Peugeot 2008 1.2 Puretech met olieverbruik.. begin van ellende?

CXXX

Wegverkenner
Mijn vader (81) heet een Peugeot 2008 (GT uitvoering, 130PK??) met een 1.2 puretech van 2017 die netjes -en bij Peugeot dealer- onderhouden wordt.. maar had laatst al binnen 10k al een brandend olie lampje.. Uiteraard nog even mee doorgereden (...) maar heeft het wel uiteindelijk bij een tankstation bijgevuld. Auto is volgens boekje onderhouden bij de dealer. Kilometerstand net geen 100.000km tot nu toe.

Ik had al meteen zoiets van : Zo snel al bijvullen.,.. oh-ooh.. snel dat ding inruilen.. verbruikt al gevordered olie en dit is het begin van de bekende 1.2 Puretech-ellende. Maar wat is volgens jullie wijsheid? De dealer volgen en nog even uitzien? Of snel iets anders kiezen?

Het is op zich een leuke auto, mooie kleur ook (donkerrood metallic) en in de complete GT uitvoering.
Ik wil hem alleen behoeden voor onwijze, grote en onverwachte uitgaven nu ik dit weet.

En wat is bij inruil een goede vervanger voor de 2008 SUV?
Die hogere instap van de 2008 is met zijn 81 jaar wel belangrijk.. Peugeot zit bij hem qua merk ook vrij diep..

Olielampjes die branden niet voor niets rood.... Rood is stoppen.
Dat betekend te weinig oliedruk, niet te lage oliestand...

Bij die natte riem motoren kan het betekenen dat er een hoop troep van de riem in de aanzuigmond van de oliepomp zit. Als bij 100.000km de riem nog niet is vervangen, is dat eigenlijk gegarandeerd de oorzaak.

Je hebt een heel grote kans kans dat de schade al groter is geworden puur vanwege het doorrijden.

Ik zou snel wat anders gaan zoeken.

Ik zou me inderdaad snel bij de dealer melden. Een e2008 klinkt als een vrij logische vervanging.

Ik zelf zou niet graag willen dat mijn ouders met panne langs de weg komen te staan. Ik zou dat scenario en de bijkomende tijdsdruk en onzekerheden willen vermijden. Als je de benodigde financiële middelen vrij hebt kun je nu het beste auto inruilen en iets anders kopen dat je aan staat.
In latere jaren werden de motoren weer iets beter. Bij het merk blijven is het meest logisch want dat zijn ze immers gewend. Het zal sowieso wennen zijn maar nu kan het nog.

Hij wil hem echt wel vervangen? Want in principe heeft hij 10 jaar garantie op die motor. Ik weet niet wat die dealer daarover zegt?

Was het een lampje "1 liter bijvullen" geel/oranje of "geen olie druk" onmiddelijk stoppen, rood?
En 10k was 10 kilometer?

Want een litertje bijvullen na 10.000km is een hemels olieparadijs voor veel turboblokbezitters die elke 1000-2000km aan de beurt zijn met een flesje.

In dat laatste geval zou ik dus absoluut geen probleem zien, hooguit beter wat vaker zelf peilen zodat je dat irritante lampje (en mogelijk wat zorgen) voorkomt.

Heeft hij wel de juiste olie bijgevuld bij het tankstation? En ook correct bijgevuld? Inruilen op een vreemd merk zal wel niet lonen, maar een suzuki s-cross is wel een auto waar hij nog jaren mee vooruit kan, wellicht spreekt een vitara hem meer aan , maar deze zijn duurder ivm dar ze gewilde zijn

Iemand van 81 nog in een ev zetten? Hmm. Wellicht is het probleem niet zo groot en oplosbaar. Zelfs een flinke reparatie is nog veel goedkoper dan een nieuwe auto.

Hij wil hem echt wel vervangen? Want in principe heeft hij 10 jaar garantie op die motor. Ik weet niet wat die dealer daarover zegt?
Nee de auto bevalt hem prima. Hij is wel netjes bij de dealer in onderhoud dus die 10 jaar garantie kan wellicht helpen.

Was het een lampje "1 liter bijvullen" geel/oranje of "geen olie druk" onmiddelijk stoppen, rood?
En 10k was 10 kilometer?

Want een litertje bijvullen na 10.000km is een hemels olieparadijs voor veel turboblokbezitters die elke 1000-2000km aan de beurt zijn met een flesje.

In dat laatste geval zou ik dus absoluut geen probleem zien, hooguit beter wat vaker zelf peilen zodat je dat irritante lampje (en mogelijk wat zorgen) voorkomt.
Die 10k is een schatting van gereden kilometers na de laatste beurt in Mei/Juni ongeveer.

