Roadracer: Citroën ë-C4 'Madame Caramel' - kennismaking met de Lancia Ypsilon

Gebeurt bij mij (Opel Mokka, Android telefoon) ook vaak. Laatste keren niet meer, dat kan aan een update van het systeem in de auto liggen. Of het is toeval, dat weet ik nog niet, de update is nog vers. Je zou je systeem kunnen updaten (checken). Ik doe dat via Opel Update, of er ook zoiets is voor Citroën weet ik niet, maar lijkt me wel. Het is een programmaatje voor op je PC, o.b.v. je chassisnummer checkt het of er updates zijn. De MyOpel (MyCitroën?) app geeft je ook een notificatie als er updates zijn, maar die app heb ik vanwege voortdurende irritaties al een jaar niet meer gebruikt. In elk geval zijn er twee soorten updates, voor je navi en voor het besturingssysteem. Die laatste zou relevant kunnen zijn. Het proberen waard.

Bij mij confisqueert de iphone juist altijd mijn radio. Moet altijd even het radio icoontje aanklikken na koppelen van de telefoon.
Ook wel grappig/apart dat bij jou juist de iPhone weerstand biedt. Ik had een paar weken geleden een software-update maar die maakte geen verschil. Ik heb graag radio Joe aan, op de Android gebruik ik in dat geval trouwens de Joe app - het lijkt dat het geluid dan wat meer helder is.

Gebeurt bij mij (Opel Mokka, Android telefoon) ook vaak. Laatste keren niet meer, dat kan aan een update van het systeem in de auto liggen. Of het is toeval, dat weet ik nog niet, de update is nog vers. Je zou je systeem kunnen updaten (checken). Ik doe dat via Opel Update, of er ook zoiets is voor Citroën weet ik niet, maar lijkt me wel. Het is een programmaatje voor op je PC, o.b.v. je chassisnummer checkt het of er updates zijn. De MyOpel (MyCitroën?) app geeft je ook een notificatie als er updates zijn, maar die app heb ik vanwege voortdurende irritaties al een jaar niet meer gebruikt. In elk geval zijn er twee soorten updates, voor je navi en voor het besturingssysteem. Die laatste zou relevant kunnen zijn. Het proberen waard.
Thanks! Ik kende die site niet. Als die er voor Opel is, zal die er ook voor Citroën wel zijn. Die app heb ik wel gedownload maar nooit gebruikt, we hebben een sleutel maar mijn echtgenote en ondergetekende gebruiken die allebei. En je kunt maar één app aan die sleutel binden. Ik zal er eens naar kijken. Met de beurt van pakweg twee, drie weken geleden zou hij wel de updates moeten hebben verwacht ik.

Dat de updates automatisch bij een beurt uitgevoerd worden is niet vanzelfsprekend. Wel voor motorsoftware en dergelijke (dat kun je ook niet zelf), maar voor infotainment is dat niet altijd standaard. Maar dat heb je zo nagevraagd natuurlijk.

Tijdens de Kerstdagen hebben we een uitstapje gemaakt naar het VK. En voor die gelegenheid de ë-C4 ook even vakantie gegund en omgewisseld voor een auto met benzinemotor (mijn echtgenote vindt het plannen van laadstops niet prettig). Dat werd een Renault Mégane estate, en toevallig exact dezelfde die we eerder al naar de andere kant van de Noordzee hadden meegekregen.
mfFYTeL.jpeg

