Eerste kenteken per model

Altijd een gaaf non-chalant model gevonden, zo'n Trafic.

Ik kwam op Facebook ONK deze vroege Porsche 911 tegen: FN-19-57, ouder dan de eerdere oudste via de RDW FN-91-52.
 
Met het idee dit topic weer een beetje een impuls te geven heb ik een aantal foto's uit autoboeken ingescand. Zie hieronder de "eerste kentekens" van auto's die in 1983 (mijn geboortejaar) in Nederland op de markt kwamen en waarvan ik een foto heb kunnen vinden. Aanscherpingen hoor ik graag!


In volgorde van uitgifte:

BMW 3-serie E30: JJ-52-KB

Mercedes-Benz 190 W201: JJ-87-PB
Op RDW staat nog een oudere, JJ-65-LD, maar dan kon ik geen foto van vinden.

Toyota Camry V10: JJ-47-TX

Mazda 626 HB: JJ-07-YV

Nissan Micra K10: JK-98-HT
 
Laatst bewerkt:
Volvo 740: KF-19-TR

Austin Maestro: KF-56-PJ

Ford Escort Mk4 Cabriolet: KH-97-JT

Fiat Regata: KJ-77-HL

Mitsubishi Colt C10: KK-98-BX

Van de volgende auto's - alle van Autovisie covers - heb ik geen foto's kunnen vinden:
Nissan Praire: JP-42-VY (Autovisie 1983-10-01)
Seat Ronda: JP-66-LD (Autovisie 1983-05-28)
Toyota Corolla E80 sedan: JZ-07-FG (Autovisie 1983-07-23)
Volvo 340/360 sedan: JZ-21-HG (Autovisie 1983-09-03)
Honda Civic III: KK-97-NS (Autovisie 1984-01-07)
 
Laatst bewerkt:
Wat een leuk topic! Vroeger had je nrplaat.nl waar je gemakkelijk de oudste kentekens per model kon vinden, inclusief ongeldige kentekens. Ik heb toen ook een begin gemaakt met een database zoals deze, maar een paar weken nadat ik ermee begon ging de website ter ziele. Ik kan wel kijken of ik nog wat aanscherpingen kan vinden, maar daar zitten dan geen foto's bij.

Wel heb ik een foto kunnen vinden van de mij eerst bekende Alfa Romeo 155, de DV-ND-82 (inmiddels gesloopt):
45455251-393012384570633-8617735060608516096-n.jpg


Verder had een vriend van me een Alfa Romeo 156 met het kenteken SH-FN-38 (ook gesloopt, maar data nog wel te vinden op Finnik). Dat moet een van de eerste 156's op NL kenteken zijn geweest. Zal vragen of 'ie er nog foto's van heeft.

Hoe dan ook, ik zal dit topic zeker blijven volgen en hopelijk kan ik nog meer bijdragen.
 
Ah, kijk 'ns aan. Ik had gedacht dat de FS-xx-SG serie, veelal testauto's van de importeur, wel echt de eerste serie was, maar dat blijkt dus niet ;)

@929V6 bedankt weer!
 
Ik heb onlangs weer wat tweedehands autoboeken aangeschaft. In Autotest ‘73 kwam ik deze Datsun 240C/260C tegen (een “Cedric” van modelgeneratie 230).

Kenteken 11-50-TZ is een behoorlijke aanscherping mbt de 00-BU-98 die nu als eerste genoteerd staat.

 
Was positief verrast dat je ook de Baur-uitvoeringen apart had genomen.

