Keuze aanschaf auto

Rick 9447092

Wegverkenner
Hallo allen,

Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een nieuwe auto, maar kom er nog niet helemaal uit. Ik twijfel soms tussen verschillende merken/modellen, maar kijk in ieder geval naar een SUV of stationwagen. Wij verwachten eind juni ons tweede kindje, dus wat ruimte is wel wenselijk. Momenteel ben ik in het bezit van een Peugeot 308 SW (Puretech, bleh), die redelijk wat olie verbruikt. Ik rij jaarlijks om en nabij de 12.000 km (vooral werk), maar wil uiteindelijk wel met de auto op vakantie gaan (naar Italie, Oostenrijk, Frankrijk bijv.).

- Budget: tot €23000,-
- Bouwjaar: vanaf 2020
- Benzine
- Automaat
- KM t/m 110.000

Op het moment neig ik zelf naar een Kia Proceed, omdat ik het een hele gave auto vind en er toch best wat ruimte in zit. Hoe zit het met de motoren hiervan? Is 100.000 op de teller al veel voor zo'n auto? Ik ben totaal niet thuis in auto's, vandaar dat ik hier regelmatig wat topics lees en vragen stel.

Auto's die op mijn lijstje staan:

- Kia Proceed
- Volkswagen T-ROC
- Skoda Karoq
- Seat Leon Sportstourer

Kia Proceed GT-line:

Kia Proceed GT-Plusline:

Kia Proceed GT-Plusline (wel iets meer kilometers op de teller):

Kia Proceed GT-line:

Kia Proceed GT-line:

Kia Proceed GT-line:

Welke van de bovenstaande Proceeds zouden jullie aanraden? Of misschien hebben jullie nog een linkje naar een mooie Kia Proceed (of andere SUV/SW).

De Volkswagen T-ROC vind ik ook heel mooi (wel een sport variant dan), maar die heeft minder ruimte dan de Proceed.

Ik zie graag jullie reacties/adviezen tegemoet!

Bedankt!

Ik zou voor een rode, oranje of groene Proceed gaan :)
Het is gewoon een prima auto, en met 100dkm op de klok en jouw jaarkilometrage kan ie nog wel even mee!
Een stationwagon is vaak ruimer en goedkoper dan een SUV.

Ja, de kleur maakt me nog niet eens zo heel veel uit :cool: Mocht je een linkje hebben van een groene, rode of oranje die binnen mijn wensen en budget vallen, dan zie ik die graag ;)

Laatst bewerkt:
De 1.5 kwam met de kleine facelift en vanaf dat moment was het panoramadak ook niet meer standaard. Misschien goed om te weten bij je zoekopdracht. Ik weet verder de exacte verschillen niet bij die facelift.

Ik vind de Proceed een mooie auto, maar is het voor jou praktisch genoeg met twee jonge kinderen? Lage instap, aflopende daklijn. Ik zou dat eerst even uitproberen met stoelen et cetera. Gewone Ceed geen optie? Ik vind het nieuwste model wel mooi, voorheen was de C'eed niet mooi in mijn ogen.
Het is altijd persoonlijk, maar bij een T-Roc of Karoq zit je hoger. En hoewel ik geen SUV hoef, is het met kinderen wel prettig wanneer je kijkt naar riemen vastmaken en stoelen in een base klikken bijvoorbeeld.

Ik zou van dit lijstje zeker voor de Kia gaan, mooi model, veel auto voor je geld en als goed is nog even fabrieksgarantie.

Zie zo snel even geen groene exemplaren ( echt met afstand de beste kleur ) Als je leeftijdseis laat vallen zie ik wel een hele mooie blauwe, iets ouder maar wel ook met veel minder kilometers.

