Het Grote AutoWeek Offtopic-topic! - Terug van ver weggezakt…

Haha nee niet meer dan ;).

Maar ik draag mechanische horloges waar ik de tijd op kan lezen, het liefst een paar minuten op achterstand en de datum die niet klopt :ROFLMAO:

Haha nee niet meer dan ;).

Maar ik draag mechanische horloges waar ik de tijd op kan lezen, het liefst een paar minuten op achterstand en de datum die niet klopt :ROFLMAO:
Ik heb eerder een horloge nodig dat voorloopt, want ik ben altijd overal 15 min te laat

Grappig, ik heb behalve een ergens een iPhone 10 niks van Apple.

Het schijnt ook weer dat al die metingen een vorm van stress kunnen veroorzaken. Je horloge kan bijvoorbeeld een paar keer in de week beweren dat je slecht geslapen of te weinig bewogen hebt maar voor jou als persoon kan dat best helemaal prima zijn.

De doelen vallen wel mee, ik zie voor trainen een hartslag van 100, dat is niet veel, 12 verschillende uren even een minuutje opstaan is ook precies de 12 dubbele espesso die ik ga tappen

Grappig, ik heb behalve een ergens een iPhone 10 niks van Apple.

Het schijnt ook weer dat al die metingen een vorm van stress kunnen veroorzaken. Je horloge kan bijvoorbeeld een paar keer in de week beweren dat je slecht geslapen of te weinig bewogen hebt maar voor jou al persoon kan dat best helemaal prima zijn.

De doelen vallen wel mee, ik zie voor trainen een hartslag van 100, dat is niet veel, 12 verschillende uren even een minuutje opstaan is ook precies de 12 dubbele espesso die ik ga tappen
Je drinkt 12 dubbele espresso op een dag?

Heb het een maandje geprobeerd, Apple Watch. Zweer toch bij mechanische horloges
Het is leuk voor het sierraad gehalte, maar ik vind het vervelend dat ze onderhoud nodig hebben, de 31ste altijd tellen en na een paar dagen in de la is het weer een verrassing of hij nog loopt.

Echt onverwoestbaar en altijd goedlopend zijn bijvoorbeeld de Citizen Ecowatches, zien er helemaal normaal uit (zilver/zwart/goud/witte plaat) maar daaronder zit toch een zonnepaneeltje en DCF ontvanger of zelfs GPS ontvanger voor de tijd. Die lopen echt 10-20 jaar zonder batterij vervangen, gelijk zetten, zomertijd of wat dan ook.

Ik hou het wel bij mn ipod touch 1g. Doet het nog steeds, welliswaar alleen voor muziek te luisteren. Maar daar issie dan ook voor bedoeld.

Ik heb eerder een horloge nodig dat voorloopt, want ik ben altijd overal 15 min te laat
Tsja, dan zul je toch van Samsung af moeten :LOL: en op 'n Apple Watch overstappen, daarop kun je dat natuurlijk gewoon instellen!

Overigens kun je tot 't laatste weekend van deze maand ook gewoon zeggen:
Ik, een kwartier te laat? Hoe kom je daar nou bij?! Ik ben juist drie kwartier te vroeg! Als jij je afspraken niet volgens de standaardtijd maakt moet je dat wel erbij zeggen hè, we spreken toch ook niet zomaar af volgens de Timboektoe-tijdzone!
:geek:

En na dat weekend vervang je standaardtijd door GMT, immers internationaal de standaardtijd :sneaky:

-

Dat klinkt niet als een smartwatch. :p
Juist wel dus, een echt slim horloge kan dat gewoon :p

Laatst bewerkt:
Het is leuk voor het sierraad gehalte, maar ik vind het vervelend dat ze onderhoud nodig hebben, de 31ste altijd tellen en na een paar dagen in de la is het weer een verrassing of hij nog loopt.