Heeft hij wel de juiste olie bijgevuld bij het tankstation? En ook correct bijgevuld? Inruilen op een vreemd merk zal wel niet lonen, maar een suzuki s-cross is wel een auto waar hij nog jaren mee vooruit kan, wellicht spreekt een vitara hem meer aan , maar deze zijn duurder ivm dar ze gewilde zijn

Geen idee, ben er niet bij geweest. Weet wel dat er nog stukje mee gereden is en dat er bij de benzinepomp olie is gekocht om bij te vullen. Olie is olie bij hem en lampje uit is probleem opgelost.. hij heeft niet zoveel met auto´s.

Ik zelf zou niet graag willen dat mijn ouders met panne langs de weg komen te staan. Ik zou dat scenario en de bijkomende tijdsdruk en onzekerheden willen vermijden. Als je de benodigde financiële middelen vrij hebt kun je nu het beste auto inruilen en iets anders kopen dat je aan staat.
In latere jaren werden de motoren weer iets beter. Bij het merk blijven is het meest logisch want dat zijn ze immers gewend. Het zal sowieso wennen zijn maar nu kan het nog.
Klopt, ik zie misschien beren op de weg maar als het motortje stukloopt is de ellende groter.
Het is een Peugeot man dus die hoek zal het wel worden. Hooguit naar iets met automaat maar EV is een stap te ver.

Zijn er 2008 modellen die niet deze ´vervelende´ motor hebben?

Iemand van 81 nog in een ev zetten? Hmm. Wellicht is het probleem niet zo groot en oplosbaar. Zelfs een flinke reparatie is nog veel goedkoper dan een nieuwe auto.
Nee geen EV voor hem. Al zoekende kwam ik dit tegen over de Puretech motoren. Dat soort kosten zijn best schrikken.

https://techservicecenter.nl/puretech-motoren-peugeot-citroen-ds-en-opel/

Die puretech is geen succesnummer, maar wellicht valt het in dit geval mee. Het is uiteraard ook de vraag hoeveel je vader nog rijdt, of hij liever deze auto wil laten repareren of toch een nieuwe auto wil aanschaffen. Lijkt me best een grote keuze op hogere leeftijd.

De kilometers per jaar worden langzaam wel minder en er worden ook best wat kleine stukjes gereden.
Helpt allemaal niet mee. De bedoeling was dat ie hierna geen auto meer zou hoeven kopen. Maar deze moet ook geen moneypit gaan worden.

Het is moeilijk te bepalen voor ons of er schade is ontstaan aan de motor door het verder rijden. Rood lampje is te weinig oliedruk, dus stoppen.

Voor een motor is 1 liter olie op 10.000 km niet iets om je zorgen over te maken. Ik zou gewoon vaker het oliepeil controleren. Kijk ook even op oliefles of de bijgevuld olie geschikt was voor deze motor met natte distributieriem.
Veel korte stukjes zorgen voor meer vervuiling in de motor, en de olie gaat ook sneller achteruit.

De Peugeot 2008 1.2 Hybrid 136 heeft de nieuwe 1.2 motor met distributieketting.

Ik zou het eerst even aankijken, en bij twijfel de auto inruilen voor wat anders. Misschien rijd je vader nog vele jaren auto.
Mijn vader is een stuk ouder maar rijdt ook nog gewoon auto.
(Wil het komende jaar nog wat anders kopen.)

Laatst bewerkt:
Met een eigen oprit kan een EV prima. Wij rijden zo'n 11000 km per jaar met de EV, die we met 10A opladen. Dat kan nagenoeg overal.
Bij PSA weet ik eigenlijk geen fatsoenlijke benzinemotor de laatste 15 jaar. Of je hebt de Puretech, of je hebt de THP.

De nieuwe auto's hebben allemaal de nieuwe 1.2 motor. (Al is de betrouwbaarheid daarvan nog niet bewezen)

Laatst bewerkt:
Heeft dat ding een elektronische peilstok (soms heb je allebei)? Dan was het waarschijnlijk "litertje bijvullen" niks aan de hand.

Ik zou eerst eens kijken wat de oliestand was. Wij hadden ook een 2008, die presteerde ook om regelmatig in pure paniek het olielampje en STOP te produceren. Terwijl de peilstok op praktisch vol stond. Tot twee keer een nieuwe sensor in laten zetten met even later zelfde melding.

Ik snap de opmerking van Pobresh, die lampjes branden niet voor niets, maar in dit geval wel. We hebben keurig bij elke melding de olie gecontroleerd en voor de zekerheid ook nog wel eens tussendoor, maar nooit significant oliegebruik gemerkt en wel brandende lampjes.

