AsconaGT: BMW 520i Touring (2019) & Twingo ZE Vibes (2020)

Complexe techniek is een verwaarloosbare reden. Zeker met jouw kilometrage. Hybrid is al lang op de markt, behoorlijk uit-ge-engineerd. Denk ook dat het inruilen/verkopen van de Insigina qua kilometers echt niet veel uitmaakt. Meer of minder dan een ton. BIj een exoot zal het nog wel verschil maken. Is het niet zo dat je gewoon heel graag de BMW wil en oor jezelf "excuses"aan het verzinnen bent om dat ook feitelijk te kunne ondeerbouwen? WAt ik heel goed snap. Qua kosten is het beter om de Insignia te houden en op te rijden. Maar qua beleving is de BMW de betere. Sorry om te zeggen maar ik denk dat je de Mercedes destijds ook te snel hebt weggedaan.
 
AsconaGT heeft natuurlijk wel ervaring met hybride, dus weet wel enigszins waar hij het over heeft.

De zorgen omtrent een hybride deel ik ook wel. De techniek is best goed, maar als er iets kapot gaat (welk merk dan ook) dan gaat de teller ook serieus hard lopen. Niet grappig als particulier...
Probleem is ook dat er volgens mij nog weinig specialisten zijn die dergelijke reparaties kunnen doen, dus ben je veroordeeld tot de officiële dealer welke niets repareert maar alleen de hele zooi vervangt (€€€€€€€€)

Ik zou lekker afwachten. Er komt vanzelf iets voorbij wat exact aan de eisen voldoet, tot die tijd is de Insignia absoluut geen straf.
 
Complexe techniek is een verwaarloosbare reden. Zeker met jouw kilometrage. Hybrid is al lang op de markt, behoorlijk uit-ge-engineerd.

feit is dat je zowel de complete techniek van een benzinemotor mee sleept, maar ook de techniek van het hybride systeem. Meer techniek is gewoon meer kans op storingen. Storingen die lang niet alle garages weten op te lossen. Het is bij lange na niet uit ge-engineerd en zal ook mogelijk nooit gebeuren, beetje afhankelijk van de wereldwijde markt.
Hier ook een collega met een GTE, 4500 euro reparatie aan het hybride deel. Hier op AW was er ook iemand met een VW met problemen met het hybride systeem wat naar een specialist moest gaan. Liep ook gigantisch in de papieren. En ja, met een benzine motor kun je ook pech hebben, maar naar verhouding is dat een stuk kleiner en kan ik ook bij de bosch garage hier in het dorp terecht.

530e is ook een van de vroegere PHEV modellen van BMW, ik weet het zo net nog niet. Ik durf het niet aan in ieder geval.

Denk ook dat het inruilen/verkopen van de Insigina qua kilometers echt niet veel uitmaakt. Meer of minder dan een ton. BIj een exoot zal het nog wel verschil maken.

zal geen schokkende bedragen zijn, maar het maakt wel degelijk uit of een auto 90.000 heeft gelopen of 110.000. Mensen zoeken toch vaak naar auto's onder een ton. Soort van psychische grens.
s het niet zo dat je gewoon heel graag de BMW wil en oor jezelf "excuses"aan het verzinnen bent om dat ook feitelijk te kunne ondeerbouwen?
wil wel een BMW, ik hoef daar voor mijzelf geen excuus voor te verzinnen. :p maar met een 1500 euro kostende grote beurt en 4 banden icm dat hij over een ton gaat kan ik dat beter vlak daarvoor doen dan vlak na dat ik die kosten heb gemaakt de auto inruilen. Die BMW komt er toch wel een keer, daar hoef ik dat excuus niet voor te hebben. En ja, doorrijden is altijd goedkoper. ;)

Sorry om te zeggen maar ik denk dat je de Mercedes destijds ook te snel hebt weggedaan.

Ik heb die 2,5 jaar gereden met 0 afschrijving. Die liep over bijna over de 2 ton en heb ik toen 18.500 voor gekregen. Als ik die nu nog had gehad had er ongeveer 230.000 op gestaan en nog geen 10K voor gekregen. Toen waren PHEV's heel populair nog door korting op de MRB maar dat is nu wel over. zeker omdat de C350e maar een kleine accu heeft. zie ze nu al voor rond de 10K te koop staan... Daar bovenop, ook die modellen krijgen met die kilometerstanden steeds meer dure kosten door complexe techniek (daar is ie weer) maar ook problemen met de luchtvering (4000 euro!) is berucht op de C350e met die hogere kilometerstanden omdat er geen after-market delen van beschikbaar zijn voor de luchtvering icm hybride. Het is altijd koffiedik kijken natuurlijk. En ja de inignia heet de afgelopen 2,5 jaar ook afgeschreven maar dat lijkt nog geen 2000 euro te zijn bij inruil. Particulier verkopen is de afschrijving bijna niets geweest.