Echt onverwoestbaar en altijd goedlopend zijn bijvoorbeeld de Citizen Ecowatches, zien er helemaal normaal uit (zilver/zwart/goud/witte plaat) maar daaronder zit toch een zonnepaneeltje en DCF ontvanger of zelfs GPS ontvanger voor de tijd. Die lopen echt 10-20 jaar zonder batterij vervangen, gelijk zetten, zomertijd of wat dan ook.
Dus die zonnepaneeltjes wekken zelfs in die la nog genoeg stroom op om het accuutje opgeladen te houden? En ook in de herfst/winter onder warme kleding met lange mouwen? ;)

Echte mechanische horloges tellen de 31ste niet elke maand, ik heb zelfs horloges gehad met een jaar calendar die 100% accuraat zijn. Mooi dat zoiets kan! Alleen je hebt inderdaad maar een paar dagen reserve dus je moet hem altijd opwinden. Daarom laat ik de datum meestal voor wat het is want ik wissel graag van horloge.

Zo gisteravond / vannacht prima escalatie. Goede genade. Half vijf thuis :ROFLMAO: .

Eerste dubbele espresso zit er wel weer in :ninja:

Echte mechanische horloges tellen de 31ste niet elke maand, ik heb zelfs horloges gehad met een jaar calendar die 100% accuraat zijn.
Je vergeet 'niet alle echte ...', veel (de meeste?) hebben geen jaarkalender. En een jaarkalender? Dan moet je hem dus toch nog elke vier jaar met het handje corrigeren :unsure:
Mooi dat zoiets kan! Alleen je hebt inderdaad maar een paar dagen reserve dus je moet hem altijd opwinden. Daarom laat ik de datum meestal voor wat het is want ik wissel graag van horloge.
Tsja ... bottom line: dus ook bij jou is die datum onbetrouwbaar, jaarkalender of niet.:confused:

Maar ieder zijn ding hè, als je dat ervoor over hebt... Er schijnen zelfs mensen te zijn die in klassieke - ehm - vierwielers (ai, bijna 't AU-woord gebruikt :eek:) rijden en alle ongemakken die daarbij horen voor lief nemen:p
Ieder diertje zijn pleziertje, elk beestje zijn feestje ;)

Zelf voor ik voor uiteindelijk toch op smartwatch overging vele vele jaren voor analoog-digitale horloges gekozen. Klassieke uitstraling, sommige héél overtuigend, en toch de voordelen van de digitale techniek achter de klassieke wijzerplaat zoals een schrikkeljaar-bestendige datum en andere praktische extraatjes ...

@Ali As ja vrij vertaald uit het Engels van Annual Calender, die geeft de maand aan, datum maar ook dag. Die moet je dan 1 keer in de 4 jaar aanpassen inderdaad. Bij een Perpetual Calender is dat niet nodig, want “perpetual” ;). Maar een jaarkalender stel je natuurlijk wel correct in, anders ziet het er raar uit. Meestal doe ik de datum ook wel hoor, maar als ik een horloge maar een dag draag dan niet.

Laatst bewerkt:
Bedoelen jullie met mechanisch een uurwerk dat door beweging opwindt? In tegenstelling tot een quartz? Dan vraag ik mij af of jullie de juiste terminologie hanteren.
Ik heb begrepen dat beiden mechanisch zijn. Dan heb je een automatisch horloge welke 'loopt' op energie uit bewegingen van het horloge aan je pols. Quartz werkt met een batterij. Overigens is het wel zo dat een quartz horloge minder mechaniek heeft.

Ik heb zelf sinds enkele jaren een Garmin polshorloge. Bewust voor gekozen ten op zichte van Samsung, omdat die net als een Applewatch heel snel leeg zijn. Daarnaast was het voor mij vooral een sporthorloge (hardlopen, wielrennen). Maar uiteindelijk heb ik hem bijna 24/7 om mijn pols. Alle andere polshorloges verkocht. Ik kan makkelijk een week doen op één acculading.
Wel heb ik Bluetooth uit, als ik iets wil lezen of bellen kan dat prima op mijn telefoon.
En ja, hij houdt alles bij. In het begin keek ik daar veel naar, nu niet meer. Bij volleybal gaat hij af, dus niet alles houdt hij bij. Misschien nog eens kijken naar een optie voor de bovenarm dan...