Natuurlijk leuk om op deze manier min of meer ad random andere auto's te kunnen rijden. Zo hadden we in de afgelopen jaren als 'wisselauto' ook een Toyota Corolla TS, een Citroën C5 Aircross en een Kia Ceed SW meegekregen.
Wat opvalt was in ieder geval dat je met een elektrische auto soepeler wegrijdt, zeker als het start/stopmechanisme in actie komt moet je best secuur zijn om schokvrij van zijn plaats te komen. Verder is er weinig aan deze auto af te dingen: hij rijdt in principe goed, lekker vlot wel. Doordat het model een generatie ouder is heb je nog geen last van de bemoeiwaarschuwingen en -ingrepen. Ook zijn de meeste zaken die je gemakkelijk wil bedienen ook eenvoudig te bereiken. Kortom: op de weg door de bank genomen een lekkere auto, zeker als je (wat we deden) hoofdzakelijk op de snelweg rijdt. En dan kom je op een tank ook de nodige kilometers ver...
Aan bagageruimte geen gebrek, maar een cross-over gewend valt het op dat de tildrempel van deze stationwagon érg laag is. Je schuift de reistassen en andere spullen er bij wijze van spreken zó in. Maar ook dat went gemakkelijk.
De reis ging dan ook redelijk vlot. Echter het venijn zat 'm in de staart. Op de terugweg zag ik op de TomTom (Go) ineens een vertraging van 38 minuten opduiken, aan het einde. We waren nog zo'n beetje bij Londen dus we gokten op een algoritme-vergissing die een uur later wel zou zijn opgelost. We zagen de tijd ook wisselend flink teruglopen. Echter, we bleken toch vóór de check-in aan te mogen sluiten in de inmiddels al aardig opgelopen wachtrij.
9qwpMN1.jpeg

Doordat een Eurostartrein in de tunnel was gestrand (en moest worden weggehaald) was de check-in gesloten doordat het terrein voor de Engelse terminal was volgelopen. We stonden dus ruim twee uur zonder enig bericht op deze desolate plek. Ja, op een gegeven moment zagen we op de website dat er een vertraging was door een Eurostar trein maar dat was het dan ook wel. Grappig is dan wel dat mensen naast honden uitlaten, frisbeeën en voetballen ook andere activiteiten verzonnen. Bijvoorbeeld kaarten op de motorkap van de auto:
vKO4fa2.jpeg

Het was enigszins hilarisch toen de rij zich wat verplaatste. Het kaartspel werd snel ingepakt waarna enkele tientallen meters verder het spelletje weer op de motorkap werd vervolgd. Ik denk dat iedereen blij was dat het droog weer was met een redelijke temperatuur! Ergo: de Eurotunnel/LeShuttle gaat normaal genomen goed maar áls er een kink in de kabel komt, dan ben je er wel even zoet mee.
Lang verhaal kort: in plaats van rond 19.30 als gepland kwamen we rond 23.30 aan bij onze eindbestemming (dat was in dit geval niet thuis). En eerlijk is eerlijk: dan ben je blij dat je bij de reistijd niet nog eens enkele laadstops hoeft te tellen wat bij de ë-C4 zeker nodig zou zijn geweest.
Intussen is de auto terug omgeruild en staat Madame Caramel weer ter beschikking.

Dat is een leuk tripje geweest! En alleen maar leuk dat van de nood (vertraging) een deugd werd gemaakt bij de tunnel.

vwb de Mégane: ik vermoed dat het de 1.3 TCe met EDC-automaat is. Die combi heb ik zelf in een Clio V en mijn ouders in een Captur II. Ik herken de klacht over het start-stopsysteem, dat werkt erg langzaam. Ook merk je bij deze automaat (net als bij de DSG's van VAG vermoedelijk) dat het een dubbele koppelingsysteem is waardoor je bij wegrijden sowieso enige vertraging hebt. Wat daarbij ook niet helpt is dat de EDC enorm snel doorschakelt naar het tweede verzet ( <10 km/h al), softwarematig is dat zo bedacht met het milieu in het achterhoofd maar voor het fijne zou dat net wat later mogen (15-20 km/h). Als je dus met het start-/stop ingeschakeld rijdt slaat eerst de motor aan, daarna krijg je een schokje omdat de koppeling razendsnel aan moet grijpen om weg te rijden en meteen hierna nog een schokje omdat naar twee wordt doorgeschakeld. Dat is absoluut niet fijn, ik rijd daarom altijd met het start-/stop uitgeschakeld en zet het meteen uit als ik ergens vertrek. Dan tackel je dit gedoe.