En als laatste; je sleept gewoon meer (+/- 200kg) extra gewicht mee en ja dat voel je met rijden. Ik vind het niet fijn. Daarnaast betaal je er ook nog een flinke sloot MRB voor, waardoor het financiële voordeel al voor een groot deel weg valt.

Ook het rijden op de snelweg en plots, als de accu leeg is de benzinemotor koud vol aan de bak moet, heb geen concrete voorbeelden gezien wat technisch direct een probleem oplevert (misschien iemand anders wel) maar ik hou er niet van en vond dat nooit prettig met de C350e.

Los van het flinke vermogen van een 530e wat erg fijn is als je hem een keer flink op zn staart trapt zie ik maar weinig voordelen van de 530e.

Voel mij gewoon prettiger met een 520i of 530i. Korte stukjes rijden we wel met de twingo EV
 
Laatst bewerkt:
nee geen volvo, vind een V90 best aardig en dan misschien ook wel de cross country. Maar op een of andere manier doet het mij niets. Ook hoor je nog wel eens de nodige problemen bij de V90, zeker in de beginjaren. je hebt dan ook voorwielaandrijving. Chinees merk (eigenaar) , ik ben niet echt overtuigd.

Grappig, had namelijk weekje geleden zelfde gedachte, waarom zou een E-klasse ook geen optie kunnen zijn voor Joost.

Ik vind de E-station net wat minder fraai dan een 5-serie station, van binnen vind ik een E-klasse weer net wat mooier. Maar mooie exemplaren met goede uitrusting, een benzine 4-cilinder zonder 4-matic zijn ook zeer schaars. Deze die ik net deelde is vrij uniek wat dat betreft. Als die in de buurt stond was ik denk ik wel even wezen kijken of deze in real life weet te overtuigen.
 
Buitenkant is mooi, maar de binnenkant van 'die van mij; vind ik veel fraaier. Is bovendien een stuk luxer uitgevoerd.

Hoewel ik toch pas ergens ergens in het tweede kwartaal volgend jaar wil gaan kijken vind ik het wel jammer dat er telkens nooit iets in de buurt staat om een goede impressie te krijgen van zowel een 5 of E. Als er iets in de buurt staat in het een zwarte met zwarte bekleding en heb geen zin om een uur of meer in de auto te zitten om slechts een indruk te krijgen.
 
Eens met de De Dude, schitterende kleur dat Blue Stone. Uitgezonderd een M5 zul je heel uitgesproken kleuren ook zelden op een 5-serie tegen komen. En dat is wat mij betreft ook prima, zo’n auto hoort er een beetje gedistingeerd uit te zien. Zeker met M-pakket is dit al opvallend genoeg.
 
Staat deze misschien een beetje in de buurt? ;)


Die staat inderdaad behoorlijk in de buurt :LOL: Maar was dus ook met name ben benieuwd hoe een bepaalde kleur in het echt staat (medeteranian blue) of een bepaalde bekleding en hoe de (comfort) stoelen zitten.
Dit exemplaar is juist precies zoals ik hem niet wil en het aanbod wel veel van is. Deze stoelen zijn de M-sport stoelen, qua looks niet mijn ding en ze zitten ook heel anders dan de comfort stoelen. Ook de kleurencombi is niet wat ik zoek.

Puur qua ruimte geloof ik het wel, een 5-serie is een fractie kleiner dan de Insignia, prima voor mij.

Eens met de De Dude, schitterende kleur dat Blue Stone. Uitgezonderd een M5 zul je heel uitgesproken kleuren ook zelden op een 5-serie tegen komen. En dat is wat mij betreft ook prima, zo’n auto hoort er een beetje gedistingeerd uit te zien. Zeker met M-pakket is dit al opvallend genoeg.

helaas is dat zo inderdaad. Blue stone lijkt sterk op de kleur die ik destijds op mijn astra cabrio had en is een prima kleur. Valt mij ook weer op dat de alu raamlijsten zoveel mooier staan op die jij plaatsts t.o.v. die Totall Loss plaatst waar alles zwart is.