Ik vind de Proceed een mooie auto, maar is het voor jou praktisch genoeg met twee jonge kinderen? Lage instap, aflopende daklijn. Ik zou dat eerst even uitproberen met stoelen et cetera. Gewone Ceed geen optie? Ik vind het nieuwste model wel mooi, voorheen was de C'eed niet mooi in mijn ogen.
Het is altijd persoonlijk, maar bij een T-Roc of Karoq zit je hoger. En hoewel ik geen SUV hoef, is het met kinderen wel prettig wanneer je kijkt naar riemen vastmaken en stoelen in een base klikken bijvoorbeeld.
Ja, we gaan sowieso eerst kijken om te zien hoeveel ruimte er is en hoe de instap is. De nieuwe Ceed vind ik ook mooi, maar de Proceed vele malen mooier.

Ik zou van dit lijstje zeker voor de Kia gaan, mooi model, veel auto voor je geld en als goed is nog even fabrieksgarantie.

Zie zo snel even geen groene exemplaren ( echt met afstand de beste kleur ) Als je leeftijdseis laat vallen zie ik wel een hele mooie blauwe, iets ouder maar wel ook met veel minder kilometers.
Die blauwe heb ik ook gezien, en die vind ik ook mooi! Zou ik dan beter voor die met bouwjaar 2019 met minder kilometers moeten gaan, of een uit 2022/2021 met meer kilometers? Hoe zit dat met de fabrieksgarantie? Zit dat op elke Kia?

Ik ben laatst ook aan het kijken geweest of een ProCeed wat voor mij kon zijn.
Was van plan om bij onderstaande te kijken.
Dikke uitvoering en gave kleur.
Wel echt aan de top van jouw budget.

Ben afgehaakt omdat ik overal las dat de hoofdruimte erg beperkt is en ik in de reviews hier bijna overal las over overmatig bandengeluid.

Heb 5 weken een T-Roc te leen gehad tijdens schadeherstel. Dat is echt geen ruime auto. Sowieso is de kofferbak wel klein hoor als je nu een station gewend bent.
Zou zeker niet mijn keuze zijn.

Deze Proceed heeft vergeleken met anderen een lage kilometerstand en is niet eens duurder dan de meeste. Wil dat iets zeggen?

Deze Proceed heeft vergeleken met anderen een lage kilometerstand en is niet eens duurder dan de meeste. Wil dat iets zeggen?

Hij is wat ouder dan de andere door jou aangedragen opties, vandaar een soortgelijke prijs. In principe is dit altijd de overweging die je moet nemen, oudere auto met lagere kilometerstand of nieuwere auto met meer kilometers. Bij dit exemplaar staat vermeld dat er maar 1 eigenaar geweest is, heb niet gecheckt of dit eventueel een import is.

Hij is wat ouder dan de andere door jou aangedragen opties, vandaar een soortgelijke prijs. In principe is dit altijd de overweging die je moet nemen, oudere auto met lagere kilometerstand of nieuwere auto met meer kilometers. Bij dit exemplaar staat vermeld dat er maar 1 eigenaar geweest is, heb niet gecheckt of dit eventueel een import is.
Er is 1 eigenaar geweest (eigenlijk 2, en dat is het bedrijf waar de auto nu staat) en het is een import auto. Van 25-06-2019 t/m 02-12-2024 is deze auto in bezit geweest van eigenaar 1 (in Duitsland).

Wat zou jij aanraden dan? Deze Proceed met minder kilometers, of een wat nieuwere (scheelt bij de meeste maar een jaar) met meer kilometers? Blijf dat toch lastig vinden.

Er is 1 eigenaar geweest (eigenlijk 2, en dat is het bedrijf waar de auto nu staat) en het is een import auto. Van 25-06-2019 t/m 02-12-2024 is deze auto in bezit geweest van eigenaar 1 (in Duitsland).

Wat zou jij aanraden dan? Deze Proceed met minder kilometers, of een wat nieuwere (scheelt bij de meeste maar een jaar) met meer kilometers? Blijf dat toch lastig vinden.
Iemand heel misschien nog een advies?