Bij de TC1 is 72-UR-28 het oudste kenteken wat ik ook ken. Sterker nog: dit staat zelfs in de productielijsten vernoemd...oftewel, deze wagen was ook reeds geregistreerd voor ombouw. Die ombouw vond plaats 20 april '78, eerste toelating 20-6 '78. Mooie is dat je bij de RDW tegenwoordig ook de eerste inschrijving kunt zien. Die was 8 maart '78. Met productienummer 130 weliswaar een vroeg model, maar no81 en no129 gingen ook naar NL. Over de 81 kan ik niks vertellen, maar de 129 bestaat nog steeds maar heeft een vervangend kenteken: NK-01-JZ. En dat kenteken kent natuurlijk een eerste inschrijving van 1985.
Met de 72-UR-28 is wel nog iets anders aan de hand. Dit was een zwarte 316, maar de foto's tonen nu een rubinrot-metallic 320/6. Exact de uitvoering van NK-01-JZ, wat erg verwarrend werkt.
Ook no131 kwam naar Nederland. Geen kenteken bekend bij ombouw, maar eerste toelating kan uiteraard vóór die van 72-UR-28 liggen.
BMW 316 Baur TC 1978 by Eelco, on Flickr
1978 BMW 320 NK-01-JZ by Evert, on Flickr
53897065828_f11b6f7996_z.jpg


Met de TC2 "winnaar" JK-69-DS is echter iets aan de hand. Het is weliswaar de Baur met de oudste eerste toelating, echter vond de ombouw pas plaats 24 april 1986. Dus dik 3 jaar na toelating. Het was dan ook de 6248e ombouw. De eerste TC2 welke op papier naar Nederland kwam was de JK-20-DT, met productienummer 227. Kies maar waar je voorkeur naar uit gaat ;)
53897049633_571684447f_c.jpg

53897230155_c3f1da9cdf_c.jpg

53897147684_4960b518cb_c.jpg

53895888012_cb6877fbcc_c.jpg




Mocht je de TC4 er ook bij willen pakken, dat is heel overzichtelijk. Er werden twee stuks geleverd, een 316i en een 320i Automaat. Respectievelijk ombouw 148 en 244. GPRS77 had een eerste toelating van 8-6-1993. HFXV90 heeft een eerste toelating van 1-12-1993.
53897052843_bcd1318a08_c.jpg

53897233080_9211638faf_z.jpg

48636333618_ebe7ed645b_c.jpg

48636686866_ab8e113b40_c.jpg


Gr Jeroen
 
@Baur, bedankt voor deze toevoegingen. Prachtig om te zien hoe er van verschillende merken, typen en modelseries op dit forum vele experts zitten, zoals in dit geval van de BMW Baur!

Voor de TC2 heb ik toch de JK-20-BT maar in het overzicht neergezet. Weliswaar later in kenteken dan de latere ombouw, maar het was in 1983 toch eigenlijk de echte eerste.

Bedankt ook voor de TC4. Ook al zijn er maar weinig van gebouwd, en al helemaal weinig van in Nederland terecht gekomen, mag hij niet ontbreken wat mij betreft.

Wel nog een vraagje. Waarom heet de derde Baur in de rij geen TC3?
En weet je de bouwperiode van de TC4?
 
Foto uit het familiearchief, dit was de eerste auto van mijn vader. Deze is nog ouder dan de Kever op de vorige pagina. Ik heb nog veel Autoweken uit de jaren 90 en Alfa Romeo tijdschriften uit de jaren 80 en 90 van de importeur, ik zal daar nog eens in gaan kijken.

53898259763_1e0d705d1c_o.jpg
 
Bedankt weer voor de toevoegingen, @ginkelvanmichiel en @Quadrifoglio Verde!
Vooral die Panda is een behoorlijke aanscherping ten opzichte van de "eerdere eerste" GK-19-GZ.

Voor de "brilkever" had ik al een eerder kenteken staan, ND-23-05 (geen foto), maar dat moet nog aan te scherpen zijn, zou ik zeggen. Niettemin een prachtige foto van je vader's Kever! En uiteaard wordt het van harte gewaardeerd als je in de oude importeurtijdschriften duikt!
 
Uit de ONK-groep op Facebook, een heel vroege Lada 1600 GL (2106) met kenteken 71-RV-42. Staat nog niet in de lijst, dat model (wel de 1500 S (2103)).
 