Overigens zijn er ook dit soort horloges met een ingebouwd zonnepaneeltje. Die kunnen het horloge dan nog wat extra opladen. Maar uiteindelijk zal je altijd een lader moeten hebben. Mocht je dan een flinke tocht doen zonder stroom, kan je altijd een powerbank meenemen.

Dus die zonnepaneeltjes wekken zelfs in die la nog genoeg stroom op om het accuutje opgeladen te houden? En ook in de herfst/winter onder warme kleding met lange mouwen? ;)
Ja zeker! Ik heb er één die ook de accureserve laat zien. Lange mouwen vallen wel mee, maar in combinatie met de kerstdagen waarbij je echt helemaal niet meer onder een kantoorlampje zit gaat de accu ietsje terug. Hij loopt dan gewoon door. Als het echt kritisch wordt dan gaat de seconde wijzer per 2 seconde tikken, dat heb ik nooit gehad behalve in de la en na een jaar in een donkere la dan leg je hem weer in de vensterbank, DCF en zon regelen alles.
Ik heb er ook één van Casio, digitaal display, maar helaas werden daar de rubbers/plastics wat slecht (watersport horloge)

Echte mechanische horloges tellen de 31ste niet elke maand, ik heb zelfs horloges gehad met een jaar calendar die 100% accuraat zijn. Mooi dat zoiets kan! Alleen je hebt inderdaad maar een paar dagen reserve dus je moet hem altijd opwinden. Daarom laat ik de datum meestal voor wat het is want ik wissel graag van horloge.
Ja ik weet dat het kan, geen idee in welke prijsklasse je dan zit. Ik kende iemand die had een rits van die €5k-10k horloges en die had er ook nog wel eens wat gezeur mee. Daarbij vind ik zulke bedragen echt té bizar in het kader van verlies en roof. Etisch vind ik het ook wat moeilijker uit te leggen, maar dat is eigenlijk een irrationele gedachte.

Bedoelen jullie met mechanisch een uurwerk dat door beweging opwindt? In tegenstelling tot een quartz? Dan vraag ik mij af of jullie de juiste terminologie hanteren.
Ik heb begrepen dat beiden mechanisch zijn. Dan heb je een automatisch horloge welke 'loopt' op energie uit bewegingen van het horloge aan je pols. Quartz werkt met een batterij. Overigens is het wel zo dat een quartz horloge minder mechaniek heeft.
....
Mechanisch: veer en tandwieltjes, kan opwindbaar of een automaat zijn
Automaat: een balansgewichtje zorgt ervoor dat je niet hoeft op te winden, bewegen is voldoende.
Quartz: Geen van bovenstaande. Natuurlijk zit er wel een mechaniek in, maar dat mag je niet zo noemen volgens de kenners.

Mechanisch is te herkennen aan het vloeiend schuiven van de seconde wijzer, Rolex, Omega e.d. hebben dit allemaal en zijn bij mijn weten bijna altijd ook automaten. Het geeft de bezitter een wat romantisch gevoel, alsof je een stoomtreintje om je pols hebt maar ik begreep ook dat zo'n uurwerk zo masaal gefabriceerd kan worden dat het eigenlijk niet veel duurder hoeft te zijn dan quartz. Ze moeten wel elke 5 - 8 jaar schoongemaakt worden en opnieuw van olie en soms slijtage delen voorzien.

Quartz: Bijna alles onder de €500-1000 is quartz/elektronisch. Voor de horlogeleek is dat makkelijk, goedkoop en doorgaans zonder onderhoud behalve een batterijtje elke twee jaar. Uitgezonderd solar of 'kinetic' achtige varianten. Quartz heeft een chip dus schrikkeldagen e.d. zijn doorgaans voorgeprogrammeerd.

Smart: Vanalles met een accu en bluetooth of wifi die bijvoorbeeld na een week weer leeg is. Vaak met sensoren en display, maar het kan ook 'netjes' met gouden wijzers die dan aanwijzen dat je een bericht of alarm hebt.

