijd kwijt met laden als je een BEV rijdt t.o.v. een PHEV. Verschil is dat bij een BEV onderweg naar je vakantiebestemming meer moet laden, bij een PHEV sta je elke dag te stekkeren. Met een BEV kan je hele week elektrisch rijden zonder bij te laden. Voor maar 60 km per week elektrisch zou ik niet aan een PHEV beginnen, je sleept dan namelijk de rest van de tijd extra gewicht mee wat niet bevorderlijk is voor je verbruik.

Het kan zijn dat je met een Toyota Corolla Touring Sports hybride niet of nauwelijks meer benzine per jaar kwijt bent zonder te stekkeren! Stel je rijdt 15000 km per jaar waarvan 3000 km elektrisch en 12000 km op benzine met 1 op 15 is 800 liter benzine. Met een echt zuinige hybride die 1 op 19 rijdt gebruik je voor 15000 km 790 liter benzine!

Laatst bewerkt:
Het kan zijn dat je met een Toyota Corolla Touring Sports hybride niet of nauwelijks meer benzine per jaar kwijt bent zonder te stekkeren! Stel je rijdt 15000 km per jaar waarvan 3000 km elektrisch en 12000 km op benzine met 1 op 15 is 800 liter benzine. Met een echt zuinige hybride die 1 op 19 rijdt gebruik je voor 15000 km 790 liter benzine!
Iets vergelijkbaars rekende chatgpt ook al voor me uit. De corolla is overigens, net als de octavia, niet ruim genoeg voor ons. Dus het zal een grotere, zwaardere auto moeten worden. Rav4 HEV bijvoorbeeld. Maar goed, ik beland op een punt waar langzaam de ratio minder wordt en emotie gaat meespelen.
Tricky business, auto's kopen.

Je bent dan per jaar minder tijd kwijt met laden als je een BEV rijdt t.o.v. een PHEV. Verschil is dat bij een BEV onderweg naar je vakantiebestemming meer moet laden, bij een PHEV sta je elke dag te stekkeren. Met een BEV kan je hele week elektrisch rijden zonder bij te laden. Voor maar 60 km per week elektrisch zou ik niet aan een PHEV beginnen, je sleept dan namelijk de rest van de tijd extra gewicht mee wat niet bevorderlijk is voor je verbruik.
60km is lokaal, buiten werktijd. Totaal ongeveer 265 km gemiddeld per week en in 3 weken vakantie 2000km.

Die 265 is 1 lange rit, 4 korte ritten. 40% elektrisch is dat.
2000km vakantie zal een kleine 10% elektrisch zijn, maar ook een relatief hoog benzine verbruik ivm omhoog rijden met vouwwagen.

Grofweg kom ik op ruim 1/3 elektrisch uit.
5400km bij 24kwh/100km=1296kwh= 0,4€/kwh*1296kwh=518,4€
9600km benzine bij 7l/100km=672l benzine= 1l 1,96€= 672l*1,96 €/l=1317,12€

Verbruik overall benzine
4,48l/100km.
Energiekosten per kilometer
12,2ct per kilometer.

Daarbij komt duurder onderhoud, meer wegenbelasting. Afschrijving vind ik een gegeven, 2000-2500 euro per jaar om een auto te hebben vind ik prima.

Ik ben overigens benieuwd hoe die nieuwe skoda superb het gaat doen met een 25,7kwh accu. Gedurende het jaar kom ik dan op dan 60% elektrisch, vakantie slechts ietsje meer.
Maar voorlopig buiten onze range qua budget.(En nog weer 4cm langer)

Als ik je goed begrijp ben je niet van plan om regelmatig te laden, waarom is licht hybride dan geen optie voor je?

Als ik je goed begrijp ben je niet van plan om regelmatig te laden, waarom is licht hybride dan geen optie voor je?
Jawel, ik laad waar ik kan. Dat is vooral mijn eigen oprit. Ik zie de phev als een compromis; korte ritten elektrisch en in de zomer op vakantie benzine.
Een (m)hev komt waarschijnlijk de buurt qua verbruik bij wat ik kan realiseren met de phev skoda superb.
Toch ook 's kijken of daar grote varianten in station/suv van zijn.

Jawel, ik laad waar ik kan. Dat is vooral mijn eigen oprit. Ik zie de phev als een compromis; korte ritten elektrisch en in de zomer op vakantie benzine.
Een (m)hev komt waarschijnlijk de buurt qua verbruik bij wat ik kan realiseren met de phev skoda superb.
Toch ook 's kijken of daar grote varianten in station/suv van zijn.
Precies, kijk eens naar een MHEV, dan hoef je niet te stekkeren voor een vergelijkbaar resultaat. Die lange rit van 265km maakt een een PHEV minder aantrekkelijk in jouw situatie, een MHEV of pure ICE (of juist een BEV, maar die valt af i.v.m. de laadstress die je partner ervaart) zijn dan beter.

De vraag is nu raad "Deepseek" vooral Chinese auto's aan?

Neem jij ook altijd een electriciteitsgenerator mee naar de camping?

Ik bedoel je hebt toch bijna overal stroom?
Wat is er mis met aan "granny" lader?

Precies, kijk eens naar een MHEV, dan hoef je niet te stekkeren voor een vergelijkbaar resultaat. Die lange rit van 265km maakt een een PHEV minder aantrekkelijk in jouw situatie, een MHEV of pure ICE (of juist een BEV, maar die valt af i.v.m. de laadstress die je partner ervaart) zijn dan beter.
Die 265km is de km per week: lange rit van 200km, 4-5 korte ritten, 65k. totaal, volledig elektrisch. Dat is 105km elektrisch, 40%.

Terug
Bovenaan