Als ik echt volgend jaar een mooi exemplaar tegen kom met de juiste opties, prijs en kilometerstand maar niet in mediteranian blue maar in zwart of donker blauw, zoals deze vind ik ook mooi , dan hap ik ook wel.

maar liefst dus zoiets;
a72664ac9cccfc00e9974f1e2192cd71.jpg
 
Ben toch ook wel benieuwd of een 520i met 184pk je niet wat gaat tegenvallen in een zware 5-serie. Rijdt ongetwijfeld soepel, vlot zat maar je gaat op momenten wel wat missen gok ik.

Denk dat de automaat het "gebrek" aan vermogen wel zal verbloemen, maar daar krijg je dan wel weer de nodige schakelmomenten voor terug. Ondanks dat dat zijdezacht gaat zijn ze er wel natuurlijk.
 
Ik begrijp wat je bedoeld en ben daar ook wel benieuwd naar, tegelijkertijd;

De insignia gaat in 8.2 seconden naar de 100 en top van 225
De 520i touring; ook 8.2 seconden naar de 100 en een top van 225

Exact het zelfde. De veel betere automaat icm meer cilinderinhoud denk ik dat gevoelsmatig de 5 wat beter aan voelt, zeker ook lager in toeren. Dus ik denk dat het wel goed zit.
Maar een 520i heeft het B48 blok (denk het zelfde als in jou 3-serie?), en in een 520i is dit een behoorlijk geknepen versie met 184PK en nagenoeg identiek aan de 530i. Keek laatste even op digicar daar waar Carrec ook mee samen werkt en met een milde tune kun je makkelijk naar 260PK en 400Nm en zal hij rond de 6 seconden naar de 100 gaan. Veel hoger kan ook nog wel met alleen software maar dan ga je wel de grenzen wat meer opzoeken. Maar dat is ook nog een (verleidelijke) optie.

Dus zowel een 520i (veel in NL geleverd) als de 530i (zonder X-drive) staan op de shortlist, om het niet nog moeilijker te maken dan dat het al is.
 
Laatst bewerkt:
Maar was dus ook met name ben benieuwd hoe een bepaalde kleur in het echt staat (medeteranian blue)
U vraagt, wij draaien ;)

Ik vind het een hele lastige kleur , in de zon en gewassen knalt die er echt uit , maar met bewolking is die wat flauwig / paars.

Zie hieronder voor foto’s. Ik vind Tansanit mooier, daar zit iets meer metallic in waardoor die wat meer spreekt.

Ik had niet zo snel een foto in volle zonlicht, maar de eerste foto geeft wel goed zicht

IMG-1373.jpg
IMG-1372.jpg
IMG-1371.jpg
 
Ik begrijp wat je bedoeld en ben daar ook wel benieuwd naar, tegelijkertijd;

De insignia gaat in 8.2 seconden naar de 100 en top van 225
De 520i touring; ook 8.2 seconden naar de 100 en een top van 225

Exact het zelfde. De veel betere automaat icm meer cilinderinhoud denk ik dat gevoelsmatig de 5 wat beter aan voelt, zeker ook lager in toeren. Dus ik denk dat het wel goed zit.
Maar een 520i heeft het B48 blok (denk het zelfde als in jou 3-serie?), en in een 520i is dit een behoorlijk geknepen versie met 184PK en nagenoeg identiek aan de 530i. Keek laatste even op digicar daar waar Carrec ook mee samen werkt en met een milde tune kun je makkelijk naar 260PK en 400Nm en zal hij rond de 6 seconden naar de 100 gaan. Veel hoger kan ook nog wel met alleen software maar dan ga je wel de grenzen wat meer opzoeken. Maar dat is ook nog een (verleidelijke) optie.

Dus zowel een 520i (veel in NL geleverd) als de 530i (zonder X-drive) staan op de shortlist, om het niet nog moeilijker te maken dan dat het al is.

Ah, ik dacht dat de Insignia wat vlotter was. Automaat zal vast een stuk verfijnder zijn.

Ja, zowel 20i als 30i is een B48 blok. Daar zijn echter wel meerdere versies van B48A, B48B, etc
In de basis gelijk en de 20i is wel naar +/- 30i waarden te chippen, toch qua onderdelen ook wel wat kleine verschillen.

Tansanit blauw is heel erg fraai. Ik had het op mijn 4GC. Lijkt normaal metallic donkerblauw, maar op een zonnige zomerdag zie je dat het wel wat bijzonderder is dan dat.
 