Weer terug in Nederland, na het ophalen van Madame Caramel, was de accu niet bijster vol (op zich geen ramp). Echter: de laadpasjes lagen nog in de Mégane, achter de zonneklep. Met het omwisselen van alle spullen - waaronder de nodige kabeltjes en andere praktische losse 'zooi' - vergeten. Na ontdekking via het contactforumulier snel voorkomen dat ze met een nieuwe gebruiker werden meegegeven. Dus even ophalen, geen probleem. Idee was om in Abcoude tijdens de lunch te laden, wat met pakweg 34 restkilometers zeer welkom zou zijn. Ware het niet dat:
2Y6vypi.jpeg

de laadpaal met twee in Chargemap als 'beschikbaar' aangegeven plekken toch níet beschikbaar was door TWEE auto's die nevernooitniet van de laadpaal gebruik zouden kunnen maken! Eieren voor mijn geld gekozen en een andere plek uitgezocht (met vier laadpunten én buiten de blauwe zone).
Brengt me tot iets anders dat wellicht herkenbaar is: de laadpaaldichtheid in Friesland. Daar waren we voor Kerst heengereden voor een diner en overnachting in Dokkum. In het centrum, dus niet echt gepland voor het laden. Vanuit Amsterdam was het na de kop van Noord-Holland érg spaarzaam qua (snel)laders langs de route, dus bij De Mieden een top-up gedaan (alle vier laders bezet, gelukkig iemand met een Nissan Leaf zodat ik de CSS-aansluiting kon gebruiken ondanks dat ik op dat moment erg in het midden van het station stond). In Dokkum was een laadpunt dichtbij het hotel. Na uitladen van de auto door het eenrichtingsverkeer 2,7 km sightseeing gehad om daarbij te komen - een laadpunt was bezet en bij de andere 1,5 m overgelaten om mijn auto te parkeren. Dat werd 'm dus niet. Dan maar (gezien de tijd) terug naar de oude plek. In de ochtend weer gecheckt maar geen betere plaats bij die laadpaal. Om tijdens het ontbijt de accu te laden parking De Helling opgezicht, met vier laadpalen. Wat je noemt... een capaciteit van 2-7 (!) kW! Ik wist niet dat die op een 'centrumparkeerplaats' nog bestonden. Toch maar aangekoppeld (het was de enige beschikbaar). Daarmee kwamen we in ieder geval na het ontbijt bij de A7 om bij Fastned wél fatsoenlijk te laden.
Ik realiseer me, het is wat klaagzang hier maar het verbaasde me echt dat zo'n centrumplaats, in het centrum, niet beter voorzien is van laadpunten. En dat je in Friesland bij doorreis blijkbaar écht afhankelijk bent van de (snel-)laadpunten langs de snelweg of de bekende locaties met een toekan.

Hoop dat je wel de 0900-8844 heb gebeld om te zorgen dat die auto's weggehaald worden (of in ieder geval een bekeuring krijgen). Als ik in een slechte bui zou zijn dan had ik gewoon mijn auto er voor gezet en aangesloten op de lader.

Voor de rest een leuk verhaal en maakt mij blij dat ik gewoon in de bewoonde wereld woon.

Hoop dat je wel de 0900-8844 heb gebeld om te zorgen dat die auto's weggehaald worden (of in ieder geval een bekeuring krijgen). Als ik in een slechte bui zou zijn dan had ik gewoon mijn auto er voor gezet en aangesloten op de lader.

Voor de rest een leuk verhaal en maakt mij blij dat ik gewoon in de bewoonde wereld woon.
Ik heb eraan gedacht maar had zoiets van 'laat maar'.