Ik zou eerst eens kijken wat de oliestand was. Wij hadden ook een 2008, die presteerde ook om regelmatig in pure paniek het olielampje en STOP te produceren. Terwijl de peilstok op praktisch vol stond. Tot twee keer een nieuwe sensor in laten zetten met even later zelfde melding.

Ik snap de opmerking van Pobresh, die lampjes branden niet voor niets, maar in dit geval wel. We hebben keurig bij elke melding de olie gecontroleerd en voor de zekerheid ook nog wel eens tussendoor, maar nooit significant oliegebruik gemerkt en wel brandende lampjes.
Een brandend rood olielampje betreft in de eerste instantie altijd een lage Oliedruk en niet een laag oliepeil.
Wellicht dat het bij peugeot gekoppeld is aan hetzelfde lampje, maar dan nog. Als je peil ok is en je krijgt zo'n melding, is het veroorzaakt door een gebrek aan oliedruk. Ongeacht de melding die een display erbij geeft.
Als je een melding krijgt "oliepeil controleren" of iets in die trant, is het zaak om het peil te controleren en indien nodig de sensor te vervangen.
Als de melding daarna blijft komen met voldoende olie, wordt het lampje echt niet getriggerd door een probleem met de sensor of te laag oliepeil maar is het sowieso de oliedruk...

En daar hebben deze motoren graag last van ivm de uit elkaar vallende distributieriem.
Dat hoorde je 10 jaar geleden al bij de eerste generatie waarbij de problemen met een brandend olielampje al binnen een jaar begonnen en de dealers wisten er toen al van af maar lieten de mensen gewoon doorrijden en deden het af als "kwaaltje".
Later is gebleken dat deze meldingen door de problemen met de distributieriem komen. En pas sinds dit jaar (!) is er een garantie regeling in werking gesteld, zoals @Marleen aangaf.

Dus nee daar moet je niet mee blijven rondrijden... Tenzij je hoge kosten wilt.

Even positieve modus :
Zolang er olie in zit en bijgevuld wordt met de juiste zal het allemaal nog niet zon vaart lopen..
De 2008 is in onderhoud bij een dealer dus distributieriem zelf wordt dan op tijd vervangen.

Misschien is de juiste olie op voorraad houden een goed alternatief. Moet het wel toegevoegd worden als de auto er om vraagt.. en niet morgen of van-de-week omdat ze nu weg moeten en al te laat zijn..

Nu had ie laatst een lekke band en kon niet geloven dat er geen reservewiel bij zijn auto zat.. de dealer is zelfs gebeld of ze bij de laatste beurt zijn reservewiel misschien vergeten waren terug te stoppen. Dat ik zelf bijna 500 betaald heb voor een thuiskomer-pakket bij aanschaf van mijn Toyota maakte het ongeloof alleen maar groter.

Deze week wordt er contact met de dealer gezocht en we wachten even af wat die zeggen.

Ik wilde net de vraag posten; "Wat zegt de dealer?". Die gaat dus komende week worden gesteld. Als er garantie is, zou ik op mijn strepen staan en gezien de problemen met de motoren ook kijken of er een mogelijkheid is het één en ander te vervangen...

De 1.2 Pure Tech is een problematische motor. Niet alleen de distributieriem die in de olie loopt maar ook een hoog olieverbruik na verloop van tijd. De 1.2 Puree Tech heeft een slechte reputatie wat van invloed is bij inruil.. Nooit een tweedehands Puree Tech kopen.
.
Ik zou snel de olie verversen voor de juiste olie. Even doorrijden en bij weer problemen aanspraak maken voor de garantie. Recht op garantie en garantie krijgen is wel een dingetje bij Stellantis. Kijk maar naar het programma Kassa.

Een brandend rood olielampje betreft in de eerste instantie altijd een lage Oliedruk en niet een laag oliepeil.

Hoeft niet altijd. Bij de Alfa Giulietta die ik had, ging het olielampje knipperen en dat kon ook betekenen dat de olie ververst moest worden. Een melding op het display werd er bij mijn niet gegeven. Het instructieboekje was er niet heel duidelijk in, met name de dik gedrukte zin kan verwarring zaaien. Verderop staat namelijk dat datzelfde knipperende lampje ook een te lage motoroliedruk kan zijn.