Ah, ik dacht dat de Insignia wat vlotter was. Automaat zal vast een stuk verfijnder zijn.

nee helaas. tevens ook een van de grootste pijnpunten van de Insignia. de 1.6T heeft onderin niet heel erg thuis en dat icm een ouderwetse (wel soepele) automaat maakt het dat de prestaties prima zijn, maar ook niet meer dan dat. Als je hem flink op zijn staart trapt en de automaat heeft zijn werk gedaan dan gaat hij er best rap vandoor.
Maar ik wil juist onderin meer soepelheid en souplesse / verfijning. Met een 520i kijk ik het even aan. Ik verwacht daarin wel een verbetering ondanks het misschien niet sneller is.

En chippen is dan altijd een optie mocht ik echt vermogen missen. Veel mensen met een 520i doen dit. Sommigen gaan zelfs tegen de 300PK aan. In de basis moet dat ook wel kunnen, een 135i met 300+ PK heeft ook dat zelfde basis blok (maar wel met enkele mechanische aanpassingen). maar als je een 520i chipt tot boven de 300PK dan moet je ook 98 tanken en ga je echt naar de grenzen. Dat hoeft van mij niet. Als het echt snel moet dan haal ik wel een 540i. Ik wil gewoon een soepele, verfijnde gezinsauto waarbij de kosten een beetje binnen de perken blijft. Dus geen 2000 kilo wegende complexe 540i X-drive. En dan is een 520i of 530i meer dan prima verwacht ik voor wat ik er mee wil.
 
Laatst bewerkt:
Tunen zou ik persoonlijk nooit doen, zeker niet bij de B48B20A. Kans dat je zuigers er een keer aan gaan is aanwezig. En je mag 98 tanken. Plus je hoeft niet voor coulance bij BMW aan te kloppen. Zeker in mijn geval waarbij ik liefst een Premium Selection koop met 2 jaar garantie een nadeel.
Zoveel zwaarder is een 5-serie ook niet, zeker vergeleken met de laatste generatie 3-serie. Een G30 is zelfs net zo zwaar als mijn F31.
Gezien het karakter van een 5 zou de 20i mij prima passen. Zou wel eerder gaan voor een 530i dan tunen.
 
Tunen zou ik persoonlijk nooit doen, zeker niet bij de B48B20A. Kans dat je zuigers er een keer aan gaan is aanwezig. En je mag 98 tanken.

Ik heb niets tegen chippen, mits het bij een gerenommeerd bedrijf word gedaan en niet alles op de het randje word uitgelegd. Dat is wel verleidelijk en ik denk dat de meeste problemen met chippen komt omdat men het maximale er uit wil halen of simpel weg een slechte chiptuner.

Chippen van de B48B20A word zeer veelvuldig gedaan, zeker in de 5-serie. Eigenlijk zijn daar niet/nauwelijks problemen mee. zelfs de gerenommeerde tuners zoals mosselman en beek bieden dit aan, dus dan mag je er ook van uit gaan dat het veilig is. De problemen die ik tegen kom zijn allemaal mensen die tot het gaatje zijn gegaan met tegen de 300PK en meer uit dit blokje. Daarom zou ik alleen een milde tune overwegen mocht een 520i echt niet voldoende zijn. Daarmee kun je ook gewoon 95 tanken, al is 98 altijd beter natuurlijk. In de basis is het onderblok ook exact het zelfde als de B48B20B. Daar zit wel een andere turbo , injectoren en wat andere zaken op. Maar een 530i tuning zou dan weer niet doen. (los van dat het voor mij meer dan voldoende is) Daar zitten een aantal motor onderdelen al wat meer tegen hun max. Vermogenswinst is daardoor ook gering wat de meesten afgeven.

maar zoals ik eerder zei; kans is groot dat een 520i voor mij prima voldoet gezien de prestaties van de Insignia voor mij ook prima zijn. Maar hoop wel op veel meer souplesse met schakelen en koppel onderin.
 
De B48B20A heeft andere zuigers, de B versie in de 330i is juist wel weer beter te tunen.
Souplesse is uitstekend. Zelfs met de caravan van 1500 kilo er achter doet de 20i het met twee vingers in de neus.
 
Het B48 blok heeft zoveel reserves.. Ik zou het wel aandurven. Wel verantwoord dus inderdaad via Mosselman oid.