Blijkbaar niet helemaal goed voorgelicht dan, helder zo @Vorq.
Altijd quartz gehad (want anders te duur voor mij) en die wisten niet altijd raadt met de maanden. Het idee dat dit gewoon een 'dom' systeem was, die enkel bij het wisselen van de dag een stap zette. Ook wel een horloge gehad met am/pm notatie.
Bij mij horloge nu wel wijzers als weergave, digitale tijd als weergave is niet 'mijn ding'.
Daarnaast stappen, hartslag, datum en accu.

Grappig filmpje pas dat tieners geen wijzerklokken meer kunnen lezen en met het verbod op telefoontjes in school was dat best wel een dingetje.

Ik heb zelf al een paar jaar geen klok meer om, bandje kapot en van een andere te strak en te lui om dat te regelen.

Ik vind mechanisch inderdaad iets romantisch hebben en vind het prima dat ik het horloge eens in de zoveel tijd moet verzetten.

Ik heb bij mijn huwelijk een horloge gekregen van mijn (toen nog net niet) vrouw. Die is nu dus meer dan 20 jaar oud en houd ik mooi. Heb ‘m laatst helemaal laten opknappen door Seiko.

Maar in de praktijk is een AppleWatch wel echt fijn. Zeker met alle automatisering die je er nu mee kan bedienen. Het is mijn bankpas, mijn pasjesverzameling (Stocard), mijn afstandsbediening, mijn lampenschakelaar, mijn stappenteller en meer (die ringen dus), ik bedien er mijn verwarming mee en ik gebruik m met fietsen en wandelen voor navigatie. Ik heb er 1 zonder SIM (vanwege werktelefoon) maar anders hoefde ik mijn smartphone niet eens meer mee te nemen.

Nostalgie is leuk. Heb ik ook met auto’s. Ik vind oudere auto’s prachtig, maar ik wil in mijn dagelijkse auto zo veel mogelijk gadgets. :cool:

Laatst bewerkt:
Analoog klokkijken is voor relatief veel kinderen een uitdaging. Daarna leren ze digitaal, wat amper te vergelijken is. Veel kinderen hebben een voorkeur. Die zal steeds vaker naar digitaal verschuiven, vermoed ik, omdat er steeds vaker digitale klokken worden gebruikt in plaats van analoge.

Ik kan mij heel goed vinden in de charme van een mechanisch horloge, al geldt dat bij mij al voor één met een quartzsysteem. Maar puur uit praktisch oogpunt ben ik toch naar één horloge gegaan.

@Vorq Helder verhaal! (y)

Één kleine aanvulling voor mensen die het naadje van de kous willen weten.
Quartz: Geen van bovenstaande. Natuurlijk zit er wel een mechaniek in, maar dat mag je niet zo noemen volgens de kenners.
Begrijpelijk, want de 'mechaniek' bij een quartz-horloge met 'analoge' wijzerplaat is echt héél beperkt. Ofwel maximaal drie elektrische stappenmotortjes die de (grote, kleine en eventueel seconden-) wijzers afzonderlijk bewegen, aangestuurd door de electronica. Ofwel één enkel stappenmotortje dat alleen de secondenwijzer verzet, en een supersimpel tandwielenmechanisme dat de grote wijzer met een vertraging van 1:60 met de secondenwijzer laat meebewegen en de kleine wijzer met een vertraging van 1:12 met de grote wijzer laat meebewegen.
Eventueel iets dergelijks tussen de kleine wijzer en de datumaanduiding, maar complicatie (!) daarbij is dat die juist niet continu moet bewegen, maar met discrete stappen: niet de hele dag geleidelijk maar pas rond middernacht vrij abrupt precies één dag verspringen.

• Leuk
Waarderingen: Vorq
dat klopt maar dacht houdt het simpel ;)

Het gaat mij meer om de geschiedenis en complexiteit, af en toe moeten de horloges naar de service, dat is prijzig maar hoort erbij. Het oudste horloge dat ik heb is meer dan 50 jaar oud, dat vind ik mooi. Eigenlijk net zoals klassieke auto’s.