UITGEWERKTE MOTOROLIE (voor bepaalde versies/markten)
Het lampje knippert en er verschijnt een speciaal bericht op het display
(voor bepaalde versies/markten).
Afhankelijk van de versie kan het lampje op verschillende manieren
knipperen:
- elke twee uur gedurende 1 minuut;
- cycli van 3 minuten met intervallen van 5 seconden waarin het lampje
niet brandt totdat de olie wordt ververst.
Na de aanvankelijke waarschuwing blijft het waarschuwingslampje, elke
keer als de motor wordt gestart, op dezelfde manier knipperen tot de olie
is ververst. In aanvulling op het waarschuwingslampje verschijnt er een
speciaal bericht op het display (voor bepaalde versies/markten). Het
knipperen van het lampje moet niet als een storing worden beschouwd
,
maar wil de bestuurder erop wijzen dat de motorolie moet worden
ververst na een normaal gebruik van het voertuig.

MOTOROLIEDRUK TE LAAG
Wanneer de contactsleutel naar MAR wordt gedraaid, gaat het lampje
branden maar moet het doven zodra de motor is gestart.
Het lampje gaat knipperen en (voor bepaalde versies/markten) verschijnt
er een bericht op het display wanneer het systeem detecteert dat de
motoroliedruk laag is.

Maar goed, weer ontopic, het Peugeot boekje is er heel duidelijk in:

Er is een storing in de motorsmering.
Zet de auto zo snel mogelijk stil op een veilige plaats.
Parkeer de auto, zet het contact af en raadpleeg
het PEUGEOT-netwerk of een gekwalificeerde
werkplaats.

Feit is dat er een stukje doorgereden is met brandend olielampje met een auto met een kwetsbare motor. Dat is wel zorgelijk. Minder zorgelijk is dat er bij een auto die een ton gereden heeft na 10000km een keer olie bijgevuld moet worden. Persoonlijk zou ik er snel vanaf willen, als de financiële situatie dat toelaat natuurlijk. Vermoedelijk zijn latere Puretech motoren al beter en zoals eerder genoemd, hebben de nieuwste exemplaren een ketting, maar wel altijd een automaat.

Hoeft niet altijd. Bij de Alfa Giulietta die ik had, ging het olielampje knipperen en dat kon ook betekenen dat de olie ververst moest worden. Een melding op het display werd er bij mijn niet gegeven. Het instructieboekje was er niet heel duidelijk in, met name de dik gedrukte zin kan verwarring zaaien. Verderop staat namelijk dat datzelfde knipperende lampje ook een te lage motoroliedruk kan zijn.

Maar goed, weer ontopic, het Peugeot boekje is er heel duidelijk in:

Feit is dat er een stukje doorgereden is met brandend olielampje met een auto met een kwetsbare motor. Dat is wel zorgelijk. Minder zorgelijk is dat er bij een auto die een ton gereden heeft na 10000km een keer olie bijgevuld moet worden. Persoonlijk zou ik er snel vanaf willen, als de financiële situatie dat toelaat natuurlijk. Vermoedelijk zijn latere Puretech motoren al beter en zoals eerder genoemd, hebben de nieuwste exemplaren een ketting, maar wel altijd een automaat.
Het zijn wegwerp motoren. Helaas zijn veel mensen de dupe.

Het wegwerpmotoren noemen, is overdreven.

Ik heb de hele conversatie gevolgd en kan maar 1 ding aanraden: contact opnemen met de dealer. Dat lijkt me een logische eerste stap.

Het wegwerpmotoren noemen, is overdreven.

Ik heb de hele conversatie gevolgd en kan maar 1 ding aanraden: contact opnemen met de dealer. Dat lijkt me een logische eerste stap.
Dan hoop ik maar dat ts een goede dealer heeft, wellicht nog een kleinschalige als die er nog zijn