Aan de andere kant.. mijn N55 is ook zelf gekieteld (niet door mij). Tot op heden nergens last van. OK lekkend klepdeksel, maar dat doen ze op gegeven moment allemaal. Plastic fantastic.. :cautious:
 
Ook het rijden op de snelweg en plots, als de accu leeg is de benzinemotor koud vol aan de bak moet, heb geen concrete voorbeelden gezien wat technisch direct een probleem oplevert (misschien iemand anders wel) maar ik hou er niet van en vond dat nooit prettig met de C350e.

Dat vraag ik mij dus ook altijd af. Stel je kan woon-werkverkeer altijd elektrisch en dus alleen ook op benzine als je wat verder gaat; wat doet dat voor de motor? Wordt ie daar niet lui van? En verbruikt de auto dan juist niet beduidend meer vanwege het extra gewicht?
 
Ik reed woon-werk verkeer altijd elektrisch, het kwam dus regelmatig voor dat de benzinemotor een week of soms 2 niet gebruikt werd in de zomer. Maar eigenlijk altijd wel eens in de 2 weken maakte ik een dermate lange rit dat de benzine motor gebruikt werd. De C350e had dan ook een mini accu, bij de huidige hybride modellen waarmee 100+ kilometers mee gemaakt kunnen worden zal dat probleem misschien wel wat meer spelen. Ik tankte altijd wel 98 V-power om die reden.

Maar ik heb in de winter wel regelmatig gehad dat ik al de nodige stroom had gebruikt voor de standkachel en verwarming tijdens het rijden als het relatief koud is. Gevolg; 5 kilometer voor mijn eindbestemming , op de snelweg terwijl het koud is, soms rond het vriespunt en de motor ijs koud is springt de motor aan omdat de stroom op is en moet gelijk flink aan de bak. 5 km later op de eindbestemming word de motor uit gezet terwijl hij niet lekker op temperatuur is gekomen. Dat gebeurde op winterse dagen zeer regelmatig. Ik dacht dus van te voren al na als ik het niet ging redden met de stroom zodat ik gelijk op benzine weg ging rijden en de stroom alleen ging gebruiken voor de standkachel. Allemaal zaken om over na te denken, wat ik eigenlijk niet wil.

Ik ben iets te veel techneut dat ik daar gewoon geen lekker gevoel bij heb. Ook dat probleem zal met moderne hybrides met grotere accu's minder snel voor komen. Maar voor mij een reden om liever geen hybride te rijden. Ik wil daar gewoon niet over nadenken of 'last' van hebben. Liever volledig EV, of benzine/diesel
 
Laatst bewerkt:
Het vraagt wat meer van je, maar wanneer de accu genoeg "range" heeft, kan je het wel beter plannen, denk ik.
Dan moet je wel de rijmodus in kunnen stellen. Je maakt dan een rit of volledig elektrisch (heel korte), of met de benzinemotor (lange rit, zal dan wel een hybridemodus zijn).
Ik heb geen idee of dat zo mogelijk is bij alle PHEV-auto's. Maar op die manier zorg je er wel voor dat wanneer de benzinemotor moet draaien, dat die ook warm wordt. Maar dan heb je dus wel een redelijke accu nodig, om zo in de winter ook genoeg over te houden. En zoals gezegd meer plannen en je moet invloed op het motorgebruik kunnen hebben.

Ik heb begrip voor jouw redenatie. Ik verwacht in de nabije toekomst voldoende ontwikkeling op gebied van EV's, zodat een PHEV niet meer nodig is. Nu vooral een kwestie van onbekende en te weinig rijbereik, denk ik.
Wanneer accu's meer capaciteit hebben, sneller kunnen laden en auto's nog efficiënter zijn, heb je geen ICE meer nodig. Grootste uitdaging is wellicht betaalbaarheid.
 
Het vraagt wat meer van je, maar wanneer de accu genoeg "range" heeft, kan je het wel beter plannen, denk ik.
Dan moet je wel de rijmodus in kunnen stellen. Je maakt dan een rit of volledig elektrisch (heel korte), of met de benzinemotor (lange rit, zal dan wel een hybridemodus zijn).
Ik heb geen idee of dat zo mogelijk is bij alle PHEV-auto's. Maar op die manier zorg je er wel voor dat wanneer de benzinemotor moet draaien, dat die ook warm wordt. Maar dan heb je dus wel een redelijke accu nodig, om zo in de winter ook genoeg over te houden. En zoals gezegd meer plannen en je moet invloed op het motorgebruik kunnen hebben.

bij de mercedes had ik de individual modus ingesteld waarbij de motor en bak in sport liet zetten maar onderstel op comfort. Als de motor en bak in sport staan gaat die nooit uit. Dus bij weg rijden, en ik weet dat ik het met de stroom alleen niet zou gaan redden zette ik hem in die stand zodat de hele rit op benzine werd gereden.
Maar inderdaad wat je zegt; bij moderne hybrides met 100+ kilometers is dat 'probleem' al wel weer stukken minder.