De dag dat we afscheid moeten gaan nemen van Madame Caramel (als lease-auto) komt zo zachtjesaan in zicht: half juli. Het afgelopen weekeinde zijn we gaan kijken naar een mogelijke opvolger. Daarbij zal dat geen zakelijke lease meer zijn maar mogelijk private lease aan de hand van een mobiliteitsbudget. We kijken naar plug-in hybride als het beste van twee werelden (we hebben immers een laadbox bij de oprit - geen zonnepanelen en het glas houden we lekker halfvol). We deden een 'snelle ronde' langs een aantal dealers om wat van het aanbod te weten aan de hand van ook de voorkeur van mijn vrouw (we hebben één auto) en ook een idee te krijgen van levertijden.
  • Peugeot 3008 plug-in hybride: op zich een aantrekkelijk alternatief, maar het moet nog op de markt komen. Zou op tijd kunnen zijn maar ik ben persoonlijk wat voorzichtig vanwege mogelijk uitlopende levertijden voor de nieuwe motorversie
  • Mercedes-Benz GLA 250e: veel optiemogelijkheden, mooie afwerking maar de prijs loopt dan snel op. Levertijd pakweg 3 maanden. Verkoper had wel idee en hart voor de auto en mogelijkeden.
  • Ford Kuga 2.5 PHEV RS-Line: eenvoudige optiepakketten, levertijd ongeveer 20 weken. Daarvoor zouden we dus deze maand een knoop moeten doorhakken.
Geen van allen kon een tariefofferte bieden, in twee gevallen kwam dat doordat de gegevens van het nieuwe jaar nog niet (goed) in het systeem stonden. Daardoor wachten we de komende dagen op een update op dit gebied. Het kan wel zijn dat we (toch) naar een andere klasse gaan kijken en het plug-in principe loslaten, bijvoorbeeld voor een Lexus LBX (we hadden goede ervaringen met een NX300h en twee CT200h's). Ook is de C4 (al dan niet elektrisch maar ook een klasse lager) érg aantrekkelijk op gebied van value for money. We hebben er de afgelopen jaren met veel plezier in gereden (correctie: we doen dat nog steeds).
In grote lijnen rekenen we met 25.000 km/jaar en we hebben geen kinderen, hond of speciale ruimtevretende hobby's. Kortom: we hebben nog wat tijd om rond te kijken en proefritten te maken!

Ik zat ook meteen te denken om een citroën C4 te voorstellen omdat jullie er al in rijdt en er positieve over zijn.
Een Opel mokka of een is misschien ook een interessante de maten komen dacht ik ook wel overeen.
De Lexus LBX is ook een knappe auto.

Succes met de zoektocht en we lezen het graag wat het is geworden.

We kijken naar plug-in hybride als het beste van twee werelden (we hebben immers een laadbox bij de oprit - geen zonnepanelen en het glas houden we lekker halfvol).

Toch apart, dat je als auto-journalist en dus hopelijk 'onderzoeker' op zo'n compromis uitkomt. Waarom niet gewoon een BEV of ICE/full-hybrid? PHEV hebben toch een beetje alle nadelen met elkaar verenigd, tezamen met het grootste gewicht mogelijk.

Gewicht heb je weinig last van vind ik. Aandrijflijn is tegenwoordig zo verfijnd dat je niet doorhebt of je op benzine of elektrisch rijdt. Ik heb sinds een week of drie een PHEV en vind het een comfortabele ervaring. Stil en soepel en zo’n voorverwarmd interieur is ook erg fijn hoor.
De 40 tot 60 km die de onze elektrisch kan afleggen is voor ons prima. Veel nieuwe modellen halen al rond de 100 km.

@PretBaguette Bedankt - ik maak veel ritten die onder de 40 km liggen en had aangegeven dat het glas halfvol is. Maar ik sluit andere opties niet uit, bijvoorbeeld de Lexus LBX.
@Barri Het was een spontane en snelle verkenning langs enkele dealers in de mediastad. Audi heeft nooit echt een goede match/klik gehad maar Volkswagen of Skoda, inderdaad - gaan we ook checken!

Gewicht heb je weinig last van vind ik. Aandrijflijn is tegenwoordig zo verfijnd dat je niet doorhebt of je op benzine of elektrisch rijdt. Ik heb sinds een week of drie een PHEV en vind het een comfortabele ervaring. Stil en soepel en zo’n voorverwarmd interieur is ook erg fijn hoor.
De 40 tot 60 km die de onze elektrisch kan afleggen is voor ons prima. Veel nieuwe modellen halen al rond de 100 km.
Als je vlot wil wegrijden of invoegen op de snelweg, wat doet de motor dan? Ik heb alleen ervaring met een HEV zoals de Corolla, en daar vond ik het geluidsverschil tussen elektrisch en op benzine rijden erg groot.

Onderhoud kan daar wel, er zit een service vestiging. Maar je ziet dat bepaalde merken zich qua verkoop dus zelfs al terug trekken uit zo'n stad.