^^ was dat niet in een garantie periode (gebruikt, na aanschaf)?

~~~~~~~~~~~~~~~~

Ik zou snel de olie verversen voor de juiste olie.

+ gelijk de carterpan eraf, kijken hoe het zit bij de oliezeef. Check ook de vacuumpomp en dan interne reiniging doen. Daarna vers oliefilter en de juiste oliespec erin en alleen E5 of minder benzine tanken (de ethanol dampen van E10 brandstof die in het proces toch bij de olie komen schijnen van invloed op de kwaliteit van de riem te zijn).

Stop-Start systeem ook altijd gebruiken om interne vervuiling tegen te gaan. Die ontstaat bij stationair draaien vrij gemakkelijk bij moderne, direct ingespoten brandstofmotoren. Las ik elders.

Update..

Garage zegt dat soms bijvullen heel normaal is.. en er nog geen gekke dingen aan de hand zijn.
Niks mis mee blijkbaar. Klinkt misschien even stom.. maar ´i rest my case´ even in dit geval.

Ik (en jullie) hebben ons best gedaan. Soms is de garage (dealer) degene die het laatste woord heeft.
Ik -denk- toch uiteindelijk een keer ´to be continued´..

Ik had een Peugeot 207. Die verbruikte 1 liter op 3000km.
Heb de auto gereden tot bijna 200.000km

Kunnen ze gewoon oud mee worden en is voor moderne auto's blijkbaar heel normaal.

Mijn huidige verbruikt ook 1 liter op 10.000km

Fabrikanten hebben het zelf over max 1L per 1000km wat ik veel vind maar ergens moet zo'n fabrikant dat wel stellen. Anders kan je elke occasion in de garantie gaan repareren omdat de auto bijv. 1L op 9000km haalt en "men" dat teveel vindt terwijl de auto gewoon goed naar behoren functioneert. Met deze Peug 2008 zelfde verhaal. Als de auto naar behoren functioneert en bijv niet afgekeurd wordt op milieu oid dan gewoon doorrijden en goed in de gaten houden.

Wat betekent al die olie die je verbrandt eigenlijk voor de emissie en onderdelen zoals de katalysator?

Want de bedoeling van dit soort motoren was in eerste instantie dat ze heel 'puur' zouden moeten zijn.

Vandaag weer halve liter bijgevuld want er was weer een melding op instrumenten paneel..
Auto staat wel op de planning voor beurt komende week, ben benieuwd.

Autorijden wordt wel steeds lastiger voor mijn vader, vrees (lees: zal me niet verbazen) als het eerdaags niet meer gaat. Met name langere afstanden.

De tijd zal het wederom leren. Luisteren naar adviezen doen ze op die leeftijd niet meer echt..

#jajazalwel

Als er nu een melding komt (1/2 ltr. bijvullen?) dan betekent het ook dat destijds dit niet serieus is genomen en men doorgereden is tot het oliedruklampje zich heeft gemeld. Dan kan er wel 1 litr. bij om weer op het max. niveau te zijn.

In de regel rijdt iemand van 81 niet zo vaak meer en ook meestal kortere afstanden. Ik zou zeggen gooi er nog een goede onderhoudsbeurt tegenaan. Zeker als er weinig met zo'n auto gereden wordt, dan houdt zo'n blokje het nog wel even vol. En eens in de 6 maanden een half litertje tot litertje olie bijvullen is natuurlijk niet erg.

Je kan erop wachten natuurlijk..

Auto heeft eind Februari beurt gehad bij de Peugeot dealer, die zag nog geen beren op de weg en olieverbruik is ruim binnen de marges. Staat net over 100k nu en heeft onderhoudsbeurt gehad.

Maar na iets van 500km is gisteren de 2008 na de wegenwacht opgetakeld en afgevoerd naar de garage in Apeldoorn.. Loopt wel maar komt met rode storings lampjes en de wegenwacht had het over 'bekende' oliedruk meldingen.

Staat nu een Captur hybrid als vervangend vervoer. Aankomende week wordt ie bij de dealer afgeleverd dus weer afwachten wat daaruit komt.

Kijken al naar wat anders met hoge instap en betrouwbaarder. Benieuwd wat ie van die Captur hybrid gaat vinden.

Auto is bij de dealer aangekomen en al nagekeken, toch netjes dat ze zoiets tussendoor doen met een volle planning.
Volgens zeggen is de distributieriem stuk.. auto liep nog dus met 'stuk' bedoelen ze niet gebroken denk ik.
Maar het wordt onder garantie gemaakt. Dus wat dat betreft goed nieuws!

Wordt dus netjes opgepakt door de Peugeot/Citroen dealer in Apeldoorn. #duimomhoog

Of het na reparatie een betrouwbaardere motor wordt betwijfel ik.. mijn advies blijft inruilen.

Precies een maand verder..

De auto gaat op dit moment naar de rechtmatige erfgenaam.. mijn vader is helaas begin April overleden.

Het Franse autogedeelte zat sinds de 70er jaren in zijn bloed als een man van het reclamebureau.. eerst Simca, toen Chrysler, daarna Peugeot. Simca.. de gele 1100 die hij had, de vele plastic schaalmodelletjes, de grote blikken Bagheera's waarmee ik nog gespeeld heb.. de bizarre verhalen over Autovisie en meneer van Wamelen en Fred van der Vlucht.. het komt allemaal even weer voorbij. Meegemaakt als kind en allemaal allang voorbij.

Maar ook ineens even terug als de dag van gisteren.. Dag Pa.

:cry:

Terug
Bovenaan