Dat, icm het extra gewicht, het stekkeren, de complexe techniek aan boord... en 530e haalt nog geen 40 km, en dus een beetje het zelfde probleem als een C350e, dat wil ik dus zeker niet. Geen 530e voor mij.
 
, soms rond het vriespunt en de motor ijs koud is springt de motor aan omdat de stroom op is en moet gelijk flink aan de bak.
Als het goed is, hoefde ie niet meteen aan de bak want de benzinemotor springt aan bij lage snelheden (max 120km/h). Dan maakt zo'n motor nauwelijks toeren.
 
Als het goed is, hoefde ie niet meteen aan de bak want de benzinemotor springt aan bij lage snelheden (max 120km/h). Dan maakt zo'n motor nauwelijks toeren.

Iets van 2000 rpm. maakt de auto dan nog wel en moet hij ondanks het niet al te hoge toerental moet hij wel aan het werk. terwijl normaal gesproken de eerste minuut toch het spul rustig kan opwarmen en amper iets gevraagd word, zeker in de winter. Als ik rij tenminste. Geloof niet dat de auto er gelijk door kapot loopt, maar kan ook niet voorstellen dat het bevorderlijk is voor de techniek. zeker niet als hem kort daarna ook al weer uit zet en de motor niet goed op temperatuur kan komen.
maar zoals gezegd; zit hem misschien ook wel deels tussen de oren
 
Ja denk dat het deels idd tussen de oren zit (heb ik ook soms last van) maar we moeten korte stukjes rijden ook niet zwaarder maken dan het is. Denk als je idd jaren stukjes met koude motor rijdt, er sludge optreedt. Maar als je 1x in de 2 weken keer goed warm rijdt, is er niks aan de hand. Net als de max. rpm bij koude motor: je kan prima tot 4000 rpm gaan is mij verteld door een kenner. Mijn hybrid slaat ook in niet opgewarme fase al snel weer af. Dus korte stukjes voor mij zijn nog "kouder" qua motor. En we zoveel motoren zijn er nog niet stukgelopen volgens mij.
 
Met de Insignia 150kg onthardingszout opgehaald, bij het uitladen de auto zo dicht mogelijk bij de garage gezet om zo min mogelijk tilwerk te hebben. Door de sterk aflopende oprit kun je mooi onder de auto kijken en dacht; gelijk maar eens de wegklapbare trekhaak goed smeren. Bij alle merken hoor je dat er vroeg of laat gezeur mee komt en het spul vast zit of kapot gaat. Dus paar in en uit geklapt en alles mooi gesmeerd voor de winter/pekel.

54104851826_6555e30562_b.jpg



Morgen word de twingo goed aangepakt. Ik heb al een hele tijd nog een nieuw setje glascoating liggen. Dus morgen uitgebreid wassen , kleien en dan de garage in. Daar polijsten (misschien 2x) en vervolgens goed ontvetten en een glascoating aanbrengen, het aanbrengen van de glascoating zal waarschijnlijk vrijdag ochtend worden. Is een heel secuur klusje, maar in een verwarmde garage en verder niemand thuis een mooi ontspannend klusje voor mij
Zaterdag is alles voldoende uitgehard en zet ik hem weer naar buiten. Uiteraard ondertussen ook de binnenkant goed schoonmaken, deurrubbers smeren, ruitensproeier bijvullen en allerlei andere cosmetische dingetjes.

Wilde ook de winterwielen op de twingo monteren morgen , maar het weer is zo zacht dat ik nog even door rij tot wanneer ik het nodig acht.

Morgenmiddag of zaterdag de Insignia ook even goed wassen en in de collinite 845 zetten. Prima winterwaxje.
 
Potverdorie wat een luxe. De hele dag alleen thuis en een verwarmde garage. Beter wordt het niet voor dit soort klusjes.

Veel plezier!
 
Heerlijk inderdaad! Op mijn werk hele drukke tijden in deze periode met veel hectiek en veel met mijn hoofd bezig. Ondanks je wel moet opletten is zo'n dag voor mij pure ontspanning inderdaad. wel 's ochtends even een uurtje thuis werken maar dan kijk ik de rest van de dag er ook niet meer naar. Geen vrouw, geen kinderen, lekker muziekje aan.
Top.
 