@929V6. Bedankt! Dat lijkt me inderdaad een heel vroege. De oudste die ik op de RDW nog kan ontdekken (in gedownloade data van 2020) is de FP-98-PR.
 
@Baur

Wel nog een vraagje. Waarom heet de derde Baur in de rij geen TC3?
En weet je de bouwperiode van de TC4?
De TC3 was een prototype van Baur voor een (super-)sportwagen. In samenwerking met Eberhard Schulz van Isdera werd deze ontwikkeld midden jaren '80. Dit waren financieel gezien de topjaren van Baur, met buiten de bekende TC2 de ontwikkeling van E30 Cabrio, Porsche 944 Cabrio en gedeeltelijke productie van BMW M1, Audi sportquattro en Porsche 959. Het idee was BMW een wagen aan te bieden welke het thema M1 zou opvolgen. Probleem was dat BMW echter helemaal niet zo gelukkig was geweest met de M1, bezig was met de Z1 en 8-serie. De TC3 zou ergens daartussen hangen, niet zo spartaans als de Z1, zeker niet zo luxe als de 8-serie maar waarschijnlijk wel sneller dan die twee; in de TC3 was namelijk ook, met de motor achter de vooras, ruimte voor de V12 uit de 750i/850i. Uiteindelijk kreeg Baur wel de opdracht de chassis van de Z1 te produceren (maar dat weten maar weinig Z1-eigenaren).

Maar waarom ze het ding TC3 noemden? Het was namelijk geen TopCabriolet, maar duidelijk een coupé.
bmw-prototype-baur-tc3-studie-1987baur-tc3-1988.jpg


De TC4 was al in 1990 (introductie E36) klaar, maar BMW pushte de goedkeuring voor zich uit tot de eigen cabriolet klaar was. Dus van zomer 1991 (einde productie 2-deurs E30) tot herfst werd er niks geproduceerd voor verkoop. herfst '96 werd de productie van de TC4 beeindigd. Het laatste jaar werden er slecht 7 nieuwe wagens gebouwd (er werden ook oudere wagens omgebouwd). Met uitzondering van de M3 was de TC4 met elke motorisering verkrijgbaar. Dus ook een paar diesels.

Gr Jeroen
 
Laatst bewerkt:
Voor de "brilkever" had ik al een eerder kenteken staan, ND-23-05 (geen foto), maar dat moet nog aan te scherpen zijn, zou ik zeggen. Niettemin een prachtige foto van je vader's Kever! En uiteaard wordt het van harte gewaardeerd als je in de oude importeurtijdschriften duikt!

Nou, hierbij wat ik gevonden heb in de "Quadrifoglio" zoals dat tijdschrift destijds heette. Soms scheelt het maar een getalletje in het kenteken met jouw lijstje zoals de Alfa 75. De 164 is bijvoorbeeld duidelijk weer wat ouder dan in jouw overzicht, hopelijk kun je er iets mee. Ik vond het wel leuk om die blaadjes weer eens door te kijken. Ik heb ze in 1 afbeeldingsbestand gezet, anders bleef ik linkjes aan het knippen en plakken.

53913994712_eeb01d4874_o.jpg
 
En ik had ook nog van dergelijke tijdschriften van Fiat uit de tweede helft van de jaren 90, dat heette "Fiat Actueel". Deze ook nog even bekeken en daar stonden ook nog een paar in die (in theorie) net wat ouder zijn dan in jouw overzicht:

53914879776_4ed3933f1c_o.jpg
 
Is bij die 164 met SJ-45-VG de kentekenplaat er niet voor de show opgeschroefd? Bij mijn weten kwam de 164 pas in 1988 op de Nederlandse markt, het kenteken is van september 1987 ongeveer.
 
Super!!! Dat is een prachtige serie aanvullingen.

De 164 is inderdaad een nepperd. De TH van de 75 overigens ook. Ben toevallig foto’s tegengekomen van andere Alfa’s met hetzelfde kenteken.