Ik heb bij mijn huwelijk een horloge gekregen van mijn (toen nog net niet) vrouw. Die is nu dus meer dan 20 jaar oud en houd ik mooi. Heb ‘m laatst helemaal laten opknappen door Seiko.
Dat vind ik echt prachtig!
Maar in de praktijk is een AppleWatch wel echt fijn. Zeker met alle automatisering die je er nu mee kan bedienen. Het is mijn bankpas, mijn pasjesverzameling (Stocard), mijn afstandsbediening, mijn lampenschakelaar, mijn stappenteller en meer (die ringen dus), ik bedien er mijn verwarming mee en ik gebruik m met fietsen en wandelen voor navigatie. Ik heb er 1 zonder SIM (vanwege werktelefoon) maar anders hoefde ik mijn smartphone niet eens meer mee te nemen.
En hoe vaak laad je het horloge op? Elke nacht vermoed om ik.
Nostalgie is leuk. Heb ik ook met auto’s. Ik vind oudere auto’s prachtig, maar ik wil in mijn dagelijkse auto zo veel mogelijk gadges. :cool:
Lees ik daar nou het verboden woord :LOL:Maar precies dat. Al blijft het bij mij kijken naar oude PIEPJES, er zal hier geen een op de oprit komen voorlopig.

Vrouw* naar zwemles, dan zal ik even wat huishoudelijke taken doen. Oftewel op het forum en andere in haar ogen niet zo zinvolle zaken uitzoeken op internet, zoals het uitzoeken van het laden van de nieuwe elektrische PIEP. Maar dat zal ik hier niet bespreken :p
Ben ik de enige met uitstelgedrag of zijn jullie gewoon om (een) andere reden(en) al een poos online:ROFLMAO:

*eigenijk partner, want niet getrouwd maar geregistreerd partnerschap. Klinkt alleen zo zakelijk hèhè

Ik heb bij mijn huwelijk een horloge gekregen van mijn (toen nog net niet) vrouw. Die is nu dus meer dan 20 jaar oud en houd ik mooi.
Fijn dat je vrouw meer dan 20 jaar oud is, en dat je haar mooi houdt :p
Nostalgie is leuk. Heb ik ook met auto’s. Ik vind oudere auto’s prachtig, maar ik wil in mijn dagelijkse auto zo veel mogelijk gadgets. :cool:
:eek: Het AU-woord! En meteen maar in drievoud ook nog! :eek:

@Topic starter: wat is de sanctie daarop, verbanning naar de Siberië-topic op 't forum en voor hoe lang? ;)

Laatst bewerkt:
Daarom ook voorlopig;)
Ik zou dan eerst willen leren sleutelen, zodat ik zelf ook wat onderhoud kan doen. Maar de liefde is te laat begonnen, beter laat dan nooit natuurlijk. Maar wie weet!
Veel verder dan bandenwissel, vloeistoffencontrole en het bijvullen daarvan kom ik vooralsnog niet. Fiets daarentegen kom ik veel verder. En ik ben ook niet vies van een klus in huis of tuin. Alleen na de klus vies :p

Het gaat mij meer om de geschiedenis en complexiteit, af en toe moeten de horloges naar de service, dat is prijzig maar hoort erbij. Het oudste horloge dat ik heb is meer dan 50 jaar oud, dat vind ik mooi. Eigenlijk net zoals klassieke auto’s.
Ja dat is zeker mooi. Ik vind het soms nog knapper gemaakt dan een processor met 8 miljard transistoren erin.

Nostalgie is leuk. Heb ik ook met (PIEPs). Ik vind oudere (PIEP)s prachtig, maar ik wil in mijn dagelijkse (PIEP) zo veel mogelijk gadgets. :cool:
Ik heb even je bericht gecensureerd. Hoe durf je zo te praten in dit topic! :ROFLMAO:

Ik heb 2 horloges gehad... 1x toen ik van de basisschool af kwam. En 1x toen ik slaagde voor mn middelbare.
Daarna heb ik nooit meer iets nuttigs behaald in mn leven....