Waar woonde je ook alweer :p

Je weet dat we een enorm steile hellingbaan hebben? Het is een inpandige garage onder het huis. Zelfs de twingo heeft iets hulp nodig om de bodem de straat niet te laten raken. Is altijd wel een dingetje. :p Andermans auto zou ik niet aandurven


Gisteren begonnen met uitgebreid wassen, kleien, daarna de heel auto gepolijst. Anders dan je zou verwachten van een kleine fransoos is de lak van de Twingo keihard. Of zijn dit de smart/mercedes genen ;) . Misschien dat de laksoort anders is dan reguliere twingo's. Deze lak had als enige ook een fors hogere meerprijs tov andere (metallic) lakken. Maar het is dus kei hard. voordeel; er zitten amper imperfectes in de lak. snaar strak. De plekjes die je wel ziet onder het helder witte licht krijg je er ook lastig uit. Maar het is gelukt.

Wel minder kunnen doen dan aanvankelijk de planning was.

54109113994_134523097e_b.jpg


54109029983_ee23962557_b.jpg


Vandaag de auto ontvetten en in de glascoating zetten. Daarna de binnenkant stofzuigen, leer schoonmaken/voeden. ramen binnen/buiten. Deurrubbers smeren, ruitensproeier vullen en dan nog allerlei andere kleine dingen.
 
Je weet dat we een enorm steile hellingbaan hebben? Het is een inpandige garage onder het huis. Zelfs de twingo heeft iets hulp nodig om de bodem de straat niet te laten raken. Is altijd wel een dingetje. :p Andermans auto zou ik niet aandurven
Mijn Focus staat hoog (Active) dus moet kunnen :p

Maar lekker bezig hoor! Auto goed aan het vertroetelen!
 
Toch was de complexe Mercedes geen slechte auto.

Maar idd als het stuk gaat is het direct prijzig.

Qua chippen is er niks ergs met tegen het randje aan zitten. Een goede tuner die van het motormanagement zelf (dus het gedeelte waardoor alles in storing vliegt) afblijft zal er geen verschil in duurzaamheid zijn tussen een milde of extreme tune.

Mits je uiteraard wel netjes de onderhoudsintervallen volgt en....de motor ten allen tijde warm rijd voor je op het gas gaat.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me wel eens af of een motor met verschillende vermogens wel aan de binnenkant het zelfde is. Ik weet dat bij de 2 liter M10 motoren van BMW er, afhankelijk van het motorvermogen, er verschillende waterpompen op zaten. Een 524d had geen oliesproeiers op de onderkant van de zuigers en een 524td wel. Radiatoren met meer inhoud? (Zie je bij VW vroeger, als je een trekhaak af fabriek bestelde had de radiator een extra rij koelribben en meer koelvloeistof)., oliekoeler? oliekoeler op de automaat? Of zoals bij de E21 van Hartge een oliekoeler op de sperdiff? Dus kan het blok en de rest zijn warmte kwijt nadat er veel meer warmte wordt ontwikkeld tgv tuning. (En het wel gebruiken van die Pk's / Nm's natuurlijk, anders had je niet hoeven te tunen)
 
Niet altijd in ieder geval. Maar in tegenwoordige tijd is er anders dan een nokkenas je en een zuiger weinig verschil in het blok zelf.
De aanbouwdelen kunnen echter wel flink verschillen.
 
Helemaal het zelfde blok je niet vaak. Wat nico zegt zijn aanbouwdelen vaak wel anders. Turbo, intercooler, injectoren. In de basis is het vaak wel het zelfde.En nog los van het blok zelf zijn zaken als remmen ook vaak anders.

Toch was de complexe Mercedes geen slechte auto.

Mijn mercedes was tot 2 ton vrijwel probleemloos. En ook las je weinig slechte verhalen op enkele uitzonderingen na.
Ja de accu word heel snel heel veel minder waardoor sommigen nog maar 10 km konden rijden in EV modus. Maar daar bleef die het in principe wel om doen. Veelal waren het kleine dingen zoals het laadklepje stuk bijvoorbeeld. Het enige wat wel veel voor kwam is problemen met de luchtvering. Een gewone c-klasse met luchtvering kon je nog aftermarket terecht maar met de C350e die standaard luchtvering heeft is het net een wat ander onderdeel waardoor je aan OEM delen vast zit. Dat gaat al snel naar de 2400 euro per veerpoot incl arbeid. En boven de 2 ton was het een kwestie van tijd. En als je links hebt gehad komt rechts kort daarna. Maar verder was het echt een fijne auto. Was ook met name erg gecharmeerd van de bouwkwaliteit.