Ik ben zelf ook op zoek naar een nieuwe auto maar dan tweedehands :) Maar ik zie dat jij voor een nieuwe auto gaat. Ik heb gehoord dat Audi, BMW, Volkswagen, Sebaru etc... wel goede merken zijn. Als ik het geld had om een nieuwe auto te kopen dan zou ik voor een van die merken gaan. Plus...de modelen zijn vaak ook erg moe.
Welk merk zou ik zeker niet voor gaan deze dagen? Jaguar.

Laatst bewerkt:
Iemand heel misschien nog een advies?
Ik vind de blauwe qua kleur wel echt de gaafste. Of ikzelf nou perse heel gelukkig zou worden van een bijna 6 jaar oude auto die in die 6 jaar maar 31.000km heeft gereden, weet ik ook niet. Maar heel veel mensen staren zich helemaal blind op die lage kilometerstand en willen niet anders. Dus dat zullen altijd wel 2 kampen blijven.

Mijn advies: ga er eens met 1 of 2 rijden. Dan ervaar je hoe de auto's werkelijk zijn. Wat je gevoel is bij een verkoper. En dan maak je daarna je keuze.

Bij de meeste merken is het zo dat fabrieksgaratie een X aantal jaar geldig is. Ik meen bij Kia 7 jaar. Als je auto dan 2 jaar ouder is, dan heb je dus ook 2 jaar minder nog recht op fabrieksgarantie. Of er bij KIA voor fabrieksgarantie ook nog een kilometerbeperking is (bijvoorbeeld tot maximaal 150.000km, dat weet ik zo snel niet).

EDIT:
Elke nieuwe Kia krijgt 7 jaar volledige fabrieksgarantie tot 150.000 km. Voor de eerste drie jaar geldt deze kilometerbeperking niet. Jouw garantie is gratis en 100% overdraagbaar op de volgende eigenaar (als de auto volgens de voorgeschreven onderhoudsintervallen wordt onderhouden).

Ik vind de blauwe qua kleur wel echt de gaafste. Of ikzelf nou perse heel gelukkig zou worden van een bijna 6 jaar oude auto die in die 6 jaar maar 31.000km heeft gereden, weet ik ook niet. Maar heel veel mensen staren zich helemaal blind op die lage kilometerstand en willen niet anders. Dus dat zullen altijd wel 2 kampen blijven.

Mijn advies: ga er eens met 1 of 2 rijden. Dan ervaar je hoe de auto's werkelijk zijn. Wat je gevoel is bij een verkoper. En dan maak je daarna je keuze.

Bij de meeste merken is het zo dat fabrieksgaratie een X aantal jaar geldig is. Ik meen bij Kia 7 jaar. Als je auto dan 2 jaar ouder is, dan heb je dus ook 2 jaar minder nog recht op fabrieksgarantie. Of er bij KIA voor fabrieksgarantie ook nog een kilometerbeperking is (bijvoorbeeld tot maximaal 150.000km, dat weet ik zo snel niet).

EDIT:
Elke nieuwe Kia krijgt 7 jaar volledige fabrieksgarantie tot 150.000 km. Voor de eerste drie jaar geldt deze kilometerbeperking niet. Jouw garantie is gratis en 100% overdraagbaar op de volgende eigenaar (als de auto volgens de voorgeschreven onderhoudsintervallen wordt onderhouden).
Ik zal er eerst eens met 1 of 2 gaan rijden inderdaad, om te kijken of het wat is en om een gevoel te krijgen. Die blauwe is inderdaad wel gaaf.

In de advertentie staat het volgende: “De 1e eigenaar was een man van 71 jaar oud. Hij reed zeer weinig met de auto en dat is dan ook te zien. De auto is echt zo goed als nieuw. Wel liet hij de auto jaarlijks keurig onderhouden bij de dealer. De complete documentatie is aanwezig. Het is een 100% schadevrij en eerlijke auto!

Vandaar dus die lage kilometerstand, als het waar is. Voor die KIA garantie zal ik dan ook eens navraag doen hoe dat zit.

Terug
Bovenaan