Het eerste horloge was een die zowel analoog als een klein digitaal schermpje had zodat je op beide manieren de tijd kon zien. Zwart met geel met stoffen band. Geen idee waar die gebleven is. Vond het wel een leuk ding.
Dat kleine schermpje was een compromis, ik mocht geen digitale want ik moest wel analoog kunnen klokkijken vonden mijn ouders (stel je voor je zou het niet kunnen he... tegenwoordig is dat eerder de regel....)

De 2e was gewoon een analoge. Metaalkleur met metalen band. Heb ik nog wel liggen maar past niet meer en achteraf ben ik geen fan van zon pols epilator-band. :rolleyes:
Beide goedkope quartz maar wel van de juwelier dus ook weer geen rommel.

Ik heb ooit nog wel een houten horloge overwogen maar die hebben ook zon pols epilator band.
Eigenlijk moet ik er nog eens een aanschaffen, maar liefst dan zoiets als die eerste die ik had en dan ene die zichzelf oplaadt want een lege batterij is voor mij reden om zo'n ding aan de kant te leggen :censored:

Eigenlijk net zoals klassieke (PIEP) ’s.
Jij ook in de hoek!

:eek: Het AU-woord! En meteen maar in drievoud ook nog! :eek:

@Topic starter: wat is de sanctie daarop, verbanning naar de Siberië-topic op 't forum en voor hoe lang? ;)
Hier geen taalgeneuzel toch :p
Verbanning naar het topic heeft overigens mijn voorkeur;) maar het mag allebei lees ik.

Ben ik de enige met uitstelgedrag of zijn jullie gewoon om (een) andere reden(en) al een poos online:ROFLMAO:
Mijn weekend is gisteren al begonnen, trouwens wel met verplichtingen waardoor ik on-weekends-vroeg moest opstaan, dus vandaag is al een beetje mijn 'zondag', niets-moet-alles-mag-dag :giggle:

Laatst bewerkt:
En hoe vaak laad je het horloge op? Elke nacht vermoed om ik.
Ja, maar ik heb zo’n draadloze oplaad-stand bij mijn bed.

Het eerste gaat vanzelf, al was ze onder de 20 toen ik haar ontmoette.
Het tweede kost wat meer moeite en geld, dan is het horloge goedhouden goedkoper. :p
Maar er is wel een verband: zij wilde de AppleWatch voor het sporten. En ik kan wel zeggen dat het resultaat prima is.:cool:

Ik heb een horloge gekregen van m’n opa, die hij na 40 jaar dienst in 1972 van z’n werk heeft gekregen. Mijn vader heeft zelfs een krantenknipsel bewaard waarin mijn opa bedankt werd voor z’n dienst. Het horloge zelf heeft weinig waarde, de emotionele waarde echter is gigantisch.

Een andere heb ik op een veiling weten te bemachtigen uit de collectie van Jean Todt, met certificaat erbij dat het in zijn bezit is geweest. Dat vindt ik mooi! Horloge werkte echter niet meer dus heb behoorlijk wat aan een revisie uit moeten geven, maar prima horloge gaat nooit meer weg. Dat heb je bij modern spul (gecomputeriseerd) niet.

Dat is natuurlijk wel de “angst” die veel mensen hebben bij moderne spullen en die ik wel een beetje deel. Al die electrische fietsen en PIEPJES kun je op een gegeven moment wegflikkeren waarschijnlijk.

Al zijn er dingen die het vrij lang uithouden: bij mij draait nog een MacMini uit 2012, op de nieuwste MacOS. Die draait hier als een soort thuisserver. :cool:

Bij de tijd zijn we hier in dit topic zo.
Ik heb geen horloge meer, op mijn werk 6 X per dag omkleden en dan ook steeds horloge om en weer af was ik zat.

Ik heb heel lang zonder horloge gedaan, maar eind vorig jaar heb ik er toch een gekocht. Met twee eisen: hij moet zwart zijn, en analoog. Smart is fantastisch op een telefoon, maar ik hoef het niet om m'n arm te hebben.

Terug
Bovenaan