Mijn Focus staat hoog (Active) dus moet kunnen :p

dan zal het er om spannen inderdaad :LOL:
 
Herkenbare zoektocht. Ik wil het liefst een 530i sedan maar dan heb je nog minder keus. Blauw/grijs met half leder of cognac interieur en M-pakket.
 
Meer techniek is gewoon meer kans op storingen. Storingen die lang niet alle garages weten op te lossen. Het is bij lange na niet uit ge-engineerd en zal ook mogelijk nooit gebeuren, beetje afhankelijk van de wereldwijde markt.
Hier ook een collega met een GTE, 4500 euro reparatie aan het hybride deel. Hier op AW was er ook iemand met een VW met problemen met het hybride systeem wat naar een specialist moest gaan. Liep ook gigantisch in de papieren. En ja, met een benzine motor kun je ook pech hebben, maar naar verhouding is dat een stuk kleiner en kan ik ook bij de bosch garage hier in het dorp terecht.
Er is hier ook iemand op het forum met een X5 PHEV. Daar is ondertussen voor een vermogen aan geklust. Je echter ook, net als met alles, een beetje geluk hebben.
 
Er is hier ook iemand op het forum met een X5 PHEV. Daar is ondertussen voor een vermogen aan geklust. Je echter ook, net als met alles, een beetje geluk hebben.
dat sowieso, met een benzine auto, ook een jonge, kun je pech hebben. Maar de 530e kan maar beperkt EV rijden, het extra gewicht, extra complexiteit, minder ruimte. Nee ik heb liever een 520i of 530i

Herkenbare zoektocht. Ik wil het liefst een 530i sedan maar dan heb je nog minder keus. Blauw/grijs met half leder of cognac interieur en M-pakket.

Als je grijs hebt dan is de keuze in station echt reuze. En zeker als je dan ook nog 520i toevoegt staan er tientallen te koop, ook met cognac interieur en/of M-pakket. Sedan weet ik zo niet hoe het aanbod is, maar ook daar lijkt het, zodra het grijs. zwart of wit is dat de keuze reuze is.


De Twingo staat weer buiten, Lekker glimmen, helemaal schoon. 2 dagen werk maar tussendoor ook kinderen werk en andere klusjes. Alleen winterwielen nog niet gemonteerd. Het is de komende tijd nog zo zacht; ik wacht wel totdat het echt nodig is.
 
Nu de temperaturen weer zakken merk je het wel in het verbruik, van 10Kwh/ 100 km naar 13,5Kwh / 100 km. Boven de 200km range komen we dus niet meer uit. Grootste boosdoener is de korte stukjes die de twingo maakt en elke keer de verwarming (climat control) de auto wil verwarmen. Geen warmtepomp. Maar onder aan de streept valt het nog mee. Al is het op 1x ruiten krabben na nog niet écht koud geweest.

Winterbandjes komen later wel een keer als het echt nodig is. Ook de auto weer op afstand al voor laten verwarmen met de app. Top!

54135670529_5c447b5bd0_b.jpg


BMW zoektocht, laag pitje en zoals eerder gezegd voor volgend jaar. Maar het is fijn om te zien dat er zo nu en dan eentje online komt die wel dicht bij de wensen komt. Niet de favoriete kleur, en de donkere velgen kunnen vervangen worden, maar wel een M-sport wel met alu raamlijsten, juiste motor, juiste opties, juiste interieur kleur, en als bonus zelfs nappa leder en keramische knopjes ;)



Grootste nadeel is dat deze belachelijk duur geprijsd is. Km stand is al wat hoger dan gewenst maar dan moet de prijs daar ook naar zijn. Had wel een 5000 euro lager moeten zijn voor een markt conforme prijs. Ga dus ook niet kijken.
 
Laatst bewerkt:
Ja trekhaak zou ik ook wel een beetje missen. Ik ga niet op vakantie met een caravan , maar soms is he toch echt wel handig. Naderhand inbouwen kan altijd nog maar ik ben daar geen fan van met moderne auto's, bovendien ben je zo een 800 euro kwijt, voor die incidentele keren dat ik hem dan wil gebruiken. Terwijl mijn ouders ook een auto met trekhaak ter beschikking hebben en 1km verderop wonen.

Ik laat er een auto niet om staan, maar zeker een nice to have
 
Terug
Bovenaan