Waarom is mij niet duidelijk, maar importeurs gebruikten voor persfoto’s soms kentekens van andere auto’s.
 
Waarom is mij niet duidelijk, maar importeurs gebruikten voor persfoto’s soms kentekens van andere auto’s.
De betreffende auto's hadden dan waarschijnlijk nog geen kenteken en reden nog met groene handelaarsplaten. Dan dus even een paar gele van een andere auto erop voor de foto.
 
Bedankt weer voor de toevoegingen, @ginkelvanmichiel en @Quadrifoglio Verde!
Vooral die Panda is een behoorlijke aanscherping ten opzichte van de "eerdere eerste" GK-19-GZ.

Voor de "brilkever" had ik al een eerder kenteken staan, ND-23-05 (geen foto), maar dat moet nog aan te scherpen zijn, zou ik zeggen. Niettemin een prachtige foto van je vader's Kever! En uiteaard wordt het van harte gewaardeerd als je in de oude importeurtijdschriften duikt!
ND-20-13:
 
Nog een kenteken dat er voor de foto is opgeschroefd: de PP-LN-83 van de Skoda Octavia. Dat kenteken is van 1996 en is van een inmiddels gesloopte Fiat Cinquecento. Het eerste kenteken voor een Skoda Octavia dat ik zo snel uit de RDW-data heb kunnen halen is RJ-GZ-12.

Verder nog een paar toevoegingen:

In Autovisie 18/'91 staat een test van de Seat Toledo met het kenteken ZV-86-GB. Ik heb het magazine zelf niet, maar ik heb dit kleine fotootje online kunnen vinden:
ZV86GB.jpg


In je openingspost zag ik dat het in de database gaat om kentekenvolgorde en niet per sé om datum. In dat geval kun je de Ford Focus aanscherpen naar TZ-ZN-12. Ik kwam deze tegen in het 'oudste/jongste van Nederland'-topic (pagina 65). De link naar de foto doet het helaas niet meer.

Verder kan ik de VW Transporter T3 nog iets aanscherpen. Als klein kind stond er een VW Transporter T3 met het kenteken 99-MB-99 bij mij in de straat. Dat kenteken bestaat niet meer, maar de 99-MB-89 heb ik nog wel terug kunnen vinden op rdwdata.nl (op Finnik is deze data helaas verwijderd; echt zonde dat Finnik een hoop kentekengeschiedenis uitwist door alle data van gesloopte auto's helemaal te verwijderen).

Tot slot waren de eerste Opel D-Kadetts uitgerust met een FF-kenteken. Gebruiker Astrawez heeft ooit foto's gedeeld van de FF-93-ZB (4-D) en de FF-94-ZB (3-D). En die zijn er gelukkig nog steeds:
51709624327_9b5d004c8a_z.jpg


51710409341_a44d318072_w.jpg

Volledige credits naar Astrawez voor deze informatie en foto's.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt weer @929V6. Heb de Brilkever aangescherpt (was er vanwege mijn vakantie even bij in geschoten).

@SimpeleZiel. Ook bedankt voor de prachtige aanvullingen. Ik meende me vaag te herinneren dat Seats Toledo er inderdaad met Sidecode 4 waren, maar heb er ook geen foto van kunnen vinden (de RDW data voldoen uiteraard ook). Ik was me er niet van bewust dat de Ford Focus nog met T-kenteken was.
 
Bedankt weer @929V6. Heb de Brilkever aangescherpt (was er vanwege mijn vakantie even bij in geschoten).

@SimpeleZiel. Ook bedankt voor de prachtige aanvullingen. Ik meende me vaag te herinneren dat Seats Toledo er inderdaad met Sidecode 4 waren, maar heb er ook geen foto van kunnen vinden (de RDW data voldoen uiteraard ook). Ik was me er niet van bewust dat de Ford Focus nog met T-kenteken was.