Onderhoud kan daar wel, er zit een service vestiging
Even de website gekeken, lijkt een gewone vestiging te zijn die niet beperkt is tot alleen werkplaats maar is niet merkspecifiek: heeft alle merken. Ik zet 'm op 't lijstje om eens binnen te lopen!

Maar ik kan me niet herinneren dat er een showroom is, dus dat is wel lastig als je de auto's wil zien en ervaren.

Die is er inderdaad niet, of je moet een service-wachtruimte als showroom zien. Zou me überhaupt verbazen als vanaf daar proefritten worden gepland.

Of een Ford Explorer? Ook een soort van VAG, in een, vind ik, leuker jasje en een dealer in Hilversum...

^^ is net overgenomen. Is maar de vraag hoelang dat nog een volwaardige vestiging blijft..

Nog bij BMW geweest in H'sum voor een X1? Zit je wel gelijk aan vierwielaandrijving vast bij een oplaadbare hybride.

^^ is net overgenomen. Is maar de vraag hoelang dat nog een volwaardige vestiging blijft..

Nog bij BMW geweest in H'sum voor een X1? Zit je wel gelijk aan vierwielaandrijving vast bij een oplaadbare hybride.
Nee, nog niet. Het was als gezegd een (erg) snelle (binnen een uur of zo) en ruwe verkenning - vooral om te weten aan welke prijzen we ruwweg moeten denken en vooral levertijden (wanneer moeten we in actie gaan komen) bij een redelijk willekeurig aantal merken. Blijkt toch dat we zo langzaam maar zeker stappen moeten zetten voor bepaalde merken. We waren dus nog niet bij de BMW-dealer binnengelopen.

Die Golf mee eens, maar waar die A3 geparkeerd staat had ik het bord ook over het hoofd gezien.

Zoektocht voor de Madame Caramel-opvolging hebben we zaterdag vervolgd. Mijn echtgenote heeft een duidelijke voorkeur voor merken waar we in het verleden (zeer) goede ervaringen mee hebben gehad en toch wat premium zijn. Vandaar dat we de double chevrons zaterdag naar de buitenwijken van onze hoofdstad hebben laten rijden voor een bezoek aan de Lexus-showroom. Kennisgemaakt (én gelijk proefgereden) in de LBX. We wisten dat deze wat kleiner was maar de opties zagen er goed uit. Ook de proefrit ervaarden we als best positief ware het niet dat de auto niet zo vlot aanvoelde. De zit was redelijk sportief en we waardeerden deze auto zeker. Kortom: op de lijst.
Daarna hebben we een proefrit gemaakt in de GLA250e die op de lijst stond. Ja, een maatje groter (wel lekker eigenlijk) en onvermijdelijk (wat) duurder. Maar: zij voelde wel vlotter aan in het rijden en door de verdere indruk kwam dit model toch wat hoger op de rangorde. Ook omdat we naast benzine op de afstanden ook het overgrote deel van de ritten elektrisch kunnen rijden, laadpunt is immers al aanwezig. Het borrelt verder...

Ik ben benieuwd naar wat het uiteindelijk wordt, de keuze voor een (plug-in) hybride is anno 2025 nog heel goed te verantwoorden. Als een PHEV bij je gebruik past kan het een hele goede oplossing zijn om je benzineverbruik terug te dringen.

Die GLA stond bij mij ook hoog op mijn lijstje, een AMG uitvoering in het rood. maar toendertijd was er een wachttijd van 14 maanden (!!). Anders was het die geworden

Een update 'achter de schermen' omdat dit een actie was van mijn vrouw. Ze heeft in de Jeep Avenger e-Hybrid proefgereden. Ik kon dat helaas niet doen door een afspraak op diezelfde tijd, helaas. Echter, ik had op Zandvoort al een paar rondjes in de EV gereden (letterlijk) en heb daardoor wel een indruk. Haar verslag kwam neer op "Fijne auto" maar ook doordat er veel bekende onderdelen inzitten, rijdt lekker (ze had 'm blijkbaar toch voor een aardig ritje door de polders meegenomen). Ruimte-indeling iets meer rechtop dan de ë-C4 maar grosso modo wel vergelijkbaar. Deze zou wél aardig goedkoper uit kunnen komen dan de Lexus LBX en zeker de Mercedes-Benz GLA wat ook aantrekkelijk kan zijn. Hardere plastics? Hoort er wel bij en zou niet storen. Van de drie is de LBX de auto die toch wat minder vlot aanvoelde, dat is wel minder. De gedachten gaan verder maar het mag duidelijk zijn: we hebben de komende tijd nog wat om over van gedachten te wisselen over de eettafel.