Terwijl je dit bericht typte heb ik wel een foto van de ZV-86-GB kunnen vinden en toegevoegd aan mijn post. Die moet dan maar als runner-up dienen.
 
In het 'Wat zag jij voor bijzonders vandaag'-topic kwam ik de Bremer Transporter met het oudste nog actieve grijs kenteken tegen, de 66-93-VB:
Y5e8ih4.jpeg

Deze is nog wel voor verbetering vatbaar, want er zijn er ook nog een paar met UB-kenteken geleverd.

Verder voerde ik laatst per ongeluk een verkeerd kenteken in op Finnik, maar dat bleek zowaar een forse verbetering te zijn voor de Renault Master: 82-XB-94.

Tot slot nog een vraag: ben je geïnteresseerd in bestelbusjes op grijs kenteken die nog niet in de lijst staan? Je hebt bijv. wel de Bremer Transporter, Ford Transit en Toyota HiAce in de lijst, maar er missen er ook een paar. Denk bijv. aan de Citroën C35/Fiat 242, de Mazda E-Series en de Datsun Urvan. Geen idee of dat bewust is.

Mocht je geïnteresseerd zijn... Op Flickr kwam ik een heel vroege Datsun Urvan tegen; de 57-ZB-97:
15608894558_40638850d6_z.jpg

Mijn introductiebrochure van de Urvan is van januari 1981 en dit kenteken waarschijnlijk ook. Overigens betreft dit het E23 model. Er is ook een ouder E20 model, maar ik weet niet of die ook in Nederland geleverd is.
 
Bedankt @SimpeleZiel voor de bijdragen! Ik heb het een en ander weer aangevuld en bijgewerkt in Google Sheets.
De Datsun Urvan ook. Aanvullingen van modellen die nog niet in de lijst staan zijn wat mij betreft net zo welkom als aanscherpingen van modellen die al wel in de lijst staan.

En de zoektocht naar een Mercedes "Bremer Transporter" met UB-kenteken gaat door...
 
En de zoektocht naar een Mercedes "Bremer Transporter" met UB-kenteken gaat door...
Helaas geen succes met het doorzoeken van archieffoto's, maar toen ik een Harburger Transporter zag met kenteken 96-58-UB heb ik wat kentekenburen door Finnik gehaald. En jawel, de 96-72-UB was een 207D. Veel vroeger ga je ze niet vinden denk ik, want de Bremer Transporter kwam in juni '77 bij ons op de markt en uitgifte van de 9X-XX-UB-kentekenserie begon in diezelfde maand.

Verder kwam ik tijdens mijn zoektocht op Flickr een album tegen met de naam 'Classic commercial vehicles on original Dutch licence plates', aangemaakt door 929V6. Als liefhebber van Japanse bestelwagens uit de jaren '70 en '80 heb ik daar even naar gekeken en nog wat aanscherpingen gevonden.

Ten eerste deze Toyota HiAce (H20) met kenteken 44-61-VB:
16090349515_eb6860f9cd_b.jpg


Ook de LiteAce (M20) kan aangescherpt worden naar 82-UB-04:
12692842783_38221e722b_o.jpg


En misschien is de 14-ZB-00 een mooi begin voor de Mazda Bongo/E-series:
15795873222_62518e976f_h.jpg

Mijn intoductiebrochure is van mei '80 en uitgifte van 1X-ZB-XX begon in september '80. Mijn voormalige buurman had er in de jaren '90 een met XB-kenteken (dus die hebben zeker bestaan), maar vroeger dan dat heb ik ze nooit gezien.

Bedankt @929V6 voor het uploaden van al die archieffoto's op Flickr; heb er met veel plezier doorheen gebladerd.
 
Uit een oude Autokampioen:

Nog niet in de lijst:
Austin-Healey Sprite Mk II: GD-40-13

Aanscherping:
DAF Daffodil type 30 (wat mij betreft apart te vermelden naast de 750): FX-96-90
BMW 1500 (Neue Klasse): MG-61-95
 
Terug
Bovenaan