Ik weet wel dat mijn vader destijds Volvo vaarwel heeft gezegd voor Mercedes. Hij is nu aan zijn tweede EQA 300 bezig. Tussendoor nog een Polestar 2 gehad, en een Model Y...(Zo kort als die voor elkaar kreeg)

Ik moet zeggen ik snap hem wel. Zo'n EQA is ook echt een heel fijne allrounder. Niet snel maar vlot genoeg. Lekker comfortabel en stil, veel gadgets, goede hulp systemen en naast een goede efficiëntie zodat je goede etappes kunt rijden laad die mooi vlak zodat een koffiestop met een broodje al ruim voldoende is voor laden naar 80%

Daar zit de crux ook een beetje, er zijn echt wel opties te koop die je het beste van 2 werelden kunnen bieden maar daar betaal je dan ook wel voor.

Nu zouden we wel gaan voor de plug-in hybrid GLA, maar qua interieur/uitrusting is dat inderdaad praktisch hetzelfde als de EQA als ik het goed heb. Gigantisch mooi, rijdt goed maar aan de andere kant: het prijskaartje mag er zeker zijn. Voorheen hadden we trouwens ook enkele Mercedessen, SLK's - van een andere soort dus - vandaar dat we met dat merk ook vertrouwd zijn.

Waar het vermogen bij de Jeep zo ongeveer ophoudt begint het bij de GLA. Aangezien er geen elektrische auto meer komt heb je bij de Jeep alleen een mild hybride en dan zit je met de duurste daarvan en de GLA 250e met een prijs verschil van 15k. Maakt het niet echt makkelijker met kiezen.

Is een Benz niet een ‘hij’ ? :p
Karl Benz, dus ja een Benz is mannelijk. Maar met de volledige merknaam Mercedes-Benz kun je alle kanten op. Nog in aanvulling op 'das Auto' en 'der Wagen' (Harry, hol mal den Wagen ;) ). Het 'Mercedes'-deel is vrouwelijk, vernoemd naar Mercedes Jellinek. Zij was de dochter van grote klant van het 'Benz'-deel in de naam: heer Karl Benz.

Leuke zoektocht Joost!
Vanuit de eerdere ervaringen met Lexus had ik die zeker verwacht op het lijstje. Is daar maar één aandrijflijn om te kiezen? If so, dan is de rij-ervaring niet op te lossen met een sterkere aandrijving.
Mercedes ook vanuit ervaring, begrijp ik. Beleving van zowel de auto als verkoper positief, dat vraagt dus om een vervolg.
Jeep vind ik een erg leuke optie op de shortlist. Er rijdt bij mij in de buurt een gele, hele gave auto naar mijn smaak. En Stellantis-product dus qua techniek idem aan Citroën, Peugeot, etc.

Puur gevoelsmatig lijkt de VAG-stal mij te rationeel, tegenover de auto's die jullie samen nu zelf hebben benoemd. Gelukkig maar dat onze onderlinge klik los staat van mijn Audi :geek: Idem qua ratio verwacht ik voor de rest uit Azië, exclusief Lexus.

In het spectrum van (premium-) beleving en formaat denk ik nog aan de grotere Mini modellen, maar ik weet niet of die leverbaar zijn met de PHEV aandrijflijnen van BMW?

@Marleen @Frits79 Dat wordt dus het dilemma... we hebben de ruimte (en in Nederland ook het vermogen gezien het verkeer en de limieten, we hebben geen caravan of andere veeleisende hobby's) niet per se nodig maar je krijgt best veel meer auto bij de GLA vergeleken met de Avenger - en ja, daar staat een hogere prijs voor. Paar nachtjes over slapen.

Terug
Bovenaan